OUMH1203 English for Written Communication ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 5

Topik 5

Mengatasi Esei 64
5.1 Menulis Perenggan 65
5.2 Menangani Soalan-soalan Essay 67
5.3 Penulisan Kreatif 68
5.4 Bibliografi dan Plagiarisme 69
5.4.1 Arief 69
5.4.2 Plagiarisme 72
5.5 Penapisan untuk Sumber Berguna 73
5.6 Menghuraikan Data Visual 73
Ringkasan 75
Mereka Syarat 76
Rujukan 76

Topik 5 adalah menangani esei. Ia bercakap tentang pelbagai perkara yang berkaitan dengan penulisan karangan, dari mengembangkan ayat-ayat ke struktur esei dan bibliografi menulis. Ia juga menyentuh plagiarisme dan menafsirkan data visual.

Topik 5 - Mengatasi Esei

PENGENALAN
Dalam topik yang lebih awal, kami memperkenalkan anda kepada genre esei dan esei, dan menjelaskan bagaimana merancang untuk esei yang baik. Dalam topik ini, anda akan diperkenalkan kepada teknik yang akan membantu anda mengendalikan penulisan esei dengan lebih baik. Anda akan melihat bagaimana perenggan dikembangkan dan mempelajari pelbagai teknik yang boleh digunakan untuk membangunkan perenggan. Walaupun topik terdahulu menonjolkan banyak peraturan dan struktur yang terdapat dalam pelbagai esei yang berbeza, kami ingin mengingatkan anda bahawa tulisan kreatif mempunyai peranan untuk bermain dalam penulisan akademik juga. Soalan Essay kadang-kadang boleh terdiri daripada lebih daripada satu bahagian; oleh itu anda perlu mengenal pasti banyak soalan esei pelbagai supaya anda dapat menjawab semua bahagian dalam esei anda. Anda juga akan diajar untuk memetik dan mengiktiraf sumber yang anda telah meminjam supaya tidak melakukan plagiarisme. Topik ini juga memberi petunjuk berguna mengenai bagaimana untuk menyaring maklumat yang diperlukan untuk penyelidikan anda. Anda juga akan diberi peluang untuk membiasakan diri dengan bahasa carta dan grafik.


PERMULAAN MENULIS
Anda telah diperkenalkan kepada penulisan perenggan di Topik 3. Dalam bahagian ini anda akan ditunjukkan dengan lebih terperinci bagaimana perenggan terbentuk.

Perenggan boleh dianggap sebagai kumpulan kalimat yang bersifat mandiri dan memberi tumpuan kepada idea tertentu atau titik untuk mengembangkan topik tersebut. Ia terdiri daripada ayat topik, ayat sokongan dan ayat akhir. Dalam erti kata lain ia seperti esei mini dengan sendirinya.

Hukuman topik biasanya merupakan pernyataan umum mengenai topik itu. Kebanyakan masa, ia adalah ayat pertama dalam perenggan pengantar. Berikut adalah ayat atau ayat sokongan. Seperti namanya, ayat sokongan menyokong ayat topik. Kadang-kadang, terdapat beberapa ayat sokongan. Mereka memberi lebih banyak maklumat mengenai ayat topik. Kalimat penutup meringkaskan keseluruhan idea untuk perenggan tersebut. Walau bagaimanapun, jika perenggan yang anda sedang kerjakan adalah perenggan pengantar esei, maka kalimat penutup adalah lebih daripada sekadar meringkaskan perenggan itu; ia juga memberi anda idea tentang apa yang akan datang dalam perenggan berikut.

Lakukan aktiviti ini dalam kumpulan kecil:

Pilih topik esei, sebaik-baiknya yang sesuai untuk menulis karangan naratif. Tulis perenggan pertama untuk esei. Untuk melakukan ini, ikutilah struktur yang diterangkan sebelum ini, iaitu dengan topik topik / s, menyokong kalimat dan menyimpulkan ayat.

  • Langkah-langkah di bawah akan membimbing anda menulis perenggan pertama:
  • Mulakan dengan ayat topik. Selepas anda selesai menulis ayat topik, tukarkannya dengan orang lain dalam kumpulan anda.
  • Bincangkan dan mengulas mengenai ayat topik masing-masing.
  • Pilih ayat topik terbaik dan gunakan ini untuk esei anda.
  • Sekarang, lakukan perkara yang sama untuk butir-butir sokongan dan menyimpulkan ayat.
  • Letakkan semua ayat yang diadopsi bersama dalam satu perenggan. Sekarang anda mempunyai perenggan pertama untuk esei anda.

Satu lagi perkara yang perlu diingat ialah apabila menulis idea dalam bahasa Inggeris, pemikiran utama atau perkara yang paling penting biasanya akan datang terlebih dahulu. Ini benar, walaupun di peringkat ayat. Ini adalah sesuatu yang berguna untuk diingat, terutamanya apabila merumuskan ayat topik.

Sebagai contoh, jika anda ingin memberitahu seseorang apa yang anda lakukan malam tadi (iaitu membaca buku):

  • Kamu DONÊT katakan:
Buku yang saya baca tadi malam sangat baik, ATAU
Saya membaca buku yang sangat baik malam tadi.

  • Kamu berkata:
Malam tadi, saya membaca buku yang sangat baik.

  • Tiada apa-apa tatabahasa yang salah dalam ayat (a) atau (b). Tetapi perintah itu salah. Daripada tiga ayat di atas, (c) adalah satu-satunya yang betul menyatakan dengan jelas apa yang anda lakukan malam tadi.

Singkatnya, jika matlamat anda adalah untuk bercakap tentang apa yang anda lakukan malam tadi, maka "Malam tadi, saya / ‰ menjadi tema atau idea yang paling penting. Oleh itu, ia datang pada permulaan ayat topik. Akhir ayat - buku yang sangat baik - adalah idea penting lain dalam ayat tersebut.

Ada cara lain untuk membangunkan topik topik anda. Anda boleh melakukan ini dengan:

Menggambarkan Kalimat Topik Lebih Lanjut
(Ayat Topik) Saya menerima basikal merah yang cantik untuk ulang tahun saya. Ia mempunyai keranjang rotan kecil di depan dan cahaya ekor merah yang berkedip untuk menjadikannya kelihatan pada orang lain pada waktu malam.

Menyediakan Alasan
(Judul topik) Bank ini lebih baik daripada yang satu. Ia memberikan kadar faedah yang tinggi ke atas semua simpanan anda tanpa mengira jumlah yang anda simpan.

Menentukan dan Memberi Contoh
(Judul topik) Teknologi telah memungkinkan untuk meletakkan GPS pada telefon mudah alih anda. GPS atau Global Positioning System adalah alat navigasi yang menggunakan teknologi satelit untuk menentukan lokasi anda. Sebagai contoh, anda boleh menavigasi dari titik A ke titik B hanya dengan menekan beberapa butang.

Anda juga boleh mengembangkan ayat topik anda dengan menunjukkan hubungan sebab dan akibat, menyenaraikan butir-butir, melukis analogi, dan membandingkan dan kontras.

SOALAN PENGELUARAN ESSAY
Sebahagian daripada penulisan esei yang berjaya adalah untuk memastikan bahawa anda menulis mengikut apa yang dikehendaki oleh soalan. Baca soalan dua kali untuk memastikan bahawa anda memahami dengan betul. Cobalah untuk menafsirkan soalan dengan menggariskan kata-kata kunci yang terdapat dalam soalan itu. Beberapa soalan esei mempunyai lebih daripada satu soalan di dalamnya.

Satu contoh soalan esei pelbagai bahagian diberikan di bawah.

CFC dan beberapa bahan lain bertanggungjawab untuk penipisan ozon. Terangkan apa yang CFC dan bagaimana ia mengecilkan lapisan ozon. Bincangkan cara untuk mencegah bahan berbahaya ini daripada merosakkan lapisan ozon.

Terdapat tiga bahagian untuk soalan di atas:
  • Terangkan apa yang CFC adalah;
  • Bagaimana ia memecah lapisan ozon; dan
  • Bincangkan cara untuk mengurangkan kesan berbahaya.

Sebaik sahaja anda memahami soalan, tanya diri anda jika anda mengetahui perkara itu. Sekiranya jawapan anda YES, mula menuliskan fakta. Walau bagaimanapun, jika jawapan anda TIDAK, kemudian mulailah meneliti topik itu dan baca lebih lanjut mengenainya sebelum anda mula menulis. Ia sentiasa baik untuk melihat lagi pandangan utama dan cuba menentukan genre esei. Menyedari genre akan membantu anda menghasilkan garis besar esei yang sesuai.

Ia biasanya mencukupi untuk menjawab soalan esei yang mudah (soalan satu bahagian) dengan menggunakan esei lima ayat yang klasik. Jenis esei, seperti nama yang dicadangkan, terdiri daripada lima perenggan:
  • Perenggan 1 - Pengenalan.
  • Perenggan 2 - Badan (mata 1).
  • Perenggan 3 - Tubuh (mata 2).
  • Perenggan 4 - Badan (mata 3).
  • Perenggan 5 – Kesimpulan.

Walau bagaimanapun, ini tidak akan berfungsi dengan esei pelbagai bahagian. Dalam esei pelbagai bahagian, setiap perenggan utama (badan) mesti menjawab sebahagian soalan. Perkataan peralihan seperti bagaimanapun, sementara, dan, tetapi dan lain-lain digunakan untuk memberi isyarat perubahan arah dalam esei untuk menampung bahagian-bahagian lain jawapannya. Tidak ada garis besar bagi soalan esei pelbagai bahagian.

PENULISAN KREATIF
Berbeza dengan tulisan akademik, penulisan kreatif tidak mempunyai peraturan, bentuk atau garis besar yang perlu Anda ikuti. Penulisan kreatif boleh menjadi fiksyen, puisi atau bukan fiksyen. Genre seperti puisi, novel, cerita pendek dan juga bermain jatuh di bawah penulisan kreatif.

Marksberry dalam bukunya, Yayasan Kreativiti, memetik Witty dan LaBrant untuk menentukan kreativiti sebagai:
... komposisi mana-mana jenis penulisan pada bila-bila masa terutamanya dalam perkhidmatan keperluan seperti:
Keperluan untuk menyimpan rekod pengalaman yang ketara;
Keperluan untuk berkongsi pengalaman dengan kumpulan yang berminat; dan
Keperluan ekspresi individu bebas yang menyumbang kepada kesihatan mental dan fizikal.

Jadi kenapa tulisan kreatif yang disebutkan di sini? Walaupun modul ini tidak cuba mengajar menulis kreatif, ia cuba menggalakkan anda untuk menjadi lebih kreatif dalam penulisan akademik anda. Berhubung dengan sisi kreatif anda akan membolehkan anda mengekspresikan diri dengan lebih baik, dengan perkataan yang lebih tepat dan kalimat asal. Ia juga akan membantu anda mencari gaya, suara dan nada anda sendiri dalam semua peraturan, bentuk dan garis besar penulisan akademik. Tetapi untuk dapat melakukan ini, anda perlu membaca secara meluas dalam genre penulisan kreatif. Membaca akan membantu membina perbendaharaan kata anda, mendedahkan anda kepada "pendekatan ‰ segar untuk menulis ayat dan mencerahkan anda dengan cara orang lain menyusun idea mereka bersama-sama. Selepas semua bacaan ini, anda akan dapat lebih baik untuk menyatakan diri anda dengan menggunakan kata-kata anda sendiri, dan beralih dari klise dan ungkapan idiomatik. Apabila anda dapat melakukan ini, anda akan mendapati bahawa esei anda berbunyi lebih asli, surat anda membuat lebih banyak kesan dan resume anda hanya boleh mendarat anda pekerjaan yang anda inginkan.





BIBLIOGRAFI DAN PLAGIARISM
Dalam bahagian ini, kami akan membincangkan perkara berikut:
  • Arief; dan
  • Plagiarisme.

Arief
Menurut WordNet Princeton University, bibliografi adalah senarai tulisan dengan masa dan tempat penerbitan (seperti tulisan penulis tunggal atau karya yang dirujuk) dalam menyediakan dokumen dll. Jadi, apabila anda melakukan penyelidikan dan meminjam idea dari buku , majalah, surat khabar, laman web, jurnal, filem dan lain-lain, anda mesti memberi kredit kepada sumber idea anda dan menyertakan senarai bibliografi dalam laporan anda untuk mengelakkan tuduhan plagiarisme.

Kami akan membincangkan plagiarisme kemudian. Terdapat dua cara yang popular untuk menulis bibliografi, iaitu, MLA dan APA. Gaya dokumentasi MLA disyorkan oleh Persatuan Bahasa Moden dan digunakan secara meluas dalam bidang seperti kemanusiaan, sejarah, kesusasteraan, retorik dan komunikasi. Gaya dokumentasi APA, sebaliknya, disyorkan oleh Persatuan Psikologi Amerika dan digunakan secara meluas dalam sains sosial.

Kedua-dua gaya kutipan termasuk Citations Citations dan Works Cited Page. Teks Dalam Teks hanya bermaksud mendokumenkan sumber anda di dalam kertas anda untuk melihat dengan segera, sedangkan Halaman Bercakap Kerja bermaksud halaman terakhir kertas anda yang menyenaraikan semua sumber yang anda sebut.

Berikut ini menerangkan bagaimana anda dapat membuat petikan teks dan entri bibliografi berdasarkan gaya MLA:
  • Citations dalam teks
  • Citations harus diletakkan terus selepas sebut harga dari sumber lain, atau sebutan mengenai harta intelektual yang dimiliki oleh orang lain.

Buku, Majalah, Newpapers, Jurnal:
  • pengarang: (Nama belakang, Halaman)
  • pengarang: (Nama belakang dan Nama belakang, Halaman)
  • pengarang: (Nama akhir, Nama belakang dan Nama akhir, Halaman) 4+ pengarang: (Nama akhir et al)
  • Encyclopedia
  • mana-mana penulis: (Nama Ensiklopedia)

Penyertaan Bibliografi:
Di akhir kertas anda, anda harus memasukkan halaman dengan penyenaraian semua sumber yang telah anda gunakan dan dirujuk dalam kerja anda.
Buku: Nama akhir, Nama pertama. Tajuk. Bandar: Penerbit, Tahun.
Majalah: Nama belakang, Nama pertama. "Judul Perkara. ‰ Judul Majalah Tarikh diterbitkan: nombor halaman.
Akhbar: Nama belakang, nama pertama. "Tajuk Perkara. ‰ Tajuk Akhbar [Bandar] Tarikh Diterbitkan, Edisi, Bahagian: nombor halaman.
Laman web: Nama akhir, Nama pertama. "Tajuk Halaman. ‰ Tajuk Tapak. Editor. Tarikh dan / atau versi tidak. Tarikh akses <URL>.
Jurnal: Nama belakang, Nama pertama. "Tajuk Perkara. ‰ Tajuk jilid Bilangan jilid. Nombor terbitan (Tahun): nombor halaman.

Rajah 5.1: Nama mengikut gaya MLA Sumber: (www.bibme.com)

Gaya APA untuk membuat kutipan teks dan entri bibliografi adalah sedikit berbeza:
Citations dalam teks
Citations harus diletakkan terus selepas sebut harga dari sumber lain, atau sebutan mengenai harta intelektual yang dimiliki oleh orang lain.

Semua Sumber:
  • pengarang: (Nama belakang, Tahun)
  • pengarang: (Nama belakang dan Nama belakang, Tahun)
  • pengarang: (Nama akhir, Nama belakang dan Nama akhir, Tahun) 4+ pengarang: (Nama akhir et al., Tahun)
Majalah atau Akhbar:
  • Tiada pengarang: ("Tajuk Artikel ‰, Tahun)
  • Nota: untuk petikan terus menambah nombor halaman: (Nama akhir, tahun, ms #)

Penyertaan Bibliografi:
Pada akhir kertas anda, anda juga harus menyertakan halaman dengan penyenaraian semua sumber yang anda gunakan dan dirujuk dalam kerja anda.
  • Buku: Nama akhir, F. (Tahun). Tajuk. Bandar: Penerbit.
  • Majalah: Nama akhir, F. (Tarikh diterbitkan). Tajuk Artikel. Tajuk Majalah, Volume, nombor halaman.
  • Akhbar: Nama akhir, F. (Tarikh diterbitkan). Tajuk Artikel. Tajuk akhbar, jumlah, nombor halaman.
  • Laman web: Nama akhir, F. (Tarikh diterbitkan). Tajuk Laman Web / Artikel. Tarikh Diperolehi, dari URL
  • Jurnal: Nama belakang, F. (Tahun). Tajuk Artikel. Tajuk Jurnal, jumlah (isu), nombor halaman.

Rajah 5.2: Nama mengikut gaya APA Sumber: (www.bibme.com)

Walaupun baik untuk mengetahui cara menulis nasihat anda secara manual, di zaman elektronik ini terdapat banyak laman web yang dapat membantu anda membina citakan anda secara automatik hanya dengan memasukkan nombor IBSN atau judul buku, URL dll.

Salah satu laman web yang boleh anda lawati ialah www.bibme.com. Satu lagi adalah www.easybib.com. Anda boleh melayari Internet untuk mencari yang sesuai dengan anda. Sampel bibliografi dapat dilihat pada akhir setiap topik dalam modul ini.

Plagiarisme
Plagiarising dianggap sebagai jenayah yang serius kerana ia sebenarnya mencuri idea atau kata-kata orang lain dan mendakwa mereka menjadi milik anda sendiri.

ww.plagiarism.org memetik Kamus Merriam-Webster Online; untuk "plagiarise ‰ bermaksud:
  • Untuk mencuri dan melepaskan (idea atau kata-kata yang lain) sebagai satu.
  • Untuk menggunakan (pengeluaran lain) tanpa mengkredit sumbernya.
  • Untuk melakukan kecurian sastera.
  • Untuk membentangkan idea atau produk baru dan asal yang berasal dari sumber yang sedia ada.

Laman web yang sama www.plagiarism.org menerangkan apa yang dimaksudkan dengan plagiarisme:
  • Menghidupkan orang lain bekerja sebagai anda sendiri;
  • Menyalin perkataan atau idea dari orang lain tanpa memberikan kredit;
  • Gagal meletakkan sebut harga dalam tanda petikan;
  • Memberi maklumat yang salah mengenai sumber sebut harga;
  • Menukar perkataan tetapi menyalin struktur ayat sumber tanpa memberikan kredit; dan
  • Menyalin begitu banyak kata atau idea dari sumber yang menjadikan majoriti kerja anda, sama ada anda memberikan kredit atau tidak.

Kebanyakan kes plagiarisme boleh dielakkan, bagaimanapun, dengan mengutip sumber. Hanya mengakui bahawa bahan tertentu telah dipinjam, dan memberikan penonton anda dengan maklumat yang diperlukan untuk mencari sumber itu, biasanya cukup untuk mencegah plagiarisme.

Pelajar, sebagai penulis dan penyelidik baru, perlu mengambil plagiat secara serius dan menahan diri daripada menyalin dan menyembunyikan maklumat dari laman web dan e-dokumen tanpa petikan yang betul. Mereka juga harus mengelakkan mengambil perenggan atau perenggan dari sumber-sumber lain, dan memasukkannya ke dalam karangan mereka sendiri atau kertas penyelidikan, dan menuntut semua ini menjadi milik mereka sendiri.

PEMANASAN UNTUK SUMBER-DASAR YANG MENGGUNAKAN
Salah satu cara untuk menembusi dengan cepat melalui tumpukan sumber seperti buku, artikel jurnal dan laman web ketika melakukan penyelidikan untuk esei atau laporan adalah membaca abstrak atau précis. Menurut Kamus Dalam Talian Merriam-Webster; Abstrak bermaksud ringkasan mata (seperti penulisan) yang biasanya dibentangkan dalam bentuk rangka sementara précis, yang berasal dari perkataan Perancis, bermaksud ringkasan ringkas tentang perkara penting, kenyataan atau fakta. Walaupun kedua-dua perkataan seolah-olah mempunyai makna yang sama, ramai yang mengambil abstrak sebagai ringkasan yang dilakukan oleh pengarang dan précis sebagai ringkasan abstrak ditulis semula menggunakan kata-kata anda sendiri.

Satu lagi cara untuk cepat meneliti bahan dan sumber untuk melihat relevansinya adalah dengan membaca pengenalan buku atau esai. Semasa membaca pengenalan, perhatikan apa yang dikenali sebagai "peringkat ‰. Tiga peringkat yang terdapat dalam pengenalan adalah:
  • Ungkapan topik - pernyataan umum mengenai esei.
  • Butiran sokongan - penjelasan, definisi atau perihal perkara.
  • Pratonton atau skop - apa yang akan datang atau apa topik yang akan diliputi.

Menggunakan kaedah ini akan membantu anda menjimatkan banyak saringan masa melalui bahan untuk esei atau penyelidikan anda.

MERANCANG DATA VISUAL
Data visual seperti carta dan graf adalah perkara biasa dalam esei, terutamanya dalam kertas penyelidikan saintifik. Anda perlu membiasakan diri dengan kata-kata yang digunakan dalam esei jenis ini dan belajar cara mentafsir carta dan grafik. Untuk melakukan ini, anda perlu mula membaca esei dan artikel yang memaparkannya. Cara paling mudah untuk melakukan ini ialah google "menafsirkan carta dan grafik ‰ dan melihat melalui laman web yang disenaraikan, untuk mengetahui lebih lanjut mengenai bagaimana carta dan graf ditafsirkan. Sesetengah laman web menyediakan aktiviti yang boleh anda ikuti untuk mengamalkan kemahiran ini.

Jenis bantuan graf yang paling biasa yang terdapat dalam penulisan akademik adalah seperti berikut:
  • Jadual;
  • Grafik garis;
  • Carta bar;
  • Pictographs; dan
  • Carta pai.

RINGKASAN

Topik ini memperkenalkan beberapa alat yang diperlukan untuk mengendalikan penulisan esei.

Perenggan terdiri daripada ayat topik, ayat / ayat sokongan dan ayat akhir.

Soalan soalan esei pelbagai bahagian mungkin mempunyai beberapa soalan yang disertakan di dalamnya.
Penulisan kreatif tidak selalu mengikut peraturan, bentuk atau garis panduan yang tegas yang sering dijumpai dalam penulisan akademik.

Apabila anda meminjam idea dari buku, majalah, surat khabar, laman web, jurnal dan filem, anda mesti memberi kredit kepada sumbernya dengan menyebutnya dalam bibliografi anda.

Terdapat dua cara popular untuk menulis bibliografi - MLA dan gaya APA.

Plagiarising adalah jenayah yang serius kerana ia merujuk kepada mencuri idea atau kata-kata orang lain dan menuntut mereka menjadi milik anda sendiri.

Penulis perlu berhati-hati untuk mengelakkan plagiarisme.


Petunjuk visual seperti carta dan graf sering digunakan dalam esei, terutamanya dalam kertas penyelidikan saintifik.

Comments

Popular posts from this blog

BDKO1103 Basic Interpersonal Communication -TERJEMAHAN MALAY (TOPIK 1 - TOPIK 10)

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 7

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 4