INTRODUCTORY MARKETING-BDPM1103 / TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ( TOPIK 7 )

PRODUK

Menjelang akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:
1. Menjelaskan tiga langkah pemasaran sasaran;
2. Senaraikan empat peringkat segmen pasaran;
3. Mengarang empat asas segmen pasaran;
4. Memohon syarat-syarat pemegangan yang berkesan;
5. Senaraikan faktor penilaian dan pemilihan segmen pasaran; dan
6. Rancang empat komponen campuran pemasaran.

PENGENALAN
Produk adalah salah satu elemen penting dalam campuran pemasaran. Istilah "produk ‰ adalah berkait rapat dengan proses pengeluaran. Dalam pengeluaran, apa sahaja output yang dikeluarkan dipanggil produk. Contohnya ialah komputer, perabot, televisyen dan lain-lain konteks pemasaran, produk boleh ditakrifkan sebagai "apa yang ditawarkan kepada pasaran dan diterima oleh pengguna melalui proses pertukaran. ‰ Dalam bahagian ini, anda akan belajar mengenai makna produk, bagaimana produk dikategorikan, pelbagai jenis produk di pasaran, pembangunan produk baru dan kitaran hayat produk.

TAHAP PRODUK

Pernahkah anda berfikir tentang tahap produk? Katakan anda baru saja membeli motosikal, apa yang sebenarnya anda dapat? Apakah faedah yang anda dapati daripada memiliki dan menggunakan motosikal?

Untuk memahami soalan di atas, anda perlu mengetahui tahap produk. Disana ada pada asasnya tiga tahap seperti yang digambarkan dalam Rajah 7.1. Lapisan yang paling dalam dipanggil teras manfaat. Ini diikuti oleh lapisan kedua yang disebut produk sebenar dan akhirnya, lapisan luar dipanggil produk tambahan.

7.1.1 Manfaat Teras

Tahap faedah teras bermaksud manfaat paling asas yang sebenarnya pengguna pembelian. Contohnya adalah: (i) manfaat teras jam tangan adalah pengetahuan mengenai masa yang tepat dan (ii) manfaat teras sabun adalah kebersihan.

7.1.2 Produk Sebenar

Produk sebenar merujuk kepada produk sebenar yang memaparkan jenama, reka bentuk, kualiti dan pembungkusan. Sebagai contoh, produk sebenar Pakej Hewlett (HP) Pencetak komputer adalah nama, reka bentuk, ciri, pembungkusan dan kualitinya. Semua ini ciri-ciri yang terdiri daripada pencetak sebenar yang jelas berasal dari inti faedah yang bererti memindahkan imej dan kata-kata dari skrin komputer ke dalamnya bahan bercetak.

7.1.3 Produk Tambahan

Pasti, pemasar ingin menawarkan penyelesaian lengkap kepada pelanggan. Tambahan produk akan dibina di sekitar teras dan produk sebenar. Ini termasuk percuma penghantaran, kemudahan kredit mudah, penyelenggaraan, perkhidmatan jualan segera, jaminan lagi tempoh, manual arahan dan sebagainya. Bagi contoh pencetak HP di atas, Syarikat boleh memberikan jaminan dua tahun untuk memastikan pelanggan kualiti produk. In Hakikatnya, jaminan ini menambah nilai kepada jualan pencetak.

KLASIFIKASI PRODUK

Pendekatan untuk mengkategorikan produk adalah untuk memisahkan mereka ke dalam produk pengguna dan produk perindustrian.

7.2.1 Produk Pengguna

Produk pengguna adalah produk yang dibeli oleh pengguna akhir untuk peribadi atau keluarga gunakan. Produk pengguna terdiri daripada
(a) produk kemudahan,
(b) membeli-belah produk,
(c) produk khusus dan
(d) produk tidak kemas.

Berikut adalah terperinci penjelasan mengenai produk pengguna.

(a) Produk Mudah
Produk mudah merujuk kepada produk yang mudah didapati pengguna untuk pembelian cepat dan mudah. Contoh adalah garam, sabun, surat khabar dan
ubat gigi. Jenis produk ini sering dibeli tanpa banyak perancangan dan harga biasanya murah. Strategi pemasaran untuk kemudahan produk adalah untuk diedarkan secara meluas ke kedai-kedai runcit di banyak lokasi. Objektifnya adalah untuk membuat produk mudah didapati kepada pengguna tanpa menghiraukan tempat geografi. Sebagai produk yang mudah dibeli oleh orang-orang semua lapisan masyarakat, yang promosi dan aktiviti iklan disasarkan kepada semua orang.

(b) Produk Belian
Produk belanja merujuk kepada produk pengguna yang tidak kerap dibeli oleh pengguna. Membeli produk membeli-belah memerlukan pengguna untukmelakukan beberapa perancangan terlebih dahulu. Perancangan mudah seperti membuat produk perbandingan dari segi jenama produk, harga, kualiti, saiz, berat dan lain-lain. Alasan pengguna menjalankan perancangan adalah kerana sifat produk yang lebih mahal daripada produk mudah. Contohnya berjenama pakaian berjenama, peralatan dan perabot elektronik dan elektrik. The strategi pemasaran untuk produk membeli-belah melibatkan lebih banyak iklan dan jualan satu sama satu. Objektifnya adalah untuk membezakan produk syarikat dari pesaingnya.

(c) Produk Specialty
Produk khusus adalah produk pengguna yang mempunyai ciri unik. Pengguna akan terus berusaha mencari jenama produk khas mereka mahu. Sebagai contoh, kereta mahal seperti Ferrari, Porsche dan Jaguar, antik barangan dan berlian. Kerana mereka sanggup melaburkan masa dan wang mereka mencapai mana-mana pengedar yang membawa produk khusus, harga tidak lagi a kebimbangan terhadap mereka. Dari perspektif marketer, mereka boleh melantik eksklusif pengedar / peniaga di kawasan pasaran tertentu untuk mencapai kumpulan sasaran ini. The usaha promosi harus dirancang khusus untuk kumpulan sasaran ini pengguna.

(d) Produk Tidak Sebutharga
Produk yang tidak disengajakan adalah produk pengguna yang pengguna tidak pernah memikirkan membeli. Contohnya ialah insurans, produk kewangan, plot pengebumian dan sebagainya. Dari pandangan strategi, pemasar harus memberi tumpuan lebih kepada agresif iklan dan penggunaan hubungan jualan untuk menutup tawaran perniagaan.






Bolehkah anda menamakan dua contoh produk pengguna yang lain di ruang angkasa diberi di bawah?

Produk pengguna:
Kemudahan Produk:
Produk Belanja:
Specialty Products:

7.2.2 Produk Perindustrian

Produk industri adalah produk yang dibeli oleh organisasi perniagaan sebagai input dalam proses pengeluaran. Produk ini juga boleh digunakan oleh organisasi untuk dilakukan perniagaan. Produk industri boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan utama. Ini adalah:

(a) Bahan Baku dan Suku Cadang
Bahan mentah boleh dari produk pertanian seperti kapas, lateks, minyak sawit, ternakan, sayur-sayuran dan sebagainya. Begitu juga, alat ganti adalah barang separa diproses digunakan untuk pemprosesan selanjutnya sebelum ia boleh ditukar menjadi produk akhir. Contohnya adalah tayar, bahagian mati-casting, mentol dll.

(b) Peralatan Aksesori
Peralatan aksesori terdiri daripada produk yang digunakan dalam kilang pembuatan untuk memudahkan pengeluarannya. Ini adalah jentera berat, peralatan, sistem automatik, penghantar dan lain-lain

(c) Bekalan dan Perkhidmatan
Bekalan adalah barang operasi seperti minyak pelincir, kertas, pensil dan lain-lain alat tulis. Item bekalan termasuk pemasangan, pembaikan dan penyelenggaraan seperti kuku, pemutar skru dan penyapu. Perkhidmatan merujuk kepada peruntukan penyelenggaraan, perkhidmatan pembaikan atau bentuk bantuan lain.

Berdasarkan apa yang anda pelajari sebelum ini, silakan ilustrasikan anda
memahami soalan berikut dengan contoh.

  1. Apakah tiga tahap produk dan perkhidmatan?

  1. Membezakan perbezaan antara produk pengguna dan produk perindustrian.


KEPUTUSAN ATAS PRODUK

Pemasar menggunakan keputusan produk seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 7.2 sebagai panduan dalam membuat penghakiman mengenai produk dan perkhidmatan yang hendak dijual kepada pelanggan sasaran. Rajah ini
menggambarkan perkembangan dan proses pemasaran keputusan produk seperti ciri produk, penjenamaan, pembungkusan, pelabelan dan perkhidmatan sokongan yang sangat penting kepada pemasar.

(a) Ciri Produk
Ciri produk merujuk kepada kualiti, ciri dan reka bentuk sesuatu produk. Sebelum menghasilkan produk baru, pemasar mesti membuat keputusan mengenai produk tersebut ciri-ciri yang diperlukan. Pemasar mesti membuat keputusan berkaitan dengan kualiti, ciri dan aspek reka bentuk produk.

(i) Kualiti Produk
Pemasar mesti menentukan tahap kualiti produk yang boleh diterima. A syarikat mungkin tidak semestinya menawarkan kualiti produk tertinggi kepada semua pelanggan sasaran. Ini kerana tidak semua pelanggan memerlukan kualiti yang tinggi. Atau sebaliknya, hanya segelintir yang mampu membayar untuk produk berkualiti tinggi.

Kualiti boleh dibahagikan kepada:

  1. kualiti prestasi dan (ii) kesesuaiankualiti. Sebagai contoh, kita boleh mengatakan bahawa kualiti prestasi "Parker ‰ pen lebih tinggi daripada" Kilometrico ‰ pen. Berbeza, kualiti pematuhan bermakna produk memenuhi spesifikasi industri dan bebas dari apa-apa kecacatan. Sebagai contoh, walaupun prestasi kualiti Pena Kilometrico tidak sebaik pena Parker, kedua-dua pena memenuhi kriteria pematuhan dan tiada kecacatan yang ditemui oleh pengguna.

(ii) Ciri-ciri Produk
Dalam menentukan ciri-ciri apa yang diperlukan untuk produk, pemasar boleh menjalankan tinjauan untuk mengenal pasti pilihan pengguna untuk ciri - ciri tertentu sebuah produk

Produk yang ditawarkan kepada pengguna boleh dibuat dalam beberapa versi atau model dengan ciri-ciri yang berbeza. Sebagai contoh, komputer Dell menawarkan pelbagai PC produk dengan ciri-ciri yang berbeza seperti kelajuan, memori dan skrin kualiti, saiz, berat dan reka bentuk yang berbeza. Lebih banyak alternatif produk cenderung untuk menyediakan pilihan lebih besar untuk pelanggan. Pelanggan boleh memilih ideal mereka ciri-ciri untuk memenuhi keperluan mereka, sehingga membawa kepada kepuasan pelanggan yang lebih tinggi tahap.

(iii) Reka Bentuk Produk
Pemasar boleh membezakan produk mereka dengan mencipta reka bentuk yang unik. A Reka bentuk produk yang baik dapat menarik perhatian pelanggan. Sebagai contoh, a telefon bimbit kompak mini boleh menjadi menarik kepada pengguna.

(b) Penjenamaan
Jenama terdiri daripada nama, tanda atau simbol produk. Jenama membolehkan pengguna untuk mengenal pasti produk atau pengeluar. Jenama juga boleh membezakan produk daripada produk pesaingnya.

Pemilihan jenama adalah penting kerana jenama yang baik boleh menyumbang kepada kejayaan pemasaran sesebuah syarikat. Jenama yang baik mestilah:

(i) Sorot manfaat dan kualiti produk kepada pengguna;
(ii) Mudah dijelaskan; dan
(iii) Tidak mempunyai makna buruk dalam bahasa asing.

(c) Pembungkusan
Pakej produk merujuk kepada bekas produk atau bungkus. Pembungkusan adalah a proses merancang dan menghasilkan bekas atau bungkus produk. The fungsi pakej tradisional adalah untuk tujuan menyimpan dan perlindungan produk. Hari ini, pemasar menggunakan pembungkusan sebagai alat pemasaran penting untuk menarik perhatian pelanggan (Rajah 7.3). Pembungkusan yang menarik boleh menarik pengguna dan menjana jualan. Pembungkusan ini juga direka untuk memberikan nilai tambah kepada
Penerangan Produk.

Syarikat mesti membuat keputusan tentang saiz, bentuk, bahan, warna, tekstur dan jenama tandatangan pembungkusan produk. Sebelum membuat keputusan, pemasar mesti tentukan objektif pembungkusan, sama ada ia berfungsi sebagai perlindungan atau penerangan produk. Keputusan ini sepatutnya sepadan dengan objektif pembungkusan dan ciri-ciri lain seperti kualiti, imej dan harga.

(d) Pelabelan
Pelabelan melibatkan usaha mencetak perkataan atau simbol ke dalam pakej atau hanya melekat tag pada produk. Label membezakan identiti a produk atau jenama, memberikan maklumat mengenai produk seperti kandungan dan arahan mengenai cara menggunakan produk.

(e) Jaminan Produk
Waranti produk adalah perkhidmatan tambah nilai yang disertakan bersama produk. Hari ini, banyak syarikat menggunakan jaminan produk untuk meyakinkan pelanggan mereka kualiti dan kebolehpercayaan produk.

Bayangkan anda seorang pengurus pemasaran yang telah ditugaskan
melihat keputusan produk. Nyatakan keputusan yang anda akan buat
ciri produk

PROSES PEMBANGUNAN PRODUK BARU

Apabila membaca akhbar atau menonton TV, kami sentiasa dibombardir dengan banyak iklan produk dan perkhidmatan baru. Kemajuan teknologi mempunyai memperkenalkan lebih banyak produk baru ke pasaran lebih cepat daripada sebelum ini. Bila awak lihat iklan produk baru, tanya diri anda sendiri apakah beberapa ciri ini produk dan membandingkannya dengan versi atau model produk terdahulu. Mempunyai anda pernah merenung bagaimana syarikat mendapat idea baru? Bagaimana syarikat memastikan itu produk baru mereka akan dapat memenuhi pasaran sasaran?

Pembangunan produk dikaitkan dengan risiko tinggi. Itulah sebabnya banyak produk baru gagal selepas pelancaran mereka ke pasaran, menyebabkan kerugian besar kepada syarikat. Walau bagaimanapun, ada syarikat yang telah belajar untuk lebih berhati-hati ketika memperkenalkan yang baru produk. Bahagian ini akan membentangkan kepada anda lapan peringkat membangunkan produk baru seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 7.4.

7.4.1 Generasi Idea

Perkembangan produk baru bermula dengan generasi idea. Objektif utama Tahap ini adalah untuk menghasilkan sebanyak mungkin idea dengan harapan dapat mencari beberapa kebaikan yang. Sebuah syarikat boleh mengalu - alukan idea - idea baru melalui percambahan saranan dengan pekerja atau mencari maklumat luar dari pelanggan, pesaing, pembekal dan pengedar.

(a) Sumber Dalaman
Syarikat itu dapat mencari idea baru dari sumber dalamannya seperti penyelidikan kerja, pekerja, penjual dan lain-lain
(b) Pelanggan
Syarikat itu boleh menjalankan aktiviti bersama dengan pelanggan mengenai produk pembangunan. Sesi kumpulan fokus untuk membincangkan idea produk baru sering digalakkan. Syarikat mungkin ingin mempertimbangkan pelanggan sebagai aduan sumber maklumat penting dan menggunakannya untuk mengenal pasti kaedah baru untuk memperbaiki atau mengubah suai produk.

(c) Pesaing
Pesaing adalah sumber idea terbaik. Sebuah syarikat boleh memantaunya pesaing produk baru dilancarkan melalui iklan dan media lain seperti laman web mereka, laporan tahunan dan risalah.

(d) Pembekal dan Pengedar
Pembekal dan pengedar boleh memberikan maklumat berharga kepada syarikat. Pembekal dan pengedar lebih dekat dengan pasaran dan mengetahui apa yang ada masalah yang dihadapi oleh pengguna dan kemungkinan produk baru yang boleh membantu menyelesaikan masalah.

7.4.2 Pemeriksaan Idea

Tahap kedua dalam proses pembangunan produk baru adalah pemeriksaan idea. The Tujuan tahap ini adalah untuk menghapuskan idea-idea yang kurang sedini mungkin. Ini adalah kerana kos pembangunan produk meningkat dengan ketara dengan setiap peringkat pembangunan.

7.4.3 Pembangunan dan Pengujian Konsep

Idea yang baik mesti dapat diubah menjadi produk yang hebat. Ia penting di
peringkat ini untuk menentukan idea menarik yang dapat dikembangkan dan diuji selanjutnya dengan kumpulan yang mewakili pasaran sasaran. Dengan cara ini, pengguna diberikan a peluang untuk membayangkan dan merasakan penawaran produk sebenar yang berpotensi untuk mereka.

Berdasarkan eksperimen ini, konsep yang paling menarik akan masuk ke peringkat seterusnya manakala konsep alternatif lain akan dijatuhkan.







7.4.4 Strategi Pemasaran
Pada peringkat ini, strategi pemasaran yang dirancang adalah untuk menjawab soalan berikut:
Siapakah pelanggan sasaran?
Apakah strategi kedudukan yang paling sesuai untuk produk ini?
Apakah strategi pemasaran produk ini?
Apakah jangkaan jualan dan ramalan pasaran saham dalam jangka pendek dan jangka panjang?

Strategi pemasaran ini bertujuan untuk memenuhi objektif untuk berjaya memperkenalkan produk baru ke pasaran.

7.4.5 Analisis Perniagaan

Selepas strategi pemasaran dibangunkan, syarikat akan menjalankan perniagaan analisis. Ia akan menghasilkan unjuran bagi penjanaan pendapatan jualan, keuntungan dan kerugian anggaran dan unjuran kos projek. Sekiranya keuntungan yang diunjurkan dari produk baru adalah memuaskan, syarikat boleh memutuskan untuk membangunkan produk. Idea ini akan menjadi jatuh jika unjuran keuntungan berada di bawah paras yang memuaskan.

7.4.6 Pembangunan Produk

Pada peringkat ini, konsep produk berubah menjadi sampel fizikal. A prototaip produk boleh dibina sebagai contoh untuk demonstrasi kepada pihak pengurusan. Syarikat itu kemudiannya akan melaksanakan pemeriksaan fungsian prototaip dan membuat pengubahsuaian yang diperlukan. Jika prototaip melepasi semua pemeriksaan berfungsi, sampel akan maju ke peringkat pengeluaran, di mana prototaip itu berubah menjadi
produk sebenar.

7.4.7 Ujian Pasaran

Setelah produk dibangunkan dan lulus semua ujian fungsional, peringkat seterusnya adalah membawa produk keluar untuk ujian lanjut dalam tetapan pasaran sebenar. Objektif ujian pemasaran adalah untuk mengkaji sama ada program pemasaran syarikat yang direka untuk menguji produk itu mampu berjaya menarik pembeli baru. Keputusan ujian pemasaran akan menunjukkan kepada syarikat sama ada produk memerlukan sebarang perubahan atau sama ada program pemasaran memerlukan sebarang pelarasan sebelum produk tersebut dilancarkan sepenuhnya.

7.4.8 Pengkomersialan
Pada peringkat ini, syarikat mesti membuat keputusan mengenai masa dan tempat yang sesuai untuk melancarkan produk. Syarikat itu boleh strategi untuk memperkenalkan produk baru di pasaran kecil segmen dan semoga ia perlahan-lahan menembusi dan menyebar ke segmen lain dalam a masa yang singkat. Walau bagaimanapun, jika syarikat mempunyai keyakinan tinggi terhadap produk barunya, ia boleh melancarkan produk segera ke pasaran antarabangsa.

Apakah peringkat yang terlibat dalam membangunkan produk baru? Terangkan sebentar.

Kenal pasti pelbagai sumber idea untuk pembangunan produk baru pilihan anda.

CEPAT LIFE PRODUK

Terdapat banyak produk yang boleh didapati di pasar raya hari ini yang tidak
wujud dalam dekad yang lalu. Terdapat juga produk dan jenama yang ada satu dekad yang lalu tetapi tidak lagi di rak pasar raya. Contohnya, sekarang agak sukar untuk temui pemain kaset video walaupun ia adalah perkara yang popular pada masa lalu. Ini adalah kerana Pemain kaset video telah digantikan oleh pemain DVD. Teknologi yang sangat besar Kemajuan telah menyebabkan barangan elektronik menjadi usang dalam masa yang lebih singkat.

Alat teknologi seolah-olah mempunyai kehidupan yang singkat. Setiap produk yang diperkenalkan di pasaran perlu melalui siri kitaran hayatnya sendiri. Ini membawa kita untuk melihat konsep produk lain, yang biasanya dikenali sebagai kitaran hayat produk. Di dalam ini seksyen, anda akan mempelajari tentang lima peringkat kitaran hayat produk. Ini adalah:

(a) Peringkat pembangunan produk;
(b) Tahap pengenalan;
(c) Tahap pertumbuhan;
(d) Tahap kematangan; dan
(e) Peringkat penolakan.

Kami juga akan membincangkan pertumbuhan jualan, keuntungan, persaingan, strategi dan objektif pemasaran setiap peringkat.

7.5.1 Peringkat Pembangunan Produk

Tahap ini bermula apabila sebuah syarikat cuba mengembangkan idea yang baik dan mengubahnya menjadi produk yang boleh dikerjakan baru. Syarikat itu perlu melabur wang dan usaha dalam penyelidikan dan pembangunan dengan matlamat untuk memperkenalkan produk baru dengan berjaya ke dalam pasaran. Pada peringkat ini, pertumbuhan jualan dan keuntungan adalah sifar.

7.5.2 Pengenalan Peringkat
Apabila produk baru dilancarkan ke pasaran, tidak ramai yang menyedarinya.
Oleh kerana ia baru, pertumbuhan jualan perlahan. Keuntungan yang dijana adalah kemungkinan besar kecil atau kadang-kadang syarikat mungkin mengalami kerugian awal. Jumlah pesaing di pasaran sedikit. Strategi pemasaran adalah untuk menawarkan produk yang unik dengan harga yang berpatutan, membina pengedaran terpilih dan menjalankan promosi berat kepada menarik perhatian produk baru. Objektifnya adalah untuk mewujudkan kesedaran produk dan ujian baru.

7.5.3 Peringkat Pertumbuhan
Pada tahap ini, lebih ramai pelanggan sedar dan mula menerima produk tersebut. Jualan dan keuntungan meningkat dengan ketara. Persaingan pada peringkat ini adalah sederhana. The strategi pemasaran adalah untuk menawarkan perkhidmatan lanjutan produk dan tambah nilai seperti waranti. Pemasar boleh menetapkan harga yang rendah untuk menembusi pasaran lebih cepat dan membina pengedaran intensif untuk liputan pasaran yang lebih luas. Pada masa ini, promosi adalah dikurangkan untuk memanfaatkan permintaan yang tinggi. Objektif pemasaran adalah untuk memaksimumkan bahagian pasaran.

7.5.4 Peringkat Matang
Tahap kematangan bermula apabila jualan mula perlahan. Ini mungkin kerana kebanyakannya daripada calon pembeli telah membeli produk tersebut. Pada peringkat ini, keuntungan akan menjadi stabil ke tahap yang sederhana. Pertandingan menjadi sengit dengan banyak orang langsung mencabar satu sama lain. Kita juga boleh melihat beberapa pesaing tidak langsung memasuki
pasaran. Strategi pemasaran adalah untuk mempelbagaikan jenama produk, sepadan dengan harga dengan pesaing, membina pengedar yang lebih intensif dan bertambah promosi untuk menggalakkan penukaran jenama. Objektifnya adalah untuk memaksimumkan keuntungan sementara mempertahankan bahagian pasaran.

7.5.5 Merosakkan Peringkat
Pada peringkat penurunan ini, jualan dan keuntungan adalah rendah. Jika keadaan ini berterusan, ia mungkin membawa kepada jualan dan keuntungan yang negatif. Ini mungkin disebabkan produk diganti dengan produk baru. Produk baru ini mempunyai keupayaan untuk memenuhi keperluan pasaran
lebih baik daripada semasa. Pada peringkat ini, hanya terdapat beberapa pesaing langsung. The strategi pemasaran adalah untuk mengubah suai:

(a) Pasaran untuk meningkatkan status produk semasa. Strategi ini akan membolehkan pemasar untuk mencari pengguna baru dan segmen pasaran, meletakkan semula produknya jenama supaya ia boleh menjadi lebih menarik kepada yang lain yang lebih besar dan berkembang pesat segmen dan akhirnya, meningkatkan kadar penggunaan di kalangan pengguna sedia ada.

(b) Produk dengan menukar penampilan fizikal atau kandungannya untuk menarik lebih banyak lagi pengguna. Ini boleh dilakukan dengan meningkatkan kualiti, kebolehpercayaan, kelajuan, penggayaan dan dll Pemasar juga boleh mempertimbangkan melanjutkan tempoh jaminan, berkembang ciri keselamatan dan peningkatan kemudahan penggunaan.

(c) Campuran produk, contohnya, dengan menawarkan versi baru atau lebih baik, memotong harga, melancarkan kempen iklan yang lebih berkesan dan melantik lebih besar saluran pengedaran. Objektif pemasaran adalah untuk mengurangkan perbelanjaan dan susu produk maksima.

7.5.6 Gaya, Fesyen dan Fad
Kita perlu memahami bahawa tidak semua produk menjalani kitaran hayat produk biasa seperti diserlahkan di atas. Kitaran hayat yang berbeza digambarkan dalam Rajah 7.6. Terdapat

(i)gaya,
(ii) fesyen dan
(iii) fad. Gaya adalah cara ekspresi tertentu. Sekali gaya

dicipta, ia boleh bertahan untuk generasi. Fesyen adalah gaya yang lebih baru yang popular diterima dalam bidang tertentu. Fad adalah fesyen yang muncul dengan pantas dan diterima pakai bersungguh-sungguh tetapi kemudian ia pudar dengan cepat juga.

1. Kenal pasti lima peringkat yang terlibat dalam kitaran hayat produk. Terangkan setiap peringkat berdasarkan pemahaman anda sendiri.

2. Lukis lima peringkat kitaran hayat produk. Kitaran hayat produk juga boleh dibentuk dalam pelbagai bentuk. Lukis dan terangkan pelbagai bentuk kitaran hayat produk.

Lawati http://3m.com. 3M terkenal di pasaran untuknya produk inovatif. Klik pada "Mengenai 3M ‰ ikon dan kemudian pada "What's New ‰ untuk mengetahui rahsia produk inovatif 3MÊ pembangunan.

RINGKASAN

Terdapat tiga peringkat utama produk: produk tambahan, sebenar dan teras.
Tahap faedah utama bermakna faedah paling asas yang sebenarnya pengguna pembelian. Produk sebenar merujuk kepada produk sebenar yang memaparkan jenamanya sendiri nama, reka bentuk, kualiti, dan pembungkusan.
Produk tambahan akan dibina di sekitar teras dan produk sebenar. Ini
termasuk penghantaran percuma, kemudahan kredit mudah, penyelenggaraan, perkhidmatan jualan segera, tempoh waranti lagi dan manual arahan dan lain-lain
Dua klasifikasi asas produk ialah produk dan industri pengguna produk.
Produk pengguna dibeli oleh pengguna akhir untuk kegunaan peribadi atau keluarga. Produk pengguna terdiri daripada produk kemudahan, produk membeli-belah, khusus produk dan produk yang tidak disambungkan.
Produk industri dibeli oleh organisasi perniagaan sebagai input dalam
proses pengeluaran. Produk industri boleh dibahagikan kepada tiga kategori: mentah bahan dan alat ganti, peralatan aksesori, dan bekalan dan perkhidmatan.
Produk baru dibangunkan melalui lapan peringkat produk pembangunan: generalisasi idea, pemeriksaan idea, pembangunan konsep dan ujian, strategi pemasaran, analisis perniagaan, pembangunan produk, pasaran pengujian dan pengkomersialan.

Terdapat lima peringkat kitaran hayat produk: pembangunan produk, pengenalan, pertumbuhan, kematangan dan kemerosotan.

Comments

Popular posts from this blog

BDKO1103 Basic Interpersonal Communication -TERJEMAHAN MALAY (TOPIK 1 - TOPIK 10)

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 7

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 4