INTRODUCTORY MARKETING-BDPM1103 / TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ( TOPIK 6 )
TOPIK
6 - Strategi Pemasaran: Segmentasi, Penargetan dan Kedudukan
Menjelang
akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:
1.
Menjelaskan tiga langkah pemasaran sasaran;
2.
Senaraikan empat peringkat segmen pasaran;
3.
Mengarang empat asas segmen pasaran;
4.
Memohon syarat-syarat pemegangan yang berkesan;
5.
Senaraikan faktor penilaian dan pemilihan segmen pasaran; dan
6.
Rancang empat komponen campuran pemasaran.
PENGENALAN
Hari
ini, syarikat tahu bahawa sangat sukar untuk melayani semua pengguna
dalam keadaan besar pasaran dengan cara yang sama. Mereka sedar
bahawa keperluan dan kehendak pengguna sangat baik kepelbagaian dan
sukar untuk menarik mereka semua dengan produk standard.
Kebanyakan
syarikat pada masa kini lebih berhati-hati dalam memilih siapa yang
mereka mahu berkhidmat. Mereka mendapati bahawa ia lebih berkesan
untuk memecah pasaran dan mengelompokkan mereka yang serupa profil
bersama. Ini akan membolehkan pemasar mengenal pasti yang paling
sesuai
segmen
pasaran dan aktiviti pemasaran reka bentuk yang disesuaikan dengan
keperluan setiap segmen. Ini menunjukkan syarikat lebih tertumpu
kepada keperluan pembeli. Ini akan memberi mereka produk kelebihan
daya saing.
AKTIVITI
6.1
Lawati
pusat membeli-belah dan cari produk yang menarik minat anda
perhatian. Lihatlah jenama yang berbeza juga di bawah produk yang
sama kategori seperti pasta gigi dengan jenama seperti Colgate,
Darlie, Fresh & Putih dan lain-lain. Bolehkah anda memberitahu
dari jenama tentang bagaimana pengeluar segmen pasaran?
LANGKAH
DI STRATEGI PEMASARAN
Langkah
pertama dalam strategi pasaran ialah membahagikan pasaran ke dalam
kumpulan yang berbeza pembeli dengan keperluan unik, ciri dan tingkah
laku mereka sendiri. Pemasar melaksanakan langkah pertama ini
mengejar strategi segmentasi pasar. Langkah seterusnya adalah memilih
segmen mana yang hendak digunakan. Ini dipanggil penargetan pasaran.
Pasaran penargetan memerlukan pemasar untuk menilai daya tarik setiap
segmen pasaran dan pilih satu atau beberapa segmen yang terbaik untuk
diterokai. Langkah ketiga adalah kedudukan pasaran, yang bermaksud
menentukan kedudukan persaingan bagi produk untuk setiap sasaran
segmen.
SEGMENTASI
PASARAN
Segmen
pasaran merujuk kepada bagaimana seorang pemasar dapat membahagikan
pasaran yang besar kepada yang lebih kecil kumpulan pengguna.
Kumpulan yang lebih kecil mempunyai ciri-ciri, tingkah laku mereka
sendiri dan keperluan. Tujuan segmentasi adalah untuk membolehkan
pemasar menarik hak segmen yang terdiri daripada individu yang
berbeza dengan keperluan yang sama. Pemasar boleh mengamalkan
strategi pemasaran yang sesuai untuk menjangkau lebih banyak kumpulan
pengguna ini berkesan dengan produk atau perkhidmatan yang memenuhi
keperluan mereka. Selain itu, sesuai produk dan perkhidmatan boleh
dihantar kepada mereka dengan lebih cekap daripada pesaing.
6.2.1
Segmen Segmentasi Pasaran Pengguna
Terdapat
beberapa pangkalan untuk membahagikan pasaran pengguna. Ini termasuk
segmen demografi, geografi, psikografi dan tingkah laku.
(a)
Segmen demografik
Faktor
demografi merujuk kepada pembolehubah seperti kumpulan umur, jantina,
pendapatan, pendudukan, pendidikan, bangsa, agama dan
kewarganegaraan. Faktor demografik ialah salah satu pangkalan yang
paling digunakan untuk membahagikan pasaran pengguna. Ini adalah
kerana pasaran terdiri daripada individu dan demografi yang berbeza
segmentasi membenarkan pemasar membedah dan menyusun segmen mengikut
persamaan dalam ciri-ciri. Sebagai contoh, seorang pemasar boleh
mengepalai a segmen yang mempunyai ciri-ciri ini - seorang wanita
Melayu berusia antara 20 dan 30 tahun, tunggal, memegang ijazah atau
ijazah dan bekerja sebagai eksekutif dengan pendapatan berjumlah
RM2000 hingga RM4000. Dengan segmen itu, pemasar boleh menyampaikan
mesej jenama yang tepat kepada pengguna sasaran.
(i)
Umur
Keperluan
dan mahu perubahan seiring dengan usia dan tahap hidup kita. Untuk
Sebagai contoh, pemasaran kereta Proton Satria bertujuan untuk
golongan muda Kumpulan pengguna Malaysia yang lebih suka gaya semasa
memasarkan Proton Kereta Perdana disasarkan kepada pengguna matang
yang lebih konservatif.
(ii)
Jantina
Segmentasi
boleh dilakukan berdasarkan kepada pengguna gender. Ini adalah kerana
keperluan dan kehendak lelaki dan wanita ke atas sebarang produk atau
perkhidmatan sering berbeza. Sebagai contoh, kumpulan pengguna wanita
mempengaruhi pembelian barangan isi rumah seperti mesin basuh,
elektrik produk, pakaian dan kosmetik.
Segmentasi
jantina juga digunakan untuk produk yang digunakan oleh kedua-dua
lelaki dan wanita, seperti kereta. Wanita mungkin lebih mudah, selesa
dan selesa kereta ekonomi manakala lelaki lebih suka kereta besar dan
berkuasa.
(iii)
Pendapatan
Segmen
pendapatan mengasingkan pasaran menjadi segmen yang lebih kecil
dengan pelbagai peringkat pendapatan. Sebagai contoh, pemasar BMW dan
Mercedes kereta memberi tumpuan kepada pengguna berpendapatan tinggi
manakala pemasar kereta Proton memberi keutamaan kepada kumpulan
pengguna purata dan berpendapatan rendah.
(b)
Segmentasi Geografi
Pemasar
menggunakan segmentasi geografi untuk memecah segmen pasaran mengikut
ke negara, rantau, negeri, wilayah dan bandar. Banyak syarikat cuba
untuk melokalisasikan mereka produk ke kawasan geografi seperti
Penang Fried Kuey Teow, Johor Laksa, Ipoh Hor Fun dan sebagainya
(c)
Segmentasi Psikografik
Segmen
psikografi membahagi kumpulan pengguna ke dalam kumpulan yang berbeza
mengikut kelas sosial, gaya hidup atau ciri-ciri keperibadian.
Sebagai contoh, "Iklan Nescafe ‰ disasarkan kepada gaya hidup
kebahagiaan pengguna dengan kawan-kawan.
(d)
Segmentasi Perilaku
Segmentasi
tingkah laku merujuk kepada tindakan membahagikan pasaran
beberapa
kumpulan mengikut tingkah laku pengguna, sikap, penggunaan dan tindak
balas kepada produk. Pemasar menggunakan segmentasi tingkah laku
untuk mengkategorikan pengguna mengikut:
(i)
Acara Khas
Pengguna
dikumpulkan mengikut majlis-majlis khas. Ini acara-acara boleh
menjadi Hari Valentine, Hari Ibu, Hari Bapa, Hari Raya Aidilfitri,
Deepavali, Tahun Baru Cina dan Krismas. Pemasar boleh menawarkan
promosi untuk majlis-majlis khas contohnya. syarikat penerbangan
tambang murah Air Asia
memberikan
tiket percuma ke Thailand untuk pasangan semasa Hari Valentine.
(ii)
Nilai yang Dijangka
Pemasar
juga memahami bahawa pengguna yang berbeza di pasaran akan cari nilai
produk yang berbeza. Oleh itu, mereka mesti membina pelbagai barisan
produk untuk memenuhi keperluan pengguna. Sebagai contoh, Colgate
menggunakan ini taktik ketika melancarkan pelbagai jenis produk ubat
gigi yang memberi faedah yang berlainan seperti perlindungan daripada
kerosakan gigi, gigi khas formula pemutihan dan juga pasta gigi yang
biasa tetapi ekonomi, yang bertujuan untuk pengguna yang berhati-hati
harga.
(iii)
Status Pembeli, Tahap Penggunaan dan Kesetiaan
Segmen
ini terdiri daripada:
• Status
Pengguna
Pemasar
juga boleh membahagikan kumpulan pembeli ke status yang berbeza
seperti bukan pembeli, pembeli rasmi atau pembeli biasa. Pemasar
boleh mencipta iklan yang berbeza untuk pembeli yang berbeza.
Contohnya, iklan yang diarahkan kepada bukan pembeli mungkin
bertujuan menggalakkan mereka untuk mencuba produk syarikat sementara
iklan untuk pembeli biasa
boleh
ditujukan untuk meningkatkan kekerapan penggunaan.
• Tahap
Penggunaan
Tahap
penggunaan boleh dibahagikan kepada penggunaan yang tinggi,
penggunaan sederhana atau penggunaan yang rendah. Membahagikan tahap
penggunaan dalam tiga kategori membantu pemasar untuk strategi
bagaimana meningkatkan kekerapan penggunaan.
• Kesetiaan
Sesetengah
pembeli adalah setia kepada produk syarikat sementara yang lain
seperti pelbagai dan menukar jenama produk dengan kerap. Dengan
memeriksa penggunaannya corak, syarikat dapat mengenal pasti kumpulan
setia dan kurang setia. Untuk kumpulan yang setia, syarikat boleh
memberi hadiah kepada mereka untuk tujuan mengekalkan kesetiaan
mereka untuk masa yang lama. Adapun yang kurang kumpulan setia,
pemasar mungkin perlu memikirkan beberapa pemasaran program untuk
meningkatkan kesetiaan.
AKTIVITI
6.2
Apakah
beberapa asas untuk membahagikan pasaran pengguna? Terangkan
sebentar.
SELF-CHECK
6.1
Seorang
pemasar boleh belajar banyak dengan menganalisis kesetiaan pelanggan.
Apa anda? status kesetiaan dan bagaimana pemasar dapat belajar
daripada anda?
Berikut
adalah perihalan beberapa strategi segmentasi syarikat.
Kenal
pasti asas-asas segmen pasaran yang digunakan syarikat-syarikat ini.
NO
|
Huraian
|
Segmentation
Market
|
1
|
Pengilang
Honda motosikal baru-baru ini melancarkan model baru yang
dipanggil "Feminine, ‰ terutamanya mensasarkan wanita
penunggang motosikal.
|
|
2
|
Pembuat
telefon bimbit Ericsson mempunyai
melancarkan
yang kecil dan padat model telefon bimbit yang mempunyai ciri
warna reka bentuk yang menarik dengan mesej iklan, "Terutamanya
untuk yang muda dan ceria. ‰
|
|
3
|
Reliance
Travel Agency mempromosikan pakej percutian ke Afrika untuk
pasangan berbulan madu.
|
|
6.2.2
Segmentasi yang berkesan
Terdapat
beberapa syarat di mana pemasar mesti bertanya kepada diri sendiri
cara untuk menjalankannya segmen pasaran dengan berkesan. Ada banyak
cara pemasar boleh menggunakannya segmen pasaran. Walau bagaimanapun,
pemasar mestilah bijak untuk memilih yang betul segmen pasaran.
Berikut adalah beberapa syarat pemasar mesti bertanya sama ada mereka
mahu mencapai segmen yang berkesan.
(a)
Terukur
Bolehkah
segmen dipilih diukur dari saiz dan keuntungannya? Oleh menjawab
soalan ini, pemasar akan tahu apa program pemasarannya sesuai untuk
disasarkan di segmen ini.
(b)
Boleh dicapai
Bolehkah
individu yang berbeza dalam segmen ini dapat dicapai dan berkhidmat
dengan berkesan. Adalah penting bahawa individu dalam segmen dapat
dicapai jika tidak Pemasar tidak akan dapat melaksanakan sebarang
program pemasaran untuk mempengaruhi tingkah laku segmen ini.
(c)
Besar
Adakah
segmen yang disasarkan cukup besar untuk membuat keuntungan yang
baik? Jika segmen terlalu kecil, ia mungkin tidak menguntungkan
syarikat.
(d)
Boleh dibezakan
Adakah
segmen pasaran dibezakan? Ini akan membantu pemasar untuk membuat
keputusan bagaimana merancang strategi pemasaran untuk pasaran yang
boleh dibezakan. Sebagai contoh, jika remaja dan wanita dewasa
bertindak sama dengan penjualan kosmetik, maka pasaran tidak boleh
merawatnya sebagai segmen berasingan.
(e)
Boleh bertindak
Adakah
terdapat segmen kecil yang dikenal pasti untuk program pemasaran?
Sekiranya pemasar akan membahagikan pasaran kepada segmen kecil yang
terlalu banyak, ia akan memerlukan lebih ramai kakitangan untuk
membangunkan pelan pemasaran yang berbeza untuk semua segmen ini.
AKTIVITI
6.3
Jika
anda ingin memulakan perniagaan dalam talian (perniagaan menggunakan
internet), apakah beberapa syarat yang anda boleh memohon untuk
memastikan dan segmen pasaran yang berkesan?
TARIKH
PASARAN
Di
sesi sebelumnya, anda belajar bagaimana pemasar memecah pasaran besar
segmen
yang lebih kecil dipanggil segmen pasaran. Dalam bahagian ini, anda
akan belajar bagaimana pemasar memilih segmen (s) untuk memasuki yang
kami sebut sebagai sasaran pasaran. Anda akan juga mengkaji bagaimana
pemasar menilai segmen pasaran sebelum memilih hak segmen sasaran
yang ingin mereka tutupi.
6.31
Menilai Segmen Pasaran
Untuk
menilai segmen pasaran, pemasar mesti melihat tiga faktor utama
sebagai terangkan di bawah.
(a)
Pertumbuhan dan Saiz Segmen
Pemasar
mesti memulakan usaha mereka dalam mengumpulkan maklumat yang
berkaitan dengan perkembangan terkini ciri-ciri segmen (s) seperti
saiz, tahap pertumbuhan
dan
anggaran pendapatan jualan. Segmen yang dipilih mesti mempunyai yang
munasabah saiz dan potensi pertumbuhan.
(b)
Daya saing Segmen
Selain
saiz dan pertumbuhan, pemasar juga harus mempertimbangkan faktor lain
seperti daya saing segmen yang dikenalpasti. Sebagai contoh, jika
pemasar mempunyai mendapati segmen terpilih yang dikawal oleh ramai
pemain besar, maka mereka boleh memilih untuk tidak memasukkan atau
mungkin mempertimbangkan segmen lain.
(c)
Matlamat Pemasar
Terakhir,
segmen yang dinilai mesti memenuhi matlamat syarikat. Pemasar mesti
memastikan bahawa mereka mempunyai sumber yang mencukupi dari segi
kemahiran orang dan modal untuk mendapatkan segmen sasaran yang
mereka mahu. Ini sangat penting untuk memastikan mereka boleh
menawarkan produk dan perkhidmatan terbaik kepada sasaran segmen (s)
lebih baik daripada pesaing mereka.
6.3.2
Pilih Segmen Sasaran
Apabila
penilaian setiap segmen pasaran, pemasar mesti meneruskan dengan
proses
menentukan segmen mana yang akan digunakan dan berapa banyak. Untuk
menjawabnya, mereka ada untuk melihat pelbagai strategi pemasaran
sasaran yang dijelaskan di sini.
(a)
Pemasaran yang Tidak Berbeza
Strategi
pemasaran yang tidak dibezakan ini membolehkan syarikat untuk
menyasarkan pasaran besar secara keseluruhan (Rajah 6.2). Contoh
syarikat menggunakan strategi ini adalah Syarikat Coca-Cola yang
menjual hanya satu jenis minuman bikarbonat untuk semua pasaran.
Kelebihan
strategi ini ialah ia boleh membuat pembeli pasaran berpotensi besar
melalui pengedaran massa. Walau bagaimanapun, pemasar menghadapi
kesukaran untuk mencipta produk yang boleh memenuhi semua kumpulan
yang pelbagai ini. Hari ini, pemasar yang cuba memasarkan produk
standard kepada pasaran massa mendapati pendekatan mereka kurang
berkesan dan sering kehilangan syarikat-syarikat yang lebih fokus
dari segi memuaskan kumpulan pengguna khusus.
(b)
Pemasaran yang berbeza
Strategi
ini membolehkan syarikat membuat keputusan mengenai beberapa segmen
dan membuatnya program pemasaran untuk memenuhi setiap segmen yang
berbeza seperti yang ditunjukkan di dalam Rajah 6.3. Sebagai contoh,
syarikat pengeluar kereta Proton mengamalkan membezakan pemasaran
apabila ia menghasilkan kereta Proton Iswara untuk pendapatan rendah
pengguna, kereta Proton Waja untuk pengguna kelas pertengahan dan
Proton Perdana untuk pengguna berpendapatan tinggi.
Manfaat
strategi ini adalah membolehkan pemasar memasarkan produk mereka
lebih berkesan lagi pemasar boleh mengubah suai produk untuk
memuaskan yang berbeza segmen. Selain itu, komunikasi, promosi dan
iklan boleh diselaraskan untuk memenuhi segmen yang berbeza. Dengan
menawarkan produk yang berbeza dengannya strategi pemasaran yang
berasingan, syarikat ingin mencapai jualan yang lebih tinggi dalam
setiap segmen. Di samping itu, syarikat menawarkan pelbagai jenis
produk untuk menampung keperluan segmen yang berlainan. Kelemahannya
adalah dalam kos yang tinggi untuk melaksanakan pelan pemasaran yang
berasingan.
(c)
Pemasaran yang Berfokus
Strategi
ini membolehkan syarikat mensasarkan pangsa pasaran yang lebih besar
dalam satu atau beberapa segmen atau niche (Rajah 6.4). Sebagai
contoh, kereta Rolls Royce mengejar pasaran tertumpu untuk menumpukan
perhatian kepada pasaran yang sangat kecil bagi individu yang kaya,
pemimpin negara dan keluarga diraja.
Strategi
pemasaran terfokus adalah paling sesuai untuk digunakan apabila
syarikat itu mempunyai sumber terhad. Objektifnya adalah menjadi
pakar dalam segmen khusus. Sebagai saiz pasaran adalah kecil, ia
hanya menarik pesaing terhad. Oleh itu, syarikat boleh menawarkan
produknya pada harga premium. Secara keseluruhannya, pemasaran
terfokus strategi memberi peluang kepada firma yang lebih kecil untuk
bersaing dengan menumpukan perhatian mereka sumber terhad pada segmen
niche yang belum disampaikan oleh yang lebih besar pesaing.
(d)
Pemasaran Mikro
Ini
adalah strategi unik kerana ia membolehkan penyesuaian produk /
perkhidmatan juga sebagai strategi pemasarannya untuk memenuhi
keperluan khusus daripada individu atau segmen. Pemasaran mikro boleh
dibahagikan kepada dua kategori.
(i)
Pemasaran Tempatan
Pemasaran
tempatan merujuk kepada aktiviti pemasaran yang telah diselaraskan
kepada rasa masyarakat setempat. Selain mengubah produk, pemasar
boleh juga menyesuaikan campuran pemasarannya yang lain seperti
harga, promosi dan kaedah pengedaran.
Pemasaran
tempatan mempunyai kelebihan dan kelemahannya. Bagi yang
Kelebihannya, pemasaran tempatan dapat membantu pemasar untuk
memahami keperluan dan tingkah laku penduduk setempat dan
menyesuaikan pemasaran yang berkesan program untuk menyampaikannya.
Kelemahan pendekatan ini boleh melemahkan imej produk kerana mesej
yang berlainan ke tempat yang berlainan.
(ii)
Pemasaran Satu-satu
Pemasaran
satu sama satu merujuk kepada aktiviti pemasaran yang telah
diubahsuai untuk memenuhi rasa setiap individu yang unik. Contohnya
ialah Dell Computer membolehkan pelanggan individu membuat komputer
itu sendiri keperluan.
Kelebihan
pemasaran satu sama lain terletak pada keberkesanannya memenuhi
keperluan dan keinginan individu. Walau bagaimanapun, sukar untuk
dilaksanakan dalam banyak industri kerana ia melibatkan kos yang
tinggi berbanding dengannya faedah. Walau bagaimanapun, teknologi
moden terutamanya dengan kewujudan internet telah membolehkan pemasar
mengamalkan pelanggan individu pemasaran dengan kos yang lebih
rendah.
AKTIVITI
6.4
Terdapat
beberapa strategi pemasar yang boleh digunakan apabila memilih
sasaran segmen? Fikirkan sebuah syarikat yang anda kenal dan
terangkan bagaimana ia memilih segmen sasarannya.
POSISI
PASARAN
Selepas
syarikat telah memilih satu atau beberapa segmen sasaran untuk
berfungsi, langkah seterusnya adalah untuk melihat cara memposisikan
produknya dalam segmen tersebut. Kedudukan produk di pasaran bermakna
cara pengguna dipengaruhi untuk melihat produk tersebut ciri penting
terhadap produk yang bersaing. Dalam erti kata lain, pengguna boleh
menghubungkan diri dengan kuat dengan produk yang lebih baik daripada
pesaing. Untuk Contohnya, Mercedes diposisikan sebagai mewah dan
kereta yang boleh dipercayai.
Pada
dasarnya terdapat empat kriteria yang boleh dipilih oleh syarikat
apabila mengenal pasti kedudukannya strategi.
• Mengenali
tepi persaingan produk sendiri.
• Pilih
tepi yang paling menarik.
• Pilih
kedudukan keseluruhan.
• Berkomunikasi
kedudukan.
6.4.1
Mengenali Tepi Persaingan Produk Sendiri
Pertama
sekali, syarikat mesti mengiktiraf ciri produknya sendiri yang boleh
ditawarkan beberapa pembezaan dari jenama bersaingnya. Sebuah
syarikat boleh melihat beberapa kunci pembezaan yang diserlahkan di
sini sebagai cara untuk memenangi hati dan jiwa pengguna lebih besar
daripada pesaing lakukan oleh:
• Penghantaran
lebih banyak nilai produk;
• Membezakan
perkhidmatannya;
• Membezakan
reputasinya; dan
• Membezakan
orangnya.
(a)
Edge Produk
Produk
boleh dibezakan pada ciri-cirinya seperti kualiti, reka bentuk,
prestasi, ketahanan, kebolehpercayaan dan sebagainya. Contohnya,
kedudukan Porsche ciri produk sebagai kereta sukan prestasi yang
berkuasa.
(b)
Edge Perkhidmatan
Selain
daripada kedudukan produk, syarikat juga boleh melihat aspek
perkhidmatan yang datang bersama-sama dengan produk seperti
perkhidmatan segera, penghantaran percuma, percuma pemasangan,
kemudahan dan sebagainya. Sebagai contoh, Citibank menyediakan satu
pusingan perkhidmatan jam 24 jam / 7 hari.
(c)
Edge Reputasi
Sebuah
syarikat boleh membezakannya dengan produk inovatif dan sosial
bertanggungjawab.
Contohnya J.W. Marriot menyediakan imej yang sangat baik
perkhidmatan
berkualiti. Untuk hidup sehingga imej, syarikat mesti melakukan dan
menyampaikannya janji.
(d)
Edge Lelaki
Kami
tahu bahawa orang adalah aset utama kepada organisasi. Pembezaan
orang memerlukan syarikat untuk merekrut orang yang tepat dan memberi
latihan supaya itu mereka lebih sensitif pelanggan, proaktif kepada
keperluan pelanggan, memperibadikan penjagaan pelanggan dan lain-lain
6.4.2
Pilih Edge Paling Rangsang
Daripada
senarai kelebihan daya saing yang dikenalpasti, syarikat mesti
membuat keputusan yang paling banyak kelebihan menarik di mana
strategi kedudukan akan dibuat. Semoga ini kelebihan khas akhirnya
akan menjadi titik jualan yang unik (USP) di mana syarikat akan
mengenali dalam jangka masa panjang.
6.4.3
Pilih kedudukan keseluruhan
Untuk
memilih kedudukan keseluruhan, syarikat itu sepatutnya meletakkan
kedudukan utama jenamanya nilai yang dipanggil cadangan nilai jenama.
Dengan memilih nilai yang betul cadangan, ia menjawab soalan mengapa
pengguna mesti membeli produknya dan tidak produk bersaing.
6.4.4
Berkomunikasi Posisi
Komunikasi
boleh dilakukan dengan menggunakan aktiviti campuran pemasaran
khususnya alat komunikasi pemasaran bersepadu (IMC) untuk
menyampaikan jenama dengan berkesan mesej strategi kedudukan ke
pasaran sasaran. Penyesuaian IMC yang kerap untuk memadankan
keperluan pengguna yang berubah dan strategi pesaing dapat membantu
syarikat untuk menyampaikan strategi kedudukan yang dikehendaki.
Sebagai
kesimpulan, membina strategi kedudukan produk yang kukuh memerlukan
syarikat itu untuk juga untuk melaksanakannya dengan jayanya.
Syarikat yang mampu membina jenama yang dikehendaki kedudukan mesti
sentiasa memeriksa status kedudukannya dari semasa ke semasa untuk
mengikutinya keperluan pengguna yang berubah dan strategi pesaing.
RUMUSAN
• Segmen
pasaran merujuk kepada bagaimana pemasar dapat membahagikan pasaran
yang besar ke dalam kumpulan pengguna yang lebih kecil.
• Tujuan
segmentasi adalah untuk membolehkan pemasar menarik hak segmen (s)
yang terdiri daripada individu yang berbeza dengan keperluan yang
sama. The Pemasar boleh mengguna pakai strategi pemasaran yang sesuai
untuk menjangkau ini kumpulan pengguna dengan lebih berkesan dengan
produk atau perkhidmatan yang memenuhi mereka keperluan.
• Terdapat
beberapa pangkalan untuk membahagikan pasaran pengguna. Ini termasuk
segmen demografi, geografi, psikografi dan tingkah laku.
• Untuk
mencapai segmen yang berkesan, terdapat beberapa syarat yang pemasar
mesti bertanya: boleh diukur, boleh dicapai, besar, boleh dibezakan
dan boleh dilakukan.
• Terdapat
tiga faktor utama yang perlu dilihat oleh pemasar untuk menilai
segmen pasaran; pertumbuhan dan saiz segmen, daya saing segmen, dan
matlamat pemasar.
• Kedudukan
produk dalam pasaran bermaksud cara pengguna dipengaruhi
menyedari
ciri-ciri penting produk terhadap produk yang bersaing.
Comments
Post a Comment