INTRODUCTORY MARKETING-BDPM1103 / TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ( TAJUK DAN TOPIK 1 - TOPIK 3 )

Topik 1 Apakah Pemasaran? 1

 1.1 Definisi dan Konsep Utama Pemasaran 2
 1.1.1 Definisi Pemasaran 2
 1.1.2 Konsep teras 2
 1.1.3 Hubungan antara Konsep 7
 1.2 Pengurusan Pemasaran 8
 1.2.1 Pengurusan Permintaan 8
 1.2.2 Menguruskan Hubungan Pelanggan 9
 1.3 Falsafah Pengurusan Pemasaran 9
 1.3.1 Falsafah Pengeluaran 9
 1.3.2 Falsafah Produk 10
 1.3.3 Falsafah Jualan 10
 1.3.4 Falsafah Pemasaran 11
 1.3.5 Falsafah Pemasaran Sosial 11
 1.4 Cabaran Pemasaran di Abad ke-21 13
 1.4.1 Letupan Teknologi Maklumat 13
 1.4.2 Internet 13
 1.4.3 Pembangunan Global Rapid 14
 1.4.4 Etika dan Tanggungjawab Sosial 14
 1.4.5 Landskap Pemasaran Baru 15
 Ringkasan 16
 Syarat Utama

Topik 2 Pengaruh Faktor Alam Sekitar 18

 2.1 Persekitaran Mikro 19
 2.1.1 Syarikat 19
 2.1.2 Pembekal 20
 2.1.3 Saluran Pemasaran 20
 2.1.4 Pasaran 21
 2.1.5 Pesaing 22
 2.1.6 Komuniti 22
 2.2 Makro Alam Sekitar 22
 2.2.1 Angkatan Demografi 23
 2.2.2 Tentera Ekonomi 24
 2.2.3 Angkatan Teknologi 24
 2.2.4 Angkatan Budaya 25
 2.2.5 Angkatan Politik 25
 2.2.6 Angkatan Asli 25
Ringkasan 26
 Syarat Utama 27

Topik 3 Kepentingan Maklumat Pasaran 28

 3.1 Sistem Maklumat Pemasaran 28
 3.1.1 Menilai Keperluan Maklumat 29
 3.1.2 Mengumpul Maklumat 30
 3.1.3 Menganalisis Maklumat 31
 3.1.4 Perkongsian Maklumat 31
 3.2 Proses Penyelidikan Pemasaran 32
 3.2.1 Mengenal pasti Masalah dan Objektif Penyelidikan 32
 3.2.2 Membangunkan Pelan Penyelidikan 33
 3.2.3 Melaksanakan Pelan Penyelidikan 37
 3.2.4 Menganalisis Dapatan Laporan 37
 Ringkasan 39
 Syarat Utama 40

Perumusan Strategik Topik 4 41

 4.1 Model Kelakuan Pengguna 42
 4.2 Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kelakuan Pengguna 43
 4.2.1 Faktor Budaya 43
 4.2.2 Faktor Sosial 44
 4.2.3 Faktor Peribadi 46
 4.2.4 Faktor Psikologi 47
 4.3 Membeli Proses Keputusan 48
 4.3.1 Menyedari Keperluan 49
 4.3.2 Carian Maklumat 49
 4.3.3 Penilaian Alternatif 50
 4.3.4 Keputusan Beli 50
 4.3.5 Kelakuan selepas Membeli 51
 4.4 Proses Membuat Keputusan untuk Membeli Produk Baru 52
 Ringkasan 53
 Syarat Utama

Topik 5 Pasaran Perniagaan 55
 5.1 Ciri-ciri Pasaran Perniagaan 56
 5.1.1 Struktur dan Permintaan pasaran 56
 5.1.2 Kelakuan Unit Pembelian 56
 5.1.3 Jenis dan Proses Membuat Keputusan 56
 5.2 Model Kelakuan Pembelian Perniagaan 57
 5.3 Jenis Situasi Pembelian 58
 5.3.1 Pembelian Balik Langsung 58
 5.3.2 Pelarasan Beli Balik 58
 5.3.3 Pembelian Baru 58
 5.4 Peserta dalam Proses Pembelian Perniagaan 59
 5.5 Faktor yang Mempengaruhi Pembelian Perniagaan 61
 5.5.1 Faktor Luar Negeri 61
 5.5.2 Faktor Organisasi 62
 5.5.3 Keperibadian Individu 62
 5.5.4 Ciri-ciri individu 62
 5.6 Proses Pembelian Perniagaan 62
 Ringkasan 64
 Syarat Utama 65

Strategi Pemasaran 6 Topik:
Segmentasi, Penargetan dan Kedudukan 66
 6.1 Langkah dalam Strategi Pemasaran 67
 6.2 Segmentasi Pasaran 68
 6.2.1 Segmen Segmentasi Pasaran Pengguna 68
 6.2.2 Segmentasi yang berkesan 71
 6.3 Penargetan Pasaran 72
 6.3.1 Menilai Segmen Pasaran 72
 6.3.2 Pilih Segmen Sasaran Kedudukan Pasaran 76
 6.4.1 Mengenali Produk Sendiri Pertukaran Persaingan 76
 6.4.2 Pilih Edge Paling Hebat 77
 6.4.3 Pilih kedudukan keseluruhan 77
 6.4.4 Berkomunikasi Posisi 77
 Ringkasan 78
 Syarat Utama 79

Topik 7 Produk 80
 7.1 Tahap Produk 80
 7.1.1 Manfaat Teras 81
 7.1.2 Produk Sebenar 81
 7.1.3 Produk Tambahan 81
 Pengelasan produk 82
 7.2.1 Produk Pengguna 82
 7.2.2 Produk Perindustrian 84
 7.3 Keputusan mengenai Produk 84
 7.4 Proses Pembangunan Produk Baru 88
 7.4.1 Generasi Idea 88
 7.4.2 Pemeriksaan Idea 89
 7.4.3 Pembangunan dan Pengujian Konsep 89
 7.4.4 Strategi Pemasaran 90
 7.4.5 Analisis Perniagaan 90
 7.4.6 Pembangunan Produk 90
 7.4.7 Ujian Pasaran 90
 7.4.8 Pengkomersilan 91
 7.5 Kitaran Hidup Produk 91
 7.5.1 Peringkat Pembangunan Produk 92
 7.5.2 Pengenalan Tahap 92
 7.5.3 Peringkat Pertumbuhan 92
 7.5.4 Peringkat Matang 92
 7.5.5 Merosakkan Peringkat 93
 7.5.6 Gaya, Fesyen dan Fad 94
 Ringkasan 96
 Syarat Utama 97

Topik 8 Harga 98
 8.1 Definisi 98
 8.2 Faktor-faktor yang Mempengaruhi Keputusan Harga 99
 8.2.1 Faktor Dalaman 99
 8.2.2 Faktor Luar Negeri 101
 8.2.3 Faktor-faktor lain yang tidak terkawal 102
 8.3 Pendekatan Umum dalam Penetapan Harga 103
 8.3.1 Harga berasaskan kos 103
 8.3.2 Penentuan Nilai yang Dipertimbangkan 104
 8.3.3 Penetapan Harga Pertandingan 104
 8.4 Strategi Harga 105
 8.4.1 Strategi Harga untuk Produk Baru 105
 8.4.2 Penetapan Harga Penetapan Pasaran 108
 8.4.3 Strategi Pelarasan Harga 108
 Ringkasan 111
 Syarat Utama 111

Saluran Pengedaran Topik 9
 9.1 Ahli Saluran 112
 9.1.1 Pemasaran Multi Channel 114
 9.2 Faktor dalam Memilih Saluran Pengedaran 115
 9.2.1 Faktor Pasaran 115
 9.2.2 Faktor Produk 115
 9.2.3 Faktor Pengeluar 116
 9.3 Fungsi Saluran 116
 9.4 Kuasa Saluran 116
 9.5 Pengurusan Saluran 117
 9.5.1 Konflik Saluran 117
 9.5.2 Penyelesaian Konflik 117
 9.6 Peruncitan dan Wholesaling 117
 9.6.1 Peruncitan 118
 9.6.2 Wholesaling 121
 Ringkasan 122
 Syarat Utama 123

Topik 10 Promosi 124
 10.1 Komunikasi Bersepadu 125
 10.2 Strategi Campuran Promosi 128
 10.3 Pengiklanan 129
 10.3.1 Tentukan Objektif Pengiklanan 130
 10.3.2 Menentukan Penggunaan Media 132
 10.4 Jualan Peribadi 134
 10.4.1 Langkah-langkah dalam Proses Jualan 135
 10.5 Promosi Jualan 136
 10.6 Perhubungan Awam 137
 10.6.1 Fungsi Perhubungan Awam 138
 10.6.2 Alat Utama Perhubungan Awam 138
 10.7 Pemasaran Langsung 139
 10.7.1 Manfaat Pemasaran Langsung 139
 10.7.2 Alat Pemasaran Langsung 140
 Ringkasan 143
 Syarat Utama 144

 Jawapan 145

Topik 1 Apakah Pemasaran?

HASIL PEMBELAJARAN
Menjelang akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:
1. Tentukan pemasaran dan 12 teras konsep pemasaran;
2. Nyatakan hubungan yang ada di antara konsep teras Pemasaran; dan
3. Jelaskan perbezaan antara falsafah dan jualan pemasaran falsafah.

PENGENALAN

Adakah anda tahu apa pemasaran? Selalunya, kita mendengar perkataan "pemasaran." Sebahagian daripada Kami juga mungkin mempunyai kawan yang bekerja di jabatan pemasaran. Ini membawa kita untuk berfikir, apa pemasarannya? Ada di antara kita yang mungkin mempunyai idea pemasaran ada di sekeliling kita. Sesetengah menganggapnya sebagai menjual sementara yang lain menganggapnya sebagai pengiklanan dan promosi. Ini adalah persepsi umum tentang pemasaran apa benar. Jualan, pengiklanan dan promosi adalah semua aktiviti pemasaran. Adalah skop pemasaran hanya terhad kepada jualan, pengiklanan dan promosi aktiviti? Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai pemasaran, kita perlu memahami definisi dan makna pemasaran, konsep teras pemasaran, hubungan antara konsep-konsep ini, pembangunan utama pemasaran
falsafah pengurusan dan peranan yang dimainkan oleh firma dan pengguna
berdasarkan falsafah ini. Akhirnya, kita akan belajar tentang cabaran baru yang dihadapi pemasar.

DEFINISI DAN KONSEP TERAS PEMASARAN

1.1.1 Definisi Pemasaran

AKTIVITI 1.1
Sebelum melihat maksud pemasaran, sila tuliskan apa yang anda fikir cara pemasaran.

Pemasaran adalah fungsi perniagaan yang berkaitan dengan pelanggan. Pemasaran boleh didefinisikan sebagai proses di mana individu atau kumpulan dalam masyarakat mendapatkannya keperluan dan keinginan melalui penciptaan dan pertukaran produk antara satu sama lain. Objektif utama pemasaran adalah untuk mewujudkan nilai, memberikan pelanggan kepuasan dan menjana keuntungan bagi syarikat.
Takrifan pemasaran yang lebih formal disediakan oleh Pemasaran Amerika
Persatuan (AMA), yang menyatakan bahawa "pemasaran adalah proses perancangan dan melaksanakan konsep, penetapan harga, promosi dan pengedaran idea, barangan dan perkhidmatan untuk mewujudkan pertukaran yang memenuhi objektif individu dan matlamat organisasi. ‰

Definisi di atas menggabungkan pelbagai aspek konsep utama Pemasaran. Kami akan menerangkan setiap konsep teras dan semoga makna pemasaran akan menjadi lebih jelas kepada anda.

1.1.2 Konsep teras
Konsep teras adalah teras utama dalam menentukan pemasaran. Konsep teras
pemasaran disenaraikan di bawah:

a Kebutuhan, kehendak dan permintaan
b Produk dan perkhidmatan
c Nilai, kepuasan dan kualiti
d Pertukaran, transaksi dan perhubungan
e MarkeT

(a) Keperluan, Keinginan dan Permintaan
Untuk memahami dan menghargai makna pemasaran, kita mesti mampu untuk membezakan antara tiga konsep asas pemasaran. Disana ada keperluan, kehendak dan permintaan

Manusia mempunyai banyak keperluan. Keperluan asas mereka terdiri daripada:

(i) Keperluan fizikal seperti makanan, pakaian dan tempat tinggal;
(ii) Keperluan keselamatan;
(iii) Keperluan sosial seperti rasa kepunyaan dan disayangi;
(iv) Self-esteem; dan
(v) Self-actualization.

Keperluan ini tidak dibuat oleh pemasar.

Kami mempunyai banyak keinginan juga. Mahu berbeza dari keperluan. Mahu adalah manusia keperluan yang dicipta oleh pengaruh kebudayaan atau keperibadian individu. Sebagai contoh,orang yang lapar mungkin ingin makan roti canai. Dia mahu roti canai kerana ia adalah jenis makanan Malaysia yang dia biasa makan. Dalam contoh ini, Makanan adalah keperluan asas manakala roti canai adalah kehendak

Konsep permintaan diperoleh daripada kehendak pelanggan yang mana disokong oleh kuasa beli mereka. Dalam contoh di atas, jika orang itu mempunyai wang yang cukup, dia mungkin menuntut dua roti canai. Bukan semua mahu permintaan. Walaupun ramai orang mahu memiliki sebuah kereta mewah seperti Mercedes
atau BMW, tidak semua mampu membelinya (Rajah 1.1).

Syarikat sepatutnya memahami keperluan, kehendak dan tuntutan pelanggan mereka sebelum menawarkan mereka produk dan perkhidmatan. Hanya kemudian akan pelanggan membeli produk dan perkhidmatan mereka. Produk dan perkhidmatan yang dibeli akan maka dapat memenuhi kebutuhan dan keinginan mereka.

SEMAKAN SELF 1.1

Apa yang anda faham dengan keperluan, kehendak dan tuntutan?

(b) Produk dan Perkhidmatan
Satu lagi konsep pemasaran utama adalah produk dan perkhidmatan. Pengguna
memenuhi keperluan dan kehendak mereka dengan menggunakan produk dan perkhidmatan yang ditawarkan oleh syarikat. Dalam pemasaran, produk terdiri daripada perkara-perkara yang boleh dibeli oleh pelanggan untuk memenuhi keperluan dan kehendak mereka. Ini tidak terhad kepada objek seperti rumah, kereta, komputer dan pakaian tetapi juga termasuk perkhidmatan seperti potongan rambut, pembaikan kereta, dll perbankan

AKTIVITI 1.2
Selain dari contoh produk dan perkhidmatan yang disebutkan di atas, berfikir dan tuliskan dua contoh produk tambahan dan perkhidmatan yang telah anda beli baru-baru ini.

(c) Nilai, Kepuasan dan Kualiti
Nilai ditakrifkan sebagai perbezaan antara nilai yang diperolehi oleh pelanggan daripada memiliki dan menggunakan produk dan kos memperolehi produk. Sekiranya pelanggan menganggap faedah produk lebih daripada itu harga, nilai pelanggan produk adalah positif dan kemungkinan besar pelanggan akan membelinya. Sebagai contoh, jika anda tertarik untuk membeli yang baru komputer, anda akan membangun jangkaan mengenainya. Jika anda fikir komputer dapat memenuhi jangkaan anda dan memberikan nilai untuk wang dibayar, anda boleh mempertimbangkan membelinya.


 Ini tidak bermakna pelanggan berpuas hati dengan setiap pembelian. Untuk faham mengapa, kita mesti menganalisis konsep kepuasan. Menurut Kajian, kepuasan pelanggan dapat diperoleh dari dua faktor: pelanggan jangkaan dan prestasi produk. Pengguna membuat pilihan berasaskan persepsi mereka tentang nilai yang ditawarkan oleh syarikat. Jika produk Prestasi adalah lebih rendah daripada jangkaan, kepuasan rendah. Jika produk prestasi lebih tinggi daripada jangkaan, kepuasan tinggi. Berdasarkan pada contoh terdahulu, jika prestasi komputer tidak terpulang kepada pelanggan jangkaan, pelanggan tidak akan senang dengan pembelian. Pada tangan lain, jika prestasi komputer berada dalam had atau lebih tinggi jangkaan pelanggan, pelanggan akan berpuas hati dengan pembelian

Untuk menentukan kepuasan pelanggan dengan setiap pembelian, produk
prestasi seharusnya berada di dalam atau di luar jangkaan pelanggan. The
Syarikat perlu memastikan bahawa produknya berkualiti tinggi dan memenuhi
jangkaan pelanggan.

Ringkasnya, konsep nilai, kepuasan dan kualiti sangat berkait rapat dengan satu sama lain. Nilai atau faedah yang diperoleh oleh pelanggan adalah berkaitan dengan positif kepuasan. Jika prestasi produk memenuhi jangkaan pelanggan, ini akan berlaku membawa kepada kepuasan pelanggan.

AKTIVITI 1.3
Lukis gambarajah untuk menunjukkan hubungan antara kepuasan,
kualiti dan nilai pelanggan.

Pada masa ini, kami telah menerangkan konsep teras yang berkaitan dengan bagaimana individu dan kumpulan mencapai kepuasan dengan memperoleh produk dan perkhidmatan nilai. Soalan seterusnya ialah bagaimana pelanggan memenuhi keperluan mereka dan mahu melalui pertukaran? Ini membawa kita kepada konsep seterusnya.

(d) Pertukaran, Transaksi dan Hubungan
Pelanggan mendapatkan barangan dan perkhidmatan melalui pertukaran. Pertukaran berlaku apabila individu atau kumpulan berinteraksi untuk mendapatkan produk yang mereka mahu dengan menawarkan sesuatu sebagai balasannya. Oleh itu, proses pertukaran melibatkan aktiviti antara penjual dan pembeli. Penjual mesti mencari pembeli, mengenal pasti keperluan mereka, mencipta produk berkualiti, menetapkan harga, mempromosikan dan mengedarkan produk kepada mereka.


Apabila penjual dan pembeli terlibat dalam pertukaran, aktiviti ini dikenali sebagai
urusniaga perniagaan (Rajah 1.2). Transaksi berlaku apabila terdapat perdagangan
nilai antara kedua-dua pihak. Satu pihak (pemasar) menawarkan produk kepada
pihak lain (pelanggan) dan sebagai balasan, mendapat wang dari transaksi.

Dengan menjalankan perniagaan, pemasar dan pelanggan memperoleh sesuatu
nilai. Oleh itu, hubungan boleh diwujudkan. Konsep hubungannya menjadi lebih penting dalam pemasaran kerana hubungan yang baik dengan pelanggan adalah kunci kejayaan dalam mana-mana perniagaan.

(e) Pasaran
Pasaran adalah tempat di mana penjual dan pembeli berpotensi bertemu dengan khusus niat. Tujuan penjual adalah untuk membuat keuntungan dari transaksi semasa maksud pembeli adalah untuk mendapatkan akses kepada produk dan perkhidmatan yang dia memerlukan pada harga yang berpatutan.

Setiap pembeli individu unik kepada penjual kerana keperluan yang berbeza dan mahu. Oleh itu, sukar bagi syarikat untuk menghasilkan produk / perkhidmatan yang boleh memenuhi semua keperluan ini dan mahu menjadi lebih baik daripada pesaing mereka. Oleh itu, banyak strategi syarikat untuk segmen dan sasarkan kumpulan pelanggan yang lebih kecil yang mempunyai ciri-ciri yang sama dan menawarkan produk / perkhidmatan untuk memuaskan mereka. Kumpulan sasaran yang dikenalpasti oleh Pemasar dikenali sebagai pasaran mereka.

Mengetahui pasaran adalah penting bagi syarikat untuk menarik hak pelanggan membuat pertukaran, yang bermaksud membeli produk / perkhidmatan syarikat. Dengan mengenal pasti pasaran, syarikat itu juga dapat memahami keperluan dan keperluan sebenar pengguna. Apabila syarikat telah benar-benar memahami pengguna dengan baik, ia akan menyediakan produk / perkhidmatan yang dikehendaki oleh pengguna. Kemudian, pengguna akan menjadi gembira untuk membeli produk / perkhidmatan syarikat untuk memenuhi keperluan mereka.

1.1.3 Hubungan antara Konsep

Selepas mempelajari setiap konsep, kita perlu menghubungkan semua konsep ini secara bersama untuk mempunyai pemahaman yang lebih jelas tentang pemasaran. Rajah 1.3 menunjukkan hubungan antara konsep.




Rajah 1.3 boleh diringkaskan seperti berikut:

(a) Pemasaran bermula dengan mengenal pasti keperluan, kehendak dan ` permintaan pelanggan.

(b) Untuk memenuhi keperluan dan keinginan, pengguna akan mencari barangan dan perkhidmatan yang dapat memuaskan mereka.

(c) Barang / perkhidmatan yang dibeli oleh pengguna mestilah dilihat tinggi nilai kemudian hanya pengguna akan merasa puas dengan pembelian. The Syarikat juga mesti sentiasa menghantar produk berkualiti untuk memenuhi keperluan jangkaan pelanggan.

(d) Pertukaran berlaku apabila kedua-dua pihak iaitu penjual dan pembeli bersetuju untuk melepaskannya sesuatu sebagai balasan untuk beberapa perkara lain. Jika kedua-dua pihak bersetuju dengan pertukaran, maka transaksi akan berlaku. Apabila transaksi berlaku berulang kali antara pengguna dan penjual, satu hubungan ditubuhkan.

(e) Semua aktiviti pemasaran berlaku di pasaran di mana penjual berinteraksi dengan pembeli dan memahami keperluan dan kehendak mereka.

AKTIVITI 1.4

Fikirkan pemahaman anda tentang definisi pemasaran sebelum membaca definisi rasmi. Apakah persamaan dan perbezaan antara definisi anda sendiri dan definisi rasmi? Adakah definisi anda termasuk konsep teras? Terangkan jawapan anda.

Sekiranya jawapan anda agak dekat dengan definisi sebenar dan konsep utama pemasaran, anda boleh meneruskan dengan subjek kedua dalam Topik 1, iaitu pengurusan pemasaran. Ingat apa yang penting dalam subtopik 1.1 ialah hubungan antara semua konsep teras pemasaran. Sekiranya anda tidak berpuas hati pencapaian anda, semak semula konsep sebelum anda memulakan subtopik 1.2.

PENGURUSAN PEMASARAN
Sebuah syarikat terdiri daripada pelbagai fungsi. Antara fungsi adalah pemasaran,
pengeluaran, kewangan, sumber manusia, dan lain-lain. Pengurusan pemasaran adalah satu-satunya fungsi yang berkaitan dengan permintaan pasaran dan pelanggan yang memuaskan keperluan. Oleh itu, pengurusan pemasaran bukan sahaja melibatkan pemerolehan pelanggan, pengekalan dan pertumbuhan tetapi juga prihatin dengan mewujudkan nilai dan pelanggan kepuasan.
Terdapat dua aktiviti utama dalam pengurusan pemasaran - pengurusan permintaan dan menguruskan perhubungan pelanggan.

Pengurusan Permintaan
Pengurusan permintaan berkaitan dengan aktiviti di mana syarikat boleh mengubahnya tahap permintaan produk syarikat ke peringkat lain yang dikehendaki oleh syarikat. Contohnya, jika syarikat mempunyai stok yang berlebihan disebabkan oleh kelebihan pengeluaran, ia boleh meningkatkan permintaan dengan menjalankan promosi promosi untuk menggalakkan cepat jualan.

Sebuah syarikat mungkin mengalami permintaan yang tidak menentu atau mengubah tahap permintaan. Untuk Contohnya, pawagam biasanya penuh sesak pada hujung minggu manakala pada hari minggu ia adalah hampir kosong. Dalam keadaan ini, pemilik pawagam mungkin mahu menyeimbangkannya permintaan dengan memindahkan permintaan tinggi pada hujung minggu hingga hari biasa biasa dengan menawarkan harga tiket lebih mahal pada hujung minggu.

1.2.2 Menguruskan Perhubungan Pelanggan

Selain menguruskan permintaan, pengurusan pemasaran juga melibatkan aktiviti
seperti membina hubungan dengan pelanggan. Konsep permintaan pengurusan dan membina hubungan yang baik dengan pelanggan adalah berkaitan. Ini kerana menguruskan permintaan dalam jangka masa panjang boleh mengakibatkan penubuhan a hubungan baik dengan pelanggan. Oleh itu, banyak syarikat meletakkan usaha yang lebih besar untuk mengekalkan pelanggan dan membangunkan hubungan jangka panjang.

FALSAFAH PEMASARAN PENGURUSAN

Falsafah pengurusan pemasaran berfungsi sebagai panduan kepada syarikat mengenai bagaimana mereka perlu menjalankan perniagaan. Falsafah yang digariskan di sini adalah berdasarkan pada tertentu prinsip. Dalam bahagian ini, kita akan mempelajari lima falsafah.

1.3.1 Falsafah Pengeluaran

Aspek falsafah: Pengguna memilih produk dalam pasaran yang berpatutan kepada mereka. Dalam erti kata lain, pengguna akan membeli produk yang terdapat di pasaran tetapi juga murah.
Implikasi: Syarikat harus memberi tumpuan kepada keupayaan dalamannya untuk
meningkatkan pengeluaran dan kecekapan pengagihan. Ini falsafah mencerminkan pengeluaran besar-besaran semasa Revolusi Perindustrian. Syarikat akan berusaha mengurangkan kos seunit menghasilkan produk untuk mencapai apa yang kita sebut skala ekonomi. Dengan ini, harga boleh dikurangkan dan lebih banyak orang mampu membeli produk tersebut.

Falsafah pengeluaran telah lama berlatih penjual dengan syarat bahawa terdapat pengeluaran besar-besaran secara meluas, pasaran yang belum diterokai yang besar, firma terhad bersaing, tiada pembezaan produk, pengguna tidak mempunyai pemilihan dan permintaan adalah lebih daripada bekalan. Contoh klasik adalah Model T yang dihasilkan oleh Ford syarikat motor.

Tetapi apa yang telah kita lihat di dunia hari ini adalah senario yang berbeza di mana perniagaan dan pemasaran sering berubah dan mencabar. Selalunya, pemasaran Aktiviti melibatkan persaingan dengan pesaing dan pasaran dibanjiri
begitu banyak produk untuk dipilih oleh pelanggan. Kemudian, kita boleh merenung sama ada falsafah pengeluaran masih diterapkan dalam konteks perniagaan hari ini. Walau bagaimanapun, konsep pengeluaran mungkin masih berguna dalam situasi:

(a) apabila permintaan adalah lebih tinggi daripada bekalan dan
(b) apabila kos produk adalah tinggi. Dalam situasi ini, Syarikat mesti meningkatkan tahap pengeluaran supaya kos per unit yang dihasilkan dapat dikurangkan.

1.3.2 Falsafah Produk

Aspek falsafah: Pengguna memilih produk yang lebih tinggi kualiti, prestasi dan ciri-ciri inovatif yang sangat baik.

Implikasi: Syarikat harus menumpukan usaha untuk terus memperbaiki teknik produksi supaya produk yang lebih baik boleh ditawarkan di pasaran.

Kelemahan utama falsafah ini ialah syarikat mungkin juga terobsesi dengan produk sendiri dan pengabaian untuk mengenal pasti keperluan sebenar pengguna. Falsafah ini boleh meletakkan syarikat dalam bahaya. Apabila sebuah syarikat adalah penglihatan dalam penawaran produknya kerana terlalu yakin produk tersebut akan diterima oleh pelanggan dan tidak akan pernah ketinggalan zaman, ia dipanggil "pemasaran myopia. ‰ Sebagai contoh, mesin taip telah digantikan oleh komputer peribadi. Permintaan bagi mesin taip turun tajam selepas komputer peribadi diperkenalkan. Syarikat mesin taip tidak meramalkan ini akan datang.

1.3.3 Falsafah Penjualan

Andaian falsafah: Pengguna tidak akan membeli produk yang cukup melainkan syarikat memulakan lebih banyak jualan dan promosi.
Implikasi: Banyak syarikat terlibat dalam konsep menjual ini apabila mereka menghadapi masalah stok berlebihan kerana keputusan pelanggan tidak membeli
produk mereka. Syarikat itu harus berusaha dengan lebih gigih dengan menggunakan "Jualan yang agresif ‰ atau" jualan keras "pendekatan untuk membujuk pelanggan ke membeli produk. Konsep ini masih sesuai untuk produk yang tidak biasanya dicari oleh pelanggan seperti plot insurans dan pengebumian. Jadi ia tidak hairanlah bahawa syarikat-syarikat dalam jenis perniagaan ini perlu menyewa banyak pasukan jualan untuk mencari pasaran baru.

Falsafah ini mempunyai kelemahan sendiri. Sebagai contoh, syarikat-syarikat yang overemphasise dalam menjual aktiviti hanya berminat untuk membuat jualan dan tidak membina hubungan pelanggan. Hasilnya adalah bahawa pengguna boleh mencari lebih banyak alasan untuk tidak membeli produk.

Walau bagaimanapun, falsafah pemasaran ini telah mencipta masalah alam sekitar,
sumber yang tidak mencukupi, pertumbuhan penduduk yang cepat, masalah ekonomi dan kekurangan perkhidmatan sosial. Masalah timbul kerana falsafah ini juga menekankan kepuasan pelanggan dalam tempoh jangka pendek dan mengabaikan kesan negatif jangka panjang.

1.3.5 Falsafah Pemasaran Sosial

Andaian falsafah: Falsafah pemasaran masyarakat adalah yang baru konsep di kalangan semua falsafah pengurusan pemasaran yang dibincangkan di atas. Ia menyatakan bahawa firma menjalankan perniagaan dalam rangka kerja masyarakat dan aktiviti pemasaran mereka bukan sahaja memberi nilai kepada pelanggan tetapi juga menjaga kebajikan masyarakat.

Implikasi: Oleh kerana itu, falsafah pemasaran masyarakat memerlukan syarikat untuk mengimbangi aktiviti pemasaran mereka antara memaksimumkan keuntungan, kepuasan pelanggan dan kebajikan masyarakat. Syarikat sepatutnya
bertanggungjawab terhadap keperluan jangka pendek dan kebajikan jangka panjang. Malangnya, terdapat beberapa syarikat yang memberi tumpuan kepada memuaskan para pengguna mahu jangka pendek tetapi membahayakan kesihatan pengguna dan persekitaran dalam jangka panjang. Syarikat-syarikat sedemikian adalah tembakau, minuman keras dan cepat syarikat makanan dan sisa plastik yang menyebabkan pencemaran kepada orang ramai.

Berikut adalah lima falsafah pemasaran. Terdapat pengeluaran falsafah, falsafah produk, falsafah jualan, pemasaran falsafah dan falsafah pemasaran masyarakat. Berdasarkan senario ini diberi, pilih falsafah yang paling sesuai untuk setiap pengurus.

Pendapat Pengurus Pemasaran Falsafah

Saya percaya pelanggan akan membeli produk kami yang telah ciri khas. Oleh itu, saya mesti memastikan syarikat saya produk sentiasa bertambah baik. ă Siti

Bagi saya, cara terbaik adalah meminimumkan kos pengeluaran. Jika kita boleh mengurangkan kos pengeluaran, maka kita boleh berharga produk kami lebih murah. Adalah sangat penting untuk kita produk boleh didapati di setiap kedai dan
pasar raya. Ã Wong

Kerana kualiti alam sekitar semakin merosot dan ditambah dengan peningkatan kes penipuan dan penjualan barang yang menyebabkan kesan negatif kepada kesihatan manusia, saya percaya strategi yang paling berkesan untuk menjamin keuntungan jangka panjang syarikat adalah dengan menyampaikan produk yang berguna kepada pelanggan dan tidak merosakkan semulajadi persekitaran. ă Murali

Salah satu cara yang paling berkesan untuk meningkatkan jualan pantas adalah dengan melaksanakan kempen jualan dan promosi agresif. Sebagai bukti, kami melihat banyak pelanggan berduyun-duyun ke pasaraya apabila ada jualan
pada. ă Michael

Program pemasaran yang berkesan sangat banyak bergantung pada seberapa baik syarikat mengetahui sasarannya keperluan dan kehendak pengguna. Sebuah syarikat akan sentiasa berusaha untuk memenuhi kehendak pelanggan dan memerlukan lebih baik daripada pesaing dengan harapan yang kuat bahawa pelanggan akan datang untuk membeli atau menggunakan produk lagi. Ă Salleh

CABARAN PEMASARAN DALAM 21ST ABAD

Ini adalah subtopik terakhir dalam Topik 1. Anda telah mempelajari definisi pemasaran, konsep teras dan falsafah pengurusan pemasarannya. Anda tahu kajiannya Pengurusan pemasaran adalah penting kerana ia merupakan fungsi yang mewujudkan pelanggan nilai dan kepuasan, kerana pelanggan berpuas hati akan memastikan jualan berterusan
kepada syarikat. Walau bagaimanapun, syarikat itu perlu menghadapi banyak cabaran dalam usaha ini untuk berkhidmat dan membina hubungan yang menguntungkan dengan pelanggan sasaran. Ini adalah kerana banyak faktor dan daya di luar persekitaran pemasaran yang mempengaruhi syarikat. Dalam bahagian ini, kita akan membincangkan trend utama yang mencabarnya pemasar dalam alaf baru ini.

1.4.1 Letupan Teknologi Maklumat
Letupan teknologi maklumat telah memberi kita cara baru penemuan seperti internet, telefon bimbit dan persidangan video. Teknologi mempengaruhi kami cara komunikasi dan pengedaran produk / perkhidmatan. Sebagai contoh, kursus yang ditawarkan oleh Open University Malaysia (OUM) dijalankan melalui internet dipanggil pembelajaran elektronik untuk menggantikan kuliah kelas tradisional. Selain itu bahawa, terdapat banyak bank di negara ini menawarkan kemudahan perbankan internet kepada pelanggan untuk akses mudah iaitu 24 jam hingga 7 hari.

1.4.2 Internet
Salah satu perkembangan teknologi yang paling menarik adalah pengembangan internet. Internet adalah rangkaian komputer global. Pengembangan internet menjana banyak peluang baru kepada pemasar. Dengan menggunakan internet, sebuah syarikat boleh mencapai keluar ke pasaran global (Rajah 1.4).

Banyak perniagaan di Malaysia menyediakan laman web mereka sendiri untuk memberikan maklumat mengenai syarikat dan produknya. Syarikat-syarikat yang terlibat dalam e-dagang akan membolehkan pelanggan melakukan transaksi dalam talian melalui dinamik mereka laman web. Contohnya adalah Air Asia, Maybank2u, Amazon, Dell dan sebagainya laman web membolehkan pelanggan melakukan perkhidmatan internet. Anda boleh melayari laman web yang dinyatakan di atas dan perhatikan perkhidmatan yang ditawarkan oleh mereka.

1.4.3 Pembangunan Global Rapid

Dengan pembangunan pantas, terutamanya dalam bidang pengangkutan dan komunikasi, dunia kita telah menjadi "lebih kecil." Penciptaan mod pengangkutan seperti motosikal dan kapal terbang serta canggih alat komunikasi seperti mesin faks, telefon bimbit, komputer dan satelit telah membolehkan syarikat-syarikat menjalankan operasi mereka di persekitaran tanpa sempadan. Syarikat-syarikat seperti McDonalds dan Pepsi-Cola mempunyai rangkaian perniagaan di sekitar dunia. Pengembangan sektor pengangkutan dan komunikasi telah disediakan peluang yang lebih besar untuk pemasar di Malaysia. Syarikat Malaysia boleh
memasarkan produk dan perkhidmatan mereka ke pasaran luar negara. Walau bagaimanapun, mereka mungkin menghadapi persaingan yang kuat dari syarikat asing.

1.4.4 Etika dan Tanggungjawab Sosial

Kerana penurunan persekitaran dan kesan sosial yang negatif seperti materialistik
tingkah laku, kini terdapat banyak gerakan etika dan persekitaran. Untuk Contohnya di Malaysia, terdapat persatuan pengguna seperti Pengguna Persatuan Pulau Pinang (CAP) dan pertubuhan bukan kerajaan yang memperjuangkan persekitaran dan isu pembangunan seperti Sahabat Alam Malaysia. Jumlah pergerakan alam sekitar dijangka meningkat pada tahun-tahun akan datang. Pemasar digalakkan untuk menjadi lebih bertanggungjawab secara sosial dan etika semasa melaksanakan aktiviti pemasaran mereka.

1.4.5 Landskap Pemasaran Baru

Hari ini, syarikat menghadapi banyak cabaran daripada pesaing mereka. Sekiranya anda memerhatikan persekitaran anda, anda akan melihat bahawa terdapat banyak iklan yang direka untuk menarik perhatian anda. Selain itu, syarikat-syarikat yang baru terbentuk memasuki pasaran setiap hari. Bersama persaingan global dan inovatif kaedah, percubaan dibuat untuk menarik lebih ramai pelanggan. Oleh itu, ia lebih sukar untuk memasarkan produk kami dengan jayanya. Syarikat-syarikat yang berjaya adalah yang mengambil kelebihan peluang baru untuk menjalin hubungan dengan sasaran mereka pelanggan. Syarikat harus benar-benar memahami keperluan pelanggan mereka mahu dan menawarkan produk / perkhidmatan untuk memenuhi keperluan mereka lebih baik daripada mereka pesaing. Mereka juga perlu mengamalkan lebih banyak pemasaran dan komuniti
falsafah pemasaran. Falsafah jualan, produk dan pengeluaran mungkin kurang berkesan dalam konteks perniagaan hari ini.

Sila layari pautan ini untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang pemasaran.
- www.carrefour.com.my
- www.metrojayaonline.com
Perhatikan bagaimana pasar raya di negara kita menggunakan Internet sebagai sebahagian daripada mereka strategi pemasaran.

Pemasaran adalah "proses perancangan dan pelaksanaan konsep, harga, promosi dan pengedaran idea, barangan dan perkhidmatan untuk mewujudkan pertukaran
yang memenuhi objektif individu dan organisasi.

Konsep pemasaran utama adalah:
- Keperluan, keinginan dan permintaan;
- Produk dan perkhidmatan;
- Nilai, kepuasan dan kualiti;
- Pertukaran, transaksi dan perhubungan; dan
  • Pasaran.


Pemasaran bermula dengan mengenal pasti keperluan, kehendak dan permintaan pelanggan.
Pengguna akan mencari barangan dan perkhidmatan yang dapat memenuhi keperluan mereka dan mahu.
Barangan / perkhidmatan harus dilihat sebagai nilai yang tinggi, maka hanya pengguna akan merasa puas dengan mereka.
Syarikat mestilah sentiasa memberikan produk berkualiti untuk memenuhi pelanggan jangkaan.
Pertukaran berlaku apabila penjual dan pembeli bersetuju untuk melepaskan sesuatu kembali untuk beberapa perkara lain. Jika kedua-dua pihak bersetuju dengan pertukaran, maka a urus niaga akan berlaku. Apabila transaksi berlaku berulang kali antara a penjual dan pengguna, hubungan telah ditubuhkan. Semua pemasaran ini aktiviti berlaku di pasaran di mana penjual berinteraksi dengan pembeli dan memahami keperluan dan kehendak mereka.
Falsafah pengurusan pemasaran membimbing syarikat tentang cara untuk menjalankan perniagaan.
Terdapat lima falsafah pengurusan pemasaran - pengeluaran, produk, jualan, pemasaran dan falsafah pemasaran masyarakat.
Syarikat perlu menghadapi pelbagai cabaran untuk membina keuntungan hubungan dengan pelanggan. Antara cabaran ini termasuk maklumat teknologi, globalisasi, etika dan tanggungjawab sosial serta pemasaran baru landskap.


Topik 2 - Pengaruh Faktor Alam Sekitar

HASIL PEMBELAJARAN

Menjelang akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:
1. Jelaskan sama ada persekitaran mikro atau makro mempunyai pengaruh yang lebih besar pada pemasaran; dan
2. Menilai daya dalam persekitaran mikro dan makro.

PENGENALAN

Dalam Topik 1, anda telah mempelajari beberapa konsep utama pemasaran. Dalam topik ini, kami akan membincangkan faktor persekitaran pemasaran. Persekitaran pemasaran daya yang terdiri daripada persekitaran mikro dan persekitaran makro. Ini memerlukan a syarikat untuk memantau perubahan dalam persekitarannya untuk mengenal pasti peluang dan ancaman. Objektif persekitaran pemasaran ini Aktiviti adalah untuk membangun dan mengekalkan perhubungan yang lebih rapat dengan pelanggan sasaran.
Selanjutnya, kejayaan syarikat bergantung pada seberapa baik pemasarannya
program memenuhi daya dalaman dan luaran alam sekitar di mana syarikat itu beroperasi.

Apabila membaca topik ini, beri perhatian lebih kepada objektif pembelajaran sama ada persekitaran mikro atau makro mempunyai pengaruh yang lebih terhadap pemasaran syarikat aktiviti.

PERSEKITARAN MICRO

Aktiviti pemasaran syarikat dipengaruhi oleh daya persekitaran mikro. Ini adalah tentera yang dekat dengan syarikat, pembekal, saluran pemasaran, pasaran, pesaing dan orang ramai. Secara amnya, faktor persekitaran mikro adalah dikendalikan oleh syarikat. Ia boleh dijelaskan lagi bahawa syarikat itu ada pengaruh langsung kepada pihak yang terlibat dalam menjalankan perniagaan dengan objektif untuk pelanggan yang lebih baik berkhidmat.

Dalam bahagian ini, kita akan melihat unsur-unsur persekitaran mikro utama dan bagaimana mereka memberi kesan langsung kepada pemasaran syarikat.
2.1.1 Syarikat
Sebuah syarikat terdiri daripada pelbagai jabatan berfungsi. Hari ini, pemasaran jabatan bukan satu-satunya jabatan yang bertanggungjawab untuk memuaskan pelanggan keperluan dan keinginan. Malah, jabatan pemasaran memerlukan bantuan daripada yang lain jabatan untuk mencapai matlamatnya. Oleh itu, semua orang dalam syarikat, tanpa menghiraukan jabatan yang mereka milik, harus bekerjasama dan berfungsi sebagai pasukan untuk berkhidmat kepada pelanggan.

Berikut ini menerangkan cara jabatan lain boleh membantu pemasaran
jabatan dalam mencapai matlamatnya.

(a) Pengurusan Tertinggi
Rancang misi, visi, objektif dan strategi keseluruhan syarikat dan
memimpin firma ke arah yang betul.

(b) Jabatan Kewangan
Sumber dana untuk melaksanakan program pemasaran.

(c) Jabatan Penyelidikan dan Pembangunan
Buat dan inovasi produk baru untuk memenuhi keperluan pelanggan yang sentiasa berubah.

(d) Jabatan Pembelian
Berhubung dengan vendor atau pembekal. Ini membolehkan pengurus pembelian untuk sumber bahan berkualiti dengan harga yang berpatutan.

(e) Jabatan Pengeluaran
Pembuatan produk untuk syarikat tawarkan ke pasaran sasarannya.

(f) Jabatan Perakaunan
Akaun perolehan dan kos untuk membantu program pemasaran.

Rajah 2.1 di bawah meringkaskan hubungan antara pemasaran
jabatan dan jabatan lain.

2.1.2 Pembekal
Pembekal menjual bahan mentah yang diminta oleh syarikat untuk menghasilkan muktamad produk dan perkhidmatan. Pembekal boleh mempengaruhi usaha pemasaran dengan cara tertentu. Dengan mengandaikan bahan dibekalkan pada kos yang tinggi, ia pasti akan menjejaskan daya saing syarikat di pasaran kerana harga yang lebih tinggi akan diluluskan kepada pelanggan. Ini mungkin sebab mengapa syarikat perlu membayar lebih perhatian dalam memilih pembekal.

Selain itu, syarikat perlu memilih pembekal yang baik yang menyumbang ke arah mencapai matlamat pemasaran dengan membekalkan bahan berkualiti, mematuhi kepada spesifikasi, menyediakan penghantaran yang tepat pada masanya dan menawarkan harga yang kompetitif. Pembekal juga harus memberi cadangan mengenai bahan-bahan baru yang terdapat di dalam
pasaran dan perkembangan dalam industri.

2.1.3 Saluran Pemasaran
Pengantara pemasaran ditakrifkan sebagai sekumpulan firma saling bergantung yang mengambil bahagian dalam proses membuat produk / perkhidmatan yang tersedia untuk digunakan oleh pengguna. Contoh pengantara pemasaran adalah pemborongan dan peruncitan syarikat. Syarikat bergantung kepada pengantara sebagai saluran pengedaran untuk memastikan produk / perkhidmatan menjangkau pelanggan. Peranan yang dimainkan oleh pemasaran

perantara tidak terhad kepada pengedaran produk / perkhidmatan kepada pengguna akhir tetapi juga termasuk aktiviti promosi, pengangkutan dan penyimpanan.

2.1.4 Pasaran
Pasaran terdiri daripada pembeli dan penjual yang berpotensi. Penjual akan mencari pembeli, mengetahui keperluan dan keinginan mereka, membangunkan tawaran yang baik, dilabelkan harga yang tepat, menjalankan kempen promosi dan menyampaikan produk / perkhidmatan kepada pengguna akhir. Pada Pada masa yang sama, pembeli akan mencari produk / perkhidmatan yang memenuhi mereka jangkaan.

Secara amnya, pasaran terdiri daripada pasaran pengguna, pasaran perniagaan, penjual semula pasaran, pasaran kerajaan dan pasaran antarabangsa (Rajah 2.2). Pengguna pasaran terdiri daripada pengguna individu yang membeli produk / perkhidmatan untuk kegunaan peribadi mereka. Pasaran perniagaan melibatkan syarikat yang membeli bekalan sebagai input kepada proses pengeluaran. Pasaran penjual semula terdiri daripada syarikat-syarikat yang
membeli produk daripada pengeluar dan menjual semula mereka kepada pengguna akhir untuk keuntungan. Agensi-agensi kerajaan juga membeli komoditi dari pengeluar seperti pertanian, perlombongan, tenusu dan produk perladangan. Akhir sekali, antarabangsa pasaran melibatkan pembeli dan penjual yang menjalankan perniagaan di peringkat antarabangsa arena.

Setiap pasaran mempunyai ciri-ciri yang berbeza dan pemasar perlu tahu
mereka mendalam. Walau bagaimanapun, pasaran pengguna akan dibincangkan secara terperinci dalam
Topik 4.

2.1.5 Pesaing
Kejayaan pemasaran sangat bergantung pada bagaimana firma memenuhi pengguna mereka memerlukan lebih baik daripada pesaing mereka. Untuk merealisasikan objektif ini, sebuah syarikat harus memilih pasaran di mana ia mempunyai kelebihan daya saing yang lebih tinggi pesaing lain. Selain melayani pengguna, syarikat juga harus sedar strategi pesaingnya. Rumusan strategi yang sesuai adalah penting untuk sebuah syarikat untuk bersaing dengan pesaingnya dengan jayanya. Strategi terhadap pesaing yang dilaksanakan oleh syarikat mungkin berbeza menurut mereka
saiz.

2.1.6 Komuniti
Masyarakat dapat didefinisikan sebagai sekelompok orang yang mempunyai minat denganorganisasi. Contohnya ialah media (iaitu syarikat penerbitan majalah, akhbar, radio dan televisyen), kerajaan, kumpulan alam sekitar dan
komuniti dalaman (seperti pekerja syarikat dan lembaga pengarah). Thekomuniti memainkan peranan penting dalam menentukan kejayaan
strategi pemasaran organisasi. Sebuah organisasi yang mempunyai imej yang baik dan mempunyai sokongan dari kumpulan komuniti seperti media, kerajaan dan pekerja lebih penting daripada persaingan di pasaran.

Apakah faktor penting faktor persekitaran mikro? Jelaskan jawapan anda dengan bantuan gambarajah.

ALAM SEKITAR MACRO
Sebuah syarikat mengendalikan perniagaan dalam persekitaran makro. Luaran yang lebih besar tentera yang perlu dihadapi syarikat ialah tentera demografi, tentera ekonomi, tentera teknologi, tentera kebudayaan, kuasa politik dan tentera alam. Semua ini kuasa wujud di luar kawalan organisasi. Oleh itu, pengurus pemasaran perlu memantau perkembangan di dalam dan di luar syarikat untuk mengenal pasti peluang dan ancaman. Rajah 2.3 menggambarkan persekitaran makro kuasa.

2.2.1 Angkatan Demografik
Pembolehubah demografi termasuk ciri-ciri populasi manusia di bentuk saiz, pertumbuhan, lokasi, umur, jantina, kumpulan etnik, pekerjaan dan sebagainya. Demografi adalah kepentingan kepada pemasar kerana ia membantu untuk menggambarkan pasaran ciri-ciri. Pemasar harus tahu perkembangan terbaru dari demografi untuk menilai pasaran dan menindaklanjuti dengan cermat bagaimana perkembangan ini boleh mempengaruhi permintaan terhadap produknya. Antara faktor demografi yang berkaitan dengan tabiat pembelian pengguna dan minat kepada pemasar adalah:

(a) Perubahan Struktur Umur
Banyak syarikat memberi perhatian besar kepada perubahan struktur umur di Malaysia penduduk kerana ia mempengaruhi permintaan pengguna terhadap produk. Untuk contohnya, jika kadar kelahiran penduduk Malaysia terus meningkat, maka Permintaan untuk produk bayi dan kanak-kanak akan menjadi trend menaik juga.

(b) Gerakan Penduduk Geografi
Banyak graduan universiti dan kolej meninggalkan kampung halaman mereka di kawasan luar bandar dan berpindah ke bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur untuk mencari pekerjaan. Sejajar dengan ini pergerakan, permintaan untuk rumah kediaman, pengangkutan dan produk pengguna akan meningkat di sekitar universiti dan kolej.

(c) Kelayakan Pendidikan yang Lebih Baik
Taraf pendidikan yang lebih tinggi di Malaysia telah mewujudkan permintaan untuk produk seperti komputer, majalah perniagaan, majalah akademik, aksi teater dan lain-lain.

2.2.2 Angkatan Ekonomi
Keadaan ekonomi mempengaruhi kuasa beli dan perbelanjaan pengguna
tingkah laku. Apabila ekonomi berkembang pesat, banyak orang akan ada
lebih banyak pendapatan boleh guna untuk dibelanjakan dan kuasa pembelian mereka akan meningkat. Untuk Contohnya, permintaan untuk barangan mewah akan meningkat juga. Sebaliknya, apabila ekonomi jatuh ke dalam kemelesetan, perbelanjaan pengguna terhadap barangan mewah akan
penurunan.

2.2.3 Angkatan Teknologi
Teknologi telah maju dengan pesat. Banyak produk baru telah dibuat seperti itu sebagai cakera padat (CD), telefon bimbit, Internet dan robot (lihat Rajah 2.4). Produk teknologi boleh menjadi usang sangat cepat. Sebagai contoh, versi terdahulu model komputer digantikan dengan model yang lebih canggih dan lebih pantas.

Bagaimanakah persekitaran teknologi mempengaruhi pemasar? Pemasar mestilah sentiasa menyedari perkembangan teknologi untuk menawarkan yang terbaik produk kepada pengguna. Syarikat harus memantau pesaingnya baru produk untuk dapat mengikuti perkembangan dalam industri. Selain baru dan produk yang inovatif, pemasar juga harus sedar tentang perkembangan baru dalam teknik pengeluaran untuk mengeluarkan barangan dengan kos minimum.

2.2.4 Angkatan Budaya
Aspek kebudayaan merujuk kepada cara individu berperilaku dalam masyarakat. Budaya faktor mempunyai kesan yang kuat terhadap tingkah laku individu dan kumpulan. A pengurus pemasaran mesti menyedari budaya pengguna untuk mengetahui mereka ciri-ciri secara terperinci. Kajian faktor budaya adalah penting terutamanya apabila syarikat terlibat dalam perniagaan antarabangsa.

2.2.5 Angkatan Politik
Persekitaran politik terdiri daripada undang-undang dan agensi kerajaan yang mempengaruhi operasi syarikat dan usaha pemasaran. Kerajaan Malaysia ada sentiasa meneliti undang-undang untuk menggalakkan amalan perniagaan yang baik. Ini boleh dilihat oleh kebimbangan yang semakin meningkat yang memberi tumpuan kepada etika dan tanggungjawab sosial.

2.2.6 Angkatan Asli
Daya semulajadi adalah sumber semula jadi yang diperlukan oleh pemasar untuk mengendalikan perniagaan. Syarikat harus mempertimbangkan daya alam apabila merancang pemasaran program. Dalam beberapa dekad kebelakangan ini, terdapat beberapa kebimbangan mengenai aktiviti pemasaran yang telah memusnahkan alam sekitar dan menyebabkannya pencemaran. Kebimbangan ini semakin serius kerana isu-isu alam sekitar yang diserlahkan oleh kumpulan alam sekitar di forum antarabangsa.

Salah satu isu alam sekitar yang sering dibincangkan ialah pertumbuhan penduduk. The peningkatan populasi menimbulkan masalah seperti permintaan yang lebih tinggi untuk sumber semula jadi. Ini akan membawa kepada kekurangan sumber. Selain itu, pencemaran dan sampah sampah adalah di luar imaginasi satu. Hari ini, hati nurani alam sekitar telah digalakkan kumpulan yang mesra alam sekitar untuk menolak kerajaan dan syarikat lebih bertanggungjawab terhadap alam sekitar.

Pemasar perlu melihat perkara berkaitan pembangunan alam sekitar bahawa mereka boleh menjadi lebih bertanggungjawab dalam usaha pemasaran mereka dan membantu melindungi alam semulajadi. Syarikat-syarikat yang mengabaikan alam sekitar isu-isu mungkin menghadapi risiko didenda oleh kerajaan atau mempunyai mereka produk yang diboikot oleh orang ramai.

Sebagai kesimpulan, kami telah mengetahui bahawa persekitaran pemasaran terdiri daripada kuasa
di dalam dan di luar syarikat yang boleh menjejaskan cara perniagaannya dijalankan.
Syarikat-syarikat yang menumpukan lebih perhatian kepada alam sekitar dapat melihatnya
ancaman dan peluang di pasaran. Persekitaran pemasaran terdiri daripada
persekitaran mikro dan persekitaran makro. Persekitaran mikro terdiri daripada
tentera yang lebih dekat dengan syarikat. Persekitaran makro terdiri daripada yang lebih besar
kuasa yang berada di luar kawalan syarikat.

LAKUKAN 2.1
SELF-CHECK 2.2
1. Apakah persekitaran makro?
2. Apakah persekitaran makro yang terdiri daripada?
3. Bagaimana persekitaran makro mempengaruhi organisasi?

Sila layari laman web berikut untuk melihat bagaimana keadaan alam sekitar mempengaruhi perniagaan syarikat penerbangan.

RINGKASAN
http://www.airasia.com.my
Pemasar perlu membuat pengimbasan alam sekitar untuk mengenal pasti
peluang dan ancaman.

Persekitaran pemasaran terdiri daripada persekitaran mikro dan makro
persekitaran.

Persekitaran mikro terdiri daripada kuasa yang lebih dekat dengan syarikat. Ia membolehkan syarikat itu untuk mengawal persekitarannya untuk memberi perkhidmatan yang lebih baik kepada pelanggannya.

Persekitaran makro terdiri daripada daya yang tidak terkawal yang lebih besar yang ditimbulkan kesukaran untuk operasi syarikat.

Topik 3 - Kepentingan Maklumat Pasaran

Menjelang akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:
1. Bincangkan enam sebab mengapa pengurus mesti mempunyai pemasaran
sistem informasi; dan
2. Nyatakan tiga sebab mengapa penyelidikan pemasaran penting

PENGENALAN
Dalam Topik 2, kami membincangkan persekitaran pemasaran yang terdiri daripada mikro dan persekitaran makro dan bagaimana daya alam sekitar mempengaruhi kemampuan pemasar untuk memenuhi keperluan pengguna lebih baik daripada pesaing mereka. Ini memerlukan pengurus pemasaran untuk mengikuti perkembangan terkini dan trend dalam persekitaran. Untuk mengikuti persekitaran, pengurus boleh menggunakannya penyelidikan pemasaran untuk mengumpul maklumat mengenai persekitaran pemasaran,
keperluan pelanggan dan pesaing. Apa yang diperlukan oleh pengurus adalah masa nyata yang lebih baik maklumat yang boleh membantu beliau untuk membangunkan tindakan pemasaran yang sesuai dalam a lebih proaktif, bukannya reaktif, cara.

SISTEM MAKLUMAT PEMASARAN
Mengumpul maklumat pemasaran bukan usaha individu. Ia melibatkan pelbagai jabatan dalam organisasi. Semua jabatan berfungsi mesti mempunyai pangkalan data sistem untuk mengumpul, menyimpan dan menyebarkan maklumat yang diperlukan oleh pengurus untuk membantu membuat keputusan pemasarannya. Sistem ini dikenali sebagai maklumat pemasaran sistem (MIS). MIS yang baik harus memudahkan akses maklumat masa nyata dan

dapat menghasilkan laporan harian untuk analisis selanjutnya. Dalam bahagian ini, kami akan
berbincang secara terperinci tentang bagaimana sistem maklumat pemasaran beroperasi.

AKTIVITI 3.1
Andaikan anda adalah pengurus pemasaran sebuah organisasi, bagaimana adakah anda akan mengumpulkan semua maklumat penting yang berkaitan dengan persekitaran?

3.1.1 Menilai Keperluan Maklumat
Untuk merangka sistem maklumat pemasaran yang berkesan, ia memerlukan empat utama unsur-unsur yang akan diletakkan di tempat. Ini menilai maklumat masa nyata yang diperlukan, pengumpulan maklumat, menganalisis maklumat menggunakan alat statistik dan berkongsi maklumat dengan semua jabatan untuk digunakan dalam aktiviti pemasaran.

Untuk menilai maklumat, pertama, pengurus pemasaran harus mengenal pasti jenis maklumat yang ada. Menilai maklumat yang betul akan membolehkan pengurus pemasaran untuk membuat keputusan yang cepat dan kukuh. Sebaliknya, jika a pengurus pemasaran disediakan dengan maklumat yang tidak lengkap, ini mungkin terhalang dia membuat keputusan yang betul.

Kelebihan maklumat boleh menimbulkan kesukaran untuk pengurus membezakan antara maklumat penting dan kurang penting. Selain itu, kos perhimpunan Maklumat akan meningkat apabila maklumat lebih diperlukan.

3.1.2 Mengumpul Maklumat
Selepas mengenal pasti jenis maklumat yang diperlukan, langkah seterusnya adalah untuk mengumpulnya. The Maklumat boleh diambil dari tiga sumber: data dalaman, pemasaran risikan / penyiasatan dan penyelidikan pemasaran.

(a) Data Dalaman
Data dalaman adalah maklumat yang sedia ada di syarikat. Ia boleh berada dalam bentuk laporan dan rekod. Kebanyakan syarikat menyimpan laporan ini dan rekod secara elektronik dalam fail komputer.

Oleh kerana maklumat ini tersedia dalam rekod syarikat, Pengurus pemasaran mesti memulakan usaha untuk melalui data dalaman. Jika data dalaman tidak mencukupi atau tidak sesuai, maka pemasaran pengurus harus mencari sumber maklumat lain di luar organisasi. Manfaat data dalaman adalah bahawa ia dapat dengan cepat diperolehi tanpa sebarang kos. Walau bagaimanapun, maklumat daripada data dalaman mungkin tidak sesuai atau tidak lengkap kerana ia mungkin bermaksud untuk tujuan lain.

(b) Perisikan Pemasaran
Jika maklumat yang diperlukan tidak tersedia dalam rekod syarikat, Pendekatan berikutnya adalah untuk mengumpulkan dari sumber luaran. Ini boleh dilakukan dengan menggunakan risikan pemasaran. Perisikan pemasaran merujuk kepada maklumat yang berkaitan dengan pesaing dan pembangunan dalam pemasaran persekitaran.

Sumber maklumat boleh menjadi pembekal, penjual semula dan pelanggan. The Pengurus pemasaran juga boleh mencari maklumat pesaing yang disediakan melalui laporan tahunan, editorial perniagaan, perdagangan pameran, persidangan akhbar, iklan dan laman web.

(c) Penyelidikan Pemasaran
Oleh kerana kita tidak boleh mendapatkan maklumat lengkap melalui risikan pemasaran, Pengurus pemasaran harus mempertimbangkan penyelidikan pemasaran sebagai yang lain pendekatan untuk mengumpul maklumat. Sebagai contoh, jika syarikat mahu mencari apa yang akan menjadi tindak balas pelanggan terhadap reka bentuk produk baru, ia boleh digunakan penyelidikan pemasaran. Penyelidikan pemasaran melibatkan beberapa aktiviti berkaitan dengan reka bentuk pelan penyelidikan. Ini meliputi koleksi
maklumat, analisis data dan laporan penemuan. Sebagai pemasaran Proses penyelidikan melibatkan banyak aktiviti, mungkin mengambil masa yang lama untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan.

3.1.3 Menganalisis Maklumat
Dengan mengandaikan pengumpulan data dari pelbagai sumber yang disebutkan di atas telah dilakukan, langkah seterusnya memerlukan pengurus pemasaran untuk menganalisis data. Analisis data perlu dibentangkan dengan cara yang bermakna seperti laporan atau gambar rajah untuk memudahkan
pengurus memahami keputusannya untuk membuat keputusan. Ini boleh
dilakukan dengan bantuan perisian statistik komputer.

3.1.4 Perkongsian Maklumat
Sekarang, kami telah mencapai tahap terakhir dalam sistem maklumat pemasaran, yang adalah perkongsian maklumat. Maklumat yang dikumpulkan dan dianalisis adalah tidak bermakna kecuali ia dikongsi dengan pembuat keputusan lain dan berkaitan dengannya situasi pemasaran tertentu yang dihadapi oleh syarikat. Maklumat pemasaran boleh boleh dikongsi dengan menggunakan sistem komputer. Kebanyakan syarikat mempunyai sistem komputer yang dengan cepat boleh menyebarkan maklumat. Ini membolehkan pengurus pemasaran untuk mendapatkan maklumat yang betul dalam masa yang singkat.
Sebagai kesimpulan, sistem maklumat pemasaran mengandungi empat komponen utama. Ini adalah: menilai maklumat yang diperlukan, mengumpulkan maklumat, menganalisis maklumat dan maklumat perkongsian. MIS yang baik boleh memberikan masa nyata maklumat yang diperlukan oleh pengurus pemasaran dalam membuat keputusan yang lebih baik dengan menganggap pembangunan pemasaran.

Anda telah terdedah kepada sistem maklumat pemasaran. The langkah seterusnya mengharuskan anda untuk menulis pemahaman anda sendiri tentang ciri-ciri MIS. Anda boleh menggunakan peta konsep, nota ringkas atau
carta aliran untuk menggambarkan jawapan anda.

PROSES PENYELIDIKAN PEMASARAN
Kami akan membincangkan salah satu sumber data yang dikenali sebagai penyelidikan pemasaran. Penyelidikan biasanya dijalankan secara meluas oleh syarikat besar. Hasil penemuan dari penyelidikan akan dapat membimbing syarikat untuk membuat pemasaran yang baik keputusan.

Di sini, kita akan melihat pelbagai langkah yang terlibat dalam penyelidikan pemasaran proses dijalankan (rujuk Rajah 3.2).

      1. Mengenalpasti Masalah dan Objektif Penyelidikan

Langkah pertama dalam menjalankan penyelidikan pemasaran adalah untuk mengenal pasti masalah sebenar ditemui oleh syarikat dan merumuskan objektif penyelidikan berkaitan yang diperlukan untuk dicapai. Ini merupakan langkah penting dalam proses penyelidikan kerana reka bentuk Pelan keseluruhan kajian pada asasnya adalah untuk mengenal pasti objektif yang betul untuk menyelesaikan masalah yang dikenalpasti. Pengurus pemasaran boleh melakukan permulaan penyelidikan untuk membantu mengenal pasti masalah sebenar. Sekiranya pengurus pemasaran gagal memahami masalah atau agak tidak pasti objektif, penyelidikan penemuan tidak akan bernilai tinggi kepada syarikat.

3.2.2 Membangunkan Pelan Penyelidikan
Langkah kedua dalam perancangan penyelidikan adalah menentukan jenis maklumat diperlukan oleh penyelidik pemasaran. Maklumat sedemikian adalah penting untuk panduan penyelidik dalam merumuskan rancangan penyelidikan pemasaran yang mantap. The pengurus pemasaran boleh menggariskan data yang akan diperoleh melalui primer atau sumber sekunder dan pilih kaedah yang paling sesuai untuk pengumpulan data. Letakkan lihat sumber data utama dan kaedah penyelidikan pemasaran disyorkan untuk pengumpulan data.

(a) Sumber Data
Terdapat dua kategori sumber data utama dan menengah. Utama data adalah maklumat yang dikumpulkan untuk tujuan tertentu. Data sekunder terdiri maklumat sedia ada yang telah dikumpulkan untuk tujuan lain.

(i) Data sekunder
Penyelidik biasanya bermula dengan mendapatkan data sekunder di Malaysia
penyelidikan pemasaran. Ini kerana data sekunder mudah didapati dan lebih pantas untuk mendapatkan kerana ia telah dikumpulkan. Data sekunder boleh diperolehi daripada laporan syarikat, laporan statistik kerajaan, laporan ekonomi, laporan tahunan bank pusat, surat khabar dan majalah. Selain itu, organisasi boleh melakukan carian Internet untuk mengumpul data sekunder. Data sekunder juga boleh dibeli daripada syarikat maklumat outsource seperti AC Nielsen.

Manfaat data sekunder adalah ketersediaan untuk analisis dan kos pengambilalihan lebih murah berbanding dengan data primer. Yang utama kelemahan data sekunder adalah kadang-kadang tidak tersedia dan walaupun ia boleh didapati, ia mungkin tidak sesuai untuk digunakan kerana ia mempunyai telah dikumpulkan untuk tujuan yang berbeza. Di samping itu, ia tidak mungkin relevan atau tepat. Kami mungkin tidak dapat memeriksa kesahannya. The data juga mungkin sudah lapuk kerana ia telah dikumpulkan bertahun-tahun yang lalu, oleh itu memberikan data yang tidak berguna dalam menyelesaikan masalah semasa yang dihadapi syarikat.

(ii) Data primer
Walau bagaimanapun, jika data sekunder tidak mencukupi, penyelidik harus
pertimbangkan untuk mengumpul data melalui sumber utama. Data utama merujuk kepada data mentah baru yang dikumpulkan untuk alasan tertentu. Pengumpulan data utama boleh dilakukan melalui pemerhatian, tinjauan penyelidikan atau eksperimen. An contoh pengumpulan data melalui pemerhatian adalah dengan menonton
pengguna membeli tingkah laku dalam situasi tertentu. Tambahan pula, sebuah syarikat boleh memasang kamera video untuk mengkaji tingkah laku pengguna, membeli corak dan pergerakan. Berdasarkan maklumat ini,

syarikat boleh membuat keputusan yang baik tentang cara menawarkan produknya lebih banyak menarik kepada pelanggan.

Pendekatan penyelidikan yang paling biasa digunakan ialah soal selidik tinjauan. Kaedah ini sesuai untuk mengumpul maklumat utama tentang perilaku, pengetahuan, sikap dan keinginan pengguna dalam membeli produk. Penyiasatan boleh dilakukan melalui temu bual, mel, telefon dan internet.

Contoh soalan yang berkaitan dengan tinjauan penyelidikan adalah:
Berapa banyak jualan yang dapat dijana jika harga dikurangkan sebanyak 10%?

Apakah kesan iklan mengenai prestasi jualan?

Apakah kaedah paling berkesan dalam menjalankan promosi?

Begitu juga, penyelidikan eksperimen boleh digunakan untuk mengetahui sebab dan kesan hubungan tertentu kepada pemasar. Contoh-contoh penyelidikan eksperimen adalah:

Sekiranya pengurus ingin mengetahui kesan penurunan harga pada tahap jualan, dia boleh menguji pengurangan harga pada kumpulan terpilih pelanggan di kawasan tertentu. Ini akan membolehkan dia memantau tindak balas kumpulan keutamaan terhadap pengurangan harga.

Sebagai alternatif, dia boleh memotong harga di kedai perniagaan tertentu
dan kemudian membuat perbandingan dengan kedai lain di mana harganya
masih tidak berubah. Ini adalah untuk memeriksa kesan kepekaan harga
antara pengguna.

(b) Kaedah Pengumpulan Maklumat
Terdapat beberapa kaedah yang boleh digunakan untuk pengumpulan maklumat.

(i) Soal soal selidik pos
Ini boleh dilakukan dengan menyiarkan soal selidik kepada pemberi maklumat terpilih. Soal selidik yang dijawab kemudian akan dikembalikan kepada penghantar. The Kelemahan kaedah ini ialah: pentadbiran tinjauan
Soal selidik boleh agak mahal dan memakan masa. Selain itu, Kaedah ini mempunyai kadar tindak balas yang rendah kerana responden tidak diwajibkan jawab soal selidik.

(ii) Temu bual telefon
Temu perbualan boleh dilakukan melalui telefon. Manfaat kaedah ini adalah
bahawa maklumat yang dikumpul boleh agak cepat dan tepat pada masanya. Lebih banyak lagi fleksibel daripada soal selidik pos. Sebagai contoh, penonton televisyen iklan seperti "program Smartshop ‰ boleh menghubungi talian bebas tol

untuk meminta lebih banyak maklumat mengenai produk yang diiklankan.
Wawancara telefon menyediakan platform untuk penonton untuk menjelaskan apa-apa ragu mengenai produk yang diiklankan. Kaedah ini boleh menghasilkan a kadar tindak balas yang lebih tinggi berbanding tinjauan melalui pos. Walau bagaimanapun, kos untuk memulakan panggilan keluar dari pemasar boleh cukup tinggi berbanding dengan soal selidik pos.

(iii) wawancara peribadi
Wawancara peribadi boleh dilakukan dengan dua cara: individu atau tumpuan wawancara kumpulan.

Temu bual peribadi merujuk kepada pertemuan secara bersemuka antara satu sama lain pewawancara dan pewawancara. Secara umumnya, penyelidik akan menganjurkan temu bual peribadi dengan individu untuk belajar dan memperoleh maklumat lanjut. Wawancara peribadi boleh dilakukan dengan melawat pejabat atau di kawasan awam seperti kompleks membeli-belah dan perhentian bas ke menarik ramai orang. Kelebihan peribadi temuduga adalah bahawa pewawancara boleh menggunakan budi bicara untuk menyiasat selanjutnya sama ada maklumat yang diberikan adalah lengkap. The pewawancara juga mempunyai peluang untuk menerangkan selanjutnya soalan mengikut pemahaman responden. Mereka boleh menunjukkan produk sebenar atau tunjukkan iklan atau pembungkusan kepada bakal pelanggan dan melihat tindak balas mereka. The Kelemahan wawancara peribadi adalah kos yang tinggi. Selain itu, wawancara peribadi biasanya mengambil lebih banyak masa dan usaha.

Satu lagi kaedah temu duga peribadi dipanggil kumpulan fokus temuduga. Ini boleh dilakukan dengan menjemput sekumpulan orang (sebaik-baiknya enam hingga sepuluh) untuk menyertai seorang moderator dalam membincangkan isu yang berkaitan dengan a produk syarikat. Sesi kumpulan fokus memerlukan semua peserta memanfaatkan diri pada masa dan tempat tertentu. Kumpulan tumpuan temuduga boleh menghasilkan idea-idea berharga melalui interaksi kumpulan dan perbincangan dengan merangsang lebih banyak pemikiran dan komen. The Kelemahan adalah kos yang tinggi untuk menunaikan kumpulan perbincangan.

(iv) Wawancara berkomputer
Dalam temuramah berkomputer, responden duduk di hadapan komputer,
baca soalan di skrin dan ketik jawapannya. Komputer terminal boleh ditempatkan di pusat penyelidikan, pameran perdagangan, pameran pusat, kompleks membeli-belah atau lokasi strategik lain.

(v) Penyelidikan pemasaran dalam talian
Salah satu cara terkini dan paling popular untuk mendapatkan maklumat adalah melalui Internet. Penyelidikan yang dilakukan melalui Internet dipanggil penyelidikan pemasaran dalam talian. Kekuatan penyelidikan internet adalah yang rendah kos pentadbiran tinjauan berasaskan web. Rangkaian internet membenarkan responden dari mana-mana bahagian dunia untuk dihubungkan dan mengambil bahagian dalam penyelidikan dalam talian dengan mudah. Kelemahan penggunaan ini kaedah dalam ketidakupayaan untuk memperoleh kepercayaan dari para peserta dalam kajian penyelidikan. Oleh itu, terdapat juga kemungkinan tinggi termasuk
responden yang tidak serius dalam jawapan mereka.

(c) Rancangan Sampling
Sebelum mendapat maklumat daripada responden sasaran yang mewakili populasi sampel, penyelidik harus membuat keputusan mengenai rancangan sampling yang merangkumi unit persampelan, saiz sampel dan kaedah pensampelan. Ini adalah dibincangkan di bawah.

(i) Unit persampelan
Siapa yang patut disiasat? Sebagai contoh: seorang penyelidik yang ingin
mendapatkan maklumat daripada pengguna wanita yang memakai pakaian eksekutif boleh
memutuskan untuk mensasarkan wanita kerjaya sebagai unit samplingnya.
(ii) Saiz sampel
Berapa ramai orang yang akan disiasat? Hasil penyelidikan dengan saiz sampel yang lebih besar dianggap lebih tepat daripada yang a penyelidikan dengan saiz sampel yang lebih kecil. Berapa saiz saiz sampel? menjadi rapat mewakili seluruh penduduk? Dalam kes ini, penyelidik mesti menentukan berapa ramai orang yang diwawancara. Satu lagi cara menggunakan formula statistik untuk mengira saiz sampel.

(iii) Kaedah persampelan
Bagaimana untuk memilih calon sebagai sampel? Satu cara ialah menggunakan rawak kaedah pensampelan. Kaedah ini membolehkan penyelidik membuat generalisasi berdasarkan penemuan mereka. Calon yang secara rawak yang dipilih boleh mewakili populasi kerana semua orang adalah sama peluang untuk dipilih.
1. Jelaskan secara ringkas dua kategori sumber data.
2. Senaraikan kaedah yang boleh digunakan untuk pengumpulan maklumat.
3. Apakah perkara-perkara yang perlu ditentukan oleh penyelidik sebelum ini
mendapatkan maklumat daripada responden sasaran?

3.2.3 Melaksanakan Pelan Penyelidikan
Pelan penyelidikan pemasaran yang didokumentasikan dengan baik akan membolehkan para penyelidik melaksanakan aktiviti penyelidikan dengan segera. Pada peringkat ini, aktiviti penyelidikan harus memasukkan perhimpunan, pemprosesan dan analisis data. Pengumpulan data boleh dilakukan oleh organisasi atau disalurkan kepada firma penyelidikan luar seperti AC Nielsen. Fasa pengumpulan data memerlukan sejumlah besar dana. Sebagai tambahan Untuk kos yang tinggi, penyelidik juga mungkin menghadapi kemungkinan mendapatkan data miskin semasa peringkat pengumpulan. Oleh itu, pemantauan data pengumpulan data proses diperlukan untuk menghapuskan kemungkinan kesalahan. Untuk pengumpulan data melalui wawancara, penyelidik mesti menjalani latihan untuk mengadakan wawancara berkesan.

Langkah seterusnya adalah memproses dan menganalisis data mentah. Pemprosesan dan data pemeriksaan akan membantu penyelidik untuk memisahkan maklumat yang paling penting untuk analisis selanjutnya. Ini boleh dilakukan dengan menyaring data semasa memasukkan data
ke dalam komputer dan menganalisisnya dengan menggunakan perisian statistik yang canggih.

3.2.4 Menganalisis Penemuan Laporan
Ini adalah peringkat terakhir dalam proses penyelidikan pemasaran. Peranan yang dimainkan oleh penyelidik pemasaran pada masa ini adalah yang paling penting dalam menafsirkan data, membuat kesimpulan dan cadangan sebelum menyampaikan dapatan kepada pihak atasan. Penyampaian penemuan penyelidikan adalah penting dalam membantu pengurusan untuk membuat keputusan utama mengenai syarikat.

Satu kes ringkas mengenai bagaimana penyelidikan pemasaran berbeza antara Perusahaan Kecil dan Organisasi Berorientasikan Keuntungan Besar

Penyelidikan pemasaran melibatkan proses yang panjang dan memakan masa secara umum. Syarikat-syarikat besar biasanya menjalankan penyelidikan secara formal dan sistematik. Kadang-kadang, perbadanan itu menggunakan khidmat penyelidik profesional yang

fasih dengan prosedur penyelidikan, perisian statistik dan penyelidikan
teknik.

Jika anda seorang usahawan yang menjalankan perniagaan kecil, anda mungkin memerlukan beberapa asas pengetahuan mengenai penyelidikan pemasaran untuk membantu anda membuat keputusan yang lebih baik. Tetapi bagaimana jika anda tidak mempunyai kepakaran, pengalaman atau tenaga kerja untuk melaksanakan penyelidikan? Bolehkah anda mengatakan bahawa penyelidikan pemasaran hanya dilaksanakan oleh yang besar syarikat? Sebenarnya, penyelidikan boleh dijalankan tanpa mengira saiz perbadanan. Penyelidikan pemasaran dianggap sebagai aktiviti penting untuk
syarikat sama ada besar atau kecil. Untuk mengikuti cabaran pemasaran dan pelanggan yang sentiasa mengubah tingkah laku, maklumat mengenai pendapat pembeli dan maklum balas sangat berguna untuk pemasar untuk membuat keputusan utama bagi syarikat.

Tetapi, penyelidikan dilakukan oleh perniagaan kecil dan berpusatkan keuntungan yang besar organisasi boleh dibezakan dari segi skala penyelidikan. Lebih kecil
perusahaan menjemput dan mengumpulkan kumpulan fokus informal yang lebih kecil semasa masa pelancaran. Isu-isu yang dibincangkan boleh menjadi khusus kepada orang-orang di sekitar kepentingan mereka. Sebagai tambahan, pengumpulan data primer melalui kaji selidik, pemerhatian dan eksperimen boleh yang dijalankan oleh perusahaan-perusahaan ini dengan kos anggaran minimum.

Walaupun ketepatan keputusan penemuan mungkin tidak penting berbanding dengan orang-orang penyelidikan berskala besar, ia masih akan bermakna jika penyelidikan itu dilakukan secara sistematik dan berfungsi dengan tujuan tertentu.

RINGKASAN

Semua jabatan berfungsi mesti mempunyai sistem pangkalan data untuk mengumpulkan, menyimpan dan menyebarkan maklumat yang diperlukan oleh pengurus untuk keputusan pemasaran membuat. Sistem ini dikenali sebagai sistem maklumat pemasaran (MIS).

Aktiviti pemasaran yang terlibat dalam MIS menilai maklumat tersebut
diperlukan, mencari maklumat dari pelbagai sumber, menganalisisnya dan
menyebarkannya kepada orang yang relevan dalam organisasi supaya mereka dapat membuat beberapa keputusan penting mengenai syarikat itu.

Maklumat boleh diambil dari tiga sumber: data dalaman, pemasaran risikan / penyiasatan dan penyelidikan pemasaran.

Terdapat pelbagai langkah yang terlibat dalam proses pemasaran dijalankan: mengenal pasti masalah dan objektif penyelidikan, membangunkan penyelidikan merancang, melaksanakan pelan penyelidikan dan menganalisis penemuan laporan.

Mengenalpasti masalah adalah langkah penting dalam proses penyelidikan kerana Reka bentuk keseluruhan pelan penyelidikan adalah berdasarkan mengenal pasti objektif yang betul untuk menyelesaikan masalah.


Comments

Popular posts from this blog

BDKO1103 Basic Interpersonal Communication -TERJEMAHAN MALAY (TOPIK 1 - TOPIK 10)

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 7

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 4