OUMH1203 English for Written Communication ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 2

Topik 2
Model Komunikasi - Perspektif Teoritis 16
Model Claude Shannon 17 17
Model Roman JakobsonÊ 18
Model Berdasarkan Pekerjaan Ulric NeisserÊ 19
Model Berdasarkan Michael Polanyi Kejadian 20
Beberapa Idea mengenai Komunikasi 21
2.5.1 Tanda, Simbol dan Singkatan 21
Ringkasan 23
Mereka Syarat 24
Rujukan 24

Topik 2 memperkenalkan pelbagai model komunikasi. Empat model yang berbeza dibincangkan, iaitu model oleh Claude Shannon, Roman Jakobson, Ulric Neisser dan Michael Polanyi.


Topik 2

Model Komunikasi -
Perspektif Teoritis

PENGENALAN
Dalam topik ini, anda akan belajar tentang model komunikasi untuk membantu anda memahami dengan lebih baik sifat komunikasi. Beberapa model komunikasi akan dibentangkan untuk menunjukkan kepada anda bagaimana pelbagai pemikir telah cuba menerangkan proses komunikasi. Walau bagaimanapun, anda mesti ingat bahawa semua model mempunyai batasan mereka kerana mereka hanya memberikan gambaran fenomena, dan bukan gambaran lengkap. Ia tidak mudah untuk menyesuaikan sesuatu yang kita lakukan secara berterusan, setiap saat yang sedang bangun - iaitu berkomunikasi - menjadi ilustrasi ringkas. Tetapi model boleh menjadi titik permulaan bagi anda untuk mengetahui misteri komunikasi manusia, dan untuk mengkonseptualisasikan proses komunikasi bertulis. Hanya apabila kita mempunyai pemahaman yang jelas tentang hal ini, kita berharap dapat mengasah kemahiran kita ke arah komunikasi yang lebih berkesan.

CLAUDE SHANNON'S MODEL
Claude Shannon adalah seorang jurutera yang menggubal teori maklumat berdasarkan teori matematik. Model sistem komunikasinya yang dikembangkan pada tahun 1940-an dapat diringkaskan dalam gambarajah, seperti digambarkan dalam Rajah 2.1, yang menunjukkan bahawa maklumat dihantar daripada sumber melalui saluran ke penerima:


Rajah 2.1: Model komunikasi Claude Shannon

Dalam model Shannon, pengekodan dan pengekodan maklumat penting. Secara ringkasnya, encode adalah "untuk menyusun ‰ suatu mesej, sementara cara decode
"Untuk mentafsir ‰ mesej. Proses pengekodan maklumat untuk penghantaran, dan pengekodan maklumat yang diterima dipengaruhi oleh "noise ‰.

Kebisingan adalah gangguan pada saluran atau media di mana maklumat itu dihantar. Ini boleh luaran atau wujud dalam sistem dan boleh bererti banyak perkara, dari percetakan teks yang buruk kepada gangguan statik gelombang radio.

Model Shannon, bagaimanapun, dianggap oleh ramai untuk menjadi terlalu mekanikal kerana ia mengabaikan sebab orang mengarang mesej. Mesej itu sendiri tidak selalu menjadi sebab orang berkomunikasi; Kadang-kadang sekeping komunikasi bertujuan tidak terlalu menyampaikan maklumat tentang membina dan memelihara hubungan sosial.

Contohnya, marilah kita mengatakan bahawa pengurus umum pelanggan anda baru sahaja bertemu dengan kemalangan dan meninggal dunia. Anda menghantar surat belasungkawa kepada pelanggan anda. Dalam kes ini, kandungan surat adalah penting sekunder.

Apa yang lebih penting adalah isyarat - penghantaran surat yang mengatakan, "Kami tahu kehilangan anda dan bersimpati dengan anda ‰. Gerak isyarat ini bertujuan untuk mengekalkan hubungan baik yang anda miliki dengan pelanggan anda, walaupun ada perubahan dalam pengurusan. Dalam kes seperti ini, model Shannon berdampak terhad.

MODEL ROMAN JAKOBSON


Model Roman Jakobson (sila rujuk kepada Rajah 2.2) amat sesuai untuk menjelaskan komunikasi bertulis kerana ia mengambil kod akaun (bahasa yang anda tulis) selain unsur-unsur utama lain seperti penulis, pembaca, konteks, mesej dan kenalan. Walau bagaimanapun, ia masih tidak mengambil kira faktor-faktor untuk komunikasi seperti motif.

Dalam model ini, hubungan ini adalah komunikasi anda. Hubungannya boleh menjadi sesuatu yang mudah seperti poster di dinding, atau sesuatu yang lebih kompleks (seperti Internet yang melibatkan pelayan, satelit, atau kabel dan teknologi canggih lain).

Kod ini adalah bahasa yang anda tulis. Ia termasuk abjad dan konvensyen wacana yang biasa kita gunakan dalam komunikasi bertulis. Jika penulis dan pembaca menggunakan kod yang sama, maka komunikasi lebih mudah. Komunikasi, misalnya, lebih mudah jika anda menulis dalam bahasa Arab dan menggunakan konvensyen wacana undang-undang apabila anda menulis kepada seseorang yang merupakan seorang Arab dan seorang peguam oleh profesion.

Jakobson juga meminjam dari model Shannon '(transmisi melalui saluran) tetapi modelnya masih gagal untuk mengambil kira pembelajaran yang berkomunikasi dan rekursif secara bertulis dan membaca. Model Jakobsonji telah dipermudahkan tetapi ini hanya menghasilkan model yang lebih terhad (lihat Rajah 2.3).


MODEL BERBASIS KERJA ULRIC NEISSER'S
Kerja Ulric Neisser bekerja agak sukar untuk dimasukkan ke dalam model. Neisser sendiri tidak mengemukakan kepada kita model tetapi kita boleh membina satu yang mudah untuk membantu kita memahami tulisannya (sila lihat Rajah 2.4):


Rajah 2.4 cuba menangkap idea-idea asas Neisser bekerja di psikologi kognisi dan persepsi dan bagaimana ia digunakan dalam proses penulisan. Ia membentangkan persepsi sebagai penerokaan dan rekursif. Kami meneroka dunia atau fenomena tertentu yang dibimbing oleh keinginan, keperluan, idea dan imej kami di dunia. Penjelajahan ini memberikan kita satu persepsi baru atau maklumat baru dunia yang seterusnya mempengaruhi keperluan, keinginan dan pandangan dunia kita. Ini sekali lagi mengubah persepsi kita terhadap dunia dan seterusnya kita memulakan penjelajahan semula. Kitaran ini berterusan selagi kita masih belajar dan meneroka.

Model ini amat relevan dalam komunikasi bertulis. Kami menulis berpandukan idea, kepercayaan, dan motivasi kami dan semasa kami menulis, kami meneroka, menemui dan belajar. Maklumat yang kami hasilkan memicu kami untuk memikirkan idea-idea baru. Idea-idea baru ini mempengaruhi kepercayaan kita, dan kitaran penerokaan bermula lagi.

Jika anda menggabungkan model ini dengan mereka oleh Shannon dan Jakobson, anda akan menghasilkan gambaran yang agak baik dalam proses penulisan yang kini boleh dilihat sebagai motivasi, penerokaan dan rekursif.

MODEL BERDASARKAN KERJA MICHAEL POLANYI
Michael Polanyi adalah seorang ahli falsafah yang kerjanya memberi sumbangan besar kepada pemahaman kita mengenai komunikasi bertulis. Beliau berhujah bahawa seseorang perlu terlibat secara aktif dalam proses mengetahui, dan menekankan kepentingannya
"Dimensi tersirat ‰, hakikat bahawa kita tahu lebih banyak daripada yang kita boleh katakan dan kita sering berkata lebih daripada kita sedar.

Modelnya mudah. Seorang yang menemui maksud dalam pengalaman atau konteks, misalnya, dia menyaksikan matahari terbit yang indah. Selepas itu, orang menulis teks untuk menyatakan penghargaannya dan menyampaikan makna yang diperolehnya daripada pengalaman itu. Dia boleh menulis sajak, novel, esai, surat atau kemasukan jurnal. Seseorang lain membaca teks dalam konteks lain (contohnya, di tepi pantai) dan memperoleh makna daripadanya. Sudah tentu, dalam beberapa keadaan, pembaca mungkin penulis sendiri.

Implikasi penting model ini adalah bahawa pembaca mungkin tidak berkongsi pengalaman asal tetapi masih memperoleh makna dari teks. Walau bagaimanapun, makna bahawa pembaca yang mendapati dalam teks itu mungkin tidak seperti yang dimaksudkan oleh penulis. Dalam erti kata lain, teks tidak boleh menyampaikan pengalaman, hanya makna.

Anda juga tidak sepatutnya bahawa beberapa teks tidak menyampaikan makna tunggal, tegas kepada semua pembaca. Ini adalah teks yang kita panggil sastera. Kedua-dua model Polanyi dan Neisseum menonjolkan kepentingan tafsiran dalam komunikasi bertulis.





Secara umum, semua empat model komunikasi dapat diringkaskan dalam Jadual 2.1.

Model Mereka Idea
  • Claude Shannon Pengekodan dan penyahkodan maklumat penting.

  • Roman Jakobson Kenalan adalah komunikasi anda.

  • Persepsi Ulric Neisser adalah penerokaan dan rekursif. Kami meneroka dunia atau fenomena tertentu yang dibimbing oleh keinginan, keperluan, idea dan imej kami di dunia.

  • Michael Polanyi Maksud bahawa pembaca yang mendapati dalam teks mungkin tidak seperti yang dimaksudkan oleh penulis.

BEBERAPA IDEAS TENTANG KOMUNIKASI
Komunikasi adalah proses yang dinamik. Selama bertahun-tahun, terdapat perubahan bukan sahaja dalam cara kita berkomunikasi tetapi juga dalam "kod ‰ atau bentuk bahasa yang digunakan. Bahagian ini memperkenalkan kepada kita dengan ringkas kepada tanda, simbol dan singkatan yang biasa digunakan dalam komunikasi bertulis kerana ini mungkin mempunyai makna dan tafsiran yang unik untuk konteks tertentu, dan kegagalan untuk memahami hal ini juga boleh menyebabkan gangguan komunikasi.

2.5.1 Tanda, Simbol dan Singkatan
Tanda, simbol dan singkatan penting dalam komunikasi bertulis. Malah, tanda-tanda dan simbol-simbol adalah kedua-dua prekursor primitif bahasa bertulis serta tambahan moden penting kepadanya. Mereka mendahului abjad Barat sebagai bentuk tulisan. Walau bagaimanapun, makna yang mereka sampaikan adalah budaya yang terikat dan mungkin atau mungkin tidak dapat ditafsirkan dengan betul, sehingga mempengaruhi keberkesanan komunikasi.

Tanda boleh menjadi apa yang digunakan untuk menunjuk, atau berdiri, sesuatu yang lain. Ia boleh digunakan untuk mewakili idea, pengalaman, imej, objek, perasaan dan konsep. Dengan cara yang sama, perkataan juga tanda-tanda, tidak seperti piring logam dicat pada jawatan yang kita lihat di tepi jalan. Kelebihan menggunakan tanda dalam komunikasi bertulis adalah bahawa objek sebenar yang diwakili oleh tanda-tanda tidak perlu hadir apabila kita menulis tentangnya.

Walau bagaimanapun, adalah penting untuk memilih tanda yang betul untuk digunakan untuk majlis yang tepat. A
"Tiada Parking ‰ tanda mengatakan seribu perkataan jika ditemui di sebelah rumah, tetapi mungkin akan membuat kekeliruan jika diletakkan di sebelah kolam renang atau terletak di dalam gimnasium.

Apabila kita menggunakan tanda-tanda untuk merujuk kepada perkara-perkara yang kompleks, kita memanggil mereka sebagai simbol. Simbol-simbol mempunyai makna yang kompleks di samping yang harfiah. Dalam sesetengah kes, simbol mungkin mempunyai lebih daripada satu makna, beberapa daripadanya mungkin terikat pada budaya. Ambil gambar tangkai beras, contohnya. Di negara-negara seperti Jepun dan Malaysia, ini menunjukkan kebolehan dan kelimpahan; kadang-kadang, walaupun kesuburan (sila lihat Rajah 2.5).


Rajah 2.5: Kilang padi merupakan simbol kesuburan dan kelimpahan

Kemunculan teknologi hari ini bermakna komunikasi bertulis telah mengambil bentuk baru seperti e-mel dan SMS. Semakin banyak, emotikon dan nota ringkas (akronim) digunakan untuk menyampaikan mesej.

Emotikon yang biasa digunakan ditunjukkan dalam Jadual 2.2:

Jadual 2.2: Maksud Emotikon

Makna Emotikon
  • :-) Selamat atau jangan bawa saya terlalu serius.
  • ;-) Menjadi cheeky atau menunjukkan ketidakpercayaan.
  • :-( Sedih atau kecewa.

Komuniti e-mel juga semakin menggunakan singkatan, seperti yang ditunjukkan dalam Jadual 2.3, yang telah mengambil makna sejagat dalam komunikasi bertulis.

  • <g> Grin
  • pelukan
  • BTW dengan cara ini
  • FYI untuk maklumat anda
  • IMHO dalam pendapat saya yang rendah hati / jujur
  • RTM membaca manual ("manual ‰ di sini merujuk kepada dokumentasi apa-apa)
  • LOL [Saya] ketawa keras [pada apa yang kamu tulis]
  • RSN tidak lama lagi sekarang
  • ROTFL [Saya] berguling di lantai tertawa [pada apa yang kamu tulis]
  • Terima kasih TIA terlebih dahulu
  • TTFN Ta-ta untuk sekarang

Model adalah satu gambar fenomena, bukan gambaran lengkap.

Model Claude Shannon menyatakan pentingnya pengekodan dan pengekodan maklumat kerana keperluan untuk melawan bunyi bising tetapi mengabaikan sebab-sebab mengapa orang mengarang mesej.

Model Roman Jakobsonji menganggap penulis, pembaca, konteks, mesej, kenalan, dan kod tetapi tidak menyumbang kepada motif.

Menurut model berdasarkan karya Ulric Neisser, kita menjalani kitaran pembelajaran di mana kita meneroka berdasarkan persepsi kita yang sedia ada, mempelajari maklumat baru, memperoleh persepsi baru, dan terus meneroka.

Begitu juga, kita menulis berpandukan kepercayaan kita dan ketika kita menulis, kita menemui maklumat baru yang membawa kepada idea-idea baru yang mempengaruhi kepercayaan kita.

Menurut model yang berdasarkan karya Michael Polanyi Ø, sekeping teks tidak menyampaikan pengalaman asal kepada pembaca. Sebaliknya, ia menyampaikan makna.

Tanda boleh mewakili idea, pengalaman, imej, objek, perasaan dan konsep.
Simbol-simbol mempunyai makna yang kompleks di samping yang harfiah.

Emotikon dan singkatan semakin memberi kesan kepada komunikasi bertulis

Comments

Popular posts from this blog

BDKO1103 Basic Interpersonal Communication -TERJEMAHAN MALAY (TOPIK 1 - TOPIK 10)

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 7

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 4