OUMH1203 English for Written Communication ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 10
Topik
10
Penulisan
Kerjasama 149
Peringkat
dalam Penulisan Kerjasama 149
Peringkat
Penciptaan 150
Peringkat
Draf 151
Peringkat
Penyemakan 151
Komunikasi
Pasukan 152
Pengurusan
Pasukan 153
Analisis
Pasukan dan Analisis Pasukan 153
Pengurusan
Masa, Menulis dan Dokumen 154
Menguruskan
Projek Menulis Kerjasama 155
Amalan
Menulis Arahan Langkah demi Langkah 156
Pengurusan
Konflik 157
Praktik
Menulis Kerjasama ais dan Berkaitan 158
Matters
untuk Pertimbangkan Ringkasan 160
Mereka
Syarat 160
Rujukan
160
Topik
10 memberi tumpuan kepada penulisan kerjasama. Matlamat dalam
penulisan kolaboratif adalah untuk membuat anda bekerja dalam
kumpulan, berkongsi dokumen bertulis, menulis draf dan membuat
pindaan atau perubahan untuk memperbaiki sekeping tulisan.
Rajah
10.1: Tiga peringkat penulisan kerjasama
Peringkat
Penciptaan
Di
peringkat ciptaan, pelajar terlibat dalam perbincangan awal idea-idea
dan pendekatan menggunakan strategi berikut: • perkongsian nota dan
perdebatan awal.
Dalam
strategi perkongsian nota, pelajar bercakap tentang topik dengan
berkongsi nota. Mereka boleh menjual bahan dengan orang lain.
Sebaliknya,
pelajar menggunakan perdebatan strategi awal mengenai idea atau topik
sebagai persediaan untuk menulis kertas kerja. Ahli kumpulan
mengumpul maklumat sokongan untuk kedudukan mereka, yang kemudiannya
menjadi bahan yang dikongsi untuk kertas kumpulan.
Peringkat
Draf
Terdapat
tiga model dalam peringkat penggubalan, iaitu:
Model
Chunk
Model
"potong" hanya membahagikan penulisan sesuatu projek ke
bahagian, dengan setiap pelajar menulis satu bahagian. Kelebihan
model ini ialah semua orang mengambil bahagian, tetapi bahaya adalah
bahawa ini boleh mengakibatkan kertas yang tidak masuk akal. Untuk
mengelakkan perangkap ini, semua ahli kumpulan perlu mengetahui
bahagian atau bahagian yang hendak ditulis, seperti pengenalan,
kesimpulan dan peralihannya.
Model
Blended
Model
"dicampur ‰ hanya berfungsi jika pelajar mempunyai masa yang
cukup untuk bekerja bersama. Mereka perlu hadir di tempat yang sama
pada masa yang sama dan membincangkan setiap aspek kertas.
Model
Pengkompil
Dalam
model "compiler ‰, setiap ahli kumpulan melakukan keseluruhan
tugasan. Setiap kerja ahli dinilai oleh seluruh kumpulan dan bahagian
terbaik akan dipilih untuk membuat draf akhir.
Peringkat
Penyemakan
Akhirnya,
dalam peringkat semakan, ahli-ahli kumpulan perlu menyemak semula
kertas itu apabila draf itu selesai. Berikut adalah beberapa cara
untuk melaksanakan tugas ini:
Ahli
kumpulan boleh menyemak semula satu draf lain.
Penulis
terbaik kumpulan boleh menjadi editor utama draf.
Ahli
kumpulan lain boleh memberi komen atau cadangan.
KOMUNIKASI
TEAM
Pasukan
penulisan yang berkesan tahu mengapa mereka wujud dan apa yang mereka
ingin capai. Mereka tahu tanggungjawab, sumber, kekuatan dan
kelemahan mereka. Mereka tahu bagaimana untuk berkomunikasi dengan
baik. Beberapa ciri komunikasi pasukan yang berkesan disenaraikan
dalam Rajah 10.2:
Rajah
10.2: Ciri komunikasi pasukan yang berkesan
Bagaimanapun,
kolaborasi bukanlah masalah tersendiri yang kadang-kadang timbul dan
membawa hasil negatif. Masalah seperti itu termasuk:
Rundingan
tidak memuaskan;
Bukan
pengakuan idea / pendapat;
Penyuntingan
yang lebih bersemangat;
Tarikh
akhir / penghantaran tidak dijawab; dan
Bukan
pemahaman tentang hal perkara.
PENGURUSAN
PASUKAN
Selain
daripada komunikasi yang efektif dalam satu pasukan, terdapat juga
aspek lain yang perlu dipertimbangkan, seperti pembinaan pasukan dan
analisis tugas.
Analisis
Pasukan dan Analisis Pasukan
Pelajar
yang bekerja pada projek biasanya menghabiskan banyak masa bersama
dan pada satu ketika mungkin diminta untuk meletakkan sasaran pasukan
di depan mereka sendiri. Oleh itu, mereka perlu berusaha sedar untuk
mengetahui lebih banyak tentang satu sama lain. Mempraktikkan
demokrasi adalah satu lagi aspek membina pasukan. Setiap ahli perlu
diberi peluang untuk bercakap, dan rasa hormat mesti ditunjukkan
untuk setiap idea atau pendapat masing-masing.
Lebih
banyak tenaga kreatif serta produk berkualiti yang lebih baik akan
muncul hasil daripada kerja berpasukan. Di samping itu, pelajar yang
bekerja sebagai satu pasukan memaksimumkan penggunaan sumber dan
meningkatkan profil mereka. Penggunaan teknologi juga boleh membantu
memastikan produk mereka menjadi lebih berkualiti.
Kumpulan
mesti menganalisis tugas yang perlu dilakukan supaya setiap ahli
mempunyai tafsiran yang sama. Mereka harus mempertimbangkan
soalan-soalan utama untuk dijawab mengenai projek penulisan.
Objektifnya adalah untuk menyelesaikan masalah yang berkaitan supaya
tugasan itu dapat diselesaikan tepat pada waktunya.
154
€ TOPIC 10 COLLABORATIVE WRITING
Pengurusan
Masa, Menulis dan Dokumen
Pengurusan
masa, tulisan dan dokumen yang baik adalah penting dalam penulisan
kolaboratif.
Keutamaan
pertama anda sebagai ahli pasukan mestilah memenuhi tarikh akhir atau
tepat pada masanya. Anda mesti ketat tentang pengurusan masa.
Deadlines
akan menjejaskan tugas penulisan kumpulan secara berterusan kerana
kumpulan bukan sahaja perlu mencari masa yang sama untuk berkumpul
tetapi juga memastikan setiap bahagian projek dapat dicapai dalam
jangka masa yang munasabah.
Tugas
penting seterusnya adalah untuk menguruskan penulisan, di mana untuk
memulakan dan perkara yang perlu disertakan dalam kandungan. Untuk
memastikan penulisan mengikut jadual, adalah idea yang baik untuk
menyiarkan carta atau graf besar pada papan pengumuman, memaparkan
kedua-dua nama bahagian yang akan disiapkan, anggaran tarikh siap dan
nama ahli atau individu yang sepatutnya untuk melakukan tugas itu.
Apabila setiap tugas selesai, ia boleh dibayangi; semua orang boleh
melihat sekilas bagaimana kerja sedang berjalan. Idea alternatif
adalah untuk menyiarkan bahagian karya itu sendiri, menggunakan
format format papan cerita.
Tugas
penulisan hendaklah dibahagikan kepada bahagian. Kumpulan kemudiannya
boleh menentukan mana individu atau pasukan akan bekerja di bahagian
mana dan merancang berapa lama setiap aktiviti perlu diambil. Cara
paling mudah untuk melakukan ini adalah membuat garis besar dokumen
atau langkah-langkah dalam proses penulisan. Pendekatan ini kemudian
digunakan untuk membahagikan tugas-tugas tersebut. Apabila ahli
kumpulan telah mengenal pasti kerja yang perlu dilakukan, mereka
mesti membuat keputusan mengenai perkara berikut:
Kumpulan
berbanding Kerja Individu
Ahli-ahli
perlu memutuskan aktiviti-aktiviti yang perlu dilakukan sebagai satu
kumpulan dan yang perlu dilakukan oleh individu. Jadilah realistik
tentang jangkaan. Jangan buang masa kumpulan jika seseorang boleh
melakukan tugas dengan baik. Bagaimanapun, jangan berikan individu ke
tugas yang memerlukan persetujuan kumpulan setiap langkah.
Kesamaan
Tugas
Setiap
ahli kumpulan harus mempunyai jumlah kerja yang sama. Ini akan
membantu kumpulan menyelesaikan tugas secepat mungkin dan memastikan
keadilan. Sebelum bersetuju dengan tugasan individu, semak tugas
sebagai kumpulan dan cuba menentukan berapa banyak masa setiap tugas
akan diambil. Beberapa aktiviti akan lebih sukar daripada yang lain.
Walaupun selepas menganggarkan kesukaran sesuatu tugas, mungkin
diperlukan untuk menaksir ulang semula ketika projek itu berjalan dan
menyesuaikan dengan sewajarnya.
Penggunaan
Terbaik Kemahiran Individu
Berikan
setiap usaha untuk memberikan tugasan yang tepat kepada orang yang
betul. Memadankan kemahiran individu dengan pekerjaan yang
menggunakan kemahiran tersebut. Untuk tujuan ini, tanyakan kepada
ahli kumpulan untuk menyatakan kekuatan dan kelemahan mereka sendiri
dalam pelbagai bidang kemahiran.
Akhir
sekali, kita perlu tahu bagaimana untuk menguruskan dokumen kami
secara berperingkat - langkah yang akan diambil, peraturan yang harus
diikuti dan apa yang harus diedit atau tidak untuk diedit. Dalam
projek penulisan yang besar, menjejaki dokumen itu sendiri boleh
menjadi masalah, kedua-duanya pada permulaan apabila kerja itu
tersebar dan kemudian apabila individu mula membuat semakan.
Seringkali, penulis menyelesaikan sebanyak enam atau lapan semakan.
Apabila ini berlaku, ia menjadi sukar untuk mengetahui jika semakan
yang anda baca adalah yang terbaru. Oleh itu, penulis perlu mencari
jalan untuk mengesan apa yang ditulis dalam setiap semakan.
MENGALAMI
PROJEK PENYELENGGARAAN COLLABORATIF
Menulis
dalam kumpulan memberikan cabaran yang unik. Individu mempunyai minat
yang berbeza, latar belakang yang berbeza dan sikap yang berbeza
terhadap penulisan. Rajah 10.3 menyenaraikan beberapa proses yang
diperlukan untuk pengurusan pengalaman penulisan pasukan yang
berkesan.
156
u TOPIC 10 COLLABORATIVE WRITING
Rajah
10.3: Proses yang diperlukan untuk pengurusan penulisan pasukan yang
berkesan
AMAKAN
MENGENAI ARAHAN LANGKAH LANGKAH-LANGKAH-LANGKAH
Arahan
penulisan yang diberikan kepada kumpulan mestilah jelas dan tepat.
Ahli-ahli perlu mengenali mereka sebelum memulakan projek. Adalah
idea yang baik bagi kumpulan untuk membangunkan panduan gaya dan
format pada permulaan projek penulisan. Kumpulan harus
mempertimbangkan perkara berikut:
Panduan
gaya apakah yang akan digunakan? Konvensyen ejaan mana?
Saiz
apa sepadan dengan jenis font, margin dan tajuk?
Akankah
singkatan dibenarkan dan jika ya, yang mana?
Istilah
teknikal mana yang akan digunakan dan yang diperlukan untuk
menentukan?
Adakah
proses dijelaskan dalam bentuk titik atau bentuk perenggan?
PENGURUSAN
KONFLIK
Konflik
keperibadian, idea dan pendapat mungkin timbul ketika menulis dalam
kumpulan. Kumpulan perlu menghadapi konflik ini dengan kesabaran dan
pemahaman, dan memberi respons kepada mereka secara langsung.
Sekiranya
terdapat percanggahan keperibadian antara anggota, anggota lain harus
mengambil langkah-langkah untuk menyelesaikan konflik sebaik saja
mereka menyadari bahwa ia ada. Mereka perlu mencari sumber masalah;
apa isu itu, dari mana ia datang, yang memulakannya dan beberapa
soalan lain yang berkaitan dengan masalah itu. Sebagai contoh, adakah
seorang ahli kumpulan merasa terlalu sibuk? Adakah kredit untuk kerja
yang lengkap diberikan secara tidak adil?
Pengurusan
yang berhati-hati dalam mesyuarat kumpulan adalah penting untuk semua
ahli untuk terus menerima idea-idea baru. Satu atau dua orang ahli
tidak boleh dibenarkan mendominasi perbincangan kumpulan. Semua ahli
mempunyai kedudukan yang sama dalam kumpulan dan harus diberikan
setiap peluang untuk menyertai secara sukarela.
PRAKTIS
PENULISAN KOLABORATIF DAN PERKHIDMATAN YANG BERKAITAN UNTUK MENGIKUTI
Pelajar
perlu mempraktikkan kerja dalam kumpulan dan mereka perlu diberitahu
mengenai peraturan yang mengatur tugasan. Mereka perlu tahu apa yang
mereka sepatutnya lakukan. Aktiviti berikut adalah contoh projek
kumpulan yang boleh dilakukan dalam kumpulan tiga atau empat pelajar.
Setelah
mengatakan itu, ia pasti membantu untuk mempunyai manual dan format
penulisan standard. Untuk menghasilkan projek / tugasan kumpulan yang
baik, anda harus mempunyai manual pengguna siap. Garis panduan dalam
manual mestilah jelas, mudah dan mudah difahami. Rajah 10.4
menggambarkan garis panduan yang perlu dipertimbangkan semasa
menyediakan manual.
Rajah
10.4: Garis panduan untuk menyediakan manual
Di
samping itu, terdapat beberapa kaedah umum untuk menulis. Sebagai
contoh, tajuk filem, buku, rancangan TV dan majalah ditulis dalam
huruf miring (Berita Harian); tajuk artikel individu, penyertaan atau
lagu, dimasukkan dalam petikan (contohnya, "Kami adalah dunia
‰," Kami adalah pemimpin dan inovator dalam pembelajaran
terbuka ‰). Kecuali untuk gelaran tersebut, pastikan huruf
kapitalkan minimum. Gunakan tanda petikan untuk sebut harga pendek
dan petikan blok untuk mereka yang melebihi tiga garisan panjang.
Menulis
sebagai satu kumpulan, tidak begitu berbeza dengan menulis kertas.
Langkah-langkah yang sama - meneliti, mensintesis, menganjurkan,
menyediakan bahan-bahan dan persembahan. Walaupun garis panduan
berikut sering merujuk kepada "penulisan ‰, mereka boleh
dengan mudah diguna pakai oleh kumpulan yang projek utamanya adalah
persembahan lisan dan bukannya kertas bertulis.
Seperti
tugas lain, tulisan kerjasama cenderung mengambil sedikit masa
daripada menulis sahaja. Setiap penulis mungkin mempunyai idea yang
berbeza mengenai apa yang hendak ditulis, bagaimana menulis dan
berapa banyak yang hendak ditulis. Ini boleh jadi isu. Sekiranya
mungkin, kumpulan itu harus memberikan satu siri tarikh dan tarikh
mesyuarat yang terperinci untuk mengelakkan seberapa banyak minit
terakhir yang mungkin. Seperti tugas-tugas kumpulan lain, penulisan
kolaboratif juga berpotensi untuk menjadi lebih tinggi daripada
penulisan individu, kerana kelemahan dan kekurangan individu disemak
oleh ahli pasukan dan semua kekuatan individu dikumpulkan bersama.
Pertimbangkan
soalan-soalan berikut semasa anda merenungkan pengalaman anda secara
bersama-sama menulis kertas topik dan bekerjasama dengan orang lain
dalam talian:
Apa
yang saya pelajari daripada projek ini?
Soalan-soalan
yang saya ada mengenai penulisan kolaboratif?
Apakah
strategi pembelajaran yang saya dapati berguna?
Apakah
masalah yang saya hadapi?
Bagaimanakah
mereka boleh diatasi pada masa akan datang?
RINGKASAN
Topik
ini memperkenalkan pelajar kepada penulisan kolaboratif.
Ia
menekankan kepentingan kemahiran komunikasi dalam penulisan
kolaboratif dan mengkaji perbezaan tujuan dan proses antara penulisan
individu dan pasukan.
Ia
jelas menerangkan proses penulisan kolaboratif (peringkat penciptaan,
peringkat penggubalan dan peringkat semakan), peraturan dan prosedur
untuk projek, rancangan untuk menyelesaikan projek, dan pengurusan
projek.
Comments
Post a Comment