OUMH1203 English for Written Communication ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 10

Topik 10

Penulisan Kerjasama 149
Peringkat dalam Penulisan Kerjasama 149
Peringkat Penciptaan 150
Peringkat Draf 151
Peringkat Penyemakan 151
Komunikasi Pasukan 152
Pengurusan Pasukan 153
Analisis Pasukan dan Analisis Pasukan 153
Pengurusan Masa, Menulis dan Dokumen 154
Menguruskan Projek Menulis Kerjasama 155
Amalan Menulis Arahan Langkah demi Langkah 156
Pengurusan Konflik 157
Praktik Menulis Kerjasama ais dan Berkaitan 158
Matters untuk Pertimbangkan Ringkasan 160
Mereka Syarat 160
Rujukan 160

Topik 10 memberi tumpuan kepada penulisan kerjasama. Matlamat dalam penulisan kolaboratif adalah untuk membuat anda bekerja dalam kumpulan, berkongsi dokumen bertulis, menulis draf dan membuat pindaan atau perubahan untuk memperbaiki sekeping tulisan.

Rajah 10.1: Tiga peringkat penulisan kerjasama

Peringkat Penciptaan
Di peringkat ciptaan, pelajar terlibat dalam perbincangan awal idea-idea dan pendekatan menggunakan strategi berikut: • perkongsian nota dan perdebatan awal.

Dalam strategi perkongsian nota, pelajar bercakap tentang topik dengan berkongsi nota. Mereka boleh menjual bahan dengan orang lain.

Sebaliknya, pelajar menggunakan perdebatan strategi awal mengenai idea atau topik sebagai persediaan untuk menulis kertas kerja. Ahli kumpulan mengumpul maklumat sokongan untuk kedudukan mereka, yang kemudiannya menjadi bahan yang dikongsi untuk kertas kumpulan.

Peringkat Draf
Terdapat tiga model dalam peringkat penggubalan, iaitu:

Model Chunk
Model "potong" hanya membahagikan penulisan sesuatu projek ke bahagian, dengan setiap pelajar menulis satu bahagian. Kelebihan model ini ialah semua orang mengambil bahagian, tetapi bahaya adalah bahawa ini boleh mengakibatkan kertas yang tidak masuk akal. Untuk mengelakkan perangkap ini, semua ahli kumpulan perlu mengetahui bahagian atau bahagian yang hendak ditulis, seperti pengenalan, kesimpulan dan peralihannya.

Model Blended
Model "dicampur ‰ hanya berfungsi jika pelajar mempunyai masa yang cukup untuk bekerja bersama. Mereka perlu hadir di tempat yang sama pada masa yang sama dan membincangkan setiap aspek kertas.

Model Pengkompil
Dalam model "compiler ‰, setiap ahli kumpulan melakukan keseluruhan tugasan. Setiap kerja ahli dinilai oleh seluruh kumpulan dan bahagian terbaik akan dipilih untuk membuat draf akhir.

Peringkat Penyemakan
Akhirnya, dalam peringkat semakan, ahli-ahli kumpulan perlu menyemak semula kertas itu apabila draf itu selesai. Berikut adalah beberapa cara untuk melaksanakan tugas ini:
Ahli kumpulan boleh menyemak semula satu draf lain.
Penulis terbaik kumpulan boleh menjadi editor utama draf.
Ahli kumpulan lain boleh memberi komen atau cadangan.

KOMUNIKASI TEAM
Pasukan penulisan yang berkesan tahu mengapa mereka wujud dan apa yang mereka ingin capai. Mereka tahu tanggungjawab, sumber, kekuatan dan kelemahan mereka. Mereka tahu bagaimana untuk berkomunikasi dengan baik. Beberapa ciri komunikasi pasukan yang berkesan disenaraikan dalam Rajah 10.2:


Rajah 10.2: Ciri komunikasi pasukan yang berkesan

Bagaimanapun, kolaborasi bukanlah masalah tersendiri yang kadang-kadang timbul dan membawa hasil negatif. Masalah seperti itu termasuk:
Rundingan tidak memuaskan;
Bukan pengakuan idea / pendapat;
Penyuntingan yang lebih bersemangat;
Tarikh akhir / penghantaran tidak dijawab; dan
Bukan pemahaman tentang hal perkara.


PENGURUSAN PASUKAN
Selain daripada komunikasi yang efektif dalam satu pasukan, terdapat juga aspek lain yang perlu dipertimbangkan, seperti pembinaan pasukan dan analisis tugas.

Analisis Pasukan dan Analisis Pasukan
Pelajar yang bekerja pada projek biasanya menghabiskan banyak masa bersama dan pada satu ketika mungkin diminta untuk meletakkan sasaran pasukan di depan mereka sendiri. Oleh itu, mereka perlu berusaha sedar untuk mengetahui lebih banyak tentang satu sama lain. Mempraktikkan demokrasi adalah satu lagi aspek membina pasukan. Setiap ahli perlu diberi peluang untuk bercakap, dan rasa hormat mesti ditunjukkan untuk setiap idea atau pendapat masing-masing.

Lebih banyak tenaga kreatif serta produk berkualiti yang lebih baik akan muncul hasil daripada kerja berpasukan. Di samping itu, pelajar yang bekerja sebagai satu pasukan memaksimumkan penggunaan sumber dan meningkatkan profil mereka. Penggunaan teknologi juga boleh membantu memastikan produk mereka menjadi lebih berkualiti.

Kumpulan mesti menganalisis tugas yang perlu dilakukan supaya setiap ahli mempunyai tafsiran yang sama. Mereka harus mempertimbangkan soalan-soalan utama untuk dijawab mengenai projek penulisan. Objektifnya adalah untuk menyelesaikan masalah yang berkaitan supaya tugasan itu dapat diselesaikan tepat pada waktunya.

154 € TOPIC 10 COLLABORATIVE WRITING


Pengurusan Masa, Menulis dan Dokumen
Pengurusan masa, tulisan dan dokumen yang baik adalah penting dalam penulisan kolaboratif.

Keutamaan pertama anda sebagai ahli pasukan mestilah memenuhi tarikh akhir atau tepat pada masanya. Anda mesti ketat tentang pengurusan masa.

Deadlines akan menjejaskan tugas penulisan kumpulan secara berterusan kerana kumpulan bukan sahaja perlu mencari masa yang sama untuk berkumpul tetapi juga memastikan setiap bahagian projek dapat dicapai dalam jangka masa yang munasabah.

Tugas penting seterusnya adalah untuk menguruskan penulisan, di mana untuk memulakan dan perkara yang perlu disertakan dalam kandungan. Untuk memastikan penulisan mengikut jadual, adalah idea yang baik untuk menyiarkan carta atau graf besar pada papan pengumuman, memaparkan kedua-dua nama bahagian yang akan disiapkan, anggaran tarikh siap dan nama ahli atau individu yang sepatutnya untuk melakukan tugas itu. Apabila setiap tugas selesai, ia boleh dibayangi; semua orang boleh melihat sekilas bagaimana kerja sedang berjalan. Idea alternatif adalah untuk menyiarkan bahagian karya itu sendiri, menggunakan format format papan cerita.

Tugas penulisan hendaklah dibahagikan kepada bahagian. Kumpulan kemudiannya boleh menentukan mana individu atau pasukan akan bekerja di bahagian mana dan merancang berapa lama setiap aktiviti perlu diambil. Cara paling mudah untuk melakukan ini adalah membuat garis besar dokumen atau langkah-langkah dalam proses penulisan. Pendekatan ini kemudian digunakan untuk membahagikan tugas-tugas tersebut. Apabila ahli kumpulan telah mengenal pasti kerja yang perlu dilakukan, mereka mesti membuat keputusan mengenai perkara berikut:

Kumpulan berbanding Kerja Individu
Ahli-ahli perlu memutuskan aktiviti-aktiviti yang perlu dilakukan sebagai satu kumpulan dan yang perlu dilakukan oleh individu. Jadilah realistik tentang jangkaan. Jangan buang masa kumpulan jika seseorang boleh melakukan tugas dengan baik. Bagaimanapun, jangan berikan individu ke tugas yang memerlukan persetujuan kumpulan setiap langkah.

Kesamaan Tugas
Setiap ahli kumpulan harus mempunyai jumlah kerja yang sama. Ini akan membantu kumpulan menyelesaikan tugas secepat mungkin dan memastikan keadilan. Sebelum bersetuju dengan tugasan individu, semak tugas sebagai kumpulan dan cuba menentukan berapa banyak masa setiap tugas akan diambil. Beberapa aktiviti akan lebih sukar daripada yang lain. Walaupun selepas menganggarkan kesukaran sesuatu tugas, mungkin diperlukan untuk menaksir ulang semula ketika projek itu berjalan dan menyesuaikan dengan sewajarnya.

Penggunaan Terbaik Kemahiran Individu
Berikan setiap usaha untuk memberikan tugasan yang tepat kepada orang yang betul. Memadankan kemahiran individu dengan pekerjaan yang menggunakan kemahiran tersebut. Untuk tujuan ini, tanyakan kepada ahli kumpulan untuk menyatakan kekuatan dan kelemahan mereka sendiri dalam pelbagai bidang kemahiran.

Akhir sekali, kita perlu tahu bagaimana untuk menguruskan dokumen kami secara berperingkat - langkah yang akan diambil, peraturan yang harus diikuti dan apa yang harus diedit atau tidak untuk diedit. Dalam projek penulisan yang besar, menjejaki dokumen itu sendiri boleh menjadi masalah, kedua-duanya pada permulaan apabila kerja itu tersebar dan kemudian apabila individu mula membuat semakan. Seringkali, penulis menyelesaikan sebanyak enam atau lapan semakan. Apabila ini berlaku, ia menjadi sukar untuk mengetahui jika semakan yang anda baca adalah yang terbaru. Oleh itu, penulis perlu mencari jalan untuk mengesan apa yang ditulis dalam setiap semakan.


MENGALAMI PROJEK PENYELENGGARAAN COLLABORATIF
Menulis dalam kumpulan memberikan cabaran yang unik. Individu mempunyai minat yang berbeza, latar belakang yang berbeza dan sikap yang berbeza terhadap penulisan. Rajah 10.3 menyenaraikan beberapa proses yang diperlukan untuk pengurusan pengalaman penulisan pasukan yang berkesan.

156 u TOPIC 10 COLLABORATIVE WRITING




Rajah 10.3: Proses yang diperlukan untuk pengurusan penulisan pasukan yang berkesan

AMAKAN MENGENAI ARAHAN LANGKAH LANGKAH-LANGKAH-LANGKAH
Arahan penulisan yang diberikan kepada kumpulan mestilah jelas dan tepat. Ahli-ahli perlu mengenali mereka sebelum memulakan projek. Adalah idea yang baik bagi kumpulan untuk membangunkan panduan gaya dan format pada permulaan projek penulisan. Kumpulan harus mempertimbangkan perkara berikut:
Panduan gaya apakah yang akan digunakan? Konvensyen ejaan mana?
Saiz apa sepadan dengan jenis font, margin dan tajuk?
Akankah singkatan dibenarkan dan jika ya, yang mana?
Istilah teknikal mana yang akan digunakan dan yang diperlukan untuk menentukan?
Adakah proses dijelaskan dalam bentuk titik atau bentuk perenggan?

PENGURUSAN KONFLIK
Konflik keperibadian, idea dan pendapat mungkin timbul ketika menulis dalam kumpulan. Kumpulan perlu menghadapi konflik ini dengan kesabaran dan pemahaman, dan memberi respons kepada mereka secara langsung.

Sekiranya terdapat percanggahan keperibadian antara anggota, anggota lain harus mengambil langkah-langkah untuk menyelesaikan konflik sebaik saja mereka menyadari bahwa ia ada. Mereka perlu mencari sumber masalah; apa isu itu, dari mana ia datang, yang memulakannya dan beberapa soalan lain yang berkaitan dengan masalah itu. Sebagai contoh, adakah seorang ahli kumpulan merasa terlalu sibuk? Adakah kredit untuk kerja yang lengkap diberikan secara tidak adil?

Pengurusan yang berhati-hati dalam mesyuarat kumpulan adalah penting untuk semua ahli untuk terus menerima idea-idea baru. Satu atau dua orang ahli tidak boleh dibenarkan mendominasi perbincangan kumpulan. Semua ahli mempunyai kedudukan yang sama dalam kumpulan dan harus diberikan setiap peluang untuk menyertai secara sukarela.

PRAKTIS PENULISAN KOLABORATIF DAN PERKHIDMATAN YANG BERKAITAN UNTUK MENGIKUTI
Pelajar perlu mempraktikkan kerja dalam kumpulan dan mereka perlu diberitahu mengenai peraturan yang mengatur tugasan. Mereka perlu tahu apa yang mereka sepatutnya lakukan. Aktiviti berikut adalah contoh projek kumpulan yang boleh dilakukan dalam kumpulan tiga atau empat pelajar.

Setelah mengatakan itu, ia pasti membantu untuk mempunyai manual dan format penulisan standard. Untuk menghasilkan projek / tugasan kumpulan yang baik, anda harus mempunyai manual pengguna siap. Garis panduan dalam manual mestilah jelas, mudah dan mudah difahami. Rajah 10.4 menggambarkan garis panduan yang perlu dipertimbangkan semasa menyediakan manual.


Rajah 10.4: Garis panduan untuk menyediakan manual

Di samping itu, terdapat beberapa kaedah umum untuk menulis. Sebagai contoh, tajuk filem, buku, rancangan TV dan majalah ditulis dalam huruf miring (Berita Harian); tajuk artikel individu, penyertaan atau lagu, dimasukkan dalam petikan (contohnya, "Kami adalah dunia ‰," Kami adalah pemimpin dan inovator dalam pembelajaran terbuka ‰). Kecuali untuk gelaran tersebut, pastikan huruf kapitalkan minimum. Gunakan tanda petikan untuk sebut harga pendek dan petikan blok untuk mereka yang melebihi tiga garisan panjang.

Menulis sebagai satu kumpulan, tidak begitu berbeza dengan menulis kertas. Langkah-langkah yang sama - meneliti, mensintesis, menganjurkan, menyediakan bahan-bahan dan persembahan. Walaupun garis panduan berikut sering merujuk kepada "penulisan ‰, mereka boleh dengan mudah diguna pakai oleh kumpulan yang projek utamanya adalah persembahan lisan dan bukannya kertas bertulis.

Seperti tugas lain, tulisan kerjasama cenderung mengambil sedikit masa daripada menulis sahaja. Setiap penulis mungkin mempunyai idea yang berbeza mengenai apa yang hendak ditulis, bagaimana menulis dan berapa banyak yang hendak ditulis. Ini boleh jadi isu. Sekiranya mungkin, kumpulan itu harus memberikan satu siri tarikh dan tarikh mesyuarat yang terperinci untuk mengelakkan seberapa banyak minit terakhir yang mungkin. Seperti tugas-tugas kumpulan lain, penulisan kolaboratif juga berpotensi untuk menjadi lebih tinggi daripada penulisan individu, kerana kelemahan dan kekurangan individu disemak oleh ahli pasukan dan semua kekuatan individu dikumpulkan bersama.
Pertimbangkan soalan-soalan berikut semasa anda merenungkan pengalaman anda secara bersama-sama menulis kertas topik dan bekerjasama dengan orang lain dalam talian:
Apa yang saya pelajari daripada projek ini?
Soalan-soalan yang saya ada mengenai penulisan kolaboratif?
Apakah strategi pembelajaran yang saya dapati berguna?
Apakah masalah yang saya hadapi?
Bagaimanakah mereka boleh diatasi pada masa akan datang?

RINGKASAN

Topik ini memperkenalkan pelajar kepada penulisan kolaboratif.
Ia menekankan kepentingan kemahiran komunikasi dalam penulisan kolaboratif dan mengkaji perbezaan tujuan dan proses antara penulisan individu dan pasukan.
Ia jelas menerangkan proses penulisan kolaboratif (peringkat penciptaan, peringkat penggubalan dan peringkat semakan), peraturan dan prosedur untuk projek, rancangan untuk menyelesaikan projek, dan pengurusan projek.



























Comments

Popular posts from this blog

BDKO1103 Basic Interpersonal Communication -TERJEMAHAN MALAY (TOPIK 1 - TOPIK 10)

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 7

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 4