MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 7

Topik 7
Rangkaian Keusahawanan 91
7.1 Apa itu Networking? 91
7.2 Kelebihan Memiliki Rangkaian yang Baik 92
7.3 Apakah Rangkaian Strategik? 92
7.3.1 Jenis Rangkaian 93
7.3.2 Kepentingan Rangkaian 94
Ringkasan 96
Mereka Syarat 96
         Rujukan 96

Topik 7 membincangkan kepentingan rangkaian untuk usahawan. Rangkaian adalah salah satu pendekatan perniagaan yang menyumbang kepada kejayaan usahawan.

Jika para usahawan mempunyai rangkaian yang baik dengan pelanggan luaran dan dalaman, lebih mudah bagi mereka untuk mendapatkan peluang perniagaan dan mengatasi beberapa masalah yang berkaitan dengan perniagaan mereka. Ini kerana hubungan rangkaian yang baik akan membolehkan mereka mendapatkan sokongan dan kerjasama dari kalangan rangkaian.

Oleh itu, setiap usahawan perlu membangunkan kemahiran rangkaian untuk mencapai matlamat dan objektif perniagaan mereka.


Topik 7-Keusahawanan
Rangkaian

HASIL PEMBELAJARAN
Menjelang akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:
Huraikan tiga kelebihan mewujudkan rangkaian yang baik;
Bincangkan dua jenis rangkaian; dan
Terangkan enam sebab penting untuk rangkaian.

PENGENALAN
Rangkaian adalah alat perniagaan yang memainkan peranan penting dalam kejayaan usahawan. Jika para usahawan mempunyai jaringan yang sangat baik dengan pelanggan luaran dan dalaman, lebih mudah bagi mereka untuk memanfaatkan peluang perniagaan dan menyelesaikan beberapa masalah yang berkaitan dengan perniagaan mereka. Hubungan rangkaian yang baik akan membolehkan mereka mendapat sokongan dan kerjasama daripada kalangan rangkaian. Oleh itu, setiap usahawan perlu membangunkan kemahiran rangkaian, kerana ia akan bertindak sebagai pemangkin untuk mencapai matlamat dan objektif perniagaan.

APAKAH RANGKAIAN?
Rangkaian adalah kedua-dua hasil daripada strategi hubungan masa lalu dan sumber untuk strategi masa depan. Hak dan tanggungjawab hubungan adalah hasil dari sumber-sumber yang awalnya dibawa ke rangkaian, pengalaman yang diperolehnya dan pelaburan yang telah dibuat dalam hubungannya. Ini bermakna bahawa sebagai tambahan kepada analisis portfolio hubungan syarikat dan pemahaman rangkaian, ini juga melibatkan penyenaraian sumber-sumber tambahan yang telah dibina melalui interaksi. Ini boleh dianalisis menggunakan pandangan konvensional asas kuasa yang mungkin dimiliki oleh syarikat.

KELEBIHAN MENGENAI RANGKAIAN YANG BAIK
Kelebihan yang diperoleh oleh seorang usahawan daripada mempunyai rangkaian yang baik adalah seperti berikut:

Kebolehcapaian
Rangkaian adalah sangat penting bagi usahawan untuk mendapatkan sumber ketara atau tidak ketara secara langsung atau tidak langsung. Antara sumber yang ketara adalah sokongan kewangan, pemindahan teknologi dan aksesibiliti dalam mendapatkan maklumat untuk menghasilkan produk yang tepat pada kos yang tepat dan masa yang tepat seperti yang diminta oleh pasaran. Sumber tidak ketara adalah sokongan moral, bimbingan dan keyakinan yang diberikan oleh berbagai kelompok kepada usahawan dalam menjalankan perniagaan mereka.

Reputasi
Reputasi merujuk kepada keupayaan usahawan untuk menjalankan kepimpinan atau mempengaruhi pengambilan keputusan anggota rangkaian lain, berdasarkan kepakaran yang mereka ada. Reputasi yang baik membolehkan usahawan untuk menarik ahli dalam kalangan rangkaian untuk memberi keutamaan kepada produk atau perkhidmatan yang mereka hasilkan.

Jangkaan
Ini boleh memudahkan dan menyekat kebebasan tindakan syarikat. Sebagai contoh, ahli rangkaian mungkin mempunyai jangkaan bahawa sesebuah syarikat akan menetapkan harga secara berkesan untuk beberapa syarikat lain. Sebaliknya, syarikat mungkin dijangka tidak mengambil kesempatan daripada kekurangan produk dengan menaikkan harga atau mematuhi persaingan konvensional atau menetapkan standard etika yang lebih tinggi daripada yang lain.

APAKAH RANGKAIAN STRATEGIK?
Menjadi usahawan strategik adalah untuk membayangkan masa depan dan mengambil langkah-langkah yang perlu untuk mewujudkan masa depan. Rangkaian strategik, kemudian, memperoleh kejelasan pada matlamat dan matlamat usahawan yang akan dicapai dalam menjalankan perniagaan dengan menggunakan interaksi mereka dengan orang lain dan menentukan tindakan terbaik yang sepatutnya diambil.

Walaupun ia menggoda untuk melangkah ke tindakan, adalah penting bagi usahawan untuk memahami di mana mereka berada sekarang dan di mana mereka mahu pergi. Rangkaian yang berjaya adalah hasil perancangan yang betul dan pembinaan dan pelaksanaan yang teliti. Usahawan perlu mencari cara dan cara untuk mewujudkan rangkaian yang baik dan mendapat manfaat maksimum daripadanya.

Rangkaian harus menjadi salah satu taktik pemasaran utama profesional yang paling bebas dan pemilik perniagaan kecil. Usahawan boleh menggunakan rangkaian berpusatkan pelanggan untuk mengurangkan pergantungan mereka terhadap kos dan masa untuk mendapatkan dan mengedarkan maklumat. Dari masa ke masa, strategi bangunan perniagaan ini akan memberi ganjaran kepada usahawan dengan aliran pelanggan baru, selain mengekalkan yang sedia ada.

Jenis Rangkaian
Terdapat dua jenis rangkaian iaitu:

Rangkaian Formal
Rangkaian formal adalah hubungan yang sedia ada antara pelbagai orang yang mempunyai hubungan simbiotik dengan usahawan. Mereka yang mempunyai hubungan rangkaian lebih bersedia untuk mengambil inisiatif untuk mewujudkan peluang perniagaan dan menyelesaikan masalah yang mereka hadapi dalam rangkaian rangkaian. Setiap ahli dalam rangkaian rangkaian bersedia untuk berkongsi pengalaman dan kekuatannya untuk kelebihan bersama.

Rangkaian Informal
Rangkaian tidak rasmi ditubuhkan melalui hubungan dengan teman zaman kanak-kanak, ahli keluarga dan orang yang berkongsi minat atau hobi bersama. Ia membolehkan seorang usahawan membincangkan perniagaannya secara tidak rasmi, tanpa membuat janji temu.

Rangkaian tidak formal memberi peluang kepada usahawan untuk mendapatkan maklumat atau pertukaran maklumat baru. Perkhidmatan yang diberikan oleh ahli rangkaian tidak rasmi secara percuma atau dengan caj minimum. Biasanya rangkaian tidak formal akan membolehkan usahawan mendapatkan pendapat, nasihat, dan sokongan moral dan kewangan. Sokongan tersebut akan membantu para usahawan untuk lebih yakin dan meningkatkan keupayaan mereka untuk membuat keputusan yang berkesan dan meminimumkan risiko perniagaan. Ahli dalam kalangan rangkaian tidak formal termasuk rakan, mentor dan profesional. Rajah 7.1 menggambarkan ahli-ahli dalam kalangan rangkaian tidak formal.

Rajah 7.1: Lingkaran rangkaian tidak formal

Kepentingan Rangkaian
Sekarang marilah kita melihat kepentingan rangkaian. Rajah 7.2 menggambarkan kepentingan rangkaian.
Rajah 7.2: Kepentingan rangkaian

Marilah kita melihat faktor-faktor ini dengan terperinci:

Bina keyakinan
Dalam perniagaan, usahawan mungkin menghadapi ketidakpastian, misalnya, pelaburan, kerugian, pesaing dan produk yang tidak dapat menembusi pasaran. Rangkaian yang baik dapat mengurangkan ketidakpastian ini. Seorang usahawan boleh mendapatkan maklumat yang boleh dipercayai tentang peluang pelaburan, bahagian pasaran dan pilihan produk. Rangkaian juga membantu usahawan untuk menghadapi perubahan dalam persekitaran perniagaan, seperti:

  • Perubahan strategi pesaing;
  • Perubahan demografi; dan
  • Perubahan dalam kepuasan pelanggan.

; Mengurangkan birokrasi
Birokrasi tegar menangguhkan proses aktiviti perniagaan. Rangkaian membantu mengurangkan pita merah dalam membuat keputusan dengan:
  • Mempercepat proses permohonan;
  • Menjimatkan masa, kewangan dan sumber lain;
  • Mencegah usahawan daripada mengulangi kesilapan; dan
  • Menghapuskan tidak bertanggungjawab ("lulus buck ‰).

Meningkatkan maklumat
Rangkaian akan membina reputasi usahawan kerana semua orang dalam kalangan rangkaian akan mengetahui apa yang dilakukan oleh usahawan. Pada masa yang sama, maklumat seperti siapa yang berada dalam kalangan rangkaian akan membolehkan usahawan mendapatkan maklumat yang diperlukan untuk kemajuan perniagaannya yang berjaya.

Membangunkan amanah
Amanah adalah salah satu faktor yang paling penting apabila mewujudkan rangkaian. Dengan amanah, ahli dalam rangkaian rangkaian akan bersedia untuk memberi keutamaan kepada produk atau perkhidmatan usahawan. Kepercayaan juga mendorong orang untuk mempromosikan produk atau perkhidmatan keusahawanan melalui mulut ke mulut.

Buat keadaan saling bergantung
Kejayaan seseorang mungkin datang dari sumbangan lain. Mungkin kejayaan anda juga datang dari sumbangan orang lain. Oleh itu, orang ramai bergantung pada orang lain. Maka apa yang kita lakukan mesti memberi manfaat kepada orang lain. Semua orang mesti bertindak balas dengan semangat simbiosis. Oleh itu, konsep memberi dan mengambil adalah suatu keharusan untuk membangunkan hubungan rangkaian yang baik.

Sumber kreativiti
Rangkaian juga merupakan sumber kreativiti untuk usahawan yang mengendalikan perniagaan. Pelbagai kumpulan dalam rangkaian rangkaian akan membantu untuk membangunkan idea-idea baru untuk mencipta produk atau perkhidmatan baru, dan cara menghasilkan dan pemasaran baru. Di samping itu, ahli dalam rangkaian rangkaian akan menyediakan peluang perniagaan baru. Semua idea ini boleh datang dari rakan, pekerja, pelanggan dan pengedar. Sokongan dan pelbagai sumbangan daripada pelbagai ahli rangkaian rangkaian akan membolehkan usahawan untuk:
  • Meningkatkan kualiti produk;
  • Meningkatkan pengedaran;
  • Meningkatkan teknik pengeluaran

Meningkatkan teknik untuk perkhidmatan selepas jualan yang lebih baik; dan
Cadangkan cara baru mempromosi produk.

Rangkaian adalah kedua-dua hasil strategi hubungan masa lalu dan sumber untuk strategi masa depan.

Kelebihan rangkaian termasuk kebolehaksesan, reputasi dan jangkaan.

Terdapat dua jenis rangkaian:
  • Rangkaian formal; dan
  • Rangkaian tidak formal.

Rangkaian formal adalah hubungan yang sedia ada antara pelbagai orang yang mempunyai hubungan simbiotik dengan usahawan. Rangkaian tidak rasmi ditubuhkan melalui hubungan dengan teman zaman kanak-kanak, ahli keluarga dan orang yang berkongsi minat atau hobi bersama.

Rangkaian penting kerana ia membina keyakinan, mengurangkan birokrasi, meningkatkan maklumat, membangun kepercayaan, mewujudkan situasi yang saling bergantung, dan menghasilkan kreativiti.


Comments

Popular posts from this blog

BDKO1103 Basic Interpersonal Communication -TERJEMAHAN MALAY (TOPIK 1 - TOPIK 10)

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 4