OUMH1203 English for Written Communication ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 1
Isi
kandungan
Topik
1
Pengantar
kepada Komunikasi 1
Apakah
Komunikasi? 1
Unsur
dalam Komunikasi 2
Faktor
yang Mempengaruhi Komunikasi 3
Menetapkan
Komunikasi Ditulis 6
Mengapa
Komunikasi Ditulis? 6
Petua
Komunikasi Tertulis 8
Proses
Menulis 8
Perangkap
untuk Dihindari 9
Cabaran
dalam Komunikasi Ditulis 12
Teknologi
Baru 12
Apabila
Orang Lain Gagal Menanggapi 12
Meminta
soalan yang betul 13
Ringkasan
14
Mereka
Syarat 15
Rujukan
15
Topik
1 memperkatakan prinsip asas komunikasi bertulis. Ia direka untuk
membantu anda menjadi lebih menyedari pentingnya komunikasi bertulis
serta cabaran dan kesulitan.
Topik
1
Pengenalan
kepada Komunikasi
PENGENALAN
Topik
ini memberi anda gambaran keseluruhan komunikasi dan memperkenalkan
anda kepada elemen utama dalam proses komunikasi. Ia juga menekankan
pentingnya menulis mesej yang jelas dan positif dan menawarkan anda
beberapa petua dan garis panduan asas mengenai bentuk komunikasi ini
supaya anda boleh menjadi lebih mahir dalam jenis penulisan yang
diperlukan di rumah serta di kolej dan tempat kerja. Anda juga akan
belajar tentang beberapa perangkap umum yang mungkin menghalang
keberkesanan komunikasi bertulis.
APAKAH
KOMUNIKASI?
Komunikasi
adalah kemahiran yang dipelajari. Walau bagaimanapun, sementara
kebanyakan orang dilahirkan dengan keupayaan fizikal untuk bercakap,
tidak semua orang boleh berkomunikasi dengan baik melainkan mereka
membuat usaha khas untuk mengembangkan dan memperbaiki kemahiran ini
lagi. Sering kali, kami mengambil kemudahan yang kami saling
berkomunikasi dengan satu sama lain, begitu banyak sehingga
kadang-kadang kami melupakan bagaimana proses komunikasi yang rumit
sebenarnya.
Elemen
dalam Komunikasi
Pernahkah
anda tertanya-tanya mengapa sesetengah orang boleh berkomunikasi
dengan baik sedangkan yang lain gagal mendapatkan mesej mereka?
Apakah unsur-unsur yang mesti hadir dalam proses komunikasi sebelum
ia berjaya dan berkesan?
Nah,
komunikasi telah ditakrifkan sebagai tindakan memberi, menerima atau
bertukar maklumat, idea dan pendapat supaya "mesej ‰ difahami
sepenuhnya oleh kedua-dua pihak. Lihat Rajah 1.1 di bawah. Ilustrasi
menunjukkan dengan jelas bahawa dalam proses komunikasi, mesti ada
pengirim yang berbicara atau menghantar mesej, dan penerima yang
mendengarkan atau menerima mesej.
Rajah
1.1: Proses komunikasi
Pengirim
menghantar mesej dengan niat tertentu dalam fikiran. Penerima mesej
cuba memahami dan mentafsirkan mesej yang dihantar. Dia kemudian
memberi maklum balas kepada pengirim asal, yang seterusnya
menafsirkan maklum balas. Proses ini, berulang kali berterusan,
merupakan komunikasi.
Jelas,
terdapat beberapa elemen penting dalam proses komunikasi -
penghantar, mesej, saluran, penerima, maklum balas, konteks. Terdapat
niat pembicara untuk menyampaikan mesej dan penerimaan pendengar
tentang apa yang telah dikatakan. Oleh itu, kemahiran mendengar
adalah sama pentingnya dengan kemahiran berbahasa agar komunikasi
menjadi berkesan.
Ini
bermakna jika anda ingin mendapatkan mesej anda secara tepat, anda
perlu mempertimbangkan tiga perkara ini:
Mesej
itu;
- Penonton atau penerima; dan
- Bagaimana mesej itu mungkin diterima.
Mesej
hanya dianggap berjaya disampaikan apabila kedua-dua penghantar dan
penerima melihat dan memahami dengan cara yang sama. Sekiranya ini
tidak berlaku, maka mungkin terdapat gangguan dalam komunikasi, yang
mungkin akhirnya dapat mewujudkan matlamat anda, sama ada secara
peribadi atau profesional.
Faktor-faktor
yang mempengaruhi Komunikasi
Seperti
yang dinyatakan sebelum ini, komunikasi yang berkesan adalah proses
dua hala tetapi terdapat beberapa faktor yang boleh mengganggu proses
ini dan mempengaruhi tafsiran dan pemahaman keseluruhan mengenai apa
yang disampaikan. Masalah berjerawat boleh muncul pada tahap yang
berbeza dalam proses komunikasi. Ini boleh dikaitkan dengan mana-mana
elemen yang terlibat - penghantar, mesej, saluran, penerima, maklum
balas dan konteks. Oleh itu, adalah penting untuk memahami beberapa
faktor yang mempengaruhi komunikasi supaya anda boleh cuba
mendapatkan mesej anda dengan kesilapan dan kekeliruan yang minimum.
Berikut
adalah beberapa bidang masalah yang mungkin menjadi halangan kepada
komunikasi yang berkesan:
Status
/ Peranan
Pengirim
dan penerima mesej mungkin status yang sama dalam hierarki (mis.
Pengurus dalam organisasi) atau mereka mungkin berada di tahap yang
berbeza (misalnya pengurus / pekerja, pensyarah / pelajar, pemilik /
pelanggan perniagaan). Perbezaan status ini kadang-kadang
mempengaruhi keberkesanan proses komunikasi.
Perbezaan
budaya
Perbezaan
budaya, baik di dalam maupun di luar organisasi (contohnya, urus
niaga antara jabatan dan komunikasi dengan organisasi luar atau etnik
minoriti) boleh menghalang proses komunikasi.
Pilihan
Saluran Komunikasi
Sebelum
anda memilih saluran komunikasi anda, anda harus bertanya kepada diri
sendiri sama ada saluran tersebut sesuai untuk tujuan tertentu dan
orang / penerima yang anda fikirkan. Menghantar mesej melalui saluran
yang tidak sesuai boleh menghantar isyarat yang salah dan akhirnya
membuat kekeliruan.
Panjang
Komunikasi
Panjang
mesej juga mempengaruhi proses komunikasi. Anda perlu memastikan ia
berfungsi dan sesuai untuk penerima. Adakah mesej terlalu panjang
atau terlalu singkat?
Penggunaan
bahasa
Pilihan
perkataan yang lemah atau struktur ayat yang lemah juga menghalang
komunikasi. Begitu juga untuk tanda baca yang tidak sesuai. Kedua-dua
ayat di bawah ini menggambarkan dengan jelas bagaimana penempatan
yang berlainan tanda baca dapat mengubah keseluruhan makna kalimat:
Wanita,
tanpa dia, lelaki tidak ada apa-apa. Wanita, tanpa lelaki itu, tidak
ada apa-apa.
Ketidakupayaan
Ketidakupayaan
seperti penglihatan cacat, disleksia dan kesihatan mental yang lemah
juga boleh menjadi halangan kepada komunikasi yang baik, dan harus
dipertimbangkan ketika menilai keberkesanan proses komunikasi. Anda
mungkin perlu menggunakan alat bantu pendengaran, bahasa isyarat,
sistem pembesar, dan simbol untuk mengurangkan masalah yang
disebabkan oleh ketidakupayaan.
Penerima
Thnown atau Tidak Diketahui
Sama
ada penerima diketahui atau tidak dikenali kepada anda juga memainkan
peranan utama dalam menentukan keberkesanan komunikasi anda. Seorang
penerima yang dikenali mungkin lebih mampu memahami mesej anda
walaupun mempunyai maklumat yang tidak mencukupi kerana anda berdua
mungkin mempunyai pengalaman bersama dan skema bersama. Pada masa
yang sama, penerima yang tidak diketahui mungkin memerlukan lebih
banyak maklumat dan masa untuk menodalkan mesej tersebut.
Persepsi
/ Sikap / Keperibadian Individu
Kadang-kadang,
kaedah komunikasi perlu mengambil kira ciri-ciri keperibadian
penerima, umur dan gaya pilihan. Orang tua dan kanak-kanak, misalnya,
mempunyai keperluan komunikasi yang berbeza dan keutamaan apabila
dibandingkan dengan orang dewasa muda. Adakah penerima mesej anda
adalah orang yang visual, pendengaran, atau orang yang kinestetik?
Bagaimana anda berfikir mereka akan bertindak balas terhadap mesej
anda? Bolehkah anda menyesuaikan gaya komunikasi anda untuk
disesuaikan dengan mereka?
Suasana
/ bunyi / gangguan
Persekitaran
kita kadang-kadang boleh menjadi penghalang kepada komunikasi yang
berkesan. Tempat yang bising (contohnya pihak) biasanya meletakkan
ketegangan pada komunikasi lisan kerana kedua-dua penghantar dan
penerima perlu berusaha lebih keras untuk mendapatkan mesej itu dan
memastikan ia difahami dengan jelas dan betul.
Kejelasan
Mesej
Adakah
mesej disampaikan secara jelas atau jelas?
Kurangnya
Maklum Balas
Maklum
balas adalah penting kerana ia membolehkan pengesahan kefahaman
dibuat oleh kedua-dua pihak. Kekurangan maklum balas kadang-kadang
boleh menimbulkan masalah kerana ia boleh menyebabkan ketidakpastian
dan kekeliruan.
Apabila
memilih saluran komunikasi yang paling sesuai, anda harus mematuhi
yang berikut:
- Pertimbangkan semua aspek proses komunikasi (tafsiran, pemahaman, maklum balas).
- Fikirkan dengan teliti tentang kemungkinan halangan.
- Menilai kerumitan mesej dan tentukan bagaimana ia dapat disampaikan dengan baik.
- Tanya soalan anda sendiri:
- Siapa? - Ciri-ciri penerima (s).
- Mengapa? - Tujuan komunikasi.
- Apa? - Kandungan mesej.
- Bagaimana? - Lisan, bertulis, visual atau gabungan ketiga-tiga.
- Di mana? - Lokasi mesyuarat.
- Bila? - Batasan waktu / masa / masa respon jangkaan.
Tentukan
sama ada anda sedang bertemu atau menulis kepada orang yang
berkenaan. Adakah komunikasi melalui interaksi tatat muka, telefon,
surat, e-mel, memo atau laporan?
Keputusan
tentang saluran komunikasi yang paling sesuai juga bergantung kepada
faktor-faktor seperti kos, masa, kerahsiaan, konvensyen, keperluan
segera dan sama ada dokumentasi bertulis diperlukan.
MENGENALKAN
KOMUNIKASI TERLIBAT
Seperti
yang dinyatakan sebelum ini, komunikasi boleh lisan atau dalam bentuk
bertulis. Apakah perbezaan antara kedua-dua jenis komunikasi utama?
Komunikasi
lisan melibatkan menyampaikan idea, pemikiran atau maklumat melalui
bahasa lisan. Walau bagaimanapun, dalam komunikasi bertulis, maklumat
ditukar menggunakan simbol bertulis, iaitu melalui perkataan dan
ayat. Komunikasi bertulis adalah perkongsian dan pertukaran simbol
bertulis antara individu atau kumpulan. Ia juga membentangkan
idea-idea dengan cara yang koheren dalam bentuk bertulis.
Komunikasi
tertulis boleh dilakukan melalui:
- Surat;
- Faks;
- E-mel;
- Laporan;
- Memo; dan
- Iklan.
Anda
boleh memperoleh kemahiran menulis yang baik melalui bacaan yang
luas, mengambil nota dan mendengar. Untuk berkomunikasi secara
berkesan melalui penulisan, anda perlu mempunyai asas bunyi dalam
tatabahasa dan perbendaharaan kata supaya anda boleh membentangkan
idea-idea, bersama-sama dengan butiran sokongan, secara bersatu dan
koheren.
MENGAPA
KOMUNIKASI TERLIBAT?
Soalan
seterusnya yang timbul ialah: "Mengapa kita perlu berkomunikasi
secara bertulis? Mengapa ada keperluan untuk mendokumentasikan kerja
kami atau menyimpan rekod bertulis? ‰ Jawapan kepada soalan-soalan
ini banyak dan berbeza-beza.
Untuk
satu perkara, sebaik sahaja anda memasukkan sesuatu ke dalam tulisan,
mesej itu ada untuk keturunan, supaya orang lain dapat membacanya
lagi dan lagi, setiap kali mereka suka. Ini amat berguna untuk tujuan
penyelidikan di mana anda perlu membangunkan pengetahuan yang sedia
ada.
Menulis
juga bermakna maklumat itu boleh disimpan dan dipindahkan dari
individu ke individu dan kumpulan ke kumpulan tanpa bergantung pada
ingatan. Melalui perkataan bertulis, rekod boleh wujud secara bebas
daripada penulis.
Dokumen
bertulis juga membantu anda untuk mengikuti perkembangan dalam apa
jua projek yang anda terlibat kerana ia memberikan ruang bukan sahaja
untuk berkongsi idea atau pendapat, tetapi juga untuk menyampaikan
dan mempertahankan pandangan.
Komunikasi
bertulis juga boleh berfungsi sebagai satu bentuk pengakuan - bukti
bahawa sesuatu telah dilakukan dalam pengesahan kes diperlukan
kemudian.
Kadang-kadang,
mendokumentasikan kerja membantu menjelaskan proses pemikiran dan
pemikiran kerana ia membolehkan anda memikirkan perkara secara
perlahan-lahan, pada kadar anda sendiri. Ia adalah "pemikiran
awam".
Jadi,
apa yang perlu didokumenkan? Apa-apa idea, logik, hujah atau frasa
yang berasal daripada sumber luar mesti didokumenkan. Dalam tulisan
akademik, anda mesti memberikan kredit untuk semua bahan yang
dipinjam, sebagai contoh, petikan, rujukan, maklumat dari sumber
primer dan sekunder, fakta, data, statistik, pendapat, idea dan
tafsiran yang telah anda kumpulkan dari bacaan dan penyelidikan anda.
Bahan
semacam itu harus diakui dan dikutip, tanpa mengira sama ada anda
telah dirujuk secara rumit, dirangkum atau dikutip secara langsung.
Satu-satunya pengecualian ialah apa yang disebut sebagai "pengetahuan
umum ‰ atau" pengetahuan umum ‰, yang merupakan maklumat
atau idea yang umum diketahui dan diterima oleh semua orang, termasuk
penulis dan penonton.
Anda
mesti memetik dan mendokumenkan semua idea dan argumen yang dipinjam
dari sumber luar.
TIP
PADA KOMUNIKASI BERTULIS
Seperti
petikan di atas, penulisan adalah proses yang kompleks. Tidak ada
potongan pendek untuk menjadi seorang penulis yang baik. Jika anda
ingin menulis dengan baik, anda perlu terlebih dahulu, baca secara
meluas. Anda mesti membaca bukan hanya buku mengenai tulisan tetapi
majalah, laman web, surat khabar, surat berita dan lain-lain - apa
sahaja yang anda boleh mendapatkan tangan anda.
Jangan
terlalu bimbang dengan tatabahasa dan ejaan apabila anda mula-mula
memulakan. Anda sentiasa boleh membetulkannya nanti. Yang penting
adalah untuk meletakkan pendapat anda di atas kertas terlebih dahulu.
Bahagian seterusnya akan menggariskan beberapa petua dan garis
panduan untuk membantu anda memulakan.
Proses
Penulisan
Komunikasi
bertulis yang berjaya memerlukan pemikiran dan perancangan yang
teliti. Ia harus mengandungi maklumat yang komprehensif mengenai
subjek tertentu dan lagi jelas, betul dan mudah dibaca.
Sekeping
kerja bertulis yang baik memerlukan anda memberi perhatian kepada
tiga tahap berikut dalam proses penulisan:
- Perancangan;
- Menulis; dan
- Mengedit.
Perancangan
Untuk
menulis laporan yang baik, anda perlu merancang apa yang ingin anda
katakan. Selepas anda memutuskan apa yang ingin anda katakan,
tuliskan semua mata dan aturnya dalam urutan yang logik dan sesuai.
Pendekatan ini akan memastikan kejelasan mesej anda dan membantu anda
untuk mengelakkan daripada meninggalkan butiran yang berkaitan.
Menulis
Peringkat
penulisan memerlukan perancangan yang teliti. Ia termasuk peringkat
pra-tulisan di mana anda mengumpulkan semua maklumat yang diperlukan
untuk memastikan bahawa ada bahan dalam tulisan anda. Mula menulis
dalam Bahasa Inggeris mudah dan biasa dan bergerak dari sesuatu
konkrit kepada sesuatu yang lebih abstrak dan ekspresif.
Untuk
meningkatkan kemahiran menulis anda, anda perlu mengamalkan penulisan
dalam bahasa sasaran setiap hari sehingga anda dapat menyatakan diri
anda dengan jelas dan memenuhi keperluan pembaca anda. Sebaik sahaja
anda mula menulis, perkataan, ayat, perenggan dan lay out menjadi
alat penulisan yang boleh digunakan untuk menyampaikan mesej anda
secara ringkas, sopan, dan yakin.
Sebranek,
Meyer dan Themper (1996) merumuskannya secara ringkas apabila mereka
mengatakan bahawa tulisan itu seperti "... bola keranjang dan
juggling, (ia) bukanlah bakat misteri yang diberikan oleh Tuhan hanya
diberikan kepada beberapa yang dipilih tetapi, kemahiran yang lebih
baik dengan amalan, amalan yang melibatkan cabaran yang semakin
meningkat dan, oleh itu, risiko. ‰
Mengamalkan
gaya ringkas dan lurus semasa menulis kerana ini menjadikan kerja
anda mudah difahami dan mengurangkan peluang salah faham yang timbul
dari kekaburan.
Mengedit
Tahap
ketiga dalam proses penulisan adalah pengeditan. Adalah penting untuk
memeriksa kesilapan tatabahasa dan memastikan terdapat aliran bahasa
yang lancar. Semakin lama laporan, lebih banyak pengeditan biasanya
diperlukan. Ia berguna untuk mendapatkan orang lain untuk membaca
sekeping bertulis untuk anda.
Kesalahan
untuk Dihindari
Pada
dasarnya, terdapat empat jenis kesalahan yang harus anda cuba elakkan
dalam komunikasi bertulis, seperti ditunjukkan dalam Rajah 1.2.
Kenyataan
Kenyataan
bermaksud penggunaan terlalu banyak kata, sehingga mereka mengganggu
pemahaman. Jika kelambatan berterusan, ia mungkin menimbulkan
permusuhan, mengelirukan, dan menimbulkan pembaca.
Lihat
contoh di bawah:
- Adnin adalah pemenang! (OTh) Adnin menang! (Lebih baik)
- Bola ragbi terbang sepanjang jalan, ke medan tengah. (OTh) Bola ragbi berlayar ke medan tengah. (Lebih baik)
- Kestabilan dan kualiti prestasi kewangan kami akan dibangunkan melalui pelaksanaan yang menguntungkan perniagaan sedia ada kami, serta pengambilalihan atau pembangunan perniagaan baru. (Sudah terlalu lama, terlalu pasif, suara pasif.)
Kami
akan meningkatkan prestasi kewangan kami bukan sahaja dengan
melaksanakan perniagaan sedia ada kami dengan lebih menguntungkan
tetapi dengan memperoleh atau mengembangkan perniagaan baru. (Lebih
baik, lebih pendek, suara aktif.)
Struktur
Sentensi Miskin
Struktur
kalimat yang lemah sering membawa kepada penulisan yang
terfragmentasi dan ayat-ayat yang dicetuskan yang menghalang
pemahaman. Cuba pastikan ayat anda pendek dan ringkas untuk
memastikan ia betul, logik dan mudah difahami. Perintah perkataan
adalah penting untuk makna. Ingatlah bahawa kata-kata harus disusun
sedemikian rupa sehingga orang-orang yang mendahului harus sesuai
dengan yang berikut.
Maklumat
Berlebihan
Kelebihan
maklumat bermaksud memberi maklumat begitu banyak sehingga anda
merasa terharu dan keliru. Ini boleh menyebabkan kekecewaan dan
membuang keraguan kepada kredibiliti penulis. Oleh itu, sebagai
seorang penulis, anda mesti membuat keputusan mengenai jenis maklumat
yang diperlukan dan membentangkan ini untuk menghasilkan kerja
bertulis yang jelas, ringkas dan relevan.
CABARAN
DALAM KOMUNIKASI TERLIBAT
Walaupun
sesetengah orang terintimidasi dengan menulis, ada kalanya penulisan
dianggap sebagai cara terbaik untuk berkomunikasi dan mendapatkan
mesej anda. Sesetengah orang menganggap komunikasi bertulis menjadi
lebih konkrit dan "pepejal ‰, kerana terdapat ruang yang
kurang untuk kesilapan dan kesilapan apabila dibandingkan dengan
bentuk komunikasi lain seperti komunikasi lisan.
Teknologi
Baru
Komunikasi
bertulis, bagaimanapun, menimbulkan cabaran seperti ejaan,
tatabahasa, tanda baca, gaya penulisan, dan kata-kata sebenar.
Syukurlah, teknologi hari ini membuat memo, laporan, surat, dan
cadangan tulisan dengan mudah dengan menyediakan alat yang boleh
menyemak dan bahkan memasukkan kata-kata misspelt dan tatabahasa yang
salah.
Malangnya,
alat-alat ini tidak menipu dan memerlukan perhatian anda, sehingga
menjadikan pengetahuan dalam bidang ini penting. Pada masa ini, anda
juga boleh menghantar mesej secara elektronik melalui e-mel atau
teknologi rangkaian seperti SMS. Tanpa mengambil kira bentuk yang
ditulis oleh komunikasi, anda perlu mematuhi norma-norma yang
diterima semasa berkomunikasi; Jika tidak, orang lain mungkin tidak
dapat, atau mahu, berkomunikasi dengan anda.
Apabila
Orang Lain Gagal Menanggapi
Untuk
mendapatkan mesej yang disampaikan dengan berkesan, anda mesti
memahami mesej anda, siapa yang anda hantar kepada, dan bagaimana ia
dapat dilihat. Anda juga harus berhati-hati mempertimbangkan keadaan
di sekitar komunikasi anda seperti situasi, konteks, budaya, dan sama
ada ia formal atau tidak rasmi.
Kadang-kadang,
orang mungkin tidak menjawab komunikasi anda kerana sebab-sebab
berikut:
- Kemahiran menulis mereka sendiri yang miskin (sebagai contoh, kekurangan bahasa).
- Terlalu banyak maklumat dalam teks / mesej.
- Terlalu banyak kesalahan dan kesilapan tatabahasa.
- Halangan antara penghantar dan penerima (kebudayaan, status, peranan).
- Mesej tidak jelas atau tepat.
Pilihan
salah saluran / format penghantaran.
- Pengalaman yang lalu (mis. Rawatan yang diterima).
- Dokumen tidak berstruktur, tidak kemas atau tidak disusun dengan baik.
Meminta
soalan yang betul
- Jika saluran komunikasi disekat atau telah terhenti, anda mungkin perlu berhenti sebentar, dan menilai semula keadaan. Anda perlu mengetahui di mana keadaan telah berlaku. Salah satu cara untuk memulakannya ialah dengan memberi soalan kepada diri sendiri:
- Di mana ia berlaku?
- Kenapa mesej tidak difahami atau disalah tafsir oleh penerima?
- Adakah masa yang tidak baik?
- Adakah saya menggunakan saluran yang betul untuk menyampaikan mesej?
- Adakah terdapat banyak kesalahan atau kesilapan dalam dokumen itu?
Jawapan-jawapan
kepada soalan-soalan ini mungkin menimbulkan sedikit cahaya di mana
komunikasi telah salah.
Untuk
memudahkan orang lain memahami komunikasi anda dan bertindak balas
dengan sewajarnya, anda harus memastikan bahawa anda memberikan yang
berikut:
- Petunjuk jelas tentang maksud anda.
- Maklumat yang tepat dan objektif.
- Tajuk dan sub-tajuk yang sesuai.
- Perintah maklumat yang sesuai.
- Arahan ringkas dan tepat.
- Tindakan yang dikehendaki dengan jelas dinyatakan.
Apabila
menerima komunikasi atau laporan bertulis, pembaca harus memahami
kandungan laporan dengan jelas; ketahui dengan tepat apa tindakan
perlu diambil; bagaimana hendak melakukannya; bila hendak
melakukannya; dan dengan cara yang sepatutnya dilakukan.
RINGKASAN
- Topik ini menekankan kepentingan komunikasi, maknanya, dan hubungan antara mesej, penghantar dan penerima.
- Komunikasi ditakrifkan sebagai memberi, menerima atau bertukar maklumat, pendapat atau idea supaya mesej itu difahami sepenuhnya oleh semua orang yang terlibat.
- Proses dua hala, komunikasi terdiri daripada elemen berikut - pengirim, mesej, saluran, penerima, maklum balas, dan konteks.
- Halangan kepada komunikasi yang berkesan termasuk status dan peranan, perbezaan budaya, pilihan saluran komunikasi, panjang komunikasi, ketidakupayaan, penggunaan bahasa, persepsi individu, bunyi bising dan gangguan, kejelasan mesej dan maklum balas.
Terdapat
tiga peringkat penting untuk menghasilkan komunikasi bertulis yang
baik:
- Perancangan;
- Menulis; dan
- Mengedit.
- Perangkap untuk mengelakkan dalam komunikasi bertulis menggunakan bahasa yang mengelirukan, keleluasaan, struktur ayat yang lemah, dan kelebihan maklumat.
- Semua bahan yang dipinjam mesti dipetik.
- Orang-orang kadang-kadang gagal untuk bertindak balas terhadap bentuk komunikasi yang ditulis untuk pelbagai sebab, misalnya, mesej tidak jelas, bahasa lemah atau terlalu banyak maklumat.
Penerima
apa-apa laporan bertulis harus dapat memahami kandungan laporan itu,
ketahui dengan tepat apa tindakan perlu diambil, bagaimana untuk
melakukannya dan dengan cara yang sepatutnya dilakukan.
Comments
Post a Comment