OUMH1203 English for Written Communication ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 3
Topik
3
Apakah
Essay? 25
3.1
Merancang untuk Menulis Esai 26
3.1.1
Tahap Pra-menulis 26
3.1.2
Penggubalan Peringkat 28
3.1.3
Editing Peringkat 29
3.1.4
Peringkat Akhir Draf 29
3.2
Jenis Esai 30
3.3
Penanda wacana 31
3.4
Menulis Perenggan 34
Ringkasan
37
Mereka
Syarat 37
Rujukan
Topik 3 membawa anda melalui
penulisan perenggan dan menunjukkan kepada anda cara merancang esei.
Ia memperkenalkan peringkat yang terlibat dalam penulisan karangan,
bermula dari pra-menulis ke draf terakhir. Ia juga menggambarkan
garis besar untuk menulis berbagai jenis esei. Oleh kerana satu esei
terdiri daripada perenggan, topik ini juga termasuk sub-topik
mengenai penyambung ayat untuk membantu anda menghubungkan idea anda
bersama-sama.
TOPIK
3 - APAKAH ESSAY
PENGENALAN
Sebelum
anda benar-benar dapat berkomunikasi menggunakan pelbagai bentuk
penulisan, anda perlu mengetahui kemahiran menulis asas. Topik ini
akan mengandaikan bahawa anda telah melepasi tahap pembinaan ayat dan
mengetahui cara menulis ayat yang baik. Ia akan memberi tumpuan
kepada mengajar anda cara menulis perenggan. Cara terbaik untuk
memperoleh kemahiran ini adalah untuk menunjukkan melalui penulisan
esei.
Menurut
Kamus Warisan Amerika, satu esei ialah:
Satu
komposisi sastera pendek pada subjek tunggal, biasanya menyampaikan
pandangan peribadi pengarang.
Dari
masa ke masa, esei telah menjadi sangat penting dalam dunia akademik.
Esei akademik digunakan untuk mengukur bagaimana pelajar menilai
prestasi persembahan mereka. Esei juga digunakan untuk melihat
pemikiran dan kemampuan pelajar untuk membantah isu-isu tertentu.
Oleh kerana pelbagai tujuan menulis, terdapat banyak jenis esei
akademik. Contohnya termasuk esei deskriptif, esei naratif, esei
perbandingan, dan esei argumentatif.
Walaupun
terdapat banyak jenis esei, struktur asas satu jenis esei tertentu
sangat mirip dengan yang lain. Sebaik sahaja anda memahami struktur
asas, anda harus dapat menulis sebarang jenis esei yang anda
perlukan.
Petua:
- Anda perlu membaca secara meluas untuk meningkatkan kemahiran menulis anda. Sambungan penulisan membaca tidak boleh diabaikan.
PERANCANGAN
UNTUK MENGULANG Essen
Menulis
esei yang baik adalah lebih daripada sekedar memastikan bahawa
tatabahasa dan perbendaharaan kata yang digunakan adalah betul.
Terdapat banyak strategi penulisan yang boleh anda gunakan untuk
menulis esei. Sesetengah orang suka menulis mata kunci seperti yang
mereka fikirkan dan cuba menyusun semula mereka kemudian menjadi
sesuatu yang boleh diterima, ada yang lebih suka menulis langsung dan
berfikir ketika mereka pergi, sementara yang lain mungkin lebih mudah
untuk bekerja dengan datang dengan beberapa jenis peta minda visual
atau garis besar untuk terus mengembangkan pemikiran mereka.
Sebagai
pemula untuk menulis karangan, selalu baik untuk merancang apa yang
ingin anda tulis. Seperti yang mereka katakan, gagal merancang
merancang untuk gagal.
Perkara
pertama yang perlu dilakukan ialah memastikan anda memahami apa yang
dikehendaki oleh soalan. Baca soalan dengan teliti, mengenal pasti
isu utama dan faham apa-apa terma utama baru di sana.
Pada
dasarnya terdapat empat peringkat yang terlibat dalam penulisan esei:
Pra-menulis;
- Draf;
- Mengedit; dan
- Draf akhir / esei.
Peringkat
Pra-menulis
Pada
peringkat ini, anda harus memikirkan topik esei, kemudian
mengumpulkan maklumat dan menuliskan idea anda yang berkaitan
dengannya, meletakkannya dalam bentuk senarai bulleted, peta minda,
garis besar dan sebagainya (sila lihat Rajah 3.1). Gunakan borang
yang paling sesuai untuk anda.
Rajah
3.1: Cara meletakkan pemikiran dan idea anda secara bertulis
Sumber:
Cox, Th. & Hill, D. (2004). EAP sekarang !: Buku Pelajar.
Melbourne: Addison Wesley Longman Australia Pty. Ltd.
Merangka
Peringkat
Orang
yang berlainan menggunakan strategi yang berbeza pada peringkat ini.
Anda boleh membuat garis besar dan melekat dengan ini, atau mula
dengan bahagian yang paling sesuai dengan anda. Sebagai alternatif,
anda hanya boleh mula menulis tanpa rancangan. Sebagai pemula,
sentiasa baik untuk mempunyai garis besar atau rancangan untuk esei
anda. Garis besar esei mungkin melibatkan perkara berikut:
- Perenggan 1 – Pengenalan
- Perenggan 2 - Titik (a)
- Perenggan 3 - Titik (b)
- Perenggan 4 - Titik (c)
- Perenggan 5 - Titik (d)
- Perenggan 6 - Titik (e)
- Perenggan 7 - Kesimpulan / Ringkasan
Mengedit
Peringkat
Selepas
anda selesai menulis draf esai anda, langkah seterusnya adalah
membaca semula esei itu dan editnya. Pada peringkat ini, anda akan
menyemak ketepatan kandungan, kejelasan ungkapan, tatabahasa,
perbendaharaan kata dan aspek lain seperti ejaan, tanda baca, format,
dan sebagainya.
Peringkat
Draf Akhir
Peringkat
terakhir adalah menulis semula esei akhir anda dengan kemas. Ingat
untuk memastikan format yang digunakan adalah betul. Ia sentiasa baik
untuk mengekalkan draf penjelasan di sebelah anda untuk rujukan
mudah.
JENIS
ESSAYS
Walaupun
terdapat banyak jenis esei, kita akan melihat tiga esei paling biasa
yang terdapat dalam penulisan akademik:
Esei
Penjelasan
Esei
penjelasan biasanya bermula dengan pernyataan umum, diikuti dengan
beberapa penjelasan untuk menyokong kenyataan itu.
Esei
argumentasi
Esei
argumentasi, sebaliknya, bersifat persuasif dan biasanya bermula
dengan pernyataan tesis. Pendapat penulis kemudian diperdebatkan dan
dinyatakan semula dalam kesimpulan.
Esei
Perbincangan
Esei
perbincangan sangat mirip dengan esei argumentasi, kecuali ia
membincangkan kedua-dua belah isu dan membiarkan pembaca memutuskan
untuk diri mereka sendiri.
Anda
dijangka membuat keputusan, atau membuat pendapat, mengenai jenis
esei yang akan anda tulis semasa meneliti topik esei anda. Salah satu
cara untuk membuat keputusan ialah melihat frasa utama yang terdapat
dalam topik yang diberikan. Contohnya, lihat soalan esei di bawah:
Terangkan
mengapa komputer menjadi lebih penting dalam kehidupan seharian kita.
Banyak
produk penjagaan kosmetik dan penjagaan diri menjalani ujian
keselamatan sebelum mereka disediakan kepada pengguna. Kebanyakan
masa, ini bermakna mengekspos haiwan ke sebatian kimia. Kita harus
membenarkan pengujian haiwan dalam penyelidikan saintifik tanpa
memberi haiwan terancam dalam proses tersebut. Bincangkan.
China
dalam milenium baru ini memutuskan untuk menimbang semula dasar
"tirai buluh ‰ untuk bekerjasama dan mengukuhkan hubungannya
dengan negara-negara lain. Apa yang telah menyebabkan peralihan dasar
ini dan apakah akibat yang mungkin berlaku?
Dari
Aktiviti 3.5, anda sepatutnya mengenal pasti istilah utama di bawah:
Terangkan.
Bincangkan.
Apa
yang ada.
Apakah.
Penjelasan
ringkas tentang apa yang perlu dimasukkan dalam setiap esei
dicadangkan di bawah:
Saya
mesti bercakap tentang mengapa komputer semakin penting.
Saya
harus berfikir tentang ujian haiwan dan membuat keputusan sama ada
saya bersetuju atau tidak bersetuju dengan premis: "Kita harus
membenarkan ujian haiwan dalam penyelidikan saintifik tanpa memberi
haiwan terancam dalam proses.
"Ujian
haiwan ‰ dan jelaskan mengapa ini adalah isu.
Terdapat
dua soalan yang perlu dijawab di sini. Saya mesti menyelidik dan
mengetahui pendapat orang lain tentang mengapa China cuba untuk
bekerjasama dan mengukuhkan ikatannya dengan negara lain. Saya juga
harus menjelaskan sebab-sebab peralihan dasar dan membuat spekulasi
tentang kemungkinan akibat di masa depan.
PENANDA
WACANA
Penanda
wacana adalah perkataan atau frasa yang digunakan dalam perbualan
untuk memberi isyarat kepada penceramah untuk menandakan sempadan:
"Bagaimanapun,
saya perlu pergi sekarang."
Fungsi
anyway adalah untuk memberi isyarat perubahan dalam arah perbualan,
dalam hal ini untuk menyelesaikannya, jadi bagaimanapun juga adalah
penanda wacana di sini. Penanda wacana boleh digunakan untuk memberi
tumpuan, menjelaskan, kontras, mengubah subjek, persetujuan
persetujuan atau ketidaksanggupan.
Sumber:
Penanda Wacana - Definisi Glosari - MenggunakanEnglish.com. (n.d.).
http://www.usingenglish.com/glossary/discourse-marker.html
Terdapat
banyak jenis penanda wacana dalam penulisan esei, bergantung pada
maksud dan hubungan ide-ide yang ingin anda ungkapkan. Jadual 3.1
menunjukkan beberapa penanda wacana umum yang anda biasanya letak
pada awal frasa atau klausa.
Jadual
3.1: Contoh-contoh Pelbagai Penanda Wacana
Tujuan
/ Hubungan
|
Sentens
Connectors
|
Kedudukan
dalam Klausa / Kalimat
|
(i)
Menambah sesuatu Tambahan;
|
Sebagai
tambahan; Selain itu; Selanjutnya; Selanjutnya untuk ini; Juga;
Selain itu;
|
Apakah
lebih awal kedudukan
|
(ii)
Membuat
|
kontras
antara dua perkara berasingan, orang, idea dan lain-lain Walau
bagaimanapun; Sebaliknya; Berbeza;
|
Tetapi
kedudukan awal
|
(iii)
Membuat
|
kontras
yang tidak dijangka (konsesi) Walaupun; Walaupun; Walaupun pada
hakikatnya; Terlepas dari fakta bahawa;
|
Tidak
kira hakikat bahawa kedudukan awal
Memulakan
klausa kedua / bawahan
|
(iv)
Mengatakan mengapa
|
Sesuatu
yang berlaku kerana; Sejak; Sebagai;
|
Setakat
kedudukan awal
Memulakan
klausa kedua / bawahan
|
(v)
Mengatakan apa
|
Oleh
sebab itu, hasilnya adalah; Akibatnya; Kesannya; Akibatnya; Oleh
itu; Oleh itu; Oleh itu; Atas sebab ini;
|
Kerana
kedudukan awal ini
|
(vi)
Menyatakan a
|
keadaan
jika; Sekiranya berlaku; Selagi; Selagi; Dengan syarat bahawa;
Anggapkan itu;
|
Memandangkan
kedudukan awal
Memulakan
klausa kedua / bawahan
|
(vii)
Membuat apa yang anda katakan lebih kuat
|
Sebaliknya;
Sebenarnya; Malah;
|
Sesungguhnya
kedudukan awal
|
Di
samping contoh-contoh di atas, terdapat beberapa jenis penanda wacana
yang biasanya kita gunakan dalam penulisan karangan. Ini termasuk:
Penanda
urutan masa
Penanda
urutan masa mengaitkan ayat-ayat bersama seperti yang ditunjukkan
dalam Jadual 3.2:
- Pertama, dia pergi ke pejabat pos. Kemudian, dia berhenti di pasaran.
Jadual
3.2: Penanda urutan masa
Jenis
|
Senters
Connectors
|
(i)
Penanda Masa (umum)
|
Sebelum,
sejak, sebagai, sehingga, sementara, pada masa ini, apabila,
bila-bila masa, sebaik sahaja
|
(ii)
Penanda urutan
|
Pertama
(ly), pada mulanya, kedua (ly), ketiga (ly), bermula dengan,
kemudian, seterusnya, sebelum / kemudian, selepas ini / yang,
berikut, selepas itu, akhirnya,
|
Penanda
Penambahan dan Kontras
Penanda
tambahan menyambung dua ayat yang bersesuaian dengan satu sama lain
atau menyokong satu titik (sila rujuk pada Jadual 3.3). Sebagai
contoh:
- Dia suka menonton filem.
- Dia suka mendengar muzik.
- ® Dia suka menonton filem dan mendengar muzik.
Penanda
kontras, sebaliknya, ayat penghubung yang tidak sepadan dengan satu
sama lain (sila rujuk Jadual 3.3). Sebagai contoh:
- Dia tidak bersetuju.
- Dia pergi bersama dengan rancangan itu.
- ® Walaupun dia tidak bersetuju, dia pergi bersama dengan rancangan itu.
Jadual
3.3: Penanda dan Penanda Kontras
Jenis
|
Senters
Connectors
|
(i)
Penanda tambahan
|
Dan,
sebagai tambahan, juga, kedua-duanya, bukan sahaja / tetapi juga,
tambahan pula, selainnya
|
(ii)
Penanda Sebaliknya
|
Walau
bagaimanapun, walaupun, sebaliknya, sebaliknya, sebaliknya,
sebaliknya, walaupun, meskipun, walaupun, meskipun, meskipun
|
Sebaliknya,
Potongan, Contoh, Penambahan, Penanda Summation
Penanda
ini menyambung ayat-ayat yang menambahkan maklumat, meringkaskan atau
memberi alasan untuk menyokong titik (sila lihat Jadual 3.4).
Jadual
3.4: Penanding, Potongan, Contoh, Tambahan, dan Penanda Penjumlahan
Jenis
|
Senters
Connectors
|
(i)
Tambah maklumat
|
Dan,
selain itu, selain itu, tambahan pula, juga, / bukan sahaja /
tetapi juga
|
(ii)
Sebaliknya
|
Tetapi,
sebaliknya, sebaliknya, sebaliknya, walau bagaimanapun
|
(iii)
Merumuskan / Menyimpulkan
|
Untuk
meringkaskan, secara ringkas, sebagai kesimpulan
|
(iv)
Sebab / hasil / sebab / kesan
|
Oleh
itu, oleh itu, walaupun, kerana, jika, jika, demikian
|
(v)
Berikan contoh
|
Sebagai
contoh, contohnya, misalnya
|
Penanda
sebab dan kesan
Penyebab
dan kesan penanda menyambung ayat-ayat yang menunjukkan sebab dan
akibat (sila rujuk Jadual 3.5). Sebagai contoh:
- Terdapat kesesakan lalu lintas.
- Saya terlambat.
- ® Terdapat kesesakan lalu lintas, jadi saya terlambat.
Jadual
3.5: Penanda Sebab dan Kesan
Jenis
|
Senters
Connectors
|
Punca
sebab dan kesan
|
Jadi,
tetapi, kerana, sebagai, jika, sebab, dengan syarat bahawa,
sebagai perbandingan
|
PERMULAAN
MENULIS
Bahagian
ini akan menunjukkan kepada anda bagaimana perenggan berkembang dalam
penulisan esei. Diandaikan bahawa anda sudah dapat membina ayat
dengan sendirinya. Secara ringkas, esei terdiri daripada tiga
bahagian: (1) pengenalan, (2) badan, dan (3) kesimpulan. Seperti
setiap perenggan adalah esei mini dengan sendirinya, kita juga boleh
mengatakan bahawa tiga bahagian esei itu ada dalam setiap perenggan.
Seperti
namanya, perenggan pengenalan memperkenalkan perkara esei. Biasanya,
ayat awal memperkenalkan topik dan diikuti dengan ayat-ayat yang
menyokong. Hukuman topik, atau pernyataan tesis, memberikan pemahaman
tentang apa yang ditulis oleh esei anda sementara ayat sokongan
mengandungi bukti untuk menyokong, mengesahkan, atau memberi makna
kepada ayat topik (kadang kala dengan contoh). Perenggan kemudiannya
berakhir dengan kalimat akhir yang kadang-kadang termasuk maklumat
tentang apa yang akan datang dalam esei.
Beberapa
perenggan yang akan datang, dipanggil perenggan badan atau perenggan
sokongan, mengandungi bukti sokongan untuk esei tersebut. Topik yang
telah anda pilih sekarang mesti disokong melalui penerangan,
penjelasan atau hujah. Untuk melakukan itu, senaraikan semua perkara
utama anda untuk menyokong topik anda dan memperluaskan setiap titik
utama ke dalam perenggan.
Proses
ini akan menghasilkan beberapa perenggan dalam badan esei. Tulis
setiap perenggan seolah-olah ia sendiri, dengan jelas menyatakan apa
perenggan itu dalam ayat topik, kemudian menyokong ayat topik dengan
bukti (empat atau lima ayat).
Anda
juga boleh memberikan contoh, petikan, fakta dan bukti lain untuk
menyokong perenggan ini. Beberapa penulis berakhir dengan garis
ringkasan tetapi ini tidak perlu.
Akhir
sekali, tulis ringkasan atau menyimpulkan perenggan. Perenggan ini
akan meringkaskan keseluruhan esei, oleh itu membuat jelas kepada
pembaca pemahaman anda tentang topik esei. Ramai orang tidak
mengambil ayat ini dengan serius kerana mereka fikir ia hanya masalah
untuk menyatukan mata bersama-sama. Sebenarnya, menulis perenggan ini
boleh menjadi rumit kerana anda mungkin menambah terlalu banyak
maklumat atau terlalu sedikit maklumat.
Perkara
terbaik yang perlu dilakukan ialah membaca semua mata utama dan
sub-titik anda. Kemudian, dengan kata-kata anda sendiri, tulislah
mengenai pemahaman anda mengenai keseluruhan esei dalam susunan yang
muncul. Anda boleh menggunakan pernyataan tesis untuk memulakan
perenggan ini jika anda mahu.
Ingat
untuk menjadi ringkas dan tepat. Semak semula dan semak ketepatan. Di
sana anda memilikinya. Ia dilakukan. Anda telah menulis satu bentuk
esei yang sangat asas. Anda mungkin ingin membiarkan beberapa rakan
anda membaca esei anda dan menyemak semula berdasarkan maklum balas
mereka.
Berikut
adalah garis asas untuk esei:
Baiklah
jika anda tidak menghasilkan esei hebat pada ketika ini kerana kami
akan memberi tumpuan kepada setiap bahagian esei dengan lebih
terperinci dalam topik yang akan datang. Pada peringkat ini, adalah
baik jika anda dapat mengamalkan empat langkah dalam perancangan
esei: (1) pra-menulis,
draf,
(3) penyuntingan, dan (4) draf akhir. Ia juga bagus untuk mengetahui
garis besar esei asas.
Menulis
esei yang baik memerlukan beberapa perancangan. Pada asasnya,
terdapat empat peringkat yang terlibat:
- Pra-menulis;
- Draf;
- Mengedit; dan
- Draf akhir / esei.
Dalam
penulisan akademik, tiga jenis esei yang paling biasa adalah:
Esei
penjelasan;
- Esei argumentasi; dan
- Esei perbincangan.
Penanda
wacana adalah perkataan atau frasa yang digunakan dalam perbualan
untuk memberi isyarat kepada penceramah untuk menandakan sempadan.
Satu
esei terdiri daripada tiga bahagian:
- Pengenalan;
- Badan; dan
- Kesimpulannya...
Comments
Post a Comment