INTRODUCTORY MARKETING-BDPM1103 / TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ( TOPIK 4 )
TOPIK
4 - PasarAN Pengguna
Menjelang
akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:
1.
Jelaskan tiga peringkat membuat keputusan;
2.
Menilai empat faktor utama yang mempengaruhi keputusan pembelian
pengguna;
dan
3.
Hitung carta yang menunjukkan lima peringkat dalam membuat keputusan
membuat keputusan.
PENGENALAN
Topik
ini meneliti tingkah laku pembelian pengguna. Ini boleh ditakrifkan
sebagai tingkah laku individu atau kumpulan yang membeli produk dan
perkhidmatan untuk mereka penggunaan peribadi. Apa sebenarnya yang
mempengaruhi pengguna cara membeli? Untuk jawapan ini, anda akan
dibawa untuk mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi tingkah
laku pengguna. Ini adalah faktor budaya, sosial, peribadi dan
psikologi. Pemasar akan pasti cuba yang terbaik untuk mengkaji
bagaimana pengguna bertindak balas terhadap pemasaran mereka
aktiviti. Model tingkah laku pengguna kemudiannya boleh dijadikan
panduan untuk pemasar untuk mengetahui apa yang merangsang pengguna
membeli tingkah laku. Ia berlaku tidak kira sama ada kita adalah
pembeli impuls atau mengambil masa yang lama untuk berfikir sebelum
ini membeli, kita sebenarnya dipengaruhi oleh keputusan pembelian
kita sendiri.
Bahagian
berikut akan membincangkan lebih lanjut mengenai model tingkah laku
pengguna, faktor yang mempengaruhi pengguna membeli arah dan pengguna
dengan cara yang unik keputusan membeli
MODEL
PENGGUNA PENGGUNA
Berdasarkan
model tingkah laku pengguna seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 4.1,
pemasar boleh mengenal pasti "campuran pemasaran ‰ dan"
daya alam sekitar lain ‰ yang mempengaruhi pembeli "kotak
hitam, ‰ yang mengakibatkan pengguna memberi maklum balas dalam
memilih dan membeli produk. Campuran pemasaran terdiri daripada
produk, harga, promosi dan pengedaran. Angkatan alam sekitar adalah
ekonomi, teknologi, politik dan budaya. Semua kuasa pemasaran dan
alam sekitar mudah didedahkan kepada pembeli "kotak hitam. ‰
Pada ketika ini, pemasar perlu memberi perhatian yang lebih kepada
mengetahui bagaimana ciri-ciri pelanggan sendiri atau membeli
keputusan boleh mempengaruhi tindak balas utama mereka dalam memilih
produk, jenama, penjual khusus, masa pembelian dan jumlah yang
dibelanjakan untuk produk / perkhidmatan.
Memandangkan
proses membuat keputusan dalam minda pembeli, ia tidak mudah pemasar
untuk menentukan bagaimana ciri-ciri pembeli boleh menjejaskan
jangkaan mereka sebagai tindak balas untuk membuat keputusan
pembelian. Ini membawa kita untuk mengetahui faktor-faktor tersebut
mempengaruhi tingkah laku beli pengguna.
FAKTOR
YANG MENGGUNAKAN PENGGUNA
KEMUDAHAN
4.2.1
Faktor Kebudayaan
Faktor
kebudayaan boleh dibahagikan kepada budaya, sub budaya dan kelas
sosial. The Pemasar mesti tahu bagaimana setiap faktor budaya
mempengaruhi pelanggan tingkah laku.
(a)
Budaya
Budaya
boleh didefinisikan sebagai cara hidup individu dalam masyarakat. Ia
termasuk
amalan asas nilai, persepsi, keperluan dan nilai yang baik tingkah
laku belajar dari institusi seperti keluarga, tempat kerja, sekolah
dan gereja-gereja. Sebaik-baiknya, setiap kumpulan dalam masyarakat
mesti mempunyai budaya sendiri latar belakang. Walau bagaimanapun,
kami telah melihat beberapa pengaruh budaya tersebar seluruh dunia.
Pemasar mesti memahami budaya masyarakat pergerakan untuk mengenal
pasti produk atau perkhidmatan baru. Contohnya, di sana adalah
peningkatan kesedaran kesihatan di kalangan orang yang lebih prihatin
mengenai pemakanan yang sihat. Mereka mungkin lebih suka menggunakan
lebih banyak organik makanan daripada makanan yang diproses seperti
fastfood.
(b)
Sub budaya
Sub
budaya melibatkan sekumpulan individu yang berkongsi nilai yang sama.
Setiap
budaya mempunyai sub budaya yang lebih kecil. Sub budaya boleh
dikenalpasti melalui kewarganegaraan, kumpulan etnik dan agama.
Setiap kumpulan kaum di Malaysia Malaysia mempunyai sub budaya
sendiri. Adalah penting bagi pemasar untuk menjadi sedar tentang
sub-budaya kumpulan suka dan tingkah laku.
(c)
Kelas Sosial
Kelas
sosial merujuk kepada sekumpulan masyarakat yang berkongsi nilai yang
sama, kepentingan dan tingkah laku. Kelas sosial boleh ditentukan
dengan melihat pelbagai kombinasi faktor seperti tahap pendapatan,
jenis pekerjaan, pendidikan dan kekayaan. Pemasar berminat dengan
kelas sosial untuk mengenali beberapa ciri-ciri pengguna yang serupa
dalam kelas sosial tertentu.
Apa
yang anda faham mengenai ciri-ciri kebudayaan faktor yang
disenaraikan di bawah?
• Budaya
• Sub-budaya
• Kelas
sosial
4.2.2
Faktor Sosial
Tingkah
laku pengguna boleh dipengaruhi oleh faktor sosial seperti kumpulan,
keluarga, peranan dan status.
(a)
Kumpulan
Individu
adalah ahli kumpulan kecil. Kumpulan boleh dibentuk oleh rakan
pejabat, rakan dan rakan sebaya. Kumpulan kecil boleh mempengaruhi
seseorang tingkah laku. Kumpulan yang mempunyai kesan langsung ke
atas individu disebut sebagai kumpulan keahlian. Kumpulan keahlian
boleh terdiri daripada ahli keluarga, jiran atau rakan pejabat.
Terdapat interaksi yang kerap dan lebih dekat hubungan di kalangan
ahli. Sebaliknya, terdapat satu lagi jenis kumpulan keanggotaan yang
mempunyai lebih sedikit interaksi di kalangan ahli. Ini adalah
kumpulan agama, badan profesional dan persatuan perdagangan.
Tingkah
laku individu juga dipengaruhi oleh kumpulan lain yang mana dia
bukan
ahli, yang dikenali sebagai kumpulan rujukan. Kumpulan rujukan boleh
membentuk
sikap dan tingkah laku seseorang. Sebagai contoh, seorang profesional
pemain golf seperti Tiger Woods adalah pemain golf lain yang ingin
menjadi dikaitkan dengan kemahiran, pengetahuan, keperibadiannya dan
ciri-ciri lain yang boleh memberi pengaruh kepada orang lain.
Orang
dalam kumpulan rujukan boleh menjadi kumpulan yang memberi inspirasi
kepada memberi inspirasi kepada ahli baru untuk menyertai kumpulan.
Contoh-contoh kumpulan inspirasi adalah bintang filem, penghibur,
atlet dan ahli politik.
(b)
Keluarga
Ahli
keluarga boleh mempengaruhi tingkah laku membeli. Penemuan
penyelidikan menunjukkan bahawa suami, isteri dan anak-anak boleh
mempengaruhi satu sama lain dalam keputusan membeli membuat. Sebagai
contoh, pembelian pakej percutian keluarga boleh dipengaruhi oleh
kanak-kanak. Perubahan sedemikian mungkin memerlukan pemasar untuk
membujuk anak-anak bukan ibu bapa dalam membeli. Satu lagi contoh
ialah pengendali fastfood seperti McDonald's dan Kentucky Fried
Chicken. Mereka sering mensasarkan mereka iklan di kanak-kanak
walaupun pembuat keputusan adalah ibu bapa.
1.
Ingat bagaimana ahli keluarga anda mempengaruhi anda dalam membeli
produk
atau perkhidmatan. Sebagai contoh, bagaimana ahli keluarga anda
mempengaruhi
anda apabila anda memberitahu mereka bahawa anda mahu mendaftar masuk
OUM?
2.
Jika anda mempunyai anak, bagaimanakah ia mempengaruhi anda apabila
anda berhasrat makan di sebuah restoran eksklusif? Bincangkan.
3.
Bagaimanakah pasangan anda mempengaruhi anda membeli perabot?
Bincangkan.
(c)
Peranan dan Status
Peranan
boleh dianggap sebagai aktiviti yang diharapkan yang perlu dilakukan
oleh seseorang. Setiap peranan menggambarkan status yang berbeza.
Sebagai contoh, peranan dan status a orang dalam satu kumpulan
menerangkan kedudukannya. Semua orang memainkan peranan yang berbeza
mengikut
aktiviti yang diharapkan. Anda memainkan peranan seorang anak kepada
anda ibu bapa dan peranan saudara lelaki atau adik kepada
adik-beradik anda. Di sekolah, awak memainkan peranan seorang
pelajar.
Setiap
peranan datang dengan status yang mencerminkan kebanggaan umum dalam
masyarakat. Orang biasanya memilih produk tertentu yang serasi dengan
status mereka
dalam
masyarakat. Sebagai contoh, seorang pengurus di syarikat
multinasional mungkin memakai pakaian berjenama dan memandu kereta
mewah untuk mencerminkan statusnya.
4.2.3
Faktor Peribadi
Dalam
bahagian ini, kita akan melihat ciri-ciri peribadi seperti umur,
pekerjaan, keadaan ekonomi, gaya hidup, keperibadian dan konsep diri.
Ini boleh mempengaruhi membeli tingkah laku.
(a)
Umur
Tahap
usia yang berbeza boleh menyebabkan kecenderungan berlainan dalam
pembelian produk dan perkhidmatan. Sebagai contoh, pilihan
kanak-kanak adalah berbeza dari orang dewasa. Kanak-kanak seperti
gula-gula dan ais krim tetapi perubahan ini apabila mereka semakin
tua.
(b)
Pendudukan
Jenis
pekerjaan yang dipegang seorang individu boleh memberi kesan terhadap
tingkah laku beliannya. A pekerja kolar biru biasanya memakai pakaian
kasual dan lasak manakala a Pekerja kolar putih lebih suka pakaian
konservatif.
(c)
Situasi Ekonomi
Pilihan
produk dan jenama yang dibeli serta tempat untuk berbelanja
dipengaruhi oleh status ekonomi seseorang. Seorang yang kaya akan
lebih suka membeli barangan mewah dan berkualiti berbanding dengan
yang kurang kaya orang.
(d)
Gaya Hidup
Gaya
hidup adalah cara hidup yang boleh dijelaskan oleh tiga berbeza
dimensi. Ini adalah aktiviti, minat dan pendapat.
(i)
Aktiviti boleh menjadi hobi, sukan, acara sosial dan lain-lain;
(ii)
Minat boleh digunakan untuk makanan, fesyen, rekreasi dan lain-lain;
dan
(iii)
Pendapat mengenai diri mereka, isu sosial, perniagaan dan produk. A
Orang
yang mempunyai gaya hidup yang berbeza mungkin mempunyai pilihan
berbeza aktiviti, minat dan pendapat.
(e)
Keperibadian dan Konsep Diri
Keperibadian
merujuk kepada ciri-ciri seseorang seperti keyakinan, keikhlasan
(mis. jujur dan ceria), kecanggihan (contohnya moden dan
menawan), sosial kemahiran, autokratik dan agresif. Pemasar
menggunakan keperibadian dalam belajar bagaimana pengguna membuat
pemilihan produk. Contohnya, penyelidikan ada menunjukkan bahawa
pencinta kopi biasanya mempunyai keperluan yang lebih tinggi untuk
bersosial. Oleh itu, rumah kopi Barat seperti Starbucks dan San
Francisco
menyediakan
suasana yang selesa untuk pencinta kopi untuk berehat dan bersembang
sementara menikmati minuman mereka.
Konsep
diri berkaitan dengan identifikasi diri seseorang. Ia mencerminkan
imej seseorang menggambarkan orang lain. Contohnya, seseorang yang
memiliki Harley Davidson motosikal mungkin ingin menggambarkan
dirinya sebagai seseorang yang menikmati kebebasan.
Kenal
pasti faktor peribadi yang boleh mempengaruhi pengguna tingkah laku.
Terangkan alasan anda dengan contoh.
4.2.4
Faktor Psikologi
Terdapat
empat faktor psikologi utama iaitu motivasi, pembelajaran,
kepercayaan dan sikap dan persepsi. Keempat faktor psikologi ini
memainkan peranan utama dalam mempengaruhi keputusan membeli individu
seperti yang diterangkan di bawah.
(a)
Motivasi
Secara
teorinya, motivasi berkaitan dengan keperluan. Sekiranya seseorang
mempunyai keperluan yang kuat untuk mendapatkan pengiktirafan
material, dia bermotivasi untuk mencari kepuasan dengan memiliki
perkara-perkara penting. Motivasi manusia boleh dijelaskan
menggunakan popular Hierarki keperluan Maslow. Menurut Abraham
Maslow, seseorang itu didorong untuk memenuhi lima tahap keperluan.
Mereka terdiri daripada keperluan fisiologi,
keperluan
keselamatan, keperluan sosial, keperluan harga dan keperluan
aktualisasi diri. A orang akan memberikan lebih banyak penekanan pada
memenuhi keperluan yang paling penting dalam hierarki. Apabila
keperluan dipenuhi, orang itu akan berpindah ke peringkat seterusnya.
Satu kecacatan keperluan hierarki Maslow adalah bahawa ia tidak
menangani isu seperti ketika seseorang telah mencapai tahap tertentu
keperluan, mis. keperluan harga dan disebabkan oleh beberapa keadaan
yang tidak diduga beliau kehilangan pekerjaannya, akan tahap
keperluan aktualisasi diri seterusnya masih menjadi motivator penting
untuk orang itu.
(b)
Pembelajaran
Pembelajaran
berlaku apabila seseorang telah menjalani beberapa perubahan dalam
jangka hayat untuk pengalaman. Sebagai contoh, katakan Ali membeli
produk dari Syarikat X dan mengalami tahap kepuasan yang tinggi
menggunakan produk ini. Dia akan mahu melawat syarikat itu lagi untuk
membeli produk sejenis yang serupa. Pada Sebaliknya, jika dia
menghadapi masalah dengan produk yang dia beli, dia akan merasa tidak
senang dan tidak akan melawat syarikat itu pada masa akan datang.
Jadi, belajar melalui pengalaman dapat memperkuat tingkah laku
seseorang.
(c)
Kepercayaan dan Sikap
Kepercayaan
adalah pemikiran seseorang memegang sesuatu. Seseorang boleh
memperoleh kepercayaan melalui pembelajaran. Anggaplah Siti percaya
bahawa barangan elektrik dari Jepun adalah lebih tinggi kerana
pengalamannya yang baik dalam menggunakan bahasa Jepun jenama
elektrik. Beliau kemudiannya berminat membeli produk elektrik Jepun
lebih daripada produk lain.
Sikap
adalah kecenderungan seseorang untuk menilai sesuatu secara positif
atau negatif. Kepercayaan seseorang terhadap produk tertentu boleh
mempengaruhi sikap. Rujuk kepada contoh di atas. Kerana kepercayaan
Siti dalam kualiti Jepun yang tinggi barangan elektrik, beliau
membangun sikap positif terhadap barangan Jepun.
(d)
Persepsi
Setiap
orang mempunyai persepsi sendiri terhadap sesuatu. Persepsi
membolehkan kita untuk memilih, menganjurkan dan menganalisis
maklumat yang kami terima setiap hari. Ia adalah melalui persepsi
kita sendiri bahawa kita membentuk gambaran yang bermakna dalam diri
kita fikiran. Sebenarnya, kita bergantung pada persepsi kita sendiri
apabila membeli produk. A orang mungkin mempunyai persepsi yang
berbeza walaupun dia terdedah kepada maklumat yang sama.
Apa
yang anda faham mengenai terma utama berikut faktor psikologi yang
mempengaruhi tingkah laku pengguna?
• Motivasi
• Pembelajaran
• Kepercayaan
dan Sikap
• Persepsi
MEMBELI
PROSES KEPUTUSAN
Dalam
bahagian ini, kita akan melihat proses bagaimana pengguna membuat
pembelian keputusan. Ini digambarkan dalam Rajah 4.3. Sebelum anda
melakukan aktiviti belian seperti membawa item yang anda ingin beli
ke kaunter pembayaran, anda perlu membuat keputusan untuk membeli
terlebih dahulu. Membuat keputusan untuk membeli adalah satu proses.
Pengguna mempunyai untuk melalui lima peringkat dalam proses ini:
(a)
Kenali keperluan;
(b)
Mencari maklumat yang berkaitan;
(c)
Menilai pilihan yang ada;
(d)
Memutuskan produk yang hendak dibeli; dan
(e)
Tingkah laku pengguna selepas membeli produk.
Model
ini menyediakan panduan asas untuk membantu pengguna dalam sebarang
keadaan pembelian, sama ada membeli produk mudah atau kompleks.
4.3.1
Mengenali Keperluan
Peringkat
pertama bermula dengan mengiktiraf keperluan iaitu mengenal pasti
masalah atau mencari keperluan. Keperluan timbul daripada persoalan
dalaman individu seperti keperluan
untuk
makan dan minum. Keperluan juga boleh dicetuskan oleh persoalan
luaran seperti iklan pawagam yang membuat anda berfikir menonton
filem. 4.3.2 Carian Maklumat Apabila pengguna merasakan keperluan
yang kuat untuk produk tertentu, dia akan mencari lebih banyak lagi
maklumat mengenai produk seperti harga, spesifikasi produk dan
lain-lain.
Pengguna
boleh mendapatkan maklumat dari pelbagai sumber. Pengalaman
menggunakan produk boleh menjadi sumber maklumat dalam membimbing
pengguna untuk membeli a produk. Selain pengalaman, pengguna boleh
mendapatkan maklumat daripada perdagangan sumber seperti iklan,
jurujual dan sumber awam seperti media cetak / elektronik dan agensi
kerajaan. Kadang-kadang, pengguna mungkin merasa lebih selesa
mendapatkan cadangan produk dari peribadi sumber seperti ahli
keluarga, rakan dan jiran.
4.3.3
Penilaian Alternatif
Dari
carian maklumat, pengguna akan membuat senarai pilihan produk dalam
untuk
membuat perbandingan. Pengguna boleh menimbang kebaikan dan keburukan
a produk dalam pilihan yang ditetapkan dengan mengenal pasti satu set
kriteria untuk menilai produk atribut seperti harga, kualiti, reka
bentuk, saiz dan lain-lain. Dengan menilai pelbagai jenama, pengguna
boleh membuat pilihan yang lebih baik.
4.3.4
Keputusan Beli
Pada
peringkat membuat keputusan ini, pengguna harus memutuskan apakah
produk terbaik untuk membeli selepas menilai setiap alternatif. Walau
bagaimanapun, tidak semua niat belian akan menghasilkan pembelian
sebenar. Terdapat dua sebab yang boleh menyebabkan seseorang menjadi
menukar fikirannya dalam keputusan membeli i.e. (i) sikap orang lain
dan (ii)
keadaan
yang tidak dijangka. Jika orang lain yang dekat dengan pembeli
seperti pasangan pembeli, keluarga terdekat atau rakan tidak
bersetuju dengan pembelian, ini boleh menyebabkan peluang yang lebih
rendah pembeli membeli produk. Tidak dijangka keadaan adalah seperti
kenaikan mendadak harga pilihan yang paling disukai atau produk
pilihan di luar stok. Keadaan yang tidak diingini mungkin menjejaskan
minat pembeli membeli produk.
Pernahkah
anda berada dalam keadaan di mana anda benar-benar mahu membeli
sesuatu tetapi rakan rapat atau ahli keluarga anda tidak bersetuju
keputusan
awak? Adakah anda teruskan dan membelinya atau anda berubah
fikiran
anda? Bincangkan.
4.3.5
Kelakuan selepas Membeli
Proses
belian tidak berakhir selepas pengguna membeli produk. Pengguna
terlibat
dalam apa yang kita panggil "selepas tingkah laku pembelian. ‰
Oleh itu, pemasar mestilah terus memastikan pembeli berpuas hati
dengan produk yang dibeli. Jelas sekali, tahap kepuasan pembeli
bergantung kepada jangkaan dan produk sebenar prestasi. Katakan
jangkaan pembeli lebih tinggi daripada yang sebenarnya prestasi
produk, dia tidak akan berpuas hati dengan produk yang dibeli. Walau
bagaimanapun, jika prestasi produk memenuhi kehendak pembeli, maka
pembeli berpuas hati. Apa yang menarik minat pemasar adalah untuk
memastikan produk tersebut prestasi melebihi jangkaan pelanggan
supaya pelanggan yang gembira akan dapat kembali untuk pembelian
berulang.
Oleh
itu, para pemasar belajar lebih berhati-hati dan tidak menjanjikan
janji mereka pelanggan. Pemasar mesti memastikan bahawa produk mereka
berkualiti tinggi dan dapat memenuhi atau melebihi kepuasan pelanggan
mereka.
PROSES
PEMBUATAN KEPUTUSAN UNTUK MEMBELI PRODUK BARU
Anda
telah mempelajari lima tahap proses keputusan pembelian. Dalam
seksyen ini, kami akan melihat proses keputusan pembeli dalam
mengadopsi produk baru. Dikatakan bahawa pemasaran produk baru lebih
mencabar daripada menjual produk sedia ada. Apabila produk baru
dilancarkan ke pasaran, pemasar perlu berusaha keras untuk
mendapatkan pengguna untuk mengetahui dan menerima produk baru.
Penerimaan Proses adalah proses mental seseorang individu perlu
melalui. Ia bermula dari sangat awal apabila seseorang belajar
tentang produk baru sehingga dia menerimanya. Terdapat lima peringkat
dalam proses penerimaan produk baru iaitu kesedaran, minat,
penilaian, percubaan dan pengangkatan.
Terdapat
individu yang cepat menerima produk baru manakala ada yang lambat.
Mereka boleh dibahagikan kepada lima kumpulan mengikut masa yang
diambil belajar tentang dan menerima produk baru. Lima kumpulan ini
dipanggil perintis, awal accepter, majoriti awal, majoriti akhir dan
laggards. Sila lihat Rajah 4.4.
Perintis
adalah pengambil risiko dan akan menjadi yang pertama untuk mencuba
idea baru. Perintis adalah diikuti oleh penerima awal yang merupakan
pemikir utama dan mengamalkan idea baru awal. Kumpulan penerima sayap
awal juga boleh mempengaruhi orang lain. Awalnya kumpulan majoriti
lebih berhati-hati dalam menerima idea baru namun masih menerima yang
baru idea lebih awal daripada kebanyakan orang. Kumpulan ini mungkin
dipengaruhi oleh pemikir utama untuk menerima idea baru. Majoriti
terakhir lebih ragu tentang idea baru dan hanya menerimanya selepas
kebanyakan orang ada. Kumpulan laggard adalah kumpulan paling lambat
dalam syarat menerima idea baru. Kumpulan ini biasanya konservatif
dan memegang kepada tradisi.
RINGKASAN
• Campuran
pemasaran dan daya alam sekitar lain menjejaskan pembeli "kotak
hitam, ‰ sekali gus menghasilkan respons pengguna dalam memilih dan
membeli produk.
• Terdapat
empat faktor utama yang boleh mempengaruhi pembelian pengguna sendiri
keputusan: aspek budaya, psikologi, ciri peribadi dan sosial
pengaruh.
• Tingkah
laku pengguna boleh dipengaruhi oleh faktor sosial seperti kumpulan,
keluarga, peranan dan status.
• Terdapat
lima langkah utama dalam proses keputusan pembeli.
• pengiktirafan
keperluan, pencarian maklumat, penilaian alternatif, keputusan untuk
membeli dan selepas pembelian tingkah laku.
Comments
Post a Comment