MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 3
Topik
3
- Membangun Kreativiti dan Inovasi Keusahawanan 20
- Apakah Kreativiti? 21
- Proses Kreativiti 21
- Halangan kepada Kreativiti 24
- Cara Menjana Idea Kreatif 25
- Ciri-ciri Individu Kreatif 27
- Apakah Inovasi? 28
- Jenis Inovasi 29
- Sumber Inovasi 30
- Halangan kepada Inovasi 32
- Ringkasan 34
- Mereka Syarat 34
- Rujukan 35
Topik
3 ditujukan untuk kreativiti dan inovasi. Usahawan perlu mengetahui
definisi kreativiti dan inovasi serta kelebihan dan hubungan mereka
dalam keusahawanan.
Topik
ini menerangkan halangan kepada kreativiti dan inovasi, serta
strategi untuk menggalakkan kreativiti dan inovasi di kalangan
usahawan dalam perniagaan hari ini. Pelajar akan didedahkan kepada
peluang dan cabaran dalam menghasilkan idea, produk dan perkhidmatan
yang kreatif dan inovatif yang memenuhi cabaran persekitaran
perniagaan yang kompetitif pada hari ini.
TOPIK
3
Membangunkan
Kreativiti
dan Inovasi Keusahawanan
PENGENALAN
Persekitaran
perniagaan yang berdaya saing hari ini memerlukan seorang usahawan
untuk memikirkan cara-cara untuk menghasilkan produk, perkhidmatan
atau proses baru bagi tujuan baru untuk pelanggan. Ini seterusnya
dapat membolehkan organisasi bertahan dan menarik perhatian pelanggan
kepada organisasi-organisasi baru serta menghasilkan hasil. Oleh itu,
kreativiti dan inovasi adalah unsur penting untuk semua peringkat
perniagaan agar mereka dapat berkembang dan berkembang. Mereka juga
penting untuk terus hidup dan untuk membina kelebihan daya saing
(Thirby, 2003).
Sentiasa
mencari paradigma baru untuk menyelesaikan masalah perniagaan adalah
prasyarat bagi para usahawan yang berjaya. Sebagai seorang yang
kreatif, usahawan mesti dapat berfikir secara kreatif untuk mencari
penyelesaian kepada masalah yang ada. Walau bagaimanapun, seseorang
harus ingat bahawa kecekapan dan keberkesanan tidak lagi menjamin
kelangsungan hidup perniagaan pada masa kini. Kreativiti dan inovasi
sentiasa mendorong perniagaan ke hadapan. Akibatnya, keupayaan untuk
mencipta atau mencipta sesuatu yang baru adalah jawapan bagi
perniagaan untuk kekal di pasaran. Topik ini akan membincangkan
kreativiti apa, proses kreativiti, halangan kreativiti, bagaimana
menjana kreativiti dan ciri-ciri usahawan kreatif.
APA
KREATIVITI?
Terdapat
beberapa definisi kreativiti. Menurut Schermerhorn, Hunt dan Osborn
(2003), kreativiti melibatkan perkembangan respons unik dan novel
terhadap masalah dan peluang. Kreativiti adalah penting untuk
menanggapi cabaran kompleks dalam persekitaran perniagaan yang
dinamik yang sering penuh dengan masalah yang tidak rutin. Oleh itu,
kreativiti adalah:
Proses
Kreativiti
Seorang
usahawan perlu memikirkan idea untuk melaksanakan strategi baru.
Umumnya, idea-idea berevolusi dari proses kreatif di mana individu
imajinatif akan membayangkan, membentuk dan mengembangkan idea ke
dalam bentuk yang dapat dilaksanakan dan sebagai balasan, memberi
manfaat kepada pengusaha dan organisasi.
Menurut
Thuratko dan Hodgetts (2004), terdapat empat fasa utama atau langkah
dalam proses kreatif, seperti ditunjukkan dalam Rajah 3.1.
Figure
3.1: The creative thinking process Source: Thuratko & Hodgetts
(2004)
The
elaboration of the phases is shown in Figure 3.2.
Halangan
untuk Kreativiti
Kita
harus ingat bahawa tidak semua idea novel yang dihasilkan semasa
proses pemikiran kreatif boleh diterima. Kreativiti tidak memastikan
bahawa tidak ada halangan, tidak ada kekecewaan dan tidak ada
kegagalan. Terdapat empat halangan kepada kreativiti, seperti
ditunjukkan dalam Rajah 3.3.
Cara
Menjana Idea Kreatif
Orang
yang berbeza mempunyai cara pemikiran yang berbeza. Terdapat beberapa
teknik untuk meningkatkan kreativiti. Lima teknik yang boleh
digunakan untuk memupuk kreativiti adalah seperti yang ditunjukkan
dalam Rajah 3.4.
Rajah
3.4: Teknik untuk memupuk kreativiti
Mari
kita lihat cara pemikiran yang berlainan ini dengan terperinci.
Brainstorming
Brainstorming
adalah teknik yang paling biasa dan kuat yang digunakan untuk menetas
idea. Semasa sesi brainstorming, semua ahli kumpulan mencadangkan
idea yang dibincangkan kemudian. Bilangan ahli kumpulan yang ideal
yang terlibat dalam sesi brainstorming adalah antara empat dan tujuh.
Terdapat empat peraturan brainstorming (Williams, 2000), iaitu:
Lebih
banyak idea, lebih baik;
Semua
idea boleh diterima, tidak kira betapa liar atau gila mereka;
Gunakan
idea kumpulan lain untuk menghasilkan lebih banyak idea; dan
Kritikan
atau penilaian idea tidak dibenarkan.
MEMBANGUNKAN
KREATIVITI DAN INOVASI ENTREPRENEURIAL
Analogy
paksa
Ini
adalah teknik yang sangat berguna dan menyeronokkan untuk
menghasilkan idea. Idea dibandingkan dengan masalah dan sesuatu yang
mempunyai sedikit atau tiada persamaan untuk mendapatkan wawasan
baru. Terdapat beberapa cara yang anda boleh "memaksa hubungan
antara hampir semua dan mendapat penyelesaian baru, seperti anda dan
pen, muzik dan komputer, produk dan pasaran. Memaksa hubungan dapat
membantu mengembangkan pandangan baru serta alternatif baru. Untuk
membangunkan hubungan adalah mempunyai pilihan objek atau kad dengan
gambar atau imej yang membantu untuk menghasilkan idea. Pilih objek
atau kad secara rawak dan lihat jenis hubungan yang boleh dipaksa.
(Diadaptasi
dari http://members.optusnet.com.au/charles57/Creative/Techniques/)
LAKUKANNYA
Pada
peringkat pertama teknik DO IT, kita mesti menganalisis masalah untuk
memastikan soalan yang betul ditanya. Belajar dan memahami masalah
adalah penting untuk mengenal pasti punca utama masalah. Sekiranya
masalah itu kelihatan sangat besar, pecahkannya ke bahagian-bahagian
yang lebih kecil dan saksikan masalah ini secepat mungkin.
Kedua,
apabila kita berjaya mengenal pasti masalah, menghasilkan sebanyak
mungkin idea untuk mendapatkan penyelesaian yang mungkin untuk
mengatasinya. Setiap percubaan untuk menghasilkan idea adalah
penting, tanpa mengira sama ada idea itu baik atau buruk.
Ketiganya,
kita perlu meneliti dan menganalisis secara terperinci sebelum
memilih ide terbaik untuk menyelesaikan masalah, dan semua
penyelesaian harus datang dari tahap kedua.
Akhirnya,
apabila penyelesaian terbaik dikenal pasti, sudah tiba masanya untuk
melaksanakannya. Peringkat ini melibatkan pembangunan produk yang
boleh dipercayai dari strategi ideal, pemasaran dan perniagaan dan
biasanya menimbulkan masa, kos, dan tenaga.
MEMBANGUNKAN
KREATIVITI DAN INOVASI ENTREPRENEURIAL t 27
Peta
minda
Teknik
ini membolehkan seseorang menggunakan gambar dan / atau ungkapan kata
untuk mengatur dan mengembangkan pemikiran dalam cara yang tidak
linear. Ia membantu orang ramai untuk "melihat ‰ masalah dan
penyelesaiannya.
Ramai
orang menggunakan pemetaan minda semasa:
- Brainstorming;
- Mencatat nota; dan
- Menyegarkan ingatan mereka.
Pemetaan
minda juga boleh digunakan untuk menghasilkan produk baru,
menyelesaikan masalah, merancang strategi, atau mengembangkan proses.
Kunci penggunaan berkesan untuk menghasilkan idea dan menyelesaikan
masalah adalah tidak semestinya berfikir secara logik. Jika satu idea
mencetuskan satu lagi, jangan cuba menganalisisnya; hanya tandakan ia
di peta minda. Serupa dengan brainstorming, persatuan yang semakin
gila, lebih baik. Itulah bagaimana penyelesaian yang benar-benar
inovatif berlaku.
Kumpulan
Nominal
Penggunaan
kumpulan nominal adalah untuk menghasilkan idea dan menilai
penyelesaian secara tatap muka dalam keadaan kumpulan yang tidak
mengancam; ahli berbuat demikian dengan menulis secara diam-diam
sebanyak mungkin idea-idea. Selepas itu, ahli kumpulan terlibat dalam
merekodkan idea-idea yang diberikan dan kemudian membincangkan idea
untuk mendapatkan penjelasan dan penilaian. Akhir sekali, setiap ahli
akan mengundi secara persendirian atas keutamaan idea.
Ciri-ciri
Individu Kreatif
Usahawan
entah bagaimana individu kreatif. Walau bagaimanapun, tidak semua
individu kreatif boleh menjadi usahawan. Rajah 3.5 menunjukkan lapan
ciri individu kreatif.
Rajah
3.5: Ciri-ciri individu kreatif
APAKAH
INOVASI?
Apabila
usahawan telah menjalani proses kreatif dan mendapati penyelesaian
terbaik, langkah seterusnya adalah aplikasi dan akhirnya inovasi.
Kreativiti adalah prasyarat untuk inovasi. Hari ini, inovasi diyakini
secara meluas menjadi kunci kejayaan berterusan bagi banyak
organisasi. Syarikat-syarikat yang mampu bersaing dan menang ialah
mereka yang membangunkan produk baru atau sistem baru menghasilkan
produk dan terus melakukannya dari masa ke masa.
Kenapa
inovasi penting? Apakah inovasi? Dalam subtopik ini, kita akan
membincangkan apa inovasi, jenis, sumber dan halangannya.
MEMBANGUNKAN
KREATIVITI DAN INOVASI ENTREPRENEURIAL t 29
Menurut
Thinicki dan Williams (2003), inovasi adalah "mencari cara untuk
menyampaikan barang atau perkhidmatan baru atau lebih baik ‰. Ini
bermakna setiap organisasi, sama ada keuntungan atau tidak
keuntungan, tidak akan membenarkan dirinya menjadi leka, terutama
apabila pesaing datang dengan idea-idea kreatif. Inovasi juga
dianggap sebagai penciptaan sesuatu yang baru di pasaran yang
mengubah persamaan penawaran-permintaan (Chell, 2001). Seorang
usahawan mewujudkan permintaan baru di pasaran dengan
mengkombinasikan faktor-faktor pengeluaran untuk mencipta sesuatu
yang baru. Oleh itu, inovasi adalah kunci untuk terus hidup bagi
usahawan dalam persekitaran perniagaan yang sengit. `` Inovatif atau
diejÊ mestilah prinsip setiap entrepreneur dalam kehidupan seharian.
Jenis
Inovasi
Semua
orang dalam perusahaan mestilah inovatif untuk membolehkan perusahaan
berubah dengan pantas untuk memenuhi keperluan dan tuntutan
pelanggan. Pada asasnya, terdapat empat jenis inovasi asas (Thuratko
& Hodgetts, 2004) seperti ditunjukkan dalam Rajah 3.6.
MEMBANGUNKAN
KREATIVITI DAN INOVASI ENTREPRENEURIAL
Rajah
3.6: Jenis inovasi dan contoh
Sumber
Inovasi
Seorang
usahawan memerlukan idea-idea yang kuat sebelum dia dapat memberi
inspirasi kepada produk, perkhidmatan atau proses baru. Berikut
adalah empat sumber inovasi untuk usahawan (Drucker, 1985; Thuratko &
Hodgetts, 2004).
Acara
yang tidak dijangka
Usahawan
sering melihat bahawa mereka mendapat idea dari sesuatu yang tidak
diingini. Acara yang tidak dijangka menawarkan peluang yang besar
untuk usahawan untuk menggunakan kepakaran mereka untuk aplikasi atau
formula baru. Selain itu, kejayaan atau kegagalan yang tidak dijangka
juga merupakan sumber utama inovasi apabila perkara-perkara yang
tidak disedari atau tidak dirancang.
MEMBANGUNKAN
KREATIVITI DAN INOVASI ENTREPRENEURIAL t 31
Konsep
pengetahuan baru
Di
pasaran hari ini, kita boleh mengetahui mengenai produk atau
perkhidmatan baru dengan mudah. Sesungguhnya kebanyakan produk atau
perkhidmatan ini adalah inovasi berasaskan pengetahuan yang
memerlukan masa yang lama untuk penyelidikan dan dibangunkan oleh
pakar. Pengetahuan baru boleh didapati melalui membaca, menghadiri
seminar atau persidangan atau perbincangan di kalangan profesional.
Perubahan
demografi
Perubahan
dalam ciri demografi dalam umur, tahap pendidikan, pendapatan dan
jenis pekerjaan telah menjadi sumber inovasi utama bagi usahawan.
Transformasi ciri-ciri demografi telah mencipta peluang besar bagi
usahawan untuk meneroka. Sebagai contoh, apabila taraf hidup dan
peningkatan pendapatan, permintaan barangan mewah dan produk
penjagaan kesihatan juga mempercepatkan.
Keperluan
proses
Keperluan
proses wujud dalam proses perniagaan, industri atau perkhidmatan. Ia
menyempurnakan proses yang sudah wujud, menggantikan pautan yang
lemah, merangka semula proses sedia ada dan sebagainya. Kesemua ini
memberikan peluang kepada usahawan untuk menghasilkan produk,
perkhidmatan atau proses yang sesuai dengan permintaan dan keperluan
pelanggan. Sebagai contoh, dalam proses mewujudkan masyarakat yang
sihat, orang akan mahu melakukan lebih banyak latihan. Oleh itu, para
usahawan dapat menyediakan lebih banyak kemudahan atau pusat
kesihatan bagi mereka yang menginginkannya.
MEMBANGUNKAN
KREATIVITI DAN INOVASI ENTREPRENEURIAL
Halangan
kepada Inovasi
Walaupun
usahawan mempunyai banyak idea untuk berinovasi, ada beberapa masalah
yang boleh menghalang mereka daripada menjadi inovatif. Halangan
kepada inovasi selalu datang dari dalam organisasi, terutama dari
kakitangan. Halangan kepada inovasi adalah seperti berikut:
Organisasi
tidak menggalakkan inovasi
Sesetengah
organisasi selesa dengan status quo semasa dan enggan berubah. Bagi
mereka, apa-apa perubahan bermakna ancaman yang boleh menjejaskan
budaya organisasi dan prosedur, dan lebih penting lagi kedudukan
mereka sekarang. Oleh itu, untuk mengelakkan perkara-perkara seperti
itu berlaku, pihak pengurusan akan cuba mengelakkan atau menolak
untuk mengakui keperluan inovasi dalam organisasi. Selain itu,
sempadan antara jabatan menghalang komunikasi idea-idea inovatif di
kalangan kakitangan.
Sumber
yang tidak mencukupi
Sesetengah
organisasi berminat untuk berubah dan berinovasi tetapi dikecewakan
oleh sumber yang tidak mencukupi seperti sumber manusia, dana dan
kemudahan yang penting dalam melaksanakan inovasi.
Tingkah
laku pengurusan tradisional
Pihak
pengurusan berminat untuk mengawal kakitangan untuk menjadi kreatif.
Ini berlaku terutamanya apabila pengurusan dikawal oleh kakitangan
kanan yang mengekalkan cara berfikir tradisional dan menolak berubah.
Kadang-kadang, ahli kakitangan kreatif dihalang oleh peraturan,
kekangan dan birokrasi yang berlebihan.
MEMBANGUNKAN
KREATIVITI DAN INOVASI ENTREPRENEURIAL t 33
Sebagai
tambahan kepada semua ini, halangan untuk inovasi boleh diperolehi
daripada tingkah laku peribadi atau individu seperti yang ditunjukkan
dalam Rajah 3.7.
RINGKASAN
- Kreativiti adalah "keupayaan untuk menghasilkan karya yang baru (asli dan tidak dijangka), berkualiti tinggi dan sesuai (berguna, memenuhi kekangan tugas) ‰.
- Empat fasa utama dalam fasa kreatif adalah:
- Pengumpulan pengetahuan;
- Inkubasi;
- Idea; dan
- Penilaian dan pelaksanaan.
- Teknik lima kreatif adalah brainstorming, analogi terpaksa, DO IT, pemetaan minda dan kumpulan nominal.
- Inovasi ditakrifkan sebagai "mencari cara untuk menyampaikan barangan atau perkhidmatan baru atau lebih baik".
- Empat jenis inovasi asas adalah penemuan, pelanjutan, pertindihan dan sintesis.
- Halangan kepada inovasi adalah:
- Organisasi yang tidak menggalakkan inovasi;
- Sumber yang tidak mencukupi; dan
- Tingkah laku pengurusan tradisional.
Comments
Post a Comment