OUMH1203 English for Written Communication ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 6

Topik 6

Penulisan Persuasif 78
6.1 Penetapan Penulisan Persuasif 79
6.1.1 Alasan dan Maksud Penulisan Persuasif 80
6.1.2 Jenis-jenis Proses Penyelesaian 80
6.1.3 Sumber Maklumat, dan Berkaitan dengan Argumen dan Keterangan
6.2 Strategi Persuasif 84
6.3 Proses Penyiasatan 86
6.4 Corak Organisasi Langsung dan Tidak Langsung 86
6.5 Suara dan Kredibiliti 87
Ringkasan 88
Mereka Syarat 89
Rujukan 89

Topik 6 adalah mengenai persuasif menulis, satu bentuk tulisan yang menetapkan untuk mempengaruhi atau mengubah persepsi atau pemikiran seseorang tentang sesuatu. Ia juga dikenali sebagai esei argumentasi yang menggunakan logik dan alasan untuk menunjukkan bahawa idea tertentu lebih sah daripada yang lain.

Topik 6 - Penulisan Persuasif

PENGENALAN
Dalam topik terdahulu, kami mempelajari tentang esei argumentasi yang menggunakan banyak kemahiran persuasif. Penulisan persuasif adalah jenis penulisan yang menyatakan mempengaruhi atau mengubah pemikiran atau tindakan pembaca agar bersetuju dengan pendapat penulis. Jenis penulisan ini sering ditemui dalam iklan di dunia nyata dan dalam esei argumentasi di dunia akademik. Ia menggunakan logik dan alasan untuk menunjukkan bahawa satu idea lebih sah dan benar berbanding yang lain. Ia cuba meyakinkan pembaca untuk mengambil pandangan tertentu atau mengambil tindakan tertentu. Esei persuasif menggunakan penalaran bunyi dan memberikan bukti dengan menyatakan fakta, memberikan alasan yang logik, mengutip contoh dan mengutip pakar. Terdapat juga usaha yang sengaja untuk mengelakkan kesalahan logik yang ditonjolkan dalam Topik 4.

SUSUNAN PENERANGAN PERSULIRAN
Jika anda ingin menulis esei persuasif, strukturkan tulisan anda seperti berikut.

Pengenalan
Mulakan dengan menerangkan perkara pokok. Kadang-kadang, pembaca anda mungkin tidak mempunyai maklumat latar belakang untuk memahami apa yang melibatkan perkara tersebut. Penjelasan yang jelas akan membantu mereka memahami apa isu iniBadan - Konsesi / Penolakan dan mempersiapkan mereka untuk sebarang pernyataan yang mungkin anda buat nanti.

Badan - Pernyataan
Dakwaan ialah apabila penulis memberikan pendapat tertentu kepada pembaca. Selepas menyatakan isu atau perkara, anda harus jelas menyatakan pendirian anda, biasanya dalam topik topik. Ini akan membantu para pembaca anda tahu sisi mana anda berada atau pendirian yang anda ingin ambil. Pada peringkat ini, adalah penting untuk tidak terdengar terlalu agresif.

Peringkat penting seterusnya ialah konsesi atau penolakan. Anda harus membincangkan pendapat lain selain anda sendiri. Kegagalan melakukan ini akan membawa pembaca untuk berfikir bahawa anda tidak dimaklumkan dengan baik atau bahawa anda mungkin cuba menutup sesuatu. Ingat untuk tidak membesar-besarkan atau memesongkan pandangan orang lain. Sebutkan apa yang mereka tidak mempertahankannya.

Badan - Bukti
Peringkat seterusnya, yang membentuk sebahagian besar penulisan, adalah bukti. Dalam esei argumentasi, ini memerlukan bukti untuk dibentangkan. Ini boleh dilakukan secara induktif atau deduktif menggunakan contoh, fakta dan pemerhatian. Lebih baik mengemukakan bukti dalam peningkatan kekuatan, yang bermaksud menyimpan hujah terbaik untuk terakhir atau penutupan anda.

Kesimpulannya
Anda perlu menegaskan semula ayat topik pada tahap ini untuk menekankan dakwaan tersebut. Cuba untuk meletakkannya dalam perspektif yang berbeza dan jangan lupa memperkenalkan hujah baru pada masa ini. Kesimpulannya perlu dilihat sebagai menggambar segala-galanya bersama-sama dengan jelas supaya meninggalkan kesan yang kuat pada pembaca anda.

Sebab dan Maksud Penulisan Persuasif
Terdapat, sebenarnya, banyak sebab dan tujuan untuk menulis persuasif. Alasan pertama adalah mempengaruhi atau mengubah pemikiran dan tindakan pembaca anda. Melalui tulisan anda, anda mahu orang ramai percaya apa yang anda katakan, ingat apa yang anda telah menulis dan mengambil tindakan yang sesuai berdasarkan kerja bertulis anda. Betapa meyakinkan anda membantah mata anda dalam tulisan anda akan menentukan sama ada dokumen anda berfungsi atau tidak. Untuk berjaya, anda perlu merayu kepada pembaca anda tentang sebab, emosi dan watak yang baik.

Jenis-jenis Proses Penyelesaian
Terdapat dua jenis proses penaakulan, iaitu induksi dan pemotongan. Penalaran deduktif memperkenalkan prinsip umum atau premis dan menarik kesimpulan khusus daripadanya. Contoh di bawah menggambarkan jenis penaakulan ini:

Semua orang yang minum minuman keras membahayakan kesihatan mereka. (Premis utama)
Rakan baik saya, John, minuman.
Oleh itu, kawan saya membahayakan kesihatannya. (Kesimpulan)

Apa pendapat kamu? Adakah hujah kuat? Anda perlu menyokong tuntutan anda dengan bukti, dan anda mungkin merasa sukar untuk memberikan keterangan ini atau membuktikan hubungan antara John minum dengan kesihatannya.

Bukti yang anda ingin pertimbangkan yang boleh memberi sokongan kepada hujah anda termasuk:
Sejarah ahli keluarga yang minum dan menderita sakit; dan
Statistik orang yang telah meninggal kerana minum.

Penalaran induktif, sebaliknya, menyokong kesimpulan umum dengan melihat
pada fakta atau bukti tertentu. Sebagai contoh:

Rakan saya, John, minuman.
Apabila John minum, dia menjadi ganas, marah dan kehilangan sabar. Dia bertengkar dan berkelahi dengan isterinya dan memecahkan perkara-perkara di dalam rumah. Dia menghabiskan banyak wang untuk minuman keras dan sedang dalam hutang.
Oleh itu, kawan saya membahayakan kesihatannya. (Kesimpulan)

Bukti lain yang mungkin anda ingin pertimbangkan untuk menggunakan untuk memberi sokongan kepada hujah-hujah anda:
Statistik mabuk alkohol;
Beberapa bentuk pernyataan oleh doktor / penyelidik;
Kos kewangan; dan
Sejarah kesan buruk minum pada ahli keluarga.

Pada dasarnya, sama ada penalaran induktif atau deduktif, anda perlu merayu kepada pembaca anda tentang perasaan, emosi dan watak yang baik untuk memujuk dan memenanginya.

Rayuan terhadap Sebab
Argumen dalam konteks ini bukanlah pertarungan fizikal atau persaingan yang menjerit, tetapi rayuan kepada perasaan seseorang itu sebabnya. Ia adalah tindakan yang sadar dan sengaja, menggunakan logik untuk membuat orang lain bersetuju dengan anda. Anda harus ingat bahawa terdapat sekurang-kurangnya dua pihak untuk setiap isu. Jangan tinggalkan pembaca anda selepas menulis sahaja mengenai pihak anda.

Untuk memujuk orang lain, anda perlu jelas tentang pendirian anda sendiri mengenai isu yang anda tulis. Bagaimana anda dapat meyakinkan orang lain jika anda sendiri tidak jelas di sebelah mana anda berada?

Sebagai contoh:
Sekiranya kawan saya, John, berhenti minum? Kedudukan: Ya.

Tanya soalan anda sendiri:
Adakah terdapat bukti yang mencukupi?
Adakah bukti saya boleh dipercayai?
Adakah andaian yang saya gunakan dalam hujah hujah saya?
Apabila saya membuat tuntutan, adakah kesimpulannya mengikut logik?

Rayuan terhadap Emosi
Walaupun menarik perhatian adalah cara yang bagus untuk memujuk orang lain, ada cara lain untuk melakukannya, iaitu dengan membangkitkan emosi mereka. Ini boleh dilakukan dengan membuat imej yang jelas di kepala mereka.

Sebagai contoh, kanak-kanak melukis gambaran mental apabila dia merayu kepada bapanya untuk berhenti merokok:

"Saya masih ingat apabila datuk meninggal dunia akibat kanser paru-paru. Saya melihat anda menangis untuk pertama kalinya, Daddy. Saya ingat mendengar anda berjanji Mummy anda tidak akan merokok lagi. ‰

Penalaran induktif, sebaliknya, menyokong kesimpulan umum dengan melihat
pada fakta atau bukti tertentu. Sebagai contoh:

Rakan saya, John, minuman.
Apabila John minum, dia menjadi ganas, marah dan kehilangan sabar. Dia bertengkar dan berkelahi dengan isterinya dan memecahkan perkara-perkara di dalam rumah. Dia menghabiskan banyak wang untuk minuman keras dan sedang dalam hutang.
Oleh itu, kawan saya membahayakan kesihatannya. (Kesimpulan)

Bukti lain yang mungkin anda ingin pertimbangkan untuk menggunakan untuk memberi sokongan kepada hujah-hujah anda:
Statistik mabuk alkohol;
Beberapa bentuk pernyataan oleh doktor / penyelidik;
Kos kewangan; dan
Sejarah kesan buruk minum pada ahli keluarga.

Pada dasarnya, sama ada penalaran induktif atau deduktif, anda perlu merayu kepada pembaca anda tentang perasaan, emosi dan watak yang baik untuk memujuk dan memenanginya.

Rayuan terhadap Sebab
Argumen dalam konteks ini bukanlah pertarungan fizikal atau persaingan yang menjerit, tetapi rayuan kepada perasaan seseorang itu sebabnya. Ia adalah tindakan yang sadar dan sengaja, menggunakan logik untuk membuat orang lain bersetuju dengan anda. Anda harus ingat bahawa terdapat sekurang-kurangnya dua pihak untuk setiap isu. Jangan tinggalkan pembaca anda selepas menulis sahaja mengenai pihak anda.

Untuk memujuk orang lain, anda perlu jelas tentang pendirian anda sendiri mengenai isu yang anda tulis. Bagaimana anda dapat meyakinkan orang lain jika anda sendiri tidak jelas di sebelah mana anda berada?

Sebagai contoh:
Sekiranya kawan saya, John, berhenti minum? Kedudukan: Ya.

Tanya soalan anda sendiri:
Adakah terdapat bukti yang mencukupi?
Adakah bukti saya boleh dipercayai?
Adakah andaian yang saya gunakan dalam hujah hujah saya?
Apabila saya membuat tuntutan, adakah kesimpulannya mengikut logik?

Rayuan terhadap Emosi
Walaupun menarik perhatian adalah cara yang bagus untuk memujuk orang lain, ada cara lain untuk melakukannya, iaitu dengan membangkitkan emosi mereka. Ini boleh dilakukan dengan membuat imej yang jelas di kepala mereka.

Sebagai contoh, kanak-kanak melukis gambaran mental apabila dia merayu kepada bapanya untuk berhenti merokok:

"Saya masih ingat apabila datuk meninggal dunia akibat kanser paru-paru. Saya melihat anda menangis untuk pertama kalinya, Daddy. Saya ingat mendengar anda berjanji Mummy anda tidak akan merokok lagi. ‰

Walau bagaimanapun, ingatlah untuk berhati-hati apabila anda menggunakan daya tarikan emosi, terutamanya jika anda menggunakannya pada rakan atau kerabat dekat. Anda harus memastikan bahawa anda menggunakannya dalam erti "sebenar ‰. Jangan gunakan rayuan emosi sebagai pengganti rayuan yang logik dan / atau etika. Cuba untuk tidak menggunakan stereotaip atau memanipulasi ketakutan emosi hanya untuk mendapatkan reaksi automatik dari seseorang. Anda mungkin kecewa atau menyakiti pembaca anda jika anda menggunakan bahasa atau contoh yang berisiko emosi yang mempunyai kecenderungan untuk mencipta rasa tidak enak atau kebencian dalam pembaca.

Rayuan Kepada Keperibadian / Watak Baik
Contoh terakhir adalah rayuan kepada etika. Rayuan terhadap tingkah laku yang baik atau etika boleh berlaku di beberapa peringkat dalam hujah dan berdasarkan jawapan kepada soalan-soalan berikut:
Adakah anda cukup munasabah untuk mendengar, berkompromi dan mengakui sudut pandang?
Adakah anda bersedia untuk mendengar dan membuat alasan dengan seseorang?
Adakah anda mempunyai kuasa atau kuasa untuk menentukan keputusan anda?
Adakah anda seorang yang beretika / moral?

Rayuan moral / etika ini hanya berfungsi jika persepsi pembaca anda tentang anda, penulis, adalah baik. Dengan kata lain, jika pembaca percaya kepada anda sebagai penulis, mereka lebih cenderung menerima hujah anda. Rayuan jenis ini boleh menjadi cara paling kuat bagi anda untuk memenangi pembaca anda. Pengkelasan dan contoh lanjut boleh didapati dalam sub-topik 6.3: "Proses Penyelesaian ‰.

Sumber Maklumat, dan Berkaitan dengan Argumen dan Keterangan
Ingat bahawa tujuan penulisan persuasif adalah untuk menegaskan pendapat yang anda akan mempertahankan dan menawarkan bukti sokongan (data) untuk meyakinkan pembaca untuk bersetuju dengan anda. Anda mesti memastikan bahawa bukti anda adalah meyakinkan.

Tanya sendiri soalan berikut:
Adakah anda mempunyai cukup bukti untuk membentangkan kes anda?
Adakah bukti yang boleh dipercayai? Adakah ia datang dari sumber yang boleh dipercayai, bermaklumat dan sah?
Adakah bukti boleh dibuktikan? (Bolehkah anda menguatkannya melalui sumber selain daripada anda sendiri?)

Mendapat bukti adalah unsur pertama hujah yang baik. Anda HARUS mempunyai bukti yang sah, boleh dipercayai, mencukupi, boleh dipercayai dan boleh disahkan.

Elemen seterusnya adalah merayu kepada pihak berkuasa. Jika anda ingin mengesahkan sesuatu atau seseorang yang berwibawa, anda mesti mempertimbangkan elemen berikut:
Adakah orang mempersoalkan kewibawaan anda mengenai subjek tertentu?
Adakah pendapat pakar anda semasa atau terkini?
Adakah rakan anda menerima dan menghormati pendapat anda?
Adakah nasihat pakar anda bebas daripada berat sebelah?

Elemen terakhir adalah statistik yang betul. Anda harus sentiasa ingat bahawa apabila anda menggunakan fakta, data dan statistik apa-apa jenis, anda perlu menggunakannya secara beretika dan tepat. Cuba untuk menjadi objektif yang mungkin. Mempunyai sampel yang mewakili dan tidak berat sebelah. Mempunyai statistik yang betul ditabulasi dan melihat bahawa mereka tidak diambil dari konteks.

Ingat bahawa apabila anda memetik sumber, anda mesti mengutipnya dalam konteks, tidak pernah keluar daripada konteks. JANGAN menukar kandungan agar sesuai dengan kes anda. Gunakan penilaian anda sendiri, yang hanya sepadan dengan pengetahuan yang anda miliki pada masa yang diberikan. Perhatikan bahawa sokongan selebriti sesuatu produk tidak sama dengan pendapat ahli, kecuali selebriti itu benar-benar menggunakan produk yang dia dukung.

STRATEGI PERSULIRAN
Memahami strategi persuasif dapat membantu anda dalam dua cara yang sangat penting:

Menjauhkan strategi membantu anda menganalisis strategi yang digunakan oleh orang lain untuk memujuk anda. Dengan cara ini, anda boleh melindungi diri sendiri, sebagai contoh, apabila pemasar yang tidak beretika cuba memanfaatkan anda.

Menjauhkan strategi membantu anda memilih cara yang paling berkesan untuk meyakinkan pembaca anda.

Jika anda ingin menjadi penulis yang meyakinkan, anda mesti merancang strategi yang digunakan untuk mendapatkan sokongan pembaca untuk tindakan yang anda cadangkan dan kedudukan yang anda sertai. Strategi persuasif yang mungkin termasuk:

Menekankan Kebaikan Pembaca
Terangkan kepada pembaca bagaimana mereka akan mendapat faedah daripada melakukan tindakan, mengambil kedudukan atau membeli produk yang disyorkan. Jika pembaca yang disasarkan adalah ahli organisasi, anda boleh cuba menekankan objektif organisasi dan keperluan pertumbuhan.

Mengatasi Kebimbangan Pembaca
Ia sentiasa menjadi strategi yang baik untuk mencuba dan meramalkan apa jawapan atau kebimbangan para pembaca supaya anda boleh mengatasi sebarang pemikiran negatif atau hujah yang mungkin timbul dalam fikiran mereka.


Menunjukkan Reasoning Bunyi
Penaak bunyi adalah senjata terbaik anda. Dalam banyak kes, ia tidak mencukupi untuk hanya mengenal pasti manfaat mengambil kedudukan atau tindakan. Anda perlu meyakinkan pembaca bahawa keputusan atau tindakan yang disyorkan sebenarnya akan membawa manfaat dan menjelaskan mengapa, misalnya, komputer baru akan mengurangkan kos kerana /; pengubahsuaian buku yang disyorkan akan meningkatkan jualan kerana /

Membentangkan Bukti Yang Boleh Dipercayai
Bukti yang boleh dipercayai adalah jenis pembaca bukti yang sanggup menerima. Apa yang boleh diterima bergantung kepada situasi. Sebagai contoh, dalam banyak senario perniagaan, pemerhatian peribadi dan anekdot oleh individu yang berpengetahuan diterima sebagai bukti yang boleh dipercayai. Walau bagaimanapun, dalam bidang saintifik, beberapa prosedur eksperimen diterima sebagai dipercayai, sedangkan kebijaksanaan umum dan pemerhatian biasa tidak. Anda perlu menggunakan akal fikiran untuk menentukan jenis bukti yang diperlukan dalam keadaan apa.

PROSES PENGHASILAN
Untuk mempunyai keyakinan terhadap penulis, pembaca mesti faham:

Tuntutan Penulis
Inilah kedudukan anda, sebagai penulis, mahu pembaca menerima.

Bukti
Bukti terdiri daripada pemerhatian, fakta dan maklumat lain yang disediakan untuk menyokong tuntutan tersebut.

The Line of Reasoning
Barisan penaakulan adalah pautan yang menghubungkan antara tuntutan dan keterangan - alasan yang diberikan untuk mempercayai bahawa bukti membuktikan tuntutan itu.

Terdapat dua jenis asas atau proses penalaran: potongan dan induksi, seperti yang dinyatakan sebelum ini dalam sub-seksyen 6.1.2.

GALAKAN LANGSUNG DAN TIDAK LANGSUNG ORGANISASI
Perenggan berikut akan melihat corak organisasi langsung dan tidak langsung:

Penganjuran Buat Tanggapan Positif
Ia bukan sahaja pelbagai dan jumlah maklumat yang penting dalam komunikasi, tetapi juga cara pembaca memproses maklumat tersebut. Sebagai penulis yang meyakinkan, anda perlu memilih dengan teliti corak organisasi yang sesuai dengan tujuan anda. Anda juga mesti memastikan bahawa semua bahagian bahagian persuasif anda sesuai dengan ketat.

Corak Organisasi Langsung
Dalam corak organisasi langsung, anda menyatakan titik utama anda terlebih dahulu. (Bukti dan maklumat berkaitan lain diberikan selepas itu). Contohnya, jika anda ingin mengesyorkan bahawa syarikat membuat pembelian tertentu, anda bermula dengan cadangan dan mengemukakan hujah yang menyokong pembelian.

Corak organisasi langsung berfungsi dengan baik apabila anda mencadangkan suatu tindakan tindakan atau membentangkan analisis yang anda harapkan pembaca anda untuk melihat dengan baik.

Corak Organisasi Tidak Langsung
Pola organisasi tidak langsung menunda pernyataan garis bawah sehingga semua bukti dan maklumat yang berkaitan telah dikemukakan. Anda mula-mula membincangkan keadaan; kemudian buat cadangan anda selepas menyampaikan hujah anda. Dengan menggunakan corak tidak langsung, anda menyediakan pembaca untuk cadangan yang akan dibuat. Corak ini sangat berguna apabila anda menyampaikan maklumat yang mungkin dilihat oleh pembaca anda sebagai mengancam kerana ia mengurangkan risiko untuk mencetuskan tindak balas negatif awal pembaca. Bagaimanapun, ia boleh menggagalkan sesetengah pembaca yang mungkin ingin mengetahui "garis bawah ‰ dengan cepat.

VOICE AND CREDIBILITY
Suara, dalam konteks komunikasi bertulis, bermaksud: "Siapa saya sebagai seorang penulis? Adakah saya mewakili orang lain atau saya mengambil peranan lain? ‰ Adalah baik untuk menjadi diri sendiri apabila anda menulis. Bersikap ikhlas apabila anda cuba memujuk orang lain atau memenangkannya di sebelah anda. Orang akan menerima anda kerana "anda ‰ kerana mereka tahu bahawa anda boleh dipercayai dan boleh dipercayai.

Pertimbangkan Proses Penentu dan Jenis Penaakulan
Anda perlu mempertimbangkan bagaimana anda membuat sesuatu dalam tulisan anda. Ini bermakna anda harus merenungkan apa, kapan, dan bagaimana untuk mengatakan sesuatu. Penyiasatan ialah proses yang memerlukan masa dan ketekunan. Bagaimanakah anda membantah atau mengemukakan pendapat anda kepada para pembaca? Anda boleh melakukan ini dengan menggunakan kaedah potongan atau induksi (rujuk 6.1.2).

Memilih Suara yang sesuai
Suara yang anda pilih adalah elemen penting dalam strategi persuasif anda; ia mewakili kedua-dua peranan yang anda berikan kepada diri anda dan peranan yang diberikan kepada pembaca anda. Sebagai contoh, jika anda ingin menulis untuk rakan sebaya anda tetapi menganggap suara pihak berkuasa unggul, pembaca anda mungkin membenci peranan tersirat mereka sebagai inferiors. Jika pembaca bertindak balas dengan suara anda secara negatif, mereka tidak akan menerima mesej anda secara terbuka.

Mewujudkan Kredibiliti
Kredibiliti anda adalah kepercayaan pembaca anda mengenai sama ada anda adalah sumber maklumat dan ide yang baik. Apabila orang percaya anda boleh dipercayai, mereka lebih cenderung menerima perkara yang anda katakan. Sekiranya orang tidak mendapati anda berwibawa, mereka mungkin menolak untuk mempertimbangkan idea anda secara serius, tidak kira bagaimana anda membayangkan kes anda.

RINGKASAN

Topik ini mendefinisikan penulisan persuasif berbanding dengan bentuk penulisan lain.

Ia juga membentangkan "dos dan derma ‰ menulis persuasif dan memberikan anda contoh-contoh dalam menjelaskan kedudukan, menyediakan hujah dan menganjurkan laporan atau artikel bertulis yang persuasif.


Ia memberi peluang kepada anda untuk membentangkan diri sendiri dan untuk menanggapi penulisan persuasif orang lain supaya anda boleh membuat keputusan, untuk diri sendiri, apa yang membuat sekeping tulisan yang berkesan.

Comments

Popular posts from this blog

BDKO1103 Basic Interpersonal Communication -TERJEMAHAN MALAY (TOPIK 1 - TOPIK 10)

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 7

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 4