MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 8

Topik 8
Penilaian Peluang Keusahawanan 97
8.1 Perangkap dalam Memilih Usaha Baru 98
8.2 Faktor Kritikal untuk Pembangunan Perjudian Baru 100
8.3 Mengapa Gagal Usaha Baru 102
8.4 Proses Penilaian 103
Ringkasan 107
Mereka Syarat 107
Rujukan 107

Topik 8 membincangkan penilaian peluang keusahawanan. Ia juga menjelaskan enam kesulitan umum dalam memilih usaha baru.

Pelajar akan didedahkan kepada faktor kritikal yang terlibat dalam penilaian usaha baru dan faktor-faktor yang mendasari kejayaan usaha. Proses penilaian yang berkesan untuk usaha baru juga akan dipertimbangkan dalam topik ini.


TOPIK 8

Penilaian Peluang Keusahawanan

PENGENALAN
Bilangan usaha baru telah meningkat dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Terdapat beberapa sebab untuk usahawan memulakan usaha baru. Walau bagaimanapun, apabila idea berkembang menjadi usaha baru, cabaran sebenar adalah untuk syarikat-syarikat ini untuk bertahan dan berkembang.

Apa yang akan menjadikan anda seorang usahawan yang berjaya? Pernahkah anda memikirkan aspek-aspek yang perlu yang harus anda kenali? Untuk menghadapi cabaran sebenar dalam dunia keusahawanan, anda perlu mempunyai pengetahuan dan pemahaman yang mendalam mengenai kesulitan umum dalam memilih usaha baru. Topik ini akan membantu anda untuk mengenal pasti faktor kritikal untuk pembangunan usaha baru dan faktor asas kejayaan usaha. Kami juga akan membincangkan proses penilaian yang berkesan untuk usaha baru.

PITFALLS IN SELECTING NEW VENTURES

Tahap peralihan dari idea kepada potensi usaha boleh menjadi yang paling kritikal dalam memahami pembangunan usaha baru. Rajah 8.1 menggambarkan enam kesulitan umum yang mungkin dihadapi oleh usahawan dalam proses memilih usaha baru.

Sekarang marilah kita melihat penerangan ringkas mengenai setiap perangkap.

  • Kurangnya penilaian objektif
  • Banyak usahawan kurang objektif dan tidak menyedari betapa pentingnya pemeriksaan berhati-hati terhadap kerja mereka. Semua idea perlu dikaji dan disiasat untuk mengelakkan perangkap ini.

  • Tiada wawasan sebenar ke pasaran
  • Pentingnya membangunkan pendekatan pemasaran sebagai dasar untuk usaha baru sering diabaikan oleh banyak usahawan. Menurut Levitt (1960), "mereka menunjukkan penglihatan pendek pengurusan ‰.
  • Mereka gagal untuk mengambil kira kitaran hayat produk / perkhidmatan baru.

  • Usahawan mesti sedar bahawa masa adalah penting. Memproyeksikan kitaran hayat produk baru adalah penting, seperti memperkenalkan produk pada masa yang tepat.

  • Pemahaman yang tidak mencukupi mengenai keperluan teknikal

  • Sebelum memulakan usaha baru, usahawan perlu menjalankan kajian menyeluruh mengenai projek itu.

  • Masalah teknikal sering muncul, mengambil banyak masa pengusaha, sehingga mengakibatkan masalah mahal.

  • Pemahaman kewangan yang lemah

  • Kos sering diabaikan oleh usahawan. Mereka mungkin juga tidak menjalankan perancangan yang betul.
  • Kurang nilai kos pembangunan oleh margin yang besar tidak luar biasa.

  • Kekurangan keunikan teroka

  • Konsep dengan reka bentuk dan ciri khas akan menarik pelanggan untuk usaha. Usahawan tidak akan dapat menarik pelanggan jika tidak ada keunikan dalam usaha mereka.

  • Pembezaan produk adalah cara terbaik untuk mewujudkan kesedaran di kalangan pelanggan perbezaan antara produk pesaing dan mereka sendiri.

  • Ketidaktahuan masalah undang-undang

  • Masalah utama boleh timbul jika masalah undang-undang diabaikan.

  • Contoh keperluan undang-undang adalah mewujudkan persekitaran kerja yang selamat, memastikan kawalan kualiti produk dan perkhidmatan dan mempunyai hak cipta dan paten untuk melindungi produk dan ciptaan.





FAKTOR KRITIK UNTUK PEMBANGUNAN VENUS BARU

Terdapat beberapa faktor kritikal yang mempengaruhi pembangunan usaha baru. Menurut Vesper (1990), seorang usahawan harus mempertimbangkan lapan faktor penting seperti ditunjukkan dalam Rajah 8.2.


Rajah 8.2: Lapan bidang yang perlu dipertimbangkan dalam pembangunan usaha baru

Jadual 8.1 menunjukkan satu senarai semak penilaian yang harus digunakan oleh usahawan semasa membangunkan idea usaha baru

Soalan Penilaian Kawasan
  • Kemungkinan asas usaha ini Bolehkah produk atau perkhidmatan berfungsi?
  • Adakah ia sah?
  • Kelebihan daya saing usaha Apa kelebihan persaingan khusus yang akan ditawarkan oleh produk atau perkhidmatan?
  • Bagaimanakah pesaing mungkin bertindak balas?
  • Keputusan pembeli dalam usahanya Siapa pelanggan mungkin?
  • Berapakah jumlah pelanggan yang akan dibeli dan bilangan pelanggan yang ada?
  • Pemasaran barangan dan perkhidmatan Berapa banyak yang akan dibelanjakan untuk pengiklanan?
  • Apa bahagian pasar yang akan ditangkap syarikat?
  • Siapa yang akan melaksanakan fungsi jualan?
  • Pengeluaran barangan dan perkhidmatan Adakah syarikat membuat atau membeli apa yang dijual?
  • Adakah sumber bekalan tersedia pada harga yang berpatutan?
  • Keputusan pengambilan pekerja dalam usaha Mengapakah kecekapan dalam setiap bidang perniagaan dapat dipastikan?
  • Siapa yang menyewa?
  • Kawalan usaha itu Rekod apa yang diperlukan? Bila?
  • Adakah sebarang kawalan khas diperlukan?
  • Pembiayaan usaha niaga Berapa banyak yang diperlukan untuk pembangunan?
  • Berapakah modal kerja?
  • Siapa yang akan membiayai pembiayaan? Pada kos apa?

MENGAPA VENTURES BARU GILA
Banyak perniagaan yang baru ditubuhkan hilang dalam satu atau dua tahun. Hanya sebilangan kecil daripada mereka berjaya. Menurut Bruno, Leidecker dan Harder (1987) dan Tharakaya dan Thobu (1994), terdapat tiga sebab utama kegagalan usaha baru, seperti yang dapat dilihat dalam Rajah 8.3.


Rajah 8.3: Tiga faktor utama yang menyumbang kepada kegagalan usaha baru

Sementara itu, Jadual 8.2 menerangkan secara terperinci punca kegagalan.

Jadual 8.2: Punca Kegagalan

Punca Kegagalan Faktor
Masalah produk / pasaran Masa buruk
Masalah reka bentuk produk
Strategi pengedaran tidak sesuai
Takrif perniagaan tidak jelas
Keterlaluan terhadap satu pelanggan
Kesulitan kewangan Permodalan awal
Dengan mengandaikan hutang terlalu awal
Masalah hubungan modal teroka

Konsep pendekatan pasukan (contohnya pengambilan dan promosi berdasarkan nepotisme dan bukannya kelayakan; hubungan yang tidak baik dengan syarikat induk dan kapitalis teroka; pengasas yang menumpukan pada kelemahan mereka daripada kekuatan mereka; profesional sokongan yang tidak kompeten).
Masalah sumber manusia (contohnya sogokan dan tembakan berikutnya; penipuan di pihak kapitalis teroka; perjanjian lisan tidak dihormati; tindakan undang-undang yang berlarutan).

Masalah pengurusan

PROSES PENILAIAN
Tugas penting dalam memulakan perusahaan perniagaan adalah menjalankan analisis dan penilaian padat tentang kelayakan idea produk / perkhidmatan. Usahawan mungkin kemudian mendapati bahawa cadangan mengandungi banyak kelemahan maut jika analisis awal tidak dijalankan dengan betul.

Rajah 8.4 menggambarkan proses penilaian yang disediakan oleh Thuratko dan Hodgetts (2004).


Proses penilaian terdiri daripada langkah-langkah berikut:

Meminta soalan yang betul
Ramai soalan berkaitan penilaian penting perlu ditanya. Contoh soalan yang perlu ditanyakan oleh usahawan ialah:

  • Adakah idea produk / perkhidmatan baru? Adakah ia berpemilik? Bolehkah ia dipatenkan atau berhak cipta?

  • Adakah prototaip telah diuji oleh penguji bebas yang cuba meniup sistem atau merobek produk tersebut? Apakah titik lemah? Adakah ia akan berdiri?

  • Adakah ia telah dibawa ke pameran perdagangan? Jika ya, apa tindak balas yang diterima? Adakah terdapat jualan yang dibuat?

  • Adakah produk atau perkhidmatan mudah difahami oleh pelanggan, bank, modal teroka, akauntan, peguam dan ejen insurans?

  • Apakah pasaran keseluruhannya? Apakah segmen pasaran? Bolehkah produk menembusi segmen ini? Bolehkah apa-apa niche khusus dieksploitasi?
  • Adakah penyelidikan pasaran telah dijalankan? Siapa pesaing?
  • Apakah kaedah pengedaran dan jualan apa yang akan digunakan?
  • Bagaimanakah produk akan dibuat? Berapakah kosnya?

  • Adakah konsep perniagaan dibangunkan dan dilesenkan kepada orang lain atau dibangunkan dan dijual?

Analisis profil
Pemboleh ubah strategik tunggal jarang membentuk kejayaan atau kegagalan utama usaha perniagaan baru. Dalam kebanyakan kes, gabungan pembolehubah mempengaruhi hasilnya. Adalah penting untuk mengenal pasti dan menyiasat pembolehubah ini sebelum idea-idea baru dilaksanakan. Keputusan analisa profil itu membolehkan usahawan menilai potensi perniagaan.

Pendekatan kriteria kelayakan
Pendekatan ini dibangunkan sebagai senarai pemilihan kriteria yang mana para usahawan dapat memperoleh pemahaman tentang daya maju usaha mereka. Menurut Thuratko dan Hodgetts (2004), pendekatan kriteria kelayakan meminta soalan-soalan berikut:

  • Adakah ia berpemilik?

  • Adakah kos pengeluaran awal adalah realistik?

  • Adakah kos pemasaran awalnya realistik?

  • Adakah produk mempunyai potensi untuk margin yang sangat tinggi?

  • Adakah masa yang diperlukan untuk mendapatkan pasaran dan mencapai titik pemisah yang realistik?

  • Adakah potensi pasaran yang besar?

  • Adakah terdapat pelanggan awal?

  • Adakah kos pembangunan dan waktu kalendar realistik?

  • Adakah industri yang semakin berkembang?

  • Bolehkah produk dan keperluannya dipahami oleh masyarakat kewangan?

Pendekatan kelayakan yang komprehensif
Ini merujuk kepada analisis kelayakan yang lebih komprehensif dan sistematik yang menggabungkan faktor luaran.

Terdapat dua faktor utama yang terlibat dalam kajian kemungkinan komprehensif bagi usaha baru seperti yang diterangkan dalam Jadual 8.3.

Jadual 8.3: Dua Faktor Utama dalam Kajian Kelayakan Komprehensif untuk Usaha Kecil

Kemudahalan Teknikal
  • Mengenal pasti keperluan teknikal untuk menghasilkan produk atau perkhidmatan yang akan memenuhi jangkaan bakal pelanggan.
  • Kriteria penting untuk keperluan adalah:
  • Reka bentuk fungsional produk dan daya tarikan dalam penampilan.
  • Fleksibiliti, sebagai contoh, membenarkan pengubahsuaian sedia ada ciri-ciri luaran produk untuk memenuhi permintaan pelanggan atau perubahan teknologi dan kompetitif.
  • Ketahanan bahan-bahan dari mana produk dibuat

Keandalan, misalnya, memastikan prestasi seperti yang dijangkakan dalam keadaan operasi biasa. Analisis ini mengkaji bagaimana jualan produk atau perkhidmatan di pasaran dan apakah permintaan seperti itu. Tiga bidang utama dalam analisis ini ialah:
  • Menyiasat potensi pasaran penuh dan mengenal pasti pelanggan untuk barangan atau perkhidmatan.
  • Menganalisis sejauh mana perusahaan boleh memanfaatkan potensi pasaran ini.
  • Menggunakan analisis pasaran untuk menentukan peluang dan risiko yang berkaitan dengan usaha ini.

Untuk menangani perkara ini, pelbagai sumber maklumat mesti dijumpai dan digunakan. Untuk analisa kemungkinan pasaran, sumber am akan termasuk yang berikut:

  • Trend dalam ekonomi am (pelbagai indikator ekonomi, dll.);
  • Maklumat pasaran (pelanggan, corak permintaan pelanggan);
  • Maklumat harga (pelbagai harga produk serupa, pelengkap dan pengganti, harga asas dan struktur diskaun); dan
  • Maklumat yang kompetitif (pesaing utama dan kekuatan daya saing mereka).

Pemilihan usaha baru mungkin menjangkakan beberapa masalah seperti penilaian objektif yang tidak mencukupi bagi usaha, kekurangan pengetahuan berpotensi pasaran, pemahaman yang sedikit mengenai keperluan teknikal, pemahaman kewangan yang tidak mencukupi, kekurangan idea yang unik dan tidak menyedari masalah undang-undang.

Faktor utama yang boleh menyebabkan kegagalan usaha baru adalah pengetahuan pasaran yang tidak mencukupi, produk yang rosak, strategi jualan dan pemasaran yang tidak berkesan, kurang kesedaran tekanan persaingan, masalah masa dan modal yang tidak mencukupi.

Dengan menanyakan soalan yang betul, menjalankan analisis profil dan menjalankan kajian kriteria kelayakan, kelayakan produk atau perkhidmatan usahawan boleh dinilai.

Faktor kritikal Ketersediaan pelanggan Keperluan perundangan Keupayaan produk


Pembezaan produk Analisis profil Kemungkinan teknikal Keunikan

Comments

Popular posts from this blog

BDKO1103 Basic Interpersonal Communication -TERJEMAHAN MALAY (TOPIK 1 - TOPIK 10)

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 7

INTRODUCTORY MARKETING-BDPM1103 / TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ( TOPIK 10 )