INTRODUCTORY MARKETING-BDPM1103 / TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ( TOPIK 10 )
Promosi
Menjelang
akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:
1. Berikan
lima alat promosi dalam campuran pemasaran;
2. Jelaskan
dua jenis strategi campuran promosi;
3. Huraikan
tiga objektif iklan;
4. Perbezaan
antara kelebihan dan kekurangan dari tujuh media pengiklanan; dan
5.
Categorikan lima fungsi perhubungan awam.
PENGENALAN
Dalam
bahagian ini, kami akan bercakap mengenai promosi iaitu "P ‰
pemasaran campuran yang terakhir. Promosi berasal daripada kata kerja
"mempromosikan." Aktiviti promosi bermula dengan falsafah
pengeluaran dan falsafah produk. Pada masa itu, usaha promosi hanya
komunikasi satu sisi yang mencerminkan aktiviti pemasar dengan
sedikit
memberi
tumpuan kepada pelanggan. Pelanggan dijangka memenuhi keperluan
mereka dengan produk terdapat di pasaran.
Perkembangan
terbaru dalam komunikasi telah menghasilkan "Promosi ‰
digantikan dengan "Komunikasi Pemasaran Bersepadu (IMC).
Komunikasi adalah berasal dari kata kerja "berkomunikasi ‰
yang bermaksud usaha untuk bertukar maklumat, transaksi perniagaan
dan interaksi sosial. Komunikasi dikatakan sebagai lebih relevan
dengan pemasaran berbanding promosi hanya kerana pemasaran melibatkan
timbal balik antara penjual dan pembeli di pasaran. Pelbagai hala ini
Usaha komunikasi dimulakan oleh pemasar. Hari ini, aktiviti pemasaran
adalah memberi tumpuan kepada pelanggan. Ini hanya boleh dicapai
melalui komunikasi bersepadu seperti pengiklanan, jualan peribadi,
promosi jualan, perhubungan awam dan langsung Pemasaran. Komunikasi
bersepadu akan dibincangkan.
KOMUNIKASI
YANG BERKAITAN
Komunikasi
bersepadu merujuk kepada bagaimana syarikat merancang promosinya
aktiviti. Hari ini, penting bagi syarikat untuk mempertimbangkan
pelbagai kombinasi kaedah promosi untuk menghantar pesanan jenama
yang jelas dan konsisten produk. Campuran promosi terdiri daripada
gabungan alat pengiklanan, peribadi jualan jualan, jualan promosi,
perhubungan awam dan pemasaran langsung (Rajah 10.1). A syarikat
menggunakan campuran promosi untuk mencapai matlamat pemasarannya
iaitu untuk memberitahu, kepada memujuk dan mengingatkan pelanggan
mengenai produk syarikat.
Sumber:
Disesuaikan daripada Kotler, P. dan Armstrong, G. (2008). Pemasaran:
An
pengenalan
(9 ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
(a)
Pengiklanan
Pengiklanan
merujuk kepada sebarang bentuk idea, barangan atau promosi bukan
peribadi perkhidmatan oleh penaja yang diketahui.
Ia boleh
menyampaikan mesej secara murah dan meluas kepada pembeli yang
berpotensi bertaburan secara geografi. Pengiklanan juga boleh diulang
beberapa kali untuk mengingatkan pembeli atau mereka boleh mengenali
jenama syarikat dan produk. Menggunakan kaedah pengiklanan
membolehkan pemasar memilih media seperti akhbar, majalah, radio,
televisyen, papan tanda atau Internet.
Kekurangan
pengiklanan adalah bahawa ia adalah bentuk tidak bersifat peribadi
dan berpihak komunikasi. Oleh itu, tidak mudah bagi syarikat itu
untuk menarik perhatian
daripada
kumpulan sasaran.
(b)
Jualan Peribadi
Jualan
peribadi melibatkan orang jualan syarikat yang bersemuka dengannya
pelanggan. Niatnya adalah untuk menjamin jualan dan membangunkan
hubungan pelanggan.
Kelebihan
utama jualan peribadi terletak pada jurujualnya kemahiran untuk
berkomunikasi dengan pelanggan. Kelemahan jualan peribadi adalah
bahawa ia adalah kaedah yang paling mahal di kalangan campuran
promosi lain. Ini adalah kerana setiap jurujual yang diupah
didedikasikan untuk berkhidmat kepada satu atau sekumpulan pembeli
berpotensi
pada satu
masa.
(c) Promosi
Jualan
Promosi
jualan adalah insentif yang ditawarkan kepada pelanggan dalam masa
yang singkat (Rajah 10.2). Niatnya adalah untuk menjana jualan pantas
produk. Contoh jualan
alat promosi
adalah kupon, sampel percubaan, pertandingan, sweepstake, rebat dan
harga diskaun.
Promosi
jualan biasanya dapat menarik perhatian pelanggan. Ia boleh menarik
pelanggan memberi respons yang cepat terutama apabila ia merupakan
tawaran hebat. Salah satu daripada Kelemahan promosi jualan adalah
kesukaran untuk mengunci kesetiaan pelanggan. Ini kerana apabila
promosi berakhir, pelanggan akan berhenti melawat kedai.
(d)
Perhubungan Awam
Perhubungan
awam merujuk kepada hubungan yang baik dengan pihak berkepentingan
yang mempunyai minat dalam syarikat. Tujuan perhubungan awam adalah
untuk mewujudkan publisiti yang baik dan imej korporat syarikat.
Sebagai contoh, sebuah syarikat melancarkan produk baru secara rasmi
boleh menjemput akhbar untuk menutup acara tersebut. Ini jenis
perhubungan awam disebut agensi pers atau hubungan pers. Contoh lain
adalah publisiti produk dan melobi,
(e)
Pemasaran Langsung
Pemasaran
langsung melibatkan perbualan langsung dengan individu yang
disasarkan untuk mendapatkannya maklum balas yang cepat. Ini termasuk
penggunaan mel, telefon, faks dan e-mel.
Pemasaran
langsung menggunakan pangkalan data pelanggan untuk memulakan
hubungan pertama. Ini boleh dilakukan dengan menggunakan telefon di
mana telemarketer akan membuat panggilan keluar ke pelanggan.
Teknologi seperti Internet membolehkan pemasar untuk berkomunikasi
dengan pelanggan melalui e-mel atau SMS melalui telefon bimbit.
Pemasaran langsung ialah interaktif, membolehkan pemasar menjalankan
sesi dialog dengan pengguna dan mengubah suai mesej bergantung kepada
maklum balas pengguna.
Pemasaran
langsung adalah paling sesuai jika syarikat ingin menargetkan
spesifik kumpulan pelanggan. Kelemahannya adalah bahawa syarikat
perlu menyiapkan secara langsung operasi pemasaran dengan
mengintegrasikan pangkalan data sedia ada. Ini mungkin melibatkan a
kos yang tinggi.
STRATEGI
MIX PROMOSI
Terdapat dua
jenis strategi campuran promosi syarikat boleh menggunakan strategi
push
atau
strategi menarik.
(a) Strategi
Tolak
Ini
melibatkan usaha pemasaran untuk mendorong produk melalui pengedaran
saluran (iaitu peruncit atau pemborong) kepada pengguna. Pengeluar
akan melaksanakan aktiviti pemasaran seperti jualan peribadi dan
promosi perdagangan yang disasarkan pemborong atau peruncit.
Seterusnya, pemborong dan peruncit akan dibawa aktiviti pemasaran
menggunakan pengiklanan, promosi jualan atau peribadi menjual untuk
menarik pengguna membeli produk.
(b) Strategi
tarik
Pemasar
mengarahkan aktiviti pemasaran ke arah pengguna melalui pengiklanan
dan / atau promosi jualan untuk meningkatkan permintaan pelanggan a
produk. Permintaan yang lebih tinggi mungkin menyebabkan pengguna
meminta lebih banyak produk dari peruncit atau pemborong. Sebagai
balasan, peruncit atau pemborong boleh beli lebih banyak stok dari
pengeluar.
MENGIKLANKAN
Apabila kita
menonton televisyen, mendengar radio, membaca akhbar atau majalah,
kita
menjumpai
banyak iklan. Pengiklanan adalah salah satu yang paling penting alat
promosi yang digunakan oleh syarikat untuk menyampaikan mesej kepada
para pelanggan.
Dalam
bahagian ini, kami akan membincangkan bagaimana pemasar membuat
keputusan dalam pengiklanan. Beberapa Soalan-soalan asas adalah
seperti: Apa mesej untuk disampaikan dalam iklan?
Bagaimana
banyak iklan yang akan disiarkan?
Bila hendak
menyiarkan? Seberapa berkesannya iklan?
Kami akan
melihat langkah-langkah pengiklanan dan membincangkan keputusan yang
perlu dibuat oleh pemasar untuk setiap langkah.
Rajah 10.4
menunjukkan lima langkah utama dalam pengiklanan:
(a) Tentukan
objektif pengiklanan.
(b) Tentukan
anggaran untuk pengiklanan.
(c) Bentuk
mesej pengiklanan.
(d) Pilih
media pengiklanan.
(e) Menilai
kempen pengiklanan.
10.3.1
Tentukan Objektif Pengiklanan
Objektif
pengiklanan adalah untuk menyampaikan mesej khusus kepada kumpulan
sasaran khusus. Umumnya, pengiklanan mempunyai tiga tujuan utamanya
iaitu untuk memberitahu, untuk meyakinkan atau untuk ingatkan.
(a)
Memaklumkan
Apabila
pemasar mahu memperkenalkan produk ke pasaran sasaran, mereka akan
memulakan kempen pengiklanan untuk memaklumkan dan membuat orang
ramai sedar akan perkara itu produk baru. Iklan untuk tujuan
memaklumkan dikenali sebagai iklan bermaklumat kerana ia biasanya
mempunyai banyak maklumat dan penjelasan mengenai produk.
(b) Memujuk
Jika pasaran
sasaran sudah menyedari produk tersebut, objektif seterusnya adalah
untuk
memujuknya
untuk membeli produk itu. Syarikat itu akan melancarkan persuasif
iklan untuk tujuan memujuk pengguna membeli. Biasanya, a iklan yang
menegaskan memberi penekanan kepada manfaat produk dan produknya ciri
unik terhadap jenama bersaing. Sesetengah iklan persuasif adalah
iklan perbandingan, cth. Kedai runcit Tesco membuat perbandingan
langsung antara brand dan jenama pesaingnya.
(c)
Mengingatkan
Bagi produk
yang telah lama wujud di pasaran, syarikat boleh ingin menyampaikan
mesej dalam bentuk peringatan iklan dalam rangka untuk menyegarkan
pemikiran pengguna tentang produk yang sedia ada.
Maklumat
lanjut mengenai objektif pengiklanan ditunjukkan dalam Jadual 10.1.
Jadual
10.1: Objektif Pengiklanan
Untuk
memaklumkan
• Untuk
memaklumkan pasaran produk baru.
• Untuk
mencadangkan penggunaan produk baru.
• Untuk
memberitahu pasaran tentang perubahan harga.
• Untuk
menjelaskan bagaimana fungsi produk.
• Untuk
menerangkan perkhidmatan yang ada.
• Untuk
membetulkan pandangan palsu.
• Untuk
mengurangkan kebimbangan pembeli.
• Membina
imej syarikat.
Untuk
memujuk
• Memujuk
pelanggan untuk menukar jenama.
• Untuk
mengubah persepsi pengguna mengenai produk.
• Memujuk
pengguna membeli sekarang.
• Memujuk
pengguna untuk menerima panggilan jualan.
Untuk
mengingatkan
• Untuk
mengingatkan pengguna bahawa produk mungkin diperlukan pada masa akan
datang.
• Untuk
mengingatkan pengguna untuk membeli produk.
• Untuk
menanam produk dalam minda pelanggan semasa puncak musim.
• Untuk
mengekalkan kesedaran yang kukuh terhadap sesuatu produk.
Sumber:
Disesuaikan daripada Kotler, P. dan Armstrong, G. (2008). Pemasaran:
An
pengenalan
(9 ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
Kenal pasti
objektif iklan berikut:
(a) Iklan
ini berkaitan dengan jenama produk yang telah lama wujud dalam
pasaran. Iklan ini mempunyai beberapa perkataan tetapi mempamerkan
jenama dengan jelas.
Jawab:
______________________________________________
(b) Iklan
ini mengandungi banyak maklumat mengenai produk termasuk arahan
mengenai cara menggunakannya.
Jawab:
______________________________________________
(c) Iklan
ini memberi penekanan kepada beberapa ciri khas produk jenama. Mesej
utama iklan adalah untuk menjelaskan mengapa pengguna mesti membeli
jenama berbanding jenama bersaing.
Jawab:
______________________________________________
Perhatikan
iklan di televisyen dan radio dan dalam akhbar. Bolehkah anda
mengenal pasti objektif iklan?
Beri contoh
untuk setiap jenis iklan berikut:
• Iklan
untuk memberitahu:
• Iklan
untuk memujuk:
• Iklan
untuk mengingatkan:
10.3.2
Memutuskan Penggunaan Media
Pemasar
mesti menilai setiap media untuk menentukan penerimaan, kekerapan dan
tahap impak media. Kekuatan dan kelemahan setiap media ditunjukkan
dalam Jadual
10.2.
Pemasar mesti mempertimbangkan beberapa faktor penting seperti:
(a)
Keutamaan Media oleh Pengguna
Pemasar
boleh membuat keputusan mengenai jenis media dengan mengenal pasti
media secara kerap disukai oleh pelanggan. Memilih media pilihan
pelanggan akan membolehkan pemasar untuk mencapai mereka dengan lebih
berkesan.
(b)
Ciri-ciri Produk
Produk
teknikal seperti komputer boleh diiklankan dengan baik menggunakan
akhbar
atau
televisyen.
(c) Jenis
Mesej
Mesej yang
sangat bermaklumat boleh ditunjukkan menggunakan media seperti
akhbar atau
Internet.
(d) Kos
Pemasar
mesti menimbang kos dalam memilih media. Media bercetak seperti
akhbar dan majalah lebih murah daripada media elektronik seperti
televisyen, radio atau Internet.
Media
|
Kekuatan
|
Kekurangan
|
Akhbar
|
Liputan
pasaran yang luas, kepercayaan tinggi,
murah.
|
Jangka hayat yang pendek, kurang
menarik berbanding dengan media lain seperti itu sebagai
televisyen dan Internet.
|
Televisyen
|
Perlindungan, gabungan penglihatan,
bunyi dan pergerakan menarik perhatian.
|
Kos yang tinggi, pilihan terhad
penonton.
|
Mel langsung
|
Pilihan pemilihan tinggi, fleksibel dan
membenarkan mesej peribadi.
|
Kos yang
tinggi untuk setiap pendedahan,
mel sampah.
|
Radio
|
Sambutan
Tinggi, demografi
pilihan dan kos rendah.
|
Memotivasi
hanya rasa
pendengaran, perhatian rendah.
|
Majalah
|
Pemilihan
tinggi geografi dan
demografi,
kredibiliti, prestij
dan jangka hayat yang panjang.
|
Sambutan
perlahan pada
iklan sebagai majalah tidak dibaca
dengan segera.
|
Lembaga Iklan
|
Fleksibel, pendedahan berulang tinggi,
kos rendah, mesej rendah
|
Persaingan. Pemilihan khalayak yang
rendah, pendedahan terhad sebagai penonton tidak mempunyai banyak
masa untuk baca.
|
Internet
|
Pilihan khalayak tinggi, kos rendah dan
interaktif.
|
Perwakilan penonton yang rendah dari
semua demografi aspek. Impak rendah pada iklan.
|
1. Namakan
tiga tujuan utama untuk menentukan pengiklanan objektif.
2. Apa yang
perlu dipertimbangkan pemasar dalam memilih jenis media gunakan?
Pada
pendapat anda, jenis produk biasanya diiklankan televisyen?
Bandingkan produk yang diiklankan di televisyen dengan mereka
diiklankan di akhbar.
JUALAN
PERIBADI
Jualan
peribadi membolehkan wakil jualan sebuah syarikat untuk memulakan
interaksi dengan pembeli berpotensi. Interaksi ini boleh dalam bentuk
prospek, berkomunikasi dan perkhidmatan. Ia harus menjadi komunikasi
dua hala antara jurujual dan seorang pelanggan individu. Ia berbeza
dengan iklan yang satu arah komunikasi. Jualan peribadi boleh
dilakukan melalui pertemuan tatap muka. Dengan kemajuan teknologi,
jualan peribadi boleh dilakukan melalui telekonferensi
atau
persidangan video. Malangnya, kaedah ini adalah yang paling mahal
berbanding dengan campuran promosi lain.
Terdapat
situasi di mana jualan peribadi lebih disukai berbanding iklan. Ini
boleh disebabkan sifat produk yang sangat rumit seperti jentera atau
aplikasi perisian. Jualan peribadi membolehkan pelanggan menanyakan
soalan terus dan menjelaskan keraguan semasa mesyuarat. Di samping
itu, penjual boleh memahami pembeli lebih baik dan sesuai dengan
tawaran mengikut keperluan mereka.
Gambarajah
berikut mencerminkan proses jualan yang melibatkan: (i) merayu dan
memenuhi syarat jualan, (ii) pendekatan pra-jualan dan (iii)
mendekati prospek yang berpotensi. Ini diikuti dengan (iv)
menyampaikan dan membuktikan produk. Semasa peringkat ini, penjual
mestilah baik dalam (v) menangguhkan penolakan. Kejayaan menarik
melalui peringkat ini akan membolehkan jurujual untuk (vi) menutup
perjanjian itu dan seterusnya (vii) ikuti perintah itu. Penerangan
terperinci diberikan di bawah.
10.4.1
Langkah-langkah dalam Proses Jualan
Proses
jualan boleh menjadi mudah atau rumit bergantung kepada jenis produk.
Secara amnya, proses jualan termasuk langkah utama seperti yang
ditunjukkan dalam Rajah 10.5.
(a)
Mahkamah dan Kelayakan
Langkah
pertama dalam proses jualan adalah untuk memulakan aktiviti
pengembaraan yang ada mengenal pasti senarai suspek berpotensi dan
berkelayakan ke senarai prospek. Tujuan bercakap dan kualifikasi
adalah untuk memastikan jurujual tidak akan membazir terlalu banyak
masa untuk prospek miskin. Lebih-lebih lagi, untuk melayakkan
prospek, jurujual boleh menilai mereka dengan menyaring kemampuan
kewangan mereka, kuantiti perniagaan, istimewa keperluan, lokasi dan
potensi pertumbuhan.
(b)
Pendekatan Pra-penjualan
Sebelum
membuat panggilan jualan, jurujual mesti mengkaji profil prospek dan
ciri-ciri mereka. Jurujual mesti juga menetapkan objektif panggilan
dan merancang pendekatan pra-jualan. Langkah ini adalah penting bagi
jurujual untuk mendapatkan janji temu dengan prospek.
(c)
Penjualan Pendekatan
Jurujual
bertemu dan berbincang dengan prospek untuk memulakan hubungan. A
pendekatan jualan yang disyorkan adalah untuk bertanya tentang
keperluan pembeli prospek.
(d)
Pembentangan dan Demonstrasi
Jurujual
mesti bercakap tentang ciri-ciri produk dan faedah teras. The penjual
juga mesti mendengar komen dan soalan yang dibangkitkan oleh bakal
pembeli. Pada masa yang sama, jurujual boleh mendapat persahabatan
pendapat dan maklum balas mengenai persembahan jualan.
(e)
Mengatasi Penolakan
Jurujual
mesti mengetahui sebab-sebab yang menghalang pembeli prospektif dari
membeli. Jurujual mesti bereaksi positif dan melihat bantahan sebagai
peluang untuk mendapat pengetahuan tentang keperluan prospek.
(f)
Tawaran Dimeteraikan
Selepas
persembahan produk dan menangani keberatan, proses seterusnya adalah
untuk menutup jualan. Penutup jualan boleh dilakukan dengan meminta
pembeli prospektif beli atau untuk membuat pesanan. Langkah ini
menjadi lebih mudah jika penjual membuat tawaran istimewa untuk
menutup jualan seperti menawarkan harga yang lebih rendah atau
kuantiti tambahan.
(g)
Tindakan susulan
Seorang
jurujual mesti ingat bahawa tawaran penutup bukan merupakan langkah
terakhir dalam penjualan proses. Selepas jualan, mesti ada tindakan
susulan dengan memastikan pelanggan gembira dengan pembelian.
Tindakan susulan adalah penting untuk memastikan pengulangan
perniagaan dari pelanggan.
1. Mengapa
pendekatan pra-jualan penting?
2. Apakah
tujuan utama tindak lanjut?
PROMOSI
JUALAN
Promosi
jualan sering berkaitan dengan diskaun atau hadiah percuma yang
diberikan untuk menjana jualan pantas. Promosi jualan merangkumi
semua jenis insentif jangka pendek seperti yang dihuraikan di bawah
digunakan untuk menggalakkan penjualan produk atau perkhidmatan.
Syarikat
boleh menetapkan objektif promosi jualan: (i) untuk meningkatkan
jualan jangka pendek, (ii) kepada menangkap bahagian pasaran yang
lebih besar atau (iii) untuk memujuk pengguna untuk mencuba
produknya. Kadang-kadang, tujuan promosi jualan hanya untuk memberi
ganjaran kepada syarikat yang setia pelanggan dan membina hubungan
jangka panjang.
Alat promosi
jualan biasanya digunakan oleh pemasar ditunjukkan dalam Jadual 10.3.
No
Description Tool
1. Contoh
Contoh adalah produk percuma yang ditawarkan kepada pengguna atau
percubaan.
2. Kupon
Sekeping kertas yang memberikan pelanggan penjimatan apabila mereka
membeli produk tertentu.
3. Rebat
Bayaran balik atau pengurangan harga yang diberikan kepada pelanggan
apabila resit pembelian dibentangkan kepada syarikat. Dalam erti kata
lain, Pemasar akan mengembalikan sebahagian harga pembelian kepada
pelanggan yang boleh menunjukkan penerimaan pembelian.
4. Diskaun
Potongan harga yang ditawarkan kepada pengguna semasa promosi. Ini
adalah satu alat promosi yang paling popular yang digunakan oleh
pemasar dalam Malaysia.
5. Premium
Barang ditawarkan secara percuma atau pada harga yang rendah sebagai
insentif untuk membeli produk.
6. Kasut
Hadiah Kesetiaan atau hadiah yang ditawarkan sebagai tanda
penghargaan kepada pelanggan setia.
7. Permainan
dan Bertuah Lukis Pertandingan Alat promosi ini memberi pelanggan
peluang untuk memenangi a permainan atau persaingan. Pelanggan yang
membeli produk akan berdiri peluang untuk mengambil bahagian dan
menang jika mereka bernasib baik.
Kenal pasti
beberapa alat promosi jualan yang digunakan oleh pemasar runcit di
Malaysia kedai yang anda kerap
PERHUBUNGAN
AWAM
Perhubungan
awam merujuk kepada membangunkan hubungan yang baik dengan pelbagai
kumpulan yang a Syarikat perlu berurusan untuk mendapat publisiti
yang lebih baik dan imej korporat. Ia boleh digunakan untuk
mengendalikan atau mengatasi khabar angin, cerita dan insiden yang
negatif.
10.6.1
Fungsi Perhubungan Awam
Fungsi yang
dijalankan oleh jabatan perhubungan awam adalah seperti berikut:
(a)
Hubungan Tekan
Mewujudkan
dan meletakkan maklumat berharga dalam media berita untuk menarik
perhatian ke arah seseorang, produk atau perkhidmatan.
(b)
Publisiti Produk
Syarikat
boleh mengadakan acara untuk melancarkan produk baru untuk
mengumumkannya kepada awam.
(c)
Perhubungan Masyarakat
Syarikat itu
boleh membangun dan mengekalkan hubungan baik dengan masyarakat ia
berfungsi.
(d)
Perhubungan Pelabur
Syarikat itu
boleh mengekalkan hubungan yang kukuh dengan para pemegang sahamnya.
(f)
Melobi
Syarikat itu
boleh membina hubungan dengan agensi kerajaan juga.
10.6.2
Alat Utama Perhubungan Awam
Alat
perhubungan awam yang boleh digunakan oleh syarikat termasuk
pelepasan berita, ucapan dan acara khas. Syarikat boleh membuat
siaran berita mengenai produk, syarikat atau pekerjanya di media
utama seperti akhbar atau internet. A ucapan oleh ketua eksekutif
juga boleh membina publisiti bagi produk atau syarikat. Pidato ini
boleh diletakkan dalam lajur berita atau buletin syarikat.
Majlis-majlis khas seperti ulang tahun ke-50 syarikat boleh menjadi
alat perhubungan awam. Wartawan, pelanggan dan ahli keluarga boleh
dijemput ke acara tersebut.
PEMASARAN
LANGSUNG
Menggunakan
pemasaran langsung memerlukan syarikat untuk membina pangkalan data
interaktif kepada mengintegrasikan operasi dengan pemasaran.
Tujuannya adalah untuk mempunyai langsung komunikasi dengan
pelanggan. Ini juga membolehkan pemasar untuk memadankan tawarannya
kepada a segmen yang lebih kecil atau pembeli individu. Hari ini,
pemasaran terus menjadi lebih penting sebagai alat promosi. Pemasar
terus mendapatkan maklum balas dari pelanggan dan membina hubungan
jangka panjang dengan mereka. Contoh pemasaran langsung katalog,
telemarketing, pemasaran dalam talian dan lain-lain
10.7.1
Manfaat Pemasaran Langsung
Pemasaran
langsung membolehkan pelanggan dan penjual menikmati manfaat berikut.
(a)
Manfaat kepada Pelanggan
Pemasaran
langsung dalam bentuk pemasaran dalam talian membolehkan pelanggan
berbelanja rumah dengan selesa dan selesa. Ini membantu menyelesaikan
masalah pelanggan seperti membeli-belah di pasar raya atau masalah
letak kereta yang penuh sesak. Terus pemasaran juga membolehkan
pelanggan mencari maklumat dari pelbagai sumber. Ini akan membantu
mereka dalam membuat perbandingan produk sebelum menentukan produk
mana untuk pembelian.
(b)
Manfaat kepada Penjual
Kaedah ini
membolehkan penjual membina hubungan yang lebih panjang dengan
pelanggan. Dengan kewujudan jualan langsung menggunakan teknologi
baru seperti Internet, penjual boleh berinteraksi dengan pelanggan
dan hubungan yang berterusan boleh ditubuhkan. Selain itu, penjual
boleh membeli senarai mel misalnya. senarai gaya hidup untuk
mendekati menyasarkan kumpulan kecil dan menggunakan mesej yang lebih
peribadi menurut mereka rasa dan keutamaan.
Memandangkan
terdapat banyak manfaat hebat kepada pembeli dan penjual, tidaklah
menghairankan pemasaran terus berkembang. Ada yang mengatakan
pemasaran langsung akan menjadi bentuk utama pemasaran pada masa akan
datang.
10.7.2
Alat Pemasaran Langsung
(a)
Jualan Langsung
Jualan
langsung adalah bentuk pemasaran langsung. Syarikat menyewa jurujual
atau ejen untuk mengenal pasti bakal pembeli, menukarnya menjadi
pelanggan dan membina
hubungan
dengan mereka. Contoh-contoh syarikat bergantung sepenuhnya pada
jualan langsung adalah syarikat insurans dan syarikat pemasaran
pelbagai peringkat seperti Amway, Cosway dan Avon.
(b) Mel
secara Langsung
Surat
langsung melibatkan aktiviti pemasaran menyampaikan tawaran,
pengumuman dan peringatan kepada alamat tertentu. Dengan menggunakan
senarai pangkalan data, Pemasar boleh menghantar jumlah surat / surat
dalam setahun. Kelebihan langsung mel adalah bahawa ia membenarkan
penargetan prospek tertentu berbanding dengan pengiklanan walaupun ia
mahal pada tahap awal penubuhan pangkalan data pelanggan.
Sebagai
contoh, penerbit Times, Newsweek dan Pembaca Digest majalah
menggunakan mailing langsung untuk mencari prospek baru. Disebabkan
teknologi pantas pembangunan, syarikat-syarikat ini menggunakan
kaedah baru seperti faksimili, elektronik mel, mel suara dan Internet
untuk menjangkau pelanggan.
(c)
Pemasaran Katalog
Katalog
cetakan dihantar ke senarai pelanggan yang dipilih. Sebagai contoh,
Isetan dan pasar raya Jusco menggunakan katalog untuk mempromosikan
jualan.
(d)
Telemarketing
Jualan
langsung dilakukan melalui telefon untuk menarik pelanggan ke arah
tertentu produk. Dengan bantuan pangkalan data, telemarketer
memulakan panggilan keluar ke calon pembeli dan terangkan kepada
mereka tawaran dan promosi baru. Contoh syarikat yang menggunakan
telemarketing adalah hotel, kelab resort dan kad kredit syarikat.
(e)
Respon Langsung menggunakan Televisyen
Pertunjukan
televisyen 30 minit hingga satu jam digunakan untuk pembentangan
produk
dan
demonstrasi. Salah satu contoh ialah SmartShop. Orang yang berminat
untuk membeli a produk boleh membuat pesanan dengan menelefon nombor
telefon bebas tol.
(f)
Pemasaran Dalam Talian
Pemasaran
dalam talian dijalankan melalui sistem komputer interaktif dalam
talian. Contoh saluran pemasaran dalam talian adalah perkhidmatan
komersial dalam talian dan
Internet.
Perkhidmatan
komersial dalam talian menawarkan perkhidmatan maklumat dan pemasaran
kepada pelanggan. Perkhidmatan dalam talian yang paling popular
adalah eBay.com, Yahoo.com, Gooogle.com dan lain-lain. Perkhidmatan
yang ditawarkan kepada pelanggan adalah dalam bentuk maklumat,
hiburan, perkhidmatan membeli-belah, peluang dialog virtual dan
e-mel.
Di Malaysia,
perniagaan elektronik dijangka berkembang pada tahun ini datang
berikutan peningkatan pemilikan komputer di kalangan rakyatnya.
RINGKASAN
• Campuran
promosi terdiri daripada gabungan alat pengiklanan, jualan peribadi,
jualan promosi jualan, perhubungan awam dan pemasaran langsung.
Sebuah syarikat terpakai campuran promosi untuk mencapai matlamat
pemasarannya iaitu untuk memaklumkan, untuk memujuk dan untuk
mengingatkan pelanggan mengenai produk syarikat.
• Pengiklanan
merujuk kepada sebarang bentuk idea, barangan atau promosi bukan
peribadi perkhidmatan oleh penaja yang diketahui.
• Jualan
peribadi melibatkan perniagaan jurujual yang bersemuka dengannya
pelanggan untuk menjamin jualan dan membangunkan hubungan pelanggan.
• Promosi
jualan melibatkan insentif kepada pelanggan dalam tempoh yang singkat
masa untuk menjana jualan pantas produk.
• Hubungan
awam merujuk kepada hubungan yang baik dengan pihak berkepentingan
yang mempunyai minat dalam syarikat.
• Pemasaran
langsung melibatkan perbualan langsung dengan individu yang
disasarkan untuk mendapatkannya maklum balas yang cepat. Ini termasuk
penggunaan mel, telefon, faks dan e-mel.
• Terdapat
dua jenis strategi campuran promosi yang boleh dipilih oleh syarikat
iaitu i.e.
strategi
tolak atau strategi menarik.
• "Strategi
Push ‰ melibatkan menolak produk melalui saluran pengedaran (iaitu
peruncit
atau pemborong) kepada pengguna.
• "strategi
Tarik ‰ melibatkan mengarahkan aktiviti pemasaran ke arah pengguna
melalui pengiklanan dan / atau promosi jualan untuk meningkatkan
permintaan.
• Terdapat
lima langkah utama pengiklanan: (i) menentukan objektif pengiklanan,
(ii)
menentukan bajet untuk pengiklanan, (iii) membentuk mesej
pengiklanan, (iv)
pilih media
pengiklanan, dan akhirnya (v) menilai kempen pengiklanan.
• Perhubungan
awam merujuk kepada membangunkan hubungan yang baik dengan pelbagai
kumpulanSyarikat perlu berurusan untuk mendapat publisiti yang lebih
baik danimej korporat.
• Fungsi
yang dijalankan oleh jabatan perhubungan awam adalah hubungan media,
publisiti
produk, hubungan masyarakat, hubungan pelabur dan lobi.
• Pemasaran
terus memerlukan syarikat untuk membina pangkalan data interaktif
untuk diintegrasikan operasi dengan pemasaran. Tujuannya adalah untuk
mempunyai komunikasi langsung dengan pelanggan. Ini membolehkan
pemasar untuk memadankan tawarannya kepada segmen yang lebih kecil
atau keperluan pembeli individu.
Comments
Post a Comment