INTRODUCTORY MARKETING-BDPM1103 / TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ( TOPIK 8 )
Harga
HASIL
PEMBELAJARAN
Menjelang
akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:
1.
Menjelaskan tiga langkah pemasaran sasaran;
2.
Jelaskan tiga pendekatan dalam penentuan kos; dan
3.
Mengintegrasikan strategi harga dengan keadaan produk dan pasarannya.
PENGENALAN
Harga
adalah unsur kedua campuran pemasaran. Harga adalah kos kepada
pembeli untuk memiliki produk dan hasil jualan penjual. Cara
menentukan harga produk sentiasa ada kebimbangan utama pemasar.
Pemasar perlu mempertimbangkan semua dalaman dan faktor luaran yang
boleh menjejaskan keputusan harga. Selain itu, terdapat juga beberapa
jeneral pendekatan yang boleh digunakan oleh pemasar sebagai pedoman
dalam menetapkan harga. Di dalam seksyen terakhir, kami akan
membincangkan beberapa strategi harga utama yang boleh diguna pakai
oleh pemasar dalam situasi khusus yang berbeza seperti harga untuk
produk baru, pasaran strategi penembusan harga dan strategi pelarasan
harga.
DEFINISI
Harga
adalah jumlah wang yang dibayar oleh pengguna dalam pertukaran
produk. Harga
boleh
dilihat dalam pelbagai bentuk seperti yuran, sewa, upah, deposit dan
ansuran. Harga boleh menentukan kejayaan atau kegagalan usaha
pemasaran. Oleh itu, pemasar bermain peranan penting untuk meyakinkan
pengguna bahawa apa yang mereka beli adalah nilai wang itu mereka
sanggup melepaskannya. Beberapa faktor menyumbang kepada penetapan
harga seperti yang diterangkan di bawah.
FAKTOR
YANG MEMPENGARUHI KEPUTUSAN HARGA
Dalam
seksyen ini, kita akan membincangkan faktor-faktor yang boleh
mempengaruhi penentuan harga a produk. Faktor-faktor ini boleh
dibahagikan kepada dua kategori:
- dalaman dan
- luar.
8.2.1
Faktor Dalaman
Faktor
dalaman terdiri daripada semua faktor yang boleh diperoleh dari dalam
syarikat.
Faktor dalaman ditunjukkan dalam Rajah 8.1.
(a)
Objektif Pemasaran
Syarikat
mesti memutuskan objektif pemasarannya sebelum membuat penetapan
harga
strategi
untuk produk. Beberapa objektif dijelaskan dalam Jadual 8.1.
Bil
|
Objektif
|
Penjelasan
|
1 |
Kesinambungan
|
Jika
sebuah syarikat menghadapi lebihan kapasiti pengeluaran dan
persaingan yang serius, pihak pengurusan perlu menetapkan yang
lebih rendah harga supaya jualan akan meningkat untuk bertahan
hidup.
|
2 |
Memaksimumkan
Keuntungan Semasa
|
Jika
syarikat ingin memaksimumkan keuntungan semasa, ia telah
menganggarkan kos pengeluaran dan permintaan jualan pada tahap
harga yang berbeza. Kemudian pilih harga yang boleh memberi
keuntungan maksimum.
|
3 |
Kepimpinan
dalam Saham Pasaran
|
•
Jika matlamat
pemasaran adalah untuk mendapatkan pasaran yang lebih besar saham,
syarikat harus mempertimbangkan menggunakan strategi penembusan
harga untuk menarik sejumlah besar pelanggan dengan cepat.
•
Strategi ini
membolehkan firma menetapkan harga permulaan yang rendah untuk
menembusi pasaran dengan cepat.
•
Strategi
penembusan ini berfungsi dengan baik jika pasaran sangat sensitif
terhadap harga.
• Harga
yang rendah menyokong bahagian pasaran yang tinggi. Strategi ini
dicerminkan dalam adegan perniagaan runcit tempatan Malaysia. Satu
Contohnya ialah tagline supermarket, "Everyday Low Harga. ‰
|
4 |
Kepimpinan
dalam Kualiti produk
|
•
Jika syarikat itu
bertujuan memimpin pasaran dari segi kualiti produk, maka ia mesti
memberi penekanan yang lebih besar aktiviti penyelidikan dan
pembangunan.
• Untuk
membayar kos penyelidikan, syarikat perlu mengenakan harga yang
tinggi pada produknya.
|
(b)
Strategi Campuran Pemasaran
Keputusan
untuk menetapkan harga mestilah sejajar dengan campuran pemasaran
yang lain keputusan seperti produk, pengedaran dan promosi. Ini untuk
memastikan a program pemasaran yang lebih konsisten dan berkesan.
(c)
Kos
Kos
adalah elemen utama dalam menentukan harga produk. Untuk membuat a
keuntungan yang baik, penentuan harga mestilah termasuk semua kos
yang terlibat menghasilkan produk. Walau bagaimanapun, terdapat
situasi apabila syarikat perlu menetapkan harga yang lebih rendah
daripada kos pengeluaran semasa, dengan harapan dapat meningkatkan
permintaan. Peningkatan permintaan akan menyebabkan peningkatan
pengeluaran. Peningkatan itu kuantiti yang dihasilkan akan dapat
mengurangkan kos unit. Lebih tertentu tempoh masa kos seunit akan
berakhir lebih rendah daripada harga jualan. Ini adalah apabila
pengeluaran telah mencapai skala ekonomi. Dengan strategi ini,
syarikat itu boleh mendapatkan keuntungan yang lebih tinggi dalam
jangka panjang.
8.2.2
Faktor Luar
Syarikat
juga boleh mempertimbangkan faktor di luar syarikat apabila
menentukan harga. Antara faktor-faktor ini adalah:
(a)
Pasaran dan Permintaan
Secara
amnya, permintaan untuk produk oleh pelanggan akhirnya akan membawa
kepada harga meningkat. Walau bagaimanapun, jika permintaan pasaran
rendah disebabkan oleh harga yang tinggi, maka syarikat mungkin perlu
mempertimbangkan untuk menetapkan semula harga. Oleh itu, pemasar
perlu mengkaji pasaran dan impak permintaan terhadap penetapan
harganya. Malah, bagaimana harga keputusan memberi kesan kepada
permintaan pengguna bergantung kepada jenis pasaran iaitu sama ada ia
dicirikan oleh persaingan tulen (pasaran terdiri daripada banyak
pembeli dan penjual perdagangan dalam komoditi seragam seperti
gandum, beras), monopolistik persaingan (banyak pembeli dan penjual
yang menjual lebih banyak harga kerana pembezaan tawaran mereka),
oligopolistik (beberapa penjual yang sangat tinggi sensitif terhadap
strategi harga dan pemasaran masing-masing, mis. kereta) atau tulen
monopoli (pasaran terdiri daripada satu penjual - monopoli kerajaan)
serta andaian anggapan tentang harga dan nilai.
(b)
Pertandingan
Sekiranya
syarikat berhadapan dengan keadaan di mana terdapat banyak pesaing
iaitu produk yang ditawarkan agak serupa dengan produk pesaing, ini
syarikat boleh menetapkan harga berdasarkan harga pesaing dengan
kurang perhatian dibayar kepada kos pengeluarannya sendiri atau
permintaan pasaran. Ini kerana pengguna akan membuat perbandingan
harga sebelum membeli produk. Dengan mengandaikan pemasar
diabaikan
harga pesaing dan menawarkan produk pada harga yang lebih tinggi,
Hasilnya adalah bahawa pembeli yang lebih sedikit akan membelinya,
terutamanya apabila mereka mengetahui bahawa produk itu tidak lebih
baik daripada pesaing lain produk.
Sekiranya
firma itu menaikkan harganya secara besar-besaran terhadap harga
pesaing dan mengabaikan kosnya sendiri? Sila komen.
(c)
Asumsi Pengguna Menuju Harga dan Nilai
Jika
pembeli merasakan bahawa harga yang tinggi mencerminkan kualiti dan
nilai yang tinggi, maka tidak akan menjejaskan permintaan. Malah,
jika pelanggan melihat nilai produk sebagai lebih besar daripada
harga, mereka tidak akan teragak-agak untuk membayar harga yang
tinggi untuk memiliki produk. Sebaliknya, jika pelanggan melihat
harga lebih tinggi daripada produk nilai, mereka tidak akan berminat
untuk membeli.
(d)
Kuasa Beli Pengguna
Pemasar
perlu memahami kuasa beli pengguna dalam menetapkan harga.
Sebaik-baiknya, pemasar yang bertanggungjawab harus menawarkan lebih
banyak pilihan produk pelanggan dan tidak menghadkan pemilihan kepada
satu produk. Sebagai contoh, hotel pengendali menyediakan pelanggan
dengan pilihan pelbagai jenis bilik seperti bilik superior, mewah dan
standard. Pengendali syarikat penerbangan memberi pilihan kepada
pelanggan untuk memilih tiket penerbangan udara sama ada kelas
perniagaan atau kelas ekonomi. Tambahan pula, pemasar dapat membantu
pelanggan mengurangkan pembelian mereka dengan menawarkan fleksibel
skim bayaran seperti pembayaran secara ansuran.
Apakah
faktor-faktor yang mempengaruhi keputusan harga? Bincangkan.
8.2.3
Faktor-faktor lain yang tidak dapat dikawal
Ada
faktor lain yang tidak dapat dikawal yang boleh dipertimbangkan oleh
syarikat dalam penetapan harga seperti ekonomi, kerajaan dan
masyarakat. Keadaan ekonomi kita boleh berada di a keadaan kemurungan
atau inflasi. Sekiranya terdapat kemelesetan ekonomi di negara, maka
kuasa beli pengguna akan turun drastik. Dalam keadaan ini, syarikat
itu boleh membuat keputusan untuk mengurangkan harga.
Kerajaan
memainkan peranan penting dalam mempengaruhi keputusan harga. Sebagai
contoh, produk makanan ruji kami seperti beras, telur, garam, gula
dikawal oleh item
kerajaan.
Peruncit dipantau supaya mereka tidak mengambil keuntungan semasa
membuat keuntungan musim perayaan utama seperti Hari Raya Aidilfitri,
Tahun Baru Cina dan Deepavali.
Akhir
sekali, kebimbangan sosial telah memaksa syarikat mengambil perhatian
serius terhadap mereka tanggungjawab sosial ketika menentukan harga
produk dan bukan hanya fokus pada pengoptimuman keuntungan. Sebagai
contoh, Sistem Penerbangan Malaysia (MAS) perlu pertimbangkan
tanggungjawab sosial dalam menentukan harga penerbangan domestik
sebagai kerajaan menggesa syarikat untuk bertanggungjawab secara
sosial.
PENDEKATAN
UMUM DALAM PENETAPAN HARGA
Dalam
perbincangan kami mengenai faktor-faktor yang mempengaruhi keputusan
harga, kami menyentuh beberapa faktor penting seperti kos, persepsi
pelanggan dan harga pesaing. Di sini, dalam bahagian ini, kita dapat
menghubungkan faktor-faktor ini kepada pendekatan umum disyorkan
untuk menentukan harga, iaitu:
•
Harga berasaskan kos
•
Penentuan nilai
harga
•
Harga berasaskan
kompetisi
8.3.1
Harga Berasaskan Kos
Dalam
pendekatan ini, syarikat boleh mengguna pakai (i) penetapan harga
atau (ii) pemecahan
analisis.
(a)
Harga Marking
Di
bawah harga mark-up, syarikat itu menambah markah standard kepada kos
produk. Contohnya, jika kos pengeluaran membuat buku ialah RM4 dan
syarikat itu memutuskan untuk menandakan 50%, maka harga buku itu
akan menjadi RM60 Kelebihan utama kaedah ini adalah mudah dan mudah
kiraan. Kelemahannya tidak mempertimbangkan faktor lain seperti
pesaing harga dan pasaran.
(b)
Analisis Kerugian
Untuk
menentukan sasaran harga yang ditetapkan, syarikat boleh menggunakan
pemecahan analisis. Analisa penetapan harga yang lebih rendah
membolehkan pemasar mengetahui sebenarnya tahap harga yang boleh
memecah walaupun kos menghasilkan dan memasarkan produk. Kaedah ini
menggunakan anggaran tahap permintaan, jangkaan jumlah hasil,
dianggarkan kos pengeluaran dan anggaran keuntungan pada set harga
yang berbeza. Lihat Jadual 8.2 untuk contohnya. Jadual analisis
break-even menunjukkan tahap harga yang berbeza, anggaran permintaan,
jumlah hasil, jumlah kos dan keuntungan pada setiap tahap harga. In
contoh ini, syarikat yang ingin mendapatkan keuntungan maksimum akan
menetapkan harga pada RM14.
8.3.2
Penentuan harga yang dirasakan
Penentuan
harga di bawah kaedah ini menggunakan pelanggan yang dianggap nilai
produk dan bukan penjual kos sebagai kunci kepada harga. Pelanggan
dilihat nilai boleh diukur dengan bertanya kepada mereka berapa
banyak yang mereka sanggup membayar untuk nilai mereka berikan kepada
produk. Akhirnya, apabila syarikat telah memutuskan tahap Persepsi
pelanggan tentang nilai produk, mereka perlu menetapkan harga yang
mana lebih rendah daripada jangkaan pelanggan. Dalam keadaan ini,
jualan syarikat tidak akan terjejas.
Logik
di sebalik kaedah ini adalah untuk mengelakkan kesilapan harga
terlalu mahal yang boleh menyebabkan jualan produk menurun. Pada masa
yang sama, syarikat tidak mahu menetapkan harga terlalu rendah yang
akan menjejaskan keuntungannya.
8.3.3
Harga Berdasarkan Pertandingan
Pemasar
boleh menggunakan harga pesaing sebagai asas dalam menentukan harga
produk. Terdapat dua bentuk harga berdasarkan persaingan:
(a)
Harga penetapan harga: Membolehkan syarikat menaikkan harganya kepada
pesaingnya harga, dengan perhatian kurang dibayar kepada kos atau
permintaan sendiri. Sebagai contoh, firma menjual komoditi seperti
keluli, kertas dan baja biasanya mengenakan caj yang sama harga.
(b)
Penetapan harga bida: Membenarkan syarikat untuk menaikkan harganya
dengan cara yang difikirkannya pesaing akan harga produk dan bukan
pada kos sendiri atau atas permintaan.
STRATEGI
PEMASARAN
Dalam
perbincangan sebelumnya, kita berpegang pada pendekatan umum dalam
penetapan harga. Kini, kami meneruskan bahagian seterusnya pada
strategi harga. Berikut ini akan memberikan anda beberapa idea
tentang strategi penetapan harga yang boleh diterima pakai oleh
syarikat yang berbeza keadaan.
•
Strategi harga untuk
produk baru.
•
Harga penembusan
pasaran.
•
Strategi pelarasan
harga.
8.4.1
Strategi Harga untuk Produk Baru
Produk
yang baru dibangunkan boleh dibahagikan kepada dua kategori:
•
Produk baru meniru
produk sedia ada
•
Produk inovatif
Terdapat
strategi harga yang berbeza untuk produk baru, sama ada ini tiruan
atau
produk
inovasi.
(a)
Produk Baru Meniru Produk Sedia Ada
Terdapat
empat strategi yang boleh digunakan oleh syarikat ketika menetapkan
harga untuk a produk baru yang meniru produk sedia ada pesaing. Ini
ditunjukkan dalam Rajah 8.2.
(i)
Strategi Premium
Strategi
ini membolehkan syarikat itu mengenakan harga yang lebih tinggi untuk
lebih tinggi produk baru yang berkualiti. Ia berkesan untuk menarik
pelanggan yang menitikberatkan produk berkualiti tinggi dan sanggup
membayar harga yang tinggi.
(ii)
Strategi Nilai
Strategi
ini membolehkan syarikat itu mengenakan harga yang lebih rendah untuk
yang lebih tinggi kualiti produk. Ia berkesan untuk menghancurkan
pelanggan pesaing menawarkan nilai yang lebih baik pada kos yang
lebih rendah.
(iii)
Strategi Ekonomi
Strategi
ini membolehkan syarikat mengenakan harga yang lebih rendah untuk
yang lebih rendah kualiti produk. Adalah berkesan untuk menarik
pelanggan yang harga sensitif.
(iv)
Strategi Lebihan
Strategi
ini membolehkan syarikat mengenakan harga yang lebih tinggi untuk
yang lebih rendah kualiti produk. Walaupun sesetengah orang akan
membeli produk tetapi jika mereka Ketahui, mereka akan merasa ditipu
dan berhenti membeli.
(b)
Produk Inovatif
(i)
Strategi Rip-off
Strategi
penetapan harga ini membolehkan syarikat yang memperkenalkan ciptaan
baru
untuk
menetapkan harga yang tinggi. Menetapkan harga yang tinggi
membolehkan syarikat "meraih" hasil maksimum dari pelbagai
lapisan pelanggan di pasaran. Untuk
contohnya,
Intel Corporation telah menetapkan harga yang tinggi untuk produk
barunya.
Oleh
sebab itu, anda mendapati harga untuk komputer spesifikasi baru
sentiasa sangat mahal. Dengan menggunakan strategi ini, syarikat
mampu membuatnya keuntungan yang besar.
Strategi
ini sesuai apabila terdapat bilangan pembeli yang mencukupi sanggup
membayar harga yang tinggi untuk produk yang baru dilancarkan.
Strategi ini akan berjaya sekiranya pesaing lain tidak dapat memasuki
pasaran segera disebabkan oleh kos teknologi tinggi.
8.4.2
Harga Penetapan Pasaran
Strategi
penetapan harga ini membolehkan syarikat mengenakan harga rendah awal
dengan objektif untuk menembusi pasaran secepat mungkin. Harga yang
rendah meningkatkan pasaran permintaan dan peningkatan pengeluaran
lebih masa. Kos per unit yang dihasilkan boleh dikurangkan daripada
jumlah jualan yang tinggi. Akhirnya, kos yang lebih rendah akan
menghasilkan lebih banyak harga pengurangan kepada pelanggan yang
sensitif harga. Diharapkan dengan mengenakan bayaran lebih rendah
harga, ia boleh menghalang pemain baru daripada memasuki pasaran.
Syarikat mesti menyimpannya keluar persaingan atau kesan kesan
mengekalkan harga yang rendah hanya bersifat sementara.
8.4.3
Strategi Pelarasan Harga
Kebanyakan
syarikat mungkin mempertimbangkan pelarasan harga kerana pelbagai
sebab. Kami akan lihat enam jenis strategi pelarasan harga seperti
yang ditunjukkan di bawah.
(a)
Diskaun dan Elaun Harga
Diskaun
harga adalah potongan harga langsung pada pembelian semasa garis masa
yang diberikan. Contoh harga diskaun ialah:
(i)
Diskaun tunai iaitu harga dikurangkan untuk pelanggan yang membayar
bil mereka pada masa;
(ii)
Diskaun jumlah iaitu harga yang dikurangkan kepada pelanggan yang
membeli secara pukal kuantiti; dan
(iii)
Pengurangan harga diskaun seperti musim yang diberikan kepada
pelanggan yang sanggup untuk membeli produk yang sudah lapuk.
Sebagai
contoh, pasar raya di negara kita sering memberi diskaun harga sama
ada diskaun tunai, diskaun kuantiti atau diskaun bermusim semasa
jualan musim promosi untuk menarik orang ramai untuk melawat
kedai-kedai mereka.
Elaun
adalah pengurangan harga dari harga senarai kepada peruncit.
Contohnya ialah elaun perdagangan dan elaun promosi. Perdagangan
dalam menggalakkan harga pengurangan untuk menukar item lama apabila
membeli yang baru contohnya. perdagangan dalam tilam lama ketika
membeli yang baru. Elaun promosi adalah harga
pengurangan
yang diberikan kepada peruncit kerana penglibatan mereka dalam
pengiklanan atau promosi kempen.
Diskaun
dan elaun adalah strategi pelarasan harga yang digunakan sebagai
insentif
untuk
pelanggan atau peruncit untuk membeli lebih banyak. Diskaun dan elaun
popular
teknik
untuk mempromosikan produk pengeluar dan jualan.
(b)
Harga Segmentasi
Amalan
syarikat mengenai segmentasi harga boleh dilihat apabila ia menjual
produk
pada
dua atau lebih harga yang berlainan, walaupun kos pengeluaran adalah
sama.
Terdapat
beberapa jenis harga bersegmen seperti segmen pelanggan, produk,
harga lokasi dan harga masa.
Segmen
pelanggan bermakna pelanggan yang berbeza membayar harga yang berbeza
untuk yang sama produk contohnya. Zoo Negara mengenakan harga tiket
yang lebih rendah kepada pelajar dan kanak-kanak sebagai berbanding
orang dewasa. Muzium Nasional mengenakan bayaran masuk yang rendah
pelajar. Bentuk produk bermaksud versi produk berbeza berharga secara
berbeza.
Harga
lokasi bermaksud harga yang berbeza untuk lokasi yang berlainan,
walaupun
kos
untuk menawarkan setiap lokasi adalah contoh yang sama. universiti,
teater. Akhirnya, masa Harga bermaksud firma berbeza harga mengikut
musim, bulan, hari dan hari jam cth. Genting Highland Resorts
memberikan diskaun hujung minggu dan bermusim.
(c)
Harga Psikologi
Pengguna
menimbangkan psikologi harga semasa membuat pembelian. Untuk
Contohnya, pengguna biasanya merasakan produk yang lebih mahal adalah
lebih tinggi
kualiti.
Mereka bergantung kepada harga sebagai gambaran utama kualiti produk.
Oleh itu, harga menjadi isyarat kualiti penting kepada pemasar.
Kadang-kadang,
perbezaan harga yang kecil dapat dilihat sebagai perbezaan yang tajam
dalam minda pelanggan. Bandingkan komputer Dell yang bernilai RM3,999
dengan yang lain Komputer HP yang berharga RM4,000. Walaupun
perbezaan harga sebenarnya adalah hanya satu ringgit tetapi pelanggan
akan melihat dalam julat harga sebanyak RM3,000 bukannya RM4,000.
Adakah
harga psikologi berkesan kepada anda? Contohnya, anda mudah tertarik
dengan jenama yang menggunakan harga psikologi? Menyediakan
penjelasan anda dengan contoh.
(d)
Harga Promosi
Harga
promosi berlaku apabila sesebuah syarikat menyesuaikan produknya
harga di bawah senarai harga atau kadang-kadang di bawah kos
sebenarnya. Alasan di sebaliknya
adalah
untuk menjana jualan jangka pendek yang pantas. Sebagai contoh, harga
pasar raya tertentu produk sebagai pemimpin kerugian yang berada di
bawah kos sendiri dengan harapan pelanggan tertarik dengan pasar raya
dan mungkin membeli produk lain yang biasa harga.
Harga
promosi juga boleh digunakan semasa musim istimewa seperti perayaan
musim. Harga promosi ini biasanya dikenali sebagai acara istimewa
harga.
(e)
Harga Geografi
Sebuah
syarikat juga mesti melihat pelarasan harga berdasarkan perbezaan
dalam lokasi di mana produk dijual. Harga dikenakan secara berbeza
berdasarkan pada lokasi geografi yang berbeza juga boleh disebabkan
oleh perbezaan dalam pembeli membeli kuasa.
(f)
Perubahan Harga
Harga
produk bukanlah ciri kekal. Oleh itu, syarikat mempunyai hak untuk
mempertimbangkan perubahan harga. Sebagai contoh, pesaing mengubah
harga produk
untuk
menjadikan mereka lebih menarik atau pengeluaran kapasiti berlebihan
yang menyebabkan syarikat untuk mengurangkan harga untuk meningkatkan
jualan. Dalam kedua-dua keadaan, harganya perlu dikurangkan.
Walau
bagaimanapun, perubahan harga tidak semestinya bermakna pengurangan
harga.
Kadang-kadang
syarikat mengalami peningkatan kos pengeluaran yang berterusan
disebabkan oleh kekurangan sumber asli, mereka perlu meningkatkan
harga produk untuk ditutup kos. Selain daripada itu, ada syarikat
yang menaikkan harga kerana permintaan yang tinggi.
Kenal
pasti lima jenis strategi pelarasan harga. Terangkan secara ringkas
Anda
digalakkan merujuk kepada laman web ini htpp: //www.parkson.com
kepada
jawab
soalan berikut:
Adakah
anda dapat mengenal pasti strategi harga Parkson seperti yang
dinyatakan di bawah?
•
Harga psikologi;
•
Harga promosi; dan
•
Harga geografi.
•
Harga adalah jumlah
wang yang dibayar oleh pengguna dalam pertukaran produk.
•
Harga boleh dilihat
dalam pelbagai bentuk seperti yuran, sewa, upah, deposit dan ansuran.
•
Terdapat dua faktor
yang mempengaruhi keputusan harga: dalaman dan luaran.
•
Faktor dalaman
adalah faktor yang boleh diperoleh dari dalam syarikat. The
Faktor
dalaman adalah strategi campuran pemasaran, objektif pemasaran dan
kos.
•
Syarikat juga boleh
mempertimbangkan faktor-faktor di luar syarikat apabila menentukan
harga pasaran dan permintaan, persaingan, pemakai pengguna ke arah
harga
dan nilai, dan kuasa beli pengguna.
•
Terdapat tiga
pendekatan umum yang digunakan dalam menentukan harga: harga
berasaskan kos, harga nilai yang dilihat dan penetapan harga
berasaskan persaingan.
Comments
Post a Comment