MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 3

Topik 3

  • Membangun Kreativiti dan Inovasi Keusahawanan 20
  • Apakah Kreativiti? 21
  • Proses Kreativiti 21
  • Halangan kepada Kreativiti 24
  • Cara Menjana Idea Kreatif 25
  • Ciri-ciri Individu Kreatif 27
  • Apakah Inovasi? 28
  • Jenis Inovasi 29
  • Sumber Inovasi 30
  • Halangan kepada Inovasi 32
  • Ringkasan 34
  • Mereka Syarat 34
  • Rujukan 35

Topik 3 ditujukan untuk kreativiti dan inovasi. Usahawan perlu mengetahui definisi kreativiti dan inovasi serta kelebihan dan hubungan mereka dalam keusahawanan.

Topik ini menerangkan halangan kepada kreativiti dan inovasi, serta strategi untuk menggalakkan kreativiti dan inovasi di kalangan usahawan dalam perniagaan hari ini. Pelajar akan didedahkan kepada peluang dan cabaran dalam menghasilkan idea, produk dan perkhidmatan yang kreatif dan inovatif yang memenuhi cabaran persekitaran perniagaan yang kompetitif pada hari ini.




TOPIK 3

Membangunkan
Kreativiti dan Inovasi Keusahawanan

PENGENALAN

Persekitaran perniagaan yang berdaya saing hari ini memerlukan seorang usahawan untuk memikirkan cara-cara untuk menghasilkan produk, perkhidmatan atau proses baru bagi tujuan baru untuk pelanggan. Ini seterusnya dapat membolehkan organisasi bertahan dan menarik perhatian pelanggan kepada organisasi-organisasi baru serta menghasilkan hasil. Oleh itu, kreativiti dan inovasi adalah unsur penting untuk semua peringkat perniagaan agar mereka dapat berkembang dan berkembang. Mereka juga penting untuk terus hidup dan untuk membina kelebihan daya saing (Thirby, 2003).

Sentiasa mencari paradigma baru untuk menyelesaikan masalah perniagaan adalah prasyarat bagi para usahawan yang berjaya. Sebagai seorang yang kreatif, usahawan mesti dapat berfikir secara kreatif untuk mencari penyelesaian kepada masalah yang ada. Walau bagaimanapun, seseorang harus ingat bahawa kecekapan dan keberkesanan tidak lagi menjamin kelangsungan hidup perniagaan pada masa kini. Kreativiti dan inovasi sentiasa mendorong perniagaan ke hadapan. Akibatnya, keupayaan untuk mencipta atau mencipta sesuatu yang baru adalah jawapan bagi perniagaan untuk kekal di pasaran. Topik ini akan membincangkan kreativiti apa, proses kreativiti, halangan kreativiti, bagaimana menjana kreativiti dan ciri-ciri usahawan kreatif.

APA KREATIVITI?
Terdapat beberapa definisi kreativiti. Menurut Schermerhorn, Hunt dan Osborn (2003), kreativiti melibatkan perkembangan respons unik dan novel terhadap masalah dan peluang. Kreativiti adalah penting untuk menanggapi cabaran kompleks dalam persekitaran perniagaan yang dinamik yang sering penuh dengan masalah yang tidak rutin. Oleh itu, kreativiti adalah:

Proses Kreativiti
Seorang usahawan perlu memikirkan idea untuk melaksanakan strategi baru. Umumnya, idea-idea berevolusi dari proses kreatif di mana individu imajinatif akan membayangkan, membentuk dan mengembangkan idea ke dalam bentuk yang dapat dilaksanakan dan sebagai balasan, memberi manfaat kepada pengusaha dan organisasi.

Menurut Thuratko dan Hodgetts (2004), terdapat empat fasa utama atau langkah dalam proses kreatif, seperti ditunjukkan dalam Rajah 3.1.


Figure 3.1: The creative thinking process Source: Thuratko & Hodgetts (2004)
The elaboration of the phases is shown in Figure 3.2.

Halangan untuk Kreativiti
Kita harus ingat bahawa tidak semua idea novel yang dihasilkan semasa proses pemikiran kreatif boleh diterima. Kreativiti tidak memastikan bahawa tidak ada halangan, tidak ada kekecewaan dan tidak ada kegagalan. Terdapat empat halangan kepada kreativiti, seperti ditunjukkan dalam Rajah 3.3.


Cara Menjana Idea Kreatif
Orang yang berbeza mempunyai cara pemikiran yang berbeza. Terdapat beberapa teknik untuk meningkatkan kreativiti. Lima teknik yang boleh digunakan untuk memupuk kreativiti adalah seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 3.4.



Rajah 3.4: Teknik untuk memupuk kreativiti

Mari kita lihat cara pemikiran yang berlainan ini dengan terperinci.

Brainstorming
Brainstorming adalah teknik yang paling biasa dan kuat yang digunakan untuk menetas idea. Semasa sesi brainstorming, semua ahli kumpulan mencadangkan idea yang dibincangkan kemudian. Bilangan ahli kumpulan yang ideal yang terlibat dalam sesi brainstorming adalah antara empat dan tujuh. Terdapat empat peraturan brainstorming (Williams, 2000), iaitu:
Lebih banyak idea, lebih baik;
Semua idea boleh diterima, tidak kira betapa liar atau gila mereka;
Gunakan idea kumpulan lain untuk menghasilkan lebih banyak idea; dan
Kritikan atau penilaian idea tidak dibenarkan.

MEMBANGUNKAN KREATIVITI DAN INOVASI ENTREPRENEURIAL

Analogy paksa
Ini adalah teknik yang sangat berguna dan menyeronokkan untuk menghasilkan idea. Idea dibandingkan dengan masalah dan sesuatu yang mempunyai sedikit atau tiada persamaan untuk mendapatkan wawasan baru. Terdapat beberapa cara yang anda boleh "memaksa hubungan antara hampir semua dan mendapat penyelesaian baru, seperti anda dan pen, muzik dan komputer, produk dan pasaran. Memaksa hubungan dapat membantu mengembangkan pandangan baru serta alternatif baru. Untuk membangunkan hubungan adalah mempunyai pilihan objek atau kad dengan gambar atau imej yang membantu untuk menghasilkan idea. Pilih objek atau kad secara rawak dan lihat jenis hubungan yang boleh dipaksa.
(Diadaptasi dari http://members.optusnet.com.au/charles57/Creative/Techniques/)

LAKUKANNYA


Pada peringkat pertama teknik DO IT, kita mesti menganalisis masalah untuk memastikan soalan yang betul ditanya. Belajar dan memahami masalah adalah penting untuk mengenal pasti punca utama masalah. Sekiranya masalah itu kelihatan sangat besar, pecahkannya ke bahagian-bahagian yang lebih kecil dan saksikan masalah ini secepat mungkin.

Kedua, apabila kita berjaya mengenal pasti masalah, menghasilkan sebanyak mungkin idea untuk mendapatkan penyelesaian yang mungkin untuk mengatasinya. Setiap percubaan untuk menghasilkan idea adalah penting, tanpa mengira sama ada idea itu baik atau buruk.

Ketiganya, kita perlu meneliti dan menganalisis secara terperinci sebelum memilih ide terbaik untuk menyelesaikan masalah, dan semua penyelesaian harus datang dari tahap kedua.

Akhirnya, apabila penyelesaian terbaik dikenal pasti, sudah tiba masanya untuk melaksanakannya. Peringkat ini melibatkan pembangunan produk yang boleh dipercayai dari strategi ideal, pemasaran dan perniagaan dan biasanya menimbulkan masa, kos, dan tenaga.

MEMBANGUNKAN KREATIVITI DAN INOVASI ENTREPRENEURIAL t 27

Peta minda
Teknik ini membolehkan seseorang menggunakan gambar dan / atau ungkapan kata untuk mengatur dan mengembangkan pemikiran dalam cara yang tidak linear. Ia membantu orang ramai untuk "melihat ‰ masalah dan penyelesaiannya.

Ramai orang menggunakan pemetaan minda semasa:
  • Brainstorming;
  • Mencatat nota; dan
  • Menyegarkan ingatan mereka.

Pemetaan minda juga boleh digunakan untuk menghasilkan produk baru, menyelesaikan masalah, merancang strategi, atau mengembangkan proses. Kunci penggunaan berkesan untuk menghasilkan idea dan menyelesaikan masalah adalah tidak semestinya berfikir secara logik. Jika satu idea mencetuskan satu lagi, jangan cuba menganalisisnya; hanya tandakan ia di peta minda. Serupa dengan brainstorming, persatuan yang semakin gila, lebih baik. Itulah bagaimana penyelesaian yang benar-benar inovatif berlaku.

Kumpulan Nominal
Penggunaan kumpulan nominal adalah untuk menghasilkan idea dan menilai penyelesaian secara tatap muka dalam keadaan kumpulan yang tidak mengancam; ahli berbuat demikian dengan menulis secara diam-diam sebanyak mungkin idea-idea. Selepas itu, ahli kumpulan terlibat dalam merekodkan idea-idea yang diberikan dan kemudian membincangkan idea untuk mendapatkan penjelasan dan penilaian. Akhir sekali, setiap ahli akan mengundi secara persendirian atas keutamaan idea.

Ciri-ciri Individu Kreatif
Usahawan entah bagaimana individu kreatif. Walau bagaimanapun, tidak semua individu kreatif boleh menjadi usahawan. Rajah 3.5 menunjukkan lapan ciri individu kreatif.


Rajah 3.5: Ciri-ciri individu kreatif


APAKAH INOVASI?
Apabila usahawan telah menjalani proses kreatif dan mendapati penyelesaian terbaik, langkah seterusnya adalah aplikasi dan akhirnya inovasi. Kreativiti adalah prasyarat untuk inovasi. Hari ini, inovasi diyakini secara meluas menjadi kunci kejayaan berterusan bagi banyak organisasi. Syarikat-syarikat yang mampu bersaing dan menang ialah mereka yang membangunkan produk baru atau sistem baru menghasilkan produk dan terus melakukannya dari masa ke masa.

Kenapa inovasi penting? Apakah inovasi? Dalam subtopik ini, kita akan membincangkan apa inovasi, jenis, sumber dan halangannya.

MEMBANGUNKAN KREATIVITI DAN INOVASI ENTREPRENEURIAL t 29

Menurut Thinicki dan Williams (2003), inovasi adalah "mencari cara untuk menyampaikan barang atau perkhidmatan baru atau lebih baik ‰. Ini bermakna setiap organisasi, sama ada keuntungan atau tidak keuntungan, tidak akan membenarkan dirinya menjadi leka, terutama apabila pesaing datang dengan idea-idea kreatif. Inovasi juga dianggap sebagai penciptaan sesuatu yang baru di pasaran yang mengubah persamaan penawaran-permintaan (Chell, 2001). Seorang usahawan mewujudkan permintaan baru di pasaran dengan mengkombinasikan faktor-faktor pengeluaran untuk mencipta sesuatu yang baru. Oleh itu, inovasi adalah kunci untuk terus hidup bagi usahawan dalam persekitaran perniagaan yang sengit. `` Inovatif atau diejÊ mestilah prinsip setiap entrepreneur dalam kehidupan seharian.

Jenis Inovasi
Semua orang dalam perusahaan mestilah inovatif untuk membolehkan perusahaan berubah dengan pantas untuk memenuhi keperluan dan tuntutan pelanggan. Pada asasnya, terdapat empat jenis inovasi asas (Thuratko & Hodgetts, 2004) seperti ditunjukkan dalam Rajah 3.6.

MEMBANGUNKAN KREATIVITI DAN INOVASI ENTREPRENEURIAL


Rajah 3.6: Jenis inovasi dan contoh

Sumber Inovasi
Seorang usahawan memerlukan idea-idea yang kuat sebelum dia dapat memberi inspirasi kepada produk, perkhidmatan atau proses baru. Berikut adalah empat sumber inovasi untuk usahawan (Drucker, 1985; Thuratko & Hodgetts, 2004).

Acara yang tidak dijangka
Usahawan sering melihat bahawa mereka mendapat idea dari sesuatu yang tidak diingini. Acara yang tidak dijangka menawarkan peluang yang besar untuk usahawan untuk menggunakan kepakaran mereka untuk aplikasi atau formula baru. Selain itu, kejayaan atau kegagalan yang tidak dijangka juga merupakan sumber utama inovasi apabila perkara-perkara yang tidak disedari atau tidak dirancang.

MEMBANGUNKAN KREATIVITI DAN INOVASI ENTREPRENEURIAL t 31
Konsep pengetahuan baru
Di pasaran hari ini, kita boleh mengetahui mengenai produk atau perkhidmatan baru dengan mudah. Sesungguhnya kebanyakan produk atau perkhidmatan ini adalah inovasi berasaskan pengetahuan yang memerlukan masa yang lama untuk penyelidikan dan dibangunkan oleh pakar. Pengetahuan baru boleh didapati melalui membaca, menghadiri seminar atau persidangan atau perbincangan di kalangan profesional.

Perubahan demografi
Perubahan dalam ciri demografi dalam umur, tahap pendidikan, pendapatan dan jenis pekerjaan telah menjadi sumber inovasi utama bagi usahawan. Transformasi ciri-ciri demografi telah mencipta peluang besar bagi usahawan untuk meneroka. Sebagai contoh, apabila taraf hidup dan peningkatan pendapatan, permintaan barangan mewah dan produk penjagaan kesihatan juga mempercepatkan.

Keperluan proses
Keperluan proses wujud dalam proses perniagaan, industri atau perkhidmatan. Ia menyempurnakan proses yang sudah wujud, menggantikan pautan yang lemah, merangka semula proses sedia ada dan sebagainya. Kesemua ini memberikan peluang kepada usahawan untuk menghasilkan produk, perkhidmatan atau proses yang sesuai dengan permintaan dan keperluan pelanggan. Sebagai contoh, dalam proses mewujudkan masyarakat yang sihat, orang akan mahu melakukan lebih banyak latihan. Oleh itu, para usahawan dapat menyediakan lebih banyak kemudahan atau pusat kesihatan bagi mereka yang menginginkannya.

MEMBANGUNKAN KREATIVITI DAN INOVASI ENTREPRENEURIAL

Halangan kepada Inovasi
Walaupun usahawan mempunyai banyak idea untuk berinovasi, ada beberapa masalah yang boleh menghalang mereka daripada menjadi inovatif. Halangan kepada inovasi selalu datang dari dalam organisasi, terutama dari kakitangan. Halangan kepada inovasi adalah seperti berikut:

Organisasi tidak menggalakkan inovasi
Sesetengah organisasi selesa dengan status quo semasa dan enggan berubah. Bagi mereka, apa-apa perubahan bermakna ancaman yang boleh menjejaskan budaya organisasi dan prosedur, dan lebih penting lagi kedudukan mereka sekarang. Oleh itu, untuk mengelakkan perkara-perkara seperti itu berlaku, pihak pengurusan akan cuba mengelakkan atau menolak untuk mengakui keperluan inovasi dalam organisasi. Selain itu, sempadan antara jabatan menghalang komunikasi idea-idea inovatif di kalangan kakitangan.
Sumber yang tidak mencukupi
Sesetengah organisasi berminat untuk berubah dan berinovasi tetapi dikecewakan oleh sumber yang tidak mencukupi seperti sumber manusia, dana dan kemudahan yang penting dalam melaksanakan inovasi.

Tingkah laku pengurusan tradisional
Pihak pengurusan berminat untuk mengawal kakitangan untuk menjadi kreatif. Ini berlaku terutamanya apabila pengurusan dikawal oleh kakitangan kanan yang mengekalkan cara berfikir tradisional dan menolak berubah. Kadang-kadang, ahli kakitangan kreatif dihalang oleh peraturan, kekangan dan birokrasi yang berlebihan.

MEMBANGUNKAN KREATIVITI DAN INOVASI ENTREPRENEURIAL t 33

Sebagai tambahan kepada semua ini, halangan untuk inovasi boleh diperolehi daripada tingkah laku peribadi atau individu seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 3.7.


RINGKASAN

  • Kreativiti adalah "keupayaan untuk menghasilkan karya yang baru (asli dan tidak dijangka), berkualiti tinggi dan sesuai (berguna, memenuhi kekangan tugas) ‰.
  • Empat fasa utama dalam fasa kreatif adalah:
  • Pengumpulan pengetahuan;
  • Inkubasi;
  • Idea; dan
  • Penilaian dan pelaksanaan.
  • Teknik lima kreatif adalah brainstorming, analogi terpaksa, DO IT, pemetaan minda dan kumpulan nominal.
  • Inovasi ditakrifkan sebagai "mencari cara untuk menyampaikan barangan atau perkhidmatan baru atau lebih baik".
  • Empat jenis inovasi asas adalah penemuan, pelanjutan, pertindihan dan sintesis.
  • Halangan kepada inovasi adalah:
  • Organisasi yang tidak menggalakkan inovasi;
  • Sumber yang tidak mencukupi; dan
  • Tingkah laku pengurusan tradisional.












Comments

Popular posts from this blog

BDKO1103 Basic Interpersonal Communication -TERJEMAHAN MALAY (TOPIK 1 - TOPIK 10)

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 7

INTRODUCTORY MARKETING-BDPM1103 / TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ( TOPIK 10 )