INTRODUCTORY MARKETING-BDPM1103 / TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ( TOPIK 10 )

Promosi

Menjelang akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:

1. Berikan lima alat promosi dalam campuran pemasaran;
2. Jelaskan dua jenis strategi campuran promosi;
3. Huraikan tiga objektif iklan;
4. Perbezaan antara kelebihan dan kekurangan dari tujuh media pengiklanan; dan
5. Categorikan lima fungsi perhubungan awam.

PENGENALAN

Dalam bahagian ini, kami akan bercakap mengenai promosi iaitu "P ‰ pemasaran campuran yang terakhir. Promosi berasal daripada kata kerja "mempromosikan." Aktiviti promosi bermula dengan falsafah pengeluaran dan falsafah produk. Pada masa itu, usaha promosi hanya komunikasi satu sisi yang mencerminkan aktiviti pemasar dengan sedikit
memberi tumpuan kepada pelanggan. Pelanggan dijangka memenuhi keperluan mereka dengan produk terdapat di pasaran.

Perkembangan terbaru dalam komunikasi telah menghasilkan "Promosi ‰ digantikan dengan "Komunikasi Pemasaran Bersepadu (IMC). Komunikasi adalah berasal dari kata kerja "berkomunikasi ‰ yang bermaksud usaha untuk bertukar maklumat, transaksi perniagaan dan interaksi sosial. Komunikasi dikatakan sebagai lebih relevan dengan pemasaran berbanding promosi hanya kerana pemasaran melibatkan timbal balik antara penjual dan pembeli di pasaran. Pelbagai hala ini Usaha komunikasi dimulakan oleh pemasar. Hari ini, aktiviti pemasaran adalah memberi tumpuan kepada pelanggan. Ini hanya boleh dicapai melalui komunikasi bersepadu seperti pengiklanan, jualan peribadi, promosi jualan, perhubungan awam dan langsung Pemasaran. Komunikasi bersepadu akan dibincangkan.

KOMUNIKASI YANG BERKAITAN

Komunikasi bersepadu merujuk kepada bagaimana syarikat merancang promosinya aktiviti. Hari ini, penting bagi syarikat untuk mempertimbangkan pelbagai kombinasi kaedah promosi untuk menghantar pesanan jenama yang jelas dan konsisten produk. Campuran promosi terdiri daripada gabungan alat pengiklanan, peribadi jualan jualan, jualan promosi, perhubungan awam dan pemasaran langsung (Rajah 10.1). A syarikat menggunakan campuran promosi untuk mencapai matlamat pemasarannya iaitu untuk memberitahu, kepada memujuk dan mengingatkan pelanggan mengenai produk syarikat.

Sumber: Disesuaikan daripada Kotler, P. dan Armstrong, G. (2008). Pemasaran: An
pengenalan (9 ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
(a) Pengiklanan
Pengiklanan merujuk kepada sebarang bentuk idea, barangan atau promosi bukan peribadi perkhidmatan oleh penaja yang diketahui.

Ia boleh menyampaikan mesej secara murah dan meluas kepada pembeli yang berpotensi bertaburan secara geografi. Pengiklanan juga boleh diulang beberapa kali untuk mengingatkan pembeli atau mereka boleh mengenali jenama syarikat dan produk. Menggunakan kaedah pengiklanan membolehkan pemasar memilih media seperti akhbar, majalah, radio, televisyen, papan tanda atau Internet.

Kekurangan pengiklanan adalah bahawa ia adalah bentuk tidak bersifat peribadi dan berpihak komunikasi. Oleh itu, tidak mudah bagi syarikat itu untuk menarik perhatian
daripada kumpulan sasaran.

(b) Jualan Peribadi
Jualan peribadi melibatkan orang jualan syarikat yang bersemuka dengannya pelanggan. Niatnya adalah untuk menjamin jualan dan membangunkan hubungan pelanggan.

Kelebihan utama jualan peribadi terletak pada jurujualnya kemahiran untuk berkomunikasi dengan pelanggan. Kelemahan jualan peribadi adalah bahawa ia adalah kaedah yang paling mahal di kalangan campuran promosi lain. Ini adalah kerana setiap jurujual yang diupah didedikasikan untuk berkhidmat kepada satu atau sekumpulan pembeli berpotensi
pada satu masa.

(c) Promosi Jualan
Promosi jualan adalah insentif yang ditawarkan kepada pelanggan dalam masa yang singkat (Rajah 10.2). Niatnya adalah untuk menjana jualan pantas produk. Contoh jualan
alat promosi adalah kupon, sampel percubaan, pertandingan, sweepstake, rebat dan harga diskaun.

Promosi jualan biasanya dapat menarik perhatian pelanggan. Ia boleh menarik pelanggan memberi respons yang cepat terutama apabila ia merupakan tawaran hebat. Salah satu daripada Kelemahan promosi jualan adalah kesukaran untuk mengunci kesetiaan pelanggan. Ini kerana apabila promosi berakhir, pelanggan akan berhenti melawat kedai.

(d) Perhubungan Awam
Perhubungan awam merujuk kepada hubungan yang baik dengan pihak berkepentingan yang mempunyai minat dalam syarikat. Tujuan perhubungan awam adalah untuk mewujudkan publisiti yang baik dan imej korporat syarikat. Sebagai contoh, sebuah syarikat melancarkan produk baru secara rasmi boleh menjemput akhbar untuk menutup acara tersebut. Ini jenis perhubungan awam disebut agensi pers atau hubungan pers. Contoh lain adalah publisiti produk dan melobi,
(e) Pemasaran Langsung
Pemasaran langsung melibatkan perbualan langsung dengan individu yang disasarkan untuk mendapatkannya maklum balas yang cepat. Ini termasuk penggunaan mel, telefon, faks dan e-mel.

Pemasaran langsung menggunakan pangkalan data pelanggan untuk memulakan hubungan pertama. Ini boleh dilakukan dengan menggunakan telefon di mana telemarketer akan membuat panggilan keluar ke pelanggan. Teknologi seperti Internet membolehkan pemasar untuk berkomunikasi dengan pelanggan melalui e-mel atau SMS melalui telefon bimbit. Pemasaran langsung ialah interaktif, membolehkan pemasar menjalankan sesi dialog dengan pengguna dan mengubah suai mesej bergantung kepada maklum balas pengguna.

Pemasaran langsung adalah paling sesuai jika syarikat ingin menargetkan spesifik kumpulan pelanggan. Kelemahannya adalah bahawa syarikat perlu menyiapkan secara langsung operasi pemasaran dengan mengintegrasikan pangkalan data sedia ada. Ini mungkin melibatkan a kos yang tinggi.

STRATEGI MIX PROMOSI

Terdapat dua jenis strategi campuran promosi syarikat boleh menggunakan strategi push
atau strategi menarik.

(a) Strategi Tolak
Ini melibatkan usaha pemasaran untuk mendorong produk melalui pengedaran saluran (iaitu peruncit atau pemborong) kepada pengguna. Pengeluar akan melaksanakan aktiviti pemasaran seperti jualan peribadi dan promosi perdagangan yang disasarkan pemborong atau peruncit. Seterusnya, pemborong dan peruncit akan dibawa aktiviti pemasaran menggunakan pengiklanan, promosi jualan atau peribadi menjual untuk menarik pengguna membeli produk.

(b) Strategi tarik
Pemasar mengarahkan aktiviti pemasaran ke arah pengguna melalui pengiklanan dan / atau promosi jualan untuk meningkatkan permintaan pelanggan a produk. Permintaan yang lebih tinggi mungkin menyebabkan pengguna meminta lebih banyak produk dari peruncit atau pemborong. Sebagai balasan, peruncit atau pemborong boleh beli lebih banyak stok dari pengeluar.

MENGIKLANKAN

Apabila kita menonton televisyen, mendengar radio, membaca akhbar atau majalah, kita
menjumpai banyak iklan. Pengiklanan adalah salah satu yang paling penting alat promosi yang digunakan oleh syarikat untuk menyampaikan mesej kepada para pelanggan.

Dalam bahagian ini, kami akan membincangkan bagaimana pemasar membuat keputusan dalam pengiklanan. Beberapa Soalan-soalan asas adalah seperti: Apa mesej untuk disampaikan dalam iklan?
Bagaimana banyak iklan yang akan disiarkan?
Bila hendak menyiarkan? Seberapa berkesannya iklan?

Kami akan melihat langkah-langkah pengiklanan dan membincangkan keputusan yang perlu dibuat oleh pemasar untuk setiap langkah.

Rajah 10.4 menunjukkan lima langkah utama dalam pengiklanan:
(a) Tentukan objektif pengiklanan.
(b) Tentukan anggaran untuk pengiklanan.
(c) Bentuk mesej pengiklanan.
(d) Pilih media pengiklanan.
(e) Menilai kempen pengiklanan.

10.3.1 Tentukan Objektif Pengiklanan


Objektif pengiklanan adalah untuk menyampaikan mesej khusus kepada kumpulan sasaran khusus. Umumnya, pengiklanan mempunyai tiga tujuan utamanya iaitu untuk memberitahu, untuk meyakinkan atau untuk ingatkan.

(a) Memaklumkan
Apabila pemasar mahu memperkenalkan produk ke pasaran sasaran, mereka akan memulakan kempen pengiklanan untuk memaklumkan dan membuat orang ramai sedar akan perkara itu produk baru. Iklan untuk tujuan memaklumkan dikenali sebagai iklan bermaklumat kerana ia biasanya mempunyai banyak maklumat dan penjelasan mengenai produk.

(b) Memujuk
Jika pasaran sasaran sudah menyedari produk tersebut, objektif seterusnya adalah untuk
memujuknya untuk membeli produk itu. Syarikat itu akan melancarkan persuasif iklan untuk tujuan memujuk pengguna membeli. Biasanya, a iklan yang menegaskan memberi penekanan kepada manfaat produk dan produknya ciri unik terhadap jenama bersaing. Sesetengah iklan persuasif adalah iklan perbandingan, cth. Kedai runcit Tesco membuat perbandingan langsung antara brand dan jenama pesaingnya.

(c) Mengingatkan
Bagi produk yang telah lama wujud di pasaran, syarikat boleh ingin menyampaikan mesej dalam bentuk peringatan iklan dalam rangka untuk menyegarkan pemikiran pengguna tentang produk yang sedia ada.

Maklumat lanjut mengenai objektif pengiklanan ditunjukkan dalam Jadual 10.1.


Jadual 10.1: Objektif Pengiklanan

Untuk memaklumkan
Untuk memaklumkan pasaran produk baru.
Untuk mencadangkan penggunaan produk baru.
Untuk memberitahu pasaran tentang perubahan harga.
Untuk menjelaskan bagaimana fungsi produk.
Untuk menerangkan perkhidmatan yang ada.
Untuk membetulkan pandangan palsu.
Untuk mengurangkan kebimbangan pembeli.
Membina imej syarikat.

Untuk memujuk
Memujuk pelanggan untuk menukar jenama.
Untuk mengubah persepsi pengguna mengenai produk.
Memujuk pengguna membeli sekarang.
Memujuk pengguna untuk menerima panggilan jualan.

Untuk mengingatkan
Untuk mengingatkan pengguna bahawa produk mungkin diperlukan pada masa akan datang.
Untuk mengingatkan pengguna untuk membeli produk.
Untuk menanam produk dalam minda pelanggan semasa puncak musim.
Untuk mengekalkan kesedaran yang kukuh terhadap sesuatu produk.

Sumber: Disesuaikan daripada Kotler, P. dan Armstrong, G. (2008). Pemasaran: An
pengenalan (9 ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.

Kenal pasti objektif iklan berikut:

(a) Iklan ini berkaitan dengan jenama produk yang telah lama wujud dalam pasaran. Iklan ini mempunyai beberapa perkataan tetapi mempamerkan jenama dengan jelas.
Jawab: ______________________________________________

(b) Iklan ini mengandungi banyak maklumat mengenai produk termasuk arahan mengenai cara menggunakannya.
Jawab: ______________________________________________

(c) Iklan ini memberi penekanan kepada beberapa ciri khas produk jenama. Mesej utama iklan adalah untuk menjelaskan mengapa pengguna mesti membeli jenama berbanding jenama bersaing.
Jawab: ______________________________________________

Perhatikan iklan di televisyen dan radio dan dalam akhbar. Bolehkah anda mengenal pasti objektif iklan?
Beri contoh untuk setiap jenis iklan berikut:
Iklan untuk memberitahu:
Iklan untuk memujuk:
Iklan untuk mengingatkan:

10.3.2 Memutuskan Penggunaan Media

Pemasar mesti menilai setiap media untuk menentukan penerimaan, kekerapan dan tahap impak media. Kekuatan dan kelemahan setiap media ditunjukkan dalam Jadual

10.2. Pemasar mesti mempertimbangkan beberapa faktor penting seperti:

(a) Keutamaan Media oleh Pengguna
Pemasar boleh membuat keputusan mengenai jenis media dengan mengenal pasti media secara kerap disukai oleh pelanggan. Memilih media pilihan pelanggan akan membolehkan pemasar untuk mencapai mereka dengan lebih berkesan.

(b) Ciri-ciri Produk
Produk teknikal seperti komputer boleh diiklankan dengan baik menggunakan akhbar
atau televisyen.

(c) Jenis Mesej
Mesej yang sangat bermaklumat boleh ditunjukkan menggunakan media seperti
akhbar atau Internet.

(d) Kos
Pemasar mesti menimbang kos dalam memilih media. Media bercetak seperti akhbar dan majalah lebih murah daripada media elektronik seperti televisyen, radio atau Internet.
Media
Kekuatan
Kekurangan
Akhbar
Liputan pasaran yang luas, kepercayaan tinggi,
murah.
Jangka hayat yang pendek, kurang menarik berbanding dengan media lain seperti itu sebagai televisyen dan Internet.
Televisyen
Perlindungan, gabungan penglihatan, bunyi dan pergerakan menarik perhatian.
Kos yang tinggi, pilihan terhad penonton.
Mel langsung
Pilihan pemilihan tinggi, fleksibel dan membenarkan mesej peribadi.
Kos yang tinggi untuk setiap pendedahan,
mel sampah.
Radio
Sambutan Tinggi, demografi
pilihan dan kos rendah.
Memotivasi hanya rasa
pendengaran, perhatian rendah.
Majalah
Pemilihan tinggi geografi dan
demografi, kredibiliti, prestij
dan jangka hayat yang panjang.
Sambutan perlahan pada
iklan sebagai majalah tidak dibaca dengan segera.
Lembaga Iklan
Fleksibel, pendedahan berulang tinggi, kos rendah, mesej rendah
Persaingan. Pemilihan khalayak yang rendah, pendedahan terhad sebagai penonton tidak mempunyai banyak masa untuk baca.
Internet
Pilihan khalayak tinggi, kos rendah dan interaktif.
Perwakilan penonton yang rendah dari semua demografi aspek. Impak rendah pada iklan.

1. Namakan tiga tujuan utama untuk menentukan pengiklanan objektif.

2. Apa yang perlu dipertimbangkan pemasar dalam memilih jenis media gunakan?

Pada pendapat anda, jenis produk biasanya diiklankan televisyen? Bandingkan produk yang diiklankan di televisyen dengan mereka diiklankan di akhbar.

JUALAN PERIBADI

Jualan peribadi membolehkan wakil jualan sebuah syarikat untuk memulakan interaksi dengan pembeli berpotensi. Interaksi ini boleh dalam bentuk prospek, berkomunikasi dan perkhidmatan. Ia harus menjadi komunikasi dua hala antara jurujual dan seorang pelanggan individu. Ia berbeza dengan iklan yang satu arah komunikasi. Jualan peribadi boleh dilakukan melalui pertemuan tatap muka. Dengan kemajuan teknologi, jualan peribadi boleh dilakukan melalui telekonferensi
atau persidangan video. Malangnya, kaedah ini adalah yang paling mahal berbanding dengan campuran promosi lain.

Terdapat situasi di mana jualan peribadi lebih disukai berbanding iklan. Ini boleh disebabkan sifat produk yang sangat rumit seperti jentera atau aplikasi perisian. Jualan peribadi membolehkan pelanggan menanyakan soalan terus dan menjelaskan keraguan semasa mesyuarat. Di samping itu, penjual boleh memahami pembeli lebih baik dan sesuai dengan tawaran mengikut keperluan mereka.

Gambarajah berikut mencerminkan proses jualan yang melibatkan: (i) merayu dan memenuhi syarat jualan, (ii) pendekatan pra-jualan dan (iii) mendekati prospek yang berpotensi. Ini diikuti dengan (iv) menyampaikan dan membuktikan produk. Semasa peringkat ini, penjual mestilah baik dalam (v) menangguhkan penolakan. Kejayaan menarik melalui peringkat ini akan membolehkan jurujual untuk (vi) menutup perjanjian itu dan seterusnya (vii) ikuti perintah itu. Penerangan terperinci diberikan di bawah.

10.4.1 Langkah-langkah dalam Proses Jualan

Proses jualan boleh menjadi mudah atau rumit bergantung kepada jenis produk. Secara amnya, proses jualan termasuk langkah utama seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 10.5.

(a) Mahkamah dan Kelayakan
Langkah pertama dalam proses jualan adalah untuk memulakan aktiviti pengembaraan yang ada mengenal pasti senarai suspek berpotensi dan berkelayakan ke senarai prospek. Tujuan bercakap dan kualifikasi adalah untuk memastikan jurujual tidak akan membazir terlalu banyak masa untuk prospek miskin. Lebih-lebih lagi, untuk melayakkan prospek, jurujual boleh menilai mereka dengan menyaring kemampuan kewangan mereka, kuantiti perniagaan, istimewa keperluan, lokasi dan potensi pertumbuhan.

(b) Pendekatan Pra-penjualan
Sebelum membuat panggilan jualan, jurujual mesti mengkaji profil prospek dan ciri-ciri mereka. Jurujual mesti juga menetapkan objektif panggilan dan merancang pendekatan pra-jualan. Langkah ini adalah penting bagi jurujual untuk mendapatkan janji temu dengan prospek.

(c) Penjualan Pendekatan
Jurujual bertemu dan berbincang dengan prospek untuk memulakan hubungan. A pendekatan jualan yang disyorkan adalah untuk bertanya tentang keperluan pembeli prospek.

(d) Pembentangan dan Demonstrasi
Jurujual mesti bercakap tentang ciri-ciri produk dan faedah teras. The penjual juga mesti mendengar komen dan soalan yang dibangkitkan oleh bakal pembeli. Pada masa yang sama, jurujual boleh mendapat persahabatan pendapat dan maklum balas mengenai persembahan jualan.
(e) Mengatasi Penolakan
Jurujual mesti mengetahui sebab-sebab yang menghalang pembeli prospektif dari membeli. Jurujual mesti bereaksi positif dan melihat bantahan sebagai peluang untuk mendapat pengetahuan tentang keperluan prospek.

(f) Tawaran Dimeteraikan
Selepas persembahan produk dan menangani keberatan, proses seterusnya adalah untuk menutup jualan. Penutup jualan boleh dilakukan dengan meminta pembeli prospektif beli atau untuk membuat pesanan. Langkah ini menjadi lebih mudah jika penjual membuat tawaran istimewa untuk menutup jualan seperti menawarkan harga yang lebih rendah atau kuantiti tambahan.

(g) Tindakan susulan
Seorang jurujual mesti ingat bahawa tawaran penutup bukan merupakan langkah terakhir dalam penjualan proses. Selepas jualan, mesti ada tindakan susulan dengan memastikan pelanggan gembira dengan pembelian. Tindakan susulan adalah penting untuk memastikan pengulangan perniagaan dari pelanggan.

1. Mengapa pendekatan pra-jualan penting?
2. Apakah tujuan utama tindak lanjut?

PROMOSI JUALAN

Promosi jualan sering berkaitan dengan diskaun atau hadiah percuma yang diberikan untuk menjana jualan pantas. Promosi jualan merangkumi semua jenis insentif jangka pendek seperti yang dihuraikan di bawah digunakan untuk menggalakkan penjualan produk atau perkhidmatan.

Syarikat boleh menetapkan objektif promosi jualan: (i) untuk meningkatkan jualan jangka pendek, (ii) kepada menangkap bahagian pasaran yang lebih besar atau (iii) untuk memujuk pengguna untuk mencuba produknya. Kadang-kadang, tujuan promosi jualan hanya untuk memberi ganjaran kepada syarikat yang setia pelanggan dan membina hubungan jangka panjang.

Alat promosi jualan biasanya digunakan oleh pemasar ditunjukkan dalam Jadual 10.3.

No Description Tool

1. Contoh Contoh adalah produk percuma yang ditawarkan kepada pengguna atau percubaan.

2. Kupon Sekeping kertas yang memberikan pelanggan penjimatan apabila mereka membeli produk tertentu.

3. Rebat Bayaran balik atau pengurangan harga yang diberikan kepada pelanggan apabila resit pembelian dibentangkan kepada syarikat. Dalam erti kata lain, Pemasar akan mengembalikan sebahagian harga pembelian kepada pelanggan yang boleh menunjukkan penerimaan pembelian.
4. Diskaun Potongan harga yang ditawarkan kepada pengguna semasa promosi. Ini adalah satu alat promosi yang paling popular yang digunakan oleh pemasar dalam Malaysia.

5. Premium Barang ditawarkan secara percuma atau pada harga yang rendah sebagai insentif untuk membeli produk.

6. Kasut Hadiah Kesetiaan atau hadiah yang ditawarkan sebagai tanda penghargaan kepada pelanggan setia.

7. Permainan dan Bertuah Lukis Pertandingan Alat promosi ini memberi pelanggan peluang untuk memenangi a permainan atau persaingan. Pelanggan yang membeli produk akan berdiri peluang untuk mengambil bahagian dan menang jika mereka bernasib baik.

Kenal pasti beberapa alat promosi jualan yang digunakan oleh pemasar runcit di Malaysia kedai yang anda kerap

PERHUBUNGAN AWAM

Perhubungan awam merujuk kepada membangunkan hubungan yang baik dengan pelbagai kumpulan yang a Syarikat perlu berurusan untuk mendapat publisiti yang lebih baik dan imej korporat. Ia boleh digunakan untuk mengendalikan atau mengatasi khabar angin, cerita dan insiden yang negatif.

10.6.1 Fungsi Perhubungan Awam

Fungsi yang dijalankan oleh jabatan perhubungan awam adalah seperti berikut:

(a) Hubungan Tekan
Mewujudkan dan meletakkan maklumat berharga dalam media berita untuk menarik perhatian ke arah seseorang, produk atau perkhidmatan.

(b) Publisiti Produk
Syarikat boleh mengadakan acara untuk melancarkan produk baru untuk mengumumkannya kepada awam.

(c) Perhubungan Masyarakat
Syarikat itu boleh membangun dan mengekalkan hubungan baik dengan masyarakat ia berfungsi.

(d) Perhubungan Pelabur
Syarikat itu boleh mengekalkan hubungan yang kukuh dengan para pemegang sahamnya.

(f) Melobi
Syarikat itu boleh membina hubungan dengan agensi kerajaan juga.

10.6.2 Alat Utama Perhubungan Awam

Alat perhubungan awam yang boleh digunakan oleh syarikat termasuk pelepasan berita, ucapan dan acara khas. Syarikat boleh membuat siaran berita mengenai produk, syarikat atau pekerjanya di media utama seperti akhbar atau internet. A ucapan oleh ketua eksekutif juga boleh membina publisiti bagi produk atau syarikat. Pidato ini boleh diletakkan dalam lajur berita atau buletin syarikat. Majlis-majlis khas seperti ulang tahun ke-50 syarikat boleh menjadi alat perhubungan awam. Wartawan, pelanggan dan ahli keluarga boleh dijemput ke acara tersebut.

PEMASARAN LANGSUNG

Menggunakan pemasaran langsung memerlukan syarikat untuk membina pangkalan data interaktif kepada mengintegrasikan operasi dengan pemasaran. Tujuannya adalah untuk mempunyai langsung komunikasi dengan pelanggan. Ini juga membolehkan pemasar untuk memadankan tawarannya kepada a segmen yang lebih kecil atau pembeli individu. Hari ini, pemasaran terus menjadi lebih penting sebagai alat promosi. Pemasar terus mendapatkan maklum balas dari pelanggan dan membina hubungan jangka panjang dengan mereka. Contoh pemasaran langsung katalog, telemarketing, pemasaran dalam talian dan lain-lain

10.7.1 Manfaat Pemasaran Langsung

Pemasaran langsung membolehkan pelanggan dan penjual menikmati manfaat berikut.

(a) Manfaat kepada Pelanggan
Pemasaran langsung dalam bentuk pemasaran dalam talian membolehkan pelanggan berbelanja rumah dengan selesa dan selesa. Ini membantu menyelesaikan masalah pelanggan seperti membeli-belah di pasar raya atau masalah letak kereta yang penuh sesak. Terus pemasaran juga membolehkan pelanggan mencari maklumat dari pelbagai sumber. Ini akan membantu mereka dalam membuat perbandingan produk sebelum menentukan produk mana untuk pembelian.

(b) Manfaat kepada Penjual
Kaedah ini membolehkan penjual membina hubungan yang lebih panjang dengan pelanggan. Dengan kewujudan jualan langsung menggunakan teknologi baru seperti Internet, penjual boleh berinteraksi dengan pelanggan dan hubungan yang berterusan boleh ditubuhkan. Selain itu, penjual boleh membeli senarai mel misalnya. senarai gaya hidup untuk mendekati menyasarkan kumpulan kecil dan menggunakan mesej yang lebih peribadi menurut mereka rasa dan keutamaan.

Memandangkan terdapat banyak manfaat hebat kepada pembeli dan penjual, tidaklah menghairankan pemasaran terus berkembang. Ada yang mengatakan pemasaran langsung akan menjadi bentuk utama pemasaran pada masa akan datang.


10.7.2 Alat Pemasaran Langsung

(a) Jualan Langsung
Jualan langsung adalah bentuk pemasaran langsung. Syarikat menyewa jurujual atau ejen untuk mengenal pasti bakal pembeli, menukarnya menjadi pelanggan dan membina
hubungan dengan mereka. Contoh-contoh syarikat bergantung sepenuhnya pada jualan langsung adalah syarikat insurans dan syarikat pemasaran pelbagai peringkat seperti Amway, Cosway dan Avon.

(b) Mel secara Langsung
Surat langsung melibatkan aktiviti pemasaran menyampaikan tawaran, pengumuman dan peringatan kepada alamat tertentu. Dengan menggunakan senarai pangkalan data, Pemasar boleh menghantar jumlah surat / surat dalam setahun. Kelebihan langsung mel adalah bahawa ia membenarkan penargetan prospek tertentu berbanding dengan pengiklanan walaupun ia mahal pada tahap awal penubuhan pangkalan data pelanggan.
Sebagai contoh, penerbit Times, Newsweek dan Pembaca Digest majalah menggunakan mailing langsung untuk mencari prospek baru. Disebabkan teknologi pantas pembangunan, syarikat-syarikat ini menggunakan kaedah baru seperti faksimili, elektronik mel, mel suara dan Internet untuk menjangkau pelanggan.

(c) Pemasaran Katalog
Katalog cetakan dihantar ke senarai pelanggan yang dipilih. Sebagai contoh, Isetan dan pasar raya Jusco menggunakan katalog untuk mempromosikan jualan.

(d) Telemarketing
Jualan langsung dilakukan melalui telefon untuk menarik pelanggan ke arah tertentu produk. Dengan bantuan pangkalan data, telemarketer memulakan panggilan keluar ke calon pembeli dan terangkan kepada mereka tawaran dan promosi baru. Contoh syarikat yang menggunakan telemarketing adalah hotel, kelab resort dan kad kredit syarikat.

(e) Respon Langsung menggunakan Televisyen
Pertunjukan televisyen 30 minit hingga satu jam digunakan untuk pembentangan produk
dan demonstrasi. Salah satu contoh ialah SmartShop. Orang yang berminat untuk membeli a produk boleh membuat pesanan dengan menelefon nombor telefon bebas tol.

(f) Pemasaran Dalam Talian
Pemasaran dalam talian dijalankan melalui sistem komputer interaktif dalam talian. Contoh saluran pemasaran dalam talian adalah perkhidmatan komersial dalam talian dan
Internet.

Perkhidmatan komersial dalam talian menawarkan perkhidmatan maklumat dan pemasaran kepada pelanggan. Perkhidmatan dalam talian yang paling popular adalah eBay.com, Yahoo.com, Gooogle.com dan lain-lain. Perkhidmatan yang ditawarkan kepada pelanggan adalah dalam bentuk maklumat, hiburan, perkhidmatan membeli-belah, peluang dialog virtual dan e-mel.
Di Malaysia, perniagaan elektronik dijangka berkembang pada tahun ini datang berikutan peningkatan pemilikan komputer di kalangan rakyatnya.

RINGKASAN

Campuran promosi terdiri daripada gabungan alat pengiklanan, jualan peribadi, jualan promosi jualan, perhubungan awam dan pemasaran langsung. Sebuah syarikat terpakai campuran promosi untuk mencapai matlamat pemasarannya iaitu untuk memaklumkan, untuk memujuk dan untuk mengingatkan pelanggan mengenai produk syarikat.

Pengiklanan merujuk kepada sebarang bentuk idea, barangan atau promosi bukan peribadi perkhidmatan oleh penaja yang diketahui.

Jualan peribadi melibatkan perniagaan jurujual yang bersemuka dengannya pelanggan untuk menjamin jualan dan membangunkan hubungan pelanggan.

Promosi jualan melibatkan insentif kepada pelanggan dalam tempoh yang singkat masa untuk menjana jualan pantas produk.

Hubungan awam merujuk kepada hubungan yang baik dengan pihak berkepentingan yang mempunyai minat dalam syarikat.

Pemasaran langsung melibatkan perbualan langsung dengan individu yang disasarkan untuk mendapatkannya maklum balas yang cepat. Ini termasuk penggunaan mel, telefon, faks dan e-mel.

Terdapat dua jenis strategi campuran promosi yang boleh dipilih oleh syarikat iaitu i.e.
strategi tolak atau strategi menarik.

"Strategi Push ‰ melibatkan menolak produk melalui saluran pengedaran (iaitu
peruncit atau pemborong) kepada pengguna.

"strategi Tarik ‰ melibatkan mengarahkan aktiviti pemasaran ke arah pengguna melalui pengiklanan dan / atau promosi jualan untuk meningkatkan permintaan.

Terdapat lima langkah utama pengiklanan: (i) menentukan objektif pengiklanan,
(ii) menentukan bajet untuk pengiklanan, (iii) membentuk mesej pengiklanan, (iv)
pilih media pengiklanan, dan akhirnya (v) menilai kempen pengiklanan.

Perhubungan awam merujuk kepada membangunkan hubungan yang baik dengan pelbagai kumpulanSyarikat perlu berurusan untuk mendapat publisiti yang lebih baik danimej korporat.

Fungsi yang dijalankan oleh jabatan perhubungan awam adalah hubungan media,
publisiti produk, hubungan masyarakat, hubungan pelabur dan lobi.

Pemasaran terus memerlukan syarikat untuk membina pangkalan data interaktif untuk diintegrasikan operasi dengan pemasaran. Tujuannya adalah untuk mempunyai komunikasi langsung dengan pelanggan. Ini membolehkan pemasar untuk memadankan tawarannya kepada segmen yang lebih kecil atau keperluan pembeli individu.


Comments

Popular posts from this blog

BDKO1103 Basic Interpersonal Communication -TERJEMAHAN MALAY (TOPIK 1 - TOPIK 10)

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 7

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 4