INTRODUCTORY MARKETING-BDPM1103 / TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ( TOPIK 5 )
Topik
5 Pasaran Perniagaan..
Menjelang
akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:
1.
Bincang empat ciri pasaran perniagaan;
2.
Menjelaskan tiga peringkat pembelian perniagaan;
3.
Senaraikan tiga keadaan membeli;
4.
Huraikan lima kumpulan peserta dalam proses pembelian perniagaan;
5.
Merangka empat pengaruh utama dalam membeli perniagaan; dan
6.
Menilai lapan proses pembelian perniagaan.
PENGENALAN
Dalam
topik ini, anda akan belajar tentang pasaran perniagaan. Pasaran
perniagaan terdiri daripada organisasi yang membeli bahan mentah
untuk digunakan sebagai input dalam pembuatan proses dan kemudian
menjual semula untuk mendapatkan keuntungan. Organisasi ini adalah
perniagaan
syarikat,
kilang dan agensi kerajaan.
Kami
akan meneruskan dengan menerangkan tingkah laku belian perniagaan,
keadaan menjejaskan pembeli perniagaan, pihak yang terlibat dan
faktor yang mempengaruhi dalam membeli perniagaan dan akhirnya,
pemahaman tentang pembelian keseluruhan perniagaan proses.
Adakah
tingkah laku pembeli perniagaan sama seperti pengguna pembeli? Sila
beri pendapat anda dengan melihat ciri-ciri kedua-dua pembeli.
KARAKTERISTIK
PASARAN PERNIAGAAN
Diuraikan
di bawah adalah ciri-ciri pasaran perniagaan yang terdiri daripada:
• Struktur
pasaran dan permintaan;
• Kelakuan
unit pembelian; dan
• Jenis
dan proses membuat keputusan.
5.1.1
Struktur dan Permintaan pasaran
Pasaran
perniagaan biasanya terdiri daripada sebilangan kecil pembeli tetapi
besar terma kuantiti pembelian. Sebagai contoh, JVC elektronik dan
elektrik
syarikat
membeli sejumlah besar bahan dan bahagian untuk digunakan lebih
lanjut di proses pengeluaran.
Pasaran
perniagaan difokuskan pada bidang seperti pusat perniagaan atau
perindustrian zon. Permintaan perniagaan timbul daripada permintaan
pengguna. Sebagai contoh, permintaan pelanggan untuk buku akan
menentukan kuantiti kertas mentah yang diperlukan untuk dibeli oleh
syarikat penerbitan.
5.1.2
Kelakuan Unit Pembelian
Lebih
sukar untuk melakukan pembelian perniagaan berbanding pembelian
pengguna melibatkan lebih banyak usaha belian. Sesetengah syarikat
membentuk jawatankuasa belian yang terdiri daripada pegawai teknikal
dan pengurusan atas untuk melaksanakan tugas membeli barangan yang
kompleks dan mahal. Ini menunjukkan bahawa pembelian perniagaan
melibatkan lebih banyak peserta untuk membuat keputusan.
5.1.3
Jenis dan Proses Membuat Keputusan
Keputusan
membeli perniagaan lebih kompleks dan melibatkan sejumlah besar wang,
isu teknikal kompleks dan interaksi di kalangan ramai orang. Semakin
banyak kompleks pembelian, semakin formal proses belian akan jadi
lebih dokumentasi dan penilaian pembekal.
Bandingkan
dan kontras pasaran perniagaan dengan pasaran pengguna.
PERNIAGAAN
PEMBELIAN PERNIAGAAN MODEL
Lihat
Rajah 5.1. Menurut model ini, keputusan membeli pembeli adalah
dipengaruhi oleh faktor pemasaran seperti produk, harga, pengedaran
dan promosi, dan faktor luaran seperti ekonomi, teknologi, politik
dan budaya. Pembeli akan mengambil kira semua faktor ini dalam
membuat keputusan membeli. Keputusan membeli melibatkan memilih
produk atau perkhidmatan, yang pembekal, kuantiti pesanan, keadaan
penghantaran dan pembayaran. Selain itu, a Keputusan pembeli
organisasi boleh dipengaruhi oleh individu atau organisasi.
Apa
yang anda fikir faktor persekitaran luaran seperti ekonomi, politik
dan teknologi mempengaruhi proses keputusan membeli perniagaan?
JENIS
SITUASI PEMBELIAN
Terdapat
tiga jenis situasi pembelian:
• Beli
balik langsung;
• Pelarasan
belian semula; dan
• Pembelian
baru.
5.3.1
Pembelian Balik Langsung
Beli
balik terus merujuk kepada situasi pembelian di mana produk tersebut
telah diperintahkan sebelum ini. Biasanya, pembeli perniagaan membuat
pesanan semula produk tanpa membuat sebarang perubahan. Pembekal
sedia ada perlu memastikan kepuasan pembeli oleh menyampaikan produk
dan perkhidmatan yang berkualiti tepat pada waktunya.
5.3.2
Pelarasan Belian Balik
Pelarasan
belian balik merujuk kepada situasi membeli di mana pembeli produk
memerlukan beberapa perubahan kepada spesifikasi produk atau syarat
pembayaran. Pelarasan pembelian semula perlu melibatkan lebih banyak
pembuat keputusan. Daripada pembekal dari sudut pandangan, ia mungkin
memberi peluang kepada mereka untuk membuat tawaran untuk mendapatkan
lebih banyak perniagaan.
5.3.3
Pembelian Baru
Pembelian
baru merujuk kepada pesanan untuk produk pada kali pertama. Perintah
baru ini melibatkan banyak individu dalam syarikat, yang terlibat
dalam mengenal pasti spesifikasi produk. Usaha tambahan diperlukan
untuk memahami produk atau untuk sumber untuk pembekal untuk
pembelian baru.
CHECK-SEMUA
5.1
Kenal
pasti tiga situasi di mana pembeli perniagaan membuat pembelian
PESERTA
DALAM PEMBELIAN PERNIAGAAN PROSES
Dalam
mana-mana organisasi perniagaan, pembuat keputusan pembelian dikenali
sebagai membeli unit. Ia terdiri daripada individu atau kumpulan yang
memainkan peranan yang berbeza dalam membuat keputusan membeli.
Kumpulan individu ini ditunjukkan dalam Jadual 5.1.
Jadual
5.1: Peserta dalam Proses Pembelian Perniagaan
Tidak.
NO
|
Peserta
|
Penerangan
|
1
|
Pengguna
Individu
|
Pengguna
individu produk adalah yang terlibat
menggunakan
dan menilai prestasi produk. Mereka
akan
dapat memberi maklum balas mengenai spesifikasi produk dan
mencadangkan kepada unit pembelian untuk membeli produk yang boleh
membantu menyelesaikan masalah operasi mereka.
|
2
|
Influencer
|
Seorang
ahli organisasi yang bukan pengguna tetapi adalah dibenarkan
menyertai proses penilaian produk sebagai pengalaman dan
pengetahuannya dicari oleh pembelian unit.
|
3
|
Pembeli
|
Seorang
ahli organisasi yang mempunyai kuasa untuk membuat keputusan akhir
mengenai perkara-perkara seperti pemilihan dan terma vendor dan
syarat-syarat pembelian.
|
4
|
Penentu
|
Seorang
anggota organisasi yang memegang kuasa untuk meluluskan pembelian.
|
5
|
Maklumat
Pengawal
|
Seorang
ahli organisasi yang menapis maklumat sebelum menyalurkannya
kepada pihak yang berkenaan. Sebagai contoh, a pegawai pembelian
boleh menyekat ejen jualan daripada melihat penentuan.
|
AKTIVITI
5.4
Memandangkan
ramai individu mengambil bahagian dalam proses pembelian perniagaan,
bagaimana ia menjejaskan vendor?
Berikut
adalah senario ringkas mengenai individu yang berlainan di Oryzz Sdn
Bhd yang terlibat dalam proses pembelian perniagaan. Cuba kenal pasti
ini peserta.
Peserta
|
Peranan
|
Ali
adalah Pengurus Besar Oryzz Sdn Bhd. Tanggungjawab utama beliau
ialah meluluskan sebarang pembelian melebihi
RM100,000.
|
|
John
bekerja sebagai jurutera di Oryzz Sdn Bhd. Kadang kala
kepakarannya dicari oleh bahagian pemasaran berkenaan
spesifikasi
produk.
|
|
Chan
bekerja dalam pembuatan seksyen sebagai pengurus. Salah seorang
daripada beliau tanggungjawab adalah untuk memastikan Mesin
berfungsi dengan baik sekali kali. Jika ada keperluan untuk
berubah alat ganti, Chan akan menghubungi
bahagian
pembelian.
|
|
Mahmud
adalah pengurus di Malaysia bahagian pembelian. Dia menguruskan
semua pembelian syarikat.
|
|
Lily
bekerja sebagai pembantu peribadi kepada Ali. Tugasnya adalah
untuk menyaring panggilan sebelum memindahkan garis kepada Ali.
|
|
FAKTOR
YANG MENDAPATKAN PERNIAGAAN
Membeli
Rajah
5.2 menunjukkan empat faktor utama yang mempengaruhi pembelian
perniagaan proses. Ini adalah faktor luaran, organisasi, personaliti
individu dan ciri demografi individu.
5.5.1
Faktor Luar
Faktor
persekitaran dikatakan mempunyai kesan yang besar terhadap pembelian
perniagaan. Sebagai contoh, persekitaran ekonomi boleh menjejaskan
permintaan produk. The pembeli perniagaan menghadapi cabaran apabila
ekonomi tidak menentu. Selain itu faktor ekonomi, yang lain seperti
teknologi, politik dan budaya boleh bermain peranan dalam
mempengaruhi pembelian perniagaan.
5.5.2
Faktor Organisasi
Faktor
organisasi seperti objektif syarikat, dasar, prosedur, struktur dan
sistem akan menentukan tingkah laku pembelian perniagaan. Oleh itu,
pemasar perniagaan mesti mengetahui objektif organisasi pembelian.
5.5.3
Keperibadian Individu
Oleh
kerana pusat pembelian terdiri daripada banyak ahli, interaksi antara
ahli-ahli boleh mempengaruhi keputusan untuk membeli. Pemasar
perniagaan mestilah tahu siapa yang mempunyai pengaruh terkuat
sehingga mereka boleh merancang strategi sewajarnya.
5.5.4
Ciri-ciri Individu
Ciri-ciri
individu seperti umur, pendapatan, pendidikan, personaliti dan sikap
terhadap risiko juga memainkan peranan dalam mempengaruhi keputusan
membeli perniagaan membuat.
PROSES
PEMBELIAN PERNIAGAAN
Proses
pembelian perniagaan terdiri daripada lapan peringkat. Perbincangan
ringkas adalah ditunjukkan dalam Jadual 5.2 di bawah untuk mengkaji
langkah-langkah yang terlibat dalam pembelian perniagaan keadaan.
SELF-CHECK
5.2
Terangkan
secara ringkas pengaruh utama pembelian perniagaan pembeli organisasi
yang anda kenal.
Jadual
5.2: Proses Pembelian Perniagaan
No
|
Peringkat
|
Penjelasan
|
1
|
Masalah
Pengenalan
|
Proses
pembelian bermula dengan pengakuan masalah yang dihadapi oleh
pengguna. Pengenalpastian masalah akan memerlukan pembeli untuk
mendapatkan penyelesaian dengan mencari produk atau perkhidmatan
tertentu di pasaran.
|
2
|
Penerangan
mengenai
Keperluan
Umum
|
Langkah
seterusnya adalah menyediakan perihalan produk keperluan. Langkah
ini memerlukan penglibatan
pengguna,
jurutera dan perunding jika sifatnya produk yang diperlukan adalah
kompleks.
|
3
|
Produk
Spesifikasi
|
Dari
keterangan keperluan umum, lebih terperinci spesifikasi teknikal
produk dikenalpasti.
|
4
|
Cari
Pembekal
|
Pembeli
perniagaan kini boleh menjadi sumber untuk pembekal yang
membekalkan produk tertentu ini.
|
5
|
Jemputan
untuk
Cadangan
|
Pada
peringkat ini, pembeli akan menjemput pembekal untuk menghantar a
cadangan dan spesifikasi untuk pertimbangan. Sekiranya perlu,
pembekal akan dipanggil untuk membuat persembahan produk atau
demonstrasi kepada pembeli.
|
6
|
Pemilihan
Pembekal
|
Ahli-ahli
di pusat pembelian akan menilai setiap cadangan pembekal selaras
dengan beberapa perkara tertentu kriteria dan membuat keputusan
untuk memilih yang paling berkelayakan pembekal.
|
7
|
Isu
Pengeluaran
|
Pembeli
akan menyediakan pesanan pembelian yang merupakan perjanjian
kontrak kepada pembekal yang dipilih. Kontrak itu menentukan
spesifikasi produk, kuantiti yang diperlukan, masa penghantaran,
polisi kembali barangan dan jaminan.
|
8
|
Meninjau
Prestasi
|
Selepas
masa tertentu menggunakan produk yang dibeli,
pembeli
akan mengkaji semula dan menilai prestasi produk pembekal.
Berdasarkan penilaian, pembeli akan memutuskan sama ada untuk
terus membeli balik, atau
mengubah
atau menamatkan kontrak.
|
SELF-CHECK
5.3
Uji
sendiri dengan menulis dan menerangkan lapan peringkat proses
pembelian perniagaan.
RINGKASAN
• Ciri
- ciri pasaran perniagaan terdiri daripada struktur pasaran dan
permintaan, pembelian tingkah laku unit, dan jenis dan proses membuat
keputusan.
• Tingkah
laku belian perniagaan dipengaruhi oleh faktor pemasaran seperti
produk,
harga, pengedaran dan kenaikan pangkat, dan faktor luaran seperti
ekonomi, teknologi, politik dan budaya. Pembeli akan mengambil
pertimbangkan semua faktor ini dalam membuat keputusan membeli.
• Terdapat
tiga jenis keadaan pembelian: beli balik langsung, beli balik
pelarasan dan pembelian baru.
• Di
mana-mana organisasi perniagaan, pembuat keputusan pembelian dikenali
sebagai membeli unit. Ia terdiri daripada individu atau kumpulan yang
memainkan peranan yang berbeza dalam membuat keputusan membeli.
Kumpulan individu ini adalah pengguna individu, pengawal selia,
pembeli, penentu dan pengawal maklumat.
• Beberapa
faktor utama yang mempengaruhi proses belian adalah organisasi,
individu,
personaliti dan faktor luaran.
• Proses
pembelian perniagaan melibatkan pengenalpastian masalah, keperluan
pengenalan, spesifikasi produk dan cari pembekal, cadangan jemputan,
pemilihan pembekal, perintah dan prestasi spesifikasi rutin kajian
semula.
Comments
Post a Comment