INTRODUCTORY MARKETING-BDPM1103 / TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ( TOPIK 7 )
PRODUK
Menjelang
akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:
1.
Menjelaskan tiga langkah pemasaran sasaran;
2.
Senaraikan empat peringkat segmen pasaran;
3.
Mengarang empat asas segmen pasaran;
4.
Memohon syarat-syarat pemegangan yang berkesan;
5.
Senaraikan faktor penilaian dan pemilihan segmen pasaran; dan
6.
Rancang empat komponen campuran pemasaran.
PENGENALAN
Produk
adalah salah satu elemen penting dalam campuran pemasaran. Istilah
"produk ‰ adalah berkait rapat dengan proses pengeluaran.
Dalam pengeluaran, apa sahaja output yang dikeluarkan dipanggil
produk. Contohnya ialah komputer, perabot, televisyen dan lain-lain
konteks pemasaran, produk boleh ditakrifkan sebagai "apa yang
ditawarkan kepada pasaran dan diterima oleh pengguna melalui proses
pertukaran. ‰ Dalam bahagian ini, anda akan belajar mengenai makna
produk, bagaimana produk dikategorikan, pelbagai jenis produk di
pasaran, pembangunan produk baru dan kitaran hayat produk.
TAHAP
PRODUK
Pernahkah
anda berfikir tentang tahap produk? Katakan anda baru saja membeli
motosikal, apa yang sebenarnya anda dapat? Apakah faedah yang anda
dapati daripada memiliki dan menggunakan motosikal?
Untuk
memahami soalan di atas, anda perlu mengetahui tahap produk. Disana
ada pada asasnya tiga tahap seperti yang digambarkan dalam Rajah 7.1.
Lapisan yang paling dalam dipanggil teras manfaat. Ini diikuti oleh
lapisan kedua yang disebut produk sebenar dan akhirnya, lapisan luar
dipanggil produk tambahan.
7.1.1
Manfaat Teras
Tahap
faedah teras bermaksud manfaat paling asas yang sebenarnya pengguna
pembelian. Contohnya adalah: (i) manfaat teras jam tangan adalah
pengetahuan mengenai masa yang tepat dan (ii) manfaat teras sabun
adalah kebersihan.
7.1.2
Produk Sebenar
Produk
sebenar merujuk kepada produk sebenar yang memaparkan jenama, reka
bentuk, kualiti dan pembungkusan. Sebagai contoh, produk sebenar
Pakej Hewlett (HP) Pencetak komputer adalah nama, reka bentuk, ciri,
pembungkusan dan kualitinya. Semua ini ciri-ciri yang terdiri
daripada pencetak sebenar yang jelas berasal dari inti faedah yang
bererti memindahkan imej dan kata-kata dari skrin komputer ke
dalamnya bahan bercetak.
7.1.3
Produk Tambahan
Pasti,
pemasar ingin menawarkan penyelesaian lengkap kepada pelanggan.
Tambahan produk akan dibina di sekitar teras dan produk sebenar. Ini
termasuk percuma penghantaran, kemudahan kredit mudah,
penyelenggaraan, perkhidmatan jualan segera, jaminan lagi tempoh,
manual arahan dan sebagainya. Bagi contoh pencetak HP di atas,
Syarikat boleh memberikan jaminan dua tahun untuk memastikan
pelanggan kualiti produk. In Hakikatnya, jaminan ini menambah nilai
kepada jualan pencetak.
KLASIFIKASI
PRODUK
Pendekatan
untuk mengkategorikan produk adalah untuk memisahkan mereka ke dalam
produk pengguna dan produk perindustrian.
7.2.1
Produk Pengguna
Produk
pengguna adalah produk yang dibeli oleh pengguna akhir untuk peribadi
atau keluarga gunakan. Produk pengguna terdiri daripada
(a)
produk kemudahan,
(b)
membeli-belah produk,
(c)
produk khusus dan
(d)
produk tidak kemas.
Berikut
adalah terperinci penjelasan mengenai produk pengguna.
(a)
Produk Mudah
Produk
mudah merujuk kepada produk yang mudah didapati pengguna untuk
pembelian cepat dan mudah. Contoh adalah garam, sabun, surat khabar
dan
ubat
gigi. Jenis produk ini sering dibeli tanpa banyak perancangan dan
harga biasanya murah. Strategi pemasaran untuk kemudahan produk
adalah untuk diedarkan secara meluas ke kedai-kedai runcit di banyak
lokasi. Objektifnya adalah untuk membuat produk mudah didapati kepada
pengguna tanpa menghiraukan tempat geografi. Sebagai produk yang
mudah dibeli oleh orang-orang semua lapisan masyarakat, yang promosi
dan aktiviti iklan disasarkan kepada semua orang.
(b)
Produk Belian
Produk
belanja merujuk kepada produk pengguna yang tidak kerap dibeli oleh
pengguna. Membeli produk membeli-belah memerlukan pengguna
untukmelakukan beberapa perancangan terlebih dahulu. Perancangan
mudah seperti membuat produk perbandingan dari segi jenama produk,
harga, kualiti, saiz, berat dan lain-lain. Alasan pengguna
menjalankan perancangan adalah kerana sifat produk yang lebih mahal
daripada produk mudah. Contohnya berjenama pakaian berjenama,
peralatan dan perabot elektronik dan elektrik. The strategi pemasaran
untuk produk membeli-belah melibatkan lebih banyak iklan dan jualan
satu sama satu. Objektifnya adalah untuk membezakan produk syarikat
dari pesaingnya.
(c)
Produk Specialty
Produk
khusus adalah produk pengguna yang mempunyai ciri unik. Pengguna akan
terus berusaha mencari jenama produk khas mereka mahu. Sebagai
contoh, kereta mahal seperti Ferrari, Porsche dan Jaguar, antik
barangan dan berlian. Kerana mereka sanggup melaburkan masa dan wang
mereka mencapai mana-mana pengedar yang membawa produk khusus, harga
tidak lagi a kebimbangan terhadap mereka. Dari perspektif marketer,
mereka boleh melantik eksklusif pengedar / peniaga di kawasan pasaran
tertentu untuk mencapai kumpulan sasaran ini. The usaha promosi harus
dirancang khusus untuk kumpulan sasaran ini pengguna.
(d)
Produk Tidak Sebutharga
Produk
yang tidak disengajakan adalah produk pengguna yang pengguna tidak
pernah memikirkan membeli. Contohnya ialah insurans, produk kewangan,
plot pengebumian dan sebagainya. Dari pandangan strategi, pemasar
harus memberi tumpuan lebih kepada agresif iklan dan penggunaan
hubungan jualan untuk menutup tawaran perniagaan.
Bolehkah
anda menamakan dua contoh produk pengguna yang lain di ruang angkasa
diberi di bawah?
• Produk
pengguna:
• Kemudahan
Produk:
• Produk
Belanja:
• Specialty
Products:
7.2.2
Produk Perindustrian
Produk
industri adalah produk yang dibeli oleh organisasi perniagaan sebagai
input dalam proses pengeluaran. Produk ini juga boleh digunakan oleh
organisasi untuk dilakukan perniagaan. Produk industri boleh
dibahagikan kepada tiga kumpulan utama. Ini adalah:
(a)
Bahan Baku dan Suku Cadang
Bahan
mentah boleh dari produk pertanian seperti kapas, lateks, minyak
sawit, ternakan, sayur-sayuran dan sebagainya. Begitu juga, alat
ganti adalah barang separa diproses digunakan untuk pemprosesan
selanjutnya sebelum ia boleh ditukar menjadi produk akhir. Contohnya
adalah tayar, bahagian mati-casting, mentol dll.
(b)
Peralatan Aksesori
Peralatan
aksesori terdiri daripada produk yang digunakan dalam kilang
pembuatan untuk memudahkan pengeluarannya. Ini adalah jentera berat,
peralatan, sistem automatik, penghantar dan lain-lain
(c)
Bekalan dan Perkhidmatan
Bekalan
adalah barang operasi seperti minyak pelincir, kertas, pensil dan
lain-lain alat tulis. Item bekalan termasuk pemasangan, pembaikan dan
penyelenggaraan seperti kuku, pemutar skru dan penyapu. Perkhidmatan
merujuk kepada peruntukan penyelenggaraan, perkhidmatan pembaikan
atau bentuk bantuan lain.
Berdasarkan
apa yang anda pelajari sebelum ini, silakan ilustrasikan anda
memahami
soalan berikut dengan contoh.
- Apakah tiga tahap produk dan perkhidmatan?
- Membezakan perbezaan antara produk pengguna dan produk perindustrian.
KEPUTUSAN
ATAS PRODUK
Pemasar
menggunakan keputusan produk seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 7.2
sebagai panduan dalam membuat penghakiman mengenai produk dan
perkhidmatan yang hendak dijual kepada pelanggan sasaran. Rajah ini
menggambarkan
perkembangan dan proses pemasaran keputusan produk seperti ciri
produk, penjenamaan, pembungkusan, pelabelan dan perkhidmatan
sokongan yang sangat penting kepada pemasar.
(a)
Ciri Produk
Ciri
produk merujuk kepada kualiti, ciri dan reka bentuk sesuatu produk.
Sebelum menghasilkan produk baru, pemasar mesti membuat keputusan
mengenai produk tersebut ciri-ciri yang diperlukan. Pemasar mesti
membuat keputusan berkaitan dengan kualiti, ciri dan aspek reka
bentuk produk.
(i)
Kualiti Produk
Pemasar
mesti menentukan tahap kualiti produk yang boleh diterima. A syarikat
mungkin tidak semestinya menawarkan kualiti produk tertinggi kepada
semua pelanggan sasaran. Ini kerana tidak semua pelanggan memerlukan
kualiti yang tinggi. Atau sebaliknya, hanya segelintir yang mampu
membayar untuk produk berkualiti tinggi.
Kualiti
boleh dibahagikan kepada:
- kualiti prestasi dan (ii) kesesuaiankualiti. Sebagai contoh, kita boleh mengatakan bahawa kualiti prestasi "Parker ‰ pen lebih tinggi daripada" Kilometrico ‰ pen. Berbeza, kualiti pematuhan bermakna produk memenuhi spesifikasi industri dan bebas dari apa-apa kecacatan. Sebagai contoh, walaupun prestasi kualiti Pena Kilometrico tidak sebaik pena Parker, kedua-dua pena memenuhi kriteria pematuhan dan tiada kecacatan yang ditemui oleh pengguna.
(ii)
Ciri-ciri Produk
Dalam
menentukan ciri-ciri apa yang diperlukan untuk produk, pemasar boleh
menjalankan tinjauan untuk mengenal pasti pilihan pengguna untuk
ciri - ciri tertentu sebuah produk
Produk
yang ditawarkan kepada pengguna boleh dibuat dalam beberapa versi
atau model dengan ciri-ciri yang berbeza. Sebagai contoh, komputer
Dell menawarkan pelbagai PC produk dengan ciri-ciri yang berbeza
seperti kelajuan, memori dan skrin kualiti, saiz, berat dan reka
bentuk yang berbeza. Lebih banyak alternatif produk cenderung untuk
menyediakan pilihan lebih besar untuk pelanggan. Pelanggan boleh
memilih ideal mereka ciri-ciri untuk memenuhi keperluan mereka,
sehingga membawa kepada kepuasan pelanggan yang lebih tinggi tahap.
(iii)
Reka Bentuk Produk
Pemasar
boleh membezakan produk mereka dengan mencipta reka bentuk yang unik.
A Reka bentuk produk yang baik dapat menarik perhatian pelanggan.
Sebagai contoh, a telefon bimbit kompak mini boleh menjadi menarik
kepada pengguna.
(b)
Penjenamaan
Jenama
terdiri daripada nama, tanda atau simbol produk. Jenama membolehkan
pengguna untuk mengenal pasti produk atau pengeluar. Jenama juga
boleh membezakan produk daripada produk pesaingnya.
Pemilihan
jenama adalah penting kerana jenama yang baik boleh menyumbang kepada
kejayaan pemasaran sesebuah syarikat. Jenama yang baik mestilah:
(i)
Sorot manfaat dan kualiti produk kepada pengguna;
(ii)
Mudah dijelaskan; dan
(iii)
Tidak mempunyai makna buruk dalam bahasa asing.
(c)
Pembungkusan
Pakej
produk merujuk kepada bekas produk atau bungkus. Pembungkusan adalah
a proses merancang dan menghasilkan bekas atau bungkus produk. The
fungsi pakej tradisional adalah untuk tujuan menyimpan dan
perlindungan produk. Hari ini, pemasar menggunakan pembungkusan
sebagai alat pemasaran penting untuk menarik perhatian pelanggan
(Rajah 7.3). Pembungkusan yang menarik boleh menarik pengguna dan
menjana jualan. Pembungkusan ini juga direka untuk memberikan nilai
tambah kepada
Penerangan
Produk.
Syarikat
mesti membuat keputusan tentang saiz, bentuk, bahan, warna, tekstur
dan jenama tandatangan pembungkusan produk. Sebelum membuat
keputusan, pemasar mesti tentukan objektif pembungkusan, sama ada ia
berfungsi sebagai perlindungan atau penerangan produk. Keputusan ini
sepatutnya sepadan dengan objektif pembungkusan dan ciri-ciri lain
seperti kualiti, imej dan harga.
(d)
Pelabelan
Pelabelan
melibatkan usaha mencetak perkataan atau simbol ke dalam pakej atau
hanya melekat tag pada produk. Label membezakan identiti a produk
atau jenama, memberikan maklumat mengenai produk seperti kandungan
dan arahan mengenai cara menggunakan produk.
(e)
Jaminan Produk
Waranti
produk adalah perkhidmatan tambah nilai yang disertakan bersama
produk. Hari ini, banyak syarikat menggunakan jaminan produk untuk
meyakinkan pelanggan mereka kualiti dan kebolehpercayaan produk.
Bayangkan
anda seorang pengurus pemasaran yang telah ditugaskan
melihat
keputusan produk. Nyatakan keputusan yang anda akan buat
ciri
produk
PROSES
PEMBANGUNAN PRODUK BARU
Apabila
membaca akhbar atau menonton TV, kami sentiasa dibombardir dengan
banyak iklan produk dan perkhidmatan baru. Kemajuan teknologi
mempunyai memperkenalkan lebih banyak produk baru ke pasaran lebih
cepat daripada sebelum ini. Bila awak lihat iklan produk baru, tanya
diri anda sendiri apakah beberapa ciri ini produk dan
membandingkannya dengan versi atau model produk terdahulu. Mempunyai
anda pernah merenung bagaimana syarikat mendapat idea baru? Bagaimana
syarikat memastikan itu produk baru mereka akan dapat memenuhi
pasaran sasaran?
Pembangunan
produk dikaitkan dengan risiko tinggi. Itulah sebabnya banyak produk
baru gagal selepas pelancaran mereka ke pasaran, menyebabkan kerugian
besar kepada syarikat. Walau bagaimanapun, ada syarikat yang telah
belajar untuk lebih berhati-hati ketika memperkenalkan yang baru
produk. Bahagian ini akan membentangkan kepada anda lapan peringkat
membangunkan produk baru seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 7.4.
7.4.1
Generasi Idea
Perkembangan
produk baru bermula dengan generasi idea. Objektif utama Tahap ini
adalah untuk menghasilkan sebanyak mungkin idea dengan harapan dapat
mencari beberapa kebaikan yang. Sebuah syarikat boleh mengalu -
alukan idea - idea baru melalui percambahan saranan dengan pekerja
atau mencari maklumat luar dari pelanggan, pesaing, pembekal dan
pengedar.
(a)
Sumber Dalaman
Syarikat
itu dapat mencari idea baru dari sumber dalamannya seperti
penyelidikan kerja, pekerja, penjual dan lain-lain
(b)
Pelanggan
Syarikat
itu boleh menjalankan aktiviti bersama dengan pelanggan mengenai
produk pembangunan. Sesi kumpulan fokus untuk membincangkan idea
produk baru sering digalakkan. Syarikat mungkin ingin
mempertimbangkan pelanggan sebagai aduan sumber maklumat penting dan
menggunakannya untuk mengenal pasti kaedah baru untuk memperbaiki
atau mengubah suai produk.
(c)
Pesaing
Pesaing
adalah sumber idea terbaik. Sebuah syarikat boleh memantaunya pesaing
produk baru dilancarkan melalui iklan dan media lain seperti laman
web mereka, laporan tahunan dan risalah.
(d)
Pembekal dan Pengedar
Pembekal
dan pengedar boleh memberikan maklumat berharga kepada syarikat.
Pembekal dan pengedar lebih dekat dengan pasaran dan mengetahui apa
yang ada masalah yang dihadapi oleh pengguna dan kemungkinan produk
baru yang boleh membantu menyelesaikan masalah.
7.4.2
Pemeriksaan Idea
Tahap
kedua dalam proses pembangunan produk baru adalah pemeriksaan idea.
The Tujuan tahap ini adalah untuk menghapuskan idea-idea yang kurang
sedini mungkin. Ini adalah kerana kos pembangunan produk meningkat
dengan ketara dengan setiap peringkat pembangunan.
7.4.3
Pembangunan dan Pengujian Konsep
Idea
yang baik mesti dapat diubah menjadi produk yang hebat. Ia penting di
peringkat
ini untuk menentukan idea menarik yang dapat dikembangkan dan diuji
selanjutnya dengan kumpulan yang mewakili pasaran sasaran. Dengan
cara ini, pengguna diberikan a peluang untuk membayangkan dan
merasakan penawaran produk sebenar yang berpotensi untuk mereka.
Berdasarkan
eksperimen ini, konsep yang paling menarik akan masuk ke peringkat
seterusnya manakala konsep alternatif lain akan dijatuhkan.
7.4.4
Strategi Pemasaran
Pada
peringkat ini, strategi pemasaran yang dirancang adalah untuk
menjawab soalan berikut:
• Siapakah
pelanggan sasaran?
• Apakah
strategi kedudukan yang paling sesuai untuk produk ini?
• Apakah
strategi pemasaran produk ini?
• Apakah
jangkaan jualan dan ramalan pasaran saham dalam jangka pendek dan
jangka panjang?
Strategi
pemasaran ini bertujuan untuk memenuhi objektif untuk berjaya
memperkenalkan produk baru ke pasaran.
7.4.5
Analisis Perniagaan
Selepas
strategi pemasaran dibangunkan, syarikat akan menjalankan perniagaan
analisis. Ia akan menghasilkan unjuran bagi penjanaan pendapatan
jualan, keuntungan dan kerugian anggaran dan unjuran kos projek.
Sekiranya keuntungan yang diunjurkan dari produk baru adalah
memuaskan, syarikat boleh memutuskan untuk membangunkan produk. Idea
ini akan menjadi jatuh jika unjuran keuntungan berada di bawah paras
yang memuaskan.
7.4.6
Pembangunan Produk
Pada
peringkat ini, konsep produk berubah menjadi sampel fizikal. A
prototaip produk boleh dibina sebagai contoh untuk demonstrasi kepada
pihak pengurusan. Syarikat itu kemudiannya akan melaksanakan
pemeriksaan fungsian prototaip dan membuat pengubahsuaian yang
diperlukan. Jika prototaip melepasi semua pemeriksaan berfungsi,
sampel akan maju ke peringkat pengeluaran, di mana prototaip itu
berubah menjadi
produk
sebenar.
7.4.7
Ujian Pasaran
Setelah
produk dibangunkan dan lulus semua ujian fungsional, peringkat
seterusnya adalah membawa produk keluar untuk ujian lanjut dalam
tetapan pasaran sebenar. Objektif ujian pemasaran adalah untuk
mengkaji sama ada program pemasaran syarikat yang direka untuk
menguji produk itu mampu berjaya menarik pembeli baru. Keputusan
ujian pemasaran akan menunjukkan kepada syarikat sama ada produk
memerlukan sebarang perubahan atau sama ada program pemasaran
memerlukan sebarang pelarasan sebelum produk tersebut dilancarkan
sepenuhnya.
7.4.8
Pengkomersialan
Pada
peringkat ini, syarikat mesti membuat keputusan mengenai masa dan
tempat yang sesuai untuk melancarkan produk. Syarikat itu boleh
strategi untuk memperkenalkan produk baru di pasaran kecil segmen dan
semoga ia perlahan-lahan menembusi dan menyebar ke segmen lain dalam
a masa yang singkat. Walau bagaimanapun, jika syarikat mempunyai
keyakinan tinggi terhadap produk barunya, ia boleh melancarkan produk
segera ke pasaran antarabangsa.
Apakah
peringkat yang terlibat dalam membangunkan produk baru? Terangkan
sebentar.
Kenal
pasti pelbagai sumber idea untuk pembangunan produk baru pilihan
anda.
CEPAT
LIFE PRODUK
Terdapat
banyak produk yang boleh didapati di pasar raya hari ini yang tidak
wujud
dalam dekad yang lalu. Terdapat juga produk dan jenama yang ada satu
dekad yang lalu tetapi tidak lagi di rak pasar raya. Contohnya,
sekarang agak sukar untuk temui pemain kaset video walaupun ia adalah
perkara yang popular pada masa lalu. Ini adalah kerana Pemain kaset
video telah digantikan oleh pemain DVD. Teknologi yang sangat besar
Kemajuan telah menyebabkan barangan elektronik menjadi usang dalam
masa yang lebih singkat.
Alat
teknologi seolah-olah mempunyai kehidupan yang singkat. Setiap produk
yang diperkenalkan di pasaran perlu melalui siri kitaran hayatnya
sendiri. Ini membawa kita untuk melihat konsep produk lain, yang
biasanya dikenali sebagai kitaran hayat produk. Di dalam ini seksyen,
anda akan mempelajari tentang lima peringkat kitaran hayat produk.
Ini adalah:
(a)
Peringkat pembangunan produk;
(b)
Tahap pengenalan;
(c)
Tahap pertumbuhan;
(d)
Tahap kematangan; dan
(e)
Peringkat penolakan.
Kami
juga akan membincangkan pertumbuhan jualan, keuntungan, persaingan,
strategi dan objektif pemasaran setiap peringkat.
7.5.1
Peringkat Pembangunan Produk
Tahap
ini bermula apabila sebuah syarikat cuba mengembangkan idea yang baik
dan mengubahnya menjadi produk yang boleh dikerjakan baru. Syarikat
itu perlu melabur wang dan usaha dalam penyelidikan dan pembangunan
dengan matlamat untuk memperkenalkan produk baru dengan berjaya ke
dalam pasaran. Pada peringkat ini, pertumbuhan jualan dan keuntungan
adalah sifar.
7.5.2
Pengenalan Peringkat
Apabila
produk baru dilancarkan ke pasaran, tidak ramai yang menyedarinya.
Oleh
kerana ia baru, pertumbuhan jualan perlahan. Keuntungan yang dijana
adalah kemungkinan besar kecil atau kadang-kadang syarikat mungkin
mengalami kerugian awal. Jumlah pesaing di pasaran sedikit. Strategi
pemasaran adalah untuk menawarkan produk yang unik dengan harga yang
berpatutan, membina pengedaran terpilih dan menjalankan promosi berat
kepada menarik perhatian produk baru. Objektifnya adalah untuk
mewujudkan kesedaran produk dan ujian baru.
7.5.3
Peringkat Pertumbuhan
Pada
tahap ini, lebih ramai pelanggan sedar dan mula menerima produk
tersebut. Jualan dan keuntungan meningkat dengan ketara. Persaingan
pada peringkat ini adalah sederhana. The strategi pemasaran adalah
untuk menawarkan perkhidmatan lanjutan produk dan tambah nilai
seperti waranti. Pemasar boleh menetapkan harga yang rendah untuk
menembusi pasaran lebih cepat dan membina pengedaran intensif untuk
liputan pasaran yang lebih luas. Pada masa ini, promosi adalah
dikurangkan untuk memanfaatkan permintaan yang tinggi. Objektif
pemasaran adalah untuk memaksimumkan bahagian pasaran.
7.5.4
Peringkat Matang
Tahap
kematangan bermula apabila jualan mula perlahan. Ini mungkin kerana
kebanyakannya daripada calon pembeli telah membeli produk tersebut.
Pada peringkat ini, keuntungan akan menjadi stabil ke tahap yang
sederhana. Pertandingan menjadi sengit dengan banyak orang langsung
mencabar satu sama lain. Kita juga boleh melihat beberapa pesaing
tidak langsung memasuki
pasaran.
Strategi pemasaran adalah untuk mempelbagaikan jenama produk, sepadan
dengan harga dengan pesaing, membina pengedar yang lebih intensif dan
bertambah promosi untuk menggalakkan penukaran jenama. Objektifnya
adalah untuk memaksimumkan keuntungan sementara mempertahankan
bahagian pasaran.
7.5.5
Merosakkan Peringkat
Pada
peringkat penurunan ini, jualan dan keuntungan adalah rendah. Jika
keadaan ini berterusan, ia mungkin membawa kepada jualan dan
keuntungan yang negatif. Ini mungkin disebabkan produk diganti dengan
produk baru. Produk baru ini mempunyai keupayaan untuk memenuhi
keperluan pasaran
lebih
baik daripada semasa. Pada peringkat ini, hanya terdapat beberapa
pesaing langsung. The strategi pemasaran adalah untuk mengubah suai:
(a)
Pasaran untuk meningkatkan status produk semasa. Strategi ini akan
membolehkan pemasar untuk mencari pengguna baru dan segmen pasaran,
meletakkan semula produknya jenama supaya ia boleh menjadi lebih
menarik kepada yang lain yang lebih besar dan berkembang pesat segmen
dan akhirnya, meningkatkan kadar penggunaan di kalangan pengguna
sedia ada.
(b)
Produk dengan menukar penampilan fizikal atau kandungannya untuk
menarik lebih banyak lagi pengguna. Ini boleh dilakukan dengan
meningkatkan kualiti, kebolehpercayaan, kelajuan, penggayaan dan dll
Pemasar juga boleh mempertimbangkan melanjutkan tempoh jaminan,
berkembang ciri keselamatan dan peningkatan kemudahan penggunaan.
(c)
Campuran produk, contohnya, dengan menawarkan versi baru atau lebih
baik, memotong harga, melancarkan kempen iklan yang lebih berkesan
dan melantik lebih besar saluran pengedaran. Objektif pemasaran
adalah untuk mengurangkan perbelanjaan dan susu produk maksima.
7.5.6
Gaya, Fesyen dan Fad
Kita
perlu memahami bahawa tidak semua produk menjalani kitaran hayat
produk biasa seperti diserlahkan di atas. Kitaran hayat yang berbeza
digambarkan dalam Rajah 7.6. Terdapat
(i)gaya,
(ii)
fesyen dan
(iii)
fad. Gaya adalah cara ekspresi tertentu. Sekali gaya
dicipta,
ia boleh bertahan untuk generasi. Fesyen adalah gaya yang lebih baru
yang popular diterima dalam bidang tertentu. Fad adalah fesyen yang
muncul dengan pantas dan diterima pakai bersungguh-sungguh tetapi
kemudian ia pudar dengan cepat juga.
1.
Kenal pasti lima peringkat yang terlibat dalam kitaran hayat produk.
Terangkan setiap peringkat berdasarkan pemahaman anda sendiri.
2.
Lukis lima peringkat kitaran hayat produk. Kitaran hayat produk juga
boleh dibentuk dalam pelbagai bentuk. Lukis dan terangkan pelbagai
bentuk kitaran hayat produk.
Lawati
http://3m.com. 3M terkenal di pasaran untuknya produk inovatif. Klik
pada "Mengenai 3M ‰ ikon dan kemudian pada "What's New ‰
untuk mengetahui rahsia produk inovatif 3MÊ pembangunan.
RINGKASAN
• Terdapat
tiga peringkat utama produk: produk tambahan, sebenar dan teras.
• Tahap
faedah utama bermakna faedah paling asas yang sebenarnya pengguna
pembelian. Produk sebenar merujuk kepada produk sebenar yang
memaparkan jenamanya sendiri nama, reka bentuk, kualiti, dan
pembungkusan.
• Produk
tambahan akan dibina di sekitar teras dan produk sebenar. Ini
termasuk
penghantaran percuma, kemudahan kredit mudah, penyelenggaraan,
perkhidmatan jualan segera, tempoh waranti lagi dan manual arahan dan
lain-lain
• Dua
klasifikasi asas produk ialah produk dan industri pengguna produk.
• Produk
pengguna dibeli oleh pengguna akhir untuk kegunaan peribadi atau
keluarga. Produk pengguna terdiri daripada produk kemudahan, produk
membeli-belah, khusus produk dan produk yang tidak disambungkan.
• Produk
industri dibeli oleh organisasi perniagaan sebagai input dalam
proses
pengeluaran. Produk industri boleh dibahagikan kepada tiga kategori:
mentah bahan dan alat ganti, peralatan aksesori, dan bekalan dan
perkhidmatan.
• Produk
baru dibangunkan melalui lapan peringkat produk pembangunan:
generalisasi idea, pemeriksaan idea, pembangunan konsep dan ujian,
strategi pemasaran, analisis perniagaan, pembangunan produk, pasaran
pengujian dan pengkomersialan.
• Terdapat
lima peringkat kitaran hayat produk: pembangunan produk, pengenalan,
pertumbuhan, kematangan dan kemerosotan.
Comments
Post a Comment