OUMH1203 English for Written Communication ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 7

Topik 7

Penulisan Laporan 90
7.1 Proses Menyediakan Laporan 91
7.1.1 Peringkat / Tugas dalam Penyediaan Laporan 91
7.1.2 Mengumpul Data 92
7.1.3 Menganalisis dan Menyusun Keputusan 93
7.1.4 Meletakkan Laporan 94
7.1.5 Menulis Draf 96
7.1.6 Menyemak Draf 97
7.2 Gaya Matters 98
7.2.1 Gaya Laporan 98
7.2.2 Gaya Penulisan 99
7.3 Petua dan Garis Panduan 102
Ringkasan 108
Mereka Berlaku 108
Rujukan 108

Topik 7 berkaitan dengan penulisan laporan. Pelajar akan belajar untuk menulis laporan yang baik untuk akademia serta diperkenalkan kepada laporan penyelidikan yang lain.

Topik 7 - Penulisan Laporan

PENGENALAN
Penulisan laporan merupakan kemahiran penting untuk kedua-dua sektor teknikal dan bukan teknikal. Mungkin lebih penting lagi bagi mereka yang terlibat dalam perniagaan. Walau bagaimanapun, laporan bukanlah sesuatu yang anda boleh membuat udara tipis. Laporan yang baik memerlukan pemikiran yang sistematik, berstruktur dan berhati-hati disertai dengan perancangan dan penyediaan yang teliti. Kemahiran menulis laporan yang baik agak mudah diperolehi tetapi memerlukan beberapa amalan untuk mencapai kesempurnaan. Ini adalah kemahiran yang sangat penting apabila anda sedang bekerja kerana tidak kira seberapa baik anda menjalankan projek, usaha anda mungkin tidak disedari kecuali anda boleh melaporkannya kepada orang yang penting.

PROSES PENYEDIAAN LAPORAN
Marilah kita melihat proses penyediaan laporan. Terdapat, secara keseluruhan, enam peringkat.

Peringkat / Tugas dalam Penyediaan Laporan
Maklumat berharga tetapi hanya apabila ia diteliti, dikumpulkan dan disajikan dengan cara yang koheren dan mudah difahami. Tugas anda mungkin untuk melaksanakan pelan dan melaksanakan projek tetapi juga tanggungjawab anda untuk menunjukkan bahawa usaha anda telah mencapai sasaran yang dimaksudkan. Ini hanya boleh dilakukan dengan laporan yang baik. Langkah-langkah penting dalam menulis laporan, dibentangkan dalam bentuk tugas, ditunjukkan dalam Rajah 7.1:


Rajah 7.1: Langkah / tugas penting dalam menulis laporan yang baik

Mengumpul Data
Perkara pertama yang perlu anda lakukan apabila menyediakan laporan adalah mengumpulkan data yang diperlukan untuk menulis laporan. Malah, keupayaan untuk bekerja dengan data dengan cekap mungkin lebih penting daripada kemahiran menulis itu sendiri kerana tanpa data yang baik dan hasil yang baik, penulisan anda pasti tidak dapat bersinar.

Proses penulisan laporan bermula apabila anda merancang projek anda. Apabila membuat rancangan projek anda, mengambil kira bagaimana anda akan melaporkan projek anda kerana ini akan memberi anda gambaran tentang maklumat yang anda perlukan untuk dikumpulkan. Anda mesti mempunyai idea bagaimana anda mahu projek anda terungkap dan bagaimana anda bercadang untuk melaporkan perkara pada akhirnya. Ini akan memberi anda arahan apabila anda menjalankan rancangan projek anda. Paling penting, simpan nota yang tepat dan lengkap.

Beberapa petua untuk pengumpulan data asas digambarkan dalam Rajah 7.2:


Rajah 7.2: Petua untuk pengumpulan data asas

Menganalisa dan Menyusun Keputusan
Sebaik sahaja anda telah mengumpulkan data anda, ia perlu disusun dan dianalisis. Kebanyakan analisis dijalankan selepas SEMUA data telah dikumpulkan. Mulailah dengan memilih data yang berkaitan dengan laporan yang ingin anda tulis.

Untuk menganalisis data anda, semak semula kesimpulan yang anda cuba capai. Cuba ambil langkah-langkah berikut:

Tulis semua hasil dan pemerhatian (dalam data anda) tanpa sebarang urutan tertentu.

Perhatikan semua pendapat yang anda peroleh semasa mengumpulkan data.

Perhatikan ke bawah yang baru anda dapatkan semasa anda menyusun pendapat ini.

Pilih yang anda perlukan. Jadilah ketat dengan diri sendiri; sentiasa ingat berapa lama laporan akhir anda akan menjadi dan membuang segala-galanya kecuali data yang anda perlukan.

Susun semua data mengikut kepentingan. Tentukan apa yang penting dan apa yang tidak. Sesetengah orang suka memulakan dengan titik paling tidak penting dan membawa kepada yang paling penting, sementara yang lain lebih suka bercakap. Tentukan format mana yang sesuai dengan tujuan anda.

Pilih data yang anda mahu dalam kesimpulan anda. Dalam kesimpulannya, mata sering disusun dalam urutan terbalik, dengan yang paling penting terlebih dahulu. Ingat untuk memasukkan hanya mata yang sangat diperlukan kerana terlalu banyak data akan mengaburkan idea dan pendapat anda.

Sokong mata anda dengan ilustrasi seperti yang anda berikan kepada mereka. Ini akan membantu membuat laporan anda mudah difahami dan persembahan anda lebih berkesan.

Huraikan laporan akhir anda dan drafnya.

94 € TOPIC 7 LAPORAN PENERBITAN


Mengemukakan Laporan
Menggariskan adalah perlu kerana laporan harus teratur secara logik, ringkas dan mudah dibaca, dan menggariskan membantu anda mencapai ini. Ia juga merupakan perkembangan semulajadi dari proses analisis dan penyortiran.

Ingat tiga kata kunci untuk diingat semasa anda membuat rancangan garis besar anda:

Subjek:
Sebagai contoh: Pusat Penyelidikan Pembelajaran Jarak Jauh OUM: Laporan mengenai Keberkesanan Pembelajaran Jarak Jauh dan Kesannya terhadap Pelajar-Keluarga.

Skop:
Sebagai contoh: Meliputi hasil kajian yang dilakukan terhadap pelajar dan keluarga OUM dari tahun 2003 hingga 2005.

Tujuan:
Sebagai contoh: Kajian ini dilakukan untuk membantu meyakinkan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Komuniti Malaysia untuk meningkatkan peluang penajaan dan infrastruktur sokongan untuk pelajar-pelajar keluarga.


Pada asasnya, garis besar anda bukan sahaja perlu menentukan skop laporan tetapi juga harus memberi perhatian kepada aspek berikut:
Seksyen dan bahagian;
Hubungan / hubungan antara pelbagai bahagian yang dibincangkan;
Jumlah ruang yang akan diberikan kepada setiap bahagian;
Perintah rawatan;
Tempat untuk memasukkan ilustrasi; dan
Kesimpulan.

Ingatlah, lebih terperinci garis besar anda, lebih berguna untuk anda. Tajuk dan sub judul harus cukup terperinci untuk membantu anda menggunakannya dalam ayat dan paragraf.

Beberapa tajuk laporan tipikal adalah:
Abstrak.
Pengenalan.
Simbol.
Teori.
Analisis.
Perbincangan.
Ringkasan keputusan.
Kesimpulan.
Lampiran.
Rujukan.

Jika anda menulis laporan teknikal, garis besar anda mungkin termasuk:
Radas.
Ujian spesimen.
Prosedur ujian.
Pengiraan sampel.

Perhatikan bahawa anda tidak perlu menggunakan semua tajuk ini dalam setiap laporan; hanya yang anda perlukan dan yang akan membantu membuat laporan anda lebih baik. Anda juga boleh menggantikan tajuk ini dengan orang lain yang anda fikir lebih deskriptif dan mencerminkan kandungan anda. Jadilah asal tetapi ingatlah untuk menjadi ringkas dan jelas.

Garis akhir harus menunjukkan bentuk dan kata-kata yang tepat dari tajuk untuk digunakan dalam laporan tersebut. Tajuk anda boleh menjadi panduan anda untuk melengkapkan laporan akhir tetapi jangan terlalu tegas dalam mengikuti garis besar kerana anda mungkin mendapat idea yang lebih baik semasa anda menulis laporan anda.

96 € TOPIC 7 LAPORAN PENERBITAN


Berikut adalah beberapa petua mengenai tajuk:
Jadilah konsisten dalam tatabahasa.
Jangan gunakan kata kerja.
Perlukan seluruh laporan.
Mungkin memerlukan perenggan pengantar dan peralihan untuk membuat aliran laporan berjalan lancar.


Tidak ada cara terbaik untuk membuat garis besar. Hanya mula menyenaraikan apa yang anda fikir kemungkinan tajuk. Anda sentiasa boleh memadam, menambah, menyusun semula atau mengeditnya kemudian.

Untuk kesederhanaan dan kejelasan, hanya perlu tiga peringkat tajuk dan sub tajuk. Terlalu banyak peringkat boleh mengelirukan pembaca anda:

Tajuk Utama.

Subheading.

Tajuk run-in: Ini diindentikasi pada baris yang sama seperti baris pertama perenggan.

Garis besar yang baik akan membuat penulisan anda lebih sistematik dan membantu laporan itu jatuh ke tempat secara logik dan lancar.

Menulis Draf
Dengan garis dan ilustrasi yang baik, anda bersedia untuk menulis draf pertama anda. Jangan terlalu bercita-cita tinggi; tiada siapa yang mendapat versi akhir yang baik pada percubaan pertama. Semua orang disunting. Kebanyakan orang mengedit secara mendalam. Ingat untuk sentiasa ingat siapa yang anda tulis.

Mula menulis secepat mungkin, selepas menamatkan garis besar anda, sementara idea-idea masih segar dalam fikiran anda. Kemudian, terus menulis; biarkan idea anda mengalir. Jangan risau tentang butiran kecil kerana mereka boleh ditangani dalam peringkat penyuntingan.

Dalam draf kedua anda, periksa gaya dan lihat bagaimana anda ingin mengatakan sesuatu. Ingat pembaca anda; mereka akan dapat memahami draf anda dengan mudah?

Jujurlah. Berhati-hati. Jadilah ringkas dan logik.

Mengganti Draf
Seterusnya datang peringkat semakan. Di sinilah anda memahat laporan anda dari batu yang draf anda. Tahap ini sangat penting; jika laporan akhir anda tidak kelihatan dan bunyi yang baik, ia mungkin tidak berkesan.

Ramai penulis baru tidak menikmati tahap ini dan cuba mengelakkannya. Adalah penting untuk diingat untuk mengekalkan struktur semasa anda bekerja pada gaya dan kandungan. Theep struktur asas utuh. Jadilah kritikal terhadap diri anda dan kerja anda. Kadang-kadang, ia membantu jika anda meninggalkan draf untuk seketika, dan kemudian kembali untuk melihatnya lagi kemudian. Anda cenderung menjadi lebih kritikal apabila anda melihat draf sekali lagi, selepas masa yang singkat.

Anda boleh menggunakan tiga peringkat yang ditunjukkan dalam Jadual 7.1 di bawah sebagai panduan semasa anda menyemak draf anda:

Jadual 7.1: Tiga Peringkat Semakan

Peringkat Satu Semak Bahan
Pastikan anda telah memasukkan semua data, statistik, pendapat dan bahan lain yang anda perlukan untuk mendapatkan pemikiran anda dalam laporan.
Tahap Dua Periksa Organisasi, Mekanik dan Konvensyen
Pastikan objektif, subjek dan kaedah anda dinyatakan dengan jelas. Semak aliran lancar, ilustrasi yang jelas dan pelabelan yang betul. Pastikan semua bahagian berada di sana.
Peringkat Tiga Semak Bahasa Anda
Pastikan mekanik ejaan, tatabahasa dan bahasa anda betul. Terdapat beberapa perkara yang lebih merosakkan laporan daripada bahasa yang tidak baik. Cuba untuk mengelakkan bahasa yang tidak perlu. Bahasa adalah seperti mesin; lebih banyak bahagian yang anda tambahkan pada mesin, semakin besar kemungkinannya untuk dipecahkan. Dapatkan buku tatabahasa yang baik untuk merujuk, seperti Panduan Komprehensif Bahasa Inggeris oleh David Nunan (1999).

Anda boleh bertukar-tukar peringkat satu dan dua tetapi anda perlu menyimpan tahap ketiga terakhir kerana anda masih boleh membuat kesalahan bahasa apabila anda mengedit untuk perkara lain.

GAYA GAYA
Gaya adalah sukar untuk menentukan tetapi ia adalah sesuatu yang menentukan kejayaan laporan anda. Jika pembaca anda tidak suka gaya anda, laporan anda tidak akan dibaca dengan semangat dan pasti kurang berkesan. Jadi, bagaimana anda membuat gaya anda sendiri? Tiada jawapan mudah dan tidak ada potongan pendek. Anda perlu berlatih. Kursus ini adalah tempat yang baik untuk memulakan jika anda tidak pernah menulis laporan sebelum ini.

Gaya Laporan
Laporan ditulis untuk tujuan yang berlainan dan oleh itu mempunyai keperluan yang berbeza, tetapi di mana gaya prihatin, empat perkara penting dalam semua laporan. Laporan yang baik adalah:
Jelas;
Ringkas;
Lancar mengalir; dan
Ditulis dari sudut objektif.

Anda menulis laporan untuk menyampaikan idea dan menyokong mereka dengan hujah-hujah yang kuat, jadi sangat penting bahawa pembaca memahami apa yang dia baca. Bantu pembaca memahami laporan anda dengan menggunakan bahasa yang jelas, jelas dan tidak jelas. Tentukan semua simbol secukupnya dan baca semula laporan anda dari perspektif pembaca semasa mengedit. Ini akan menjadikan anda lebih kritikal dan membantu untuk memastikan pembaca anda memahami apa yang anda ingin sampaikan.

Pembaca anda biasanya orang yang sibuk, jadi bersikap ringkas. Laporan yang baik tidak semestinya panjang tetapi mesti jelas. Laporan menjelaskan masalah. Huraikan rancangan anda untuk menangani masalah ini, katakanlah rancangan anda, terangkan pelaksanaan rancangan ini, sampaikan hasilnya dan akhirnya, mempertahankan kepentingan dalam beberapa kata yang mungkin sambil mengekalkan kejelasan. Kandungan yang berlebihan dan tidak perlu hanya mengaburkan mata utama anda.

Laporan mestilah logik, menarik dan mempunyai kesinambungan yang baik antara ayat, perenggan, bahagian dan antara teks, angka dan jadual. Gunakan penanda peralihan untuk memimpin pembaca anda melalui cerita. Gunakan angka dan jadual dengan teliti; jangan mengalihkan pembaca dari hujah utama.

Laporan mestilah objektif dan jujur. Pembaca sudah mencurigakan bahawa anda cuba meyakinkan mereka tentang sesuatu. Jangan menimbulkan ketakutan mereka dengan menyembunyikan rancangan anda atau kecacatan program, atau dengan menyalahtafsirkan fakta anda.

Pembaca anda mempunyai perasaan, jadi berhati-hati. Anda mungkin mempunyai idea-idea yang kuat tetapi nada naratif anda dan lebih bergantung kepada fakta untuk meyakinkan pembaca anda. Cuba untuk bunyi yang rasional, bukan emosi.

Gaya Penulisan
Tulis secara semula jadi. Gunakan perkataan dan frasa yang datang secara semulajadi kepada anda. Sesetengah penulis cuba bersuara formal dengan menggunakan "perkataan besar ‰. Ini hanya akan merumitkan laporan anda dan meningkatkan kemungkinan perkara yang salah. Penggunaan bahasa yang rumit boleh membantah kepada pembaca anda kerana mereka akan memberi tumpuan kepada memahami kata-kata yang anda gunakan daripada perkara yang ingin anda katakan. Berkonsentrasi menggunakan kata-kata mudah untuk menyampaikan maksud tepat anda. Pembaca anda akan lebih berminat dengan apa yang anda katakan daripada cara anda mengatakannya.

Untuk membuat laporan anda jelas kepada pembaca anda, susun perenggan anda dan laporkan dengan cara berikut:
Dalam pengenalan, beritahu mereka apa yang akan anda sampaikan kepada mereka dalam laporan lain.
Dalam badan laporan anda, beritahu mereka apa yang anda mahu beritahu mereka.
Dalam ringkasan atau kesimpulan, beritahu mereka apa yang telah anda beritahu kepada mereka.
Pada akhir setiap bahagian, ikat bahagian anda bersama dengan memberitahu mereka apa yang anda mahu lakukan seterusnya.

Pergi ke titik anda dengan cepat. Anda tidak menulis novel misteri. Semua yang anda tulis mesti membawa maksud anda. Jangan terperangkap dan arahkan pembaca anda ke lorong-lorong yang buta. Mereka akan kehilangan minat dan laporan anda akan gagal. Sekiranya anda perlu menambah apa-apa yang tidak berkaitan secara langsung dengan laporan itu, letakkan dalam lampiran. Dengan cara itu, anda tidak akan mengganggu pembaca anda dari sudut utama anda.

Sentiasa menekankan idea utama anda. Mereka adalah sebab anda menulis laporan di tempat pertama. Di sinilah garis besar anda menjadi berguna apabila tajuk anda akan membantu mengenal pasti idea utama dan sokongan. Untuk menekankan idea-idea utama, nyatakan secara ringkas pada permulaan setiap bahagian dan kemudian meringkaskannya di akhir bahagian.

Memahami fakta dan pendapat anda dipisahkan. Biarkan pembaca anda mengetahui perkara yang menjadi fakta dan poin mana pendapat anda. Umumnya, anda boleh menggunakan kata ganti orang pertama untuk menyatakan pendapat anda:
Saya menyimpulkan dari data yang /
Angka-angka yang dihasilkan membawa saya untuk menduga bahawa /

Elakkan kenyataan seperti "Ada yang percaya bahawa / ‰ atau" Seperti biasa dikenali / ‰ sebagai pembaca anda tidak akan tahu pendapatnya ini benar-benar dan ini mungkin mengelirukan mereka.

Cara anda membentangkan data anda adalah elemen penting dalam gaya penulisan anda. Ia juga akan menjadi penunjuk penghakiman anda. Hanya gunakan angka dan jadual yang penting untuk laporan anda; orang yang kecil dan tidak relevan akan mengalih perhatian pembaca. Anda boleh menerangkan meja tetapi TIDAK mengulangi diri anda tidak perlu. Hadirkan data anda dengan cara yang paling mudah untuk pembaca anda memahami.

Jika anda menulis kertas teknikal untuk pakar, anda boleh menggunakan lebih banyak angka dan carta tetapi jika anda menulis untuk orang awam, anda mungkin perlu menggunakan lebih banyak naratif. Data anda mesti menyokong kesimpulan anda · itu adalah matlamat. Satu-satunya data yang boleh anda gunakan ialah data yang menyokong kesimpulan anda.

Kualiti adalah penting, bukan kuantiti. Sama ada anda membuat tabulasi atau plot data anda, atau menggunakan graf, jadual atau penyenaraian mudah, yang penting ialah anda membuat ilustrasi anda sebagai penjelasan yang mungkin. Jangan buat pembaca anda bolak-balik antara ilustrasi dan teks utama.

Dalam laporan teknikal, tiga jenis angka biasa digunakan; iaitu graf, lukisan dan gambar. Tandakan angka anda secara berturut-turut berturut-turut dengan angka Arab (1, 2, 3, 4, 5 /) atau dengan huruf (a, b, c, d, e, /) atau angka Rom (i, ii, iii, /). Anda juga boleh menyusun angka pada satu halaman mengikut urutan dari atas ke bawah untuk mengurangkan jumlah halaman bercetak. Jika anda menggunakan graf, cuba jangan gunakan terlalu banyak baris.

Jadual sangat baik untuk menyampaikan data yang tepat dan tertumpu tetapi mereka sukar difahami; jadi jika anda boleh memasukkan maklumat itu ke dalam kata-kata, lakukan ini terlebih dahulu.

Rajah 7.3: Microfiche Sumber: usacademic.net

Filem teknikal, pita video, klip video dan animasi boleh menjadi sangat informatif tetapi mereka tidak boleh dimasukkan ke dalam teks bertulis. Walau bagaimanapun, mereka boleh menjadi bantuan besar apabila anda perlu membuat persembahan audio-visual laporan anda. Jika laporan anda dalam bentuk persembahan multimedia, sangat disyorkan bahawa anda menggunakannya.

Microfiche (sila lihat Rajah 7.3) dan CD juga sangat berguna apabila anda perlu membentangkan sejumlah besar data untuk membuat cadangan laporan anda. Mereka boleh menjadi sukar untuk menyediakan tetapi mereka benar-benar dapat membantu mendapatkan mata anda.

Kini, mula bekerja untuk membangunkan gaya penulisan anda dengan membaca bahagian seterusnya.

TIP dan GARIS PANDUAN
Dalam bahagian ini, anda akan ditawarkan tip dan garis panduan umum yang membantu memastikan laporan anda dibaca dengan baik.

Mempunyai Tajuk Catchy
Tajuk laporan anda harus menarik perhatian pembaca, namun ringkas dan tepat. Seboleh-bolehnya, sebutkan pembolehubah utama yang terlibat.

Termasuk Abstrak
Jika laporan anda adalah untuk tujuan akademik, misalnya, laporan penyelidikan atau disertasi, ia perlu mempunyai abstrak. Abstrak adalah ringkasan ringkas, tunggal - perenggan kerja anda. Ia biasanya kira-kira 200 perkataan panjang, dan memberitahu pembaca mengenai rasional kajian, pendekatan anda terhadap masalah, keputusan yang berkaitan, dan kesimpulan penting atau soalan baru. Abstrak anda harus dapat berdiri sendiri, tanpa perlu merujuk kepada bahagian lain kertas, atau angka atau jadual. Jika ditulis dengan baik, abstrak menjadikan pembaca ingin mengetahui lebih lanjut tentang penyelidikan anda. Berhati-hatilah bahawa apa yang anda tulis dalam abstrak adalah konsisten dengan apa yang terkandung dalam laporan sebenar.

Tulis Pengenalan yang Baik
Adalah penting untuk meluangkan sedikit masa dan berfikir untuk menulis pengenalan yang baik untuk laporan anda kerana:

Ia adalah perkara pertama yang dibaca oleh pembaca anda;

Ia menyediakan pembaca anda untuk dengan mudah menerima apa yang anda ingin hadir dengan memberitahu mereka dengan tepat apa yang anda bercadang untuk katakan, dan mengapa dan bagaimana anda akan mengatakannya;

Ia menumpukan perhatian pembaca anda mengenai topik yang dirawat, dan membolehkan mereka mendekati badan laporan secara semulajadi dan bijak.

Ia menetapkan parameter untuk menangani isu yang dipersoalkan, membuat jelas subjek / masalah dibincangkan, alasan untuk mempertimbangkan subjek kajian, organisasi idea dan skop laporan, dll.

Secara ringkasnya, pengenalan anda adalah penting kerana ia membimbing pembaca anda dan mempersiapkan mereka untuk apa yang akan mereka hadapi di seluruh kertas. Pengenalan mempunyai bahagian-bahagian yang mempunyai fungsi utama yang sangat spesifik. Fungsi utama pengenalan dijelaskan dalam perenggan berikut.

Subjek Negeri
Pengenalan anda mesti mengenal pasti subjek laporan anda dengan jelas. Ia memberitahu pembaca anda dengan tepat apa yang akan anda laporkan, termasuk mengapa anda perlu melaporkannya, dan definisi subjeknya.

Tujuan Negeri
Nyatakan tujuan anda dengan jelas dalam pengenalan. Beritahu pembaca anda mengapa anda menulis laporan. Anda mungkin perlu memberikan latar belakang untuk menerangkan objektif anda. Anda boleh menyatakan matlamat anda dengan jelas, contohnya, "Tujuan kertas ini adalah ... ‰ Jika anda mempunyai lebih daripada satu objektif, anda boleh mengiranya. Cuba untuk menyekat tujuan anda untuk satu. Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai lebih dari satu, cuba untuk tidak melebihi tiga, paling banyak. Lebih daripada itu akan menjadi terlalu bercita-cita tinggi.

Skop Negeri dan Pertubuhan
Pengenalan anda juga harus memberi amaran kepada pembaca anda tentang organisasi idea-idea di dalam kertas. Ini penting sekiranya pembaca anda berminat untuk mengetahui maklumat tertentu tentang sesuatu yang tertentu dan tidak mempunyai masa untuk membaca keseluruhan laporan anda. Pembaca anda perlu diberitahu:
Berapa lama laporan itu akan;
Bagaimana kandungan akan diatur;
Apa bahagian-bahagian penting; dan
Kenapa mereka penting.

Gaya dan Panjang
Gaya laporan berbeza tetapi semua laporan mestilah jelas, langsung dan tepat. Selain itu, anda bebas untuk menggunakan kreativiti anda. Bina dalam fungsi yang disebut sebelum ini ke dalam perenggan jika anda boleh tetapi anda juga boleh melekat pada gaya asas: Subjek adalah /, Tujuannya adalah /, Organisasi dan skop adalah /

Adakah awak berasa bimbang? Nah, jangan jadi. Semua nasihat ini boleh membuat penulisan kelihatan sukar tetapi tidak. Hanya bawa bersama semua yang anda perlukan dan mula menulis. Sebaik sahaja anda mengalir, ia akan menjadi pelayaran biasa. Lengkapkan pengenalan terlebih dahulu dan bimbang tentang selebihnya apabila anda mengedit draf.

Panjang pengenalan anda bergantung kepada berapa latar belakang yang anda ingin berikan. Cuba untuk menyekatnya antara 200 dan 300 perkataan, jika itu adalah laporan ringkas. Jika anda memperkenalkan idea-idea baru, anda mungkin perlu membuat pengenalan beberapa halaman panjang. Satu idea adalah untuk memasukkan hanya latar belakang ringkas dalam pengenalan anda dan meletakkan sisanya ke dalam bahagian yang bertajuk
"Teori ‰ atau" latar belakang penyelidikan ‰.

Format
Bahagian awal telah menyentuh sub-topik ini. Pada asasnya, format laporan anda harus mempertimbangkan aspek berikut:
Pengaturan maklumat;
Rujukan; dan
Kandungan dan gaya.

Susun Laporan secara sistematik
Pada asasnya, maklumat dalam laporan anda harus disusun secara sistematik, dengan tajuk dan sub-tajuk, yang dinyatakan dalam susunan berikut:
Tajuk;
Abstrak;
Pengenalan;
Kaedah (dan logistik);
Keputusan;
Perbincangan; dan
Kesimpulannya.

Cite Rujukan
Apabila memetik rujukan, anda perlu berhati-hati dengan perkara berikut:

Double atau 1.5 jarak.

Font 12 - di Malaysia, font Times New Roman sangat popular untuk laporan.

"Kiri membenarkan ‰ lebih mudah dibaca dan konvensyen yang paling biasa digunakan. Ia menjadikan rujukan anda kelihatan lebih kemas.

 TOPIC 7 LAPORAN PENUTUP 105



Kandungan dan Gaya
Berhubung dengan kandungan dan gaya, perhatikan perkara-perkara berikut:

Elakkan penggunaan nota kaki. Ini tidak diterima dalam akademik Malaysia hari ini.

Gunakan tegang yang lalu.

Masukkan tajuk untuk setiap bahagian.

Subheadings juga membuat perkara yang lebih jelas.

Elakkan hukuman yang terlalu lama dan rumit.

Elakkan terlalu banyak koma.

Elakkan terlalu banyak konjungsi (dan, tetapi, atau).

Elakkan terlalu banyak kata nama dan kata sifat.

Jadikan kalimat anda positif: "Penemuan menunjukkan bahawa / ‰

Kurangkan penggunaan jargon atau mengelakkannya sama sekali, jika boleh.

Jangan berulang-ulang.

Tepat dan tepat - jika sesuatu tidak berkaitan, simpannya.

Senarai Semak Penulis
Dan akhirnya, di sini adalah senarai semak yang boleh membantu anda. Setelah anda menulis laporan anda, tanyakan kepada diri sendiri soalan-soalan berikut:

Adakah tajuk saya terlalu panjang? Anda harus menjaga tajuk anda pendek dan manis -
kira-kira 120 aksara atau kurang.

Adakah saya termasuk Abstrak, Ringkasan, Pengenalan, Keputusan dan Kesimpulan?

Adakah saya telah membuktikan kepentingan dan batasannya?

Adakah saya diberi tajuk kira-kira berat badan yang sama? Saya perlu memberi setiap tajuk mengenai dua sub judul. Adakah saya telah melakukan itu?

Adakah saya mengehadkan abstrak saya kepada 200 perkataan atau kurang?

Adakah saya mengehadkan ringkasan saya kepada perkara-perkara yang saya masukkan dalam badan laporan? Adakah kesimpulan saya berdasarkan hanya perkara-perkara yang saya ada dalam badan laporan?

Adakah saya menghitung jadual, angka, rujukan dan lampiran saya dalam perintah yang saya rujuk kepada mereka dalam laporan saya? Adakah saya memberi mereka semua gelaran di mana perlu?

Adakah rujukan saya lengkap?

Adakah saya mensefinisikan simbol, akronim dan singkatan saya?

Adakah saya membuat kesimpulan saya difahami?

Adakah saya telah membuat tujuan dan skop saya jelas? Adakah saya membuat laporan saya seperti layak dibaca?

Adakah saya menyesuaikan laporan saya kepada penonton sasaran saya?

Adakah saya telah mengenal pasti:
Perkara yang saya mahu pembaca saya belajar dari laporan saya?
Apa yang perlu saya ketahui mengenai laporan saya?
Bahagian penting / penting dalam laporan saya?
Saya telah mengarahkan mata saya dengan konsisten dalam:
Satu susut penting dalam kesimpulan?
Satu urutan penting dalam badan?
Perintah kronologi untuk proses dan eksperimen?
Urutan yang logik?

Kalimat di bawah menunjukkan peraturan penting dalam menulis laporan. Walau bagaimanapun, ia mengandungi kesilapan tatabahasa. Lihat jika anda dapat melihat kesilapan dan membetulkannya.

Peraturan Penulisan Terpilih:
Kata kerja MASIH bersetuju dengan subjek mereka.
Dan jangan mulakan ayat dengan sambung.
Menjadi lebih kurang spesifik.
Tiada serpihan ayat.
Kontrak yang perlu dan harus digunakan.
Kata-kata dan frasa asing tidak sesuai.
Jangan berlebihan; jangan gunakan perkataan lebih daripada yang diperlukan; ia sangat berlebihan.
Seseorang tidak boleh menjadi umum.
Perbandingan adalah sama buruknya dengan klise.
Suara pasif harus diabaikan.
Padamkan koma, yang tidak perlu.
Ayat satu perkataan? Hilangkan.
Jangan sekali-kali menggunakan kata yang besar apabila sesuatu yang kecil akan memadai.
Understatement selalu merupakan cara terbaik mutlak untuk mencipta idea-idea goncang bumi.
Bukti membaca dengan teliti untuk melihat sama ada perkataan anda keluar.

RINGKASAN

Topik ini menyerlahkan proses dalam penulisan laporan.

Tahap adalah penyediaan, pengumpulan data, menganalisis data dan mengurutkan hasilnya, melalui draf pertama, menulis dan mengubahnya.


Comments

Popular posts from this blog

BDKO1103 Basic Interpersonal Communication -TERJEMAHAN MALAY (TOPIK 1 - TOPIK 10)

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 7

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 4