MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 5

Topik 5

  • Rancangan Perniagaan 54
  • Apakah Rancangan Perniagaan? 55
  • Kepentingan Perancangan Perniagaan 56
  • Siapa yang Memerlukan Pelan Perniagaan? 58
  • Elemen Penting Pelan Perniagaan yang Baik 60
  • Garis Panduan Persediaan Pelan Perniagaan 62
5.5.1 Perangkap untuk Dihindari dalam Perancangan 64
  • Ringkasan 65
  • Mereka Syarat 65
  • Rujukan 65

Topik 5 menggariskan teknik menyediakan pelan perniagaan yang akan membantu pelajar menilai rancangan perniagaan secara objektif, secara kritis dan praktikal. Pelajar akan diajar bagaimana untuk menghasilkan pelan tindakan untuk pelan perniagaan yang realistik.

Mereka juga akan terdedah kepada beberapa kaedah dan teknik membentangkan rancangan perniagaan yang berkesan.








TOPIK 5
Rancangan perniagaan

HASIL PEMBELAJARAN

  • Menjelang akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:
  • Terangkan bagaimana rancangan perniagaan;
  • Terangkan kepentingan pelan perniagaan;
  • Kenal pasti pihak yang memerlukan rancangan perniagaan;
  • Terangkan lapan elemen penting dalam pelan perniagaan yang baik;
  • Bincangkan enam garis panduan untuk menyediakan pelan perniagaan; dan
  • Terangkan lima faktor yang menyumbang kepada kegagalan rancangan perniagaan.

PENGENALAN
Persekitaran perniagaan hari ini dinamik, kompleks dan tertakluk kepada perubahan berterusan. Untuk mendapatkan dan mengekalkan kelebihan daya saing yang mampan, mencapai matlamat yang dinyatakan dan pelbagai kecekapan, seorang usahawan mesti mempunyai rancangan perniagaan yang baik. Perancangan perniagaan adalah salah satu alat pengurusan yang digunakan untuk mencapai objektif perniagaan.

Oleh itu, syarikat perlu menyediakan rancangan perniagaan yang meyakinkan untuk menarik pelabur. Pelabur lebih bersedia untuk melabur dalam perniagaan apabila mereka percaya bahawa perancangan perniagaan adalah realistik dan menguntungkan berdasarkan ramalan mereka tentang daya maju perniagaan. Apabila pelan perniagaan disediakan berdasarkan maklumat yang betul, pelabur akan mempunyai keyakinan terhadap pasaran, produk atau perkhidmatan syarikat. Ketepatan pelan perniagaan akan mencerminkan keupayaan, pengalaman dan sejarah pengurusan dalam menjalankan perniagaan.

APAKAH RANCANGAN PERNIAGAAN?
Pelan perniagaan adalah dokumen bertulis yang menerangkan secara terperinci rancangan keseluruhan perniagaan di mana seorang usahawan ingin terlibat. Walaupun usahawan telah berniaga untuk beberapa tahun, membuat rancangan untuk kertas membolehkan usahawan untuk meneliti semula perniagaannya serta mempertimbangkan peluang perniagaan baru. Oleh itu, pelan perniagaan adalah pelan tindakan syarikat, dibentangkan dalam format perniagaan standard yang logik dan realistik. Pelan perniagaan mesti menyampaikan idea dan matlamat dengan jelas. Untuk mencapai matlamat ini, pelan harus merangkumi tiga perkara seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 5.1:


Rajah 5.1: Tiga perkara utama yang perlu disertakan seorang usahawan dalam pelan perniagaan

Menurut Utton (2001), pelan perniagaan adalah program terperinci atau peta jalan yang menggariskan setiap aspek yang dapat difikirkan oleh usahawan usahawan perniagaan yang dicadangkan. Ia adalah pelan yang lengkap dan jelas tentang apa yang ingin dilakukan oleh usahawan; bagaimana usahawan itu berniat melakukannya, apabila usahawan itu berniat melakukannya; di mana usahawan itu berhasrat untuk melakukannya dan mengapa dia percaya gagasannya adalah berdaya maju dan menguntungkan. Pada asasnya, garis panduan berstruktur untuk mencapai matlamat usahawan dalam mengendalikan perniagaan.

Di samping itu, pelan perniagaan adalah alat yang sesuai untuk memeriksa fakta dan mengkaji secara komprehensif kepraktisan idea sebelum membuat tindakan. Ia memberikan peluang keusahawanan untuk jangkaan dan tindakan yang realistik apabila mengambil perniagaan beroperasi. Di sisi lain, ia juga membantu usahawan untuk mengenal pasti bidang kekuatan dan kelemahan, peluang untuk diperoleh dan ancaman yang akan dihadapi. Semua aspek ini akan menentukan bagaimana mereka boleh mencapai matlamat perniagaan mereka dengan lebih baik.

Pada umumnya, seorang usahawan perlu menyediakan pelan perniagaan yang boleh dilaksanakan untuk tujuan berikut:

  • Ia memaksa usahawan untuk mengaturkan pemikiran mereka dalam susunan logik dan berstruktur.

  • Ia membantu mereka mewujudkan rangka kerja perniagaan dengan menentukan aktiviti, tanggungjawab dan objektif yang akan dicapai.

  • Ia menggalakkan usahawan untuk merangsang realiti dan menjangkakan perangkap sebelum ia berlaku.
  • Ia membantu usahawan untuk membangunkan strategi untuk mencapai objektif tersebut.

  • Ia berfungsi sebagai pelan tindakan kerja atau pedoman dalam menjalankan perniagaan mereka.

  • Ia membolehkan mereka mengenal pasti kekangan yang mungkin dihadapi ketika menjalankan perniagaan.

KEPENTINGAN PERANCANGAN PERNIAGAAN
Pelan perniagaan sangat penting kepada usahawan untuk pelbagai sebab (rujuk Rajah 5.2).

Rajah 5.2: Kepentingan pelan perniagaan

Berikut adalah penjelasan yang lebih terperinci mengenai kepentingan pelan perniagaan seperti digambarkan dalam Rajah 5.2.

Meningkatkan Peluang untuk Kejayaan
Perancangan perniagaan yang komprehensif dapat mengenal pasti tahap prestasi yang sepatutnya dicapai dalam perniagaan. Pelan perniagaan akan menentukan perubahan yang perlu diambil untuk memastikan kejayaannya. Perubahan yang perlu

dipertimbangkan struktur organisasi, pengenalan teknologi baru, teknik pembuatan baru dan program baru untuk orang bawahan untuk meningkatkan komitmen dan produktiviti mereka. Usahawan perlu mengemaskinikan pengetahuan dan kemahiran mereka untuk meningkatkan peluang mereka untuk berjaya.

Membangunkan Misi dan Visi
Pelan perniagaan boleh menetapkan misi dan visi yang jelas untuk perniagaan. Ia membolehkan usahawan membuat keputusan yang betul dan mengambil tindakan yang sewajarnya. Misi dan visi akan bertindak sebagai rumah api untuk membolehkan usahawan mengetahui arah yang mereka bergerak. Para usahawan harus menyampaikan misi dan visi kepada semua pihak berkepentingan untuk memperoleh keyakinan mereka.

Kenal pasti Peserta Utama (s)
Perancangan perniagaan akan membolehkan usahawan menentukan siapa pesaing utama mereka, kekuatan dan kelemahan mereka, dan menentukan strategi yang tepat untuk menghadapi mereka. Semua ini boleh dilakukan dengan analisis kompetitif untuk mengenal pasti produk atau perkhidmatan produk pesaing atau segmen pasaran mereka. Usahawan harus mengenal pasti semua pesaing utama bagi setiap produk atau perkhidmatan mereka dan menganggarkan berapa lama masa yang diperlukan sebelum pesaing baru memasuki pasaran.

Kenal pasti Cara Tepat Mengurus Perniagaan
Pelan perniagaan memberi ruang kepada para usahawan dan pekerja mereka untuk membangunkan strategi yang berkesan untuk menjalankan perniagaan. Mereka boleh menentukan siapa, kapan dan bagaimana untuk tender pengetahuan, kemahiran dan kebolehan mereka dalam melaksanakan perniagaan. Para usahawan juga harus memastikan bahawa produk dan perkhidmatan mereka selaras dengan cita rasa pelanggan, dasar kerajaan dan perubahan lain dalam persekitaran perniagaan.

Meningkatkan Keyakinan Berkepentingan
Setiap pemegang kepentingan yang mempunyai minat dalam perniagaan akan ingin mengetahui kekuatan syarikat seperti kewangan, sumber dan daya maju syarikat. Maklumat ini diperlukan bagi pemegang kepentingan untuk menentukan pulangan pelaburannya. Sebagai contoh, sebelum institusi kewangan bersetuju untuk menyediakan pinjaman yang diperlukan oleh usahawan untuk memulakan atau mengembangkan perniagaannya, mereka ingin mengetahui prospek perniagaan, dan kemampuan untuk membayar pinjaman. Sebaliknya, pembekal juga ingin mengetahui kekuatan kedudukan kewangan usahawan sebelum mereka memberikan kredit kepada bahan-bahan mereka. Di samping itu, agensi kerajaan ingin mengetahui latar belakang dan sifat perniagaan sebelum mereka membenarkan syarikat itu beroperasi.

Kenal pasti Halangan kepada Perniagaan
Apabila melaksanakan perniagaan, seorang usahawan terikat untuk menghadapi banyak halangan. Halangan-halangan ini akan menyebabkan kegagalan atau melambatkan kemajuan usahawan jika tidak diurus dengan betul. Oleh itu, usahawan perlu mengenal pasti halangan yang mungkin dihadapinya sebelum melaksanakan perniagaan dan mengambil tindakan yang perlu untuk menghadapi mereka. Usahawan mengetahui sejauh mana halangan tersebut akan mempengaruhi dia dan perniagaannya.

Sebagai Alat Pencapaian
Pelan perniagaan adalah alat operasi yang, jika disiapkan dengan betul, akan membantu usahawan untuk bekerja dengan berkesan ke arah kejayaan. Pelan perniagaan akan membolehkan usahawan untuk menetapkan sasaran yang realistik untuk dicapai sebagai ukuran prestasi. Oleh itu, pelan perniagaan akan menyediakan asas-asas untuk menilai dan mengawal prestasi syarikat pada masa akan datang, dari segi keuntungan, kos dan kualiti. Ia juga digunakan untuk mencapai sasaran prestasi, untuk menganalisis tren tingkah laku pelanggan, kekuatan pesaing, dan persembahan ekonomi dalaman dan luaran.

WHO MEMERLUKAN RANCANGAN PERNIAGAAN?
Pelan perniagaan sangat penting kepada pelbagai pihak. Antara mereka yang memerlukan rancangan perniagaan adalah:

Pasukan Pengurusan
Pelan perniagaan akan membolehkan pasukan pengurusan mempertimbangkan masa, usaha dan sokongan yang diperlukan untuk mencapai matlamat syarikat. Ia akan memberi mereka peluang untuk menganalisis situasi kritikal yang akan menghalang kemajuan perniagaan. Ia juga akan membolehkan mereka meramalkan perubahan yang mungkin berlaku pada masa akan datang. Pasukan pengurusan juga harus menganalisis sebab kejayaan dan kegagalan syarikat serta ancaman dan peluang yang akan dihadapi di masa depan. Oleh itu, pasukan mesti membina dan mengkaji strategi dan keutamaan yang perlu diterangkan dengan jelas dan disampaikan untuk memastikan pertumbuhan syarikat. Pasukan pengurusan bertanggungjawab menetapkan penanda aras yang munasabah sebagai perbandingan bagi kejayaan syarikat. Selain itu, pelan perniagaan akan membolehkan pasukan pengurusan mengenal pasti kesukaran dan kekangan yang dihadapi oleh pekerja dalam mencapai sasaran.


Pemegang Saham
Perancangan perniagaan juga penting kepada para pemegang saham. Mereka mesti tahu bagaimana perniagaan dijalankan kerana kelulusan mereka perlu jika perubahan sasaran dan strategi dibuat. Oleh itu, mereka perlu tahu tentang sebarang keputusan baru sebelum ia dilaksanakan. Pelan perniagaan adalah dokumen penting bagi para pemegang saham kerana ia memainkan peranan penting dalam mengkaji semula rancangan draf secara kritikal. Usahawan itu harus memaklumkan kepada mereka mengenai pasaran masa depan produk atau perkhidmatan, operasi perniagaan, unjuran kewangan dan rancangan masa depan, seperti memperluaskan perniagaan ke pasaran antarabangsa. Pelan perniagaan juga penting untuk usaha baru atau perniagaan baru bagi memastikan pemegang saham baru yang berpotensi.

Bankir atau Pemiutang
Sebelum meluluskan permohonan pinjaman, bank perlu mengkaji rancangan perniagaan usahawan. Pelan ini akan memberi mereka petunjuk tentang pulangan yang mereka harapkan dari pinjaman mereka dan juga membolehkan mereka mengukur daya maju usaha dan keuntungannya dalam tempoh masa yang munasabah. Pelan perniagaan juga akan memberi idea kepada bank mengenai strategi dan keutamaan syarikat. Ini mestilah jelas diterangkan dalam pelan dan selaras dengan dasar strategi keseluruhan jabatan, objektif fungsi dan keperluan pelaporan. Daripada rancangan perniagaan, bank juga akan dapat memastikan geran kerajaan dan insentif cukai yang tersedia untuk usahawan.

Pelanggan
Pelanggan juga akan berminat dengan pelan perniagaan untuk maklumat mengenai syarikat yang akan mempengaruhi keputusan mereka untuk menggunakan produk atau perkhidmatannya. Isu kepentingan termasuk kualiti dan keselamatan produk syarikat. Untuk mendapatkan keyakinan pelanggan, pelan perniagaan juga harus termasuk harga produk, ketahanan, ciri-ciri dan sokongan tambahan atau perkhidmatan selepas jualan. Pelanggan akan lebih yakin jika produk menggunakan teknologi baru, diberi kuasa oleh pihak-pihak seperti SIRIM dan JAThIM, dan selari dengan budaya mereka.

Pembekal
Pembekal memerlukan pelan perniagaan apabila mempertimbangkan kelulusan untuk pemerolehan perniagaan dengan syarat kredit. Pembekal ingin melihat keupayaan perniagaan untuk membayar balik kredit pada masa. Oleh itu, pelan perniagaan yang baik mampu memberikan gambaran yang jelas tentang keupayaan perniagaan.

Pekerja
Kebanyakan pekerja berpotensi mahukan maklumat mengenai perkembangan perniagaan dan prestasi sebelum mereka memutuskan untuk menyertai organisasi. Mereka boleh mendapatkan maklumat ini dari rancangan perniagaan.

UNDANG-UNDANG penting dalam RANCANGAN PERNIAGAAN BAIK
Setiap pelan perniagaan yang berjaya perlu memasukkan sesuatu tentang setiap elemen penting dalam pelan perniagaan yang baik (rujuk Rajah 5.3).

Rajah 5.3: Lapan unsur penting dalam pelan perniagaan yang baik

Letakkan melihat unsur-unsur penting ini dengan terperinci.

Ringkasan eksekutif
Ringkasan eksekutif adalah bahagian paling penting dalam pelan perniagaan. Ini adalah bahagian pertama yang perlu dilihat dan ia harus memberitahu pembaca di mana syarikat itu dan di mana ia menuju. Antara unsur yang termasuk dalam ringkasan eksekutif adalah kenyataan misi, tarikh permulaan perniagaan, nama pengasas dan peranan yang mereka mainkan, bilangan pekerja, lokasi perniagaan dan cawangan atau anak syarikatnya (jika ada), perihalan rancangan atau kemudahan, produk yang dihasilkan, nama bank, kemajuan syarikat dan pertumbuhannya, status kewangan dan ringkasan rancangan masa depan pengurusan.

Analisis pasaran
Bahagian analisis pasaran menggambarkan pengetahuan usahawan tentang industri tertentu di mana perniagaan beroperasi. Ia juga harus membentangkan gambaran umum dan kesimpulan data penyelidikan pemasaran yang telah dikumpulkan. Walau bagaimanapun, butiran spesifik kajian penyelidikan pemasaran harus dipindahkan ke bahagian lampiran pelan perniagaan. Bahagian ini harus merangkumi penerangan dan pandangan industri, maklumat pasaran sasaran, keputusan ujian pasaran, masa pendahuluan dan penilaian persaingan.

Strategi Pemasaran dan Jualan
Pemasaran adalah proses mencipta dan menarik pelanggan kepada perniagaan. Usahawan harus menyedari bahawa pelanggan adalah sumber perniagaan. Pelan perniagaan harus termasuk ramalan jualan berdasarkan analisis pasaran. Dalam bahagian ini, perkara yang paling penting untuk dilakukan adalah menentukan strategi pemasaran. Strategi pemasaran seharusnya menjadi sebahagian daripada proses penilaian diri yang berterusan dan unik kepada syarikat. Strategi pemasaran keseluruhan akan merangkumi strategi untuk penembusan pasaran, pertumbuhan perniagaan, saluran pengedaran dan komunikasi. Strategi jualan keseluruhan harus termasuk strategi jualan jualan dan aktiviti jualan. Ia juga penting untuk memasukkan bajet pemasaran dalam bahagian ini.

Perkhidmatan atau Barisan Produk
Bahagian ini menerangkan keunikan perkhidmatan atau produk syarikat dan faedah kepada pelanggan berpotensi dan semasa. Usahawan harus memberi tumpuan kepada bidang-bidang di mana kelebihan tersendiri wujud dengan mengenal pasti masalah yang mana perkhidmatan atau produk menyediakan penyelesaian.

Organisasi dan Pengurusan
Bahagian ini termasuk struktur organisasi syarikat, maklumat mengenai pemilikan syarikat, profil pasukan pengurusan dan kelayakan ahli lembaga pengarah, pelan imbuhan dan belanjawan pentadbiran.

Permintaan Pembiayaan
Bahagian ini memberi tumpuan kepada jumlah pembiayaan yang diperlukan untuk memulakan atau mengembangkan perniagaan. Jika perlu, ia boleh termasuk senario pembiayaan yang berbeza seperti dengan dan tanpa pembiayaan dan implikasinya terhadap perniagaan. Oleh itu, bahagian ini terdiri daripada kos pelaksanaan projek, termasuk perbelanjaan modal, perbelanjaan operasi, dan sumber kewangan atau pembiayaan. Ia juga
termasuk keperluan pembiayaan pada masa kini dan dalam tempoh lima tahun akan datang, bagaimana dana yang diterima akan digunakan dan sebarang strategi kewangan jangka panjang yang akan memberi kesan kepada kemajuan kewangan syarikat.


Kewangan
Kewangan perlu dibangunkan selepas menganalisis pasaran dan menetapkan objektif yang jelas. Dalam bahagian ini, usahawan menunjukkan dengan jelas unjuran kewangan seperti proforma aliran tunai, keuntungan dan kerugian pro forma, unjuran lembaran imbangan, dll.

Lampiran
Seksyen lampiran hendaklah disediakan kepada pembaca berdasarkan asas yang diperlukan. Dalam erti kata lain, ia tidak seharusnya dimasukkan ke dalam badan utama pelan perniagaan. Pelan perniagaan adalah alat komunikasi. Oleh itu, ia akan dilihat oleh ramai orang. Lampiran termasuk sejarah kredit, resume pengurus utama, gambar produk, surat rujukan, butiran kajian pasaran, artikel majalah yang berkaitan, lesen, permit, dokumen undang-undang, salinan pajakan, permit bangunan, kontrak dan senarai perunding perniagaan, termasuk peguam dan akauntan.

GARIS PANDUAN MENYEDIAKAN RANCANGAN PERNIAGAAN
Adalah penting untuk mempunyai idea bagaimana untuk menyediakan pelan perniagaan, supaya anda akan lebih bersedia untuk menangani halangan-halangan yang akan datang. Rajah 5.4 menunjukkan enam garis panduan untuk diikuti untuk menghasilkan pelan perniagaan yang berkesan.


Rajah 5.4: Garis panduan untuk menyediakan pelan perniagaan

Kesalahan untuk Dihindari dalam Perancangan
Menurut Thuratko dan Hodgetts (2004), terdapat beberapa perangkap yang harus dielakkan oleh usahawan dalam perumusan pelan perniagaan. Sebahagian daripada ini adalah kesalahan umum yang biasanya dilakukan oleh usahawan dan mudah diperhatikan. Jadual 5.1 menerangkan lima perangkap dan langkah-langkah yang akan diambil untuk mengelakkannya.


Fakta Kejam Bagaimana Menghindari
  • Tiada matlamat yang realistik Beberapa rancangan perniagaan tidak mengandungi matlamat yang dapat dicapai dan jelas yang dimiliki oleh usahawan.
  • Kurang kerangka masa.
  • Tiada keutamaan.
  • Tiada langkah tindakan dalam pelan perniagaan. Pelan perniagaan yang baik harus merangkumi jadual yang jelas dengan langkah-langkah tindakan tertentu yang perlu dicapai dalam jangka waktu tertentu.
  • Kegagalan untuk menjangka halangan Kadang-kadang, para usahawan begitu tenggelam dalam idea mereka bahawa mereka tidak dapat melihat masalah yang mungkin timbul. Tiada penunjuk untuk mengiktiraf masalah, tiada pengakuan kemungkinan kesilapan atau kelemahan dalam rancangan dan rancangan luar jangka tidak wujud. Senaraikan kemungkinan rintangan yang mungkin timbul dan langkah-langkah atau pelan kontingensi jika masalah berlaku.
  • Tiada komitmen atau dedikasi Ramai usahawan kelihatan kurang komitmen terhadap perniagaan mereka. Usahawan tidak harus memberi kesan bahawa mereka tidak mengambil serius urusan perniagaan.

Penunjuk jelas kekurangan komitmen ialah:

  • Penangguhan yang berlebihan.
  • Pelantikan yang tidak dijawab.
  • Tiada keinginan untuk melabur wang peribadi.
  • Keinginan untuk membuat keuntungan yang cepat. Usahawan mesti mengikuti perlantikan penting dan bersedia untuk menunjukkan komitmen kewangan kepada perniagaan mereka.
  • Kekurangan pengalaman perniagaan atau teknikal Banyak pelabur mencari usahawan dengan pengalaman sebenar dan bukan hanya dengan ide, dan yang mempunyai pengetahuan yang benar dalam perniagaan yang dicadangkan. Oleh itu, para usahawan harus menunjukkan pengetahuan dan pengalaman latar belakang mereka dalam bidang perniagaan mereka. Mereka harus memberi bukti pengalaman peribadi dan latar belakang untuk usaha ini.

Jika mereka kurang pengetahuan atau kemahiran tertentu, mereka harus mendapat bantuan daripada mereka yang mempunyai kelayakan yang sesuai.
Tiada pasaran utama Ramai usahawan tidak mengenal pasti pelanggan berpotensi untuk produk mereka. Ramai produk berpotensi baru tidak pernah sampai kepada pelanggan kerana kekurangan pasaran atau pasaran tidak pernah ditubuhkan untuk produk tersebut. Cara terbaik untuk mengelakkan perangkap ini adalah untuk menubuhkan segmen pasaran khusus yang disasarkan dan menunjukkan mengapa dan bagaimana produk atau perkhidmatan tertentu akan memenuhi kumpulan sasaran tersebut.

Usahawan harus mengelakkan perangkap ini untuk meningkatkan peluang pelan perniagaan mereka berjaya. Bidang kritikal ini perlu dikendalikan dengan teliti sebelum membangunkan pelan perniagaan mereka. Ini akan membantu usahawan untuk mewujudkan asas yang kukuh untuk membangunkan pelan perniagaan yang berkesan.

Perancangan perniagaan adalah sistem pengurusan. Ia menggabungkan fungsi pengurusan perancangan, penganjuran, pelaksanaan dan pengawalan.

Proses perancangan perniagaan menyediakan pengurusan dengan alat asas dan maklumat yang menggambarkan persekitaran pengurusan dan sumber dan menyumbang untuk mewujudkan kerangka akuntabilitas yang diperlukan untuk mengurus perniagaan dalam persekitaran dinamik. Oleh itu, pelaksanaan perancangan perniagaan adalah sangat penting untuk memastikan kelangsungan hidup dan pengembangan perniagaan.


Comments

Popular posts from this blog

BDKO1103 Basic Interpersonal Communication -TERJEMAHAN MALAY (TOPIK 1 - TOPIK 10)

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 7

INTRODUCTORY MARKETING-BDPM1103 / TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ( TOPIK 10 )