OUMH1203 English for Written Communication ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 8

Topik 8

Penulisan dan Penyampaian Cadangan 109
8.1 Apakah Cadangan Penyelidikan? 110
8.2 Unsur Cadangan Penyelidikan 111
8.3 Menulis Cadangan Penyelidikan 114
8.3.1 Pemegang Kepentingan dan Keprihatinan mereka 114
8.3.2 Faktor Kritikal dalam Penilaian Cadangan 114
8.3.3 Meletakkan Cadangan Bersama 115
8.4 Jenis-jenis Cadangan Lain 117
8.4.1 Cadangan formal dan tidak formal 117
8.4.2 Cadangan Perniagaan 118
8.4.3 Cadangan untuk Kajian Kelayakan 119
Ringkasan 122
Mereka Syarat 122
Rujukan 123

Topic 8 adalah mengenai menulis dan menyampaikan cadangan-cadangan penyelidikan. Anda akan mempelajari pelbagai langkah yang terlibat dalam membuat cadangan penyelidikan yang baik, termasuk merancang dan menulis satu.

TopiK 8

Menulis dan Menunjukkan Cadangan

PENGENALAN
Untuk mana-mana pelajar menulis kertas penyelidikan, datang dengan cadangan yang baik adalah langkah yang paling penting. Kualiti cadangan boleh menjadi faktor penentu dalam mendapatkan cadangan yang diterima atau ditolak. Malangnya, tidak ramai pelajar menyedari tentang apa yang ditulis dengan cadangan penyelidikan; atau mereka tidak memahami sepenuhnya kepentingan dan kepentingannya. Cadangan yang ditulis dengan teliti boleh menghancurkan sesuatu projek walaupun entah bagaimana melalui jawatankuasa pengawasan skripsi. Sebaliknya, cadangan yang ditulis dengan baik bukan sahaja menjanjikan kejayaan untuk projek tetapi juga bercakap mengenai potensi anda sebagai penyelidik. Topik ini bertujuan untuk memberi anda beberapa kemahiran asas dalam mencuba menulis cadangan penyelidikan yang baik. Ia menerangkan apakah cadangan penyelidikan, soalan yang harus ditangani dan langkah-langkah untuk menulis cadangan penyelidikan yang baik. Anda juga akan diperkenalkan kepada garis panduan umum untuk menulis jenis cadangan yang lain.

APAKAH PROPOSAL PENYELIDIKAN?
Cadangan penyelidikan bertujuan untuk meyakinkan orang lain bahawa anda mempunyai projek penyelidikan yang patut dilakukan dan anda mempunyai kemahiran dan kecekapan untuk berjaya menyelesaikannya. Pada amnya, ia harus mengandungi maklumat mengenai semua elemen utama yang terlibat dalam penyelidikan. Terlepas dari topik dan metodologi, semua cadangan penyelidikan harus menjawab soalan berikut (sila lihat Rajah 8.1):


Rajah 8.1: Soalan yang perlu ditangani oleh cadangan penyelidikan

Apa yang anda belajar?
Cadangan penyelidikan anda hendaklah mengenal pasti subjek atau topik penyelidikan. Anda perlu memaklumkan jawatankuasa penyeliaan niat anda - apakah yang anda ingin belajar.

Ini untuk siapa?
Anda perlu mengenalpasti pihak-pihak yang terlibat dalam projek penyelidikan -
yang membiayai projek, penaja yang mungkin, dll.

Apa yang Anda Ingin Lakukan?
Gariskan dengan jelas apa yang anda ingin lakukan sebaik sahaja kelulusan diberikan.

Apa yang Anda Harapkan untuk Mencapai?
Ini berkaitan dengan kepentingan projek penyelidikan anda. Apakah matlamat anda dalam menjalankan kajian ini? Bagaimanakah penemuan penyelidikan menyumbang kepada bidang pengetahuan umum, atau kepentingan pihak berkepentingan dan negara?

Kenapa Anda Ingin Melakukannya?
Jelaskan sebab-sebab anda untuk melakukan kajian ini, termasuk kemungkinan manfaat yang diperoleh dari melakukannya.

Bagaimana Anda Akan Melakukannya?
Terangkan prosedur dan kaedah yang akan anda gunakan untuk mengumpul data dan analisis data, termasuk ujian yang akan dijalankan.

Ringkasnya, anda perlu meyakinkan pembaca dan jawatankuasa penyeliaan anda bahawa anda mempunyai idea penyelidikan penting, memahami kesusasteraan dan isu utama yang relevan, dan metodologi yang baik.

UNDANG-UNDANG PER PROPOSAL PENYELIDIKAN
Anda perlu mempunyai rancangan yang jelas mengenai cadangan penyelidikan anda dari permulaan projek anda. Menjadi sangat jelas mengenai unsur-unsur utama yang anda ingin masukkan ke dalam cadangan anda walaupun mungkin, sememangnya mungkin, bahawa mungkin ada perubahan yang diperlukan pada beberapa waktu kemudian. Rajah 8.2 meringkaskan unsur-unsur utama yang perlu dijumpai dalam cadangan penyelidikan yang baik.


Rajah 8.2: Elemen cadangan penyelidikan

Pada asasnya, cadangan penyelidikan anda harus mempunyai:

Halaman sampul, dengan tajuk subjek, nama anda sebagai penulis, tahap yang anda sedang kerjakan, dan nama institusi yang memberikannya.

Pernyataan masalah, iaitu idea atau kawasan penyelidikan yang anda cadangkan untuk disiasat.

Had kajian. Anda perlu menentukan had projek penyelidikan anda dari segi skop, persampelan, soalan yang ditanya dan kaedah yang digunakan.

Kajian literatur tentang kerja-kerja penting yang telah dilakukan di lapangan untuk memberi pembaca anda "perspektif yang canggih".

Pelan penyelidikan terperinci, dengan garis panduan kaedah penyelidikan yang sesuai.

Garis masa untuk pelbagai peringkat penyelidikan.

Pernyataan tentang jenis dan ketersediaan sumber yang anda ingin gunakan untuk penyelidikan anda.

Jika terdapat perubahan besar dalam cadangan penyelidikan kemudian, mereka perlu diserahkan kepada pihak yang sesuai (dalam kes ini, tutor, pensyarah atau dekan) untuk kelulusan. Anda harus selalu ingat bahawa masa yang dihabiskan untuk menganjurkan atau menyusun semula cadangan tidak pernah dibuang masa kerana ia meningkatkan projek dan membantu mengelakkan masalah dengan pemeriksa.

MERANCANG PROPOSAL PENYELIDIKAN
Perlu diingat bahawa cadangan penyelidikan anda sepatutnya sesuai dengan keperluan, matlamat dan objektif organisasi / institusi / pelanggan yang melakukan penyelidikan. Untuk melakukan ini, anda perlu mempertimbangkan perkara berikut seperti yang dibentangkan dalam perenggan berikut:

Pemegang Kepentingan dan Keprihatinan mereka
Menulis dan melaksanakan cadangan adalah kerja keras. Selalunya, penyelidikan adalah pemenuhan impian dan keinginan seseorang, dan penyelidik memerlukan semangat dan dedikasi yang besar untuk melihat cadangan melalui penyelesaian.

Walau bagaimanapun, walaupun semangat baik dan baik, ia tidak mencukupi. Dalam usaha menulis cadangan, sokongan dan sokongan penyelia atau institusi yang bekerja pada hampir selalu diperlukan.

Fikirkan proses dari sudut pandangan penyelidik. Sebagai penyelidik, anda akan melaburkan sumber anda ke dalam mencapai matlamat dalam bidang pengajian yang menarik minat anda. Anda akan memasuki kontrak dengan tutor atau penyelia anda. Anda ingin jaminan bahawa penyelia atau sesiapa yang anda berurusan akan dapat membantu anda memenuhi kontrak itu.

Pendek kata, projek penyelidikan melibatkan beberapa pihak selain anda (penulis cadangan) - orang yang akan mengawasi projek (tutor atau penyelia anda), orang-orang di institusi yang anda sedang kerjakan, dan orang-orang dalam organisasi tempat penyelidikan sedang dijalankan. Semua orang ini akan menjejaskan kejayaan projek penyelidikan anda, jadi anda perlu mempertimbangkan kebimbangan mereka.

Faktor Kritikal dalam Penilaian Cadangan
Apabila menulis cadangan penyelidikan, adalah penting untuk mempunyai proses penilaian jelas yang dapat membantu anda menjelaskan matlamat, menentukan objektif dan memperbaiki prosedur semasa peringkat awal cadangan cadangan.

Penilaian menyediakan beberapa tujuan berguna:

Ia menjelaskan objektif projek penyelidikan;

Ia meningkatkan pemahaman tentang langkah dan proses yang diperlukan oleh projek;

Ia menyediakan orang dengan maklumat yang akan membantu mereka membuat keputusan mengenai projek itu; dan

Ia membantu untuk mengukur jika, dan bagaimana matlamat dan objektif dapat dipenuhi.

Secara keseluruhan, penilaian itu membantu semua orang memahami sama ada projek itu boleh dilaksanakan dan jika tidak, maka mengapa dan apa yang boleh menghalang kejayaannya.

Semasa anda menilai cadangan projek anda, tanyakan kepada diri sendiri soalan berikut:

Apa yang anda harap dapat belajar dari penilaian cadangan projek anda?

Apakah "kejayaan ‰ bermakna dari segi objektif yang dibangunkan untuk projek ini?

Apakah matlamat dan matlamatnya?

Siapa yang akan mengumpul data untuk penilaian dan menganalisis maklumat? Adakah anda akan menyewa seseorang dari dalam atau luar?

Bagaimana anda akan mengubah aktiviti projek jika diperlukan?

Siapakah penilaian dan siapa yang akan menggunakan hasil daripada penilaian?

Meletakkan Cadangan Bersama
Inilah tahap yang paling penting dalam proses penulisan proposal. Masalah pertama ialah mendapatkan hak tajuk. Mari kita lihat beberapa tajuk kemungkinan:

Tajuk lemah: Tiga dimainkan oleh A. Samad Said
Tajuk yang lebih baik: Perbandingan Watak Wanita dalam Tiga Dimainkan oleh
Samad Said
Tajuk lemah: Meningkatkan Pendidikan Bahasa Inggeris di Sekolah Rendah
Tajuk yang lebih baik: Bahan Pengajaran Inovatif untuk Meningkatkan Pendidikan Bahasa Inggeris di Sekolah Rendah
Tajuk lemah: Perspektif Baru dalam Pembelajaran
Tajuk yang lebih baik: Perspektif Baru dalam Pembelajaran: Program untuk Memudahkan Pengekalan dan Pengijazahan Pelajar Jarak di Open University Malaysia

Berikut adalah beberapa petua untuk memperbaiki cadangan penyelidikan anda:

Theep menyaring dan mentakrifkan tajuk dan kandungan anda supaya menjadi projek yang boleh dilakukan.

Bercakap tentang idea anda kepada rakan atau penyelia anda. Bercakap membantu untuk menjelaskan idea.

Tulis nota ringkas tentang idea anda dalam satu atau dua halaman, terutamanya pada bidang minat anda.

Baca melalui cadangan anda dan letakkannya seketika, kemudian kembali ke sana dan baca semula; terangkan sama ada anda telah melakukan kerja yang baik.

Bacaan Theep - menghabiskan masa di perpustakaan, membaca pelbagai teks dan menghadiri bidang minat anda. Ambil nota (ingat untuk merujuk teks).

Mull over the write-up kerana anda mungkin mencari perkara yang ingin anda ubah.

Isikan pelbagai sub tajuk supaya mereka teratur.

Menjalankan rujukan agar anda mengakui kerja orang lain.

JENIS-PROPOSAL YANG LAIN
Perlu diingat bahawa terdapat beberapa jenis cadangan selain cadangan penyelidikan. Bahagian ini menyentuh secara ringkas beberapa di antara mereka.

Cadangan Formal dan Tidak formal
Cadangan formal biasanya diserahkan oleh atau melalui organisasi seperti sekolah, kolej, universiti, organisasi bukan keuntungan atau muzium kepada organisasi seperti yayasan, agensi pembiayaan atau perbadanan. Sebagai contoh, organisasi bukan keuntungan boleh menulis dan mengemukakan cadangan penyelidikan untuk projek ke agensi pembiayaan yang kemudiannya akan menilai dan memutuskan apakah projek itu harus dibiayai.

Sering kali, cadangan bermula dengan seseorang yang bertindak atas keinginan tulen untuk memenuhi keperluan dan melakukan sesuatu untuk kepentingan orang lain. Dipengaruhi oleh keyakinan diri yang mendalam, orang yang mengalami keinginan kuat ini mengakui bahawa untuk menyelesaikan masalah yang mendesak, mereka mungkin perlu melakukan penyelidikan. Mereka kemudian pergi untuk menumpukan masa dan tenaga untuk memenuhi hasrat terbakar ini.

Walau bagaimanapun, sumber tambahan sering diperlukan untuk mencapai matlamat yang diinginkan. Ini boleh dalam bentuk pembiayaan, "sokongan ‰ daripada orang termasuk rakan sebaya, dan kelulusan untuk kelulusan.

Cadangan rasmi ditulis dengan cara yang serupa dengan perniagaan. Ia adalah langsung, tepat dan tepat. Ia memberitahu pembaca tentang tujuan, matlamat dan manfaat yang diperoleh daripada kajian ini. Cadangan formal juga bermakna anda perlu tahu dengan tepat apa yang akan anda lakukan supaya apabila anda membentangkannya kepada lembaga atau agensi pembiayaan, anda boleh memberitahu mereka semua yang mereka perlu tahu mengenainya - dari kepentingan projek ke metodologi penyelidikan dan instrumen.

Sebaliknya, cadangan informal, walaupun tertulis dengan kemas dan secara berstruktur seperti cadangan formal, biasanya dilakukan pada skala yang lebih kecil dan biasanya membawa kurang berat daripada cadangan rasmi.

Dari segi penyediaan, kedua-dua jenis cadangan memerlukan hampir jumlah masa yang sama, tetapi cadangan informal tidak bertujuan mencari pembiayaan atau untuk ijazah akademik. Ia dilakukan untuk menemui beberapa penemuan dari sebuah projek kecil yang boleh disiapkan lebih awal daripada projek yang lebih besar dari cadangan rasmi.

Cadangan Perniagaan

Dalam mana-mana perniagaan, penulisan proposal adalah proses yang panjang dan kos masa dan wang. Ia memerlukan penyelidik untuk masa yang panjang untuk mencipta templat cadangan perniagaan tetapi apabila ini dilakukan, anda sepatutnya dapat mengemukakan cadangan perniagaan yang baik, kelihatan profesional dan menarik. Dengan cadangan yang tepat, anda mempunyai peluang yang lebih baik untuk memenangi kontrak.

Menurut Jun Campbell (2002), cadangan perniagaan dibangunkan untuk salah satu daripada dua sebab yang mungkin:

Sebuah syarikat perniagaan telah meminta tender atau telah menjemput anda untuk mengemukakan Permintaan untuk Cadangan (RFP). Dalam kes ini, matlamat anda adalah "disenarai pendek, ‰ yang bermaksud anda akan menjadi salah satu dari tiga atau empat pembida yang dipanggil untuk temu bual. Cadangan anda mestilah menonjol di kalangan berpuluh-puluh penyertaan.

Anda mempunyai idea, konsep atau projek yang anda ingin mencadangkan kepada seseorang dengan matlamat mendapatkan sokongan, pembiayaan atau perikatan. Dalam kes ini, tiada proses pembidaan yang kompetitif. Walau bagaimanapun, cadangan anda mesti memberi kesan yang baik dan mesti menjelaskan semua aspek konsep cadangan anda dengan jelas dan cepat. Dokumen yang ditulis samar-samar, sukar difahami atau yang membentangkan lebih banyak soalan daripada jawapan yang mungkin dibuang dengan serta-merta.

Campbell menyatakan lagi bahawa terdapat garis panduan tertentu untuk menghasilkan cadangan perniagaan yang baik dan boleh dilaksanakan. Patuhi garis panduan ini dan anda akan menjadi permulaan yang baik. Garis panduan digambarkan dalam Rajah 8.3:


Rajah 8.3: Garis panduan untuk cadangan perniagaan yang baik

Cadangan untuk Kajian Kelayakan
Kajian kebolehlaksanaan, yang merupakan satu lagi bentuk usul perniagaan bertujuan memberi pembaca gambaran mengenai isu-isu utama yang berkaitan dengan ide perniagaan. Tujuannya adalah untuk mengenal pasti apa-apa "membuat atau memecahkan masalah yang boleh menghalang perniagaan anda daripada berjaya. Dalam erti kata lain, kajian kemungkinan menentukan sama ada idea perniagaan masuk akal atau tidak.

Kajian kebolehlaksanaan juga boleh dianggap sebagai analisis ringkas dan formal mengenai idea perniagaan prospektif. Matlamatnya adalah memberi usahawan yang jelas tentang potensi jualan dan keuntungan dari idea tertentu. Kajian kebolehlaksanaan, dengan itu, memberi tumpuan kepada saiz pasaran dan saham, produk atau perkhidmatan yang bersaing, struktur penetapan harga dan kemungkinan jualan dan keuntungan perniagaan prospektif.

Sebagai meletakkan bersama pelan perniagaan adalah pelaburan yang besar dari masa dan wang, anda perlu memastikan bahawa tidak ada "blok ‰ utama kepada idea perniagaan anda sebelum anda membuat pelaburan itu. Di sinilah cadangan penyelidikan pasaran dan kajian kebolehlaksanaan datang. Cadangan semacam itu biasanya memberi tumpuan kepada aspek-aspek berikut:
Isu-isu pasaran;
Isu organisasi / teknikal; dan
Isu kewangan.

Isu-isu Pasaran
Analisis pasaran perlu dilakukan kerana penting bagi kejayaan perniagaan. Jika anda tidak dapat meneguhkan, melalui penyelidikan, bahawa terdapat permintaan yang memadai untuk produk atau perkhidmatan anda, maka projek anda tidak dapat dilaksanakan. Dan jika projek itu tidak dapat dilaksanakan, anda sepatutnya, jangan berhenti mengejar perkara itu secara keseluruhan.

Analisis pasaran anda harus menjawab soalan-soalan berikut:

Apa yang menjadi pasaran?

Adakah pasaran berkembang, menyusut, atau kekal sama?

Adakah pasaran yang anda telah dikenal pasti cukup besar untuk menjadikannya bernilai melabur dalam perniagaan ini?

Sebaik sahaja isu-isu pasaran ini ditangani, anda boleh melihat aspek organisasi dan teknologi.

Isu Organisasi / Teknikal
Kajian kemungkinan perlu meneroka keperluan organisasi dan teknologi perniagaan yang dicadangkan. Ini termasuk melihat struktur organisasi dan sumber manusia serta peralatan yang diperlukan dan kos yang terlibat.

Theep dalam fikiran bahawa teknologi tidak semestinya bermakna jentera kompleks; jika perniagaan anda hanya memerlukan komputer peribadi, pencetak dan mesin faks, maka itu adalah keperluan teknologi anda.

Isu Kewangan
Apabila analisis pemasaran, organisasi dan teknikal anda selesai, anda boleh menyelidik isu-isu kewangan utama seperti kos permulaan (kos yang ditanggung pada permulaan perniagaan baru), kos operasi (sewa, utiliti dan upah), unjuran pendapatan , analisis pembiayaan dan keuntungan.

Sebagai kesimpulan, cadangan kajian kemungkinan anda perlu:
Peta kekuatan dan potensi projek;
Menganalisis dan meramalkan kesan pengembangan;
Serlahkan kebaikan dan keburukan idea anda; dan
Keuntungan projek dan pertumbuhan.

Rajah 8.4 menunjukkan jadual kandungan sampel untuk cadangan kajian kemungkinan:


RINGKASAN

Cadangan penyelidikan bertujuan untuk meyakinkan orang lain bahawa anda mempunyai projek penyelidikan yang berharga dan bahawa anda mempunyai kecekapan dan kemahiran untuk berjaya menyelesaikannya.

Setiap cadangan menangani soalan utama dalam penyelidikan - bagaimana, untuk siapa, bagaimana, mengapa, dll

Cadangan penyelidikan merangkumi elemen utama termasuk pengenalan, pernyataan masalah, metodologi penyelidikan, analisis, kesimpulan dan bibliografi

Beberapa kajian penyelidikan memerlukan anda untuk mencari penaja untuk membiayai projek tersebut.

Cadangan boleh menjadi formal atau tidak rasmi. Cadangan tidak rasmi biasanya tidak bertujuan untuk mendapatkan pembiayaan atau ijazah akademik.


Cadangan penyelidikan perniagaan atau pemasaran perlu ditulis dengan jelas untuk membantu anda memenangi kontrak itu.

Comments

Popular posts from this blog

BDKO1103 Basic Interpersonal Communication -TERJEMAHAN MALAY (TOPIK 1 - TOPIK 10)

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 7

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 4