INTRODUCTORY MARKETING-BDPM1103 / TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ( TAJUK DAN TOPIK 1 - TOPIK 3 )
Topik
1 Apakah Pemasaran?
1
1.1
Definisi dan Konsep Utama Pemasaran 2
1.1.1
Definisi Pemasaran 2
1.1.2
Konsep teras 2
1.1.3
Hubungan antara Konsep 7
1.2
Pengurusan Pemasaran 8
1.2.1
Pengurusan Permintaan 8
1.2.2
Menguruskan Hubungan Pelanggan 9
1.3
Falsafah Pengurusan Pemasaran 9
1.3.1
Falsafah Pengeluaran 9
1.3.2
Falsafah Produk 10
1.3.3
Falsafah Jualan 10
1.3.4
Falsafah Pemasaran 11
1.3.5
Falsafah Pemasaran Sosial 11
1.4
Cabaran Pemasaran di Abad ke-21 13
1.4.1
Letupan Teknologi Maklumat 13
1.4.2
Internet 13
1.4.3
Pembangunan Global Rapid 14
1.4.4
Etika dan Tanggungjawab Sosial 14
1.4.5
Landskap Pemasaran Baru 15
Ringkasan
16
Syarat
Utama
Topik
2 Pengaruh Faktor Alam Sekitar
18
2.1
Persekitaran Mikro 19
2.1.1
Syarikat 19
2.1.2
Pembekal 20
2.1.3
Saluran Pemasaran 20
2.1.4
Pasaran 21
2.1.5
Pesaing 22
2.1.6
Komuniti 22
2.2
Makro Alam Sekitar 22
2.2.1
Angkatan Demografi 23
2.2.2
Tentera Ekonomi 24
2.2.3
Angkatan Teknologi 24
2.2.4
Angkatan Budaya 25
2.2.5
Angkatan Politik 25
2.2.6
Angkatan Asli 25
Ringkasan
26
Syarat
Utama 27
Topik
3 Kepentingan Maklumat Pasaran
28
3.1
Sistem Maklumat Pemasaran 28
3.1.1
Menilai Keperluan Maklumat 29
3.1.2
Mengumpul Maklumat 30
3.1.3
Menganalisis Maklumat 31
3.1.4
Perkongsian Maklumat 31
3.2
Proses Penyelidikan Pemasaran 32
3.2.1
Mengenal pasti Masalah dan Objektif Penyelidikan 32
3.2.2
Membangunkan Pelan Penyelidikan 33
3.2.3
Melaksanakan Pelan Penyelidikan 37
3.2.4
Menganalisis Dapatan Laporan 37
Ringkasan
39
Syarat
Utama 40
Perumusan
Strategik Topik 4
41
4.1
Model Kelakuan Pengguna 42
4.2
Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kelakuan Pengguna 43
4.2.1
Faktor Budaya 43
4.2.2
Faktor Sosial 44
4.2.3
Faktor Peribadi 46
4.2.4
Faktor Psikologi 47
4.3
Membeli Proses Keputusan 48
4.3.1
Menyedari Keperluan 49
4.3.2
Carian Maklumat 49
4.3.3
Penilaian Alternatif 50
4.3.4
Keputusan Beli 50
4.3.5
Kelakuan selepas Membeli 51
4.4
Proses Membuat Keputusan untuk Membeli Produk Baru 52
Ringkasan
53
Syarat
Utama
Topik
5 Pasaran Perniagaan 55
5.1
Ciri-ciri Pasaran Perniagaan 56
5.1.1
Struktur dan Permintaan pasaran 56
5.1.2
Kelakuan Unit Pembelian 56
5.1.3
Jenis dan Proses Membuat Keputusan 56
5.2
Model Kelakuan Pembelian Perniagaan 57
5.3
Jenis Situasi Pembelian 58
5.3.1
Pembelian Balik Langsung 58
5.3.2
Pelarasan Beli Balik 58
5.3.3
Pembelian Baru 58
5.4
Peserta dalam Proses Pembelian Perniagaan 59
5.5
Faktor yang Mempengaruhi Pembelian Perniagaan 61
5.5.1
Faktor Luar Negeri 61
5.5.2
Faktor Organisasi 62
5.5.3
Keperibadian Individu 62
5.5.4
Ciri-ciri individu 62
5.6
Proses Pembelian Perniagaan 62
Ringkasan
64
Syarat
Utama 65
Strategi
Pemasaran 6 Topik:
Segmentasi,
Penargetan dan Kedudukan 66
6.1
Langkah dalam Strategi Pemasaran 67
6.2
Segmentasi Pasaran 68
6.2.1
Segmen Segmentasi Pasaran Pengguna 68
6.2.2
Segmentasi yang berkesan 71
6.3
Penargetan Pasaran 72
6.3.1
Menilai Segmen Pasaran 72
6.3.2
Pilih Segmen Sasaran Kedudukan Pasaran 76
6.4.1
Mengenali Produk Sendiri Pertukaran Persaingan 76
6.4.2
Pilih Edge Paling Hebat 77
6.4.3
Pilih kedudukan keseluruhan 77
6.4.4
Berkomunikasi Posisi 77
Ringkasan
78
Syarat
Utama 79
Topik
7 Produk 80
7.1
Tahap Produk 80
7.1.1
Manfaat Teras 81
7.1.2
Produk Sebenar 81
7.1.3
Produk Tambahan 81
Pengelasan
produk 82
7.2.1
Produk Pengguna 82
7.2.2
Produk Perindustrian 84
7.3
Keputusan mengenai Produk 84
7.4
Proses Pembangunan Produk Baru 88
7.4.1
Generasi Idea 88
7.4.2
Pemeriksaan Idea 89
7.4.3
Pembangunan dan Pengujian Konsep 89
7.4.4
Strategi Pemasaran 90
7.4.5
Analisis Perniagaan 90
7.4.6
Pembangunan Produk 90
7.4.7
Ujian Pasaran 90
7.4.8
Pengkomersilan 91
7.5
Kitaran Hidup Produk 91
7.5.1
Peringkat Pembangunan Produk 92
7.5.2
Pengenalan Tahap 92
7.5.3
Peringkat Pertumbuhan 92
7.5.4
Peringkat Matang 92
7.5.5
Merosakkan Peringkat 93
7.5.6
Gaya, Fesyen dan Fad 94
Ringkasan
96
Syarat
Utama 97
Topik
8 Harga 98
8.1
Definisi 98
8.2
Faktor-faktor yang Mempengaruhi Keputusan Harga 99
8.2.1
Faktor Dalaman 99
8.2.2
Faktor Luar Negeri 101
8.2.3
Faktor-faktor lain yang tidak terkawal 102
8.3
Pendekatan Umum dalam Penetapan Harga 103
8.3.1
Harga berasaskan kos 103
8.3.2
Penentuan Nilai yang Dipertimbangkan 104
8.3.3
Penetapan Harga Pertandingan 104
8.4
Strategi Harga 105
8.4.1
Strategi Harga untuk Produk Baru 105
8.4.2
Penetapan Harga Penetapan Pasaran 108
8.4.3
Strategi Pelarasan Harga 108
Ringkasan
111
Syarat
Utama 111
Saluran
Pengedaran Topik 9
9.1
Ahli Saluran 112
9.1.1
Pemasaran Multi Channel 114
9.2
Faktor dalam Memilih Saluran Pengedaran 115
9.2.1
Faktor Pasaran 115
9.2.2
Faktor Produk 115
9.2.3
Faktor Pengeluar 116
9.3
Fungsi Saluran 116
9.4
Kuasa Saluran 116
9.5
Pengurusan Saluran 117
9.5.1
Konflik Saluran 117
9.5.2
Penyelesaian Konflik 117
9.6
Peruncitan dan Wholesaling 117
9.6.1
Peruncitan 118
9.6.2
Wholesaling 121
Ringkasan
122
Syarat
Utama 123
Topik
10 Promosi 124
10.1
Komunikasi Bersepadu 125
10.2
Strategi Campuran Promosi 128
10.3
Pengiklanan 129
10.3.1
Tentukan Objektif Pengiklanan 130
10.3.2
Menentukan Penggunaan Media 132
10.4
Jualan Peribadi 134
10.4.1
Langkah-langkah dalam Proses Jualan 135
10.5
Promosi Jualan 136
10.6
Perhubungan Awam 137
10.6.1
Fungsi Perhubungan Awam 138
10.6.2
Alat Utama Perhubungan Awam 138
10.7
Pemasaran Langsung 139
10.7.1
Manfaat Pemasaran Langsung 139
10.7.2
Alat Pemasaran Langsung 140
Ringkasan
143
Syarat
Utama 144
Jawapan
145
Topik
1 Apakah Pemasaran?
HASIL
PEMBELAJARAN
Menjelang
akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:
1.
Tentukan pemasaran dan 12 teras konsep pemasaran;
2.
Nyatakan hubungan yang ada di antara konsep teras Pemasaran; dan
3.
Jelaskan perbezaan antara falsafah dan jualan pemasaran falsafah.
PENGENALAN
Adakah
anda tahu apa pemasaran? Selalunya, kita mendengar perkataan
"pemasaran." Sebahagian daripada Kami juga mungkin
mempunyai kawan yang bekerja di jabatan pemasaran. Ini membawa kita
untuk berfikir, apa pemasarannya? Ada di antara kita yang mungkin
mempunyai idea pemasaran ada di sekeliling kita. Sesetengah
menganggapnya sebagai menjual sementara yang lain menganggapnya
sebagai pengiklanan dan promosi. Ini adalah persepsi umum tentang
pemasaran apa benar. Jualan, pengiklanan dan promosi adalah semua
aktiviti pemasaran. Adalah skop pemasaran hanya terhad kepada jualan,
pengiklanan dan promosi aktiviti? Untuk mengetahui lebih lanjut
mengenai pemasaran, kita perlu memahami definisi dan makna pemasaran,
konsep teras pemasaran, hubungan antara konsep-konsep ini,
pembangunan utama pemasaran
falsafah
pengurusan dan peranan yang dimainkan oleh firma dan pengguna
berdasarkan
falsafah ini. Akhirnya, kita akan belajar tentang cabaran baru yang
dihadapi pemasar.
DEFINISI
DAN KONSEP TERAS PEMASARAN
1.1.1
Definisi Pemasaran
AKTIVITI
1.1
Sebelum
melihat maksud pemasaran, sila tuliskan apa yang anda fikir cara
pemasaran.
Pemasaran
adalah fungsi perniagaan yang berkaitan dengan pelanggan. Pemasaran
boleh didefinisikan sebagai proses di mana individu atau kumpulan
dalam masyarakat mendapatkannya keperluan dan keinginan melalui
penciptaan dan pertukaran produk antara satu sama lain. Objektif
utama pemasaran adalah untuk mewujudkan nilai, memberikan pelanggan
kepuasan dan menjana keuntungan bagi syarikat.
Takrifan
pemasaran yang lebih formal disediakan oleh Pemasaran Amerika
Persatuan
(AMA), yang menyatakan bahawa "pemasaran adalah proses
perancangan dan melaksanakan konsep, penetapan harga, promosi dan
pengedaran idea, barangan dan perkhidmatan untuk mewujudkan
pertukaran yang memenuhi objektif individu dan matlamat organisasi. ‰
Definisi
di atas menggabungkan pelbagai aspek konsep utama Pemasaran. Kami
akan menerangkan setiap konsep teras dan semoga makna pemasaran akan
menjadi lebih jelas kepada anda.
1.1.2
Konsep teras
Konsep
teras adalah teras utama dalam menentukan pemasaran. Konsep teras
pemasaran
disenaraikan di bawah:
a Kebutuhan,
kehendak dan permintaan
b Produk
dan perkhidmatan
c Nilai,
kepuasan dan kualiti
d Pertukaran,
transaksi dan perhubungan
e MarkeT
(a)
Keperluan, Keinginan dan Permintaan
Untuk
memahami dan menghargai makna pemasaran, kita mesti mampu untuk
membezakan antara tiga konsep asas pemasaran. Disana ada keperluan,
kehendak dan permintaan
Manusia
mempunyai banyak keperluan. Keperluan asas mereka terdiri daripada:
(i)
Keperluan fizikal seperti makanan, pakaian dan tempat tinggal;
(ii)
Keperluan keselamatan;
(iii)
Keperluan sosial seperti rasa kepunyaan dan disayangi;
(iv)
Self-esteem; dan
(v)
Self-actualization.
Keperluan
ini tidak dibuat oleh pemasar.
Kami
mempunyai banyak keinginan juga. Mahu berbeza dari keperluan. Mahu
adalah manusia keperluan yang dicipta oleh pengaruh kebudayaan atau
keperibadian individu. Sebagai contoh,orang yang lapar mungkin ingin
makan roti canai. Dia mahu roti canai kerana ia adalah jenis makanan
Malaysia yang dia biasa makan. Dalam contoh ini, Makanan adalah
keperluan asas manakala roti canai adalah kehendak
Konsep
permintaan diperoleh daripada kehendak pelanggan yang mana disokong
oleh kuasa beli mereka. Dalam contoh di atas, jika orang itu
mempunyai wang yang cukup, dia mungkin menuntut dua roti canai. Bukan
semua mahu permintaan. Walaupun ramai orang mahu memiliki sebuah
kereta mewah seperti Mercedes
atau
BMW, tidak semua mampu membelinya (Rajah 1.1).
Syarikat
sepatutnya memahami keperluan, kehendak dan tuntutan pelanggan mereka
sebelum menawarkan mereka produk dan perkhidmatan. Hanya kemudian
akan pelanggan membeli produk dan perkhidmatan mereka. Produk dan
perkhidmatan yang dibeli akan maka dapat memenuhi kebutuhan dan
keinginan mereka.
SEMAKAN
SELF 1.1
Apa
yang anda faham dengan keperluan, kehendak dan tuntutan?
(b)
Produk dan Perkhidmatan
Satu
lagi konsep pemasaran utama adalah produk dan perkhidmatan. Pengguna
memenuhi
keperluan dan kehendak mereka dengan menggunakan produk dan
perkhidmatan yang ditawarkan oleh syarikat. Dalam pemasaran, produk
terdiri daripada perkara-perkara yang boleh dibeli oleh pelanggan
untuk memenuhi keperluan dan kehendak mereka. Ini tidak terhad kepada
objek seperti rumah, kereta, komputer dan pakaian tetapi juga
termasuk perkhidmatan seperti potongan rambut, pembaikan kereta, dll
perbankan
AKTIVITI
1.2
Selain
dari contoh produk dan perkhidmatan yang disebutkan di atas, berfikir
dan tuliskan dua contoh produk tambahan dan perkhidmatan yang telah
anda beli baru-baru ini.
(c)
Nilai, Kepuasan dan Kualiti
Nilai
ditakrifkan sebagai perbezaan antara nilai yang diperolehi oleh
pelanggan daripada memiliki dan menggunakan produk dan kos
memperolehi produk. Sekiranya pelanggan menganggap faedah produk
lebih daripada itu harga, nilai pelanggan produk adalah positif dan
kemungkinan besar pelanggan akan membelinya. Sebagai contoh, jika
anda tertarik untuk membeli yang baru komputer, anda akan membangun
jangkaan mengenainya. Jika anda fikir komputer dapat memenuhi
jangkaan anda dan memberikan nilai untuk wang dibayar, anda boleh
mempertimbangkan membelinya.
Ini
tidak bermakna pelanggan berpuas hati dengan setiap pembelian. Untuk
faham mengapa, kita mesti menganalisis konsep kepuasan. Menurut
Kajian, kepuasan pelanggan dapat diperoleh dari dua faktor: pelanggan
jangkaan dan prestasi produk. Pengguna membuat pilihan berasaskan
persepsi mereka tentang nilai yang ditawarkan oleh syarikat. Jika
produk Prestasi adalah lebih rendah daripada jangkaan, kepuasan
rendah. Jika produk prestasi lebih tinggi daripada jangkaan, kepuasan
tinggi. Berdasarkan pada contoh terdahulu, jika prestasi komputer
tidak terpulang kepada pelanggan jangkaan, pelanggan tidak akan
senang dengan pembelian. Pada tangan lain, jika prestasi komputer
berada dalam had atau lebih tinggi jangkaan pelanggan, pelanggan akan
berpuas hati dengan pembelian
Untuk
menentukan kepuasan pelanggan dengan setiap pembelian, produk
prestasi
seharusnya berada di dalam atau di luar jangkaan pelanggan. The
Syarikat
perlu memastikan bahawa produknya berkualiti tinggi dan memenuhi
jangkaan
pelanggan.
Ringkasnya,
konsep nilai, kepuasan dan kualiti sangat berkait rapat dengan satu
sama lain. Nilai atau faedah yang diperoleh oleh pelanggan adalah
berkaitan dengan positif kepuasan. Jika prestasi produk memenuhi
jangkaan pelanggan, ini akan berlaku membawa kepada kepuasan
pelanggan.
AKTIVITI
1.3
Lukis
gambarajah untuk menunjukkan hubungan antara kepuasan,
kualiti
dan nilai pelanggan.
Pada
masa ini, kami telah menerangkan konsep teras yang berkaitan dengan
bagaimana individu dan kumpulan mencapai kepuasan dengan memperoleh
produk dan perkhidmatan nilai. Soalan seterusnya ialah bagaimana
pelanggan memenuhi keperluan mereka dan mahu melalui pertukaran? Ini
membawa kita kepada konsep seterusnya.
(d)
Pertukaran, Transaksi dan Hubungan
Pelanggan
mendapatkan barangan dan perkhidmatan melalui pertukaran. Pertukaran
berlaku apabila individu atau kumpulan berinteraksi untuk mendapatkan
produk yang mereka mahu dengan menawarkan sesuatu sebagai balasannya.
Oleh itu, proses pertukaran melibatkan aktiviti antara penjual dan
pembeli. Penjual mesti mencari pembeli, mengenal pasti keperluan
mereka, mencipta produk berkualiti, menetapkan harga, mempromosikan
dan mengedarkan produk kepada mereka.
Apabila
penjual dan pembeli terlibat dalam pertukaran, aktiviti ini dikenali
sebagai
urusniaga
perniagaan (Rajah 1.2). Transaksi berlaku apabila terdapat
perdagangan
nilai
antara kedua-dua pihak. Satu pihak (pemasar) menawarkan produk kepada
pihak
lain (pelanggan) dan sebagai balasan, mendapat wang dari transaksi.
Dengan
menjalankan perniagaan, pemasar dan pelanggan memperoleh sesuatu
nilai.
Oleh itu, hubungan boleh diwujudkan. Konsep hubungannya menjadi lebih
penting dalam pemasaran kerana hubungan yang baik dengan pelanggan
adalah kunci kejayaan dalam mana-mana perniagaan.
(e)
Pasaran
Pasaran
adalah tempat di mana penjual dan pembeli berpotensi bertemu dengan
khusus niat. Tujuan penjual adalah untuk membuat keuntungan dari
transaksi semasa maksud pembeli adalah untuk mendapatkan akses kepada
produk dan perkhidmatan yang dia memerlukan pada harga yang
berpatutan.
Setiap
pembeli individu unik kepada penjual kerana keperluan yang berbeza
dan mahu. Oleh itu, sukar bagi syarikat untuk menghasilkan produk /
perkhidmatan yang boleh memenuhi semua keperluan ini dan mahu menjadi
lebih baik daripada pesaing mereka. Oleh itu, banyak strategi
syarikat untuk segmen dan sasarkan kumpulan pelanggan yang lebih
kecil yang mempunyai ciri-ciri yang sama dan menawarkan produk /
perkhidmatan untuk memuaskan mereka. Kumpulan sasaran yang
dikenalpasti oleh Pemasar dikenali sebagai pasaran mereka.
Mengetahui
pasaran adalah penting bagi syarikat untuk menarik hak pelanggan
membuat pertukaran, yang bermaksud membeli produk / perkhidmatan
syarikat. Dengan mengenal pasti pasaran, syarikat itu juga dapat
memahami keperluan dan keperluan sebenar pengguna. Apabila syarikat
telah benar-benar memahami pengguna dengan baik, ia akan menyediakan
produk / perkhidmatan yang dikehendaki oleh pengguna. Kemudian,
pengguna akan menjadi gembira untuk membeli produk / perkhidmatan
syarikat untuk memenuhi keperluan mereka.
1.1.3
Hubungan antara Konsep
Selepas
mempelajari setiap konsep, kita perlu menghubungkan semua konsep ini
secara bersama untuk mempunyai pemahaman yang lebih jelas tentang
pemasaran. Rajah 1.3 menunjukkan hubungan antara konsep.
Rajah
1.3 boleh diringkaskan seperti berikut:
(a)
Pemasaran bermula dengan mengenal pasti keperluan, kehendak dan
` permintaan pelanggan.
(b)
Untuk memenuhi keperluan dan keinginan, pengguna akan mencari
barangan dan perkhidmatan yang dapat memuaskan mereka.
(c)
Barang / perkhidmatan yang dibeli oleh pengguna mestilah dilihat
tinggi nilai kemudian hanya pengguna akan merasa puas dengan
pembelian. The Syarikat juga mesti sentiasa menghantar produk
berkualiti untuk memenuhi keperluan jangkaan pelanggan.
(d)
Pertukaran berlaku apabila kedua-dua pihak iaitu penjual dan pembeli
bersetuju untuk melepaskannya sesuatu sebagai balasan untuk beberapa
perkara lain. Jika kedua-dua pihak bersetuju dengan pertukaran, maka
transaksi akan berlaku. Apabila transaksi berlaku berulang kali
antara pengguna dan penjual, satu hubungan ditubuhkan.
(e)
Semua aktiviti pemasaran berlaku di pasaran di mana penjual
berinteraksi dengan pembeli dan memahami keperluan dan kehendak
mereka.
AKTIVITI
1.4
Fikirkan
pemahaman anda tentang definisi pemasaran sebelum membaca definisi
rasmi. Apakah persamaan dan perbezaan antara definisi anda sendiri
dan definisi rasmi? Adakah definisi anda termasuk konsep teras?
Terangkan jawapan anda.
Sekiranya
jawapan anda agak dekat dengan definisi sebenar dan konsep utama
pemasaran, anda boleh meneruskan dengan subjek kedua dalam Topik 1,
iaitu pengurusan pemasaran. Ingat apa yang penting dalam subtopik 1.1
ialah hubungan antara semua konsep teras pemasaran. Sekiranya anda
tidak berpuas hati pencapaian anda, semak semula konsep sebelum anda
memulakan subtopik 1.2.
PENGURUSAN
PEMASARAN
Sebuah
syarikat terdiri daripada pelbagai fungsi. Antara fungsi adalah
pemasaran,
pengeluaran,
kewangan, sumber manusia, dan lain-lain. Pengurusan pemasaran adalah
satu-satunya fungsi yang berkaitan dengan permintaan pasaran dan
pelanggan yang memuaskan keperluan. Oleh itu, pengurusan pemasaran
bukan sahaja melibatkan pemerolehan pelanggan, pengekalan dan
pertumbuhan tetapi juga prihatin dengan mewujudkan nilai dan
pelanggan kepuasan.
Terdapat
dua aktiviti utama dalam pengurusan pemasaran - pengurusan permintaan
dan menguruskan perhubungan pelanggan.
Pengurusan
Permintaan
Pengurusan
permintaan berkaitan dengan aktiviti di mana syarikat boleh
mengubahnya tahap permintaan produk syarikat ke peringkat lain yang
dikehendaki oleh syarikat. Contohnya, jika syarikat mempunyai stok
yang berlebihan disebabkan oleh kelebihan pengeluaran, ia boleh
meningkatkan permintaan dengan menjalankan promosi promosi untuk
menggalakkan cepat jualan.
Sebuah
syarikat mungkin mengalami permintaan yang tidak menentu atau
mengubah tahap permintaan. Untuk Contohnya, pawagam biasanya penuh
sesak pada hujung minggu manakala pada hari minggu ia adalah hampir
kosong. Dalam keadaan ini, pemilik pawagam mungkin mahu
menyeimbangkannya permintaan dengan memindahkan permintaan tinggi
pada hujung minggu hingga hari biasa biasa dengan menawarkan harga
tiket lebih mahal pada hujung minggu.
1.2.2
Menguruskan Perhubungan Pelanggan
Selain
menguruskan permintaan, pengurusan pemasaran juga melibatkan aktiviti
seperti
membina hubungan dengan pelanggan. Konsep permintaan pengurusan dan
membina hubungan yang baik dengan pelanggan adalah berkaitan. Ini
kerana menguruskan permintaan dalam jangka masa panjang boleh
mengakibatkan penubuhan a hubungan baik dengan pelanggan. Oleh itu,
banyak syarikat meletakkan usaha yang lebih besar untuk mengekalkan
pelanggan dan membangunkan hubungan jangka panjang.
FALSAFAH
PEMASARAN PENGURUSAN
Falsafah
pengurusan pemasaran berfungsi sebagai panduan kepada syarikat
mengenai bagaimana mereka perlu menjalankan perniagaan. Falsafah yang
digariskan di sini adalah berdasarkan pada tertentu prinsip. Dalam
bahagian ini, kita akan mempelajari lima falsafah.
1.3.1
Falsafah Pengeluaran
Aspek
falsafah:
Pengguna memilih produk dalam pasaran yang berpatutan kepada mereka.
Dalam erti kata lain, pengguna akan membeli produk yang terdapat di
pasaran tetapi juga murah.
Implikasi:
Syarikat harus memberi tumpuan kepada keupayaan dalamannya untuk
meningkatkan
pengeluaran dan kecekapan pengagihan. Ini falsafah mencerminkan
pengeluaran besar-besaran semasa Revolusi Perindustrian. Syarikat
akan berusaha mengurangkan kos seunit menghasilkan produk untuk
mencapai apa yang kita sebut skala ekonomi. Dengan ini, harga boleh
dikurangkan dan lebih banyak orang mampu membeli produk tersebut.
Falsafah
pengeluaran telah lama berlatih penjual dengan syarat bahawa terdapat
pengeluaran besar-besaran secara meluas, pasaran yang belum diterokai
yang besar, firma terhad bersaing, tiada pembezaan produk, pengguna
tidak mempunyai pemilihan dan permintaan adalah lebih daripada
bekalan. Contoh klasik adalah Model T yang dihasilkan oleh Ford
syarikat motor.
Tetapi
apa yang telah kita lihat di dunia hari ini adalah senario yang
berbeza di mana perniagaan dan pemasaran sering berubah dan mencabar.
Selalunya, pemasaran Aktiviti melibatkan persaingan dengan pesaing
dan pasaran dibanjiri
begitu
banyak produk untuk dipilih oleh pelanggan. Kemudian, kita boleh
merenung sama ada falsafah pengeluaran masih diterapkan dalam konteks
perniagaan hari ini. Walau bagaimanapun, konsep pengeluaran mungkin
masih berguna dalam situasi:
(a)
apabila permintaan adalah lebih tinggi daripada bekalan dan
(b)
apabila kos produk adalah tinggi. Dalam situasi ini, Syarikat mesti
meningkatkan tahap pengeluaran supaya kos per unit yang dihasilkan
dapat dikurangkan.
1.3.2
Falsafah Produk
Aspek
falsafah: Pengguna memilih produk yang lebih tinggi kualiti, prestasi
dan ciri-ciri inovatif yang sangat baik.
Implikasi:
Syarikat harus menumpukan usaha untuk terus memperbaiki teknik
produksi supaya produk yang lebih baik boleh ditawarkan di pasaran.
Kelemahan
utama falsafah ini ialah syarikat mungkin juga terobsesi dengan
produk sendiri dan pengabaian untuk mengenal pasti keperluan sebenar
pengguna. Falsafah ini boleh meletakkan syarikat dalam bahaya.
Apabila sebuah syarikat adalah penglihatan dalam penawaran produknya
kerana terlalu yakin produk tersebut akan diterima oleh pelanggan dan
tidak akan pernah ketinggalan zaman, ia dipanggil "pemasaran
myopia. ‰ Sebagai contoh, mesin taip telah digantikan oleh komputer
peribadi. Permintaan bagi mesin taip turun tajam selepas komputer
peribadi diperkenalkan. Syarikat mesin taip tidak meramalkan ini akan
datang.
1.3.3
Falsafah Penjualan
Andaian
falsafah:
Pengguna tidak akan membeli produk yang cukup melainkan syarikat
memulakan lebih banyak jualan dan promosi.
Implikasi:
Banyak syarikat terlibat dalam konsep menjual ini apabila mereka
menghadapi masalah stok berlebihan kerana keputusan pelanggan tidak
membeli
produk
mereka. Syarikat itu harus berusaha dengan lebih gigih dengan
menggunakan "Jualan yang agresif ‰ atau" jualan keras
"pendekatan untuk membujuk pelanggan ke membeli produk. Konsep
ini masih sesuai untuk produk yang tidak biasanya dicari oleh
pelanggan seperti plot insurans dan pengebumian. Jadi ia tidak
hairanlah bahawa syarikat-syarikat dalam jenis perniagaan ini perlu
menyewa banyak pasukan jualan untuk mencari pasaran baru.
Falsafah
ini mempunyai kelemahan sendiri. Sebagai contoh, syarikat-syarikat
yang overemphasise dalam menjual aktiviti hanya berminat untuk
membuat jualan dan tidak membina hubungan pelanggan. Hasilnya adalah
bahawa pengguna boleh mencari lebih banyak alasan untuk tidak membeli
produk.
Walau
bagaimanapun, falsafah pemasaran ini telah mencipta masalah alam
sekitar,
sumber
yang tidak mencukupi, pertumbuhan penduduk yang cepat, masalah
ekonomi dan kekurangan perkhidmatan sosial. Masalah timbul kerana
falsafah ini juga menekankan kepuasan pelanggan dalam tempoh jangka
pendek dan mengabaikan kesan negatif jangka panjang.
1.3.5
Falsafah Pemasaran Sosial
Andaian
falsafah: Falsafah pemasaran masyarakat adalah yang baru konsep di
kalangan semua falsafah pengurusan pemasaran yang dibincangkan di
atas. Ia menyatakan bahawa firma menjalankan perniagaan dalam rangka
kerja masyarakat dan aktiviti pemasaran mereka bukan sahaja memberi
nilai kepada pelanggan tetapi juga menjaga kebajikan masyarakat.
Implikasi:
Oleh kerana itu, falsafah pemasaran masyarakat memerlukan syarikat
untuk mengimbangi aktiviti pemasaran mereka antara memaksimumkan
keuntungan, kepuasan pelanggan dan kebajikan masyarakat. Syarikat
sepatutnya
bertanggungjawab
terhadap keperluan jangka pendek dan kebajikan jangka panjang.
Malangnya, terdapat beberapa syarikat yang memberi tumpuan kepada
memuaskan para pengguna mahu jangka pendek tetapi membahayakan
kesihatan pengguna dan persekitaran dalam jangka panjang.
Syarikat-syarikat sedemikian adalah tembakau, minuman keras dan cepat
syarikat makanan dan sisa plastik yang menyebabkan pencemaran kepada
orang ramai.
Berikut
adalah lima falsafah pemasaran. Terdapat pengeluaran falsafah,
falsafah produk, falsafah jualan, pemasaran falsafah dan falsafah
pemasaran masyarakat. Berdasarkan senario ini diberi, pilih falsafah
yang paling sesuai untuk setiap pengurus.
Pendapat
Pengurus Pemasaran Falsafah
Saya
percaya pelanggan akan membeli produk kami yang telah ciri khas. Oleh
itu, saya mesti memastikan syarikat saya produk sentiasa bertambah
baik. ă Siti
Bagi
saya, cara terbaik adalah meminimumkan kos pengeluaran. Jika kita
boleh mengurangkan kos pengeluaran, maka kita boleh berharga produk
kami lebih murah. Adalah sangat penting untuk kita produk boleh
didapati di setiap kedai dan
pasar
raya. Ã Wong
Kerana
kualiti alam sekitar semakin merosot dan ditambah dengan peningkatan
kes penipuan dan penjualan barang yang menyebabkan kesan negatif
kepada kesihatan manusia, saya percaya strategi yang paling berkesan
untuk menjamin keuntungan jangka panjang syarikat adalah dengan
menyampaikan produk yang berguna kepada pelanggan dan tidak
merosakkan semulajadi persekitaran. ă Murali
Salah
satu cara yang paling berkesan untuk meningkatkan jualan pantas
adalah dengan melaksanakan kempen jualan dan promosi agresif. Sebagai
bukti, kami melihat banyak pelanggan berduyun-duyun ke pasaraya
apabila ada jualan
pada.
ă Michael
Program
pemasaran yang berkesan sangat banyak bergantung pada seberapa baik
syarikat mengetahui sasarannya keperluan dan kehendak pengguna.
Sebuah syarikat akan sentiasa berusaha untuk memenuhi kehendak
pelanggan dan memerlukan lebih baik daripada pesaing dengan harapan
yang kuat bahawa pelanggan akan datang untuk membeli atau menggunakan
produk lagi. Ă Salleh
CABARAN
PEMASARAN DALAM 21ST ABAD
Ini
adalah subtopik terakhir dalam Topik 1. Anda telah mempelajari
definisi pemasaran, konsep teras dan falsafah pengurusan
pemasarannya. Anda tahu kajiannya Pengurusan pemasaran adalah penting
kerana ia merupakan fungsi yang mewujudkan pelanggan nilai dan
kepuasan, kerana pelanggan berpuas hati akan memastikan jualan
berterusan
kepada
syarikat. Walau bagaimanapun, syarikat itu perlu menghadapi banyak
cabaran dalam usaha ini untuk berkhidmat dan membina hubungan yang
menguntungkan dengan pelanggan sasaran. Ini adalah kerana banyak
faktor dan daya di luar persekitaran pemasaran yang mempengaruhi
syarikat. Dalam bahagian ini, kita akan membincangkan trend utama
yang mencabarnya pemasar dalam alaf baru ini.
1.4.1
Letupan Teknologi Maklumat
Letupan
teknologi maklumat telah memberi kita cara baru penemuan seperti
internet, telefon bimbit dan persidangan video. Teknologi
mempengaruhi kami cara komunikasi dan pengedaran produk /
perkhidmatan. Sebagai contoh, kursus yang ditawarkan oleh Open
University Malaysia (OUM) dijalankan melalui internet dipanggil
pembelajaran elektronik untuk menggantikan kuliah kelas tradisional.
Selain itu bahawa, terdapat banyak bank di negara ini menawarkan
kemudahan perbankan internet kepada pelanggan untuk akses mudah iaitu
24 jam hingga 7 hari.
1.4.2
Internet
Salah
satu perkembangan teknologi yang paling menarik adalah pengembangan
internet. Internet adalah rangkaian komputer global. Pengembangan
internet menjana banyak peluang baru kepada pemasar. Dengan
menggunakan internet, sebuah syarikat boleh mencapai keluar ke
pasaran global (Rajah 1.4).
Banyak
perniagaan di Malaysia menyediakan laman web mereka sendiri untuk
memberikan maklumat mengenai syarikat dan produknya.
Syarikat-syarikat yang terlibat dalam e-dagang akan membolehkan
pelanggan melakukan transaksi dalam talian melalui dinamik mereka
laman web. Contohnya adalah Air Asia, Maybank2u, Amazon, Dell dan
sebagainya laman web membolehkan pelanggan melakukan perkhidmatan
internet. Anda boleh melayari laman web yang dinyatakan di atas dan
perhatikan perkhidmatan yang ditawarkan oleh mereka.
1.4.3
Pembangunan Global Rapid
Dengan
pembangunan pantas, terutamanya dalam bidang pengangkutan dan
komunikasi, dunia kita telah menjadi "lebih kecil."
Penciptaan mod pengangkutan seperti motosikal dan kapal terbang serta
canggih alat komunikasi seperti mesin faks, telefon bimbit, komputer
dan satelit telah membolehkan syarikat-syarikat menjalankan operasi
mereka di persekitaran tanpa sempadan. Syarikat-syarikat seperti
McDonalds dan Pepsi-Cola mempunyai rangkaian perniagaan di sekitar
dunia. Pengembangan sektor pengangkutan dan komunikasi telah
disediakan peluang yang lebih besar untuk pemasar di Malaysia.
Syarikat Malaysia boleh
memasarkan
produk dan perkhidmatan mereka ke pasaran luar negara. Walau
bagaimanapun, mereka mungkin menghadapi persaingan yang kuat dari
syarikat asing.
1.4.4
Etika dan Tanggungjawab Sosial
Kerana
penurunan persekitaran dan kesan sosial yang negatif seperti
materialistik
tingkah
laku, kini terdapat banyak gerakan etika dan persekitaran. Untuk
Contohnya di Malaysia, terdapat persatuan pengguna seperti Pengguna
Persatuan Pulau Pinang (CAP) dan pertubuhan bukan kerajaan yang
memperjuangkan persekitaran dan isu pembangunan seperti Sahabat Alam
Malaysia. Jumlah pergerakan alam sekitar dijangka meningkat pada
tahun-tahun akan datang. Pemasar digalakkan untuk menjadi lebih
bertanggungjawab secara sosial dan etika semasa melaksanakan aktiviti
pemasaran mereka.
1.4.5
Landskap Pemasaran Baru
Hari
ini, syarikat menghadapi banyak cabaran daripada pesaing mereka.
Sekiranya anda memerhatikan persekitaran anda, anda akan melihat
bahawa terdapat banyak iklan yang direka untuk menarik perhatian
anda. Selain itu, syarikat-syarikat yang baru terbentuk memasuki
pasaran setiap hari. Bersama persaingan global dan inovatif kaedah,
percubaan dibuat untuk menarik lebih ramai pelanggan. Oleh itu, ia
lebih sukar untuk memasarkan produk kami dengan jayanya.
Syarikat-syarikat yang berjaya adalah yang mengambil kelebihan
peluang baru untuk menjalin hubungan dengan sasaran mereka pelanggan.
Syarikat harus benar-benar memahami keperluan pelanggan mereka mahu
dan menawarkan produk / perkhidmatan untuk memenuhi keperluan mereka
lebih baik daripada mereka pesaing. Mereka juga perlu mengamalkan
lebih banyak pemasaran dan komuniti
falsafah
pemasaran. Falsafah jualan, produk dan pengeluaran mungkin kurang
berkesan dalam konteks perniagaan hari ini.
Sila
layari pautan ini untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang
pemasaran.
-
www.carrefour.com.my
-
www.metrojayaonline.com
Perhatikan
bagaimana pasar raya di negara kita menggunakan Internet sebagai
sebahagian daripada mereka strategi pemasaran.
• Pemasaran
adalah "proses perancangan dan pelaksanaan konsep, harga,
promosi dan pengedaran idea, barangan dan perkhidmatan untuk
mewujudkan pertukaran
yang
memenuhi objektif individu dan organisasi.
• Konsep
pemasaran utama adalah:
-
Keperluan, keinginan dan permintaan;
-
Produk dan perkhidmatan;
-
Nilai, kepuasan dan kualiti;
-
Pertukaran, transaksi dan perhubungan; dan
- Pasaran.
• Pemasaran
bermula dengan mengenal pasti keperluan, kehendak dan permintaan
pelanggan.
• Pengguna
akan mencari barangan dan perkhidmatan yang dapat memenuhi keperluan
mereka dan mahu.
• Barangan
/ perkhidmatan harus dilihat sebagai nilai yang tinggi, maka hanya
pengguna akan merasa puas dengan mereka.
• Syarikat
mestilah sentiasa memberikan produk berkualiti untuk memenuhi
pelanggan jangkaan.
• Pertukaran
berlaku apabila penjual dan pembeli bersetuju untuk melepaskan
sesuatu kembali untuk beberapa perkara lain. Jika kedua-dua pihak
bersetuju dengan pertukaran, maka a urus niaga akan berlaku. Apabila
transaksi berlaku berulang kali antara a penjual dan pengguna,
hubungan telah ditubuhkan. Semua pemasaran ini aktiviti berlaku di
pasaran di mana penjual berinteraksi dengan pembeli dan memahami
keperluan dan kehendak mereka.
• Falsafah
pengurusan pemasaran membimbing syarikat tentang cara untuk
menjalankan perniagaan.
• Terdapat
lima falsafah pengurusan pemasaran - pengeluaran, produk, jualan,
pemasaran dan falsafah pemasaran masyarakat.
• Syarikat
perlu menghadapi pelbagai cabaran untuk membina keuntungan hubungan
dengan pelanggan. Antara cabaran ini termasuk maklumat teknologi,
globalisasi, etika dan tanggungjawab sosial serta pemasaran baru
landskap.
Topik
2 - Pengaruh Faktor Alam Sekitar
HASIL
PEMBELAJARAN
Menjelang
akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:
1.
Jelaskan sama ada persekitaran mikro atau makro mempunyai pengaruh
yang lebih besar pada pemasaran; dan
2.
Menilai daya dalam persekitaran mikro dan makro.
PENGENALAN
Dalam
Topik 1, anda telah mempelajari beberapa konsep utama pemasaran.
Dalam topik ini, kami akan membincangkan faktor persekitaran
pemasaran. Persekitaran pemasaran daya yang terdiri daripada
persekitaran mikro dan persekitaran makro. Ini memerlukan a syarikat
untuk memantau perubahan dalam persekitarannya untuk mengenal pasti
peluang dan ancaman. Objektif persekitaran pemasaran ini Aktiviti
adalah untuk membangun dan mengekalkan perhubungan yang lebih rapat
dengan pelanggan sasaran.
Selanjutnya,
kejayaan syarikat bergantung pada seberapa baik pemasarannya
program
memenuhi daya dalaman dan luaran alam sekitar di mana syarikat itu
beroperasi.
Apabila
membaca topik ini, beri perhatian lebih kepada objektif pembelajaran
sama ada persekitaran mikro atau makro mempunyai pengaruh yang lebih
terhadap pemasaran syarikat aktiviti.
PERSEKITARAN
MICRO
Aktiviti
pemasaran syarikat dipengaruhi oleh daya persekitaran mikro. Ini
adalah tentera yang dekat dengan syarikat, pembekal, saluran
pemasaran, pasaran, pesaing dan orang ramai. Secara amnya, faktor
persekitaran mikro adalah dikendalikan oleh syarikat. Ia boleh
dijelaskan lagi bahawa syarikat itu ada pengaruh langsung kepada
pihak yang terlibat dalam menjalankan perniagaan dengan objektif
untuk pelanggan yang lebih baik berkhidmat.
Dalam
bahagian ini, kita akan melihat unsur-unsur persekitaran mikro utama
dan bagaimana mereka memberi kesan langsung kepada pemasaran
syarikat.
2.1.1
Syarikat
Sebuah
syarikat terdiri daripada pelbagai jabatan berfungsi. Hari ini,
pemasaran jabatan bukan satu-satunya jabatan yang bertanggungjawab
untuk memuaskan pelanggan keperluan dan keinginan. Malah, jabatan
pemasaran memerlukan bantuan daripada yang lain jabatan untuk
mencapai matlamatnya. Oleh itu, semua orang dalam syarikat, tanpa
menghiraukan jabatan yang mereka milik, harus bekerjasama dan
berfungsi sebagai pasukan untuk berkhidmat kepada pelanggan.
Berikut
ini menerangkan cara jabatan lain boleh membantu pemasaran
jabatan
dalam mencapai matlamatnya.
(a)
Pengurusan Tertinggi
Rancang
misi, visi, objektif dan strategi keseluruhan syarikat dan
memimpin
firma ke arah yang betul.
(b)
Jabatan Kewangan
Sumber
dana untuk melaksanakan program pemasaran.
(c)
Jabatan Penyelidikan dan Pembangunan
Buat
dan inovasi produk baru untuk memenuhi keperluan pelanggan yang
sentiasa berubah.
(d)
Jabatan Pembelian
Berhubung
dengan vendor atau pembekal. Ini membolehkan pengurus pembelian untuk
sumber bahan berkualiti dengan harga yang berpatutan.
(e)
Jabatan Pengeluaran
Pembuatan
produk untuk syarikat tawarkan ke pasaran sasarannya.
(f)
Jabatan Perakaunan
Akaun
perolehan dan kos untuk membantu program pemasaran.
Rajah
2.1 di bawah meringkaskan hubungan antara pemasaran
jabatan
dan jabatan lain.
2.1.2
Pembekal
Pembekal
menjual bahan mentah yang diminta oleh syarikat untuk menghasilkan
muktamad produk dan perkhidmatan. Pembekal boleh mempengaruhi usaha
pemasaran dengan cara tertentu. Dengan mengandaikan bahan dibekalkan
pada kos yang tinggi, ia pasti akan menjejaskan daya saing syarikat
di pasaran kerana harga yang lebih tinggi akan diluluskan kepada
pelanggan. Ini mungkin sebab mengapa syarikat perlu membayar lebih
perhatian dalam memilih pembekal.
Selain
itu, syarikat perlu memilih pembekal yang baik yang menyumbang ke
arah mencapai matlamat pemasaran dengan membekalkan bahan berkualiti,
mematuhi kepada spesifikasi, menyediakan penghantaran yang tepat pada
masanya dan menawarkan harga yang kompetitif. Pembekal juga harus
memberi cadangan mengenai bahan-bahan baru yang terdapat di dalam
pasaran
dan perkembangan dalam industri.
2.1.3
Saluran Pemasaran
Pengantara
pemasaran ditakrifkan sebagai sekumpulan firma saling bergantung yang
mengambil bahagian dalam proses membuat produk / perkhidmatan yang
tersedia untuk digunakan oleh pengguna. Contoh pengantara pemasaran
adalah pemborongan dan peruncitan syarikat. Syarikat bergantung
kepada pengantara sebagai saluran pengedaran untuk memastikan produk
/ perkhidmatan menjangkau pelanggan. Peranan yang dimainkan oleh
pemasaran
perantara
tidak terhad kepada pengedaran produk / perkhidmatan kepada pengguna
akhir tetapi juga termasuk aktiviti promosi, pengangkutan dan
penyimpanan.
2.1.4
Pasaran
Pasaran
terdiri daripada pembeli dan penjual yang berpotensi. Penjual akan
mencari pembeli, mengetahui keperluan dan keinginan mereka,
membangunkan tawaran yang baik, dilabelkan harga yang tepat,
menjalankan kempen promosi dan menyampaikan produk / perkhidmatan
kepada pengguna akhir. Pada Pada masa yang sama, pembeli akan mencari
produk / perkhidmatan yang memenuhi mereka jangkaan.
Secara
amnya, pasaran terdiri daripada pasaran pengguna, pasaran perniagaan,
penjual semula pasaran, pasaran kerajaan dan pasaran antarabangsa
(Rajah 2.2). Pengguna pasaran terdiri daripada pengguna individu yang
membeli produk / perkhidmatan untuk kegunaan peribadi mereka. Pasaran
perniagaan melibatkan syarikat yang membeli bekalan sebagai input
kepada proses pengeluaran. Pasaran penjual semula terdiri daripada
syarikat-syarikat yang
membeli
produk daripada pengeluar dan menjual semula mereka kepada pengguna
akhir untuk keuntungan. Agensi-agensi kerajaan juga membeli komoditi
dari pengeluar seperti pertanian, perlombongan, tenusu dan produk
perladangan. Akhir sekali, antarabangsa pasaran melibatkan pembeli
dan penjual yang menjalankan perniagaan di peringkat antarabangsa
arena.
Setiap
pasaran mempunyai ciri-ciri yang berbeza dan pemasar perlu tahu
mereka
mendalam. Walau bagaimanapun, pasaran pengguna akan dibincangkan
secara terperinci dalam
Topik
4.
2.1.5
Pesaing
Kejayaan
pemasaran sangat bergantung pada bagaimana firma memenuhi pengguna
mereka memerlukan lebih baik daripada pesaing mereka. Untuk
merealisasikan objektif ini, sebuah syarikat harus memilih pasaran di
mana ia mempunyai kelebihan daya saing yang lebih tinggi pesaing
lain. Selain melayani pengguna, syarikat juga harus sedar strategi
pesaingnya. Rumusan strategi yang sesuai adalah penting untuk sebuah
syarikat untuk bersaing dengan pesaingnya dengan jayanya. Strategi
terhadap pesaing yang dilaksanakan oleh syarikat mungkin berbeza
menurut mereka
saiz.
2.1.6
Komuniti
Masyarakat
dapat didefinisikan sebagai sekelompok orang yang mempunyai minat
denganorganisasi. Contohnya ialah media (iaitu syarikat penerbitan
majalah, akhbar, radio dan televisyen), kerajaan, kumpulan alam
sekitar dan
komuniti
dalaman (seperti pekerja syarikat dan lembaga pengarah). Thekomuniti
memainkan peranan penting dalam menentukan kejayaan
strategi
pemasaran organisasi. Sebuah organisasi yang mempunyai imej yang baik
dan mempunyai sokongan dari kumpulan komuniti seperti media, kerajaan
dan pekerja lebih penting daripada persaingan di pasaran.
Apakah
faktor penting faktor persekitaran mikro? Jelaskan jawapan anda
dengan bantuan gambarajah.
ALAM
SEKITAR MACRO
Sebuah
syarikat mengendalikan perniagaan dalam persekitaran makro. Luaran
yang lebih besar tentera yang perlu dihadapi syarikat ialah tentera
demografi, tentera ekonomi, tentera teknologi, tentera kebudayaan,
kuasa politik dan tentera alam. Semua ini kuasa wujud di luar kawalan
organisasi. Oleh itu, pengurus pemasaran perlu memantau perkembangan
di dalam dan di luar syarikat untuk mengenal pasti peluang dan
ancaman. Rajah 2.3 menggambarkan persekitaran makro kuasa.
2.2.1
Angkatan Demografik
Pembolehubah
demografi termasuk ciri-ciri populasi manusia di bentuk saiz,
pertumbuhan, lokasi, umur, jantina, kumpulan etnik, pekerjaan dan
sebagainya. Demografi adalah kepentingan kepada pemasar kerana ia
membantu untuk menggambarkan pasaran ciri-ciri. Pemasar harus tahu
perkembangan terbaru dari demografi untuk menilai pasaran dan
menindaklanjuti dengan cermat bagaimana perkembangan ini boleh
mempengaruhi permintaan terhadap produknya. Antara faktor demografi
yang berkaitan dengan tabiat pembelian pengguna dan minat kepada
pemasar adalah:
(a)
Perubahan Struktur Umur
Banyak
syarikat memberi perhatian besar kepada perubahan struktur umur di
Malaysia penduduk kerana ia mempengaruhi permintaan pengguna terhadap
produk. Untuk contohnya, jika kadar kelahiran penduduk Malaysia terus
meningkat, maka Permintaan untuk produk bayi dan kanak-kanak akan
menjadi trend menaik juga.
(b)
Gerakan Penduduk Geografi
Banyak
graduan universiti dan kolej meninggalkan kampung halaman mereka di
kawasan luar bandar dan berpindah ke bandar-bandar besar seperti
Kuala Lumpur untuk mencari pekerjaan. Sejajar dengan ini pergerakan,
permintaan untuk rumah kediaman, pengangkutan dan produk pengguna
akan meningkat di sekitar universiti dan kolej.
(c)
Kelayakan Pendidikan yang Lebih Baik
Taraf
pendidikan yang lebih tinggi di Malaysia telah mewujudkan permintaan
untuk produk seperti komputer, majalah perniagaan, majalah akademik,
aksi teater dan lain-lain.
2.2.2
Angkatan Ekonomi
Keadaan
ekonomi mempengaruhi kuasa beli dan perbelanjaan pengguna
tingkah
laku. Apabila ekonomi berkembang pesat, banyak orang akan ada
lebih
banyak pendapatan boleh guna untuk dibelanjakan dan kuasa pembelian
mereka akan meningkat. Untuk Contohnya, permintaan untuk barangan
mewah akan meningkat juga. Sebaliknya, apabila ekonomi jatuh ke dalam
kemelesetan, perbelanjaan pengguna terhadap barangan mewah akan
penurunan.
2.2.3
Angkatan Teknologi
Teknologi
telah maju dengan pesat. Banyak produk baru telah dibuat seperti itu
sebagai cakera padat (CD), telefon bimbit, Internet dan robot (lihat
Rajah 2.4). Produk teknologi boleh menjadi usang sangat cepat.
Sebagai contoh, versi terdahulu model komputer digantikan dengan
model yang lebih canggih dan lebih pantas.
Bagaimanakah
persekitaran teknologi mempengaruhi pemasar? Pemasar mestilah
sentiasa menyedari perkembangan teknologi untuk menawarkan yang
terbaik produk kepada pengguna. Syarikat harus memantau pesaingnya
baru produk untuk dapat mengikuti perkembangan dalam industri. Selain
baru dan produk yang inovatif, pemasar juga harus sedar tentang
perkembangan baru dalam teknik pengeluaran untuk mengeluarkan
barangan dengan kos minimum.
2.2.4
Angkatan Budaya
Aspek
kebudayaan merujuk kepada cara individu berperilaku dalam masyarakat.
Budaya faktor mempunyai kesan yang kuat terhadap tingkah laku
individu dan kumpulan. A pengurus pemasaran mesti menyedari budaya
pengguna untuk mengetahui mereka ciri-ciri secara terperinci. Kajian
faktor budaya adalah penting terutamanya apabila syarikat terlibat
dalam perniagaan antarabangsa.
2.2.5
Angkatan Politik
Persekitaran
politik terdiri daripada undang-undang dan agensi kerajaan yang
mempengaruhi operasi syarikat dan usaha pemasaran. Kerajaan Malaysia
ada sentiasa meneliti undang-undang untuk menggalakkan amalan
perniagaan yang baik. Ini boleh dilihat oleh kebimbangan yang semakin
meningkat yang memberi tumpuan kepada etika dan tanggungjawab sosial.
2.2.6
Angkatan Asli
Daya
semulajadi adalah sumber semula jadi yang diperlukan oleh pemasar
untuk mengendalikan perniagaan. Syarikat harus mempertimbangkan daya
alam apabila merancang pemasaran program. Dalam beberapa dekad
kebelakangan ini, terdapat beberapa kebimbangan mengenai aktiviti
pemasaran yang telah memusnahkan alam sekitar dan menyebabkannya
pencemaran. Kebimbangan ini semakin serius kerana isu-isu alam
sekitar yang diserlahkan oleh kumpulan alam sekitar di forum
antarabangsa.
Salah
satu isu alam sekitar yang sering dibincangkan ialah pertumbuhan
penduduk. The peningkatan populasi menimbulkan masalah seperti
permintaan yang lebih tinggi untuk sumber semula jadi. Ini akan
membawa kepada kekurangan sumber. Selain itu, pencemaran dan sampah
sampah adalah di luar imaginasi satu. Hari ini, hati nurani alam
sekitar telah digalakkan kumpulan yang mesra alam sekitar untuk
menolak kerajaan dan syarikat lebih bertanggungjawab terhadap alam
sekitar.
Pemasar
perlu melihat perkara berkaitan pembangunan alam sekitar bahawa
mereka boleh menjadi lebih bertanggungjawab dalam usaha pemasaran
mereka dan membantu melindungi alam semulajadi. Syarikat-syarikat
yang mengabaikan alam sekitar isu-isu mungkin menghadapi risiko
didenda oleh kerajaan atau mempunyai mereka produk yang diboikot oleh
orang ramai.
Sebagai
kesimpulan, kami telah mengetahui bahawa persekitaran pemasaran
terdiri daripada kuasa
di
dalam dan di luar syarikat yang boleh menjejaskan cara perniagaannya
dijalankan.
Syarikat-syarikat
yang menumpukan lebih perhatian kepada alam sekitar dapat melihatnya
ancaman
dan peluang di pasaran. Persekitaran pemasaran terdiri daripada
persekitaran
mikro dan persekitaran makro. Persekitaran mikro terdiri daripada
tentera
yang lebih dekat dengan syarikat. Persekitaran makro terdiri daripada
yang lebih besar
kuasa
yang berada di luar kawalan syarikat.
LAKUKAN
2.1
SELF-CHECK
2.2
1.
Apakah persekitaran makro?
2.
Apakah persekitaran makro yang terdiri daripada?
3.
Bagaimana persekitaran makro mempengaruhi organisasi?
Sila
layari laman web berikut untuk melihat bagaimana keadaan alam sekitar
mempengaruhi perniagaan syarikat penerbangan.
RINGKASAN
•
http://www.airasia.com.my
• Pemasar
perlu membuat pengimbasan alam sekitar untuk mengenal pasti
peluang
dan ancaman.
• Persekitaran
pemasaran terdiri daripada persekitaran mikro dan makro
persekitaran.
• Persekitaran
mikro terdiri daripada kuasa yang lebih dekat dengan syarikat. Ia
membolehkan syarikat itu untuk mengawal persekitarannya untuk memberi
perkhidmatan yang lebih baik kepada pelanggannya.
• Persekitaran
makro terdiri daripada daya yang tidak terkawal yang lebih besar yang
ditimbulkan kesukaran untuk operasi syarikat.
Topik
3 - Kepentingan Maklumat Pasaran
Menjelang
akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:
1.
Bincangkan enam sebab mengapa pengurus mesti mempunyai pemasaran
sistem
informasi; dan
2.
Nyatakan tiga sebab mengapa penyelidikan pemasaran penting
PENGENALAN
Dalam
Topik 2, kami membincangkan persekitaran pemasaran yang terdiri
daripada mikro dan persekitaran makro dan bagaimana daya alam sekitar
mempengaruhi kemampuan pemasar untuk memenuhi keperluan pengguna
lebih baik daripada pesaing mereka. Ini memerlukan pengurus pemasaran
untuk mengikuti perkembangan terkini dan trend dalam persekitaran.
Untuk mengikuti persekitaran, pengurus boleh menggunakannya
penyelidikan pemasaran untuk mengumpul maklumat mengenai persekitaran
pemasaran,
keperluan
pelanggan dan pesaing. Apa yang diperlukan oleh pengurus adalah masa
nyata yang lebih baik maklumat yang boleh membantu beliau untuk
membangunkan tindakan pemasaran yang sesuai dalam a lebih proaktif,
bukannya reaktif, cara.
SISTEM
MAKLUMAT PEMASARAN
Mengumpul
maklumat pemasaran bukan usaha individu. Ia melibatkan pelbagai
jabatan dalam organisasi. Semua jabatan berfungsi mesti mempunyai
pangkalan data sistem untuk mengumpul, menyimpan dan menyebarkan
maklumat yang diperlukan oleh pengurus untuk membantu membuat
keputusan pemasarannya. Sistem ini dikenali sebagai maklumat
pemasaran sistem (MIS). MIS yang baik harus memudahkan akses maklumat
masa nyata dan
dapat
menghasilkan laporan harian untuk analisis selanjutnya. Dalam
bahagian ini, kami akan
berbincang
secara terperinci tentang bagaimana sistem maklumat pemasaran
beroperasi.
AKTIVITI
3.1
Andaikan
anda adalah pengurus pemasaran sebuah organisasi, bagaimana adakah
anda akan mengumpulkan semua maklumat penting yang berkaitan dengan
persekitaran?
3.1.1
Menilai Keperluan Maklumat
Untuk
merangka sistem maklumat pemasaran yang berkesan, ia memerlukan empat
utama unsur-unsur yang akan diletakkan di tempat. Ini menilai
maklumat masa nyata yang diperlukan, pengumpulan maklumat,
menganalisis maklumat menggunakan alat statistik dan berkongsi
maklumat dengan semua jabatan untuk digunakan dalam aktiviti
pemasaran.
Untuk
menilai maklumat, pertama, pengurus pemasaran harus mengenal pasti
jenis maklumat yang ada. Menilai maklumat yang betul akan membolehkan
pengurus pemasaran untuk membuat keputusan yang cepat dan kukuh.
Sebaliknya, jika a pengurus pemasaran disediakan dengan maklumat yang
tidak lengkap, ini mungkin terhalang dia membuat keputusan yang
betul.
Kelebihan
maklumat boleh menimbulkan kesukaran untuk pengurus membezakan antara
maklumat penting dan kurang penting. Selain itu, kos perhimpunan
Maklumat akan meningkat apabila maklumat lebih diperlukan.
3.1.2
Mengumpul Maklumat
Selepas
mengenal pasti jenis maklumat yang diperlukan, langkah seterusnya
adalah untuk mengumpulnya. The Maklumat boleh diambil dari tiga
sumber: data dalaman, pemasaran risikan / penyiasatan dan
penyelidikan pemasaran.
(a)
Data Dalaman
Data
dalaman adalah maklumat yang sedia ada di syarikat. Ia boleh berada
dalam bentuk laporan dan rekod. Kebanyakan syarikat menyimpan laporan
ini dan rekod secara elektronik dalam fail komputer.
Oleh
kerana maklumat ini tersedia dalam rekod syarikat, Pengurus pemasaran
mesti memulakan usaha untuk melalui data dalaman. Jika data dalaman
tidak mencukupi atau tidak sesuai, maka pemasaran pengurus harus
mencari sumber maklumat lain di luar organisasi. Manfaat data dalaman
adalah bahawa ia dapat dengan cepat diperolehi tanpa sebarang kos.
Walau bagaimanapun, maklumat daripada data dalaman mungkin tidak
sesuai atau tidak lengkap kerana ia mungkin bermaksud untuk tujuan
lain.
(b)
Perisikan Pemasaran
Jika
maklumat yang diperlukan tidak tersedia dalam rekod syarikat,
Pendekatan berikutnya adalah untuk mengumpulkan dari sumber luaran.
Ini boleh dilakukan dengan menggunakan risikan pemasaran. Perisikan
pemasaran merujuk kepada maklumat yang berkaitan dengan pesaing dan
pembangunan dalam pemasaran persekitaran.
Sumber
maklumat boleh menjadi pembekal, penjual semula dan pelanggan. The
Pengurus pemasaran juga boleh mencari maklumat pesaing yang
disediakan melalui laporan tahunan, editorial perniagaan, perdagangan
pameran, persidangan akhbar, iklan dan laman web.
(c)
Penyelidikan Pemasaran
Oleh
kerana kita tidak boleh mendapatkan maklumat lengkap melalui risikan
pemasaran, Pengurus pemasaran harus mempertimbangkan penyelidikan
pemasaran sebagai yang lain pendekatan untuk mengumpul maklumat.
Sebagai contoh, jika syarikat mahu mencari apa yang akan menjadi
tindak balas pelanggan terhadap reka bentuk produk baru, ia boleh
digunakan penyelidikan pemasaran. Penyelidikan pemasaran melibatkan
beberapa aktiviti berkaitan dengan reka bentuk pelan penyelidikan.
Ini meliputi koleksi
maklumat,
analisis data dan laporan penemuan. Sebagai pemasaran Proses
penyelidikan melibatkan banyak aktiviti, mungkin mengambil masa yang
lama untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan.
3.1.3
Menganalisis Maklumat
Dengan
mengandaikan pengumpulan data dari pelbagai sumber yang disebutkan di
atas telah dilakukan, langkah seterusnya memerlukan pengurus
pemasaran untuk menganalisis data. Analisis data perlu dibentangkan
dengan cara yang bermakna seperti laporan atau gambar rajah untuk
memudahkan
pengurus
memahami keputusannya untuk membuat keputusan. Ini boleh
dilakukan
dengan bantuan perisian statistik komputer.
3.1.4
Perkongsian Maklumat
Sekarang,
kami telah mencapai tahap terakhir dalam sistem maklumat pemasaran,
yang adalah perkongsian maklumat. Maklumat yang dikumpulkan dan
dianalisis adalah tidak bermakna kecuali ia dikongsi dengan pembuat
keputusan lain dan berkaitan dengannya situasi pemasaran tertentu
yang dihadapi oleh syarikat. Maklumat pemasaran boleh boleh dikongsi
dengan menggunakan sistem komputer. Kebanyakan syarikat mempunyai
sistem komputer yang dengan cepat boleh menyebarkan maklumat. Ini
membolehkan pengurus pemasaran untuk mendapatkan maklumat yang betul
dalam masa yang singkat.
Sebagai
kesimpulan, sistem maklumat pemasaran mengandungi empat komponen
utama. Ini adalah: menilai maklumat yang diperlukan, mengumpulkan
maklumat, menganalisis maklumat dan maklumat perkongsian. MIS yang
baik boleh memberikan masa nyata maklumat yang diperlukan oleh
pengurus pemasaran dalam membuat keputusan yang lebih baik dengan
menganggap pembangunan pemasaran.
Anda
telah terdedah kepada sistem maklumat pemasaran. The langkah
seterusnya mengharuskan anda untuk menulis pemahaman anda sendiri
tentang ciri-ciri MIS. Anda boleh menggunakan peta konsep, nota
ringkas atau
carta
aliran untuk menggambarkan jawapan anda.
PROSES
PENYELIDIKAN PEMASARAN
Kami
akan membincangkan salah satu sumber data yang dikenali sebagai
penyelidikan pemasaran. Penyelidikan biasanya dijalankan secara
meluas oleh syarikat besar. Hasil penemuan dari penyelidikan akan
dapat membimbing syarikat untuk membuat pemasaran yang baik
keputusan.
Di
sini, kita akan melihat pelbagai langkah yang terlibat dalam
penyelidikan pemasaran proses dijalankan (rujuk Rajah 3.2).
- Mengenalpasti Masalah dan Objektif Penyelidikan
Langkah
pertama dalam menjalankan penyelidikan pemasaran adalah untuk
mengenal pasti masalah sebenar ditemui oleh syarikat dan merumuskan
objektif penyelidikan berkaitan yang diperlukan untuk dicapai. Ini
merupakan langkah penting dalam proses penyelidikan kerana reka
bentuk Pelan keseluruhan kajian pada asasnya adalah untuk mengenal
pasti objektif yang betul untuk menyelesaikan masalah yang
dikenalpasti. Pengurus pemasaran boleh melakukan permulaan
penyelidikan untuk membantu mengenal pasti masalah sebenar. Sekiranya
pengurus pemasaran gagal memahami masalah atau agak tidak pasti
objektif, penyelidikan penemuan tidak akan bernilai tinggi kepada
syarikat.
3.2.2
Membangunkan Pelan Penyelidikan
Langkah
kedua dalam perancangan penyelidikan adalah menentukan jenis maklumat
diperlukan oleh penyelidik pemasaran. Maklumat sedemikian adalah
penting untuk panduan penyelidik dalam merumuskan rancangan
penyelidikan pemasaran yang mantap. The pengurus pemasaran boleh
menggariskan data yang akan diperoleh melalui primer atau sumber
sekunder dan pilih kaedah yang paling sesuai untuk pengumpulan data.
Letakkan lihat sumber data utama dan kaedah penyelidikan pemasaran
disyorkan untuk pengumpulan data.
(a)
Sumber Data
Terdapat
dua kategori sumber data utama dan menengah. Utama data adalah
maklumat yang dikumpulkan untuk tujuan tertentu. Data sekunder
terdiri maklumat sedia ada yang telah dikumpulkan untuk tujuan lain.
(i)
Data sekunder
Penyelidik
biasanya bermula dengan mendapatkan data sekunder di Malaysia
penyelidikan
pemasaran. Ini kerana data sekunder mudah didapati dan lebih pantas
untuk mendapatkan kerana ia telah dikumpulkan. Data sekunder boleh
diperolehi daripada laporan syarikat, laporan statistik kerajaan,
laporan ekonomi, laporan tahunan bank pusat, surat khabar dan
majalah. Selain itu, organisasi boleh melakukan carian Internet untuk
mengumpul data sekunder. Data sekunder juga boleh dibeli daripada
syarikat maklumat outsource seperti AC Nielsen.
Manfaat
data sekunder adalah ketersediaan untuk analisis dan kos
pengambilalihan lebih murah berbanding dengan data primer. Yang utama
kelemahan data sekunder adalah kadang-kadang tidak tersedia dan
walaupun ia boleh didapati, ia mungkin tidak sesuai untuk digunakan
kerana ia mempunyai telah dikumpulkan untuk tujuan yang berbeza. Di
samping itu, ia tidak mungkin relevan atau tepat. Kami mungkin tidak
dapat memeriksa kesahannya. The data juga mungkin sudah lapuk kerana
ia telah dikumpulkan bertahun-tahun yang lalu, oleh itu memberikan
data yang tidak berguna dalam menyelesaikan masalah semasa yang
dihadapi syarikat.
(ii)
Data primer
Walau
bagaimanapun, jika data sekunder tidak mencukupi, penyelidik harus
pertimbangkan
untuk mengumpul data melalui sumber utama. Data utama merujuk kepada
data mentah baru yang dikumpulkan untuk alasan tertentu. Pengumpulan
data utama boleh dilakukan melalui pemerhatian, tinjauan penyelidikan
atau eksperimen. An contoh pengumpulan data melalui pemerhatian
adalah dengan menonton
pengguna
membeli tingkah laku dalam situasi tertentu. Tambahan pula, sebuah
syarikat boleh memasang kamera video untuk mengkaji tingkah laku
pengguna, membeli corak dan pergerakan. Berdasarkan maklumat ini,
syarikat
boleh membuat keputusan yang baik tentang cara menawarkan produknya
lebih banyak menarik kepada pelanggan.
Pendekatan
penyelidikan yang paling biasa digunakan ialah soal selidik tinjauan.
Kaedah ini sesuai untuk mengumpul maklumat utama tentang perilaku,
pengetahuan, sikap dan keinginan pengguna dalam membeli produk.
Penyiasatan boleh dilakukan melalui temu bual, mel, telefon dan
internet.
Contoh
soalan yang berkaitan dengan tinjauan penyelidikan adalah:
• Berapa
banyak jualan yang dapat dijana jika harga dikurangkan sebanyak 10%?
• Apakah
kesan iklan mengenai prestasi jualan?
• Apakah
kaedah paling berkesan dalam menjalankan promosi?
Begitu
juga, penyelidikan eksperimen boleh digunakan untuk mengetahui sebab
dan kesan hubungan tertentu kepada pemasar. Contoh-contoh
penyelidikan eksperimen adalah:
• Sekiranya
pengurus ingin mengetahui kesan penurunan harga pada tahap jualan,
dia boleh menguji pengurangan harga pada kumpulan terpilih pelanggan
di kawasan tertentu. Ini akan membolehkan dia memantau tindak balas
kumpulan keutamaan terhadap pengurangan harga.
• Sebagai
alternatif, dia boleh memotong harga di kedai perniagaan tertentu
dan
kemudian membuat perbandingan dengan kedai lain di mana harganya
masih
tidak berubah. Ini adalah untuk memeriksa kesan kepekaan harga
antara
pengguna.
(b)
Kaedah Pengumpulan Maklumat
Terdapat
beberapa kaedah yang boleh digunakan untuk pengumpulan maklumat.
(i)
Soal soal selidik pos
Ini
boleh dilakukan dengan menyiarkan soal selidik kepada pemberi
maklumat terpilih. Soal selidik yang dijawab kemudian akan
dikembalikan kepada penghantar. The Kelemahan kaedah ini ialah:
pentadbiran tinjauan
Soal
selidik boleh agak mahal dan memakan masa. Selain itu, Kaedah ini
mempunyai kadar tindak balas yang rendah kerana responden tidak
diwajibkan jawab soal selidik.
(ii)
Temu bual telefon
Temu
perbualan boleh dilakukan melalui telefon. Manfaat kaedah ini adalah
bahawa
maklumat yang dikumpul boleh agak cepat dan tepat pada masanya. Lebih
banyak lagi fleksibel daripada soal selidik pos. Sebagai contoh,
penonton televisyen iklan seperti "program Smartshop ‰ boleh
menghubungi talian bebas tol
untuk
meminta lebih banyak maklumat mengenai produk yang diiklankan.
Wawancara
telefon menyediakan platform untuk penonton untuk menjelaskan apa-apa
ragu mengenai produk yang diiklankan. Kaedah ini boleh menghasilkan a
kadar tindak balas yang lebih tinggi berbanding tinjauan melalui pos.
Walau bagaimanapun, kos untuk memulakan panggilan keluar dari pemasar
boleh cukup tinggi berbanding dengan soal selidik pos.
(iii)
wawancara peribadi
Wawancara
peribadi boleh dilakukan dengan dua cara: individu atau tumpuan
wawancara kumpulan.
Temu
bual peribadi merujuk kepada pertemuan secara bersemuka antara satu
sama lain pewawancara dan pewawancara. Secara umumnya, penyelidik
akan menganjurkan temu bual peribadi dengan individu untuk belajar
dan memperoleh maklumat lanjut. Wawancara peribadi boleh dilakukan
dengan melawat pejabat atau di kawasan awam seperti kompleks
membeli-belah dan perhentian bas ke menarik ramai orang. Kelebihan
peribadi temuduga adalah bahawa pewawancara boleh menggunakan budi
bicara untuk menyiasat selanjutnya sama ada maklumat yang diberikan
adalah lengkap. The pewawancara juga mempunyai peluang untuk
menerangkan selanjutnya soalan mengikut pemahaman responden. Mereka
boleh menunjukkan produk sebenar atau tunjukkan iklan atau
pembungkusan kepada bakal pelanggan dan melihat tindak balas mereka.
The Kelemahan wawancara peribadi adalah kos yang tinggi. Selain itu,
wawancara peribadi biasanya mengambil lebih banyak masa dan usaha.
Satu
lagi kaedah temu duga peribadi dipanggil kumpulan fokus temuduga. Ini
boleh dilakukan dengan menjemput sekumpulan orang (sebaik-baiknya
enam hingga sepuluh) untuk menyertai seorang moderator dalam
membincangkan isu yang berkaitan dengan a produk syarikat. Sesi
kumpulan fokus memerlukan semua peserta memanfaatkan diri pada masa
dan tempat tertentu. Kumpulan tumpuan temuduga boleh menghasilkan
idea-idea berharga melalui interaksi kumpulan dan perbincangan dengan
merangsang lebih banyak pemikiran dan komen. The Kelemahan adalah kos
yang tinggi untuk menunaikan kumpulan perbincangan.
(iv)
Wawancara berkomputer
Dalam
temuramah berkomputer, responden duduk di hadapan komputer,
baca
soalan di skrin dan ketik jawapannya. Komputer terminal boleh
ditempatkan di pusat penyelidikan, pameran perdagangan, pameran
pusat, kompleks membeli-belah atau lokasi strategik lain.
(v)
Penyelidikan pemasaran dalam talian
Salah
satu cara terkini dan paling popular untuk mendapatkan maklumat
adalah melalui Internet. Penyelidikan yang dilakukan melalui Internet
dipanggil penyelidikan pemasaran dalam talian. Kekuatan penyelidikan
internet adalah yang rendah kos pentadbiran tinjauan berasaskan web.
Rangkaian internet membenarkan responden dari mana-mana bahagian
dunia untuk dihubungkan dan mengambil bahagian dalam penyelidikan
dalam talian dengan mudah. Kelemahan penggunaan ini kaedah dalam
ketidakupayaan untuk memperoleh kepercayaan dari para peserta dalam
kajian penyelidikan. Oleh itu, terdapat juga kemungkinan tinggi
termasuk
responden
yang tidak serius dalam jawapan mereka.
(c)
Rancangan Sampling
Sebelum
mendapat maklumat daripada responden sasaran yang mewakili populasi
sampel, penyelidik harus membuat keputusan mengenai rancangan
sampling yang merangkumi unit persampelan, saiz sampel dan kaedah
pensampelan. Ini adalah dibincangkan di bawah.
(i)
Unit persampelan
Siapa
yang patut disiasat? Sebagai contoh: seorang penyelidik yang ingin
mendapatkan
maklumat daripada pengguna wanita yang memakai pakaian eksekutif
boleh
memutuskan
untuk mensasarkan wanita kerjaya sebagai unit samplingnya.
(ii)
Saiz sampel
Berapa
ramai orang yang akan disiasat? Hasil penyelidikan dengan saiz sampel
yang lebih besar dianggap lebih tepat daripada yang a penyelidikan
dengan saiz sampel yang lebih kecil. Berapa saiz saiz sampel? menjadi
rapat mewakili seluruh penduduk? Dalam kes ini, penyelidik mesti
menentukan berapa ramai orang yang diwawancara. Satu lagi cara
menggunakan formula statistik untuk mengira saiz sampel.
(iii)
Kaedah persampelan
Bagaimana
untuk memilih calon sebagai sampel? Satu cara ialah menggunakan rawak
kaedah pensampelan. Kaedah ini membolehkan penyelidik membuat
generalisasi berdasarkan penemuan mereka. Calon yang secara rawak
yang dipilih boleh mewakili populasi kerana semua orang adalah sama
peluang untuk dipilih.
1.
Jelaskan secara ringkas dua kategori sumber data.
2.
Senaraikan kaedah yang boleh digunakan untuk pengumpulan maklumat.
3.
Apakah perkara-perkara yang perlu ditentukan oleh penyelidik sebelum
ini
mendapatkan
maklumat daripada responden sasaran?
3.2.3
Melaksanakan Pelan Penyelidikan
Pelan
penyelidikan pemasaran yang didokumentasikan dengan baik akan
membolehkan para penyelidik melaksanakan aktiviti penyelidikan dengan
segera. Pada peringkat ini, aktiviti penyelidikan harus memasukkan
perhimpunan, pemprosesan dan analisis data. Pengumpulan data boleh
dilakukan oleh organisasi atau disalurkan kepada firma penyelidikan
luar seperti AC Nielsen. Fasa pengumpulan data memerlukan sejumlah
besar dana. Sebagai tambahan Untuk kos yang tinggi, penyelidik juga
mungkin menghadapi kemungkinan mendapatkan data miskin semasa
peringkat pengumpulan. Oleh itu, pemantauan data pengumpulan data
proses diperlukan untuk menghapuskan kemungkinan kesalahan. Untuk
pengumpulan data melalui wawancara, penyelidik mesti menjalani
latihan untuk mengadakan wawancara berkesan.
Langkah
seterusnya adalah memproses dan menganalisis data mentah. Pemprosesan
dan data pemeriksaan akan membantu penyelidik untuk memisahkan
maklumat yang paling penting untuk analisis selanjutnya. Ini boleh
dilakukan dengan menyaring data semasa memasukkan data
ke
dalam komputer dan menganalisisnya dengan menggunakan perisian
statistik yang canggih.
3.2.4
Menganalisis Penemuan Laporan
Ini
adalah peringkat terakhir dalam proses penyelidikan pemasaran.
Peranan yang dimainkan oleh penyelidik pemasaran pada masa ini adalah
yang paling penting dalam menafsirkan data, membuat kesimpulan dan
cadangan sebelum menyampaikan dapatan kepada pihak atasan.
Penyampaian penemuan penyelidikan adalah penting dalam membantu
pengurusan untuk membuat keputusan utama mengenai syarikat.
Satu
kes ringkas mengenai bagaimana penyelidikan pemasaran berbeza antara
Perusahaan Kecil dan Organisasi Berorientasikan Keuntungan Besar
Penyelidikan
pemasaran melibatkan proses yang panjang dan memakan masa secara
umum. Syarikat-syarikat besar biasanya menjalankan penyelidikan
secara formal dan sistematik. Kadang-kadang, perbadanan itu
menggunakan khidmat penyelidik profesional yang
fasih
dengan prosedur penyelidikan, perisian statistik dan penyelidikan
teknik.
Jika
anda seorang usahawan yang menjalankan perniagaan kecil, anda mungkin
memerlukan beberapa asas pengetahuan mengenai penyelidikan pemasaran
untuk membantu anda membuat keputusan yang lebih baik. Tetapi
bagaimana jika anda tidak mempunyai kepakaran, pengalaman atau tenaga
kerja untuk melaksanakan penyelidikan? Bolehkah anda mengatakan
bahawa penyelidikan pemasaran hanya dilaksanakan oleh yang besar
syarikat? Sebenarnya, penyelidikan boleh dijalankan tanpa mengira
saiz perbadanan. Penyelidikan pemasaran dianggap sebagai aktiviti
penting untuk
syarikat
sama ada besar atau kecil. Untuk mengikuti cabaran pemasaran dan
pelanggan yang sentiasa mengubah tingkah laku, maklumat mengenai
pendapat pembeli dan maklum balas sangat berguna untuk pemasar untuk
membuat keputusan utama bagi syarikat.
Tetapi,
penyelidikan dilakukan oleh perniagaan kecil dan berpusatkan
keuntungan yang besar organisasi boleh dibezakan dari segi skala
penyelidikan. Lebih kecil
perusahaan
menjemput dan mengumpulkan kumpulan fokus informal yang lebih kecil
semasa masa pelancaran. Isu-isu yang dibincangkan boleh menjadi
khusus kepada orang-orang di sekitar kepentingan mereka. Sebagai
tambahan, pengumpulan data primer melalui kaji selidik, pemerhatian
dan eksperimen boleh yang dijalankan oleh perusahaan-perusahaan ini
dengan kos anggaran minimum.
Walaupun
ketepatan keputusan penemuan mungkin tidak penting berbanding dengan
orang-orang penyelidikan berskala besar, ia masih akan bermakna jika
penyelidikan itu dilakukan secara sistematik dan berfungsi dengan
tujuan tertentu.
RINGKASAN
• Semua
jabatan berfungsi mesti mempunyai sistem pangkalan data untuk
mengumpulkan, menyimpan dan menyebarkan maklumat yang diperlukan oleh
pengurus untuk keputusan pemasaran membuat. Sistem ini dikenali
sebagai sistem maklumat pemasaran (MIS).
• Aktiviti
pemasaran yang terlibat dalam MIS menilai maklumat tersebut
diperlukan,
mencari maklumat dari pelbagai sumber, menganalisisnya dan
menyebarkannya
kepada orang yang relevan dalam organisasi supaya mereka dapat
membuat beberapa keputusan penting mengenai syarikat itu.
• Maklumat
boleh diambil dari tiga sumber: data dalaman, pemasaran risikan /
penyiasatan dan penyelidikan pemasaran.
• Terdapat
pelbagai langkah yang terlibat dalam proses pemasaran dijalankan:
mengenal pasti masalah dan objektif penyelidikan, membangunkan
penyelidikan merancang, melaksanakan pelan penyelidikan dan
menganalisis penemuan laporan.
• Mengenalpasti
masalah adalah langkah penting dalam proses penyelidikan kerana Reka
bentuk keseluruhan pelan penyelidikan adalah berdasarkan mengenal
pasti objektif yang betul untuk menyelesaikan masalah.
Comments
Post a Comment