OUMH1203 English for Written Communication ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 3

Topik 3
Apakah Essay? 25
3.1 Merancang untuk Menulis Esai 26
3.1.1 Tahap Pra-menulis 26
3.1.2 Penggubalan Peringkat 28
3.1.3 Editing Peringkat 29
3.1.4 Peringkat Akhir Draf 29
3.2 Jenis Esai 30
3.3 Penanda wacana 31
3.4 Menulis Perenggan 34
Ringkasan 37
Mereka Syarat 37
Rujukan

Topik 3 membawa anda melalui penulisan perenggan dan menunjukkan kepada anda cara merancang esei. Ia memperkenalkan peringkat yang terlibat dalam penulisan karangan, bermula dari pra-menulis ke draf terakhir. Ia juga menggambarkan garis besar untuk menulis berbagai jenis esei. Oleh kerana satu esei terdiri daripada perenggan, topik ini juga termasuk sub-topik mengenai penyambung ayat untuk membantu anda menghubungkan idea anda bersama-sama.

TOPIK 3 - APAKAH ESSAY

PENGENALAN
Sebelum anda benar-benar dapat berkomunikasi menggunakan pelbagai bentuk penulisan, anda perlu mengetahui kemahiran menulis asas. Topik ini akan mengandaikan bahawa anda telah melepasi tahap pembinaan ayat dan mengetahui cara menulis ayat yang baik. Ia akan memberi tumpuan kepada mengajar anda cara menulis perenggan. Cara terbaik untuk memperoleh kemahiran ini adalah untuk menunjukkan melalui penulisan esei.

Menurut Kamus Warisan Amerika, satu esei ialah:
Satu komposisi sastera pendek pada subjek tunggal, biasanya menyampaikan pandangan peribadi pengarang.

Dari masa ke masa, esei telah menjadi sangat penting dalam dunia akademik. Esei akademik digunakan untuk mengukur bagaimana pelajar menilai prestasi persembahan mereka. Esei juga digunakan untuk melihat pemikiran dan kemampuan pelajar untuk membantah isu-isu tertentu. Oleh kerana pelbagai tujuan menulis, terdapat banyak jenis esei akademik. Contohnya termasuk esei deskriptif, esei naratif, esei perbandingan, dan esei argumentatif.

Walaupun terdapat banyak jenis esei, struktur asas satu jenis esei tertentu sangat mirip dengan yang lain. Sebaik sahaja anda memahami struktur asas, anda harus dapat menulis sebarang jenis esei yang anda perlukan.
Petua:
  • Anda perlu membaca secara meluas untuk meningkatkan kemahiran menulis anda. Sambungan penulisan membaca tidak boleh diabaikan.

PERANCANGAN UNTUK MENGULANG Essen
Menulis esei yang baik adalah lebih daripada sekedar memastikan bahawa tatabahasa dan perbendaharaan kata yang digunakan adalah betul. Terdapat banyak strategi penulisan yang boleh anda gunakan untuk menulis esei. Sesetengah orang suka menulis mata kunci seperti yang mereka fikirkan dan cuba menyusun semula mereka kemudian menjadi sesuatu yang boleh diterima, ada yang lebih suka menulis langsung dan berfikir ketika mereka pergi, sementara yang lain mungkin lebih mudah untuk bekerja dengan datang dengan beberapa jenis peta minda visual atau garis besar untuk terus mengembangkan pemikiran mereka.

Sebagai pemula untuk menulis karangan, selalu baik untuk merancang apa yang ingin anda tulis. Seperti yang mereka katakan, gagal merancang merancang untuk gagal.

Perkara pertama yang perlu dilakukan ialah memastikan anda memahami apa yang dikehendaki oleh soalan. Baca soalan dengan teliti, mengenal pasti isu utama dan faham apa-apa terma utama baru di sana.

Pada dasarnya terdapat empat peringkat yang terlibat dalam penulisan esei:
Pra-menulis;
  • Draf;
  • Mengedit; dan
  • Draf akhir / esei.

Peringkat Pra-menulis
Pada peringkat ini, anda harus memikirkan topik esei, kemudian mengumpulkan maklumat dan menuliskan idea anda yang berkaitan dengannya, meletakkannya dalam bentuk senarai bulleted, peta minda, garis besar dan sebagainya (sila lihat Rajah 3.1). Gunakan borang yang paling sesuai untuk anda.


Rajah 3.1: Cara meletakkan pemikiran dan idea anda secara bertulis
Sumber: Cox, Th. & Hill, D. (2004). EAP sekarang !: Buku Pelajar. Melbourne: Addison Wesley Longman Australia Pty. Ltd.

Merangka Peringkat
Orang yang berlainan menggunakan strategi yang berbeza pada peringkat ini. Anda boleh membuat garis besar dan melekat dengan ini, atau mula dengan bahagian yang paling sesuai dengan anda. Sebagai alternatif, anda hanya boleh mula menulis tanpa rancangan. Sebagai pemula, sentiasa baik untuk mempunyai garis besar atau rancangan untuk esei anda. Garis besar esei mungkin melibatkan perkara berikut:

  • Perenggan 1 – Pengenalan

  • Perenggan 2 - Titik (a)

  • Perenggan 3 - Titik (b)

  • Perenggan 4 - Titik (c)

  • Perenggan 5 - Titik (d)

  • Perenggan 6 - Titik (e)

  • Perenggan 7 - Kesimpulan / Ringkasan

Mengedit Peringkat
Selepas anda selesai menulis draf esai anda, langkah seterusnya adalah membaca semula esei itu dan editnya. Pada peringkat ini, anda akan menyemak ketepatan kandungan, kejelasan ungkapan, tatabahasa, perbendaharaan kata dan aspek lain seperti ejaan, tanda baca, format, dan sebagainya.

Peringkat Draf Akhir
Peringkat terakhir adalah menulis semula esei akhir anda dengan kemas. Ingat untuk memastikan format yang digunakan adalah betul. Ia sentiasa baik untuk mengekalkan draf penjelasan di sebelah anda untuk rujukan mudah.

JENIS ESSAYS
Walaupun terdapat banyak jenis esei, kita akan melihat tiga esei paling biasa yang terdapat dalam penulisan akademik:

Esei Penjelasan
Esei penjelasan biasanya bermula dengan pernyataan umum, diikuti dengan beberapa penjelasan untuk menyokong kenyataan itu.

Esei argumentasi
Esei argumentasi, sebaliknya, bersifat persuasif dan biasanya bermula dengan pernyataan tesis. Pendapat penulis kemudian diperdebatkan dan dinyatakan semula dalam kesimpulan.

Esei Perbincangan
Esei perbincangan sangat mirip dengan esei argumentasi, kecuali ia membincangkan kedua-dua belah isu dan membiarkan pembaca memutuskan untuk diri mereka sendiri.

Anda dijangka membuat keputusan, atau membuat pendapat, mengenai jenis esei yang akan anda tulis semasa meneliti topik esei anda. Salah satu cara untuk membuat keputusan ialah melihat frasa utama yang terdapat dalam topik yang diberikan. Contohnya, lihat soalan esei di bawah:

Terangkan mengapa komputer menjadi lebih penting dalam kehidupan seharian kita.

Banyak produk penjagaan kosmetik dan penjagaan diri menjalani ujian keselamatan sebelum mereka disediakan kepada pengguna. Kebanyakan masa, ini bermakna mengekspos haiwan ke sebatian kimia. Kita harus membenarkan pengujian haiwan dalam penyelidikan saintifik tanpa memberi haiwan terancam dalam proses tersebut. Bincangkan.

China dalam milenium baru ini memutuskan untuk menimbang semula dasar "tirai buluh ‰ untuk bekerjasama dan mengukuhkan hubungannya dengan negara-negara lain. Apa yang telah menyebabkan peralihan dasar ini dan apakah akibat yang mungkin berlaku?

Dari Aktiviti 3.5, anda sepatutnya mengenal pasti istilah utama di bawah:
Terangkan.
Bincangkan.
Apa yang ada.
Apakah.

Penjelasan ringkas tentang apa yang perlu dimasukkan dalam setiap esei dicadangkan di bawah:

Saya mesti bercakap tentang mengapa komputer semakin penting.

Saya harus berfikir tentang ujian haiwan dan membuat keputusan sama ada saya bersetuju atau tidak bersetuju dengan premis: "Kita harus membenarkan ujian haiwan dalam penyelidikan saintifik tanpa memberi haiwan terancam dalam proses.
"Ujian haiwan ‰ dan jelaskan mengapa ini adalah isu.

Terdapat dua soalan yang perlu dijawab di sini. Saya mesti menyelidik dan mengetahui pendapat orang lain tentang mengapa China cuba untuk bekerjasama dan mengukuhkan ikatannya dengan negara lain. Saya juga harus menjelaskan sebab-sebab peralihan dasar dan membuat spekulasi tentang kemungkinan akibat di masa depan.


PENANDA WACANA
Penanda wacana adalah perkataan atau frasa yang digunakan dalam perbualan untuk memberi isyarat kepada penceramah untuk menandakan sempadan:

"Bagaimanapun, saya perlu pergi sekarang."

Fungsi anyway adalah untuk memberi isyarat perubahan dalam arah perbualan, dalam hal ini untuk menyelesaikannya, jadi bagaimanapun juga adalah penanda wacana di sini. Penanda wacana boleh digunakan untuk memberi tumpuan, menjelaskan, kontras, mengubah subjek, persetujuan persetujuan atau ketidaksanggupan.

Sumber: Penanda Wacana - Definisi Glosari - MenggunakanEnglish.com. (n.d.). http://www.usingenglish.com/glossary/discourse-marker.html

Terdapat banyak jenis penanda wacana dalam penulisan esei, bergantung pada maksud dan hubungan ide-ide yang ingin anda ungkapkan. Jadual 3.1 menunjukkan beberapa penanda wacana umum yang anda biasanya letak pada awal frasa atau klausa.

Jadual 3.1: Contoh-contoh Pelbagai Penanda Wacana

Tujuan / Hubungan
Sentens Connectors
Kedudukan dalam Klausa / Kalimat
(i) Menambah sesuatu Tambahan;
Sebagai tambahan; Selain itu; Selanjutnya; Selanjutnya untuk ini; Juga; Selain itu;
Apakah lebih awal kedudukan
(ii) Membuat
kontras antara dua perkara berasingan, orang, idea dan lain-lain Walau bagaimanapun; Sebaliknya; Berbeza;
Tetapi kedudukan awal
(iii) Membuat
kontras yang tidak dijangka (konsesi) Walaupun; Walaupun; Walaupun pada hakikatnya; Terlepas dari fakta bahawa;
Tidak kira hakikat bahawa kedudukan awal
Memulakan klausa kedua / bawahan
(iv) Mengatakan mengapa
Sesuatu yang berlaku kerana; Sejak; Sebagai;
Setakat kedudukan awal
Memulakan klausa kedua / bawahan
(v) Mengatakan apa
Oleh sebab itu, hasilnya adalah; Akibatnya; Kesannya; Akibatnya; Oleh itu; Oleh itu; Oleh itu; Atas sebab ini;
Kerana kedudukan awal ini
(vi) Menyatakan a
keadaan jika; Sekiranya berlaku; Selagi; Selagi; Dengan syarat bahawa; Anggapkan itu;
Memandangkan kedudukan awal
Memulakan klausa kedua / bawahan
(vii) Membuat apa yang anda katakan lebih kuat
Sebaliknya; Sebenarnya; Malah;
Sesungguhnya kedudukan awal

Di samping contoh-contoh di atas, terdapat beberapa jenis penanda wacana yang biasanya kita gunakan dalam penulisan karangan. Ini termasuk:


Penanda urutan masa
Penanda urutan masa mengaitkan ayat-ayat bersama seperti yang ditunjukkan dalam Jadual 3.2:

  • Pertama, dia pergi ke pejabat pos. Kemudian, dia berhenti di pasaran.
Jadual 3.2: Penanda urutan masa

Jenis
Senters Connectors
(i) Penanda Masa (umum)
Sebelum, sejak, sebagai, sehingga, sementara, pada masa ini, apabila, bila-bila masa, sebaik sahaja
(ii) Penanda urutan
Pertama (ly), pada mulanya, kedua (ly), ketiga (ly), bermula dengan, kemudian, seterusnya, sebelum / kemudian, selepas ini / yang, berikut, selepas itu, akhirnya,

Penanda Penambahan dan Kontras
Penanda tambahan menyambung dua ayat yang bersesuaian dengan satu sama lain atau menyokong satu titik (sila rujuk pada Jadual 3.3). Sebagai contoh:
  • Dia suka menonton filem.
  • Dia suka mendengar muzik.
  • ® Dia suka menonton filem dan mendengar muzik.

Penanda kontras, sebaliknya, ayat penghubung yang tidak sepadan dengan satu sama lain (sila rujuk Jadual 3.3). Sebagai contoh:
  • Dia tidak bersetuju.
  • Dia pergi bersama dengan rancangan itu.
  • ® Walaupun dia tidak bersetuju, dia pergi bersama dengan rancangan itu.

Jadual 3.3: Penanda dan Penanda Kontras


Jenis
Senters Connectors
(i) Penanda tambahan
Dan, sebagai tambahan, juga, kedua-duanya, bukan sahaja / tetapi juga, tambahan pula, selainnya
(ii) Penanda Sebaliknya
Walau bagaimanapun, walaupun, sebaliknya, sebaliknya, sebaliknya, sebaliknya, walaupun, meskipun, walaupun, meskipun, meskipun
Sebaliknya, Potongan, Contoh, Penambahan, Penanda Summation
Penanda ini menyambung ayat-ayat yang menambahkan maklumat, meringkaskan atau memberi alasan untuk menyokong titik (sila lihat Jadual 3.4).

Jadual 3.4: Penanding, Potongan, Contoh, Tambahan, dan Penanda Penjumlahan

Jenis
Senters Connectors
(i) Tambah maklumat
Dan, selain itu, selain itu, tambahan pula, juga, / bukan sahaja / tetapi juga
(ii) Sebaliknya
Tetapi, sebaliknya, sebaliknya, sebaliknya, walau bagaimanapun
(iii) Merumuskan / Menyimpulkan
Untuk meringkaskan, secara ringkas, sebagai kesimpulan
(iv) Sebab / hasil / sebab / kesan
Oleh itu, oleh itu, walaupun, kerana, jika, jika, demikian
(v) Berikan contoh
Sebagai contoh, contohnya, misalnya

Penanda sebab dan kesan
Penyebab dan kesan penanda menyambung ayat-ayat yang menunjukkan sebab dan akibat (sila rujuk Jadual 3.5). Sebagai contoh:
  • Terdapat kesesakan lalu lintas.
  • Saya terlambat.
  • ® Terdapat kesesakan lalu lintas, jadi saya terlambat.

Jadual 3.5: Penanda Sebab dan Kesan

Jenis
Senters Connectors
Punca sebab dan kesan
Jadi, tetapi, kerana, sebagai, jika, sebab, dengan syarat bahawa, sebagai perbandingan

PERMULAAN MENULIS
Bahagian ini akan menunjukkan kepada anda bagaimana perenggan berkembang dalam penulisan esei. Diandaikan bahawa anda sudah dapat membina ayat dengan sendirinya. Secara ringkas, esei terdiri daripada tiga bahagian: (1) pengenalan, (2) badan, dan (3) kesimpulan. Seperti setiap perenggan adalah esei mini dengan sendirinya, kita juga boleh mengatakan bahawa tiga bahagian esei itu ada dalam setiap perenggan.

Seperti namanya, perenggan pengenalan memperkenalkan perkara esei. Biasanya, ayat awal memperkenalkan topik dan diikuti dengan ayat-ayat yang menyokong. Hukuman topik, atau pernyataan tesis, memberikan pemahaman tentang apa yang ditulis oleh esei anda sementara ayat sokongan mengandungi bukti untuk menyokong, mengesahkan, atau memberi makna kepada ayat topik (kadang kala dengan contoh). Perenggan kemudiannya berakhir dengan kalimat akhir yang kadang-kadang termasuk maklumat tentang apa yang akan datang dalam esei.

Beberapa perenggan yang akan datang, dipanggil perenggan badan atau perenggan sokongan, mengandungi bukti sokongan untuk esei tersebut. Topik yang telah anda pilih sekarang mesti disokong melalui penerangan, penjelasan atau hujah. Untuk melakukan itu, senaraikan semua perkara utama anda untuk menyokong topik anda dan memperluaskan setiap titik utama ke dalam perenggan.

Proses ini akan menghasilkan beberapa perenggan dalam badan esei. Tulis setiap perenggan seolah-olah ia sendiri, dengan jelas menyatakan apa perenggan itu dalam ayat topik, kemudian menyokong ayat topik dengan bukti (empat atau lima ayat).

Anda juga boleh memberikan contoh, petikan, fakta dan bukti lain untuk menyokong perenggan ini. Beberapa penulis berakhir dengan garis ringkasan tetapi ini tidak perlu.

Akhir sekali, tulis ringkasan atau menyimpulkan perenggan. Perenggan ini akan meringkaskan keseluruhan esei, oleh itu membuat jelas kepada pembaca pemahaman anda tentang topik esei. Ramai orang tidak mengambil ayat ini dengan serius kerana mereka fikir ia hanya masalah untuk menyatukan mata bersama-sama. Sebenarnya, menulis perenggan ini boleh menjadi rumit kerana anda mungkin menambah terlalu banyak maklumat atau terlalu sedikit maklumat.

Perkara terbaik yang perlu dilakukan ialah membaca semua mata utama dan sub-titik anda. Kemudian, dengan kata-kata anda sendiri, tulislah mengenai pemahaman anda mengenai keseluruhan esei dalam susunan yang muncul. Anda boleh menggunakan pernyataan tesis untuk memulakan perenggan ini jika anda mahu.

Ingat untuk menjadi ringkas dan tepat. Semak semula dan semak ketepatan. Di sana anda memilikinya. Ia dilakukan. Anda telah menulis satu bentuk esei yang sangat asas. Anda mungkin ingin membiarkan beberapa rakan anda membaca esei anda dan menyemak semula berdasarkan maklum balas mereka.
Berikut adalah garis asas untuk esei:

Baiklah jika anda tidak menghasilkan esei hebat pada ketika ini kerana kami akan memberi tumpuan kepada setiap bahagian esei dengan lebih terperinci dalam topik yang akan datang. Pada peringkat ini, adalah baik jika anda dapat mengamalkan empat langkah dalam perancangan esei: (1) pra-menulis,
draf, (3) penyuntingan, dan (4) draf akhir. Ia juga bagus untuk mengetahui garis besar esei asas.
Menulis esei yang baik memerlukan beberapa perancangan. Pada asasnya, terdapat empat peringkat yang terlibat:
  • Pra-menulis;
  • Draf;
  • Mengedit; dan
  • Draf akhir / esei.

Dalam penulisan akademik, tiga jenis esei yang paling biasa adalah:
Esei penjelasan;
  • Esei argumentasi; dan
  • Esei perbincangan.

Penanda wacana adalah perkataan atau frasa yang digunakan dalam perbualan untuk memberi isyarat kepada penceramah untuk menandakan sempadan.

Satu esei terdiri daripada tiga bahagian:
  • Pengenalan;
  • Badan; dan
  • Kesimpulannya...


Comments

Popular posts from this blog

BDKO1103 Basic Interpersonal Communication -TERJEMAHAN MALAY (TOPIK 1 - TOPIK 10)

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 7

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 4