MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 8
Topik
8
Penilaian
Peluang Keusahawanan 97
8.1
Perangkap dalam Memilih Usaha Baru 98
8.2
Faktor Kritikal untuk Pembangunan Perjudian Baru 100
8.3
Mengapa Gagal Usaha Baru 102
8.4
Proses Penilaian 103
Ringkasan
107
Mereka
Syarat 107
Rujukan
107
Topik
8 membincangkan penilaian peluang keusahawanan. Ia juga menjelaskan
enam kesulitan umum dalam memilih usaha baru.
Pelajar
akan didedahkan kepada faktor kritikal yang terlibat dalam penilaian
usaha baru dan faktor-faktor yang mendasari kejayaan usaha. Proses
penilaian yang berkesan untuk usaha baru juga akan dipertimbangkan
dalam topik ini.
TOPIK
8
Penilaian
Peluang Keusahawanan
PENGENALAN
Bilangan
usaha baru telah meningkat dalam beberapa tahun kebelakangan ini.
Terdapat beberapa sebab untuk usahawan memulakan usaha baru. Walau
bagaimanapun, apabila idea berkembang menjadi usaha baru, cabaran
sebenar adalah untuk syarikat-syarikat ini untuk bertahan dan
berkembang.
Apa
yang akan menjadikan anda seorang usahawan yang berjaya? Pernahkah
anda memikirkan aspek-aspek yang perlu yang harus anda kenali? Untuk
menghadapi cabaran sebenar dalam dunia keusahawanan, anda perlu
mempunyai pengetahuan dan pemahaman yang mendalam mengenai kesulitan
umum dalam memilih usaha baru. Topik ini akan membantu anda untuk
mengenal pasti faktor kritikal untuk pembangunan usaha baru dan
faktor asas kejayaan usaha. Kami juga akan membincangkan proses
penilaian yang berkesan untuk usaha baru.
PITFALLS
IN SELECTING NEW VENTURES
Tahap
peralihan dari idea kepada potensi usaha boleh menjadi yang paling
kritikal dalam memahami pembangunan usaha baru. Rajah 8.1
menggambarkan enam kesulitan umum yang mungkin dihadapi oleh usahawan
dalam proses memilih usaha baru.
Sekarang
marilah kita melihat penerangan ringkas mengenai setiap perangkap.
- Kurangnya penilaian objektif
- Banyak usahawan kurang objektif dan tidak menyedari betapa pentingnya pemeriksaan berhati-hati terhadap kerja mereka. Semua idea perlu dikaji dan disiasat untuk mengelakkan perangkap ini.
- Tiada wawasan sebenar ke pasaran
- Pentingnya membangunkan pendekatan pemasaran sebagai dasar untuk usaha baru sering diabaikan oleh banyak usahawan. Menurut Levitt (1960), "mereka menunjukkan penglihatan pendek pengurusan ‰.
- Mereka gagal untuk mengambil kira kitaran hayat produk / perkhidmatan baru.
- Usahawan mesti sedar bahawa masa adalah penting. Memproyeksikan kitaran hayat produk baru adalah penting, seperti memperkenalkan produk pada masa yang tepat.
- Pemahaman yang tidak mencukupi mengenai keperluan teknikal
- Sebelum memulakan usaha baru, usahawan perlu menjalankan kajian menyeluruh mengenai projek itu.
- Masalah teknikal sering muncul, mengambil banyak masa pengusaha, sehingga mengakibatkan masalah mahal.
- Pemahaman kewangan yang lemah
- Kos sering diabaikan oleh usahawan. Mereka mungkin juga tidak menjalankan perancangan yang betul.
- Kurang nilai kos pembangunan oleh margin yang besar tidak luar biasa.
- Kekurangan keunikan teroka
- Konsep dengan reka bentuk dan ciri khas akan menarik pelanggan untuk usaha. Usahawan tidak akan dapat menarik pelanggan jika tidak ada keunikan dalam usaha mereka.
- Pembezaan produk adalah cara terbaik untuk mewujudkan kesedaran di kalangan pelanggan perbezaan antara produk pesaing dan mereka sendiri.
- Ketidaktahuan masalah undang-undang
- Masalah utama boleh timbul jika masalah undang-undang diabaikan.
- Contoh keperluan undang-undang adalah mewujudkan persekitaran kerja yang selamat, memastikan kawalan kualiti produk dan perkhidmatan dan mempunyai hak cipta dan paten untuk melindungi produk dan ciptaan.
FAKTOR
KRITIK UNTUK PEMBANGUNAN VENUS BARU
Terdapat
beberapa faktor kritikal yang mempengaruhi pembangunan usaha baru.
Menurut Vesper (1990), seorang usahawan harus mempertimbangkan lapan
faktor penting
seperti ditunjukkan dalam Rajah 8.2.
Rajah
8.2: Lapan bidang yang perlu dipertimbangkan dalam pembangunan usaha
baru
Jadual
8.1 menunjukkan satu senarai semak penilaian yang harus digunakan
oleh usahawan semasa membangunkan idea usaha baru
Soalan
Penilaian Kawasan
- Kemungkinan asas usaha ini Bolehkah produk atau perkhidmatan berfungsi?
- Adakah ia sah?
- Kelebihan daya saing usaha Apa kelebihan persaingan khusus yang akan ditawarkan oleh produk atau perkhidmatan?
- Bagaimanakah pesaing mungkin bertindak balas?
- Keputusan pembeli dalam usahanya Siapa pelanggan mungkin?
- Berapakah jumlah pelanggan yang akan dibeli dan bilangan pelanggan yang ada?
- Pemasaran barangan dan perkhidmatan Berapa banyak yang akan dibelanjakan untuk pengiklanan?
- Apa bahagian pasar yang akan ditangkap syarikat?
- Siapa yang akan melaksanakan fungsi jualan?
- Pengeluaran barangan dan perkhidmatan Adakah syarikat membuat atau membeli apa yang dijual?
- Adakah sumber bekalan tersedia pada harga yang berpatutan?
- Keputusan pengambilan pekerja dalam usaha Mengapakah kecekapan dalam setiap bidang perniagaan dapat dipastikan?
- Siapa yang menyewa?
- Kawalan usaha itu Rekod apa yang diperlukan? Bila?
- Adakah sebarang kawalan khas diperlukan?
- Pembiayaan usaha niaga Berapa banyak yang diperlukan untuk pembangunan?
- Berapakah modal kerja?
- Siapa yang akan membiayai pembiayaan? Pada kos apa?
MENGAPA
VENTURES BARU GILA
Banyak
perniagaan yang baru ditubuhkan hilang dalam satu atau dua tahun.
Hanya sebilangan kecil daripada mereka berjaya. Menurut Bruno,
Leidecker dan Harder (1987) dan Tharakaya dan Thobu (1994), terdapat
tiga sebab utama kegagalan usaha baru, seperti yang dapat dilihat
dalam Rajah 8.3.
Rajah
8.3: Tiga faktor utama yang menyumbang kepada kegagalan usaha baru
Sementara
itu, Jadual 8.2 menerangkan secara terperinci punca kegagalan.
Jadual
8.2: Punca Kegagalan
Punca
Kegagalan Faktor
Masalah
produk / pasaran Masa buruk
Masalah
reka bentuk produk
Strategi
pengedaran tidak sesuai
Takrif
perniagaan tidak jelas
Keterlaluan
terhadap satu pelanggan
Kesulitan
kewangan Permodalan awal
Dengan
mengandaikan hutang terlalu awal
Masalah
hubungan modal teroka
Konsep
pendekatan pasukan (contohnya pengambilan dan promosi berdasarkan
nepotisme dan bukannya kelayakan; hubungan yang tidak baik dengan
syarikat induk dan kapitalis teroka; pengasas yang menumpukan pada
kelemahan mereka daripada kekuatan mereka; profesional sokongan yang
tidak kompeten).
Masalah
sumber manusia (contohnya sogokan dan tembakan berikutnya; penipuan
di pihak kapitalis teroka; perjanjian lisan tidak dihormati; tindakan
undang-undang yang berlarutan).
Masalah
pengurusan
PROSES
PENILAIAN
Tugas
penting dalam memulakan perusahaan perniagaan adalah menjalankan
analisis dan penilaian padat tentang kelayakan idea produk /
perkhidmatan. Usahawan mungkin kemudian mendapati bahawa cadangan
mengandungi banyak kelemahan maut jika analisis awal tidak dijalankan
dengan betul.
Rajah
8.4 menggambarkan proses penilaian yang disediakan oleh Thuratko dan
Hodgetts (2004).
Proses
penilaian terdiri daripada langkah-langkah berikut:
Meminta
soalan yang betul
Ramai
soalan berkaitan penilaian penting perlu ditanya. Contoh soalan yang
perlu ditanyakan oleh usahawan ialah:
- Adakah idea produk / perkhidmatan baru? Adakah ia berpemilik? Bolehkah ia dipatenkan atau berhak cipta?
- Adakah prototaip telah diuji oleh penguji bebas yang cuba meniup sistem atau merobek produk tersebut? Apakah titik lemah? Adakah ia akan berdiri?
- Adakah ia telah dibawa ke pameran perdagangan? Jika ya, apa tindak balas yang diterima? Adakah terdapat jualan yang dibuat?
- Adakah produk atau perkhidmatan mudah difahami oleh pelanggan, bank, modal teroka, akauntan, peguam dan ejen insurans?
- Apakah pasaran keseluruhannya? Apakah segmen pasaran? Bolehkah produk menembusi segmen ini? Bolehkah apa-apa niche khusus dieksploitasi?
- Adakah penyelidikan pasaran telah dijalankan? Siapa pesaing?
- Apakah kaedah pengedaran dan jualan apa yang akan digunakan?
- Bagaimanakah produk akan dibuat? Berapakah kosnya?
- Adakah konsep perniagaan dibangunkan dan dilesenkan kepada orang lain atau dibangunkan dan dijual?
Analisis
profil
Pemboleh
ubah strategik tunggal jarang membentuk kejayaan atau kegagalan utama
usaha perniagaan baru. Dalam kebanyakan kes, gabungan pembolehubah
mempengaruhi hasilnya. Adalah penting untuk mengenal pasti dan
menyiasat pembolehubah ini sebelum idea-idea baru dilaksanakan.
Keputusan analisa profil itu membolehkan usahawan menilai potensi
perniagaan.
Pendekatan
kriteria kelayakan
Pendekatan
ini dibangunkan sebagai senarai pemilihan kriteria yang mana para
usahawan dapat memperoleh pemahaman tentang daya maju usaha mereka.
Menurut Thuratko dan Hodgetts (2004), pendekatan kriteria kelayakan
meminta soalan-soalan berikut:
- Adakah ia berpemilik?
- Adakah kos pengeluaran awal adalah realistik?
- Adakah kos pemasaran awalnya realistik?
- Adakah produk mempunyai potensi untuk margin yang sangat tinggi?
- Adakah masa yang diperlukan untuk mendapatkan pasaran dan mencapai titik pemisah yang realistik?
- Adakah potensi pasaran yang besar?
- Adakah terdapat pelanggan awal?
- Adakah kos pembangunan dan waktu kalendar realistik?
- Adakah industri yang semakin berkembang?
- Bolehkah produk dan keperluannya dipahami oleh masyarakat kewangan?
Pendekatan
kelayakan yang komprehensif
Ini
merujuk kepada analisis kelayakan yang lebih komprehensif dan
sistematik yang menggabungkan faktor luaran.
Terdapat
dua faktor utama yang terlibat dalam kajian kemungkinan komprehensif
bagi usaha baru seperti yang diterangkan dalam Jadual 8.3.
Jadual
8.3: Dua Faktor Utama dalam Kajian Kelayakan Komprehensif untuk Usaha
Kecil
Kemudahalan
Teknikal
- Mengenal pasti keperluan teknikal untuk menghasilkan produk atau perkhidmatan yang akan memenuhi jangkaan bakal pelanggan.
- Kriteria penting untuk keperluan adalah:
- Reka bentuk fungsional produk dan daya tarikan dalam penampilan.
- Fleksibiliti, sebagai contoh, membenarkan pengubahsuaian sedia ada ciri-ciri luaran produk untuk memenuhi permintaan pelanggan atau perubahan teknologi dan kompetitif.
- Ketahanan bahan-bahan dari mana produk dibuat
Keandalan,
misalnya, memastikan prestasi seperti yang dijangkakan dalam keadaan
operasi biasa. Analisis ini mengkaji bagaimana jualan produk atau
perkhidmatan di pasaran dan apakah permintaan seperti itu. Tiga
bidang utama dalam analisis ini ialah:
- Menyiasat potensi pasaran penuh dan mengenal pasti pelanggan untuk barangan atau perkhidmatan.
- Menganalisis sejauh mana perusahaan boleh memanfaatkan potensi pasaran ini.
- Menggunakan analisis pasaran untuk menentukan peluang dan risiko yang berkaitan dengan usaha ini.
Untuk
menangani perkara ini, pelbagai sumber maklumat mesti dijumpai dan
digunakan. Untuk analisa kemungkinan pasaran, sumber am akan termasuk
yang berikut:
- Trend dalam ekonomi am (pelbagai indikator ekonomi, dll.);
- Maklumat pasaran (pelanggan, corak permintaan pelanggan);
- Maklumat harga (pelbagai harga produk serupa, pelengkap dan pengganti, harga asas dan struktur diskaun); dan
- Maklumat yang kompetitif (pesaing utama dan kekuatan daya saing mereka).
Pemilihan
usaha baru mungkin menjangkakan beberapa masalah seperti penilaian
objektif yang tidak mencukupi bagi usaha, kekurangan pengetahuan
berpotensi pasaran, pemahaman yang sedikit mengenai keperluan
teknikal, pemahaman kewangan yang tidak mencukupi, kekurangan idea
yang unik dan tidak menyedari masalah undang-undang.
Faktor
utama yang boleh menyebabkan kegagalan usaha baru adalah pengetahuan
pasaran yang tidak mencukupi, produk yang rosak, strategi jualan dan
pemasaran yang tidak berkesan, kurang kesedaran tekanan persaingan,
masalah masa dan modal yang tidak mencukupi.
Dengan
menanyakan soalan yang betul, menjalankan analisis profil dan
menjalankan kajian kriteria kelayakan, kelayakan produk atau
perkhidmatan usahawan boleh dinilai.
Faktor
kritikal Ketersediaan pelanggan Keperluan perundangan Keupayaan
produk
Pembezaan
produk Analisis profil Kemungkinan teknikal Keunikan
Comments
Post a Comment