OUMH1203 English for Written Communication ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 9

Topik 9

           Asas Penulisan Kertas Penyelidikan 124
9.1     Apakah Kertas Penyelidikan? 125
9.2     Langkah Menulis Kertas Penyelidikan 126
9.2.1  Memilih Topik 127
9.2.2  Merancang Reka Bentuk dan Proses Penyelidikan 130
9.2.3  Menyusun Sumber Penyelidikan 132
9.3     Bermula 134
9.3.1  Menggariskan dan Menyusun 134
9.3.2  Menyokong Argumen Anda 135
9.3.3  Petua Menulis 135
9.3.4  Gaya Petikan 136
9.3.5   Persembahan 140
9.4      Petua dan Garis Panduan 141
9.4.1   Baca, Baca, Baca 141
9.4.2   Mengadakan Perbincangan Anda 141
9.4.3   Mengelaskan maklumat 142
9.4.4   Membangunkan Kemahiran Nota-Nota 143
9.5      Melihat Contoh 144
           Ringkasan 147
           Mereka Terma 148
           Rujukan 148

Topik 9 menangani langkah-langkah dan proses menulis kertas penyelidikan yang baik. Di sini, pelajar belajar tentang pemformatan dan pelbagai teknik yang diperlukan untuk menulis kertas penyelidikan yang baik.

Topik 9 - Asas Penulisan Kertas Penyelidikan

PENGENALAN

Pada satu ketika dalam pendidikan tinggi anda, anda mungkin diminta untuk menulis kertas penyelidikan. Mereka yang telah melakukannya tahu bahawa ini bukan tugas yang mudah. Malah mereka yang menulis dengan baik biasanya dapat menghasilkan kertas penyelidikan yang baik hanya selepas banyak percubaan dan banyak amalan. Bagaimanapun, ini tidak boleh menakutkan anda. Kebanyakan pelajar universiti tidak bersedia menulis kertas penyelidikan semata-mata kerana mereka tidak mempunyai peluang untuk berbuat demikian semasa hari sekolah menengah atau ketika mereka berada di kolej. Mereka tidak tahu komponen kertas penyelidikan dan tidak pasti dan dibingungkan apabila ditugaskan untuk menulis satu.

Topik ini cuba membetulkan keadaan. Ia memberi anda gambaran mengenai asas-asas penulisan kertas penyelidikan yang baik, menonjolkan unsur-unsur utama dan menerangkan beberapa elemen ini secara terperinci. Di samping itu, ia termasuk senarai dos dan derma yang terpakai bagi kebanyakan kertas penyelidikan. Akhirnya, topik ini juga menawarkan beberapa petua dan strategi bagaimana untuk mendapatkan gred yang anda targetkan.

APAKAH KERTAS PENYELIDIKAN?
Marilah kita mulakan dengan bertanya kepada diri kita dua soalan - yang perlu menulis kertas penyelidikan, dan apa yang membuat kertas penyelidikan yang baik?

Jawapan kepada soalan pertama adalah mudah.

Menulis kertas penyelidikan adalah kemahiran penting, bukan sahaja untuk pelajar dan ahli akademik tetapi juga untuk orang yang bekerja di organisasi dan institusi, yang mungkin perlu membentangkan idea kepada orang lain dalam kedudukan membuat keputusan. Dalam masyarakat yang semakin kompetitif, semua organisasi dan perniagaan perlu berinovasi. Untuk melakukan itu, mereka memerlukan idea. Idea terbaik, bagaimanapun, boleh pergi ke mana-mana kecuali mereka dikongsi dan berubah menjadi kenyataan. Di sinilah kertas penyelidikan dan penyelidikan datang - untuk membolehkan idea untuk dikongsi, supaya mereka dapat dilaksanakan dan diterjemahkan ke dalam realiti.

Untuk menjawab soalan kedua, kita perlu memahami apa yang menjadi kertas penyelidikan.

Pada asasnya, kertas penyelidikan adalah satu bentuk esei yang panjang, biasanya antara 10 dan 25 muka surat panjang. Ia adalah penyelidikan yang berterusan dalam subjek tertentu. Ia membentangkan maklumat yang diringkaskan mengenai subjek untuk membuktikan satu titik. Untuk melakukan ini, ia mengutip sumber maklumat luar untuk menyokong pendiriannya. Dalam kertas penyelidikan biasa, tiga hingga 10 sumber luar disebut.


Anda perlu membuktikan tuntutan anda apabila anda menulis kertas penyelidikan. Lihat ayat berikut:

Ramai wanita tidak lagi berpuas hati untuk menjadi suri rumah sahaja.

Kalimat ini hanya pendapat melainkan anda dapat menyokongnya dengan sumber lain yang menyokong kenyataan itu. Sebagai contoh, anda boleh menyebut artikel yang menjelaskan mengapa wanita tidak lagi berpuas hati untuk menjadi suri rumah sahaja. Atau, anda boleh menyerlahkan kes-kes wanita dengan pekerjaan profil tinggi sebagai bukti bahawa mereka tidak lagi berpuas hati dengan menjadi suri rumah sahaja.

Semua ini adalah penyelidikan dan bahagian penting dalam menulis kertas penyelidikan yang baik. Ingat bahawa anda boleh melihat banyak fakta tetapi hanya beberapa fakta ini yang berkaitan dengan kertas anda. Ia memerlukan kemahiran untuk memisahkan sekam dari bijian, dan menulis kertas penyelidikan yang baik.

Memilih topik
Langkah pertama dalam menulis kertas penyelidikan adalah untuk memilih topik anda. Berikan pemikiran yang teliti ke dalam keputusan ini. Ia harus jelas bukan hanya untuk diri sendiri, tetapi juga kepada pembaca anda, mengapa anda telah memilih topik itu. Pilih salah satu yang anda berminat supaya menulis kertas itu akan menjadi menyeronokkan. Walau bagaimanapun, topik ini juga harus menjadi salah satu yang anda boleh mengendalikan secukupnya, dalam tempoh masa yang anda telah diberikan. Elakkan topik yang terlalu luas atau sempit dalam skop. Secara umumnya, adalah lebih baik untuk menulis pada topik yang sempit secara mendalam, dan bukannya pada subjek yang lebih luas secara dangkal.

Selain daripada keperluan fufilling, topik perlu dilakukan. Memburu ringkas tentang topik di perpustakaan dan di Internet akan memberikan petunjuk sama ada ia boleh dilakukan atau tidak. Pastikan topik yang anda pilih mempunyai sumber yang cukup. Anda harus membuat keputusan mengenai topik anda seawal mungkin; brainstorm dengan pensyarah anda untuk idea topik jika perlu.
Memilih topik yang baik tidak mudah. Ia mesti sempit dan cukup fokus untuk menjadi menarik, namun cukup luas untuk mendapatkan maklumat yang mencukupi untuk penyelidikan anda.





Berikut ialah petua untuk membantu anda memilih topik penyelidikan anda:

Brainstorm for Ideas Topic
  • Pilih topik yang menarik minat anda. Anda mungkin ingin menggunakan soalan berikut untuk membantu anda menghasilkan idea topik.

  • Adakah anda mempunyai pendapat yang kuat mengenai kontroversi pendidikan, ekonomi atau sosial semasa?

  • Pernahkah anda membaca artikel akhbar atau melihat siaran TV baru-baru ini yang merangsang rasa ingin tahu anda atau membuat anda marah atau cemas?

  • Adakah anda mempunyai masalah peribadi, masalah atau minat yang ingin anda ketahui lebih lanjut?

  • Adakah anda mempunyai kertas penyelidikan kerana dalam kelas semasa atau semester berikut?

  • Adakah terdapat aspek salah satu kursus anda yang anda berminat untuk mempelajari lebih lanjut?

  • Tuliskan perkataan atau frasa yang mungkin menarik minat anda. Elakkan idea topik yang terlalu banyak.

Baca Maklumat Latar Belakang
Setelah anda memutuskan beberapa idea topik, baca secara amnya di atas dua atau tiga topik yang anda sedang mempertimbangkan.

Kecilkan topik anda
Topik adalah sukar untuk penyelidikan jika terlalu luas atau terlalu sempit. Salah satu cara untuk menyempitkan topik yang luas seperti "Alam Sekitar ‰ adalah menetapkan had seperti:
  • Kawasan geografi;
  • Budaya;
  • Tempoh masa;
  • Disiplin; dan
  • Kumpulan Penduduk.

Ingat bahawa topik akan menjadi lebih sukar untuk penyelidikan jika ia terlalu tempatan, baru-baru ini, secara meluas interdisipliner atau sangat popular. Jika anda mempunyai ketidakpastian tentang topik anda, berbincang dengan tutor anda.

Buat Senarai Perkataan Berguna
Jejaki lagu-lagu yang digunakan untuk menggambarkan topik anda. Perhatikan sinonim kata kunci yang digunakan untuk mengembangkan keupayaan carian anda. Theep menyenaraikan kata-kata ini kerana anda boleh menggunakannya sekali lagi apabila anda mencari dalam katalog dan pangkalan data dalam talian lain kemudian.

Jadilah Fleksibel
Adalah perkara biasa untuk mengubahsuai topik penyelidikan anda semasa proses penyelidikan. Theep dalam minda panjang kertas atau projek penyelidikan yang ditugaskan.

Kembali Topik Sebagai Soalan Penyelidikan Terfokus
Anda mungkin akan bermula dengan satu perkataan, kemudian mengembangkan minat yang lebih menumpukan pada aspek sesuatu yang berkaitan dengan kata itu dan kemudian mula membingkai soalan mengenai topik tersebut. Sebagai contoh:

Idea: Zaqba atau kesusasteraan Melayu moden.

Soalan Penyelidikan: Bagaimana Zaqa mempengaruhi kesusasteraan Melayu moden?

Soalan Penyelidikan yang Berfokus: Apakah struktur yang digunakan oleh ZaBba yang biasa dalam struktur kalimat Melayu kontemporari?

Brainstorm for Ideas Topic
Bacalah, baca, dan baca sekeliling topik ini sehingga anda yakin tentang apa yang anda ingin penyelidikan. Ia memerlukan masa dan kerja keras tetapi ingat bahawa memilih topik yang betul adalah bahagian penting dalam proses penyelidikan.

Merumuskan Penyataan Tesis
Tulis topik anda sebagai pernyataan tesis. Tajuk kertas penyelidikan anda mungkin tidak sama persis dengan soalan penyelidikan anda atau pernyataan tesis tetapi ia harus jelas menyampaikan fokus, tujuan dan makna penyelidikan anda.




Bincangkan dengan Rakan / Tutor Anda
Ingatlah untuk mengikuti arahan khusus dari tutor anda.

Langkah-langkah untuk memilih topik penyelidikan diringkaskan dalam Rajah 9.1 di bawah.

rainstorm for Ideas Topic
Bacalah, baca, dan baca sekeliling topik ini sehingga anda yakin tentang apa yang anda ingin penyelidikan. Ia memerlukan masa dan kerja keras tetapi ingat bahawa memilih topik yang betul adalah bahagian penting dalam proses penyelidikan.

Merumuskan Penyataan Tesis
Tulis topik anda sebagai pernyataan tesis. Tajuk kertas penyelidikan anda mungkin tidak sama persis dengan soalan penyelidikan anda atau pernyataan tesis tetapi ia harus jelas menyampaikan fokus, tujuan dan makna penyelidikan anda.

Bincangkan dengan Rakan / Tutor Anda
Ingatlah untuk mengikuti arahan khusus dari tutor anda.

Langkah-langkah untuk memilih topik penyelidikan diringkaskan dalam Rajah 9.1 di bawah.


Rajah 9.1: Mereka mengambil langkah dalam memilih topik

Merancang Reka Bentuk dan Proses Penyelidikan
Selepas memilih topik anda, anda perlu membuat reka bentuk penyelidikan yang baik. Rangka kerja penyelidikan yang kukuh, kaedah pengumpulan data yang mantap dan analisis data yang ketat adalah asas bagi kertas penyelidikan yang baik.
Ingatlah bahawa keseluruhan idea menulis kertas penyelidikan adalah untuk memberikan idea-idea baru, atau pandangan baru, mengenai sesuatu topik. Penyelidikan anda mesti memberikan bukti untuk membuktikan hipotesis anda. Cara anda mengumpul ini bergantung kepada metodologi penyelidikan anda. Pilih metodologi anda dengan teliti - anda boleh menjalankan ujian makmal, tinjauan, analisis teks tertutup, carian psikoanalitik, dan lain-lain. Bacalah apa yang dikatakan penyelidik lain mengenai topik anda.

Perlu diingat bahawa kerja anda sepatutnya menjadi baru, bukan pengulangan kerja orang lain. Pada akhirnya, kertas penyelidikan terbaik menggabungkan penyelidikan yang baik dengan pemikiran asal. Cuba untuk mengekalkan sikap kritikal terhadap apa yang anda baca atau memeriksa; jangan terima hujah hanya kerana ia telah berakhir dengan cetakan. Tanya diri anda jika anda bersetuju dengannya atau tidak, dan mengapa.

Salah satu tempat untuk melakukan penyelidikan ialah perpustakaan. Jangan terancam jika perpustakaan di kampus atau di bandar besar dan tidak dikenali. Malah penyelidik yang paling berpengalaman memerlukan bantuan kadang kala, terutamanya ketika mengendalikan sumber khusus seperti dokumen pemerintah. Berita baiknya ialah anda boleh meminta kakitangan perpustakaan untuk bantuan tersebut. Apabila anda hilang, seperti yang kita semua kadang-kadang, minta pustakawan yang terdekat untuk mendapatkan bantuan. Kadang-kadang, hanya berdiri dan kelihatan keliru cukup untuk memanggil bantuan.

Apabila anda melakukan penyelidikan anda, penting untuk menjadi kreatif. Berikut adalah beberapa petua untuk membantu anda memulakan:

Mulakan dengan Membaca Kajian Penyelidikan pada Subjek Anda
Ini akan memberi anda gambaran yang luas mengenai topik anda dan membantu anda mengenal pasti apa yang penting dan apa yang anda perlu fokus. Hanya melompat dan memulakan penyelidikan anda dengan serta-merta mungkin berakhir dengan anda membuang masa yang banyak. Buku teks juga boleh membantu.

Rawat Penyelidikan Seperti Kisah Detektif
Cari di bawah pelbagai subjek tajuk apabila mencari sumber dalam katalog kad fizikal atau berkomputer. Jika, contohnya, anda sedang membuat kertas mengenai tsunami, jangan membatasi diri untuk melihat di bawah "T ‰ untuk" tsunami ‰. Tajuk tajuk lain yang mungkin mungkin "gempa ‰," taufan ‰,
"Taufan ‰ dan" letusan gunung berapi ‰.

Lihatlah Artikel Terbaru dan Jurnal Terkini Pertama
Sumber-sumber ini biasanya akan mengandungi bibliografi dan nota yang menyenaraikan kerja-kerja awal mengenai subjek. Ini boleh menjadi langkah penjimatan masa yang tidak ternilai dalam mencari bahan sumber tambahan.

Bahan penting fotokopi
Jika anda mampu membelinya, fotokopi adalah lebih cepat daripada mengambil nota dan terdapat peluang yang kurang untuk kesilapan. Jika anda mesti membuat nota bertulis, gunakan kad indeks. Kad yang lebih besar adalah lebih baik daripada yang lebih kecil. Gunakan satu kad untuk setiap petikan, statistik atau maklumat penyelidikan lain yang anda kumpulkan. Kad berfungsi dengan baik kerana mereka boleh diatur dan disusun semula dengan mudah. Untuk topik dengan bahagian yang berbeza, anda mungkin mahu mencuba kad warna yang berbeza untuk setiap bahagian. Sesetengah orang menggunakan komputer mudah alih untuk mengambil nota. Sekiranya anda lakukan, pastikan anda membuat salinan sandaran.

Buatlah Nota Awasi dan Lengkap dari Sumber Bahan Anda
Ini adalah perlu untuk mengelakkan masalah di masa depan apabila dan jika anda perlu mencari petikan yang anda sepatutnya telah diperhatikan dan diselesaikan.

Menyusun Sumber Penyelidikan
Perpustakaan anda mengandungi pelbagai sumber yang boleh anda gunakan dalam projek penyelidikan anda. Senarai yang diberikan di bawah hanyalah titik permulaan. Luangkan waktu untuk meneroka perpustakaan dan meminta pustakawan mengenai apa yang ada. Anda mungkin terkejut melihat berapa banyak sumber baru yang ada di perpustakaan anda.

Kerja Rujukan
Salah satu tempat paling penting di perpustakaan anda ialah bahagian rujukan. Bahan-bahan dalam bahagian ini sering berguna untuk membantu anda memulakan penggubalan garis tajuk anda. Ensiklopedia dan kamus adalah beberapa sumber utama yang anda ingin periksa.

Buku
Gunakan sistem capaian komputer atau katalog kad komputer anda untuk mencari buku mengenai subjek anda. Tempat yang baik untuk dimulakan adalah Tajuk Sistem Maya (VLS) OUM untuk cara merentas rujukan carian anda untuk buku. Sebaik sahaja anda menghidupkan komputer anda dalam Sistem Perpustakaan Maya dan melaksanakan langkah-langkah yang diperlukan, anda akan melihat beratus-ratus buku yang dipamerkan. Sesetengah buku boleh didapati secara keseluruhan manakala yang lain hanya sebahagiannya. Jika anda ingin menyemak buku-buku ini, beritahu pustakawan yang bertugas.

Artikel Jurnal
Sesetengah isu, terutamanya baru-baru ini seperti bencana tsunami pada 26 Disember 2004, mungkin begitu baru-baru ini bahawa terdapat sedikit atau tidak ada buku yang sedia ada. Dalam kes sedemikian, jurnal lebih banyak sumber maklumat. Anda harus merujuk jurnal walaupun pada topik yang lebih lama kerana para ulama mungkin telah menemukan maklumat baru atau melakukan analisis baru mengenai subjek tersebut. Tempat-tempat untuk mencari artikel jurnal termasuk Kementerian Penerangan Malaysia, Pencetak Kerajaan, Indeks Bidang Sains Sosial dan Indeks Sains Sosial. Anda harus dapat mencari paling banyak, jika tidak semua ini, di ruangan rujukan perpustakaan anda atau mana-mana kedai buku utama di bandar, seperti Thinokuniya, Popular dan MPH.
Penerbitan Kerajaan
Anda juga boleh mendapatkan maklumat berharga yang diterbitkan dalam bentuk laporan oleh agensi kerajaan, laporan oleh jawatankuasa parlimen atau PAC (Jawatankuasa Akaun Awam), atau dalam transkrip prosiding sidang Parlimen. Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu dan pertubuhan antarabangsa yang lain juga menerbitkan prosiding dan laporan. Terdapat beberapa indeks yang ada. Di sesetengah universiti, mengakses dokumen kerajaan boleh menjadi satu cabaran. Lihat pustakawan anda untuk membantu penerbitan kerajaan.

Berita, Majalah dan Akhbar
Sekiranya anda sedang meneliti topik semasa atau memerlukan akaun sehari-hari mengenai peristiwa, anda mungkin terpaksa berpaling kepada berita, majalah dan akhbar. Walau bagaimanapun, pastikan untuk memeriksa bahawa ini adalah sumber data yang boleh diterima untuk projek anda. Mereka biasanya berguna untuk fakta atau petikan kontemporari tetapi kurang diterima jika anda melihat data untuk analisis. Perpustakaan anda mungkin mempunyai sistem akses berkomputer untuk membantu anda. Panduan Pembaca Kesusasteraan Berkala juga membantu mengakses bahan ini. Di samping itu, akhbar-akhbar utama seperti New Straits Times, The Malay Mail, The Sun, The Star, Utusan Malaysia dan Berita Harian diindeks. Ada yang kini boleh didapati dalam bentuk CD, membolehkan anda menggunakan komputer untuk mencari mengikut subjek dan kemudian mencetak artikel yang berkaitan.

Sumber Elektronik (World Wide Web)
Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, semakin mudah untuk mencari maklumat penyelidikan di Internet. Sehingga baru-baru ini, sistem arkib data Gopher merupakan bentuk akses maklumat Internet yang dominan, tetapi sekarang, kebanyakan organisasi kerajaan dan bukan kerajaan, universiti dan bahkan perniagaan telah mengembangkan akses kepada sumber penyelidikan mereka di World Wide Web.

Terdapat banyak laman web berguna yang boleh membuat anda bermula dalam mencari maklumat yang anda perlukan untuk menulis kertas penyelidikan anda. Walaupun beberapa Penyokong Sumber Seragam (URL) adalah untuk sumber maklumat tertentu, kebanyakannya memberikan anda "senarai berkaitan panas" yang akan membawa anda ke mana anda mungkin ingin mencari maklumat. Penting untuk diketahui bahawa URL sering berubah. Jika mereka tidak berfungsi, semak semula URL atau hubungi organisasi yang menaja halaman tersebut.

Apabila menggunakan artikel Internet, masukkan nama penulis, tarikh, dan tajuk halaman web, URL dan tarikh yang anda akses artikel tersebut.
Setiap rujukan dalam teks utama anda mesti muncul dalam senarai di akhir kertas anda dan setiap rujukan dalam senarai mesti disebut dalam teks utama anda.

MENDAPATKAN
Anda tidak perlu takut menulis kertas penyelidikan; Apa yang perlu anda lakukan adalah mengambil masa untuk merancang dan mempersiapkan diri untuknya. Peringat pepatah Cina ini apabila anda mula: Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah. Jangan biarkan ketakutan kertas itu menghalang anda daripada menulis apa yang mungkin menjadi salah satu tulisan terbaik yang akan anda hasilkan.

Menggariskan dan Organisasi
Apabila ia benar-benar menulis kertas, teratur adalah penting. Tidak teratur boleh merosakkan kertas tetapi semoga ada garis panduan untuk membantu anda:

Mulakan dengan pengenalan di mana anda menubuhkan topik anda dan berikan kenyataan tesis anda. Kenyataan tesis adalah satu kalimat yang secara jelas mengenal pasti maksud kertas atau mempratonton idea-idea utamanya - ia adalah inti dari kertas penyelidikan - segala yang lain dimasukkan untuk menyokongnya;

Pindah ke badan kertas anda di mana, dengan cara yang jelas dan logik, anda membuktikan kenyataan tesis anda, langkah demi langkah untuk meyakinkan pembaca anda; dan

Akhiri dengan kesimpulan di mana anda tidak hanya menyatakan kenyataan tesis anda, tetapi memberi penemuan baru dan pandangan baru juga.

Pengenalan yang cenderung terlalu umum, dan kesimpulan yang rumit dapat merosakkan kertas. Ingat, ini bertindak sebagai tanda orientasi untuk pembaca anda. Anda memberitahu dia pada permulaan di mana anda menuju, memandu dia di sepanjang jalan dan beritahu dia apabila anda telah tiba. Organisasi yang buruk boleh menyebabkan anda kehilangan pembaca di tengah-tengah kertas, jadi cuba memilih jalan terbaik untuk membuktikan kenyataan tesis anda dan membimbingnya dengan teliti.

Menyokong Argumen Anda
Apabila menulis kertas, anda perlu meyakinkan pembaca anda bahawa pandangan anda terhadap topik itu betul. Anda perlu menganjurkan pemikiran anda, menyampaikannya secara logik dan memberikan bukti untuk menyokongnya. Anda boleh mengatakan apa sahaja yang anda mahu, tetapi jika ia tidak disokong oleh bukti atau logik, ia tidak bermakna apa-apa. Jadilah terperinci dan sebutkan sumber untuk jelaskan hujah anda.

Petua lain adalah untuk menjangkakan balas pertengkaran atau bukti balas, dan berhujah terhadap mereka di dalam kertas anda. Cari jurang dalam hujah Anda sendiri dan cuba untuk mengisi mereka, tetapi jangan takut untuk mengakui komplikasi dalam hujah anda. Kejujuran adalah lebih baik daripada meletakkan depan yang baik tanpa asas. Elakkan kesilapan dalam penalaran seperti menggunakan stereotaip, andaian yang tidak sah, generalisasi yang terburu-buru atau rayuan terhadap emosi.

Tips Penulisan
Tulisan yang licin, jelas, mudah dibaca, kreatif boleh melakukan keajaiban pada kertas tetapi tidak semua orang dilahirkan di Hemingway. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa peraturan yang boleh diikuti oleh semua orang.

  • Pertama, anda tidak boleh menulis dalam gaya bahasa melainkan jika tidak diperlukan; nada profesional dan berwibawa adalah penting dalam penulisan akademik.

  • Kedua, elakkan ayat-ayat pendek dan ayat-ayat pendek.

  • Ketiga, pastikan setiap perenggan memiliki idea tengah dan sambung perenggan dengan jelas.

  • Keempat, elakkan menggunakan perkataan yang sama; cari sinonim untuk membuat penulisan anda lebih menarik.

  • Kelima, dan yang paling penting, semak dan semak kertas anda untuk tatabahasa, tanda baca, ejaan dan kesilapan lain.

Terdapat beberapa peraturan rumah untuk gaya penulisan. Sebagai contoh, tajuk filem, buku, rancangan TV dan majalah ditulis dalam huruf miring (demikian, Utusan Malaysia); tajuk artikel atau penyertaan individu dan lagu dimasukkan dalam petikan (contohnya, "Widuri ‰). Dengan pengecualian tajuk-tajuk sedemikian, jaga huruf kapital dengan minimum. Gunakan tanda petikan untuk sebut harga pendek dan sebut harga blok untuk tiga baris panjang.

Citation Styles
Untuk "menyebut ‰ adalah untuk menunjukkan bukti, kuasa atau bukti. Untuk mengutip dengan betul, anda perlu mengumpul dan memasang maklumat mengenai maklumat anda dan perhatikannya dalam teks anda. Terdapat dua gaya utama yang disebutkan (penulis-tarikh dan nota kaki / endnote) walaupun terdapat banyak variasi.

Terdapat gaya yang berbeza untuk memetik. Ini termasuk:

Harvard: Gaya Pengarang-Tarikh
Gaya Harvard adalah sejenis gaya pengarang tarikh. Secara amnya, apabila menggunakan gaya Harvard, satu petikan di dalam kertas anda hanya memerlukan nama pengarang (atau penulis) dan tahun penerbitan (tanpa tanda baca antara dua item). Petikan harus, apabila mungkin, diletakkan di akhir ayat (sebelum tanda baca menyimpulkan).

Contoh 1:
/ Sebagai satu penulis meletakkannya "hari yang paling gelap masih di hadapan" (Weston 1988: 45).
Sebagai alternatif, nama keluarga boleh digabungkan ke dalam teks, diikuti dengan segera oleh tahun penerbitan dalam kurungan, seperti dalam Contoh 2.

Contoh 2:
Adnin (1990: 564) telah menegaskan bahawa /
Sekiranya terdapat lebih daripada satu rujukan oleh pengarang pada tahun yang sama, mereka biasanya dilabelkan agar dapat diterbitkan dengan huruf kecil, seperti dalam Contoh 3.

Contoh 3:
/ Penyelidik lain menghadapi masalah ini (Adnin 1996a: 89, Ali 1994: 102) manakala Adnin (1996b: 6) diiktiraf /
Jika nama pengarang tidak diketahui, anda harus memberikan tajuk artikel, buku atau laman web, seperti dalam Contoh 4.

Contoh 4:
/ Kehilangan pilihan raya paling teruk dalam sejarah parti (Utusan Malaysia 4 Mei, 2004: 10) /
Rujukan yang dibuat dalam teks disenaraikan dalam susunan abjad oleh pengarang pada akhir kertas. Jika pengarang tidak diketahui, gunakan tajuk.

Vancouver: Nota kaki / Gaya Endnote
Dengan menggunakan sistem ini, rujukan dianggarkan dalam susunan di mana ia disebut dalam teks.


Contoh 1:
/ Sebagai satu pengarang telah meletakkannya "hari yang paling gelap masih di hadapan ‰ [1]
/ Ini telah didokumenkan dengan baik dalam kesusasteraan [2-6]
Nama pengarang juga boleh diintegrasikan ke dalam teks, seperti dalam Contoh 2.

Contoh 3:
1. Adnin S. A., Aliana S. A. Pengurusan Pelancongan. Jurnal Lembaga Pelancongan Malaysia. 2004; 88-90.
Cara yang baik adalah menyediakan kad dengan perincian penuh setiap sumber. Kad-kad kemudian boleh disusun apabila anda menulis senarai rujukan / bibliografi anda.

Pastikan anda menjejaki sumber maklumat yang anda gunakan dan catatkan butiran yang diperlukan sepenuhnya, walaupun anda tidak pasti sama ada anda sebenarnya akan menggunakan sumbernya. Ini menjimatkan masa kerana sering sukar dan memakan masa untuk mencari maklumat terperinci pada saat-saat akhir.

Gaya yang dicadangkan oleh Persatuan Jurnal dan Profesional, mis. Persatuan Bahasa Moden
Ini dibincangkan dalam Topik 5.

Garis Panduan Am untuk Petikan
Ingatlah bahawa istilah "rujukan ‰ dan" rujukan ‰ sering digunakan untuk bermaksud perkara yang sama. Memetik sumber maklumat anda adalah penting kerana pelbagai sebab:
  • Untuk melindungi daripada tuduhan plagiarisme;
  • Untuk membuktikan bahawa kerja anda mempunyai asas yang substansial dan faktual; dan
  • Untuk membantu pembaca anda mengenal pasti dan mendapatkan rujukan untuk penggunaannya sendiri.

Mengutip sumber anda adalah satu bentuk kejujuran di mana anda mengakui idea bukanlah milik anda sendiri.

Apabila anda menggunakan idea-idea atau bahagian-bahagian penulisan yang anda dapatkan dari tempat lain tetapi tidak menandakannya sebagai bukan milik anda sendiri, anda melakukan plagiarisme, yang di sesetengah universiti adalah suatu kesalahan yang patut dikeluarkan.

Jangan gunakan idea atau tulisan orang lain tanpa memetik mereka!
Tidak mengutip sumber anda boleh menyakiti kertas anda sebagai, misalnya, apabila anda merujuk kepada statistik tanpa menyatakan sumbernya. Kepada pembaca, ini boleh dilihat sebagai nombor dibuat jika anda tidak mengatakan di mana anda mendapatnya. Anda boleh memberikan bibliografi sumber yang anda gunakan, tetapi penting untuk terperinci dalam teks di mana setiap idea atau petikan berasal.

Apakah Butiran Saya Perlu Untuk Citation Sumber?
Butiran berikut biasanya diperlukan, tetapi perhatikan bahawa tidak setiap butiran akan terpakai dalam setiap kes:
  • Pengarang (s) Ês atau pengarang (s) Nama Ês sepenuhnya; atau kumpulan, badan, organisasi yang bertanggungjawab.
  • Tajuk artikel atau bab.
  • Nama jurnal, berkala atau buku.
  • Edisi (jika berkenaan).
  • Tempat penerbitan (untuk buku).
  • Tahun penerbitan.
  • Nombor isipadu (untuk jurnal).
  • Nombor terbitan (untuk jurnal).
  • Nombor halaman.

Apakah Butiran Saya Perlu Untuk Kutipan Elektronik?
Apabila anda memetik sumber elektronik seperti laman web, anda harus perhatikan butiran berikut. Walau bagaimanapun, sesetengah laman web tidak mengandungi semua butiran ini, jadi jangan tertekan jika anda tidak dapat mencari mereka semua:
  • Nama penulis atau pengarang.
  • Tajuk halaman (lihat bar di bahagian atas pelayar anda).

  • Tajuk tapak (pergi ke laman utama laman web).
  • Tarikh halaman terakhir dikemas kini atau tarikh hak cipta.
  • Alamat Internet penuh (URL) halaman (contohnya http: // www. Dan sebagainya).
  • Tarikh yang anda lawati halaman.
  • Maklumat lain yang mungkin membantu orang lain mencari bahagian halaman yang anda gunakan.

Bagaimanakah saya Mengeluarkan Citation Bersama?
Untuk membuat petikan atau rujukan anda mudah untuk diikuti, semua butiran yang diperlukan harus disatukan dalam urutan tertentu. Perintah butiran dan tanda baca boleh berbeza dengan gaya yang anda gunakan. Ingat bahawa sebaik sahaja anda memilih gaya, anda perlu menggunakannya secara konsisten di seluruh karya anda. Itu tidak bermakna anda perlu menggunakan satu gaya untuk sepanjang hayat anda, hanya sehingga penghujung tugasan anda.

Bagaimana saya Membina Bibliografi Bersama?
Bibliografi mengandungi senarai semua sumber yang digunakan untuk penyelidikan kertas anda. Senaraikan sumber anda dalam susunan abjad oleh pengarang dan jika tidak ada pengarang, mengikut tajuk atau urutan berangka oleh fail. Nama buku dan majalah boleh digariskan atau ditaip dalam huruf miring. Tajuk artikel khusus harus diletakkan dalam tanda petikan. Bibliografi boleh mengikuti gaya MLA atau APA kutipan (seperti yang dijelaskan dalam Topik 5). Perkara penting ialah memilih gaya yang anda dapati mudah dan selesa untuk digunakan, dan kemudian menggunakannya secara konsisten.

Persembahan
Kertas yang diteliti dengan baik kehilangan banyak kesannya kepada pembaca jika ia tidak disajikan dengan baik. Untuk membentangkan kertas anda dengan baik, anda mesti menulis dengan jelas. Kalimat anda perlu jelas dan ringkas. Perenggan dan kalimat harus mengalir dengan mudah dan ini dapat dicapai setelah beberapa amalan. Sentiasa pastikan kertas dicetak dengan kemas atau dicetak tanpa sebarang halaman atau ralat yang hilang. Jika anda mempunyai sebarang angka atau ilustrasi, pastikan ia dilabel dengan jelas. Menambah ilustrasi pada kertas anda adalah penting jika anda ingin membuat hujah-hujah khusus tentang teks visual, tetapi imej yang dimasukkan hanya demi rupa tidak akan memberikan apa-apa tujuan. Akhirnya, itu adalah kata-kata anda yang dikira.

Perkara-perkara lain yang perlu dipertimbangkan ialah ayat-ayat anda. Mereka harus diperiksa untuk kemungkinan kesalahan dalam sintaks, tanda baca dan gaya. Ini tidak sukar dengan fungsi semakan ejaan dalam pemproses kata anda tetapi anda juga harus melakukannya secara manual kerana tidak kira seberapa baik ejaan-ejaan anda, selalu ada beberapa perkara yang gagal untuk dijemput atau tidak mengiktiraf, sebagai contoh, penggunaan perkataan yang salah.

Sekiranya kertas penyelidikan anda telah memenuhi semua ciri-ciri ini, anda mempunyai kertas penyelidikan yang baik.

TIP dan GARIS PANDUAN
Berikut adalah beberapa pertimbangan penting yang perlu anda ingat untuk membantu anda menghasilkan kertas penyelidikan yang baik.

Baca, Baca, Baca
Langkah pertama untuk menulis kertas penyelidikan yang baik, seperti yang disebutkan sebelumnya, adalah untuk mencari topik yang baik untuk penyelidikan dan untuk menulis tentang. Ini bermakna anda perlu melakukan banyak bacaan latar belakang di sekitar kawasan minat anda. Titik permulaan yang baik, jika tidak ada yang lain, adalah Encyclopedia Britannica. Baca buku atau artikel mengenai topik yang menarik minat anda. Ikuti bacaan yang disarankan yang terdapat dalam sukatan pelajaran atau bibliografi teks yang anda baca. Sentiasa ingat bahawa anda perlu melakukan ini seawal mungkin.

Susun Perbincangan anda
  • Tujuan perbincangan ini adalah untuk menyesuaikan pekerjaan anda ke dalam keadaan dunia pengetahuan yang lain. Berikut adalah struktur tipikal untuk bermula.

  • Mulakan dengan perenggan yang meringkaskan hasil utama dalam konteks pertanyaan yang anda minta dalam pengenalan. Dalam istilah awam, terangkan mengapa hasilnya penting.

  • Bandingkan dan kontras kajian anda dengan orang lain dalam kajian literatur. Apa sumbangan yang dibuat oleh kertas anda?

  • Senaraikan batasan kajian dan cadangkan kajian lain yang mungkin menyelesaikannya.

  • Bincangkan implikasi kajian anda dalam bidang lain seperti budaya dan agama.

  • Hipotesis dan spekulasi pada data. Jika boleh, berikan model untuk data yang mungkin dicadangkan.

  • Meneliti, menyemak rujukan anda, melakukan carian pustaka akhir untuk menambah maklumat baru dan mengadakan perbincangan dengan pengajar anda sekali lagi sebelum anda menyerahkan kertas anda.

Categorize Information
Kerja anda harus menunjukkan kedalaman pemikiran. Ringkasan ringkas bahan-bahan yang telah dikaji secara umumnya tidak dapat diterima. Penyelidikan anda hanyalah titik permulaan atau kerangka untuk anda memaparkan idea anda sendiri. Kecuali jika anda menambah sesuatu kepada apa yang telah ditulis pada subjek, tidak ada banyak perkara dalam menulis sesuatu sama sekali. Komputer boleh diprogramkan untuk mengaplikasi seseorang menulis lebih cepat dan lebih murah daripada yang anda boleh. Sumbangan anda terletak pada dapat menghasilkan sesuatu yang baru dan lebih baik.

Dalam menjalankan penyelidikan anda, anda akan dibanjiri dengan fakta tetapi hanya beberapa fakta ini akan relevan dengan kertas anda. Ia memerlukan kemahiran untuk menyusun maklumat yang diperlukan dari perkara sepele dan tidak relevan.

Pada asasnya, anda perlu ingat bahawa maklumat yang berkaitan dengan penyelidikan anda adalah perlu untuk mengesahkan pendapat anda dan ia boleh diorganisir dalam tiga kategori:

Maklumat latar belakang
Maklumat latar belakang harus ringkas dan tepat. Ia menerangkan mengapa topik yang anda pilih penting atau memberikan sejarah ringkas mengenai topik pilihan anda.

maklumat sokongan
Maklumat sokongan membantu memandu hujah anda ke hadapan dan mengesahkan titik anda. Kategori maklumat ini membantu membuat pendapat anda lebih dipercayai dan munasabah kepada pembaca.

Menentang maklumat berguna jika digunakan untuk menguatkan kedudukan anda dalam isu. Anda harus ingat bahawa sebab anda termasuk menentang maklumat adalah untuk mengatasinya. Selepas menyatakan maklumat menentang, anda perlu menjelaskan mengapa ia tidak sah. Ini adalah taktik yang berguna untuk meyakinkan para pembaca untuk mengambil sampingan anda.




Rajah 9.4: Gariskan kandungan (c)
Tidak ada jalan pintas untuk menulis kertas penyelidikan yang baik. Ia adalah kerja keras, tetapi perjalanan itu sangat memuaskan.

Untuk menyusun semula, Jadual 9.1 meringkaskan langkah-langkah yang perlu anda ambil untuk menghasilkan kertas penyelidikan yang baik:

Jadual 9.1: Langkah-langkah untuk menulis kertas penyelidikan yang baik

Steps
ActiviTy
Step 1
Pilih topik.
Step 2
Cari maklumat
Step 3
Nyatakan kenyataan tesis anda.
Step 4
Buat garis tentatif.
Step 5
Atur nota anda
Step 6
Tulis draf pertama anda.
Step 7
Semak semula garis dan draf anda
Senarai Semak Satu *
Senarai Semak Dua **
Step 8
Taip kertas akhir.








RINGKASAN

Topik ini membincangkan asas-asas menulis kertas penyelidikan.

  • Ia merangkumi hampir setiap aspek menulis kertas penyelidikan, bermula dengan menentukan apa yang dimaksudkan dengan kertas penyelidikan yang baik, langkah-langkah dalam menulis kertas penyelidikan, tip berguna dan garis panduan, untuk melihat contoh Jadual Kandungan kertas penyelidikan yang baik.

  • Terdapat lapan langkah dalam menulis kertas penyelidikan: memilih topik, mencari maklumat, menyatakan tesis menyatakan, membuat garis besar, menyusun nota, menulis draf pertama, menyemak draf garis besar dan akhirnya menulis kertas akhir.


  • Antara petua dan garis panduan dalam penulisan kertas penyelidikan adalah membaca banyak perkara di sekeliling kepentingan, mengatur perbincangan, mengkategorikan maklumat dan mengembangkan kemahiran nota.

Comments

Popular posts from this blog

BDKO1103 Basic Interpersonal Communication -TERJEMAHAN MALAY (TOPIK 1 - TOPIK 10)

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 7

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 4