MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 7
Topik
7
Rangkaian
Keusahawanan 91
7.1
Apa itu Networking? 91
7.2
Kelebihan Memiliki Rangkaian yang Baik 92
7.3
Apakah Rangkaian Strategik? 92
7.3.1
Jenis Rangkaian 93
7.3.2
Kepentingan Rangkaian 94
Ringkasan
96
Mereka
Syarat 96
Rujukan
96
Topik
7 membincangkan kepentingan rangkaian untuk usahawan. Rangkaian
adalah salah satu pendekatan perniagaan yang menyumbang kepada
kejayaan usahawan.
Jika
para usahawan mempunyai rangkaian yang baik dengan pelanggan luaran
dan dalaman, lebih mudah bagi mereka untuk mendapatkan peluang
perniagaan dan mengatasi beberapa masalah yang berkaitan dengan
perniagaan mereka. Ini kerana hubungan rangkaian yang baik akan
membolehkan mereka mendapatkan sokongan dan kerjasama dari kalangan
rangkaian.
Oleh
itu, setiap usahawan perlu membangunkan kemahiran rangkaian untuk
mencapai matlamat dan objektif perniagaan mereka.
Topik
7-Keusahawanan
Rangkaian
HASIL
PEMBELAJARAN
Menjelang
akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:
Huraikan
tiga kelebihan mewujudkan rangkaian yang baik;
Bincangkan
dua jenis rangkaian; dan
Terangkan
enam sebab penting untuk rangkaian.
PENGENALAN
Rangkaian
adalah alat perniagaan yang memainkan peranan penting dalam kejayaan
usahawan. Jika para usahawan mempunyai jaringan yang sangat baik
dengan pelanggan luaran dan dalaman, lebih mudah bagi mereka untuk
memanfaatkan peluang perniagaan dan menyelesaikan beberapa masalah
yang berkaitan dengan perniagaan mereka. Hubungan rangkaian yang baik
akan membolehkan mereka mendapat sokongan dan kerjasama daripada
kalangan rangkaian. Oleh itu, setiap usahawan perlu membangunkan
kemahiran rangkaian, kerana ia akan bertindak sebagai pemangkin untuk
mencapai matlamat dan objektif perniagaan.
APAKAH
RANGKAIAN?
Rangkaian
adalah kedua-dua hasil daripada strategi hubungan masa lalu dan
sumber untuk strategi masa depan. Hak dan tanggungjawab hubungan
adalah hasil dari sumber-sumber yang awalnya dibawa ke rangkaian,
pengalaman yang diperolehnya dan pelaburan yang telah dibuat dalam
hubungannya. Ini bermakna bahawa sebagai tambahan kepada analisis
portfolio hubungan syarikat dan pemahaman rangkaian, ini juga
melibatkan penyenaraian sumber-sumber tambahan yang telah dibina
melalui interaksi. Ini boleh dianalisis menggunakan pandangan
konvensional asas kuasa yang mungkin dimiliki oleh syarikat.
KELEBIHAN
MENGENAI RANGKAIAN YANG BAIK
Kelebihan
yang diperoleh oleh seorang usahawan daripada mempunyai rangkaian
yang baik adalah seperti berikut:
Kebolehcapaian
Rangkaian
adalah sangat penting bagi usahawan untuk mendapatkan sumber ketara
atau tidak ketara secara langsung atau tidak langsung. Antara sumber
yang ketara adalah sokongan kewangan, pemindahan teknologi dan
aksesibiliti dalam mendapatkan maklumat untuk menghasilkan produk
yang tepat pada kos yang tepat dan masa yang tepat seperti yang
diminta oleh pasaran. Sumber tidak ketara adalah sokongan moral,
bimbingan dan keyakinan yang diberikan oleh berbagai kelompok kepada
usahawan dalam menjalankan perniagaan mereka.
Reputasi
Reputasi
merujuk kepada keupayaan usahawan untuk menjalankan kepimpinan atau
mempengaruhi pengambilan keputusan anggota rangkaian lain,
berdasarkan kepakaran yang mereka ada. Reputasi yang baik membolehkan
usahawan untuk menarik ahli dalam kalangan rangkaian untuk memberi
keutamaan kepada produk atau perkhidmatan yang mereka hasilkan.
Jangkaan
Ini
boleh memudahkan dan menyekat kebebasan tindakan syarikat. Sebagai
contoh, ahli rangkaian mungkin mempunyai jangkaan bahawa sesebuah
syarikat akan menetapkan harga secara berkesan untuk beberapa
syarikat lain. Sebaliknya, syarikat mungkin dijangka tidak mengambil
kesempatan daripada kekurangan produk dengan menaikkan harga atau
mematuhi persaingan konvensional atau menetapkan standard etika yang
lebih tinggi daripada yang lain.
APAKAH
RANGKAIAN STRATEGIK?
Menjadi
usahawan strategik adalah untuk membayangkan masa depan dan mengambil
langkah-langkah yang perlu untuk mewujudkan masa depan. Rangkaian
strategik, kemudian, memperoleh kejelasan pada matlamat dan matlamat
usahawan yang akan dicapai dalam menjalankan perniagaan dengan
menggunakan interaksi mereka dengan orang lain dan menentukan
tindakan terbaik yang sepatutnya diambil.
Walaupun
ia menggoda untuk melangkah ke tindakan, adalah penting bagi usahawan
untuk memahami di mana mereka berada sekarang dan di mana mereka mahu
pergi. Rangkaian yang berjaya adalah hasil perancangan yang betul dan
pembinaan dan pelaksanaan yang teliti. Usahawan perlu mencari cara
dan cara untuk mewujudkan rangkaian yang baik dan mendapat manfaat
maksimum daripadanya.
Rangkaian
harus menjadi salah satu taktik pemasaran utama profesional yang
paling bebas dan pemilik perniagaan kecil. Usahawan boleh menggunakan
rangkaian berpusatkan pelanggan untuk mengurangkan pergantungan
mereka terhadap kos dan masa untuk mendapatkan dan mengedarkan
maklumat. Dari masa ke masa, strategi bangunan perniagaan ini akan
memberi ganjaran kepada usahawan dengan aliran pelanggan baru, selain
mengekalkan yang sedia ada.
Jenis
Rangkaian
Terdapat
dua jenis rangkaian iaitu:
Rangkaian
Formal
Rangkaian
formal adalah hubungan yang sedia ada antara pelbagai orang yang
mempunyai hubungan simbiotik dengan usahawan. Mereka yang mempunyai
hubungan rangkaian lebih bersedia untuk mengambil inisiatif untuk
mewujudkan peluang perniagaan dan menyelesaikan masalah yang mereka
hadapi dalam rangkaian rangkaian. Setiap ahli dalam rangkaian
rangkaian bersedia untuk berkongsi pengalaman dan kekuatannya untuk
kelebihan bersama.
Rangkaian
Informal
Rangkaian
tidak rasmi ditubuhkan melalui hubungan dengan teman zaman
kanak-kanak, ahli keluarga dan orang yang berkongsi minat atau hobi
bersama. Ia membolehkan seorang usahawan membincangkan perniagaannya
secara tidak rasmi, tanpa membuat janji temu.
Rangkaian
tidak formal memberi peluang kepada usahawan untuk mendapatkan
maklumat atau pertukaran maklumat baru. Perkhidmatan yang diberikan
oleh ahli rangkaian tidak rasmi secara percuma atau dengan caj
minimum. Biasanya rangkaian tidak formal akan membolehkan usahawan
mendapatkan pendapat, nasihat, dan sokongan moral dan kewangan.
Sokongan tersebut akan membantu para usahawan untuk lebih yakin dan
meningkatkan keupayaan mereka untuk membuat keputusan yang berkesan
dan meminimumkan risiko perniagaan. Ahli dalam kalangan rangkaian
tidak formal termasuk rakan, mentor dan profesional. Rajah 7.1
menggambarkan ahli-ahli dalam kalangan rangkaian tidak formal.
Rajah
7.1: Lingkaran rangkaian tidak formal
Kepentingan
Rangkaian
Sekarang
marilah kita melihat kepentingan rangkaian. Rajah 7.2 menggambarkan
kepentingan rangkaian.
Rajah
7.2: Kepentingan rangkaian
Marilah
kita melihat faktor-faktor ini dengan terperinci:
Bina
keyakinan
Dalam
perniagaan, usahawan mungkin menghadapi ketidakpastian, misalnya,
pelaburan, kerugian, pesaing dan produk yang tidak dapat menembusi
pasaran. Rangkaian yang baik dapat mengurangkan ketidakpastian ini.
Seorang usahawan boleh mendapatkan maklumat yang boleh dipercayai
tentang peluang pelaburan, bahagian pasaran dan pilihan produk.
Rangkaian juga membantu usahawan untuk menghadapi perubahan dalam
persekitaran perniagaan, seperti:
- Perubahan strategi pesaing;
- Perubahan demografi; dan
- Perubahan dalam kepuasan pelanggan.
;
Mengurangkan
birokrasi
Birokrasi
tegar menangguhkan proses aktiviti perniagaan. Rangkaian membantu
mengurangkan pita merah dalam membuat keputusan dengan:
- Mempercepat proses permohonan;
- Menjimatkan masa, kewangan dan sumber lain;
- Mencegah usahawan daripada mengulangi kesilapan; dan
- Menghapuskan tidak bertanggungjawab ("lulus buck ‰).
Meningkatkan
maklumat
Rangkaian
akan membina reputasi usahawan kerana semua orang dalam kalangan
rangkaian akan mengetahui apa yang dilakukan oleh usahawan. Pada masa
yang sama, maklumat seperti siapa yang berada dalam kalangan
rangkaian akan membolehkan usahawan mendapatkan maklumat yang
diperlukan untuk kemajuan perniagaannya yang berjaya.
Membangunkan
amanah
Amanah
adalah salah satu faktor yang paling penting apabila mewujudkan
rangkaian. Dengan amanah, ahli dalam rangkaian rangkaian akan
bersedia untuk memberi keutamaan kepada produk atau perkhidmatan
usahawan. Kepercayaan juga mendorong orang untuk mempromosikan produk
atau perkhidmatan keusahawanan melalui mulut ke mulut.
Buat
keadaan saling bergantung
Kejayaan
seseorang mungkin datang dari sumbangan lain. Mungkin kejayaan anda
juga datang dari sumbangan orang lain. Oleh itu, orang ramai
bergantung pada orang lain. Maka apa yang kita lakukan mesti memberi
manfaat kepada orang lain. Semua orang mesti bertindak balas dengan
semangat simbiosis. Oleh itu, konsep memberi dan mengambil adalah
suatu keharusan untuk membangunkan hubungan rangkaian yang baik.
Sumber
kreativiti
Rangkaian
juga merupakan sumber kreativiti untuk usahawan yang mengendalikan
perniagaan. Pelbagai kumpulan dalam rangkaian rangkaian akan membantu
untuk membangunkan idea-idea baru untuk mencipta produk atau
perkhidmatan baru, dan cara menghasilkan dan pemasaran baru. Di
samping itu, ahli dalam rangkaian rangkaian akan menyediakan peluang
perniagaan baru. Semua idea ini boleh datang dari rakan, pekerja,
pelanggan dan pengedar. Sokongan dan pelbagai sumbangan daripada
pelbagai ahli rangkaian rangkaian akan membolehkan usahawan untuk:
- Meningkatkan kualiti produk;
- Meningkatkan pengedaran;
- Meningkatkan teknik pengeluaran
Meningkatkan
teknik untuk perkhidmatan selepas jualan yang lebih baik; dan
Cadangkan
cara baru mempromosi produk.
Rangkaian
adalah kedua-dua hasil strategi hubungan masa lalu dan sumber untuk
strategi masa depan.
Kelebihan
rangkaian termasuk kebolehaksesan, reputasi dan jangkaan.
Terdapat
dua jenis rangkaian:
- Rangkaian formal; dan
- Rangkaian tidak formal.
Rangkaian
formal adalah hubungan yang sedia ada antara pelbagai orang yang
mempunyai hubungan simbiotik dengan usahawan. Rangkaian tidak rasmi
ditubuhkan melalui hubungan dengan teman zaman kanak-kanak, ahli
keluarga dan orang yang berkongsi minat atau hobi bersama.
Rangkaian
penting kerana ia membina keyakinan, mengurangkan birokrasi,
meningkatkan maklumat, membangun kepercayaan, mewujudkan situasi yang
saling bergantung, dan menghasilkan kreativiti.
Comments
Post a Comment