INTRODUCTORY MARKETING-BDPM1103 / TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ( TOPIK 6 )

TOPIK 6 - Strategi Pemasaran: Segmentasi, Penargetan dan Kedudukan

Menjelang akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:
1. Menjelaskan tiga langkah pemasaran sasaran;
2. Senaraikan empat peringkat segmen pasaran;
3. Mengarang empat asas segmen pasaran;
4. Memohon syarat-syarat pemegangan yang berkesan;
5. Senaraikan faktor penilaian dan pemilihan segmen pasaran; dan
6. Rancang empat komponen campuran pemasaran.

PENGENALAN

Hari ini, syarikat tahu bahawa sangat sukar untuk melayani semua pengguna dalam keadaan besar pasaran dengan cara yang sama. Mereka sedar bahawa keperluan dan kehendak pengguna sangat baik kepelbagaian dan sukar untuk menarik mereka semua dengan produk standard.

Kebanyakan syarikat pada masa kini lebih berhati-hati dalam memilih siapa yang mereka mahu berkhidmat. Mereka mendapati bahawa ia lebih berkesan untuk memecah pasaran dan mengelompokkan mereka yang serupa profil bersama. Ini akan membolehkan pemasar mengenal pasti yang paling sesuai
segmen pasaran dan aktiviti pemasaran reka bentuk yang disesuaikan dengan keperluan setiap segmen. Ini menunjukkan syarikat lebih tertumpu kepada keperluan pembeli. Ini akan memberi mereka produk kelebihan daya saing.

AKTIVITI 6.1
Lawati pusat membeli-belah dan cari produk yang menarik minat anda perhatian. Lihatlah jenama yang berbeza juga di bawah produk yang sama kategori seperti pasta gigi dengan jenama seperti Colgate, Darlie, Fresh & Putih dan lain-lain. Bolehkah anda memberitahu dari jenama tentang bagaimana pengeluar segmen pasaran?

LANGKAH DI STRATEGI PEMASARAN

Langkah pertama dalam strategi pasaran ialah membahagikan pasaran ke dalam kumpulan yang berbeza pembeli dengan keperluan unik, ciri dan tingkah laku mereka sendiri. Pemasar melaksanakan langkah pertama ini mengejar strategi segmentasi pasar. Langkah seterusnya adalah memilih segmen mana yang hendak digunakan. Ini dipanggil penargetan pasaran. Pasaran penargetan memerlukan pemasar untuk menilai daya tarik setiap segmen pasaran dan pilih satu atau beberapa segmen yang terbaik untuk diterokai. Langkah ketiga adalah kedudukan pasaran, yang bermaksud menentukan kedudukan persaingan bagi produk untuk setiap sasaran segmen.

SEGMENTASI PASARAN

Segmen pasaran merujuk kepada bagaimana seorang pemasar dapat membahagikan pasaran yang besar kepada yang lebih kecil kumpulan pengguna. Kumpulan yang lebih kecil mempunyai ciri-ciri, tingkah laku mereka sendiri dan keperluan. Tujuan segmentasi adalah untuk membolehkan pemasar menarik hak segmen yang terdiri daripada individu yang berbeza dengan keperluan yang sama. Pemasar boleh mengamalkan strategi pemasaran yang sesuai untuk menjangkau lebih banyak kumpulan pengguna ini berkesan dengan produk atau perkhidmatan yang memenuhi keperluan mereka. Selain itu, sesuai produk dan perkhidmatan boleh dihantar kepada mereka dengan lebih cekap daripada pesaing.

6.2.1 Segmen Segmentasi Pasaran Pengguna

Terdapat beberapa pangkalan untuk membahagikan pasaran pengguna. Ini termasuk segmen demografi, geografi, psikografi dan tingkah laku.

(a) Segmen demografik
Faktor demografi merujuk kepada pembolehubah seperti kumpulan umur, jantina, pendapatan, pendudukan, pendidikan, bangsa, agama dan kewarganegaraan. Faktor demografik ialah salah satu pangkalan yang paling digunakan untuk membahagikan pasaran pengguna. Ini adalah kerana pasaran terdiri daripada individu dan demografi yang berbeza segmentasi membenarkan pemasar membedah dan menyusun segmen mengikut persamaan dalam ciri-ciri. Sebagai contoh, seorang pemasar boleh mengepalai a segmen yang mempunyai ciri-ciri ini - seorang wanita Melayu berusia antara 20 dan 30 tahun, tunggal, memegang ijazah atau ijazah dan bekerja sebagai eksekutif dengan pendapatan berjumlah RM2000 hingga RM4000. Dengan segmen itu, pemasar boleh menyampaikan mesej jenama yang tepat kepada pengguna sasaran.


(i) Umur
Keperluan dan mahu perubahan seiring dengan usia dan tahap hidup kita. Untuk Sebagai contoh, pemasaran kereta Proton Satria bertujuan untuk golongan muda Kumpulan pengguna Malaysia yang lebih suka gaya semasa memasarkan Proton Kereta Perdana disasarkan kepada pengguna matang yang lebih konservatif.

(ii) Jantina
Segmentasi boleh dilakukan berdasarkan kepada pengguna gender. Ini adalah kerana keperluan dan kehendak lelaki dan wanita ke atas sebarang produk atau perkhidmatan sering berbeza. Sebagai contoh, kumpulan pengguna wanita mempengaruhi pembelian barangan isi rumah seperti mesin basuh, elektrik produk, pakaian dan kosmetik.

Segmentasi jantina juga digunakan untuk produk yang digunakan oleh kedua-dua lelaki dan wanita, seperti kereta. Wanita mungkin lebih mudah, selesa dan selesa kereta ekonomi manakala lelaki lebih suka kereta besar dan berkuasa.

(iii) Pendapatan
Segmen pendapatan mengasingkan pasaran menjadi segmen yang lebih kecil dengan pelbagai peringkat pendapatan. Sebagai contoh, pemasar BMW dan Mercedes kereta memberi tumpuan kepada pengguna berpendapatan tinggi manakala pemasar kereta Proton memberi keutamaan kepada kumpulan pengguna purata dan berpendapatan rendah.

(b) Segmentasi Geografi
Pemasar menggunakan segmentasi geografi untuk memecah segmen pasaran mengikut ke negara, rantau, negeri, wilayah dan bandar. Banyak syarikat cuba untuk melokalisasikan mereka produk ke kawasan geografi seperti Penang Fried Kuey Teow, Johor Laksa, Ipoh Hor Fun dan sebagainya

(c) Segmentasi Psikografik
Segmen psikografi membahagi kumpulan pengguna ke dalam kumpulan yang berbeza mengikut kelas sosial, gaya hidup atau ciri-ciri keperibadian. Sebagai contoh, "Iklan Nescafe ‰ disasarkan kepada gaya hidup kebahagiaan pengguna dengan kawan-kawan.

(d) Segmentasi Perilaku
Segmentasi tingkah laku merujuk kepada tindakan membahagikan pasaran
beberapa kumpulan mengikut tingkah laku pengguna, sikap, penggunaan dan tindak balas kepada produk. Pemasar menggunakan segmentasi tingkah laku untuk mengkategorikan pengguna mengikut:

(i) Acara Khas
Pengguna dikumpulkan mengikut majlis-majlis khas. Ini acara-acara boleh menjadi Hari Valentine, Hari Ibu, Hari Bapa, Hari Raya Aidilfitri, Deepavali, Tahun Baru Cina dan Krismas. Pemasar boleh menawarkan promosi untuk majlis-majlis khas contohnya. syarikat penerbangan tambang murah Air Asia
memberikan tiket percuma ke Thailand untuk pasangan semasa Hari Valentine.

(ii) Nilai yang Dijangka
Pemasar juga memahami bahawa pengguna yang berbeza di pasaran akan cari nilai produk yang berbeza. Oleh itu, mereka mesti membina pelbagai barisan produk untuk memenuhi keperluan pengguna. Sebagai contoh, Colgate menggunakan ini taktik ketika melancarkan pelbagai jenis produk ubat gigi yang memberi faedah yang berlainan seperti perlindungan daripada kerosakan gigi, gigi khas formula pemutihan dan juga pasta gigi yang biasa tetapi ekonomi, yang bertujuan untuk pengguna yang berhati-hati harga.

(iii) Status Pembeli, Tahap Penggunaan dan Kesetiaan
Segmen ini terdiri daripada:

Status Pengguna
Pemasar juga boleh membahagikan kumpulan pembeli ke status yang berbeza seperti bukan pembeli, pembeli rasmi atau pembeli biasa. Pemasar boleh mencipta iklan yang berbeza untuk pembeli yang berbeza. Contohnya, iklan yang diarahkan kepada bukan pembeli mungkin bertujuan menggalakkan mereka untuk mencuba produk syarikat sementara iklan untuk pembeli biasa
boleh ditujukan untuk meningkatkan kekerapan penggunaan.

Tahap Penggunaan
Tahap penggunaan boleh dibahagikan kepada penggunaan yang tinggi, penggunaan sederhana atau penggunaan yang rendah. Membahagikan tahap penggunaan dalam tiga kategori membantu pemasar untuk strategi bagaimana meningkatkan kekerapan penggunaan.

Kesetiaan
Sesetengah pembeli adalah setia kepada produk syarikat sementara yang lain seperti pelbagai dan menukar jenama produk dengan kerap. Dengan memeriksa penggunaannya corak, syarikat dapat mengenal pasti kumpulan setia dan kurang setia. Untuk kumpulan yang setia, syarikat boleh memberi hadiah kepada mereka untuk tujuan mengekalkan kesetiaan mereka untuk masa yang lama. Adapun yang kurang kumpulan setia, pemasar mungkin perlu memikirkan beberapa pemasaran program untuk meningkatkan kesetiaan.

AKTIVITI 6.2
Apakah beberapa asas untuk membahagikan pasaran pengguna? Terangkan
sebentar.

SELF-CHECK 6.1
Seorang pemasar boleh belajar banyak dengan menganalisis kesetiaan pelanggan. Apa anda? status kesetiaan dan bagaimana pemasar dapat belajar daripada anda?

Berikut adalah perihalan beberapa strategi segmentasi syarikat.

Kenal pasti asas-asas segmen pasaran yang digunakan syarikat-syarikat ini.

NO
Huraian
Segmentation Market
1
Pengilang Honda motosikal baru-baru ini melancarkan model baru yang dipanggil "Feminine, ‰ terutamanya mensasarkan wanita penunggang motosikal.

2
Pembuat telefon bimbit Ericsson mempunyai
melancarkan yang kecil dan padat model telefon bimbit yang mempunyai ciri warna reka bentuk yang menarik dengan mesej iklan, "Terutamanya untuk yang muda dan ceria. ‰

3
Reliance Travel Agency mempromosikan pakej percutian ke Afrika untuk pasangan berbulan madu.


6.2.2 Segmentasi yang berkesan

Terdapat beberapa syarat di mana pemasar mesti bertanya kepada diri sendiri cara untuk menjalankannya segmen pasaran dengan berkesan. Ada banyak cara pemasar boleh menggunakannya segmen pasaran. Walau bagaimanapun, pemasar mestilah bijak untuk memilih yang betul segmen pasaran. Berikut adalah beberapa syarat pemasar mesti bertanya sama ada mereka mahu mencapai segmen yang berkesan.
(a) Terukur
Bolehkah segmen dipilih diukur dari saiz dan keuntungannya? Oleh menjawab soalan ini, pemasar akan tahu apa program pemasarannya sesuai untuk disasarkan di segmen ini.

(b) Boleh dicapai
Bolehkah individu yang berbeza dalam segmen ini dapat dicapai dan berkhidmat dengan berkesan. Adalah penting bahawa individu dalam segmen dapat dicapai jika tidak Pemasar tidak akan dapat melaksanakan sebarang program pemasaran untuk mempengaruhi tingkah laku segmen ini.

(c) Besar
Adakah segmen yang disasarkan cukup besar untuk membuat keuntungan yang baik? Jika segmen terlalu kecil, ia mungkin tidak menguntungkan syarikat.

(d) Boleh dibezakan
Adakah segmen pasaran dibezakan? Ini akan membantu pemasar untuk membuat keputusan bagaimana merancang strategi pemasaran untuk pasaran yang boleh dibezakan. Sebagai contoh, jika remaja dan wanita dewasa bertindak sama dengan penjualan kosmetik, maka pasaran tidak boleh merawatnya sebagai segmen berasingan.

(e) Boleh bertindak
Adakah terdapat segmen kecil yang dikenal pasti untuk program pemasaran? Sekiranya pemasar akan membahagikan pasaran kepada segmen kecil yang terlalu banyak, ia akan memerlukan lebih ramai kakitangan untuk membangunkan pelan pemasaran yang berbeza untuk semua segmen ini.

AKTIVITI 6.3
Jika anda ingin memulakan perniagaan dalam talian (perniagaan menggunakan internet), apakah beberapa syarat yang anda boleh memohon untuk memastikan dan segmen pasaran yang berkesan?

TARIKH PASARAN
Di sesi sebelumnya, anda belajar bagaimana pemasar memecah pasaran besar
segmen yang lebih kecil dipanggil segmen pasaran. Dalam bahagian ini, anda akan belajar bagaimana pemasar memilih segmen (s) untuk memasuki yang kami sebut sebagai sasaran pasaran. Anda akan juga mengkaji bagaimana pemasar menilai segmen pasaran sebelum memilih hak segmen sasaran yang ingin mereka tutupi.
6.31 Menilai Segmen Pasaran
Untuk menilai segmen pasaran, pemasar mesti melihat tiga faktor utama sebagai terangkan di bawah.

(a) Pertumbuhan dan Saiz Segmen
Pemasar mesti memulakan usaha mereka dalam mengumpulkan maklumat yang berkaitan dengan perkembangan terkini ciri-ciri segmen (s) seperti saiz, tahap pertumbuhan

dan anggaran pendapatan jualan. Segmen yang dipilih mesti mempunyai yang munasabah saiz dan potensi pertumbuhan.

(b) Daya saing Segmen
Selain saiz dan pertumbuhan, pemasar juga harus mempertimbangkan faktor lain seperti daya saing segmen yang dikenalpasti. Sebagai contoh, jika pemasar mempunyai mendapati segmen terpilih yang dikawal oleh ramai pemain besar, maka mereka boleh memilih untuk tidak memasukkan atau mungkin mempertimbangkan segmen lain.

(c) Matlamat Pemasar
Terakhir, segmen yang dinilai mesti memenuhi matlamat syarikat. Pemasar mesti memastikan bahawa mereka mempunyai sumber yang mencukupi dari segi kemahiran orang dan modal untuk mendapatkan segmen sasaran yang mereka mahu. Ini sangat penting untuk memastikan mereka boleh menawarkan produk dan perkhidmatan terbaik kepada sasaran segmen (s) lebih baik daripada pesaing mereka.

6.3.2 Pilih Segmen Sasaran
Apabila penilaian setiap segmen pasaran, pemasar mesti meneruskan dengan
proses menentukan segmen mana yang akan digunakan dan berapa banyak. Untuk menjawabnya, mereka ada untuk melihat pelbagai strategi pemasaran sasaran yang dijelaskan di sini.

(a) Pemasaran yang Tidak Berbeza
Strategi pemasaran yang tidak dibezakan ini membolehkan syarikat untuk menyasarkan pasaran besar secara keseluruhan (Rajah 6.2). Contoh syarikat menggunakan strategi ini adalah Syarikat Coca-Cola yang menjual hanya satu jenis minuman bikarbonat untuk semua pasaran.

Kelebihan strategi ini ialah ia boleh membuat pembeli pasaran berpotensi besar melalui pengedaran massa. Walau bagaimanapun, pemasar menghadapi kesukaran untuk mencipta produk yang boleh memenuhi semua kumpulan yang pelbagai ini. Hari ini, pemasar yang cuba memasarkan produk standard kepada pasaran massa mendapati pendekatan mereka kurang berkesan dan sering kehilangan syarikat-syarikat yang lebih fokus dari segi memuaskan kumpulan pengguna khusus.

(b) Pemasaran yang berbeza
Strategi ini membolehkan syarikat membuat keputusan mengenai beberapa segmen dan membuatnya program pemasaran untuk memenuhi setiap segmen yang berbeza seperti yang ditunjukkan di dalam Rajah 6.3. Sebagai contoh, syarikat pengeluar kereta Proton mengamalkan membezakan pemasaran apabila ia menghasilkan kereta Proton Iswara untuk pendapatan rendah pengguna, kereta Proton Waja untuk pengguna kelas pertengahan dan Proton Perdana untuk pengguna berpendapatan tinggi.

Manfaat strategi ini adalah membolehkan pemasar memasarkan produk mereka lebih berkesan lagi pemasar boleh mengubah suai produk untuk memuaskan yang berbeza segmen. Selain itu, komunikasi, promosi dan iklan boleh diselaraskan untuk memenuhi segmen yang berbeza. Dengan menawarkan produk yang berbeza dengannya strategi pemasaran yang berasingan, syarikat ingin mencapai jualan yang lebih tinggi dalam setiap segmen. Di samping itu, syarikat menawarkan pelbagai jenis produk untuk menampung keperluan segmen yang berlainan. Kelemahannya adalah dalam kos yang tinggi untuk melaksanakan pelan pemasaran yang berasingan.

(c) Pemasaran yang Berfokus
Strategi ini membolehkan syarikat mensasarkan pangsa pasaran yang lebih besar dalam satu atau beberapa segmen atau niche (Rajah 6.4). Sebagai contoh, kereta Rolls Royce mengejar pasaran tertumpu untuk menumpukan perhatian kepada pasaran yang sangat kecil bagi individu yang kaya, pemimpin negara dan keluarga diraja.

Strategi pemasaran terfokus adalah paling sesuai untuk digunakan apabila syarikat itu mempunyai sumber terhad. Objektifnya adalah menjadi pakar dalam segmen khusus. Sebagai saiz pasaran adalah kecil, ia hanya menarik pesaing terhad. Oleh itu, syarikat boleh menawarkan produknya pada harga premium. Secara keseluruhannya, pemasaran terfokus strategi memberi peluang kepada firma yang lebih kecil untuk bersaing dengan menumpukan perhatian mereka sumber terhad pada segmen niche yang belum disampaikan oleh yang lebih besar pesaing.


(d) Pemasaran Mikro
Ini adalah strategi unik kerana ia membolehkan penyesuaian produk / perkhidmatan juga sebagai strategi pemasarannya untuk memenuhi keperluan khusus daripada individu atau segmen. Pemasaran mikro boleh dibahagikan kepada dua kategori.

(i) Pemasaran Tempatan
Pemasaran tempatan merujuk kepada aktiviti pemasaran yang telah diselaraskan kepada rasa masyarakat setempat. Selain mengubah produk, pemasar boleh juga menyesuaikan campuran pemasarannya yang lain seperti harga, promosi dan kaedah pengedaran.

Pemasaran tempatan mempunyai kelebihan dan kelemahannya. Bagi yang Kelebihannya, pemasaran tempatan dapat membantu pemasar untuk memahami keperluan dan tingkah laku penduduk setempat dan menyesuaikan pemasaran yang berkesan program untuk menyampaikannya. Kelemahan pendekatan ini boleh melemahkan imej produk kerana mesej yang berlainan ke tempat yang berlainan.

(ii) Pemasaran Satu-satu
Pemasaran satu sama satu merujuk kepada aktiviti pemasaran yang telah diubahsuai untuk memenuhi rasa setiap individu yang unik. Contohnya ialah Dell Computer membolehkan pelanggan individu membuat komputer itu sendiri keperluan.

Kelebihan pemasaran satu sama lain terletak pada keberkesanannya memenuhi keperluan dan keinginan individu. Walau bagaimanapun, sukar untuk dilaksanakan dalam banyak industri kerana ia melibatkan kos yang tinggi berbanding dengannya faedah. Walau bagaimanapun, teknologi moden terutamanya dengan kewujudan internet telah membolehkan pemasar mengamalkan pelanggan individu pemasaran dengan kos yang lebih rendah.

AKTIVITI 6.4
Terdapat beberapa strategi pemasar yang boleh digunakan apabila memilih sasaran segmen? Fikirkan sebuah syarikat yang anda kenal dan terangkan bagaimana ia memilih segmen sasarannya.

POSISI PASARAN

Selepas syarikat telah memilih satu atau beberapa segmen sasaran untuk berfungsi, langkah seterusnya adalah untuk melihat cara memposisikan produknya dalam segmen tersebut. Kedudukan produk di pasaran bermakna cara pengguna dipengaruhi untuk melihat produk tersebut ciri penting terhadap produk yang bersaing. Dalam erti kata lain, pengguna boleh menghubungkan diri dengan kuat dengan produk yang lebih baik daripada pesaing. Untuk Contohnya, Mercedes diposisikan sebagai mewah dan kereta yang boleh dipercayai.

Pada dasarnya terdapat empat kriteria yang boleh dipilih oleh syarikat apabila mengenal pasti kedudukannya strategi.

Mengenali tepi persaingan produk sendiri.
Pilih tepi yang paling menarik.
Pilih kedudukan keseluruhan.
Berkomunikasi kedudukan.

6.4.1 Mengenali Tepi Persaingan Produk Sendiri

Pertama sekali, syarikat mesti mengiktiraf ciri produknya sendiri yang boleh ditawarkan beberapa pembezaan dari jenama bersaingnya. Sebuah syarikat boleh melihat beberapa kunci pembezaan yang diserlahkan di sini sebagai cara untuk memenangi hati dan jiwa pengguna lebih besar daripada pesaing lakukan oleh:

Penghantaran lebih banyak nilai produk;
Membezakan perkhidmatannya;
Membezakan reputasinya; dan
Membezakan orangnya.

(a) Edge Produk
Produk boleh dibezakan pada ciri-cirinya seperti kualiti, reka bentuk, prestasi, ketahanan, kebolehpercayaan dan sebagainya. Contohnya, kedudukan Porsche ciri produk sebagai kereta sukan prestasi yang berkuasa.

(b) Edge Perkhidmatan
Selain daripada kedudukan produk, syarikat juga boleh melihat aspek perkhidmatan yang datang bersama-sama dengan produk seperti perkhidmatan segera, penghantaran percuma, percuma pemasangan, kemudahan dan sebagainya. Sebagai contoh, Citibank menyediakan satu pusingan perkhidmatan jam 24 jam / 7 hari.

(c) Edge Reputasi
Sebuah syarikat boleh membezakannya dengan produk inovatif dan sosial
bertanggungjawab. Contohnya J.W. Marriot menyediakan imej yang sangat baik
perkhidmatan berkualiti. Untuk hidup sehingga imej, syarikat mesti melakukan dan menyampaikannya janji.

(d) Edge Lelaki
Kami tahu bahawa orang adalah aset utama kepada organisasi. Pembezaan orang memerlukan syarikat untuk merekrut orang yang tepat dan memberi latihan supaya itu mereka lebih sensitif pelanggan, proaktif kepada keperluan pelanggan, memperibadikan penjagaan pelanggan dan lain-lain

6.4.2 Pilih Edge Paling Rangsang

Daripada senarai kelebihan daya saing yang dikenalpasti, syarikat mesti membuat keputusan yang paling banyak kelebihan menarik di mana strategi kedudukan akan dibuat. Semoga ini kelebihan khas akhirnya akan menjadi titik jualan yang unik (USP) di mana syarikat akan mengenali dalam jangka masa panjang.

6.4.3 Pilih kedudukan keseluruhan

Untuk memilih kedudukan keseluruhan, syarikat itu sepatutnya meletakkan kedudukan utama jenamanya nilai yang dipanggil cadangan nilai jenama. Dengan memilih nilai yang betul cadangan, ia menjawab soalan mengapa pengguna mesti membeli produknya dan tidak produk bersaing.

6.4.4 Berkomunikasi Posisi

Komunikasi boleh dilakukan dengan menggunakan aktiviti campuran pemasaran khususnya alat komunikasi pemasaran bersepadu (IMC) untuk menyampaikan jenama dengan berkesan mesej strategi kedudukan ke pasaran sasaran. Penyesuaian IMC yang kerap untuk memadankan keperluan pengguna yang berubah dan strategi pesaing dapat membantu syarikat untuk menyampaikan strategi kedudukan yang dikehendaki.

Sebagai kesimpulan, membina strategi kedudukan produk yang kukuh memerlukan syarikat itu untuk juga untuk melaksanakannya dengan jayanya. Syarikat yang mampu membina jenama yang dikehendaki kedudukan mesti sentiasa memeriksa status kedudukannya dari semasa ke semasa untuk mengikutinya keperluan pengguna yang berubah dan strategi pesaing.




RUMUSAN

Segmen pasaran merujuk kepada bagaimana pemasar dapat membahagikan pasaran yang besar ke dalam kumpulan pengguna yang lebih kecil.

Tujuan segmentasi adalah untuk membolehkan pemasar menarik hak segmen (s) yang terdiri daripada individu yang berbeza dengan keperluan yang sama. The Pemasar boleh mengguna pakai strategi pemasaran yang sesuai untuk menjangkau ini kumpulan pengguna dengan lebih berkesan dengan produk atau perkhidmatan yang memenuhi mereka keperluan.

Terdapat beberapa pangkalan untuk membahagikan pasaran pengguna. Ini termasuk segmen demografi, geografi, psikografi dan tingkah laku.

Untuk mencapai segmen yang berkesan, terdapat beberapa syarat yang pemasar mesti bertanya: boleh diukur, boleh dicapai, besar, boleh dibezakan dan boleh dilakukan.

Terdapat tiga faktor utama yang perlu dilihat oleh pemasar untuk menilai segmen pasaran; pertumbuhan dan saiz segmen, daya saing segmen, dan matlamat pemasar.

Kedudukan produk dalam pasaran bermaksud cara pengguna dipengaruhi

menyedari ciri-ciri penting produk terhadap produk yang bersaing.

Comments

Popular posts from this blog

BDKO1103 Basic Interpersonal Communication -TERJEMAHAN MALAY (TOPIK 1 - TOPIK 10)

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 7

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 4