MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 4
Topik
4
Penilaian
Persekitaran Pelancongan 36
4.1
Komponen Persekitaran Usaha 37
4.2
Persekitaran Makro 39
4.2.1
Politik dan Perundangan 40
4.2.2
Ekonomi 42
4.2.3
Sociocultural 43
4.2.4
Teknologi 44
4.3
Persekitaran Mikro 45
4.4
Persekitaran Dalaman Organisasi 48
4.5
Pengenalpastian Peluang Perniagaan 48
4.5.1
Pengiktirafan Fasa Peluang 49
Perspektif
Proses ke atas Keusahawanan
4.5.2
E-Commerce sebagai Peluang Baru 51
Ringkasan
52
Mereka
Syarat 53
Rujukan
53
Topik
4 memberi tumpuan kepada penilaian persekitaran dalam mengejar
peluang perniagaan dan mengenalpasti ancaman yang ada di alam
sekitar. Ia juga menerangkan unsur-unsur dalam persekitaran dalaman
dan luaran perniagaan yang mempengaruhi keputusan dan aktiviti
keusahawanan.
Topic
4- Ventures
Penilaian
Persekitaran
HASIL
PEMBELAJARAN
- Menjelang akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:
- Kenal pasti dua komponen persekitaran usahawan;
- Terangkan empat elemen persekitaran makro dan mikro dan enam unsur persekitaran mikro;
- Terangkan tiga unsur persekitaran dalaman organisma; dan
- Terangkan peluang perniagaan.
PENGENALAN
Persekitaran
usaha perniagaan biasanya dibincangkan berkaitan dengan pengurusan
pemasaran dan ekonomi, untuk menamakan beberapa. Dalam topik ini,
kami akan membincangkan kepentingan persekitaran dalam menyediakan
peluang dan ancaman kepada penciptaan usaha baru. Terdapat banyak
cara untuk menilai persekitaran perniagaan baru.
Pertama,
kami akan menganalisis komponen persekitaran di mana usaha tersebut
beroperasi. Kemudian, kami akan membincangkan langkah-langkah dalam
mengenal pasti peluang perniagaan dan bagaimana untuk menilai dan
merebut peluang ini untuk memulakan perniagaan baru.
KOMPONEN
ALAM SEKITAR
Usahawan
perlu menilai alam sekitar bukan sahaja sebelum permulaan perniagaan
mereka tetapi juga semasa peringkat pertumbuhan perniagaan.
Persekitaran adalah keadaan di mana usaha perniagaan beroperasi.
Persekitaran usahasama boleh dibahagikan kepada dua bahagian, iaitu:
Makro
pandangan persekitaran luaran; dan
Pandangan
mikro persekitaran luaran dan dalaman.
Setiap
daripada ini terdiri daripada banyak komponen yang perlu dinilai.
Rajah 4.1 menggambarkan komponen persekitaran usahawan.
Rajah
4.1: Komponen persekitaran usaha
Berikut
ini menerangkan persekitaran luaran dan dalaman lagi yang terdapat
dalam persekitaran perniagaan.
Persekitaran
luaran
Persekitaran
luaran terdiri daripada elemen berikut: persekitaran makro dan
persekitaran mikro. Persekitaran makro dapat mempengaruhi pengambilan
keputusan perniagaan dalam jangka panjang dan terdiri dari elemen
yang tidak dapat dikendalikan. Ia terdiri daripada empat elemen:
- Politik dan undang-undang;
- Ekonomi;
- Sosiokultural; dan
- Teknologi.
Sementara
itu, menurut Thuratko dan Hodgetts (2004) persekitaran perniagaan
usaha mikro juga merupakan sebahagian daripada persekitaran luaran
usaha, tetapi langsung dapat mempengaruhi keputusan dan kegiatan
pengusaha. Ia juga dikenali sebagai persekitaran industri atau
persekitaran tugas. Persekitaran mikro terdiri daripada enam unsur:
- Pelanggan;
- Pesaing;
- Pembekal;
- Institusi kewangan;
- Pertubuhan bukan kerajaan; dan
- Agensi-agensi kerajaan.
Persekitaran
mikro atau persekitaran perindustrian juga dikenali sebagai
persaingan persaingan dalam Model Lima Angkatan Porter yang
merangkumi ancaman baru, produk gantian dan daya tawar pembekal dan
pembeli. Institusi kewangan dianggap sebagai persekitaran umum,
sementara organisasi bukan kerajaan dan agensi kerajaan dikategorikan
berdasarkan politik dan undang-undang.
Persekitaran
Dalaman
Persekitaran
dalaman juga boleh mempengaruhi langsung pengambilan keputusan
usahawan. Walau bagaimanapun, mereka boleh mengawal elemen-elemen
ini. Persekitaran organisasi dalaman terdiri daripada unsur berikut:
Struktur
organisasi;
Budaya;
dan
Sumber.
ALAM
SEKITAR MACRO
Terdahulu,
kami menyatakan bahawa persekitaran makro terdiri daripada
unsur-unsur seperti politik dan perundangan, ekonomi, teknologi dan
sosial budaya. Dalam subtopik ini, kami akan menerangkan unsur-unsur
ini dan pengaruh mereka terhadap usahawan. Rajah 4.2 menunjukkan
pembolehubah persekitaran.
Rajah
4.2: Variabel alam sekitar Sumber: Disesuaikan daripada Thuratko &
Hodgetts (2004)
Politik
dan Perundangan
Segmen
politik dan perundangan persekitaran makro adalah arena di mana
kumpulan minat yang berlainan bersaing untuk perhatian dan sumber.
Inilah persekitaran di mana usahawan menjalankan kuasa politik
mereka. Untuk sebahagian besar, usahawan perlu mengambil elemen
politik dan perundangan yang diberikan untuk usaha baru ini. Mereka
perlu mematuhi dan mematuhi dasar, perundangan dan peraturan di mana
perniagaan beroperasi.
Rajah
4.3 menunjukkan segmen makro dan persekitaran makro.
Rajah
4.3: Segmen politik makro dan perundangan makro
Terdapat
banyak perbezaan politik dan perundangan antara satu negara dengan
negara lain. Usahawan perlu sedar tentang isu-isu global yang
berkaitan dengan halangan perdagangan, tarif dan risiko politik,
serta hubungan dua hala dan pelbagai hala. Semua isu ini saling
berkaitan. Berikut ini melihat segmen isu global dan kebangsaan yang
berbeza yang ditunjukkan dalam Rajah 4.3 secara terperinci.
Halangan
Perdagangan dan Tarif
Halangan
perdagangan dan tarif dikenakan ke atas barangan dan perkhidmatan
yang didagangkan di peringkat antarabangsa. Mereka menghalang aliran
bebas dari sumber-sumber dari negara-negara lain sebagai perlindungan
bagi industri negara asal. Contohnya termasuk halangan perdagangan
yang dikenakan ke atas industri kereta di Malaysia.
Risiko
Politik
Ini
merujuk kepada potensi ketidakstabilan, rasuah dan keganasan di
negara atau wilayah di mana perniagaan beroperasi. Di kawasan-kawasan
di mana risiko politik adalah tinggi, sukar dan mahal bagi usahawan
untuk membeli, melindungi dan melupuskan sumber. Risiko lain termasuk
keganasan politik dan fizikal, pemerasan dan rasuah yang melibatkan
rasuah dan lain-lain bentuk pembayaran yang tidak beretika. Ini akan
menambah kos usaha baru.
Perjanjian
Perdagangan
Terdapat
trend peningkatan perjanjian perdagangan antara negara, contohnya,
Perjanjian Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA) yang usahawan Malaysia
harus dipertimbangkan ketika membuat keputusan mengenai perdagangan
di peringkat antarabangsa. Matlamat perjanjian ini adalah untuk
meningkatkan produktiviti ekonomi dalam kawasan geografi yang
dilindungi.
Isu-isu
kebangsaan usahawan perlu sedar adalah cukai, peraturan dan
perbelanjaan kerajaan. Semua isu ini saling berkaitan
Cukai
Ini
adalah faktor politik utama yang dihadapi usahawan di peringkat
kebangsaan. Kesan cukai ke atas operasi perniagaan adalah seperti
berikut:
Mengurangkan
tunai yang tersedia untuk usaha perniagaan untuk melabur; dan
Sesetengah
cukai menguntungkan hanya perniagaan tertentu dan merugikan orang
lain.
Peraturan
Contoh
peraturan adalah peraturan penggunaan dadah. Walau bagaimanapun,
kadang-kadang kesan peraturan terhadap perniagaan adalah negatif.
Mereka kadang-kadang menambah kos perniagaan dari segi kerja kertas,
ujian, pemantauan dan pematuhan.
Oleh
itu, usahawan harus menilai persekitaran politik secara menyeluruh
untuk mengenalpasti sama ada ancaman atau peluang wujud. Secara
amnya, kestabilan politik sesebuah negara akan membolehkan operasi
perniagaan memberi peluang kepada usahawan untuk memulakan usaha baru
atau mengembangkan perniagaan mereka.
Ekonomi
Persekitaran
ekonomi memainkan peranan penting dalam kejayaan atau kegagalan usaha
baru. Persekitaran ekonomi makro merangkumi jumlah semua barangan dan
perkhidmatan yang dihasilkan, diedarkan, dijual dan dimakan. Usahawan
perlu menganalisis persekitaran ini di peringkat global, nasional dan
tempatan di mana perniagaan mereka beroperasi. Setiap perniagaan
berkaitan dengan satu sama lain di tiga peringkat persekitaran
ekonomi makro ini. Walau bagaimanapun, seseorang harus mengetahui
tahap mana yang mempunyai kesan yang lebih besar kepada usahawan.
Usahawan perlu mengimbas, mengawasi, meramalkan dan menilai keadaan
makroekonomi yang mempengaruhi usaha baru mereka. Mereka sepatutnya
dapat melihat perubahan yang berlaku dalam ekonomi dan dapat
menentukan pembolehubah yang relevan untuk analisis.
Rajah
4.4 menyenaraikan beberapa soalan penting yang perlu dijawab oleh
usahawan mengenai persekitaran ekonomi usaha baru untuk memberikan
gambaran keseluruhan iklim perniagaan:
Rajah
4.4: Soalan untuk dipertimbangkan mengenai usaha baru
Sociocultural
Persekitaran
sosial budaya terdiri daripada dua aspek yang sangat berkaitan:
- Demografi; dan
- Arah aliran budaya.
Terdapat
peluang perniagaan yang terdapat dalam budaya masyarakat, contohnya,
peluang perniagaan untuk barangan pengguna dan tahan lama, peruncitan
dan perkhidmatan, rekreasi dan hiburan, dan perumahan dan pembinaan.
Mari kita perhatikan kedua-dua aspek persekitaran sosial budaya.
Perubahan
Demografi
Ia
berlaku disebabkan oleh perubahan dalam populasi, kumpulan etnik
serta struktur penduduk mengikut umur, jantina, lokasi geografi dan
pengagihan pendapatan penduduk. Unsur-unsur ini adalah faktor
penyumbang kepada permintaan pengguna, daya beli dan keupayaan
industri. Usahawan juga perlu mengkaji semula elemen-elemen ini yang
menyumbang kepada penciptaan pasaran. Walau bagaimanapun, trend dan
perubahan demografi adalah di luar kawalan entrepreneur. Usahawan
perlu menilai perubahan demografi untuk mengenal pasti peluang
perniagaan. Sebagai contoh, peningkatan jumlah kanak-kanak dalam
masyarakat dapat mewujudkan peluang untuk aktiviti berkaitan
perniagaan yang memenuhi keperluan dan keinginan golongan tertentu
seperti pendidikan kanak-kanak, makanan dan pakaian.
Trend
Sosial
Mereka
berhubung dengan cara dan cara di mana orang menjalani hidup mereka.
Gaya hidup mencerminkan minat dan keinginan orang ramai. Usahawan
perlu mengimbas dan memantau perubahan gaya hidup untuk mengenal
pasti peluang perniagaan. Pembolehubah yang memerlukan perhatian
ialah pembentukan rumah tangga, mod kerja dan kadar penyertaan tenaga
buruh, tahap pendidikan, corak penggunaan dan corak masa lapang.
Usahawan boleh menggunakan maklumat yang tersedia dari sumber data
awam dan swasta untuk mengimbas dan memantau perubahan ini. Usahawan
juga perlu meramalkan dan menilai makna perubahan untuk usaha baru
dengan menjaga kepentingan diri sendiri. Oleh itu, mereka boleh
meramalkan bagaimana orang berkelakuan.
Teknologi
Cabang
pengetahuan yang berkaitan dengan seni industri, sains terpakai,
kejuruteraan, proses, ciptaan atau kaedah boleh didefinisikan sebagai
teknologi. Analisis teknologi memerlukan pemindaian dan pemantauan
dari masa penyelidikan asas melalui pembangunan produk dan
pengkomersialan. Perubahan teknologi mengambil dua bentuk, iaitu
ciptaan tulen dan proses inovasi. Berikut ini menerangkan dua bentuk
ini.
Penciptaan
Tulen
Penemuan
tulen merujuk kepada penciptaan sesuatu yang baru yang berbeza
daripada teknologi atau produk sedia ada. Atas sebab ini, penciptaan
biasanya mempunyai nilai ekonomi dan tidak mempunyai pesaing pada
peringkat awal dan sering menjadi monopoli oleh individu yang
mempunyai hak undang-undang pada ciptaan itu. Walau bagaimanapun,
terdapat kelemahan dengan penemuan kerana tiada pasaran di peringkat
awal. Ciptaan baru boleh mewujudkan pasaran dan peluang baru untuk
perniagaan, contohnya, penemuan semikonduktor yang mencipta peluang
perniagaan dalam komputer.
Inovasi
Proses
Proses
inovasi merujuk kepada perubahan kecil dalam reka bentuk, perumusan
produk dan pembuatan, bahan dan pengedaran. Ini akan dibincangkan
secara terperinci dalam subtopik mengenai pengenalan peluang.
Mengimbas
dan mengawasi perubahan dalam teknologi bukan tugas mudah kerana
maklumat tidak mudah diperolehi. Malah ahli sains yang terlibat dalam
penyelidikan asas tidak tahu apabila peringkat pengkomersilan
dicapai. Walau bagaimanapun, ia adalah satu kelebihan dan peluang
yang baik jika usahawan mempunyai maklumat ini.
PERSEKITARAN
MICRO
Seperti
yang dinyatakan sebelum ini, persekitaran mikro untuk usaha baru juga
merujuk kepada persekitaran perindustrian. Persekitaran ini mempunyai
pengaruh terhadap aktiviti keusahawanan dan sukar bagi usahawan untuk
mempengaruhi unsur-unsur dalam industri. Usahawan perlu merancang dan
melaksanakan strategi tertentu untuk mendapatkan kelebihan daya saing
dalam industri. Pengaruh utama dalam industri termasuk pelanggan,
pesaing, pembekal, institusi kewangan, agensi kerajaan serta
organisasi bukan kerajaan. Mari kita lihat secara terperinci
pengaruh-pengaruh ini.
Pelanggan
Pelanggan
adalah kumpulan sasaran utama dalam perniagaan. Mereka menggunakan
barangan dan perkhidmatan yang dihasilkan oleh industri. Pelanggan
boleh menjadi suri rumah, pekerja, pelajar atau kumpulan orang.
Pengguna adalah "king ‰ dalam sistem pasaran. Sesetengah
produk digunakan oleh pembeli industri seperti peniaga, ejen,
pemborong dan peruncit. Kumpulan orang ini mempengaruhi keputusan
usahawan.
Pesaing
Usahawan
dalam perniagaan usaha baru mesti benar-benar menganalisis pesaing
mereka dalam industri. Peserta adalah perniagaan yang memenuhi
keperluan pelanggan yang sama atau berpotensi untuk melayani
pelanggan tersebut. Mereka boleh dikenal pasti dengan meminta
pelanggan (perniagaan sedia ada) atau bakal pelanggan (perniagaan
baru) di mana mereka boleh membeli produk atau perkhidmatan. Usahawan
juga boleh mengenal pasti mereka melalui direktori perniagaan.
Grid
analisis kompetitif berasaskan sumber boleh digunakan sebagai alat
untuk menganalisis dan menaraf pesaing dalam industri. Usahawan juga
boleh mengenal pasti kekuatan dan kelemahan pesaing menggunakan alat
ini dan membantu mereka untuk meletakkan usaha baru. Jadual 4.1
menunjukkan analisis kompetitif berasaskan sumber.
Arahan:
Pada skala 1 hingga 7, menilai asas sumber pesaing. Nilai 1
menunjukkan bahawa firma itu tidak mempunyai kelebihan di kawasan
sumber; nilai 4 menunjukkan bahawa firma memiliki keupayaan sumber
yang sama seperti peserta industri yang lain; nilai 7 menunjukkan
bahawa firma memiliki kelebihan mutlak dalam kategori sumber.
ges
in design, product for
Pembekal
Pembekal
adalah kumpulan kedua orang yang mempunyai pengaruh yang besar
terhadap aktiviti keusahawanan. Mereka boleh meningkatkan harga yang
dikenakan mereka untuk produk dan perkhidmatan yang mereka jual.
Mereka juga boleh mengurangkan kualiti produk dan perkhidmatan yang
berada di pasaran.
Institusi
kewangan
Institusi
kewangan adalah salah satu sumber pembiayaan luar untuk memulakan
usaha perniagaan baru atau untuk mengembangkan perniagaan sedia ada.
Pinjaman dari institusi kewangan bukan sahaja sukar untuk mendapatkan
usahawan teroka baru kerana kurangnya rekod prestasi mereka, tetapi
juga kerana kos dari segi pembayaran faedah, yang membebankan
perniagaan baru. Oleh itu, institusi kewangan mempunyai pengaruh
langsung kepada usahawan.
Agensi-agensi
kerajaan
Kerajaan
mempengaruhi aktiviti keusahawanan menerusi pelaksanaan dasar.
Beberapa contoh termasuk Dasar Ekonomi Baru, Dasar Penswastaan dan
Dasar Pertanian Malaysia yang telah dilaksanakan di negara kita.
Sesetengah polisi mempunyai kesan langsung ke atas aktiviti
keusahawanan. Dasar dan peraturan kerajaan ini mempunyai tujuan dan
tujuan tertentu. Kerajaan juga menyediakan beberapa sokongan untuk
usahawan. Ini telah dibincangkan dalam topik awal modul ini.
Organisasi
Bukan Kerajaan
Pertubuhan
bukan kerajaan seperti masyarakat pengguna, organisasi politik,
kumpulan agama, masyarakat perniagaan, kumpulan alam sekitar dan
lain-lain adalah antara kumpulan minat yang boleh mempengaruhi
usahawan. Kumpulan ini boleh mempengaruhi usahawan melalui kempen
terhadap produk atau perkhidmatan dan dengan menyebarkan maklumat
mengenai produk tertentu. Kemudian, tindakan ini dapat mempengaruhi
pelanggan dan menekan pemerintah untuk mengambil tindakan terhadap
isu-isu tertentu.
PERSEKITARAN
DALAMAN ORGANISASI
Persekitaran
dalaman organisasi terdiri daripada sumber, struktur dan budaya.
Unsur-unsur ini mempengaruhi keputusan dan aktiviti pengusaha.
Usahawan perlu menilai kekuatan dan kelemahan dalam perniagaan mereka
sebelum membuat sebarang keputusan atau merumuskan sebarang strategi.
Sumber
Antara
sumber dalaman dalam organisasi ialah usahawan sendiri, kewangan,
sumber manusia, aset ketara dan tidak ketara, teknologi dan reputasi.
Ciri-ciri keperibadian, kemahiran, tenaga, idea, pengetahuan dan
pengalaman keusahawanan adalah sebahagian daripada sumber usahawan.
Semua sumber ini diproses bersama dalam usaha perniagaan untuk
menghasilkan barangan dan perkhidmatan.
Struktur
Struktur
organisasi mestilah sesuai untuk usaha baru untuk menyesuaikan diri
dengan perubahan dalam persekitaran.
Budaya
Budaya
dan nilai positif harus ditanamkan ke dalam organisasi perniagaan
untuk kepentingan semua sumber manusia.
PENGENALAN
PELUANG PERNIAGAAN
Peluang
boleh wujud di atas kertas atau sebagai idea. Peluang boleh mengubah
keadaan yang buruk atau kehilangan ke dalam situasi atau keuntungan
yang baik. Menurut Myzuka (2000), ID: sila rujuk komen dalam peluang
seksyen rujukan ditakrifkan sebagai konsep perniagaan yang, jika
bertukar menjadi produk atau perkhidmatan yang ketara yang ditawarkan
oleh perusahaan perniagaan, akan menghasilkan keuntungan kewangan.
Peluang biasanya berkaitan dengan pengusaha, pengalaman kerja, hobi
dan persekitaran sosial.
Mereka
juga ditakrifkan sebagai trend luaran positif atau perubahan yang
memberikan kemungkinan unik dan tersendiri untuk berinovasi dan
mencipta nilai. Peluang juga ditakrifkan sebagai potensi untuk
mencipta sesuatu yang baru yang melibatkan perubahan pengetahuan,
teknologi, ekonomi, dan dalam keadaan politik, sosial dan demografi.
Kebanyakan
peluang perniagaan yang baik tidak tiba-tiba muncul tetapi hasil
daripada seorang usahawan menjadi waspada dalam mengenal pasti
potensi peluang. Kebanyakan usahawan tidak mempunyai mekanisme formal
untuk mengenal pasti peluang perniagaan. Walau bagaimanapun,
pengguna, rakan niaga perniagaan, ahli sistem pengedaran dan orang
teknikal adalah sumber idea terbaik untuk usaha baru.
Pengiktirafan
Tahap Peluang Perspektif Proses Keusahawanan
Pengiktirafan
peluang adalah salah satu fasa utama dalam perspektif proses
keusahawanan. Proses keusahawanan bermula apabila satu atau lebih
orang mengenali peluang. Kesempatan itu sendiri dijana oleh
faktor-faktor ekonomi, teknologi dan sosial. Konvergensi faktor ini
menawarkan peluang untuk usaha baru yang menarik (rujuk Rajah 4.5).
Rajah
4.5: Peluang muncul daripada faktor-faktor yang dihadapi Sumber:
Baron & Shane (2004)
Menurut
Mukesh Chatter (seperti yang disebutkan dalam Baron & Shane,
2004), perubahan keadaan ekonomi, teknologi dan sosial menghasilkan
peluang; walau bagaimanapun tiada apa-apa yang berkaitan dengan
peluang ini sehingga satu atau lebih orang yang bertenaga, sangat
bermotivasi mengenali mereka.
Usahawan
harus dapat mengenal pasti, mengejar dan menangkap nilai peluang
perniagaan. Usahawan yang berjaya adalah mereka yang dapat menangkap
peluang. Sesetengah usahawan merebut peluang melalui penerokaan dan
lain-lain dari keadaan yang bernas. Usahawan yang mengupayakan
peluang harus mempunyai nilai tambah untuk menarik pelanggan,
pengedar dan peruncit. Peter Drucker, penulis pengurusan terkenal,
telah mengenal pasti tujuh sumber peluang yang berpotensi dalam
konteks luaran seperti yang ditunjukkan dalam Jadual 4.2.
Jadual
4.2: Sumber Peluang
Sumber
Situasi Peluang
Peluang
yang tidak dijangka boleh didapati apabila situasi dan peristiwa
tidak dijangka. Acara mungkin merupakan kejayaan / berita gembira
yang tidak dijangka atau kegagalan / berita buruk yang tidak dijangka
yang boleh menjadi peluang bagi usahawan untuk meneruskan.
Situasi
yang tidak menentu berlaku apabila terdapat ketidakkonsistenan dalam
cara mereka muncul. Sebagai contoh, terdapat peluang untuk menangkap
apabila kebijaksanaan konvensional tentang cara-cara yang tidak boleh
dipertahankan lagi. Dalam situasi seperti ini, usahawan yang sanggup
berfikir di luar pendekatan tradisional mungkin mencari peluang yang
mungkin.
Proses
ini memerlukan peluang keusahawanan juga dapat muncul sepanjang
proses penemuan seperti proses penyelidikan dan pembangunan yang
dilakukan oleh penyelidik dan juruteknik produk atau perkhidmatan.
Malah sebelum kejayaan, terdapat banyak peluang yang boleh disita
oleh usahawan semasa proses tersebut.
Struktur
industri dan pasaran Perubahan dalam teknologi, nilai-nilai sosial
dan rasa pelanggan dapat mengubah struktur industri dan pasaran.
Keadaan ini, bagaimanapun, akan memberi peluang kepada usahawan untuk
membuat inovasi produk atau perkhidmatan mereka.
Demografi
Perubahan dalam demografi akan mempengaruhi industri dan pasaran
berdasarkan pasaran sasaran dan segmen pasaran mereka. Ini boleh
menjadi peluang keusahawanan dalam menjangka dan memenuhi keperluan
penduduk.
Perubahan
persepsi Persepsi adalah pandangan satu kenyataan tentang realiti.
Perubahan dalam persepsi dapat menghayati profil psikografi mengenai
nilai-nilai mereka, apa yang mereka percayai, dan apa yang mereka
sayangi. Perubahan dalam sikap dan nilai ini mewujudkan peluang
pasaran yang berpotensi untuk memaklumkan para usahawan.
Pengetahuan
baru Pengetahuan baru boleh menjadi sumber peluang bagi usahawan.
Contoh-contoh pengetahuan baru adalah teknologi baru dan penemuan
baru yang dapat menjadi sumber informasi untuk inovasi keusahawanan.
Usahawan yang keluar dengan produk dan proses baru yang boleh
bersaing dengan produk lain boleh memanipulasi pengetahuan seperti
ini.
E-dagang
sebagai Peluang Baru
Evolusi
perdagangan elektronik telah mewujudkan banyak peluang baru dan
perniagaan baru. Walau bagaimanapun, membina dan memasarkan
perniagaan melalui e-dagang boleh mahal. E-commerce menawarkan
peluang usahawan dengan mengubah idea menjadi pasaran baru yang
menarik. Usahawan boleh menggunakan katalog laman web yang
mengandungi maklumat dalam talian mengenai syarikat mereka untuk
mempromosikan dan menjual produk atau perkhidmatan mereka dalam
talian. Teknologi yang menggunakan maklumat perdagangan elektronik
yang membantu pelanggan dalam membuat keputusan.
Maklumat
dalam e-dagang tersedia 24 jam sehari, dengan data dikemaskini setiap
setengah jam (bergantung kepada syarikat). Ia membolehkan perusahaan
untuk mengambil pelanggan melalui pengalaman web dari awal kitaran
aktiviti pelanggan hingga akhir. Ia juga mempersonalisasikan
persembahan untuk memenuhi keperluan unik individu dan membolehkan
interaktiviti antara pelanggan dan perusahaan itu sendiri. Paling
penting, e-dagang dapat mengurangkan kos transaksi.
Komponen
persekitaran usaha boleh dibahagikan kepada:
- Persekitaran luaran; dan
- Persekitaran dalaman.
- Persekitaran makro melibatkan unsur berikut:
- Politik dan perundangan;
- Ekonomi;
- Sosiokultural; dan
- Teknologi.
- Persekitaran mikro sangat dipengaruhi oleh:
- Pelanggan;
- Pesaing;
- Pembekal;
- Institusi kewangan;
- Agensi-agensi kerajaan; dan
- Pertubuhan bukan kerajaan.
- Persekitaran dalaman organisasi terdiri daripada:
- Sumber;
- Struktur; dan
- Budaya.
- Peluang perniagaan adalah konsep perniagaan yang, jika bertukar menjadi produk atau perkhidmatan yang nyata yang ditawarkan oleh perusahaan perniagaan, akan menghasilkan keuntungan kewangan.
Comments
Post a Comment