MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 5
Topik
5
- Rancangan Perniagaan 54
- Apakah Rancangan Perniagaan? 55
- Kepentingan Perancangan Perniagaan 56
- Siapa yang Memerlukan Pelan Perniagaan? 58
- Elemen Penting Pelan Perniagaan yang Baik 60
- Garis Panduan Persediaan Pelan Perniagaan 62
5.5.1
Perangkap untuk Dihindari dalam Perancangan 64
- Ringkasan 65
- Mereka Syarat 65
- Rujukan 65
Topik
5 menggariskan teknik menyediakan pelan perniagaan yang akan membantu
pelajar menilai rancangan perniagaan secara objektif, secara kritis
dan praktikal. Pelajar akan diajar bagaimana untuk menghasilkan pelan
tindakan untuk pelan perniagaan yang realistik.
Mereka
juga akan terdedah kepada beberapa kaedah dan teknik membentangkan
rancangan perniagaan yang berkesan.
TOPIK
5
Rancangan
perniagaan
HASIL
PEMBELAJARAN
- Menjelang akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:
- Terangkan bagaimana rancangan perniagaan;
- Terangkan kepentingan pelan perniagaan;
- Kenal pasti pihak yang memerlukan rancangan perniagaan;
- Terangkan lapan elemen penting dalam pelan perniagaan yang baik;
- Bincangkan enam garis panduan untuk menyediakan pelan perniagaan; dan
- Terangkan lima faktor yang menyumbang kepada kegagalan rancangan perniagaan.
PENGENALAN
Persekitaran
perniagaan hari ini dinamik, kompleks dan tertakluk kepada perubahan
berterusan. Untuk mendapatkan dan mengekalkan kelebihan daya saing
yang mampan, mencapai matlamat yang dinyatakan dan pelbagai
kecekapan, seorang usahawan mesti mempunyai rancangan perniagaan yang
baik. Perancangan perniagaan adalah salah satu alat pengurusan yang
digunakan untuk mencapai objektif perniagaan.
Oleh
itu, syarikat perlu menyediakan rancangan perniagaan yang meyakinkan
untuk menarik pelabur. Pelabur lebih bersedia untuk melabur dalam
perniagaan apabila mereka percaya bahawa perancangan perniagaan
adalah realistik dan menguntungkan berdasarkan ramalan mereka tentang
daya maju perniagaan. Apabila pelan perniagaan disediakan berdasarkan
maklumat yang betul, pelabur akan mempunyai keyakinan terhadap
pasaran, produk atau perkhidmatan syarikat. Ketepatan pelan
perniagaan akan mencerminkan keupayaan, pengalaman dan sejarah
pengurusan dalam menjalankan perniagaan.
APAKAH
RANCANGAN PERNIAGAAN?
Pelan
perniagaan adalah dokumen bertulis yang menerangkan secara terperinci
rancangan keseluruhan perniagaan di mana seorang usahawan ingin
terlibat. Walaupun usahawan telah berniaga untuk beberapa tahun,
membuat rancangan untuk kertas membolehkan usahawan untuk meneliti
semula perniagaannya serta mempertimbangkan peluang perniagaan baru.
Oleh itu, pelan perniagaan adalah pelan tindakan syarikat,
dibentangkan dalam format perniagaan standard yang logik dan
realistik. Pelan perniagaan mesti menyampaikan idea dan matlamat
dengan jelas. Untuk mencapai matlamat ini, pelan harus merangkumi
tiga perkara seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 5.1:
Rajah
5.1: Tiga perkara utama yang perlu disertakan seorang usahawan dalam
pelan perniagaan
Menurut
Utton (2001), pelan perniagaan adalah program terperinci atau peta
jalan yang menggariskan setiap aspek yang dapat difikirkan oleh
usahawan usahawan perniagaan yang dicadangkan. Ia adalah pelan yang
lengkap dan jelas tentang apa yang ingin dilakukan oleh usahawan;
bagaimana usahawan itu berniat melakukannya, apabila usahawan itu
berniat melakukannya; di mana usahawan itu berhasrat untuk
melakukannya dan mengapa dia percaya gagasannya adalah berdaya maju
dan menguntungkan. Pada asasnya, garis panduan berstruktur untuk
mencapai matlamat usahawan dalam mengendalikan perniagaan.
Di
samping itu, pelan perniagaan adalah alat yang sesuai untuk memeriksa
fakta dan mengkaji secara komprehensif kepraktisan idea sebelum
membuat tindakan. Ia memberikan peluang keusahawanan untuk jangkaan
dan tindakan yang realistik apabila mengambil perniagaan beroperasi.
Di sisi lain, ia juga membantu usahawan untuk mengenal pasti bidang
kekuatan dan kelemahan, peluang untuk diperoleh dan ancaman yang akan
dihadapi. Semua aspek ini akan menentukan bagaimana mereka boleh
mencapai matlamat perniagaan mereka dengan lebih baik.
Pada
umumnya, seorang usahawan perlu menyediakan pelan perniagaan yang
boleh dilaksanakan untuk tujuan berikut:
- Ia memaksa usahawan untuk mengaturkan pemikiran mereka dalam susunan logik dan berstruktur.
- Ia membantu mereka mewujudkan rangka kerja perniagaan dengan menentukan aktiviti, tanggungjawab dan objektif yang akan dicapai.
- Ia menggalakkan usahawan untuk merangsang realiti dan menjangkakan perangkap sebelum ia berlaku.
- Ia membantu usahawan untuk membangunkan strategi untuk mencapai objektif tersebut.
- Ia berfungsi sebagai pelan tindakan kerja atau pedoman dalam menjalankan perniagaan mereka.
- Ia membolehkan mereka mengenal pasti kekangan yang mungkin dihadapi ketika menjalankan perniagaan.
KEPENTINGAN
PERANCANGAN PERNIAGAAN
Pelan
perniagaan sangat penting kepada usahawan untuk pelbagai sebab (rujuk
Rajah 5.2).
Rajah
5.2: Kepentingan pelan perniagaan
Berikut
adalah penjelasan yang lebih terperinci mengenai kepentingan pelan
perniagaan seperti digambarkan dalam Rajah 5.2.
Meningkatkan
Peluang untuk Kejayaan
Perancangan
perniagaan yang komprehensif dapat mengenal pasti tahap prestasi yang
sepatutnya dicapai dalam perniagaan. Pelan perniagaan akan menentukan
perubahan yang perlu diambil untuk memastikan kejayaannya. Perubahan
yang perlu
dipertimbangkan
struktur organisasi, pengenalan teknologi baru, teknik pembuatan baru
dan program baru untuk orang bawahan untuk meningkatkan komitmen dan
produktiviti mereka. Usahawan perlu mengemaskinikan pengetahuan dan
kemahiran mereka untuk meningkatkan peluang mereka untuk berjaya.
Membangunkan
Misi dan Visi
Pelan
perniagaan boleh menetapkan misi dan visi yang jelas untuk
perniagaan. Ia membolehkan usahawan membuat keputusan yang betul dan
mengambil tindakan yang sewajarnya. Misi dan visi akan bertindak
sebagai rumah api untuk membolehkan usahawan mengetahui arah yang
mereka bergerak. Para usahawan harus menyampaikan misi dan visi
kepada semua pihak berkepentingan untuk memperoleh keyakinan mereka.
Kenal
pasti Peserta Utama (s)
Perancangan
perniagaan akan membolehkan usahawan menentukan siapa pesaing utama
mereka, kekuatan dan kelemahan mereka, dan menentukan strategi yang
tepat untuk menghadapi mereka. Semua ini boleh dilakukan dengan
analisis kompetitif untuk mengenal pasti produk atau perkhidmatan
produk pesaing atau segmen pasaran mereka. Usahawan harus mengenal
pasti semua pesaing utama bagi setiap produk atau perkhidmatan mereka
dan menganggarkan berapa lama masa yang diperlukan sebelum pesaing
baru memasuki pasaran.
Kenal
pasti Cara Tepat Mengurus Perniagaan
Pelan
perniagaan memberi ruang kepada para usahawan dan pekerja mereka
untuk membangunkan strategi yang berkesan untuk menjalankan
perniagaan. Mereka boleh menentukan siapa, kapan dan bagaimana untuk
tender pengetahuan, kemahiran dan kebolehan mereka dalam melaksanakan
perniagaan. Para usahawan juga harus memastikan bahawa produk dan
perkhidmatan mereka selaras dengan cita rasa pelanggan, dasar
kerajaan dan perubahan lain dalam persekitaran perniagaan.
Meningkatkan
Keyakinan Berkepentingan
Setiap
pemegang kepentingan yang mempunyai minat dalam perniagaan akan ingin
mengetahui kekuatan syarikat seperti kewangan, sumber dan daya maju
syarikat. Maklumat ini diperlukan bagi pemegang kepentingan untuk
menentukan pulangan pelaburannya. Sebagai contoh, sebelum institusi
kewangan bersetuju untuk menyediakan pinjaman yang diperlukan oleh
usahawan untuk memulakan atau mengembangkan perniagaannya, mereka
ingin mengetahui prospek perniagaan, dan kemampuan untuk membayar
pinjaman. Sebaliknya, pembekal juga ingin mengetahui kekuatan
kedudukan kewangan usahawan sebelum mereka memberikan kredit kepada
bahan-bahan mereka. Di samping itu, agensi kerajaan ingin mengetahui
latar belakang dan sifat perniagaan sebelum mereka membenarkan
syarikat itu beroperasi.
Kenal
pasti Halangan kepada Perniagaan
Apabila
melaksanakan perniagaan, seorang usahawan terikat untuk menghadapi
banyak halangan. Halangan-halangan ini akan menyebabkan kegagalan
atau melambatkan kemajuan usahawan jika tidak diurus dengan betul.
Oleh itu, usahawan perlu mengenal pasti halangan yang mungkin
dihadapinya sebelum melaksanakan perniagaan dan mengambil tindakan
yang perlu untuk menghadapi mereka. Usahawan mengetahui sejauh mana
halangan tersebut akan mempengaruhi dia dan perniagaannya.
Sebagai
Alat Pencapaian
Pelan
perniagaan adalah alat operasi yang, jika disiapkan dengan betul,
akan membantu usahawan untuk bekerja dengan berkesan ke arah
kejayaan. Pelan perniagaan akan membolehkan usahawan untuk menetapkan
sasaran yang realistik untuk dicapai sebagai ukuran prestasi. Oleh
itu, pelan perniagaan akan menyediakan asas-asas untuk menilai dan
mengawal prestasi syarikat pada masa akan datang, dari segi
keuntungan, kos dan kualiti. Ia juga digunakan untuk mencapai sasaran
prestasi, untuk menganalisis tren tingkah laku pelanggan, kekuatan
pesaing, dan persembahan ekonomi dalaman dan luaran.
WHO
MEMERLUKAN RANCANGAN PERNIAGAAN?
Pelan
perniagaan sangat penting kepada pelbagai pihak. Antara mereka yang
memerlukan rancangan perniagaan adalah:
Pasukan
Pengurusan
Pelan
perniagaan akan membolehkan pasukan pengurusan mempertimbangkan masa,
usaha dan sokongan yang diperlukan untuk mencapai matlamat syarikat.
Ia akan memberi mereka peluang untuk menganalisis situasi kritikal
yang akan menghalang kemajuan perniagaan. Ia juga akan membolehkan
mereka meramalkan perubahan yang mungkin berlaku pada masa akan
datang. Pasukan pengurusan juga harus menganalisis sebab kejayaan dan
kegagalan syarikat serta ancaman dan peluang yang akan dihadapi di
masa depan. Oleh itu, pasukan mesti membina dan mengkaji strategi dan
keutamaan yang perlu diterangkan dengan jelas dan disampaikan untuk
memastikan pertumbuhan syarikat. Pasukan pengurusan bertanggungjawab
menetapkan penanda aras yang munasabah sebagai perbandingan bagi
kejayaan syarikat. Selain itu, pelan perniagaan akan membolehkan
pasukan pengurusan mengenal pasti kesukaran dan kekangan yang
dihadapi oleh pekerja dalam mencapai sasaran.
Pemegang
Saham
Perancangan
perniagaan juga penting kepada para pemegang saham. Mereka mesti tahu
bagaimana perniagaan dijalankan kerana kelulusan mereka perlu jika
perubahan sasaran dan strategi dibuat. Oleh itu, mereka perlu tahu
tentang sebarang keputusan baru sebelum ia dilaksanakan. Pelan
perniagaan adalah dokumen penting bagi para pemegang saham kerana ia
memainkan peranan penting dalam mengkaji semula rancangan draf secara
kritikal. Usahawan itu harus memaklumkan kepada mereka mengenai
pasaran masa depan produk atau perkhidmatan, operasi perniagaan,
unjuran kewangan dan rancangan masa depan, seperti memperluaskan
perniagaan ke pasaran antarabangsa. Pelan perniagaan juga penting
untuk usaha baru atau perniagaan baru bagi memastikan pemegang saham
baru yang berpotensi.
Bankir
atau Pemiutang
Sebelum
meluluskan permohonan pinjaman, bank perlu mengkaji rancangan
perniagaan usahawan. Pelan ini akan memberi mereka petunjuk tentang
pulangan yang mereka harapkan dari pinjaman mereka dan juga
membolehkan mereka mengukur daya maju usaha dan keuntungannya dalam
tempoh masa yang munasabah. Pelan perniagaan juga akan memberi idea
kepada bank mengenai strategi dan keutamaan syarikat. Ini mestilah
jelas diterangkan dalam pelan dan selaras dengan dasar strategi
keseluruhan jabatan, objektif fungsi dan keperluan pelaporan.
Daripada rancangan perniagaan, bank juga akan dapat memastikan geran
kerajaan dan insentif cukai yang tersedia untuk usahawan.
Pelanggan
Pelanggan
juga akan berminat dengan pelan perniagaan untuk maklumat mengenai
syarikat yang akan mempengaruhi keputusan mereka untuk menggunakan
produk atau perkhidmatannya. Isu kepentingan termasuk kualiti dan
keselamatan produk syarikat. Untuk mendapatkan keyakinan pelanggan,
pelan perniagaan juga harus termasuk harga produk, ketahanan,
ciri-ciri dan sokongan tambahan atau perkhidmatan selepas jualan.
Pelanggan akan lebih yakin jika produk menggunakan teknologi baru,
diberi kuasa oleh pihak-pihak seperti SIRIM dan JAThIM, dan selari
dengan budaya mereka.
Pembekal
Pembekal
memerlukan pelan perniagaan apabila mempertimbangkan kelulusan untuk
pemerolehan perniagaan dengan syarat kredit. Pembekal ingin melihat
keupayaan perniagaan untuk membayar balik kredit pada masa. Oleh itu,
pelan perniagaan yang baik mampu memberikan gambaran yang jelas
tentang keupayaan perniagaan.
Pekerja
Kebanyakan
pekerja berpotensi mahukan maklumat mengenai perkembangan perniagaan
dan prestasi sebelum mereka memutuskan untuk menyertai organisasi.
Mereka boleh mendapatkan maklumat ini dari rancangan perniagaan.
UNDANG-UNDANG
penting dalam RANCANGAN PERNIAGAAN BAIK
Setiap
pelan perniagaan yang berjaya perlu memasukkan sesuatu tentang setiap
elemen penting dalam pelan perniagaan yang baik (rujuk Rajah 5.3).
Rajah
5.3: Lapan unsur penting dalam pelan perniagaan yang baik
Letakkan
melihat unsur-unsur penting ini dengan terperinci.
Ringkasan
eksekutif
Ringkasan
eksekutif adalah bahagian paling penting dalam pelan perniagaan. Ini
adalah bahagian pertama yang perlu dilihat dan ia harus memberitahu
pembaca di mana syarikat itu dan di mana ia menuju. Antara unsur yang
termasuk dalam ringkasan eksekutif adalah kenyataan misi, tarikh
permulaan perniagaan, nama pengasas dan peranan yang mereka mainkan,
bilangan pekerja, lokasi perniagaan dan cawangan atau anak
syarikatnya (jika ada), perihalan rancangan atau kemudahan, produk
yang dihasilkan, nama bank, kemajuan syarikat dan pertumbuhannya,
status kewangan dan ringkasan rancangan masa depan pengurusan.
Analisis
pasaran
Bahagian
analisis pasaran menggambarkan pengetahuan usahawan tentang industri
tertentu di mana perniagaan beroperasi. Ia juga harus membentangkan
gambaran umum dan kesimpulan data penyelidikan pemasaran yang telah
dikumpulkan. Walau bagaimanapun, butiran spesifik kajian penyelidikan
pemasaran harus dipindahkan ke bahagian lampiran pelan perniagaan.
Bahagian ini harus merangkumi penerangan dan pandangan industri,
maklumat pasaran sasaran, keputusan ujian pasaran, masa pendahuluan
dan penilaian persaingan.
Strategi
Pemasaran dan Jualan
Pemasaran
adalah proses mencipta dan menarik pelanggan kepada perniagaan.
Usahawan harus menyedari bahawa pelanggan adalah sumber perniagaan.
Pelan perniagaan harus termasuk ramalan jualan berdasarkan analisis
pasaran. Dalam bahagian ini, perkara yang paling penting untuk
dilakukan adalah menentukan strategi pemasaran. Strategi pemasaran
seharusnya menjadi sebahagian daripada proses penilaian diri yang
berterusan dan unik kepada syarikat. Strategi pemasaran keseluruhan
akan merangkumi strategi untuk penembusan pasaran, pertumbuhan
perniagaan, saluran pengedaran dan komunikasi. Strategi jualan
keseluruhan harus termasuk strategi jualan jualan dan aktiviti
jualan. Ia juga penting untuk memasukkan bajet pemasaran dalam
bahagian ini.
Perkhidmatan
atau Barisan Produk
Bahagian
ini menerangkan keunikan perkhidmatan atau produk syarikat dan faedah
kepada pelanggan berpotensi dan semasa. Usahawan harus memberi
tumpuan kepada bidang-bidang di mana kelebihan tersendiri wujud
dengan mengenal pasti masalah yang mana perkhidmatan atau produk
menyediakan penyelesaian.
Organisasi
dan Pengurusan
Bahagian
ini termasuk struktur organisasi syarikat, maklumat mengenai
pemilikan syarikat, profil pasukan pengurusan dan kelayakan ahli
lembaga pengarah, pelan imbuhan dan belanjawan pentadbiran.
Permintaan
Pembiayaan
Bahagian
ini memberi tumpuan kepada jumlah pembiayaan yang diperlukan untuk
memulakan atau mengembangkan perniagaan. Jika perlu, ia boleh
termasuk senario pembiayaan yang berbeza seperti dengan dan tanpa
pembiayaan dan implikasinya terhadap perniagaan. Oleh itu, bahagian
ini terdiri daripada kos pelaksanaan projek, termasuk perbelanjaan
modal, perbelanjaan operasi, dan sumber kewangan atau pembiayaan. Ia
juga
termasuk
keperluan pembiayaan pada masa kini dan dalam tempoh lima tahun akan
datang, bagaimana dana yang diterima akan digunakan dan sebarang
strategi kewangan jangka panjang yang akan memberi kesan kepada
kemajuan kewangan syarikat.
Kewangan
Kewangan
perlu dibangunkan selepas menganalisis pasaran dan menetapkan
objektif yang jelas. Dalam bahagian ini, usahawan menunjukkan dengan
jelas unjuran kewangan seperti proforma aliran tunai, keuntungan dan
kerugian pro forma, unjuran lembaran imbangan, dll.
Lampiran
Seksyen
lampiran hendaklah disediakan kepada pembaca berdasarkan asas yang
diperlukan. Dalam erti kata lain, ia tidak seharusnya dimasukkan ke
dalam badan utama pelan perniagaan. Pelan perniagaan adalah alat
komunikasi. Oleh itu, ia akan dilihat oleh ramai orang. Lampiran
termasuk sejarah kredit, resume pengurus utama, gambar produk, surat
rujukan, butiran kajian pasaran, artikel majalah yang berkaitan,
lesen, permit, dokumen undang-undang, salinan pajakan, permit
bangunan, kontrak dan senarai perunding perniagaan, termasuk peguam
dan akauntan.
GARIS
PANDUAN MENYEDIAKAN RANCANGAN PERNIAGAAN
Adalah
penting untuk mempunyai idea bagaimana untuk menyediakan pelan
perniagaan, supaya anda akan lebih bersedia untuk menangani
halangan-halangan yang akan datang. Rajah 5.4 menunjukkan enam garis
panduan untuk diikuti untuk menghasilkan pelan perniagaan yang
berkesan.
Rajah
5.4: Garis panduan untuk menyediakan pelan perniagaan
Kesalahan
untuk Dihindari dalam Perancangan
Menurut
Thuratko dan Hodgetts (2004), terdapat beberapa perangkap yang harus
dielakkan oleh usahawan dalam perumusan pelan perniagaan. Sebahagian
daripada ini adalah kesalahan umum yang biasanya dilakukan oleh
usahawan dan mudah diperhatikan. Jadual 5.1 menerangkan lima
perangkap dan langkah-langkah yang akan diambil untuk mengelakkannya.
Fakta
Kejam Bagaimana Menghindari
- Tiada matlamat yang realistik Beberapa rancangan perniagaan tidak mengandungi matlamat yang dapat dicapai dan jelas yang dimiliki oleh usahawan.
- Kurang kerangka masa.
- Tiada keutamaan.
- Tiada langkah tindakan dalam pelan perniagaan. Pelan perniagaan yang baik harus merangkumi jadual yang jelas dengan langkah-langkah tindakan tertentu yang perlu dicapai dalam jangka waktu tertentu.
- Kegagalan untuk menjangka halangan Kadang-kadang, para usahawan begitu tenggelam dalam idea mereka bahawa mereka tidak dapat melihat masalah yang mungkin timbul. Tiada penunjuk untuk mengiktiraf masalah, tiada pengakuan kemungkinan kesilapan atau kelemahan dalam rancangan dan rancangan luar jangka tidak wujud. Senaraikan kemungkinan rintangan yang mungkin timbul dan langkah-langkah atau pelan kontingensi jika masalah berlaku.
- Tiada komitmen atau dedikasi Ramai usahawan kelihatan kurang komitmen terhadap perniagaan mereka. Usahawan tidak harus memberi kesan bahawa mereka tidak mengambil serius urusan perniagaan.
Penunjuk
jelas kekurangan komitmen ialah:
- Penangguhan yang berlebihan.
- Pelantikan yang tidak dijawab.
- Tiada keinginan untuk melabur wang peribadi.
- Keinginan untuk membuat keuntungan yang cepat. Usahawan mesti mengikuti perlantikan penting dan bersedia untuk menunjukkan komitmen kewangan kepada perniagaan mereka.
- Kekurangan pengalaman perniagaan atau teknikal Banyak pelabur mencari usahawan dengan pengalaman sebenar dan bukan hanya dengan ide, dan yang mempunyai pengetahuan yang benar dalam perniagaan yang dicadangkan. Oleh itu, para usahawan harus menunjukkan pengetahuan dan pengalaman latar belakang mereka dalam bidang perniagaan mereka. Mereka harus memberi bukti pengalaman peribadi dan latar belakang untuk usaha ini.
Jika
mereka kurang pengetahuan atau kemahiran tertentu, mereka harus
mendapat bantuan daripada mereka yang mempunyai kelayakan yang
sesuai.
Tiada
pasaran utama Ramai usahawan tidak mengenal pasti pelanggan
berpotensi untuk produk mereka. Ramai produk berpotensi baru tidak
pernah sampai kepada pelanggan kerana kekurangan pasaran atau pasaran
tidak pernah ditubuhkan untuk produk tersebut. Cara terbaik untuk
mengelakkan perangkap ini adalah untuk menubuhkan segmen pasaran
khusus yang disasarkan dan menunjukkan mengapa dan bagaimana produk
atau perkhidmatan tertentu akan memenuhi kumpulan sasaran tersebut.
Usahawan
harus mengelakkan perangkap ini untuk meningkatkan peluang pelan
perniagaan mereka berjaya. Bidang kritikal ini perlu dikendalikan
dengan teliti sebelum membangunkan pelan perniagaan mereka. Ini akan
membantu usahawan untuk mewujudkan asas yang kukuh untuk membangunkan
pelan perniagaan yang berkesan.
Perancangan
perniagaan adalah sistem pengurusan. Ia menggabungkan fungsi
pengurusan perancangan, penganjuran, pelaksanaan dan pengawalan.
Proses
perancangan perniagaan menyediakan pengurusan dengan alat asas dan
maklumat yang menggambarkan persekitaran pengurusan dan sumber dan
menyumbang untuk mewujudkan kerangka akuntabilitas yang diperlukan
untuk mengurus perniagaan dalam persekitaran dinamik. Oleh itu,
pelaksanaan perancangan perniagaan adalah sangat penting untuk
memastikan kelangsungan hidup dan pengembangan perniagaan.
Comments
Post a Comment