INTRODUCTORY MARKETING-BDPM1103 / TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ( TOPIK 9 )
Pengedaran
Saluran
Menjelang
akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:
1.
Terangkan lima jenis saluran pemasaran pengguna;
2.
Senarai lima jenis kedai runcit dan tiga jenis bukan kedai
peruncitan; dan
3.
Bincangkan empat elemen asas dalam pemasaran runcit.
PENGENALAN
Pernahkah
anda merenung apabila anda membeli bungkusan mi segera di kedai
runcit sebagai bagaimana produk makanan ini dipaparkan di rak di
kedai runcit? Siapakah pengeluar dan berapa kerap menukar tangan
sebelum sampai ke kedai? Ini soalan berkaitan dengan saluran
pengedaran.
Sekarang,
kita membincangkan salah satu unsur campuran pemasaran yang disebut
"tempat ‰ atau "Pengagihan." Saluran pengagihan
merujuk kepada proses bagaimana pengeluar barang dihantar ke tempat
yang mudah diakses oleh pelanggan. Proses ini melibatkan a sekumpulan
pihak saling bergantung yang membuat produk atau perkhidmatan
tersedia untuk ditamatkan pengguna. Pihak-pihak yang saling
bergantung ini adalah apa yang kita sebut orang tengah atau
perantara. Mereka termasuk pemborong, peruncit, agen dan lain-lain.
Dalam
bahagian ini, kami akan menerangkan pelbagai jenis saluran pengedaran
dan fungsi saluran pengedaran dalam pemasaran.
AHLI
SALURAN
Ahli
saluran boleh dalam bentuk saluran langsung, saluran runcit dan
borong
saluran.
(a)
Saluran terus
Ini
adalah bentuk paling mudah saluran pemasaran langsung dan terdiri
daripada dua lapisan iaitu pengeluar dan pengguna akhir. Contoh
pengedaran saluran langsung ialah Dell Komputer.
(b)
Saluran 2 saluran runcit
Saluran
akan mempunyai lebih banyak lapisan jika peruncit menjadi ahli.
(c)
Saluran 3 ăA saluran borong
Saluran
akan mempunyai lebih banyak lapisan jika pemborong menjadi ahli.
Ini
menunjukkan bahawa pengedaran saluran boleh menjadi pemasaran
langsung kepada pengguna akhir atau melalui beberapa lapisan
perantara sebelum produk dapat mencapai pengguna akhir. Lihat
Rajah
9.1.
Jika
beberapa tahap saluran terlibat, ia akan menjadi saluran pemasaran
tidak langsung. The saluran pemasaran tidak langsung boleh dalam
bentuk Saluran 2 atau 3 seperti yang ditunjukkan di atas. The
pengeluar menjual kepada peruncit, yang pada asalnya menjual semula
produk tersebut kepada pengguna akhir (Saluran 2), atau pengeluar
menjual dalam jumlah besar kepada pemborong, yang
mengasingkan
kuantiti dan menjual semula kepada peruncit (Saluran 3) yang pada
gilirannya dijual semula pembeli akhir.
Bagaimanakah
ahli saluran dapat menambah nilai kepada pengedaran? Soalan ini
membawa kita kepada melihat penggunaan perantara telah menghasilkan
kecekapan yang lebih besar dalam membuat barang tersedia untuk
pasaran sasaran. Di samping itu, pengantara menawarkan lebih banyak
pengeluar daripada ia boleh mencapai sendiri melalui rangkaian,
pengalaman, pengkhususan mereka
dan
lain-lain
Terangkan
mengapa sesetengah syarikat menggunakan saluran langsung dan
penggunaan saluran tidak langsung. Bagaimana anda menasihati mereka
untuk menggabungkan secara langsung dengan saluran tidak langsung?
9.1.1
Pemasaran Multi Channel
Hari
ini, syarikat boleh menggunakan pengedaran saluran pelbagai untuk
mencapai satu atau banyak segmen berbanding masa lampau di mana
kebanyakan syarikat hanya menggunakan satu saluran untuk dijual
kepada satu segmen pasaran. Lihatlah Rajah 9.2 untuk melihat sekilas
bagaimana pemasaran saluran pelbagai kerja-kerja. Sudah tentu, kita
tahu ia adalah sistem pengedaran di mana syarikat / pengeluar boleh
menubuhkan satu atau lebih saluran bagi mereka untuk merangkumi
segmen pasaran yang lebih luas. Untuk Contohnya, mereka boleh
mendekati segmen pengguna secara langsung melalui penghantaran
katalog, panggilan telefon dan internet. Sebagai alternatif, mereka
boleh melantik peruncit yang lebih dekat pasaran untuk membawa produk
kepada pengguna akhir. Syarikat juga boleh menjual secara tidak
langsung pasaran perniagaan melalui pemborong dan peruncit. Akhirnya,
mereka juga boleh membentuk mereka pasukan jualan sendiri untuk
menampung pasaran perniagaan
Berdasarkan
pemasaran pelbagai saluran, kenalpasti dan terangkan bagaimana
beberapa
produk telah melalui setiap peringkat saluran.
FAKTOR-FAKTOR
MENGENAI SALURAN DISTRIBUSI
Terdapat
beberapa faktor pemasar harus berfikir tentang memilih hak saluran
pengedaran. Saluran pengedaran yang sesuai akan membantu pemasar
membawa produk ke pasaran. Faktor-faktor ini adalah:
• Faktor
pasaran;
• Faktor
produk; dan
• faktor
pengeluar.
9.2.1
Faktor Pasaran
Pemasar
perlu mempertimbangkan faktor pasaran seperti (i) kumpulan sasaran,
(ii) kawasan geografi dan saiz pasaran, dan (iii) persaingan.
Pemasar
perlu tahu di mana kumpulan sasaran mereka melakukan pembelian
mereka. The Matlamatnya adalah untuk memastikan produk-produk
menjangkau mereka. Kawasan geografi akan dapat memberi petunjuk
kepada pemasar tentang seberapa luas pasaran. Lebih luas pasaran,
semakin banyak meluas saluran pengedaran yang diperlukan.
Syarikat-syarikat lain mungkin menggunakan yang sama saluran
pengedaran. Oleh itu, pemasar perlu memilih saluran yang kurang
dipilih
oleh orang lain.
9.2.2
Faktor Produk
Faktor
produk yang memerlukan perhatian pemasar adalah (i) sifat dari
produk,
(ii) peringkat kitaran hayat produk dan (iii) barang mudah rosak.
Sekiranya
produk itu kompleks dan memerlukan kepakaran teknikal atau
penyesuaian tinggi, Pemasar mungkin ingin mempertimbangkan untuk
membentuk pasukan jualan untuk dijual kepada kumpulan pelanggan ini
bukannya melantik pengedar. Sekiranya produk itu mudah, seperti
berkarbonat minuman, pemasar perlu melantik saluran pengedaran
intensif untuk menutupi lebih besar dan pasaran pengguna yang lebih
luas. Pada peringkat pengenalan, pemasar mungkin tidak perlu banyak
saluran. Semasa peringkat yang semakin meningkat, apabila jualan
mencapai tahap puncaknya, lebih banyak lagi saluran yang luas mungkin
diperlukan. Apabila produk mencapai tahap kematangan, Pemasar
biasanya akan mula mengurangkan saluran semasa pada peringkat menurun
walaupun lebih banyak saluran boleh dikurangkan. Dalam hal barangan
mudah rosak seperti makanan laut, sayuran, daging atau buah-buahan
yang tidak boleh disimpan dalam jangka masa yang panjang, saluran
pendek adalah diperlukan untuk membawa barang-barang tersebut ke
akhir pengguna.
9.2.3
Faktor Pengeluar
Faktor
pengeluar adalah (i) sumber dan (ii) kawalan. Sumber seperti modal,
aset
dan
kemahiran manusia akan menentukan jenis saluran pengedaran yang
diperlukan oleh pemasar. Akhir sekali, keupayaan pemasar untuk
menentukan dan mengawal harga, imej dan perkhidmatan adalah penting
dalam memilih saluran pengedaran.
Terangkan
dengan ringkas apakah faktor-faktor yang mesti dipertimbangkan
pemasar dalam memilih saluran pengedaran yang betul.
FUNGSI
SALURAN
Antara
fungsi saluran pengedaran ialah:
(a)
Mengangkut dan menyusun barangan sebelum pengagihan kepada pengguna;
(b)
Mengumpul dan menyebarkan maklumat berkaitan pasaran dan lain-lain,
dan
mengenal
pasti dan berkomunikasi kepada bakal pembeli berkenaan produk;
(c)
Memadankan tawaran dengan keperluan pembeli;
(d)
Memastikan perkhidmatan produk tersedia di mana dan bila pelanggan
mahukannya; dan
(e)
Melaksanakan fungsi saluran.
POWER
CHANNEL
Kuasa
saluran merujuk kepada keupayaan ahli saluran untuk membuat ahli-ahli
lain melakukannya apa yang mereka tidak akan lakukan tanpa kehadiran
kuasa ini. Seorang ahli saluran mempunyai lebih banyak kuasa
berbanding orang lain. Ini mungkin disebabkan oleh sebab-sebab
berikut:
(a)
Jumlah jualan yang lebih tinggi.
(b)
Ahli mempunyai maklumat terkini dan terperinci.
(c)
Kontrak antara ahli saluran adalah longgar
PENGURUSAN
SALURAN
Apabila
kita melihat pengurusan saluran, penting untuk menetapkan tugasan
yang
ahli
saluran boleh melakukan yang terbaik. Selain itu, semua kerjasama
anggota adalah kunci untuk mencapai matlamat saluran keseluruhan.
Sekiranya
ini tidak berfungsi dengan baik maka ahli saluran akan mula mempunyai
konflik.
9.5.1
Konflik Saluran
Konflik
saluran merujuk kepada pertikaian di kalangan ahli saluran kerana
ketidakupayaan mereka bekerjasama. Terdapat beberapa sumber konflik
seperti:
(a)
Pelbagai objektif di kalangan ahli;
(b)
Tumpuan pengagihan kuasa / aktiviti di kalangan ahli saluran;
(c)
Persepsi yang berbeza mengenai peranan di kalangan ahli saluran; dan
(d)
Penyalahgunaan kuasa di kalangan ahli saluran.
9.5.2
Penyelesaian Konflik
Apabila
konflik saluran timbul, ia perlu diselesaikan dengan cepat.
Penyelesaian konflik boleh dimulakan dengan membincangkan dan
bersetuju berdasarkan penyelesaian konflik menang-menang. Kedua,
perlu memastikan bahawa terdapat pertindihan minimum tanggungjawab
yang diberikan kepada ahli saluran. Ketiga adalah untuk
memperuntukkan lebih banyak wang untuk "Tarik ‰ dan"
tolak ‰ aktiviti di kalangan ahli saluran. Akhirnya, berikan lebih
tinggi ganjaran kewangan dalam bentuk komisen kepada ahli saluran.
RETAILING
AND WHOLESALING
Bahagian
ini melihat peruncitan dan pemborongan dalam saluran pengedaran.
Bahagian pertama menggambarkan peruncitan, jenis dan bentuk kedai
runcit dan pemasaran yang berbeza keputusan strategi yang perlu
dibuat oleh peruncit. Ini diikuti oleh bahagian seterusnya yang
membincangkan pemborongan.
9.6.1
Peruncitan
Runcit
merangkumi semua aktiviti yang terlibat dalam penjualan barangan atau
perkhidmatan secara langsung hingga akhir pengguna untuk kegunaan
peribadi. Jenis peruncit biasa di Malaysia ialah Tesco, Giant, Globe
Silk Store, 7-Eleven, Makro dan ini termasuk kedai-kedai runcit. Hari
ini, peruncitan tidak terhad kepada hanya kedai yang dikendalikan
oleh perniagaan. Ia termasuk jualan langsung dan mesin layan diri
automatik yang menjual minuman dan makanan. Jenis ini peruncitan
semakin popular di negara kita. Akhirnya, terdapat major tertentu
strategi pemasaran yang mana peruncit perlu digunakan untuk
menjalankan peruncitan yang berjaya perniagaan.
(a)
Jenis-jenis Kedai Runcit
Terdapat
dua jenis kedai runcit seperti kedai runcit dan bukan kedai
peruncitan. Ini ditunjukkan dalam Jadual 9.1.
No
Type Description
1.
Kedai Runcit Ini adalah pelbagai bentuk kedai runcit seperti
kedai-kedai
khusus, kedai-kedai jabatan, pasar raya,
kedai
serbaneka dan pasar raya besar. Setiap bentuk
kedai
runcit adalah berbeza dari aspek bilangan
produk
berbeza yang dijual serta bilangan pilihan
ditawarkan
untuk setiap jenis produk.
2.
Kedai Barang-Barang Khusus Kedai-kedai khusus adalah kedai-kedai yang
mempunyai garis terhad
produk
seperti kedai komputer, kedai basikal, alat tulis
kedai
dan kedai tontonan.
3.
Kedai Jabatan Jabatan Kedai adalah seperti Gaya Hidup Aktif dan
Metrojaya.
Kedai-kedai Jabatan membawa pelbagai baris
produk
ă biasanya pakaian, peralatan rumah tangga dan
barangan
rumah. Setiap baris produk dihasilkan oleh
syarikat
yang berbeza.
4.
Kemudahan
Kedai
/ Kedai Sundry
Kedai-kedai
yang mudah dijumpai berdekatan dengan perumahan
kawasan-kawasan.
Mereka
menjual pelbagai jenis produk pengguna. Kerana
berdekatan
dengan kawasan perumahan, mereka memudahkan pembeli
semua
barang isi rumah yang diperlukan. Contoh a
kedai
kemudahan yang beroperasi 24 jam adalah 7-Eleven.
5.
Pasaraya Supermarket yang lebih besar, mempunyai pelbagai yang lebih
luas
produk
dan terletak jauh dari perumahan
kawasan
seperti pusat bandar. Jenis produk
dibawa
oleh pasar raya termasuk makanan, pembersihan dan
produk
penyelenggaraan isi rumah dan banyak lagi.
Contoh
pasar raya ialah Bintang, Billion, The Store
dan
Supermarket Tambahan.
6.
Hypermarket Trend sekarang adalah pembinaan super sangat besar
pusat
seperti Carrefour dan Tesco yang menawarkan makanan
dan
produk bukan makanan. Ini memberikan banyak produk
pilihan
kepada pelanggan dengan harga yang lebih murah.
(b)
Runcit Bukan Kedai
Ini
termasuk pemasaran langsung, mesin penjual automatik dan jualan
langsung.
Ini
dijelaskan dalam Jadual 9.2.
Jadual
9.2: Jenis Runcit Bukan Simpanan
No
Type Description
1.
Pasaran Langsung Pemasaran langsung boleh dilakukan melalui pos
katalog,
pesanan mel, telemarketing, televisyen
pemasaran
dan radio langsung dan perkhidmatan membeli-belah dalam talian.
Pemasaran
langsung telah mendapat sokongan yang baik sejak kebelakangan ini
tahun.
Ini kerana melalui pemasaran langsung,
Pemasar
boleh berkomunikasi dengan pelanggan individu
rapat
dan langsung untuk mengenal pasti unik mereka
keperluan.
2.
Jualan Langsung Anda mungkin menghadapi penjual yang cuba menjual
anda
semasa anda sedang makan atau berjalan di tempat awam.
Bentuk
peruncitan ini dikenali sebagai jualan langsung.
Syarikat
insurans menggunakan ejen untuk melakukan secara langsung
menjual.
Pemasaran pelbagai peringkat seperti Avon dan Amway digunakan
keahlian
untuk mengunci anggota sebagai ejen jualan.
3.
Penjual automatik
Mesin
Mesin
layan diri automatik adalah jenis bukan kedai
peruncitan.
Ia boleh diletakkan di mana sahaja di kawasan seperti
stesen
minyak, lapangan terbang, stesen kereta api, perhentian bas,
kilang-kilang,
pejabat dan lain-lain
Mesin
di negara kita menjual minuman dan makanan ringan. Satu lagi
Contohnya
adalah mesin ATM. Ia adalah runcit automatik
mesin
yang menawarkan perkhidmatan perbankan.
Kenal
pasti pelbagai bentuk peruncitan kedai dan peruncitan tidak menyimpan
oleh
menyediakan
beberapa contoh.
Jadual
di bawah menyediakan senarai maklumat mengenai pelbagai bentuk
peruncitan.
Sila kenal pasti dan tulis jawapan anda di lajur kanan.
Maklumat
Jenis Runcit
Kedai
besar yang mempunyai banyak barisan produk
dan
setiap baris ini dihasilkan oleh a
syarikat
yang berbeza.
Lebih
besar dari segi saiz dan tawaran kedai
banyak
pilihan produk dan biasanya
terletak
jauh dari kawasan perumahan.
Ini
melibatkan komunikasi langsung dengan
pengguna
melalui katalog, pesanan mel,
telemarketing
dan lain-lain
Kedai
yang mempunyai barisan produk terhad
rak.
Pengedaran
yang menggunakan penjual.
(c)
Strategi Pemasaran Runcit
Perniagaan
runcit sangat mencabar pada masa kini. Peruncit berhadapan dengan
situasi
di mana mereka perlu membuat keputusan pemasaran yang sukar mengenai
sasaran
pelanggan yang mereka mahu tumpu, kedudukan produk, harga, promosi
dan
pengedaran. Peruncit perlu sentiasa bertanya tentang bagaimana
masing-masing elemen dalam campuran pemasaran dapat membantu mereka
dalam menentukan yang paling sesuai strategi pemasaran.
Terdapat
tiga keputusan utama yang perlu dibuat oleh peruncit berkenaan
produk
seperti yang diserlahkan:
(i)
Apa produk yang perlu dibawa?
Soalan
ini akan membimbing peruncit untuk menentukan jenis kedai runcit
sesuai untuk perniagaan mereka. Jika peruncit membuat keputusan untuk
membawa pilihan yang lebih besar produk kemudian kedai jabatan atau
pasar raya akan lebih baik daripada pasaran mini. Sekiranya produk
yang dibawa adalah terhad namun istimewa, maka kedai khusus mungkin
yang paling sesuai.
(ii)
Apakah campuran perkhidmatan yang ditawarkan?
Peruncit-peruncit
perlu memutuskan apa perkhidmatan yang ditawarkan, contohnya
penghantaran rumah, kemudahan kredit, skim ansuran atau perundingan.
(iii)
Apa jenis suasana kedai yang boleh dibuat?
Kedai
runcit mesti mewujudkan suasana yang serasi dengan pasaran
persekitaran. Sekiranya kumpulan sasaran terdiri daripada kelas atas,
pengguna kemudian suasana kedai harus menggambarkan kemewahan atau
prestij.
Harga
produk atau perkhidmatan sangat bergantung kepada pasaran sasaran
peruncit, kos pengeluaran dan harga pesaing. Harga produk mestilah
berdaya saing dan berpatutan untuk pasaran sasaran.
Para
peruncit perlu membuat keputusan mengenai pelbagai kempen promosi
seperti iklan, jualan peribadi, perhubungan awam, promosi jualan dan
sebagainya.
Pilihan
lokasi sangat penting dalam perniagaan peruncitan. Kejayaan
perniagaan runcit sangat berkaitan dengan lokasi. Ramai peruncit
memilih sibuk lokasi seperti pusat membeli-belah di bandar. Walau
bagaimanapun, terdapat beberapa peruncit
yang
memilih lokasi yang kurang sibuk dan dengan demikian, mempunyai
persaingan yang kurang.
9.6.2
Wholesaling
Aktiviti
pemborong termasuk menjual produk dan perkhidmatan kepada perantara
lain yang seterusnya akan menjual semula kepada pengguna akhir atau
pengguna perindustrian. Seorang pemborong memainkan peranan penting
dalam saluran pengedaran. Antara peranannya ialah:
(a)
Menjual dan mempromosikan produk pengeluar;
(b)
Memecahkan sebahagian besar untuk dijual semula kepada peruncit;
(c)
Memainkan fungsi logistik seperti pergudangan, pengurusan inventori
dan
pengangkutan;
dan
(d)
Menawarkan kemudahan kredit kepada pembeli.
Sama
seperti peruncit, pemborong diperlukan untuk menentukan strategi
pemasarannya. Pemborong perlu membuat keputusan mengenai pelbagai
pilihan produk yang boleh dibawa. Biasanya barisan produk yang
menguntungkan akan dipilih oleh pemborong. Untuk menetapkan harga
jualan semula tidak mudah. Pemborong boleh memilih berasaskan kos
yang mudah pendekatan harga seperti harga markah sehingga ia menambah
peratusan standard tertentu ke dalam kos produk atau perkhidmatan.
Memutuskan kempen promosi mungkin tidak
mudah
untuk pemborong tetapi mereka mungkin mempertimbangkan beberapa
kaedah promosi seperti iklan perdagangan, promosi jualan dengan
diskaun, jualan peribadi dan orang awam hubungannya. Akhirnya, lokasi
memainkan faktor penting dalam menentukan pengedaran saluran.
Pemborong boleh memilih lokasi yang lebih dekat kepada peruncit untuk
pengangkutan yang rendah kos.
Ahli
saluran boleh dalam bentuk saluran langsung, saluran runcit dan a
saluran borong.
• Pemasar
mesti memilih saluran pengedaran yang betul berdasarkan pasaran,
faktor produk dan pengeluar.
• Pemasar
perlu mempertimbangkan faktor pasaran seperti (i) kumpulan sasaran,
(ii) kawasan geografi dan saiz pasaran, dan (iii) persaingan.
• Faktor
produk yang memerlukan perhatian pemasar adalah (i) sifat dari
produk, (ii) peringkat kitaran hayat produk dan (iii) barang mudah
rosak.
• Faktor
pengeluar adalah (i) sumber dan (ii) kawalan. Sumber seperti modal,
aset
dan
kemahiran manusia akan menentukan jenis saluran pengedaran yang
diperlukan oleh pemasar.
Comments
Post a Comment