OUMH1203 English for Written Communication ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 7
Topik
7
Penulisan
Laporan 90
7.1
Proses Menyediakan Laporan 91
7.1.1
Peringkat / Tugas dalam Penyediaan Laporan 91
7.1.2
Mengumpul Data 92
7.1.3
Menganalisis dan Menyusun Keputusan 93
7.1.4
Meletakkan Laporan 94
7.1.5
Menulis Draf 96
7.1.6
Menyemak Draf 97
7.2
Gaya Matters 98
7.2.1
Gaya Laporan 98
7.2.2
Gaya Penulisan 99
7.3
Petua dan Garis Panduan 102
Ringkasan
108
Mereka
Berlaku 108
Rujukan
108
Topik
7 berkaitan dengan penulisan laporan. Pelajar akan belajar untuk
menulis laporan yang baik untuk akademia serta diperkenalkan kepada
laporan penyelidikan yang lain.
Topik
7 - Penulisan Laporan
PENGENALAN
Penulisan
laporan merupakan kemahiran penting untuk kedua-dua sektor teknikal
dan bukan teknikal. Mungkin lebih penting lagi bagi mereka yang
terlibat dalam perniagaan. Walau bagaimanapun, laporan bukanlah
sesuatu yang anda boleh membuat udara tipis. Laporan yang baik
memerlukan pemikiran yang sistematik, berstruktur dan berhati-hati
disertai dengan perancangan dan penyediaan yang teliti. Kemahiran
menulis laporan yang baik agak mudah diperolehi tetapi memerlukan
beberapa amalan untuk mencapai kesempurnaan. Ini adalah kemahiran
yang sangat penting apabila anda sedang bekerja kerana tidak kira
seberapa baik anda menjalankan projek, usaha anda mungkin tidak
disedari kecuali anda boleh melaporkannya kepada orang yang penting.
PROSES
PENYEDIAAN LAPORAN
Marilah
kita melihat proses penyediaan laporan. Terdapat, secara keseluruhan,
enam peringkat.
Peringkat
/ Tugas dalam Penyediaan Laporan
Maklumat
berharga tetapi hanya apabila ia diteliti, dikumpulkan dan disajikan
dengan cara yang koheren dan mudah difahami. Tugas anda mungkin untuk
melaksanakan pelan dan melaksanakan projek tetapi juga tanggungjawab
anda untuk menunjukkan bahawa usaha anda telah mencapai sasaran yang
dimaksudkan. Ini hanya boleh dilakukan dengan laporan yang baik.
Langkah-langkah penting dalam menulis laporan, dibentangkan dalam
bentuk tugas, ditunjukkan dalam Rajah 7.1:
Rajah
7.1: Langkah / tugas penting dalam menulis laporan yang baik
Mengumpul
Data
Perkara
pertama yang perlu anda lakukan apabila menyediakan laporan adalah
mengumpulkan data yang diperlukan untuk menulis laporan. Malah,
keupayaan untuk bekerja dengan data dengan cekap mungkin lebih
penting daripada kemahiran menulis itu sendiri kerana tanpa data yang
baik dan hasil yang baik, penulisan anda pasti tidak dapat bersinar.
Proses
penulisan laporan bermula apabila anda merancang projek anda. Apabila
membuat rancangan projek anda, mengambil kira bagaimana anda akan
melaporkan projek anda kerana ini akan memberi anda gambaran tentang
maklumat yang anda perlukan untuk dikumpulkan. Anda mesti mempunyai
idea bagaimana anda mahu projek anda terungkap dan bagaimana anda
bercadang untuk melaporkan perkara pada akhirnya. Ini akan memberi
anda arahan apabila anda menjalankan rancangan projek anda. Paling
penting, simpan nota yang tepat dan lengkap.
Beberapa
petua untuk pengumpulan data asas digambarkan dalam Rajah 7.2:
Rajah
7.2: Petua untuk pengumpulan data asas
Menganalisa
dan Menyusun Keputusan
Sebaik
sahaja anda telah mengumpulkan data anda, ia perlu disusun dan
dianalisis. Kebanyakan analisis dijalankan selepas SEMUA data telah
dikumpulkan. Mulailah dengan memilih data yang berkaitan dengan
laporan yang ingin anda tulis.
Untuk
menganalisis data anda, semak semula kesimpulan yang anda cuba capai.
Cuba ambil langkah-langkah berikut:
Tulis
semua hasil dan pemerhatian (dalam data anda) tanpa sebarang urutan
tertentu.
Perhatikan
semua pendapat yang anda peroleh semasa mengumpulkan data.
Perhatikan
ke bawah yang baru anda dapatkan semasa anda menyusun pendapat ini.
Pilih
yang anda perlukan. Jadilah ketat dengan diri sendiri; sentiasa ingat
berapa lama laporan akhir anda akan menjadi dan membuang
segala-galanya kecuali data yang anda perlukan.
Susun
semua data mengikut kepentingan. Tentukan apa yang penting dan apa
yang tidak. Sesetengah orang suka memulakan dengan titik paling tidak
penting dan membawa kepada yang paling penting, sementara yang lain
lebih suka bercakap. Tentukan format mana yang sesuai dengan tujuan
anda.
Pilih
data yang anda mahu dalam kesimpulan anda. Dalam kesimpulannya, mata
sering disusun dalam urutan terbalik, dengan yang paling penting
terlebih dahulu. Ingat untuk memasukkan hanya mata yang sangat
diperlukan kerana terlalu banyak data akan mengaburkan idea dan
pendapat anda.
Sokong
mata anda dengan ilustrasi seperti yang anda berikan kepada mereka.
Ini akan membantu membuat laporan anda mudah difahami dan persembahan
anda lebih berkesan.
Huraikan
laporan akhir anda dan drafnya.
94 €
TOPIC 7 LAPORAN PENERBITAN
Mengemukakan
Laporan
Menggariskan
adalah perlu kerana laporan harus teratur secara logik, ringkas dan
mudah dibaca, dan menggariskan membantu anda mencapai ini. Ia juga
merupakan perkembangan semulajadi dari proses analisis dan
penyortiran.
Ingat
tiga kata kunci untuk diingat semasa anda membuat rancangan garis
besar anda:
Subjek:
Sebagai
contoh: Pusat Penyelidikan Pembelajaran Jarak Jauh OUM: Laporan
mengenai Keberkesanan Pembelajaran Jarak Jauh dan Kesannya terhadap
Pelajar-Keluarga.
Skop:
Sebagai
contoh: Meliputi hasil kajian yang dilakukan terhadap pelajar dan
keluarga OUM dari tahun 2003 hingga 2005.
Tujuan:
Sebagai
contoh: Kajian ini dilakukan untuk membantu meyakinkan Kementerian
Pembangunan Wanita, Keluarga dan Komuniti Malaysia untuk meningkatkan
peluang penajaan dan infrastruktur sokongan untuk pelajar-pelajar
keluarga.
Pada
asasnya, garis besar anda bukan sahaja perlu menentukan skop laporan
tetapi juga harus memberi perhatian kepada aspek berikut:
Seksyen
dan bahagian;
Hubungan
/ hubungan antara pelbagai bahagian yang dibincangkan;
Jumlah
ruang yang akan diberikan kepada setiap bahagian;
Perintah
rawatan;
Tempat
untuk memasukkan ilustrasi; dan
Kesimpulan.
Ingatlah,
lebih terperinci garis besar anda, lebih berguna untuk anda. Tajuk
dan sub judul harus cukup terperinci untuk membantu anda
menggunakannya dalam ayat dan paragraf.
Beberapa
tajuk laporan tipikal adalah:
Abstrak.
Pengenalan.
Simbol.
Teori.
Analisis.
Perbincangan.
Ringkasan
keputusan.
Kesimpulan.
Lampiran.
Rujukan.
Jika
anda menulis laporan teknikal, garis besar anda mungkin termasuk:
Radas.
Ujian
spesimen.
Prosedur
ujian.
Pengiraan
sampel.
Perhatikan
bahawa anda tidak perlu menggunakan semua tajuk ini dalam setiap
laporan; hanya yang anda perlukan dan yang akan membantu membuat
laporan anda lebih baik. Anda juga boleh menggantikan tajuk ini
dengan orang lain yang anda fikir lebih deskriptif dan mencerminkan
kandungan anda. Jadilah asal tetapi ingatlah untuk menjadi ringkas
dan jelas.
Garis
akhir harus menunjukkan bentuk dan kata-kata yang tepat dari tajuk
untuk digunakan dalam laporan tersebut. Tajuk anda boleh menjadi
panduan anda untuk melengkapkan laporan akhir tetapi jangan terlalu
tegas dalam mengikuti garis besar kerana anda mungkin mendapat idea
yang lebih baik semasa anda menulis laporan anda.
96 €
TOPIC 7 LAPORAN PENERBITAN
Berikut
adalah beberapa petua mengenai tajuk:
Jadilah
konsisten dalam tatabahasa.
Jangan
gunakan kata kerja.
Perlukan
seluruh laporan.
Mungkin
memerlukan perenggan pengantar dan peralihan untuk membuat aliran
laporan berjalan lancar.
Tidak
ada cara terbaik untuk membuat garis besar. Hanya mula menyenaraikan
apa yang anda fikir kemungkinan tajuk. Anda sentiasa boleh memadam,
menambah, menyusun semula atau mengeditnya kemudian.
Untuk
kesederhanaan dan kejelasan, hanya perlu tiga peringkat tajuk dan sub
tajuk. Terlalu banyak peringkat boleh mengelirukan pembaca anda:
Tajuk
Utama.
Subheading.
Tajuk
run-in: Ini diindentikasi pada baris yang sama seperti baris pertama
perenggan.
Garis
besar yang baik akan membuat penulisan anda lebih sistematik dan
membantu laporan itu jatuh ke tempat secara logik dan lancar.
Menulis
Draf
Dengan
garis dan ilustrasi yang baik, anda bersedia untuk menulis draf
pertama anda. Jangan terlalu bercita-cita tinggi; tiada siapa yang
mendapat versi akhir yang baik pada percubaan pertama. Semua orang
disunting. Kebanyakan orang mengedit secara mendalam. Ingat untuk
sentiasa ingat siapa yang anda tulis.
Mula
menulis secepat mungkin, selepas menamatkan garis besar anda,
sementara idea-idea masih segar dalam fikiran anda. Kemudian, terus
menulis; biarkan idea anda mengalir. Jangan risau tentang butiran
kecil kerana mereka boleh ditangani dalam peringkat penyuntingan.
Dalam
draf kedua anda, periksa gaya dan lihat bagaimana anda ingin
mengatakan sesuatu. Ingat pembaca anda; mereka akan dapat memahami
draf anda dengan mudah?
Jujurlah.
Berhati-hati. Jadilah ringkas dan logik.
Mengganti
Draf
Seterusnya
datang peringkat semakan. Di sinilah anda memahat laporan anda dari
batu yang draf anda. Tahap ini sangat penting; jika laporan akhir
anda tidak kelihatan dan bunyi yang baik, ia mungkin tidak berkesan.
Ramai
penulis baru tidak menikmati tahap ini dan cuba mengelakkannya.
Adalah penting untuk diingat untuk mengekalkan struktur semasa anda
bekerja pada gaya dan kandungan. Theep struktur asas utuh. Jadilah
kritikal terhadap diri anda dan kerja anda. Kadang-kadang, ia
membantu jika anda meninggalkan draf untuk seketika, dan kemudian
kembali untuk melihatnya lagi kemudian. Anda cenderung menjadi lebih
kritikal apabila anda melihat draf sekali lagi, selepas masa yang
singkat.
Anda
boleh menggunakan tiga peringkat yang ditunjukkan dalam Jadual 7.1 di
bawah sebagai panduan semasa anda menyemak draf anda:
Jadual
7.1: Tiga Peringkat Semakan
Peringkat
Satu Semak Bahan
Pastikan
anda telah memasukkan semua data, statistik, pendapat dan bahan lain
yang anda perlukan untuk mendapatkan pemikiran anda dalam laporan.
Tahap
Dua Periksa Organisasi, Mekanik dan Konvensyen
Pastikan
objektif, subjek dan kaedah anda dinyatakan dengan jelas. Semak
aliran lancar, ilustrasi yang jelas dan pelabelan yang betul.
Pastikan semua bahagian berada di sana.
Peringkat
Tiga Semak Bahasa Anda
Pastikan
mekanik ejaan, tatabahasa dan bahasa anda betul. Terdapat beberapa
perkara yang lebih merosakkan laporan daripada bahasa yang tidak
baik. Cuba untuk mengelakkan bahasa yang tidak perlu. Bahasa adalah
seperti mesin; lebih banyak bahagian yang anda tambahkan pada mesin,
semakin besar kemungkinannya untuk dipecahkan. Dapatkan buku
tatabahasa yang baik untuk merujuk, seperti Panduan Komprehensif
Bahasa Inggeris oleh David Nunan (1999).
Anda
boleh bertukar-tukar peringkat satu dan dua tetapi anda perlu
menyimpan tahap ketiga terakhir kerana anda masih boleh membuat
kesalahan bahasa apabila anda mengedit untuk perkara lain.
GAYA
GAYA
Gaya
adalah sukar untuk menentukan tetapi ia adalah sesuatu yang
menentukan kejayaan laporan anda. Jika pembaca anda tidak suka gaya
anda, laporan anda tidak akan dibaca dengan semangat dan pasti kurang
berkesan. Jadi, bagaimana anda membuat gaya anda sendiri? Tiada
jawapan mudah dan tidak ada potongan pendek. Anda perlu berlatih.
Kursus ini adalah tempat yang baik untuk memulakan jika anda tidak
pernah menulis laporan sebelum ini.
Gaya
Laporan
Laporan
ditulis untuk tujuan yang berlainan dan oleh itu mempunyai keperluan
yang berbeza, tetapi di mana gaya prihatin, empat perkara penting
dalam semua laporan. Laporan yang baik adalah:
Jelas;
Ringkas;
Lancar
mengalir; dan
Ditulis
dari sudut objektif.
Anda
menulis laporan untuk menyampaikan idea dan menyokong mereka dengan
hujah-hujah yang kuat, jadi sangat penting bahawa pembaca memahami
apa yang dia baca. Bantu pembaca memahami laporan anda dengan
menggunakan bahasa yang jelas, jelas dan tidak jelas. Tentukan semua
simbol secukupnya dan baca semula laporan anda dari perspektif
pembaca semasa mengedit. Ini akan menjadikan anda lebih kritikal dan
membantu untuk memastikan pembaca anda memahami apa yang anda ingin
sampaikan.
Pembaca
anda biasanya orang yang sibuk, jadi bersikap ringkas. Laporan yang
baik tidak semestinya panjang tetapi mesti jelas. Laporan menjelaskan
masalah. Huraikan rancangan anda untuk menangani masalah ini,
katakanlah rancangan anda, terangkan pelaksanaan rancangan ini,
sampaikan hasilnya dan akhirnya, mempertahankan kepentingan dalam
beberapa kata yang mungkin sambil mengekalkan kejelasan. Kandungan
yang berlebihan dan tidak perlu hanya mengaburkan mata utama anda.
Laporan
mestilah logik, menarik dan mempunyai kesinambungan yang baik antara
ayat, perenggan, bahagian dan antara teks, angka dan jadual. Gunakan
penanda peralihan untuk memimpin pembaca anda melalui cerita. Gunakan
angka dan jadual dengan teliti; jangan mengalihkan pembaca dari hujah
utama.
Laporan
mestilah objektif dan jujur. Pembaca sudah mencurigakan bahawa anda
cuba meyakinkan mereka tentang sesuatu. Jangan menimbulkan ketakutan
mereka dengan menyembunyikan rancangan anda atau kecacatan program,
atau dengan menyalahtafsirkan fakta anda.
Pembaca
anda mempunyai perasaan, jadi berhati-hati. Anda mungkin mempunyai
idea-idea yang kuat tetapi nada naratif anda dan lebih bergantung
kepada fakta untuk meyakinkan pembaca anda. Cuba untuk bunyi yang
rasional, bukan emosi.
Gaya
Penulisan
Tulis
secara semula jadi. Gunakan perkataan dan frasa yang datang secara
semulajadi kepada anda. Sesetengah penulis cuba bersuara formal
dengan menggunakan "perkataan besar ‰. Ini hanya akan
merumitkan laporan anda dan meningkatkan kemungkinan perkara yang
salah. Penggunaan bahasa yang rumit boleh membantah kepada pembaca
anda kerana mereka akan memberi tumpuan kepada memahami kata-kata
yang anda gunakan daripada perkara yang ingin anda katakan.
Berkonsentrasi menggunakan kata-kata mudah untuk menyampaikan maksud
tepat anda. Pembaca anda akan lebih berminat dengan apa yang anda
katakan daripada cara anda mengatakannya.
Untuk
membuat laporan anda jelas kepada pembaca anda, susun perenggan anda
dan laporkan dengan cara berikut:
Dalam
pengenalan, beritahu mereka apa yang akan anda sampaikan kepada
mereka dalam laporan lain.
Dalam
badan laporan anda, beritahu mereka apa yang anda mahu beritahu
mereka.
Dalam
ringkasan atau kesimpulan, beritahu mereka apa yang telah anda
beritahu kepada mereka.
Pada
akhir setiap bahagian, ikat bahagian anda bersama dengan memberitahu
mereka apa yang anda mahu lakukan seterusnya.
Pergi
ke titik anda dengan cepat. Anda tidak menulis novel misteri. Semua
yang anda tulis mesti membawa maksud anda. Jangan terperangkap dan
arahkan pembaca anda ke lorong-lorong yang buta. Mereka akan
kehilangan minat dan laporan anda akan gagal. Sekiranya anda perlu
menambah apa-apa yang tidak berkaitan secara langsung dengan laporan
itu, letakkan dalam lampiran. Dengan cara itu, anda tidak akan
mengganggu pembaca anda dari sudut utama anda.
Sentiasa
menekankan idea utama anda. Mereka adalah sebab anda menulis laporan
di tempat pertama. Di sinilah garis besar anda menjadi berguna
apabila tajuk anda akan membantu mengenal pasti idea utama dan
sokongan. Untuk menekankan idea-idea utama, nyatakan secara ringkas
pada permulaan setiap bahagian dan kemudian meringkaskannya di akhir
bahagian.
Memahami
fakta dan pendapat anda dipisahkan. Biarkan pembaca anda mengetahui
perkara yang menjadi fakta dan poin mana pendapat anda. Umumnya, anda
boleh menggunakan kata ganti orang pertama untuk menyatakan pendapat
anda:
Saya
menyimpulkan dari data yang /
Angka-angka
yang dihasilkan membawa saya untuk menduga bahawa /
Elakkan
kenyataan seperti "Ada yang percaya bahawa / ‰ atau"
Seperti biasa dikenali / ‰ sebagai pembaca anda tidak akan tahu
pendapatnya ini benar-benar dan ini mungkin mengelirukan mereka.
Cara
anda membentangkan data anda adalah elemen penting dalam gaya
penulisan anda. Ia juga akan menjadi penunjuk penghakiman anda. Hanya
gunakan angka dan jadual yang penting untuk laporan anda; orang yang
kecil dan tidak relevan akan mengalih perhatian pembaca. Anda boleh
menerangkan meja tetapi TIDAK mengulangi diri anda tidak perlu.
Hadirkan data anda dengan cara yang paling mudah untuk pembaca anda
memahami.
Jika
anda menulis kertas teknikal untuk pakar, anda boleh menggunakan
lebih banyak angka dan carta tetapi jika anda menulis untuk orang
awam, anda mungkin perlu menggunakan lebih banyak naratif. Data anda
mesti menyokong kesimpulan anda · itu adalah matlamat. Satu-satunya
data yang boleh anda gunakan ialah data yang menyokong kesimpulan
anda.
Kualiti
adalah penting, bukan kuantiti. Sama ada anda membuat tabulasi atau
plot data anda, atau menggunakan graf, jadual atau penyenaraian
mudah, yang penting ialah anda membuat ilustrasi anda sebagai
penjelasan yang mungkin. Jangan buat pembaca anda bolak-balik antara
ilustrasi dan teks utama.
Dalam
laporan teknikal, tiga jenis angka biasa digunakan; iaitu graf,
lukisan dan gambar. Tandakan angka anda secara berturut-turut
berturut-turut dengan angka Arab (1, 2, 3, 4, 5 /) atau dengan huruf
(a, b, c, d, e, /) atau angka Rom (i, ii, iii, /). Anda juga boleh
menyusun angka pada satu halaman mengikut urutan dari atas ke bawah
untuk mengurangkan jumlah halaman bercetak. Jika anda menggunakan
graf, cuba jangan gunakan terlalu banyak baris.
Jadual
sangat baik untuk menyampaikan data yang tepat dan tertumpu tetapi
mereka sukar difahami; jadi jika anda boleh memasukkan maklumat itu
ke dalam kata-kata, lakukan ini terlebih dahulu.
Rajah
7.3: Microfiche Sumber: usacademic.net
Filem
teknikal, pita video, klip video dan animasi boleh menjadi sangat
informatif tetapi mereka tidak boleh dimasukkan ke dalam teks
bertulis. Walau bagaimanapun, mereka boleh menjadi bantuan besar
apabila anda perlu membuat persembahan audio-visual laporan anda.
Jika laporan anda dalam bentuk persembahan multimedia, sangat
disyorkan bahawa anda menggunakannya.
Microfiche
(sila lihat Rajah 7.3) dan CD juga sangat berguna apabila anda perlu
membentangkan sejumlah besar data untuk membuat cadangan laporan
anda. Mereka boleh menjadi sukar untuk menyediakan tetapi mereka
benar-benar dapat membantu mendapatkan mata anda.
Kini,
mula bekerja untuk membangunkan gaya penulisan anda dengan membaca
bahagian seterusnya.
TIP
dan GARIS PANDUAN
Dalam
bahagian ini, anda akan ditawarkan tip dan garis panduan umum yang
membantu memastikan laporan anda dibaca dengan baik.
Mempunyai
Tajuk Catchy
Tajuk
laporan anda harus menarik perhatian pembaca, namun ringkas dan
tepat. Seboleh-bolehnya, sebutkan pembolehubah utama yang terlibat.
Termasuk
Abstrak
Jika
laporan anda adalah untuk tujuan akademik, misalnya, laporan
penyelidikan atau disertasi, ia perlu mempunyai abstrak. Abstrak
adalah ringkasan ringkas, tunggal - perenggan kerja anda. Ia biasanya
kira-kira 200 perkataan panjang, dan memberitahu pembaca mengenai
rasional kajian, pendekatan anda terhadap masalah, keputusan yang
berkaitan, dan kesimpulan penting atau soalan baru. Abstrak anda
harus dapat berdiri sendiri, tanpa perlu merujuk kepada bahagian lain
kertas, atau angka atau jadual. Jika ditulis dengan baik, abstrak
menjadikan pembaca ingin mengetahui lebih lanjut tentang penyelidikan
anda. Berhati-hatilah bahawa apa yang anda tulis dalam abstrak adalah
konsisten dengan apa yang terkandung dalam laporan sebenar.
Tulis
Pengenalan yang Baik
Adalah
penting untuk meluangkan sedikit masa dan berfikir untuk menulis
pengenalan yang baik untuk laporan anda kerana:
Ia
adalah perkara pertama yang dibaca oleh pembaca anda;
Ia
menyediakan pembaca anda untuk dengan mudah menerima apa yang anda
ingin hadir dengan memberitahu mereka dengan tepat apa yang anda
bercadang untuk katakan, dan mengapa dan bagaimana anda akan
mengatakannya;
Ia
menumpukan perhatian pembaca anda mengenai topik yang dirawat, dan
membolehkan mereka mendekati badan laporan secara semulajadi dan
bijak.
Ia
menetapkan parameter untuk menangani isu yang dipersoalkan, membuat
jelas subjek / masalah dibincangkan, alasan untuk mempertimbangkan
subjek kajian, organisasi idea dan skop laporan, dll.
Secara
ringkasnya, pengenalan anda adalah penting kerana ia membimbing
pembaca anda dan mempersiapkan mereka untuk apa yang akan mereka
hadapi di seluruh kertas. Pengenalan mempunyai bahagian-bahagian yang
mempunyai fungsi utama yang sangat spesifik. Fungsi utama pengenalan
dijelaskan dalam perenggan berikut.
Subjek
Negeri
Pengenalan
anda mesti mengenal pasti subjek laporan anda dengan jelas. Ia
memberitahu pembaca anda dengan tepat apa yang akan anda laporkan,
termasuk mengapa anda perlu melaporkannya, dan definisi subjeknya.
Tujuan
Negeri
Nyatakan
tujuan anda dengan jelas dalam pengenalan. Beritahu pembaca anda
mengapa anda menulis laporan. Anda mungkin perlu memberikan latar
belakang untuk menerangkan objektif anda. Anda boleh menyatakan
matlamat anda dengan jelas, contohnya, "Tujuan kertas ini adalah
... ‰ Jika anda mempunyai lebih daripada satu objektif, anda boleh
mengiranya. Cuba untuk menyekat tujuan anda untuk satu. Walau
bagaimanapun, jika anda mempunyai lebih dari satu, cuba untuk tidak
melebihi tiga, paling banyak. Lebih daripada itu akan menjadi terlalu
bercita-cita tinggi.
Skop
Negeri dan Pertubuhan
Pengenalan
anda juga harus memberi amaran kepada pembaca anda tentang organisasi
idea-idea di dalam kertas. Ini penting sekiranya pembaca anda
berminat untuk mengetahui maklumat tertentu tentang sesuatu yang
tertentu dan tidak mempunyai masa untuk membaca keseluruhan laporan
anda. Pembaca anda perlu diberitahu:
Berapa
lama laporan itu akan;
Bagaimana
kandungan akan diatur;
Apa
bahagian-bahagian penting; dan
Kenapa
mereka penting.
Gaya
dan Panjang
Gaya
laporan berbeza tetapi semua laporan mestilah jelas, langsung dan
tepat. Selain itu, anda bebas untuk menggunakan kreativiti anda. Bina
dalam fungsi yang disebut sebelum ini ke dalam perenggan jika anda
boleh tetapi anda juga boleh melekat pada gaya asas: Subjek adalah /,
Tujuannya adalah /, Organisasi dan skop adalah /
Adakah
awak berasa bimbang? Nah, jangan jadi. Semua nasihat ini boleh
membuat penulisan kelihatan sukar tetapi tidak. Hanya bawa bersama
semua yang anda perlukan dan mula menulis. Sebaik sahaja anda
mengalir, ia akan menjadi pelayaran biasa. Lengkapkan pengenalan
terlebih dahulu dan bimbang tentang selebihnya apabila anda mengedit
draf.
Panjang
pengenalan anda bergantung kepada berapa latar belakang yang anda
ingin berikan. Cuba untuk menyekatnya antara 200 dan 300 perkataan,
jika itu adalah laporan ringkas. Jika anda memperkenalkan idea-idea
baru, anda mungkin perlu membuat pengenalan beberapa halaman panjang.
Satu idea adalah untuk memasukkan hanya latar belakang ringkas dalam
pengenalan anda dan meletakkan sisanya ke dalam bahagian yang
bertajuk
"Teori
‰ atau" latar belakang penyelidikan ‰.
Format
Bahagian
awal telah menyentuh sub-topik ini. Pada asasnya, format laporan anda
harus mempertimbangkan aspek berikut:
Pengaturan
maklumat;
Rujukan;
dan
Kandungan
dan gaya.
Susun
Laporan secara sistematik
Pada
asasnya, maklumat dalam laporan anda harus disusun secara sistematik,
dengan tajuk dan sub-tajuk, yang dinyatakan dalam susunan berikut:
Tajuk;
Abstrak;
Pengenalan;
Kaedah
(dan logistik);
Keputusan;
Perbincangan;
dan
Kesimpulannya.
Cite
Rujukan
Apabila
memetik rujukan, anda perlu berhati-hati dengan perkara berikut:
Double
atau 1.5 jarak.
Font
12 - di Malaysia, font Times New Roman sangat popular untuk laporan.
"Kiri
membenarkan ‰ lebih mudah dibaca dan konvensyen yang paling biasa
digunakan. Ia menjadikan rujukan anda kelihatan lebih kemas.
TOPIC
7 LAPORAN PENUTUP 105
Kandungan
dan Gaya
Berhubung
dengan kandungan dan gaya, perhatikan perkara-perkara berikut:
Elakkan
penggunaan nota kaki. Ini tidak diterima dalam akademik Malaysia hari
ini.
Gunakan
tegang yang lalu.
Masukkan
tajuk untuk setiap bahagian.
Subheadings
juga membuat perkara yang lebih jelas.
Elakkan
hukuman yang terlalu lama dan rumit.
Elakkan
terlalu banyak koma.
Elakkan
terlalu banyak konjungsi (dan, tetapi, atau).
Elakkan
terlalu banyak kata nama dan kata sifat.
Jadikan
kalimat anda positif: "Penemuan menunjukkan bahawa / ‰
Kurangkan
penggunaan jargon atau mengelakkannya sama sekali, jika boleh.
Jangan
berulang-ulang.
Tepat
dan tepat - jika sesuatu tidak berkaitan, simpannya.
Senarai
Semak Penulis
Dan
akhirnya, di sini adalah senarai semak yang boleh membantu anda.
Setelah anda menulis laporan anda, tanyakan kepada diri sendiri
soalan-soalan berikut:
Adakah
tajuk saya terlalu panjang? Anda harus menjaga tajuk anda pendek dan
manis -
kira-kira
120 aksara atau kurang.
Adakah
saya termasuk Abstrak, Ringkasan, Pengenalan, Keputusan dan
Kesimpulan?
Adakah
saya telah membuktikan kepentingan dan batasannya?
Adakah
saya diberi tajuk kira-kira berat badan yang sama? Saya perlu memberi
setiap tajuk mengenai dua sub judul. Adakah saya telah melakukan itu?
Adakah
saya mengehadkan abstrak saya kepada 200 perkataan atau kurang?
Adakah
saya mengehadkan ringkasan saya kepada perkara-perkara yang saya
masukkan dalam badan laporan? Adakah kesimpulan saya berdasarkan
hanya perkara-perkara yang saya ada dalam badan laporan?
Adakah
saya menghitung jadual, angka, rujukan dan lampiran saya dalam
perintah yang saya rujuk kepada mereka dalam laporan saya? Adakah
saya memberi mereka semua gelaran di mana perlu?
Adakah
rujukan saya lengkap?
Adakah
saya mensefinisikan simbol, akronim dan singkatan saya?
Adakah
saya membuat kesimpulan saya difahami?
Adakah
saya telah membuat tujuan dan skop saya jelas? Adakah saya membuat
laporan saya seperti layak dibaca?
Adakah
saya menyesuaikan laporan saya kepada penonton sasaran saya?
Adakah
saya telah mengenal pasti:
Perkara
yang saya mahu pembaca saya belajar dari laporan saya?
Apa
yang perlu saya ketahui mengenai laporan saya?
Bahagian
penting / penting dalam laporan saya?
Saya
telah mengarahkan mata saya dengan konsisten dalam:
Satu
susut penting dalam kesimpulan?
Satu
urutan penting dalam badan?
Perintah
kronologi untuk proses dan eksperimen?
Urutan
yang logik?
Kalimat
di bawah menunjukkan peraturan penting dalam menulis laporan. Walau
bagaimanapun, ia mengandungi kesilapan tatabahasa. Lihat jika anda
dapat melihat kesilapan dan membetulkannya.
Peraturan
Penulisan Terpilih:
Kata
kerja MASIH bersetuju dengan subjek mereka.
Dan
jangan mulakan ayat dengan sambung.
Menjadi
lebih kurang spesifik.
Tiada
serpihan ayat.
Kontrak
yang perlu dan harus digunakan.
Kata-kata
dan frasa asing tidak sesuai.
Jangan
berlebihan; jangan gunakan perkataan lebih daripada yang diperlukan;
ia sangat berlebihan.
Seseorang
tidak boleh menjadi umum.
Perbandingan
adalah sama buruknya dengan klise.
Suara
pasif harus diabaikan.
Padamkan
koma, yang tidak perlu.
Ayat
satu perkataan? Hilangkan.
Jangan
sekali-kali menggunakan kata yang besar apabila sesuatu yang kecil
akan memadai.
Understatement
selalu merupakan cara terbaik mutlak untuk mencipta idea-idea goncang
bumi.
Bukti
membaca dengan teliti untuk melihat sama ada perkataan anda keluar.
RINGKASAN
Topik
ini menyerlahkan proses dalam penulisan laporan.
Tahap
adalah penyediaan, pengumpulan data, menganalisis data dan
mengurutkan hasilnya, melalui draf pertama, menulis dan mengubahnya.
Comments
Post a Comment