OUMH1203 English for Written Communication ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 6
Topik
6
Penulisan
Persuasif 78
6.1
Penetapan Penulisan Persuasif 79
6.1.1
Alasan dan Maksud Penulisan Persuasif 80
6.1.2
Jenis-jenis Proses Penyelesaian 80
6.1.3
Sumber Maklumat, dan Berkaitan dengan Argumen dan Keterangan
6.2
Strategi Persuasif 84
6.3
Proses Penyiasatan 86
6.4
Corak Organisasi Langsung dan Tidak Langsung 86
6.5
Suara dan Kredibiliti 87
Ringkasan
88
Mereka
Syarat 89
Rujukan
89
Topik
6 adalah mengenai persuasif menulis, satu bentuk tulisan yang
menetapkan untuk mempengaruhi atau mengubah persepsi atau pemikiran
seseorang tentang sesuatu. Ia juga dikenali sebagai esei argumentasi
yang menggunakan logik dan alasan untuk menunjukkan bahawa idea
tertentu lebih sah daripada yang lain.
Topik
6 - Penulisan Persuasif
PENGENALAN
Dalam
topik terdahulu, kami mempelajari tentang esei argumentasi yang
menggunakan banyak kemahiran persuasif. Penulisan persuasif adalah
jenis penulisan yang menyatakan mempengaruhi atau mengubah pemikiran
atau tindakan pembaca agar bersetuju dengan pendapat penulis. Jenis
penulisan ini sering ditemui dalam iklan di dunia nyata dan dalam
esei argumentasi di dunia akademik. Ia menggunakan logik dan alasan
untuk menunjukkan bahawa satu idea lebih sah dan benar berbanding
yang lain. Ia cuba meyakinkan pembaca untuk mengambil pandangan
tertentu atau mengambil tindakan tertentu. Esei persuasif menggunakan
penalaran bunyi dan memberikan bukti dengan menyatakan fakta,
memberikan alasan yang logik, mengutip contoh dan mengutip pakar.
Terdapat juga usaha yang sengaja untuk mengelakkan kesalahan logik
yang ditonjolkan dalam Topik 4.
SUSUNAN
PENERANGAN PERSULIRAN
Jika
anda ingin menulis esei persuasif, strukturkan tulisan anda seperti
berikut.
Pengenalan
Mulakan
dengan menerangkan perkara pokok. Kadang-kadang, pembaca anda mungkin
tidak mempunyai maklumat latar belakang untuk memahami apa yang
melibatkan perkara tersebut. Penjelasan yang jelas akan membantu
mereka memahami apa isu iniBadan - Konsesi / Penolakan dan
mempersiapkan mereka untuk sebarang pernyataan yang mungkin anda buat
nanti.
Badan
- Pernyataan
Dakwaan
ialah apabila penulis memberikan pendapat tertentu kepada pembaca.
Selepas menyatakan isu atau perkara, anda harus jelas menyatakan
pendirian anda, biasanya dalam topik topik. Ini akan membantu para
pembaca anda tahu sisi mana anda berada atau pendirian yang anda
ingin ambil. Pada peringkat ini, adalah penting untuk tidak terdengar
terlalu agresif.
Peringkat
penting seterusnya ialah konsesi atau penolakan. Anda harus
membincangkan pendapat lain selain anda sendiri. Kegagalan melakukan
ini akan membawa pembaca untuk berfikir bahawa anda tidak dimaklumkan
dengan baik atau bahawa anda mungkin cuba menutup sesuatu. Ingat
untuk tidak membesar-besarkan atau memesongkan pandangan orang lain.
Sebutkan apa yang mereka tidak mempertahankannya.
Badan
- Bukti
Peringkat
seterusnya, yang membentuk sebahagian besar penulisan, adalah bukti.
Dalam esei argumentasi, ini memerlukan bukti untuk dibentangkan. Ini
boleh dilakukan secara induktif atau deduktif menggunakan contoh,
fakta dan pemerhatian. Lebih baik mengemukakan bukti dalam
peningkatan kekuatan, yang bermaksud menyimpan hujah terbaik untuk
terakhir atau penutupan anda.
Kesimpulannya
Anda
perlu menegaskan semula ayat topik pada tahap ini untuk menekankan
dakwaan tersebut. Cuba untuk meletakkannya dalam perspektif yang
berbeza dan jangan lupa memperkenalkan hujah baru pada masa ini.
Kesimpulannya perlu dilihat sebagai menggambar segala-galanya
bersama-sama dengan jelas supaya meninggalkan kesan yang kuat pada
pembaca anda.
Sebab
dan Maksud Penulisan Persuasif
Terdapat,
sebenarnya, banyak sebab dan tujuan untuk menulis persuasif. Alasan
pertama adalah mempengaruhi atau mengubah pemikiran dan tindakan
pembaca anda. Melalui tulisan anda, anda mahu orang ramai percaya apa
yang anda katakan, ingat apa yang anda telah menulis dan mengambil
tindakan yang sesuai berdasarkan kerja bertulis anda. Betapa
meyakinkan anda membantah mata anda dalam tulisan anda akan
menentukan sama ada dokumen anda berfungsi atau tidak. Untuk berjaya,
anda perlu merayu kepada pembaca anda tentang sebab, emosi dan watak
yang baik.
Jenis-jenis
Proses Penyelesaian
Terdapat
dua jenis proses penaakulan, iaitu induksi dan pemotongan. Penalaran
deduktif memperkenalkan prinsip umum atau premis dan menarik
kesimpulan khusus daripadanya. Contoh di bawah menggambarkan jenis
penaakulan ini:
Semua
orang yang minum minuman keras membahayakan kesihatan mereka. (Premis
utama)
Rakan
baik saya, John, minuman.
Oleh
itu, kawan saya membahayakan kesihatannya. (Kesimpulan)
Apa
pendapat kamu? Adakah hujah kuat? Anda perlu menyokong tuntutan anda
dengan bukti, dan anda mungkin merasa sukar untuk memberikan
keterangan ini atau membuktikan hubungan antara John minum dengan
kesihatannya.
Bukti
yang anda ingin pertimbangkan yang boleh memberi sokongan kepada
hujah anda termasuk:
Sejarah
ahli keluarga yang minum dan menderita sakit; dan
Statistik
orang yang telah meninggal kerana minum.
Penalaran
induktif, sebaliknya, menyokong kesimpulan umum dengan melihat
pada
fakta atau bukti tertentu. Sebagai contoh:
Rakan
saya, John, minuman.
Apabila
John minum, dia menjadi ganas, marah dan kehilangan sabar. Dia
bertengkar dan berkelahi dengan isterinya dan memecahkan
perkara-perkara di dalam rumah. Dia menghabiskan banyak wang untuk
minuman keras dan sedang dalam hutang.
Oleh
itu, kawan saya membahayakan kesihatannya. (Kesimpulan)
Bukti
lain yang mungkin anda ingin pertimbangkan untuk menggunakan untuk
memberi sokongan kepada hujah-hujah anda:
Statistik
mabuk alkohol;
Beberapa
bentuk pernyataan oleh doktor / penyelidik;
Kos
kewangan; dan
Sejarah
kesan buruk minum pada ahli keluarga.
Pada
dasarnya, sama ada penalaran induktif atau deduktif, anda perlu
merayu kepada pembaca anda tentang perasaan, emosi dan watak yang
baik untuk memujuk dan memenanginya.
Rayuan
terhadap Sebab
Argumen
dalam konteks ini bukanlah pertarungan fizikal atau persaingan yang
menjerit, tetapi rayuan kepada perasaan seseorang itu sebabnya. Ia
adalah tindakan yang sadar dan sengaja, menggunakan logik untuk
membuat orang lain bersetuju dengan anda. Anda harus ingat bahawa
terdapat sekurang-kurangnya dua pihak untuk setiap isu. Jangan
tinggalkan pembaca anda selepas menulis sahaja mengenai pihak anda.
Untuk
memujuk orang lain, anda perlu jelas tentang pendirian anda sendiri
mengenai isu yang anda tulis. Bagaimana anda dapat meyakinkan orang
lain jika anda sendiri tidak jelas di sebelah mana anda berada?
Sebagai
contoh:
Sekiranya
kawan saya, John, berhenti minum? Kedudukan: Ya.
Tanya
soalan anda sendiri:
Adakah
terdapat bukti yang mencukupi?
Adakah
bukti saya boleh dipercayai?
Adakah
andaian yang saya gunakan dalam hujah hujah saya?
Apabila
saya membuat tuntutan, adakah kesimpulannya mengikut logik?
Rayuan
terhadap Emosi
Walaupun
menarik perhatian adalah cara yang bagus untuk memujuk orang lain,
ada cara lain untuk melakukannya, iaitu dengan membangkitkan emosi
mereka. Ini boleh dilakukan dengan membuat imej yang jelas di kepala
mereka.
Sebagai
contoh, kanak-kanak melukis gambaran mental apabila dia merayu kepada
bapanya untuk berhenti merokok:
"Saya
masih ingat apabila datuk meninggal dunia akibat kanser paru-paru.
Saya melihat anda menangis untuk pertama kalinya, Daddy. Saya ingat
mendengar anda berjanji Mummy anda tidak akan merokok lagi. ‰
Penalaran
induktif, sebaliknya, menyokong kesimpulan umum dengan melihat
pada
fakta atau bukti tertentu. Sebagai contoh:
Rakan
saya, John, minuman.
Apabila
John minum, dia menjadi ganas, marah dan kehilangan sabar. Dia
bertengkar dan berkelahi dengan isterinya dan memecahkan
perkara-perkara di dalam rumah. Dia menghabiskan banyak wang untuk
minuman keras dan sedang dalam hutang.
Oleh
itu, kawan saya membahayakan kesihatannya. (Kesimpulan)
Bukti
lain yang mungkin anda ingin pertimbangkan untuk menggunakan untuk
memberi sokongan kepada hujah-hujah anda:
Statistik
mabuk alkohol;
Beberapa
bentuk pernyataan oleh doktor / penyelidik;
Kos
kewangan; dan
Sejarah
kesan buruk minum pada ahli keluarga.
Pada
dasarnya, sama ada penalaran induktif atau deduktif, anda perlu
merayu kepada pembaca anda tentang perasaan, emosi dan watak yang
baik untuk memujuk dan memenanginya.
Rayuan
terhadap Sebab
Argumen
dalam konteks ini bukanlah pertarungan fizikal atau persaingan yang
menjerit, tetapi rayuan kepada perasaan seseorang itu sebabnya. Ia
adalah tindakan yang sadar dan sengaja, menggunakan logik untuk
membuat orang lain bersetuju dengan anda. Anda harus ingat bahawa
terdapat sekurang-kurangnya dua pihak untuk setiap isu. Jangan
tinggalkan pembaca anda selepas menulis sahaja mengenai pihak anda.
Untuk
memujuk orang lain, anda perlu jelas tentang pendirian anda sendiri
mengenai isu yang anda tulis. Bagaimana anda dapat meyakinkan orang
lain jika anda sendiri tidak jelas di sebelah mana anda berada?
Sebagai
contoh:
Sekiranya
kawan saya, John, berhenti minum? Kedudukan: Ya.
Tanya
soalan anda sendiri:
Adakah
terdapat bukti yang mencukupi?
Adakah
bukti saya boleh dipercayai?
Adakah
andaian yang saya gunakan dalam hujah hujah saya?
Apabila
saya membuat tuntutan, adakah kesimpulannya mengikut logik?
Rayuan
terhadap Emosi
Walaupun
menarik perhatian adalah cara yang bagus untuk memujuk orang lain,
ada cara lain untuk melakukannya, iaitu dengan membangkitkan emosi
mereka. Ini boleh dilakukan dengan membuat imej yang jelas di kepala
mereka.
Sebagai
contoh, kanak-kanak melukis gambaran mental apabila dia merayu kepada
bapanya untuk berhenti merokok:
"Saya
masih ingat apabila datuk meninggal dunia akibat kanser paru-paru.
Saya melihat anda menangis untuk pertama kalinya, Daddy. Saya ingat
mendengar anda berjanji Mummy anda tidak akan merokok lagi. ‰
Walau
bagaimanapun, ingatlah untuk berhati-hati apabila anda menggunakan
daya tarikan emosi, terutamanya jika anda menggunakannya pada rakan
atau kerabat dekat. Anda harus memastikan bahawa anda menggunakannya
dalam erti "sebenar ‰. Jangan gunakan rayuan emosi sebagai
pengganti rayuan yang logik dan / atau etika. Cuba untuk tidak
menggunakan stereotaip atau memanipulasi ketakutan emosi hanya untuk
mendapatkan reaksi automatik dari seseorang. Anda mungkin kecewa atau
menyakiti pembaca anda jika anda menggunakan bahasa atau contoh yang
berisiko emosi yang mempunyai kecenderungan untuk mencipta rasa tidak
enak atau kebencian dalam pembaca.
Rayuan
Kepada Keperibadian / Watak Baik
Contoh
terakhir adalah rayuan kepada etika. Rayuan terhadap tingkah laku
yang baik atau etika boleh berlaku di beberapa peringkat dalam hujah
dan berdasarkan jawapan kepada soalan-soalan berikut:
Adakah
anda cukup munasabah untuk mendengar, berkompromi dan mengakui sudut
pandang?
Adakah
anda bersedia untuk mendengar dan membuat alasan dengan seseorang?
Adakah
anda mempunyai kuasa atau kuasa untuk menentukan keputusan anda?
Adakah
anda seorang yang beretika / moral?
Rayuan
moral / etika ini hanya berfungsi jika persepsi pembaca anda tentang
anda, penulis, adalah baik. Dengan kata lain, jika pembaca percaya
kepada anda sebagai penulis, mereka lebih cenderung menerima hujah
anda. Rayuan jenis ini boleh menjadi cara paling kuat bagi anda untuk
memenangi pembaca anda. Pengkelasan dan contoh lanjut boleh didapati
dalam sub-topik 6.3: "Proses Penyelesaian ‰.
Sumber
Maklumat, dan Berkaitan dengan Argumen dan Keterangan
Ingat
bahawa tujuan penulisan persuasif adalah untuk menegaskan pendapat
yang anda akan mempertahankan dan menawarkan bukti sokongan (data)
untuk meyakinkan pembaca untuk bersetuju dengan anda. Anda mesti
memastikan bahawa bukti anda adalah meyakinkan.
Tanya
sendiri soalan berikut:
Adakah
anda mempunyai cukup bukti untuk membentangkan kes anda?
Adakah
bukti yang boleh dipercayai? Adakah ia datang dari sumber yang boleh
dipercayai, bermaklumat dan sah?
Adakah
bukti boleh dibuktikan? (Bolehkah anda menguatkannya melalui sumber
selain daripada anda sendiri?)
Mendapat
bukti adalah unsur pertama hujah yang baik. Anda HARUS mempunyai
bukti yang sah, boleh dipercayai, mencukupi, boleh dipercayai dan
boleh disahkan.
Elemen
seterusnya adalah merayu kepada pihak berkuasa. Jika anda ingin
mengesahkan sesuatu atau seseorang yang berwibawa, anda mesti
mempertimbangkan elemen berikut:
Adakah
orang mempersoalkan kewibawaan anda mengenai subjek tertentu?
Adakah
pendapat pakar anda semasa atau terkini?
Adakah
rakan anda menerima dan menghormati pendapat anda?
Adakah
nasihat pakar anda bebas daripada berat sebelah?
Elemen
terakhir adalah statistik yang betul. Anda harus sentiasa ingat
bahawa apabila anda menggunakan fakta, data dan statistik apa-apa
jenis, anda perlu menggunakannya secara beretika dan tepat. Cuba
untuk menjadi objektif yang mungkin. Mempunyai sampel yang mewakili
dan tidak berat sebelah. Mempunyai statistik yang betul ditabulasi
dan melihat bahawa mereka tidak diambil dari konteks.
Ingat
bahawa apabila anda memetik sumber, anda mesti mengutipnya dalam
konteks, tidak pernah keluar daripada konteks. JANGAN menukar
kandungan agar sesuai dengan kes anda. Gunakan penilaian anda
sendiri, yang hanya sepadan dengan pengetahuan yang anda miliki pada
masa yang diberikan. Perhatikan bahawa sokongan selebriti sesuatu
produk tidak sama dengan pendapat ahli, kecuali selebriti itu
benar-benar menggunakan produk yang dia dukung.
STRATEGI
PERSULIRAN
Memahami
strategi persuasif dapat membantu anda dalam dua cara yang sangat
penting:
Menjauhkan
strategi membantu anda menganalisis strategi yang digunakan oleh
orang lain untuk memujuk anda. Dengan cara ini, anda boleh melindungi
diri sendiri, sebagai contoh, apabila pemasar yang tidak beretika
cuba memanfaatkan anda.
Menjauhkan
strategi membantu anda memilih cara yang paling berkesan untuk
meyakinkan pembaca anda.
Jika
anda ingin menjadi penulis yang meyakinkan, anda mesti merancang
strategi yang digunakan untuk mendapatkan sokongan pembaca untuk
tindakan yang anda cadangkan dan kedudukan yang anda sertai. Strategi
persuasif yang mungkin termasuk:
Menekankan
Kebaikan Pembaca
Terangkan
kepada pembaca bagaimana mereka akan mendapat faedah daripada
melakukan tindakan, mengambil kedudukan atau membeli produk yang
disyorkan. Jika pembaca yang disasarkan adalah ahli organisasi, anda
boleh cuba menekankan objektif organisasi dan keperluan pertumbuhan.
Mengatasi
Kebimbangan Pembaca
Ia
sentiasa menjadi strategi yang baik untuk mencuba dan meramalkan apa
jawapan atau kebimbangan para pembaca supaya anda boleh mengatasi
sebarang pemikiran negatif atau hujah yang mungkin timbul dalam
fikiran mereka.
Menunjukkan
Reasoning Bunyi
Penaak
bunyi adalah senjata terbaik anda. Dalam banyak kes, ia tidak
mencukupi untuk hanya mengenal pasti manfaat mengambil kedudukan atau
tindakan. Anda perlu meyakinkan pembaca bahawa keputusan atau
tindakan yang disyorkan sebenarnya akan membawa manfaat dan
menjelaskan mengapa, misalnya, komputer baru akan mengurangkan kos
kerana /; pengubahsuaian buku yang disyorkan akan meningkatkan jualan
kerana /
Membentangkan
Bukti Yang Boleh Dipercayai
Bukti
yang boleh dipercayai adalah jenis pembaca bukti yang sanggup
menerima. Apa yang boleh diterima bergantung kepada situasi. Sebagai
contoh, dalam banyak senario perniagaan, pemerhatian peribadi dan
anekdot oleh individu yang berpengetahuan diterima sebagai bukti yang
boleh dipercayai. Walau bagaimanapun, dalam bidang saintifik,
beberapa prosedur eksperimen diterima sebagai dipercayai, sedangkan
kebijaksanaan umum dan pemerhatian biasa tidak. Anda perlu
menggunakan akal fikiran untuk menentukan jenis bukti yang diperlukan
dalam keadaan apa.
PROSES
PENGHASILAN
Untuk
mempunyai keyakinan terhadap penulis, pembaca mesti faham:
Tuntutan
Penulis
Inilah
kedudukan anda, sebagai penulis, mahu pembaca menerima.
Bukti
Bukti
terdiri daripada pemerhatian, fakta dan maklumat lain yang disediakan
untuk menyokong tuntutan tersebut.
The
Line of Reasoning
Barisan
penaakulan adalah pautan yang menghubungkan antara tuntutan dan
keterangan - alasan yang diberikan untuk mempercayai bahawa bukti
membuktikan tuntutan itu.
Terdapat
dua jenis asas atau proses penalaran: potongan dan induksi, seperti
yang dinyatakan sebelum ini dalam sub-seksyen 6.1.2.
GALAKAN
LANGSUNG DAN TIDAK LANGSUNG ORGANISASI
Perenggan
berikut akan melihat corak organisasi langsung dan tidak langsung:
Penganjuran
Buat Tanggapan Positif
Ia
bukan sahaja pelbagai dan jumlah maklumat yang penting dalam
komunikasi, tetapi juga cara pembaca memproses maklumat tersebut.
Sebagai penulis yang meyakinkan, anda perlu memilih dengan teliti
corak organisasi yang sesuai dengan tujuan anda. Anda juga mesti
memastikan bahawa semua bahagian bahagian persuasif anda sesuai
dengan ketat.
Corak
Organisasi Langsung
Dalam
corak organisasi langsung, anda menyatakan titik utama anda terlebih
dahulu. (Bukti dan maklumat berkaitan lain diberikan selepas itu).
Contohnya, jika anda ingin mengesyorkan bahawa syarikat membuat
pembelian tertentu, anda bermula dengan cadangan dan mengemukakan
hujah yang menyokong pembelian.
Corak
organisasi langsung berfungsi dengan baik apabila anda mencadangkan
suatu tindakan tindakan atau membentangkan analisis yang anda
harapkan pembaca anda untuk melihat dengan baik.
Corak
Organisasi Tidak Langsung
Pola
organisasi tidak langsung menunda pernyataan garis bawah sehingga
semua bukti dan maklumat yang berkaitan telah dikemukakan. Anda
mula-mula membincangkan keadaan; kemudian buat cadangan anda selepas
menyampaikan hujah anda. Dengan menggunakan corak tidak langsung,
anda menyediakan pembaca untuk cadangan yang akan dibuat. Corak ini
sangat berguna apabila anda menyampaikan maklumat yang mungkin
dilihat oleh pembaca anda sebagai mengancam kerana ia mengurangkan
risiko untuk mencetuskan tindak balas negatif awal pembaca.
Bagaimanapun, ia boleh menggagalkan sesetengah pembaca yang mungkin
ingin mengetahui "garis bawah ‰ dengan cepat.
VOICE
AND CREDIBILITY
Suara,
dalam konteks komunikasi bertulis, bermaksud: "Siapa saya
sebagai seorang penulis? Adakah saya mewakili orang lain atau saya
mengambil peranan lain? ‰ Adalah baik untuk menjadi diri sendiri
apabila anda menulis. Bersikap ikhlas apabila anda cuba memujuk orang
lain atau memenangkannya di sebelah anda. Orang akan menerima anda
kerana "anda ‰ kerana mereka tahu bahawa anda boleh dipercayai
dan boleh dipercayai.
Pertimbangkan
Proses Penentu dan Jenis Penaakulan
Anda
perlu mempertimbangkan bagaimana anda membuat sesuatu dalam tulisan
anda. Ini bermakna anda harus merenungkan apa, kapan, dan bagaimana
untuk mengatakan sesuatu. Penyiasatan ialah proses yang memerlukan
masa dan ketekunan. Bagaimanakah anda membantah atau mengemukakan
pendapat anda kepada para pembaca? Anda boleh melakukan ini dengan
menggunakan kaedah potongan atau induksi (rujuk 6.1.2).
Memilih
Suara yang sesuai
Suara
yang anda pilih adalah elemen penting dalam strategi persuasif anda;
ia mewakili kedua-dua peranan yang anda berikan kepada diri anda dan
peranan yang diberikan kepada pembaca anda. Sebagai contoh, jika anda
ingin menulis untuk rakan sebaya anda tetapi menganggap suara pihak
berkuasa unggul, pembaca anda mungkin membenci peranan tersirat
mereka sebagai inferiors. Jika pembaca bertindak balas dengan suara
anda secara negatif, mereka tidak akan menerima mesej anda secara
terbuka.
Mewujudkan
Kredibiliti
Kredibiliti
anda adalah kepercayaan pembaca anda mengenai sama ada anda adalah
sumber maklumat dan ide yang baik. Apabila orang percaya anda boleh
dipercayai, mereka lebih cenderung menerima perkara yang anda
katakan. Sekiranya orang tidak mendapati anda berwibawa, mereka
mungkin menolak untuk mempertimbangkan idea anda secara serius, tidak
kira bagaimana anda membayangkan kes anda.
RINGKASAN
Topik
ini mendefinisikan penulisan persuasif berbanding dengan bentuk
penulisan lain.
Ia
juga membentangkan "dos dan derma ‰ menulis persuasif dan
memberikan anda contoh-contoh dalam menjelaskan kedudukan,
menyediakan hujah dan menganjurkan laporan atau artikel bertulis yang
persuasif.
Ia
memberi peluang kepada anda untuk membentangkan diri sendiri dan
untuk menanggapi penulisan persuasif orang lain supaya anda boleh
membuat keputusan, untuk diri sendiri, apa yang membuat sekeping
tulisan yang berkesan.
Comments
Post a Comment