OUMH1203 English for Written Communication ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 2
Topik
2
Model
Komunikasi - Perspektif Teoritis 16
Model
Claude Shannon 17 17
Model
Roman JakobsonÊ 18
Model
Berdasarkan Pekerjaan Ulric NeisserÊ 19
Model
Berdasarkan Michael Polanyi Kejadian 20
Beberapa
Idea mengenai Komunikasi 21
2.5.1
Tanda, Simbol dan Singkatan 21
Ringkasan
23
Mereka
Syarat 24
Rujukan
24
Topik
2 memperkenalkan pelbagai model komunikasi. Empat model yang berbeza
dibincangkan, iaitu model oleh Claude Shannon, Roman Jakobson, Ulric
Neisser dan Michael Polanyi.
Topik
2
Model
Komunikasi -
Perspektif
Teoritis
PENGENALAN
Dalam
topik ini, anda akan belajar tentang model komunikasi untuk membantu
anda memahami dengan lebih baik sifat komunikasi. Beberapa model
komunikasi akan dibentangkan untuk menunjukkan kepada anda bagaimana
pelbagai pemikir telah cuba menerangkan proses komunikasi. Walau
bagaimanapun, anda mesti ingat bahawa semua model mempunyai batasan
mereka kerana mereka hanya memberikan gambaran fenomena, dan bukan
gambaran lengkap. Ia tidak mudah untuk menyesuaikan sesuatu yang kita
lakukan secara berterusan, setiap saat yang sedang bangun - iaitu
berkomunikasi - menjadi ilustrasi ringkas. Tetapi model boleh menjadi
titik permulaan bagi anda untuk mengetahui misteri komunikasi
manusia, dan untuk mengkonseptualisasikan proses komunikasi bertulis.
Hanya apabila kita mempunyai pemahaman yang jelas tentang hal ini,
kita berharap dapat mengasah kemahiran kita ke arah komunikasi yang
lebih berkesan.
CLAUDE
SHANNON'S MODEL
Claude
Shannon adalah seorang jurutera yang menggubal teori maklumat
berdasarkan teori matematik. Model sistem komunikasinya yang
dikembangkan pada tahun 1940-an dapat diringkaskan dalam gambarajah,
seperti digambarkan dalam Rajah 2.1, yang menunjukkan bahawa maklumat
dihantar daripada sumber melalui saluran ke penerima:
Rajah
2.1: Model komunikasi Claude Shannon
Dalam
model Shannon, pengekodan dan pengekodan maklumat penting. Secara
ringkasnya, encode adalah "untuk menyusun ‰ suatu mesej,
sementara cara decode
"Untuk
mentafsir ‰ mesej. Proses pengekodan maklumat untuk penghantaran,
dan pengekodan maklumat yang diterima dipengaruhi oleh "noise ‰.
Kebisingan
adalah gangguan pada saluran atau media di mana maklumat itu
dihantar. Ini boleh luaran atau wujud dalam sistem dan boleh bererti
banyak perkara, dari percetakan teks yang buruk kepada gangguan
statik gelombang radio.
Model
Shannon, bagaimanapun, dianggap oleh ramai untuk menjadi terlalu
mekanikal kerana ia mengabaikan sebab orang mengarang mesej. Mesej
itu sendiri tidak selalu menjadi sebab orang berkomunikasi;
Kadang-kadang sekeping komunikasi bertujuan tidak terlalu
menyampaikan maklumat tentang membina dan memelihara hubungan sosial.
Contohnya,
marilah kita mengatakan bahawa pengurus umum pelanggan anda baru
sahaja bertemu dengan kemalangan dan meninggal dunia. Anda menghantar
surat belasungkawa kepada pelanggan anda. Dalam kes ini, kandungan
surat adalah penting sekunder.
Apa
yang lebih penting adalah isyarat - penghantaran surat yang
mengatakan, "Kami tahu kehilangan anda dan bersimpati dengan
anda ‰. Gerak isyarat ini bertujuan untuk mengekalkan hubungan baik
yang anda miliki dengan pelanggan anda, walaupun ada perubahan dalam
pengurusan. Dalam kes seperti ini, model Shannon berdampak terhad.
MODEL
ROMAN JAKOBSON
Model
Roman Jakobson (sila rujuk kepada Rajah 2.2) amat sesuai untuk
menjelaskan komunikasi bertulis kerana ia mengambil kod akaun (bahasa
yang anda tulis) selain unsur-unsur utama lain seperti penulis,
pembaca, konteks, mesej dan kenalan. Walau bagaimanapun, ia masih
tidak mengambil kira faktor-faktor untuk komunikasi seperti motif.
Dalam
model ini, hubungan ini adalah komunikasi anda. Hubungannya boleh
menjadi sesuatu yang mudah seperti poster di dinding, atau sesuatu
yang lebih kompleks (seperti Internet yang melibatkan pelayan,
satelit, atau kabel dan teknologi canggih lain).
Kod
ini adalah bahasa yang anda tulis. Ia termasuk abjad dan konvensyen
wacana yang biasa kita gunakan dalam komunikasi bertulis. Jika
penulis dan pembaca menggunakan kod yang sama, maka komunikasi lebih
mudah. Komunikasi, misalnya, lebih mudah jika anda menulis dalam
bahasa Arab dan menggunakan konvensyen wacana undang-undang apabila
anda menulis kepada seseorang yang merupakan seorang Arab dan seorang
peguam oleh profesion.
Jakobson
juga meminjam dari model Shannon '(transmisi melalui saluran) tetapi
modelnya masih gagal untuk mengambil kira pembelajaran yang
berkomunikasi dan rekursif secara bertulis dan membaca. Model
Jakobsonji telah dipermudahkan tetapi ini hanya menghasilkan model
yang lebih terhad (lihat Rajah 2.3).
MODEL
BERBASIS KERJA ULRIC NEISSER'S
Kerja
Ulric Neisser bekerja agak sukar untuk dimasukkan ke dalam model.
Neisser sendiri tidak mengemukakan kepada kita model tetapi kita
boleh membina satu yang mudah untuk membantu kita memahami tulisannya
(sila lihat Rajah 2.4):
Rajah
2.4 cuba menangkap idea-idea asas Neisser bekerja di psikologi
kognisi dan persepsi dan bagaimana ia digunakan dalam proses
penulisan. Ia membentangkan persepsi sebagai penerokaan dan rekursif.
Kami meneroka dunia atau fenomena tertentu yang dibimbing oleh
keinginan, keperluan, idea dan imej kami di dunia. Penjelajahan ini
memberikan kita satu persepsi baru atau maklumat baru dunia yang
seterusnya mempengaruhi keperluan, keinginan dan pandangan dunia
kita. Ini sekali lagi mengubah persepsi kita terhadap dunia dan
seterusnya kita memulakan penjelajahan semula. Kitaran ini berterusan
selagi kita masih belajar dan meneroka.
Model
ini amat relevan dalam komunikasi bertulis. Kami menulis berpandukan
idea, kepercayaan, dan motivasi kami dan semasa kami menulis, kami
meneroka, menemui dan belajar. Maklumat yang kami hasilkan memicu
kami untuk memikirkan idea-idea baru. Idea-idea baru ini mempengaruhi
kepercayaan kita, dan kitaran penerokaan bermula lagi.
Jika
anda menggabungkan model ini dengan mereka oleh Shannon dan Jakobson,
anda akan menghasilkan gambaran yang agak baik dalam proses penulisan
yang kini boleh dilihat sebagai motivasi, penerokaan dan rekursif.
MODEL
BERDASARKAN KERJA MICHAEL POLANYI
Michael
Polanyi adalah seorang ahli falsafah yang kerjanya memberi sumbangan
besar kepada pemahaman kita mengenai komunikasi bertulis. Beliau
berhujah bahawa seseorang perlu terlibat secara aktif dalam proses
mengetahui, dan menekankan kepentingannya
"Dimensi
tersirat ‰, hakikat bahawa kita tahu lebih banyak daripada yang
kita boleh katakan dan kita sering berkata lebih daripada kita sedar.
Modelnya
mudah. Seorang yang menemui maksud dalam pengalaman atau konteks,
misalnya, dia menyaksikan matahari terbit yang indah. Selepas itu,
orang menulis teks untuk menyatakan penghargaannya dan menyampaikan
makna yang diperolehnya daripada pengalaman itu. Dia boleh menulis
sajak, novel, esai, surat atau kemasukan jurnal. Seseorang lain
membaca teks dalam konteks lain (contohnya, di tepi pantai) dan
memperoleh makna daripadanya. Sudah tentu, dalam beberapa keadaan,
pembaca mungkin penulis sendiri.
Implikasi
penting model ini adalah bahawa pembaca mungkin tidak berkongsi
pengalaman asal tetapi masih memperoleh makna dari teks. Walau
bagaimanapun, makna bahawa pembaca yang mendapati dalam teks itu
mungkin tidak seperti yang dimaksudkan oleh penulis. Dalam erti kata
lain, teks tidak boleh menyampaikan pengalaman, hanya makna.
Anda
juga tidak sepatutnya bahawa beberapa teks tidak menyampaikan makna
tunggal, tegas kepada semua pembaca. Ini adalah teks yang kita
panggil sastera. Kedua-dua model Polanyi dan Neisseum menonjolkan
kepentingan tafsiran dalam komunikasi bertulis.
Secara
umum, semua empat model komunikasi dapat diringkaskan dalam Jadual
2.1.
Model
Mereka Idea
-
Claude
Shannon Pengekodan dan penyahkodan maklumat penting.
-
Roman
Jakobson Kenalan adalah komunikasi anda.
-
Persepsi
Ulric Neisser adalah penerokaan dan rekursif. Kami meneroka dunia
atau fenomena tertentu yang dibimbing oleh keinginan, keperluan,
idea dan imej kami di dunia.
-
Michael
Polanyi Maksud bahawa pembaca yang mendapati dalam teks mungkin
tidak seperti yang dimaksudkan oleh penulis.
BEBERAPA
IDEAS TENTANG KOMUNIKASI
Komunikasi
adalah proses yang dinamik. Selama bertahun-tahun, terdapat perubahan
bukan sahaja dalam cara kita berkomunikasi tetapi juga dalam "kod
‰ atau bentuk bahasa yang digunakan. Bahagian ini memperkenalkan
kepada kita dengan ringkas kepada tanda, simbol dan singkatan yang
biasa digunakan dalam komunikasi bertulis kerana ini mungkin
mempunyai makna dan tafsiran yang unik untuk konteks tertentu, dan
kegagalan untuk memahami hal ini juga boleh menyebabkan gangguan
komunikasi.
2.5.1
Tanda, Simbol dan Singkatan
Tanda,
simbol dan singkatan penting dalam komunikasi bertulis. Malah,
tanda-tanda dan simbol-simbol adalah kedua-dua prekursor primitif
bahasa bertulis serta tambahan moden penting kepadanya. Mereka
mendahului abjad Barat sebagai bentuk tulisan. Walau bagaimanapun,
makna yang mereka sampaikan adalah budaya yang terikat dan mungkin
atau mungkin tidak dapat ditafsirkan dengan betul, sehingga
mempengaruhi keberkesanan komunikasi.
Tanda
boleh menjadi apa yang digunakan untuk menunjuk, atau berdiri,
sesuatu yang lain. Ia boleh digunakan untuk mewakili idea,
pengalaman, imej, objek, perasaan dan konsep. Dengan cara yang sama,
perkataan juga tanda-tanda, tidak seperti piring logam dicat pada
jawatan yang kita lihat di tepi jalan. Kelebihan menggunakan tanda
dalam komunikasi bertulis adalah bahawa objek sebenar yang diwakili
oleh tanda-tanda tidak perlu hadir apabila kita menulis tentangnya.
Walau
bagaimanapun, adalah penting untuk memilih tanda yang betul untuk
digunakan untuk majlis yang tepat. A
"Tiada
Parking ‰ tanda mengatakan seribu perkataan jika ditemui di sebelah
rumah, tetapi mungkin akan membuat kekeliruan jika diletakkan di
sebelah kolam renang atau terletak di dalam gimnasium.
Apabila
kita menggunakan tanda-tanda untuk merujuk kepada perkara-perkara
yang kompleks, kita memanggil mereka sebagai simbol. Simbol-simbol
mempunyai makna yang kompleks di samping yang harfiah. Dalam
sesetengah kes, simbol mungkin mempunyai lebih daripada satu makna,
beberapa daripadanya mungkin terikat pada budaya. Ambil gambar
tangkai beras, contohnya. Di negara-negara seperti Jepun dan
Malaysia, ini menunjukkan kebolehan dan kelimpahan; kadang-kadang,
walaupun kesuburan (sila lihat Rajah 2.5).
Rajah
2.5: Kilang padi merupakan simbol kesuburan dan kelimpahan
Kemunculan
teknologi hari ini bermakna komunikasi bertulis telah mengambil
bentuk baru seperti e-mel dan SMS. Semakin banyak, emotikon dan nota
ringkas (akronim) digunakan untuk menyampaikan mesej.
Emotikon
yang biasa digunakan ditunjukkan dalam Jadual 2.2:
Jadual
2.2: Maksud Emotikon
Makna
Emotikon
-
:-)
Selamat atau jangan bawa saya terlalu serius.
-
;-)
Menjadi cheeky atau menunjukkan ketidakpercayaan.
-
:-(
Sedih atau kecewa.
Komuniti
e-mel juga semakin menggunakan singkatan, seperti yang ditunjukkan
dalam Jadual 2.3, yang telah mengambil makna sejagat dalam komunikasi
bertulis.
-
<g>
Grin
-
pelukan
-
BTW
dengan cara ini
-
FYI
untuk maklumat anda
-
IMHO
dalam pendapat saya yang rendah hati / jujur
-
RTM
membaca manual ("manual ‰ di sini merujuk kepada dokumentasi
apa-apa)
-
LOL
[Saya] ketawa keras [pada apa yang kamu tulis]
-
RSN
tidak lama lagi sekarang
-
ROTFL
[Saya] berguling di lantai tertawa [pada apa yang kamu tulis]
-
Terima
kasih TIA terlebih dahulu
-
TTFN
Ta-ta untuk sekarang
Model
adalah satu gambar fenomena, bukan gambaran lengkap.
Model
Claude Shannon menyatakan pentingnya pengekodan dan pengekodan
maklumat kerana keperluan untuk melawan bunyi bising tetapi
mengabaikan sebab-sebab mengapa orang mengarang mesej.
Model
Roman Jakobsonji menganggap penulis, pembaca, konteks, mesej,
kenalan, dan kod tetapi tidak menyumbang kepada motif.
Menurut
model berdasarkan karya Ulric Neisser, kita menjalani kitaran
pembelajaran di mana kita meneroka berdasarkan persepsi kita yang
sedia ada, mempelajari maklumat baru, memperoleh persepsi baru, dan
terus meneroka.
Begitu
juga, kita menulis berpandukan kepercayaan kita dan ketika kita
menulis, kita menemui maklumat baru yang membawa kepada idea-idea
baru yang mempengaruhi kepercayaan kita.
Menurut
model yang berdasarkan karya Michael Polanyi Ø, sekeping teks tidak
menyampaikan pengalaman asal kepada pembaca. Sebaliknya, ia
menyampaikan makna.
Tanda
boleh mewakili idea, pengalaman, imej, objek, perasaan dan konsep.
Simbol-simbol
mempunyai makna yang kompleks di samping yang harfiah.
Emotikon
dan singkatan semakin memberi kesan kepada komunikasi bertulis
Claude
Shannon Pengekodan dan penyahkodan maklumat penting.
Roman
Jakobson Kenalan adalah komunikasi anda.
Persepsi
Ulric Neisser adalah penerokaan dan rekursif. Kami meneroka dunia
atau fenomena tertentu yang dibimbing oleh keinginan, keperluan,
idea dan imej kami di dunia.
Michael
Polanyi Maksud bahawa pembaca yang mendapati dalam teks mungkin
tidak seperti yang dimaksudkan oleh penulis.
:-)
Selamat atau jangan bawa saya terlalu serius.
;-)
Menjadi cheeky atau menunjukkan ketidakpercayaan.
:-(
Sedih atau kecewa.
<g>
Grin
pelukan
BTW
dengan cara ini
FYI
untuk maklumat anda
IMHO
dalam pendapat saya yang rendah hati / jujur
RTM
membaca manual ("manual ‰ di sini merujuk kepada dokumentasi
apa-apa)
LOL
[Saya] ketawa keras [pada apa yang kamu tulis]
RSN
tidak lama lagi sekarang
ROTFL
[Saya] berguling di lantai tertawa [pada apa yang kamu tulis]
Terima
kasih TIA terlebih dahulu
TTFN
Ta-ta untuk sekarang
Comments
Post a Comment