OUMH1203 English for Written Communication ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 5
Topik
5
Mengatasi
Esei 64
5.1
Menulis Perenggan 65
5.2
Menangani Soalan-soalan Essay 67
5.3
Penulisan Kreatif 68
5.4
Bibliografi dan Plagiarisme 69
5.4.1
Arief 69
5.4.2
Plagiarisme 72
5.5
Penapisan untuk Sumber Berguna 73
5.6
Menghuraikan Data Visual 73
Ringkasan
75
Mereka
Syarat 76
Rujukan
76
Topik
5 adalah menangani esei. Ia bercakap tentang pelbagai perkara yang
berkaitan dengan penulisan karangan, dari mengembangkan ayat-ayat ke
struktur esei dan bibliografi menulis. Ia juga menyentuh plagiarisme
dan menafsirkan data visual.
Topik
5 - Mengatasi Esei
PENGENALAN
Dalam
topik yang lebih awal, kami memperkenalkan anda kepada genre esei dan
esei, dan menjelaskan bagaimana merancang untuk esei yang baik. Dalam
topik ini, anda akan diperkenalkan kepada teknik yang akan membantu
anda mengendalikan penulisan esei dengan lebih baik. Anda akan
melihat bagaimana perenggan dikembangkan dan mempelajari pelbagai
teknik yang boleh digunakan untuk membangunkan perenggan. Walaupun
topik terdahulu menonjolkan banyak peraturan dan struktur yang
terdapat dalam pelbagai esei yang berbeza, kami ingin mengingatkan
anda bahawa tulisan kreatif mempunyai peranan untuk bermain dalam
penulisan akademik juga. Soalan Essay kadang-kadang boleh terdiri
daripada lebih daripada satu bahagian; oleh itu anda perlu mengenal
pasti banyak soalan esei pelbagai supaya anda dapat menjawab semua
bahagian dalam esei anda. Anda juga akan diajar untuk memetik dan
mengiktiraf sumber yang anda telah meminjam supaya tidak melakukan
plagiarisme. Topik ini juga memberi petunjuk berguna mengenai
bagaimana untuk menyaring maklumat yang diperlukan untuk penyelidikan
anda. Anda juga akan diberi peluang untuk membiasakan diri dengan
bahasa carta dan grafik.
PERMULAAN
MENULIS
Anda
telah diperkenalkan kepada penulisan perenggan di Topik 3. Dalam
bahagian ini anda akan ditunjukkan dengan lebih terperinci bagaimana
perenggan terbentuk.
Perenggan
boleh dianggap sebagai kumpulan kalimat yang bersifat mandiri dan
memberi tumpuan kepada idea tertentu atau titik untuk mengembangkan
topik tersebut. Ia terdiri daripada ayat topik, ayat sokongan dan
ayat akhir. Dalam erti kata lain ia seperti esei mini dengan
sendirinya.
Hukuman
topik biasanya merupakan pernyataan umum mengenai topik itu.
Kebanyakan masa, ia adalah ayat pertama dalam perenggan pengantar.
Berikut adalah ayat atau ayat sokongan. Seperti namanya, ayat
sokongan menyokong ayat topik. Kadang-kadang, terdapat beberapa ayat
sokongan. Mereka memberi lebih banyak maklumat mengenai ayat topik.
Kalimat penutup meringkaskan keseluruhan idea untuk perenggan
tersebut. Walau bagaimanapun, jika perenggan yang anda sedang
kerjakan adalah perenggan pengantar esei, maka kalimat penutup adalah
lebih daripada sekadar meringkaskan perenggan itu; ia juga memberi
anda idea tentang apa yang akan datang dalam perenggan berikut.
Lakukan
aktiviti ini dalam kumpulan kecil:
Pilih
topik esei, sebaik-baiknya yang sesuai untuk menulis karangan
naratif. Tulis perenggan pertama untuk esei. Untuk melakukan ini,
ikutilah struktur yang diterangkan sebelum ini, iaitu dengan topik
topik / s, menyokong kalimat dan menyimpulkan ayat.
- Langkah-langkah di bawah akan membimbing anda menulis perenggan pertama:
- Mulakan dengan ayat topik. Selepas anda selesai menulis ayat topik, tukarkannya dengan orang lain dalam kumpulan anda.
- Bincangkan dan mengulas mengenai ayat topik masing-masing.
- Pilih ayat topik terbaik dan gunakan ini untuk esei anda.
- Sekarang, lakukan perkara yang sama untuk butir-butir sokongan dan menyimpulkan ayat.
- Letakkan semua ayat yang diadopsi bersama dalam satu perenggan. Sekarang anda mempunyai perenggan pertama untuk esei anda.
Satu
lagi perkara yang perlu diingat ialah apabila menulis idea dalam
bahasa Inggeris, pemikiran utama atau perkara yang paling penting
biasanya akan datang terlebih dahulu. Ini benar, walaupun di
peringkat ayat. Ini adalah sesuatu yang berguna untuk diingat,
terutamanya apabila merumuskan ayat topik.
Sebagai
contoh, jika anda ingin memberitahu seseorang apa yang anda lakukan
malam tadi (iaitu membaca buku):
- Kamu DONÊT katakan:
Buku
yang saya baca tadi malam sangat baik, ATAU
Saya
membaca buku yang sangat baik malam tadi.
- Kamu berkata:
Malam
tadi, saya membaca buku yang sangat baik.
- Tiada apa-apa tatabahasa yang salah dalam ayat (a) atau (b). Tetapi perintah itu salah. Daripada tiga ayat di atas, (c) adalah satu-satunya yang betul menyatakan dengan jelas apa yang anda lakukan malam tadi.
Singkatnya,
jika matlamat anda adalah untuk bercakap tentang apa yang anda
lakukan malam tadi, maka "Malam tadi, saya / ‰ menjadi tema
atau idea yang paling penting. Oleh itu, ia datang pada permulaan
ayat topik. Akhir ayat - buku yang sangat baik - adalah idea penting
lain dalam ayat tersebut.
Ada
cara lain untuk membangunkan topik topik anda. Anda boleh melakukan
ini dengan:
Menggambarkan
Kalimat Topik Lebih Lanjut
(Ayat
Topik) Saya menerima basikal merah yang cantik untuk ulang tahun
saya. Ia mempunyai keranjang rotan kecil di depan dan cahaya ekor
merah yang berkedip untuk menjadikannya kelihatan pada orang lain
pada waktu malam.
Menyediakan
Alasan
(Judul
topik) Bank ini lebih baik daripada yang satu. Ia memberikan kadar
faedah yang tinggi ke atas semua simpanan anda tanpa mengira jumlah
yang anda simpan.
Menentukan
dan Memberi Contoh
(Judul
topik) Teknologi telah memungkinkan untuk meletakkan GPS pada telefon
mudah alih anda. GPS atau Global Positioning System adalah alat
navigasi yang menggunakan teknologi satelit untuk menentukan lokasi
anda. Sebagai contoh, anda boleh menavigasi dari titik A ke titik B
hanya dengan menekan beberapa butang.
Anda
juga boleh mengembangkan ayat topik anda dengan menunjukkan hubungan
sebab dan akibat, menyenaraikan butir-butir, melukis analogi, dan
membandingkan dan kontras.
SOALAN
PENGELUARAN ESSAY
Sebahagian
daripada penulisan esei yang berjaya adalah untuk memastikan bahawa
anda menulis mengikut apa yang dikehendaki oleh soalan. Baca soalan
dua kali untuk memastikan bahawa anda memahami dengan betul. Cobalah
untuk menafsirkan soalan dengan menggariskan kata-kata kunci yang
terdapat dalam soalan itu. Beberapa soalan esei mempunyai lebih
daripada satu soalan di dalamnya.
Satu
contoh soalan esei pelbagai bahagian diberikan di bawah.
CFC
dan beberapa bahan lain bertanggungjawab untuk penipisan ozon.
Terangkan apa yang CFC dan bagaimana ia mengecilkan lapisan ozon.
Bincangkan cara untuk mencegah bahan berbahaya ini daripada
merosakkan lapisan ozon.
Terdapat
tiga bahagian untuk soalan di atas:
- Terangkan apa yang CFC adalah;
- Bagaimana ia memecah lapisan ozon; dan
- Bincangkan cara untuk mengurangkan kesan berbahaya.
Sebaik
sahaja anda memahami soalan, tanya diri anda jika anda mengetahui
perkara itu. Sekiranya jawapan anda YES, mula menuliskan fakta. Walau
bagaimanapun, jika jawapan anda TIDAK, kemudian mulailah meneliti
topik itu dan baca lebih lanjut mengenainya sebelum anda mula
menulis. Ia sentiasa baik untuk melihat lagi pandangan utama dan cuba
menentukan genre esei. Menyedari genre akan membantu anda
menghasilkan garis besar esei yang sesuai.
Ia
biasanya mencukupi untuk menjawab soalan esei yang mudah (soalan satu
bahagian) dengan menggunakan esei lima ayat yang klasik. Jenis esei,
seperti nama yang dicadangkan, terdiri daripada lima perenggan:
- Perenggan 1 - Pengenalan.
- Perenggan 2 - Badan (mata 1).
- Perenggan 3 - Tubuh (mata 2).
- Perenggan 4 - Badan (mata 3).
- Perenggan 5 – Kesimpulan.
Walau
bagaimanapun, ini tidak akan berfungsi dengan esei pelbagai bahagian.
Dalam esei pelbagai bahagian, setiap perenggan utama (badan) mesti
menjawab sebahagian soalan. Perkataan peralihan seperti bagaimanapun,
sementara, dan, tetapi dan lain-lain digunakan untuk memberi isyarat
perubahan arah dalam esei untuk menampung bahagian-bahagian lain
jawapannya. Tidak ada garis besar bagi soalan esei pelbagai bahagian.
PENULISAN
KREATIF
Berbeza
dengan tulisan akademik, penulisan kreatif tidak mempunyai peraturan,
bentuk atau garis besar yang perlu Anda ikuti. Penulisan kreatif
boleh menjadi fiksyen, puisi atau bukan fiksyen. Genre seperti puisi,
novel, cerita pendek dan juga bermain jatuh di bawah penulisan
kreatif.
Marksberry
dalam bukunya, Yayasan Kreativiti, memetik Witty dan LaBrant untuk
menentukan kreativiti sebagai:
...
komposisi mana-mana jenis penulisan pada bila-bila masa terutamanya
dalam perkhidmatan keperluan seperti:
Keperluan
untuk menyimpan rekod pengalaman yang ketara;
Keperluan
untuk berkongsi pengalaman dengan kumpulan yang berminat; dan
Keperluan
ekspresi individu bebas yang menyumbang kepada kesihatan mental dan
fizikal.
Jadi
kenapa tulisan kreatif yang disebutkan di sini? Walaupun modul ini
tidak cuba mengajar menulis kreatif, ia cuba menggalakkan anda untuk
menjadi lebih kreatif dalam penulisan akademik anda. Berhubung dengan
sisi kreatif anda akan membolehkan anda mengekspresikan diri dengan
lebih baik, dengan perkataan yang lebih tepat dan kalimat asal. Ia
juga akan membantu anda mencari gaya, suara dan nada anda sendiri
dalam semua peraturan, bentuk dan garis besar penulisan akademik.
Tetapi untuk dapat melakukan ini, anda perlu membaca secara meluas
dalam genre penulisan kreatif. Membaca akan membantu membina
perbendaharaan kata anda, mendedahkan anda kepada "pendekatan ‰
segar untuk menulis ayat dan mencerahkan anda dengan cara orang lain
menyusun idea mereka bersama-sama. Selepas semua bacaan ini, anda
akan dapat lebih baik untuk menyatakan diri anda dengan menggunakan
kata-kata anda sendiri, dan beralih dari klise dan ungkapan
idiomatik. Apabila anda dapat melakukan ini, anda akan mendapati
bahawa esei anda berbunyi lebih asli, surat anda membuat lebih banyak
kesan dan resume anda hanya boleh mendarat anda pekerjaan yang anda
inginkan.
BIBLIOGRAFI
DAN PLAGIARISM
Dalam
bahagian ini, kami akan membincangkan perkara berikut:
- Arief; dan
- Plagiarisme.
Arief
Menurut
WordNet Princeton University, bibliografi adalah senarai tulisan
dengan masa dan tempat penerbitan (seperti tulisan penulis tunggal
atau karya yang dirujuk) dalam menyediakan dokumen dll. Jadi, apabila
anda melakukan penyelidikan dan meminjam idea dari buku , majalah,
surat khabar, laman web, jurnal, filem dan lain-lain, anda mesti
memberi kredit kepada sumber idea anda dan menyertakan senarai
bibliografi dalam laporan anda untuk mengelakkan tuduhan plagiarisme.
Kami
akan membincangkan plagiarisme kemudian. Terdapat dua cara yang
popular untuk menulis bibliografi, iaitu, MLA dan APA. Gaya
dokumentasi MLA disyorkan oleh Persatuan Bahasa Moden dan digunakan
secara meluas dalam bidang seperti kemanusiaan, sejarah,
kesusasteraan, retorik dan komunikasi. Gaya dokumentasi APA,
sebaliknya, disyorkan oleh Persatuan Psikologi Amerika dan digunakan
secara meluas dalam sains sosial.
Kedua-dua
gaya kutipan termasuk Citations Citations dan Works Cited Page. Teks
Dalam Teks hanya bermaksud mendokumenkan sumber anda di dalam kertas
anda untuk melihat dengan segera, sedangkan Halaman Bercakap Kerja
bermaksud halaman terakhir kertas anda yang menyenaraikan semua
sumber yang anda sebut.
Berikut
ini menerangkan bagaimana anda dapat membuat petikan teks dan entri
bibliografi berdasarkan gaya MLA:
- Citations dalam teks
- Citations harus diletakkan terus selepas sebut harga dari sumber lain, atau sebutan mengenai harta intelektual yang dimiliki oleh orang lain.
Buku,
Majalah, Newpapers, Jurnal:
- pengarang: (Nama belakang, Halaman)
- pengarang: (Nama belakang dan Nama belakang, Halaman)
- pengarang: (Nama akhir, Nama belakang dan Nama akhir, Halaman) 4+ pengarang: (Nama akhir et al)
- Encyclopedia
- mana-mana penulis: (Nama Ensiklopedia)
Penyertaan
Bibliografi:
Di
akhir kertas anda, anda harus memasukkan halaman dengan penyenaraian
semua sumber yang telah anda gunakan dan dirujuk dalam kerja anda.
Buku:
Nama akhir, Nama pertama. Tajuk. Bandar: Penerbit, Tahun.
Majalah:
Nama belakang, Nama pertama. "Judul Perkara. ‰ Judul Majalah
Tarikh diterbitkan: nombor halaman.
Akhbar:
Nama belakang, nama pertama. "Tajuk Perkara. ‰ Tajuk Akhbar
[Bandar] Tarikh Diterbitkan, Edisi, Bahagian: nombor halaman.
Laman
web: Nama akhir, Nama pertama. "Tajuk Halaman. ‰ Tajuk Tapak.
Editor. Tarikh dan / atau versi tidak. Tarikh akses <URL>.
Jurnal:
Nama belakang, Nama pertama. "Tajuk Perkara. ‰ Tajuk jilid
Bilangan jilid. Nombor terbitan (Tahun): nombor halaman.
Gaya
APA untuk membuat kutipan teks dan entri bibliografi adalah sedikit
berbeza:
Citations
dalam teks
Citations
harus diletakkan terus selepas sebut harga dari sumber lain, atau
sebutan mengenai harta intelektual yang dimiliki oleh orang lain.
Semua
Sumber:
- pengarang: (Nama belakang, Tahun)
- pengarang: (Nama belakang dan Nama belakang, Tahun)
- pengarang: (Nama akhir, Nama belakang dan Nama akhir, Tahun) 4+ pengarang: (Nama akhir et al., Tahun)
Majalah
atau Akhbar:
- Tiada pengarang: ("Tajuk Artikel ‰, Tahun)
- Nota: untuk petikan terus menambah nombor halaman: (Nama akhir, tahun, ms #)
Penyertaan
Bibliografi:
Pada
akhir kertas anda, anda juga harus menyertakan halaman dengan
penyenaraian semua sumber yang anda gunakan dan dirujuk dalam kerja
anda.
- Buku: Nama akhir, F. (Tahun). Tajuk. Bandar: Penerbit.
- Majalah: Nama akhir, F. (Tarikh diterbitkan). Tajuk Artikel. Tajuk Majalah, Volume, nombor halaman.
- Akhbar: Nama akhir, F. (Tarikh diterbitkan). Tajuk Artikel. Tajuk akhbar, jumlah, nombor halaman.
- Laman web: Nama akhir, F. (Tarikh diterbitkan). Tajuk Laman Web / Artikel. Tarikh Diperolehi, dari URL
- Jurnal: Nama belakang, F. (Tahun). Tajuk Artikel. Tajuk Jurnal, jumlah (isu), nombor halaman.
Walaupun
baik untuk mengetahui cara menulis nasihat anda secara manual, di
zaman elektronik ini terdapat banyak laman web yang dapat membantu
anda membina citakan anda secara automatik hanya dengan memasukkan
nombor IBSN atau judul buku, URL dll.
Salah
satu laman web yang boleh anda lawati ialah www.bibme.com. Satu lagi
adalah www.easybib.com. Anda boleh melayari Internet untuk mencari
yang sesuai dengan anda. Sampel bibliografi dapat dilihat pada akhir
setiap topik dalam modul ini.
Plagiarisme
Plagiarising
dianggap sebagai jenayah yang serius kerana ia sebenarnya mencuri
idea atau kata-kata orang lain dan mendakwa mereka menjadi milik anda
sendiri.
ww.plagiarism.org
memetik Kamus Merriam-Webster Online; untuk "plagiarise ‰
bermaksud:
- Untuk mencuri dan melepaskan (idea atau kata-kata yang lain) sebagai satu.
- Untuk menggunakan (pengeluaran lain) tanpa mengkredit sumbernya.
- Untuk melakukan kecurian sastera.
- Untuk membentangkan idea atau produk baru dan asal yang berasal dari sumber yang sedia ada.
Laman
web yang sama www.plagiarism.org menerangkan apa yang dimaksudkan
dengan plagiarisme:
- Menghidupkan orang lain bekerja sebagai anda sendiri;
- Menyalin perkataan atau idea dari orang lain tanpa memberikan kredit;
- Gagal meletakkan sebut harga dalam tanda petikan;
- Memberi maklumat yang salah mengenai sumber sebut harga;
- Menukar perkataan tetapi menyalin struktur ayat sumber tanpa memberikan kredit; dan
- Menyalin begitu banyak kata atau idea dari sumber yang menjadikan majoriti kerja anda, sama ada anda memberikan kredit atau tidak.
Kebanyakan
kes plagiarisme boleh dielakkan, bagaimanapun, dengan mengutip
sumber. Hanya mengakui bahawa bahan tertentu telah dipinjam, dan
memberikan penonton anda dengan maklumat yang diperlukan untuk
mencari sumber itu, biasanya cukup untuk mencegah plagiarisme.
Pelajar,
sebagai penulis dan penyelidik baru, perlu mengambil plagiat secara
serius dan menahan diri daripada menyalin dan menyembunyikan maklumat
dari laman web dan e-dokumen tanpa petikan yang betul. Mereka juga
harus mengelakkan mengambil perenggan atau perenggan dari
sumber-sumber lain, dan memasukkannya ke dalam karangan mereka
sendiri atau kertas penyelidikan, dan menuntut semua ini menjadi
milik mereka sendiri.
PEMANASAN
UNTUK SUMBER-DASAR YANG MENGGUNAKAN
Salah
satu cara untuk menembusi dengan cepat melalui tumpukan sumber
seperti buku, artikel jurnal dan laman web ketika melakukan
penyelidikan untuk esei atau laporan adalah membaca abstrak atau
précis. Menurut Kamus Dalam Talian Merriam-Webster; Abstrak
bermaksud ringkasan mata (seperti penulisan) yang biasanya
dibentangkan dalam bentuk rangka sementara précis, yang berasal dari
perkataan Perancis, bermaksud ringkasan ringkas tentang perkara
penting, kenyataan atau fakta. Walaupun kedua-dua perkataan
seolah-olah mempunyai makna yang sama, ramai yang mengambil abstrak
sebagai ringkasan yang dilakukan oleh pengarang dan précis sebagai
ringkasan abstrak ditulis semula menggunakan kata-kata anda sendiri.
Satu
lagi cara untuk cepat meneliti bahan dan sumber untuk melihat
relevansinya adalah dengan membaca pengenalan buku atau esai. Semasa
membaca pengenalan, perhatikan apa yang dikenali sebagai "peringkat
‰. Tiga peringkat yang terdapat dalam pengenalan adalah:
- Ungkapan topik - pernyataan umum mengenai esei.
- Butiran sokongan - penjelasan, definisi atau perihal perkara.
- Pratonton atau skop - apa yang akan datang atau apa topik yang akan diliputi.
Menggunakan
kaedah ini akan membantu anda menjimatkan banyak saringan masa
melalui bahan untuk esei atau penyelidikan anda.
MERANCANG
DATA VISUAL
Data
visual seperti carta dan graf adalah perkara biasa dalam esei,
terutamanya dalam kertas penyelidikan saintifik. Anda perlu
membiasakan diri dengan kata-kata yang digunakan dalam esei jenis ini
dan belajar cara mentafsir carta dan grafik. Untuk melakukan ini,
anda perlu mula membaca esei dan artikel yang memaparkannya. Cara
paling mudah untuk melakukan ini ialah google "menafsirkan carta
dan grafik ‰ dan melihat melalui laman web yang disenaraikan, untuk
mengetahui lebih lanjut mengenai bagaimana carta dan graf
ditafsirkan. Sesetengah laman web menyediakan aktiviti yang boleh
anda ikuti untuk mengamalkan kemahiran ini.
Jenis
bantuan graf yang paling biasa yang terdapat dalam penulisan akademik
adalah seperti berikut:
- Jadual;
- Grafik garis;
- Carta bar;
- Pictographs; dan
- Carta pai.
RINGKASAN
Topik
ini memperkenalkan beberapa alat yang diperlukan untuk mengendalikan
penulisan esei.
Perenggan
terdiri daripada ayat topik, ayat / ayat sokongan dan ayat akhir.
Soalan
soalan esei pelbagai bahagian mungkin mempunyai beberapa soalan yang
disertakan di dalamnya.
Penulisan
kreatif tidak selalu mengikut peraturan, bentuk atau garis panduan
yang tegas yang sering dijumpai dalam penulisan akademik.
Apabila
anda meminjam idea dari buku, majalah, surat khabar, laman web,
jurnal dan filem, anda mesti memberi kredit kepada sumbernya dengan
menyebutnya dalam bibliografi anda.
Terdapat
dua cara popular untuk menulis bibliografi - MLA dan gaya APA.
Plagiarising
adalah jenayah yang serius kerana ia merujuk kepada mencuri idea atau
kata-kata orang lain dan menuntut mereka menjadi milik anda sendiri.
Penulis
perlu berhati-hati untuk mengelakkan plagiarisme.
Petunjuk
visual seperti carta dan graf sering digunakan dalam esei,
terutamanya dalam kertas penyelidikan saintifik.
Comments
Post a Comment