MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 4

Topik 4
Penilaian Persekitaran Pelancongan 36
4.1 Komponen Persekitaran Usaha 37
4.2 Persekitaran Makro 39
4.2.1 Politik dan Perundangan 40
4.2.2 Ekonomi 42
4.2.3 Sociocultural 43
4.2.4 Teknologi 44
4.3 Persekitaran Mikro 45
4.4 Persekitaran Dalaman Organisasi 48
4.5 Pengenalpastian Peluang Perniagaan 48
4.5.1 Pengiktirafan Fasa Peluang 49
Perspektif Proses ke atas Keusahawanan
4.5.2 E-Commerce sebagai Peluang Baru 51
Ringkasan 52
Mereka Syarat 53
Rujukan 53

Topik 4 memberi tumpuan kepada penilaian persekitaran dalam mengejar peluang perniagaan dan mengenalpasti ancaman yang ada di alam sekitar. Ia juga menerangkan unsur-unsur dalam persekitaran dalaman dan luaran perniagaan yang mempengaruhi keputusan dan aktiviti keusahawanan.



Topic 4- Ventures
Penilaian Persekitaran

HASIL PEMBELAJARAN
  • Menjelang akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:
  • Kenal pasti dua komponen persekitaran usahawan;
  • Terangkan empat elemen persekitaran makro dan mikro dan enam unsur persekitaran mikro;
  • Terangkan tiga unsur persekitaran dalaman organisma; dan
  • Terangkan peluang perniagaan.

PENGENALAN
Persekitaran usaha perniagaan biasanya dibincangkan berkaitan dengan pengurusan pemasaran dan ekonomi, untuk menamakan beberapa. Dalam topik ini, kami akan membincangkan kepentingan persekitaran dalam menyediakan peluang dan ancaman kepada penciptaan usaha baru. Terdapat banyak cara untuk menilai persekitaran perniagaan baru.

Pertama, kami akan menganalisis komponen persekitaran di mana usaha tersebut beroperasi. Kemudian, kami akan membincangkan langkah-langkah dalam mengenal pasti peluang perniagaan dan bagaimana untuk menilai dan merebut peluang ini untuk memulakan perniagaan baru.

KOMPONEN ALAM SEKITAR
Usahawan perlu menilai alam sekitar bukan sahaja sebelum permulaan perniagaan mereka tetapi juga semasa peringkat pertumbuhan perniagaan. Persekitaran adalah keadaan di mana usaha perniagaan beroperasi. Persekitaran usahasama boleh dibahagikan kepada dua bahagian, iaitu:
Makro pandangan persekitaran luaran; dan
Pandangan mikro persekitaran luaran dan dalaman.

Setiap daripada ini terdiri daripada banyak komponen yang perlu dinilai. Rajah 4.1 menggambarkan komponen persekitaran usahawan.

Rajah 4.1: Komponen persekitaran usaha

Berikut ini menerangkan persekitaran luaran dan dalaman lagi yang terdapat dalam persekitaran perniagaan.

Persekitaran luaran
Persekitaran luaran terdiri daripada elemen berikut: persekitaran makro dan persekitaran mikro. Persekitaran makro dapat mempengaruhi pengambilan keputusan perniagaan dalam jangka panjang dan terdiri dari elemen yang tidak dapat dikendalikan. Ia terdiri daripada empat elemen:
  • Politik dan undang-undang;
  • Ekonomi;
  • Sosiokultural; dan
  • Teknologi.

Sementara itu, menurut Thuratko dan Hodgetts (2004) persekitaran perniagaan usaha mikro juga merupakan sebahagian daripada persekitaran luaran usaha, tetapi langsung dapat mempengaruhi keputusan dan kegiatan pengusaha. Ia juga dikenali sebagai persekitaran industri atau persekitaran tugas. Persekitaran mikro terdiri daripada enam unsur:
  • Pelanggan;
  • Pesaing;
  • Pembekal;
  • Institusi kewangan;
  • Pertubuhan bukan kerajaan; dan
  • Agensi-agensi kerajaan.

Persekitaran mikro atau persekitaran perindustrian juga dikenali sebagai persaingan persaingan dalam Model Lima Angkatan Porter yang merangkumi ancaman baru, produk gantian dan daya tawar pembekal dan pembeli. Institusi kewangan dianggap sebagai persekitaran umum, sementara organisasi bukan kerajaan dan agensi kerajaan dikategorikan berdasarkan politik dan undang-undang.

Persekitaran Dalaman
Persekitaran dalaman juga boleh mempengaruhi langsung pengambilan keputusan usahawan. Walau bagaimanapun, mereka boleh mengawal elemen-elemen ini. Persekitaran organisasi dalaman terdiri daripada unsur berikut:
Struktur organisasi;
Budaya; dan
Sumber.

ALAM SEKITAR MACRO
Terdahulu, kami menyatakan bahawa persekitaran makro terdiri daripada unsur-unsur seperti politik dan perundangan, ekonomi, teknologi dan sosial budaya. Dalam subtopik ini, kami akan menerangkan unsur-unsur ini dan pengaruh mereka terhadap usahawan. Rajah 4.2 menunjukkan pembolehubah persekitaran.

Rajah 4.2: Variabel alam sekitar Sumber: Disesuaikan daripada Thuratko & Hodgetts (2004)


Politik dan Perundangan
Segmen politik dan perundangan persekitaran makro adalah arena di mana kumpulan minat yang berlainan bersaing untuk perhatian dan sumber. Inilah persekitaran di mana usahawan menjalankan kuasa politik mereka. Untuk sebahagian besar, usahawan perlu mengambil elemen politik dan perundangan yang diberikan untuk usaha baru ini. Mereka perlu mematuhi dan mematuhi dasar, perundangan dan peraturan di mana perniagaan beroperasi.

Rajah 4.3 menunjukkan segmen makro dan persekitaran makro.

Rajah 4.3: Segmen politik makro dan perundangan makro

Terdapat banyak perbezaan politik dan perundangan antara satu negara dengan negara lain. Usahawan perlu sedar tentang isu-isu global yang berkaitan dengan halangan perdagangan, tarif dan risiko politik, serta hubungan dua hala dan pelbagai hala. Semua isu ini saling berkaitan. Berikut ini melihat segmen isu global dan kebangsaan yang berbeza yang ditunjukkan dalam Rajah 4.3 secara terperinci.

Halangan Perdagangan dan Tarif
Halangan perdagangan dan tarif dikenakan ke atas barangan dan perkhidmatan yang didagangkan di peringkat antarabangsa. Mereka menghalang aliran bebas dari sumber-sumber dari negara-negara lain sebagai perlindungan bagi industri negara asal. Contohnya termasuk halangan perdagangan yang dikenakan ke atas industri kereta di Malaysia.

Risiko Politik
Ini merujuk kepada potensi ketidakstabilan, rasuah dan keganasan di negara atau wilayah di mana perniagaan beroperasi. Di kawasan-kawasan di mana risiko politik adalah tinggi, sukar dan mahal bagi usahawan untuk membeli, melindungi dan melupuskan sumber. Risiko lain termasuk keganasan politik dan fizikal, pemerasan dan rasuah yang melibatkan rasuah dan lain-lain bentuk pembayaran yang tidak beretika. Ini akan menambah kos usaha baru.

Perjanjian Perdagangan
Terdapat trend peningkatan perjanjian perdagangan antara negara, contohnya, Perjanjian Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA) yang usahawan Malaysia harus dipertimbangkan ketika membuat keputusan mengenai perdagangan di peringkat antarabangsa. Matlamat perjanjian ini adalah untuk meningkatkan produktiviti ekonomi dalam kawasan geografi yang dilindungi.

Isu-isu kebangsaan usahawan perlu sedar adalah cukai, peraturan dan perbelanjaan kerajaan. Semua isu ini saling berkaitan


Cukai
Ini adalah faktor politik utama yang dihadapi usahawan di peringkat kebangsaan. Kesan cukai ke atas operasi perniagaan adalah seperti berikut:
Mengurangkan tunai yang tersedia untuk usaha perniagaan untuk melabur; dan
Sesetengah cukai menguntungkan hanya perniagaan tertentu dan merugikan orang lain.

Peraturan
Contoh peraturan adalah peraturan penggunaan dadah. Walau bagaimanapun, kadang-kadang kesan peraturan terhadap perniagaan adalah negatif. Mereka kadang-kadang menambah kos perniagaan dari segi kerja kertas, ujian, pemantauan dan pematuhan.

Oleh itu, usahawan harus menilai persekitaran politik secara menyeluruh untuk mengenalpasti sama ada ancaman atau peluang wujud. Secara amnya, kestabilan politik sesebuah negara akan membolehkan operasi perniagaan memberi peluang kepada usahawan untuk memulakan usaha baru atau mengembangkan perniagaan mereka.

Ekonomi
Persekitaran ekonomi memainkan peranan penting dalam kejayaan atau kegagalan usaha baru. Persekitaran ekonomi makro merangkumi jumlah semua barangan dan perkhidmatan yang dihasilkan, diedarkan, dijual dan dimakan. Usahawan perlu menganalisis persekitaran ini di peringkat global, nasional dan tempatan di mana perniagaan mereka beroperasi. Setiap perniagaan berkaitan dengan satu sama lain di tiga peringkat persekitaran ekonomi makro ini. Walau bagaimanapun, seseorang harus mengetahui tahap mana yang mempunyai kesan yang lebih besar kepada usahawan. Usahawan perlu mengimbas, mengawasi, meramalkan dan menilai keadaan makroekonomi yang mempengaruhi usaha baru mereka. Mereka sepatutnya dapat melihat perubahan yang berlaku dalam ekonomi dan dapat menentukan pembolehubah yang relevan untuk analisis.

Rajah 4.4 menyenaraikan beberapa soalan penting yang perlu dijawab oleh usahawan mengenai persekitaran ekonomi usaha baru untuk memberikan gambaran keseluruhan iklim perniagaan:

Rajah 4.4: Soalan untuk dipertimbangkan mengenai usaha baru

Sociocultural
Persekitaran sosial budaya terdiri daripada dua aspek yang sangat berkaitan:
  • Demografi; dan
  • Arah aliran budaya.

Terdapat peluang perniagaan yang terdapat dalam budaya masyarakat, contohnya, peluang perniagaan untuk barangan pengguna dan tahan lama, peruncitan dan perkhidmatan, rekreasi dan hiburan, dan perumahan dan pembinaan. Mari kita perhatikan kedua-dua aspek persekitaran sosial budaya.
Perubahan Demografi
Ia berlaku disebabkan oleh perubahan dalam populasi, kumpulan etnik serta struktur penduduk mengikut umur, jantina, lokasi geografi dan pengagihan pendapatan penduduk. Unsur-unsur ini adalah faktor penyumbang kepada permintaan pengguna, daya beli dan keupayaan industri. Usahawan juga perlu mengkaji semula elemen-elemen ini yang menyumbang kepada penciptaan pasaran. Walau bagaimanapun, trend dan perubahan demografi adalah di luar kawalan entrepreneur. Usahawan perlu menilai perubahan demografi untuk mengenal pasti peluang perniagaan. Sebagai contoh, peningkatan jumlah kanak-kanak dalam masyarakat dapat mewujudkan peluang untuk aktiviti berkaitan perniagaan yang memenuhi keperluan dan keinginan golongan tertentu seperti pendidikan kanak-kanak, makanan dan pakaian.

Trend Sosial
Mereka berhubung dengan cara dan cara di mana orang menjalani hidup mereka. Gaya hidup mencerminkan minat dan keinginan orang ramai. Usahawan perlu mengimbas dan memantau perubahan gaya hidup untuk mengenal pasti peluang perniagaan. Pembolehubah yang memerlukan perhatian ialah pembentukan rumah tangga, mod kerja dan kadar penyertaan tenaga buruh, tahap pendidikan, corak penggunaan dan corak masa lapang. Usahawan boleh menggunakan maklumat yang tersedia dari sumber data awam dan swasta untuk mengimbas dan memantau perubahan ini. Usahawan juga perlu meramalkan dan menilai makna perubahan untuk usaha baru dengan menjaga kepentingan diri sendiri. Oleh itu, mereka boleh meramalkan bagaimana orang berkelakuan.

Teknologi
Cabang pengetahuan yang berkaitan dengan seni industri, sains terpakai, kejuruteraan, proses, ciptaan atau kaedah boleh didefinisikan sebagai teknologi. Analisis teknologi memerlukan pemindaian dan pemantauan dari masa penyelidikan asas melalui pembangunan produk dan pengkomersialan. Perubahan teknologi mengambil dua bentuk, iaitu ciptaan tulen dan proses inovasi. Berikut ini menerangkan dua bentuk ini.

Penciptaan Tulen
Penemuan tulen merujuk kepada penciptaan sesuatu yang baru yang berbeza daripada teknologi atau produk sedia ada. Atas sebab ini, penciptaan biasanya mempunyai nilai ekonomi dan tidak mempunyai pesaing pada peringkat awal dan sering menjadi monopoli oleh individu yang mempunyai hak undang-undang pada ciptaan itu. Walau bagaimanapun, terdapat kelemahan dengan penemuan kerana tiada pasaran di peringkat awal. Ciptaan baru boleh mewujudkan pasaran dan peluang baru untuk perniagaan, contohnya, penemuan semikonduktor yang mencipta peluang perniagaan dalam komputer.

Inovasi Proses
Proses inovasi merujuk kepada perubahan kecil dalam reka bentuk, perumusan produk dan pembuatan, bahan dan pengedaran. Ini akan dibincangkan secara terperinci dalam subtopik mengenai pengenalan peluang.

Mengimbas dan mengawasi perubahan dalam teknologi bukan tugas mudah kerana maklumat tidak mudah diperolehi. Malah ahli sains yang terlibat dalam penyelidikan asas tidak tahu apabila peringkat pengkomersilan dicapai. Walau bagaimanapun, ia adalah satu kelebihan dan peluang yang baik jika usahawan mempunyai maklumat ini.

PERSEKITARAN MICRO
Seperti yang dinyatakan sebelum ini, persekitaran mikro untuk usaha baru juga merujuk kepada persekitaran perindustrian. Persekitaran ini mempunyai pengaruh terhadap aktiviti keusahawanan dan sukar bagi usahawan untuk mempengaruhi unsur-unsur dalam industri. Usahawan perlu merancang dan melaksanakan strategi tertentu untuk mendapatkan kelebihan daya saing dalam industri. Pengaruh utama dalam industri termasuk pelanggan, pesaing, pembekal, institusi kewangan, agensi kerajaan serta organisasi bukan kerajaan. Mari kita lihat secara terperinci pengaruh-pengaruh ini.

Pelanggan
Pelanggan adalah kumpulan sasaran utama dalam perniagaan. Mereka menggunakan barangan dan perkhidmatan yang dihasilkan oleh industri. Pelanggan boleh menjadi suri rumah, pekerja, pelajar atau kumpulan orang. Pengguna adalah "king ‰ dalam sistem pasaran. Sesetengah produk digunakan oleh pembeli industri seperti peniaga, ejen, pemborong dan peruncit. Kumpulan orang ini mempengaruhi keputusan usahawan.

Pesaing
Usahawan dalam perniagaan usaha baru mesti benar-benar menganalisis pesaing mereka dalam industri. Peserta adalah perniagaan yang memenuhi keperluan pelanggan yang sama atau berpotensi untuk melayani pelanggan tersebut. Mereka boleh dikenal pasti dengan meminta pelanggan (perniagaan sedia ada) atau bakal pelanggan (perniagaan baru) di mana mereka boleh membeli produk atau perkhidmatan. Usahawan juga boleh mengenal pasti mereka melalui direktori perniagaan.

Grid analisis kompetitif berasaskan sumber boleh digunakan sebagai alat untuk menganalisis dan menaraf pesaing dalam industri. Usahawan juga boleh mengenal pasti kekuatan dan kelemahan pesaing menggunakan alat ini dan membantu mereka untuk meletakkan usaha baru. Jadual 4.1 menunjukkan analisis kompetitif berasaskan sumber.

Arahan: Pada skala 1 hingga 7, menilai asas sumber pesaing. Nilai 1 menunjukkan bahawa firma itu tidak mempunyai kelebihan di kawasan sumber; nilai 4 menunjukkan bahawa firma memiliki keupayaan sumber yang sama seperti peserta industri yang lain; nilai 7 menunjukkan bahawa firma memiliki kelebihan mutlak dalam kategori sumber.

ges in design, product for


Pembekal
Pembekal adalah kumpulan kedua orang yang mempunyai pengaruh yang besar terhadap aktiviti keusahawanan. Mereka boleh meningkatkan harga yang dikenakan mereka untuk produk dan perkhidmatan yang mereka jual. Mereka juga boleh mengurangkan kualiti produk dan perkhidmatan yang berada di pasaran.

Institusi kewangan
Institusi kewangan adalah salah satu sumber pembiayaan luar untuk memulakan usaha perniagaan baru atau untuk mengembangkan perniagaan sedia ada. Pinjaman dari institusi kewangan bukan sahaja sukar untuk mendapatkan usahawan teroka baru kerana kurangnya rekod prestasi mereka, tetapi juga kerana kos dari segi pembayaran faedah, yang membebankan perniagaan baru. Oleh itu, institusi kewangan mempunyai pengaruh langsung kepada usahawan.

Agensi-agensi kerajaan
Kerajaan mempengaruhi aktiviti keusahawanan menerusi pelaksanaan dasar. Beberapa contoh termasuk Dasar Ekonomi Baru, Dasar Penswastaan ​​dan Dasar Pertanian Malaysia yang telah dilaksanakan di negara kita. Sesetengah polisi mempunyai kesan langsung ke atas aktiviti keusahawanan. Dasar dan peraturan kerajaan ini mempunyai tujuan dan tujuan tertentu. Kerajaan juga menyediakan beberapa sokongan untuk usahawan. Ini telah dibincangkan dalam topik awal modul ini.

Organisasi Bukan Kerajaan
Pertubuhan bukan kerajaan seperti masyarakat pengguna, organisasi politik, kumpulan agama, masyarakat perniagaan, kumpulan alam sekitar dan lain-lain adalah antara kumpulan minat yang boleh mempengaruhi usahawan. Kumpulan ini boleh mempengaruhi usahawan melalui kempen terhadap produk atau perkhidmatan dan dengan menyebarkan maklumat mengenai produk tertentu. Kemudian, tindakan ini dapat mempengaruhi pelanggan dan menekan pemerintah untuk mengambil tindakan terhadap isu-isu tertentu.


PERSEKITARAN DALAMAN ORGANISASI
Persekitaran dalaman organisasi terdiri daripada sumber, struktur dan budaya. Unsur-unsur ini mempengaruhi keputusan dan aktiviti pengusaha. Usahawan perlu menilai kekuatan dan kelemahan dalam perniagaan mereka sebelum membuat sebarang keputusan atau merumuskan sebarang strategi.

Sumber
Antara sumber dalaman dalam organisasi ialah usahawan sendiri, kewangan, sumber manusia, aset ketara dan tidak ketara, teknologi dan reputasi. Ciri-ciri keperibadian, kemahiran, tenaga, idea, pengetahuan dan pengalaman keusahawanan adalah sebahagian daripada sumber usahawan. Semua sumber ini diproses bersama dalam usaha perniagaan untuk menghasilkan barangan dan perkhidmatan.

Struktur
Struktur organisasi mestilah sesuai untuk usaha baru untuk menyesuaikan diri dengan perubahan dalam persekitaran.

Budaya
Budaya dan nilai positif harus ditanamkan ke dalam organisasi perniagaan untuk kepentingan semua sumber manusia.

PENGENALAN PELUANG PERNIAGAAN
Peluang boleh wujud di atas kertas atau sebagai idea. Peluang boleh mengubah keadaan yang buruk atau kehilangan ke dalam situasi atau keuntungan yang baik. Menurut Myzuka (2000), ID: sila rujuk komen dalam peluang seksyen rujukan ditakrifkan sebagai konsep perniagaan yang, jika bertukar menjadi produk atau perkhidmatan yang ketara yang ditawarkan oleh perusahaan perniagaan, akan menghasilkan keuntungan kewangan. Peluang biasanya berkaitan dengan pengusaha, pengalaman kerja, hobi dan persekitaran sosial.

Mereka juga ditakrifkan sebagai trend luaran positif atau perubahan yang memberikan kemungkinan unik dan tersendiri untuk berinovasi dan mencipta nilai. Peluang juga ditakrifkan sebagai potensi untuk mencipta sesuatu yang baru yang melibatkan perubahan pengetahuan, teknologi, ekonomi, dan dalam keadaan politik, sosial dan demografi.

Kebanyakan peluang perniagaan yang baik tidak tiba-tiba muncul tetapi hasil daripada seorang usahawan menjadi waspada dalam mengenal pasti potensi peluang. Kebanyakan usahawan tidak mempunyai mekanisme formal untuk mengenal pasti peluang perniagaan. Walau bagaimanapun, pengguna, rakan niaga perniagaan, ahli sistem pengedaran dan orang teknikal adalah sumber idea terbaik untuk usaha baru.

Pengiktirafan Tahap Peluang Perspektif Proses Keusahawanan
Pengiktirafan peluang adalah salah satu fasa utama dalam perspektif proses keusahawanan. Proses keusahawanan bermula apabila satu atau lebih orang mengenali peluang. Kesempatan itu sendiri dijana oleh faktor-faktor ekonomi, teknologi dan sosial. Konvergensi faktor ini menawarkan peluang untuk usaha baru yang menarik (rujuk Rajah 4.5).

Rajah 4.5: Peluang muncul daripada faktor-faktor yang dihadapi Sumber: Baron & Shane (2004)

Menurut Mukesh Chatter (seperti yang disebutkan dalam Baron & Shane, 2004), perubahan keadaan ekonomi, teknologi dan sosial menghasilkan peluang; walau bagaimanapun tiada apa-apa yang berkaitan dengan peluang ini sehingga satu atau lebih orang yang bertenaga, sangat bermotivasi mengenali mereka.

Usahawan harus dapat mengenal pasti, mengejar dan menangkap nilai peluang perniagaan. Usahawan yang berjaya adalah mereka yang dapat menangkap peluang. Sesetengah usahawan merebut peluang melalui penerokaan dan lain-lain dari keadaan yang bernas. Usahawan yang mengupayakan peluang harus mempunyai nilai tambah untuk menarik pelanggan, pengedar dan peruncit. Peter Drucker, penulis pengurusan terkenal, telah mengenal pasti tujuh sumber peluang yang berpotensi dalam konteks luaran seperti yang ditunjukkan dalam Jadual 4.2.

Jadual 4.2: Sumber Peluang

Sumber Situasi Peluang
Peluang yang tidak dijangka boleh didapati apabila situasi dan peristiwa tidak dijangka. Acara mungkin merupakan kejayaan / berita gembira yang tidak dijangka atau kegagalan / berita buruk yang tidak dijangka yang boleh menjadi peluang bagi usahawan untuk meneruskan.
Situasi yang tidak menentu berlaku apabila terdapat ketidakkonsistenan dalam cara mereka muncul. Sebagai contoh, terdapat peluang untuk menangkap apabila kebijaksanaan konvensional tentang cara-cara yang tidak boleh dipertahankan lagi. Dalam situasi seperti ini, usahawan yang sanggup berfikir di luar pendekatan tradisional mungkin mencari peluang yang mungkin.
Proses ini memerlukan peluang keusahawanan juga dapat muncul sepanjang proses penemuan seperti proses penyelidikan dan pembangunan yang dilakukan oleh penyelidik dan juruteknik produk atau perkhidmatan. Malah sebelum kejayaan, terdapat banyak peluang yang boleh disita oleh usahawan semasa proses tersebut.
Struktur industri dan pasaran Perubahan dalam teknologi, nilai-nilai sosial dan rasa pelanggan dapat mengubah struktur industri dan pasaran. Keadaan ini, bagaimanapun, akan memberi peluang kepada usahawan untuk membuat inovasi produk atau perkhidmatan mereka.
Demografi Perubahan dalam demografi akan mempengaruhi industri dan pasaran berdasarkan pasaran sasaran dan segmen pasaran mereka. Ini boleh menjadi peluang keusahawanan dalam menjangka dan memenuhi keperluan penduduk.

Perubahan persepsi Persepsi adalah pandangan satu kenyataan tentang realiti. Perubahan dalam persepsi dapat menghayati profil psikografi mengenai nilai-nilai mereka, apa yang mereka percayai, dan apa yang mereka sayangi. Perubahan dalam sikap dan nilai ini mewujudkan peluang pasaran yang berpotensi untuk memaklumkan para usahawan.
Pengetahuan baru Pengetahuan baru boleh menjadi sumber peluang bagi usahawan. Contoh-contoh pengetahuan baru adalah teknologi baru dan penemuan baru yang dapat menjadi sumber informasi untuk inovasi keusahawanan. Usahawan yang keluar dengan produk dan proses baru yang boleh bersaing dengan produk lain boleh memanipulasi pengetahuan seperti ini.



E-dagang sebagai Peluang Baru
Evolusi perdagangan elektronik telah mewujudkan banyak peluang baru dan perniagaan baru. Walau bagaimanapun, membina dan memasarkan perniagaan melalui e-dagang boleh mahal. E-commerce menawarkan peluang usahawan dengan mengubah idea menjadi pasaran baru yang menarik. Usahawan boleh menggunakan katalog laman web yang mengandungi maklumat dalam talian mengenai syarikat mereka untuk mempromosikan dan menjual produk atau perkhidmatan mereka dalam talian. Teknologi yang menggunakan maklumat perdagangan elektronik yang membantu pelanggan dalam membuat keputusan.

Maklumat dalam e-dagang tersedia 24 jam sehari, dengan data dikemaskini setiap setengah jam (bergantung kepada syarikat). Ia membolehkan perusahaan untuk mengambil pelanggan melalui pengalaman web dari awal kitaran aktiviti pelanggan hingga akhir. Ia juga mempersonalisasikan persembahan untuk memenuhi keperluan unik individu dan membolehkan interaktiviti antara pelanggan dan perusahaan itu sendiri. Paling penting, e-dagang dapat mengurangkan kos transaksi.

Komponen persekitaran usaha boleh dibahagikan kepada:

  • Persekitaran luaran; dan
  • Persekitaran dalaman.
  • Persekitaran makro melibatkan unsur berikut:
  • Politik dan perundangan;
  • Ekonomi;
  • Sosiokultural; dan
  • Teknologi.
  • Persekitaran mikro sangat dipengaruhi oleh:
  • Pelanggan;
  • Pesaing;
  • Pembekal;
  • Institusi kewangan;
  • Agensi-agensi kerajaan; dan
  • Pertubuhan bukan kerajaan.
  • Persekitaran dalaman organisasi terdiri daripada:
  • Sumber;
  • Struktur; dan
  • Budaya.
  • Peluang perniagaan adalah konsep perniagaan yang, jika bertukar menjadi produk atau perkhidmatan yang nyata yang ditawarkan oleh perusahaan perniagaan, akan menghasilkan keuntungan kewangan.

Comments

Popular posts from this blog

BDKO1103 Basic Interpersonal Communication -TERJEMAHAN MALAY (TOPIK 1 - TOPIK 10)

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 7