OUMH1203 English for Written Communication ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 4

Topik 4

Jenis Esai 39
4.1 Essay Penjelasan 40
4.2 Essay Argumentasi 44
4.3 Sastera Perbincangan 48
4.4 Bukti Pendokong 48
4.4.1 Jenis Keterangan 49
4.4.2 Bagaimana Menggunakan Keterangan 49
4.5 Logik Kejatuhan 50
4.5.1 Hasty Generalization 51
4.5.2 Hilang Point 52
4.5.3 Post Hoc (Palsu Palsu) 53
4.5.4 Slope licin 53
4.5.5 Analogi lemah 54
4.5.6 Rayuan kepada Pihak Berkuasa 55
4.5.7 Ad Populum 55
4.5.8 Iklan Hominem dan Tu Quoque 56
4.5.9 Rayuan terhadap Kasihan 57
4.5.10 Rayuan terhadap Ketidaktahuan 57
4.5.11 Straw Man 58
4.5.12 Red Herring 59
4.5.13 Dichotomy palsu 59
4.5.14 Mengemukakan Soalan 60
4.5.15 Equivocation 61
Ringkasan 62
Mereka Syarat 62
Rujukan 63

Topik 4 menyelewengkan lebih dalam kepada jenis esei. Ia menunjukkan kepada anda bagaimana cara menulis jenis esei tertentu. Ia menjelaskan apa ayat topik dan bagaimana untuk menyokongnya dengan keterangan. Ia juga memperkenalkan kejatuhan supaya anda belajar untuk mengelakkan membuat argumen yang lemah.



Topik 4

Jenis-jenis Essay

PENGENALAN
Penulisan karangan adalah kemahiran yang sangat asas yang harus dipelajari oleh semua orang. Anda telah diperkenalkan kepada garis besar esei asas dalam topik sebelumnya. Dalam topik ini, anda akan belajar bahawa terdapat banyak jenis genre esei di luar sana, contohnya, narasi, keterangan, definisi, penilaian dan sebagainya. Topik ini akan menyerlahkan tiga genre esei paling kerap digunakan dalam tulisan akademik dan beberapa kejatuhan yang sering dijumpai.

Seperti yang dijelaskan dalam topik sebelumnya, terdapat tiga jenis esei utama - esei penjelasan, esei argumentasi, dan esei perbincangan ..

Objektif utama penulisan esei adalah untuk menjelaskan atau menjelaskan isu-isu, biasanya dalam konteks sains alam dan sosial. Untuk membuat esei anda komprehensif, cuba menjawab semua pertanyaan yang berkaitan dengan topik yang anda tulis.

Esei argumentasi, sebaliknya, bukan sahaja menyediakan maklumat tetapi juga mengandungi idea-idea yang menyokong dan menentang. Objektif utamanya adalah untuk meyakinkan para pembaca untuk berpisah dengan penulis esei.

Esei perbincangan agak serupa dengan esei argumentasi pada pandangan pertama, tetapi sebenarnya ia adalah yang paling mencabar untuk menulis tiga genre yang disebutkan. Ia mengandungi maklumat serta pandangan peribadi para penulis, disokong oleh fakta dan bukti. Ia tidak seharusnya terlalu peribadi kerana kelulusan pembaca tidak benar-benar objektif. Objektif utama adalah untuk membincangkan isu-isu secara objektif dan membiarkan pembaca berfikir untuk diri mereka sendiri. Seperti yang kita pelajari lebih mendalam dalam topik ini, kita akan mempelajari ketiga-tiga genre ini dengan lebih terperinci.



HUBUNGAN ESSAY

Menurut Kamus Cambridge Learner, kamus "penjelasan ‰ bermaksud:

  • Butiran atau alasan yang diberikan seseorang untuk membuat sesuatu yang jelas atau mudah dipahami.

  • Ini ditakrifkan lagi oleh dictionary.com sebagai:

  • Tindakan atau proses menjelaskan.
ATAU
  • Kenyataan yang dibuat untuk menjelaskan sesuatu dan membuatnya dapat difahami.

Oleh itu, esei penjelasan boleh ditakrifkan sebagai esei yang menerangkan perkara atau proses dalam susunan berurutan. Penggunaan tegang semasa yang sederhana akan teratur di sini.

Jadi bagaimana anda mengendalikan esei penjelasan? Tahap perancangan yang sama yang telah anda pelajari sebelum ini boleh digunakan apabila menulis sebarang esei. Satu-satunya perkara yang perlu diperhatikan ialah kandungan yang berbeza dan pelbagai gaya menulis karangan.

Sebagai contoh, selalu baik untuk memulakan uraian penjelasan dengan memberikan pembaca beberapa maklumat umum tentang subjek yang anda tulis tentang dalam perenggan pengantar anda. Kalimat idea utama mesti dapat berdiri sendiri dan menjadikannya lengkap dengan sendirinya.

Cuba tanya diri anda beberapa pertanyaan sebelum menulis pernyataan tesis anda:
  • Apa?
  • Siapa?
  • Mengapa?
  • Untuk apa?
  • Bila?
  • Bagaimana?


Tubuh esei dapat ditulis berdasarkan tiga gaya struktur:

  • Temporal Temporal
Titik esei ditulis dalam cara yang cukup linear, seperti dalam ?? b ?? c
?? d. Penanda masa biasanya digunakan untuk memulakan setiap perenggan untuk menunjukkan proses yang terlibat.

  • Cyclical
Titik utama dibentangkan dalam cara kitaran, contohnya, apabila kita menulis mengenai kitaran hidrologi (pembentukan hujan).

  • Sebab dan akibat
Satu contoh jenis esei ini akan menjelaskan mengapa kesesakan lalu lintas adalah perkara biasa di sebuah bandar besar.

Anda boleh menyimpulkan esei dengan meringkaskan atau memberi maklumat tambahan yang berkaitan dengan proses sebelum berakhir.

Satu esai yang bersifat penjelas boleh ditulis dalam tiga struktur:
  1. linier,
  2. kitaran, atau
  3. sebab dan akibat.

Baca tajuk-tajuk di bawah dan lihat struktur mana yang sesuai dengan setiap esei.

Terangkan kitar hidup rama-rama.

Satu isu yang sangat penting di sekeliling keluarga hari ini ialah isu ibu bekerja. Wanita tidak dibenarkan bekerja sehingga anak-anak mereka berusia sekurang-kurangnya 12 tahun. Bincangkan.

China pada abad ke-21 komited untuk mengukuhkan pertukaran dan kerjasama dengan negara-negara di seluruh dunia. Apakah faktor-faktor sejarah dan politik yang telah membawa kepada peralihan dasar ini dan apakah kesan akibat ekonomi?

Terangkan sebab-sebab pengangguran belia dan kesannya terhadap golongan muda.

Terangkan empat musim yang berlaku di banyak bahagian dunia.
Ia telah sampai tahun 1960-an bahawa hak-hak minoriti menjadi isu yang fokus untuk banyak negara-negara Barat. Melacak sejarah dasar di Australia yang membawa kepada kebijaksanaan ÂWhite AustraliaÊ pada tahun 1974.

Struktur yang mungkin:
  • Langkah-langkah dalam proses linear
  • Langkah-langkah dalam proses kitaran
  • Penjelasan sesuatu yang mempunyai faktor dan syarat, sebab dan kesan

Sumber: Cox, Th., & Hill, D. (2004). EAP sekarang !: Buku Pelajar. Melbourne: Addison Wesley Longman Australia Pty Ltd.

Contoh Esei 1 menunjukkan garis besar esei yang menggambarkan proses membuat omelet:

Cara Membuat Omelette
Telur ayam biasanya dibuat dengan dua atau tiga telur dan dimasak dengan sangat cepat dalam panci saut. Seperti resipi dan teknik memasak yang begitu banyak, Perancis adalah tuan-tuan omelette, yang jika dimasak dengan betul, ringan, lembap, dan sedikit bengkak. Kuali tidak melekat berfungsi dengan baik untuk menyediakan telur dadar dan sering disukai oleh tukang masak rumah, tetapi koki profesional menggunakan kuali besi dengan pemegang panjang yang boleh digunakan secara eksklusif untuk pembuatan telur dadar. Kuali besi yang dibasuh dengan betul boleh dibersihkan selepas setiap penggunaan hanya dengan mengelapnya dengan kain bersih atau tuala kertas, menggosok kuali dengan garam, dan memberikan kuali yang terakhir untuk menghapus garam. Rawatan garam membantu menghalang telur daripada melekat pada kuali apabila ia digunakan.

Untuk mula menyediakan telur dadar, retak telur terbuka 2 atau 3 di atas mangkuk, masukkan garam dan lada (pilihan), dan kacau telur sehingga putih dan kuning mula menyatu. Telur tidak boleh dipukul dengan kuat.

Kemudian letakkan tumis saut pada api yang tinggi dan teliti bahagian bawah dan sisi kuali dengan mentega. Selepas mentega cair, ia akan mula busa. Apabila berbuih berhenti, kuali cukup panas untuk memasak omelette. Pastikan kuali itu tidak begitu panas sehingga mentega mula berwarna coklat. Sekiranya ini berlaku, mentega dengan cepat akan mencapai titik asapnya, yang akan menyebabkan hasil yang tidak memuaskan.
Kemudian tuangkan telur ke dalam kuali. Telur harus segera dibakar. Menggunakan beberapa sisi ke sisi dan beralih pergerakan lengan anda sambil memegang pemegang kuali, mengedarkan telur dalam kuali, membuat lapisan yang lebih baik di seluruh bahagian bawah kuali.

Selepas pemanasan selama beberapa saat, telur harus mula terbentuk menjadi jisim yang menyerupai bentuk telur dadar yang terbentang. Jerit kuali ke arah anda harus menyebabkan telur ayam melancarkan pada dirinya sendiri kerana ia menyentuh sisi kuali. Teruskan melakukan ini selama beberapa saat sehingga telur ayam dilipat ke dalam bentuk yang menyenangkan.

Selepas menyengetkan telur dadar dari kuali ke pinggan, ia bersedia untuk berkhidmat. Waktu memasak sebenarnya biasanya tidak melebihi 30 hingga 45 saat. Omelet harus lembut dan lembab. Omelette kering menunjukkan bahawa ia telah dimasak terlalu lama.

Bahan-bahan yang lebih besar dalam jumlah (seperti keju atau daging cincang), tidak boleh ditambah pada telur dadar sehingga selepas telur telah dibekukan, tetapi bahan-bahan perlu ditambah sebelum membalikkan telur dadar pada separuh. Bahan-bahan ini diletakkan di satu sisi omelet; maka telur ayam dilipat. Melipat dadar telur dalam kuali menggunakan teknik membalik mungkin tidak berfungsi dan juga apabila melipat telur dadar biasa, jadi spatula paling sering digunakan untuk melipat telur dadar di kuali. Bahan-bahan tambahan juga boleh diletakkan di atas telur dadar biasa sebelum disajikan.

ARGUMENTATION ESSAY
Dalam esei jenis ini, anda cuba memenangi pembaca anda supaya mereka bersetuju dengan apa yang anda katakan, menerima fakta anda, memeluk nilai anda, dan mengamalkan hujah dan cara pemikiran anda.

Saya pasti itu seperti banyak kerja keras tetapi itu hanya kerana ia sebenarnya! Untuk esei anda menjadi berkesan, mesti ada konvensyen tertentu yang perlu diikuti. Inilah sebabnya mengapa anda perlu meluangkan masa untuk merancang sebelum menulis esei argumentasi.

Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah membaca topik yang diberikan kepada anda. Sebaik sahaja anda telah membaca topik, gariskan kata kunci. Tuliskan beberapa perkataan lain, jika boleh, yang sama dengan makna dengan kata kunci. Ini akan membantu anda memahami lebih lanjut.
Sebaik sahaja anda memahami topik ini, anda perlu membuat keputusan sama ada anda untuk atau menentang idea yang terdapat dalam topik itu. Hanya semata-mata bersetuju atau tidak setuju tidak akan membantu anda menulis esei yang baik. Selain mempertimbangkan kedudukan yang akan anda ambil, anda juga perlu memastikan bahawa anda mempunyai alasan untuk menyokong pendirian anda. Anda juga harus jelas mengenai dua perspektif yang bertentangan yang akan anda sampaikan dalam esei sebelum mengambil pendirian dan menyokongnya dengan alasan atau bukti anda.

Selepas semua ini dilakukan, tulis kesimpulan dan tekan semula kedudukan anda atau berdiri mengenai isu-isu yang dibincangkan.

Gunakan asas esei asas yang dibincangkan lebih awal. Esei anda perlu mempunyai pengenalan, badan dan kesimpulan. Perenggan pengantar esei anda harus memberikan penjelasan umum mengenai topik anda, beberapa maklumat latar belakang dan pernyataan tesis atau ayat topik.

Dalam esei jenis ini, pernyataan tesis anda akan menjadi pendirian anda atau kedudukan yang anda ambil mengenai topik itu. Tubuh esei anda adalah seperti hidangan hidangan utama, jadi sangat penting hujah itu padu. Ini adalah di mana anda membentangkan hujah anda dengan lebih terperinci dengan bukti untuk menyokong pendirian anda, dan cuba meyakinkan penonton mengapa pendirian anda adalah yang betul.

Anda boleh menggunakan pelbagai cara untuk membentangkan bukti anda seperti statistik, kajian lain, kepercayaan dan cerita popular. Semasa berhujah mata anda, elakkan dan cari "kesalahan logik ‰ atau hujah yang lemah. Kami akan membincangkan lebih banyak kesilapan ini ke arah akhir topik ini.

Apabila membuat tuntutan dalam esei argumentasi, ia tidak mencukupi untuk hanya mempunyai bukti kukuh untuk menyokongnya. Anda juga perlu menjangkakan balas balas dan bersiap sedia untuk mengatasinya.

Terdapat beberapa cara yang membolehkan anda menjana kaunter-kaunter:
  • Dengan mengambil sebelah lawan sejenak;
  • Dengan melakukan kajian menyeluruh mengenai topik ini; dan
  • Dengan membincangkan topik dengan rakan.

Kesimpulannya sangat penting kerana ia adalah bahagian terakhir pembaca anda akan membaca dan mungkin apa yang mereka akan paling ingat. Jadi pastikan anda membuat pendirian anda jelas dan tidak mengelirukan. Dalam perenggan ini, anda harus mengingatkan pembaca anda tentang masalah di tangan, meringkaskan perkara utama, memberi penekanan semula pendapat anda (jika anda telah memberikannya lebih awal) dan memberi gambaran tentang apa yang akan berlaku jika keadaan itu kekal atau berubah. Ingat untuk memastikan kesimpulan anda tepat dan ringkas, tidak lama.

Susun atur esei anda boleh menjadi asas seperti 1-3-1. Ini bermakna esei itu terdiri daripada lima perenggan:
  • Pengenalan (satu perenggan);
  • Tiga hujah yang menyokong tesis (tiga perenggan); dan
  • Kesimpulan (satu perenggan).

Petua:
Walaupun bahagian kesimpulan hampir sama dengan bahagian pengenalan, elakkan menggunakan perkataan yang sama. Ulangi atau gunakan perkataan yang berbeza untuk menyampaikan makna yang sama. Inilah sebabnya mengapa anda perlu meluaskan perbendaharaan kata anda. Untuk latihan, cuba gunakan kamus untuk mencari sinonim dari semasa ke semasa.

Contoh Esei 2 menunjukkan esei menggunakan tata letak 1-3-1 asas.

Kesihatan dan Penyembuhan di hujung jari anda

Buang botol dan kotak ubat di rumah anda. Teori baru menunjukkan bahawa ubat boleh menjadi buruk untuk kesihatan anda, yang sepatutnya sekadar menjadi berita baik kepada orang yang tidak mampu membeli ubat mahal. Walau bagaimanapun, ia adalah tamparan kepada industri ubat-ubatan, dan pukulan yang lebih besar kepada keyakinan kita terhadap kemajuan sains. Teori baru ini berpendapat bahawa penyembuhan adalah di hujung jari kita: kita boleh menjadi sihat dengan melakukan Reiki secara teratur.

Penyokong rawatan perubatan berpendapat bahawa ubat harus dipercayai kerana ia berkesan dan terbukti secara saintifik. Mereka mengatakan bahawa tidak ada keperluan untuk kaedah rohani seperti Reiki, Yoga, Tai Chi. Ini membazirkan masa kita, sesuatu yang sangat berharga di dunia material kita. Ada ubat yang boleh membunuh kesakitan, sinaran x yang menunjukkan kepada kami tulang retak kami atau MRI yang mengesan otak kita untuk tumor. Kita harus mengakui bahawa kaedah ini sangat berkesan dalam contoh-contoh yang mereka sediakan. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa "aduan setiap hari ‰ seperti sakit belakang, sakit kepala, insomnia, yang kini dirawat dengan ubat. Apabila anda mengalami sakit kepala, anda mengambil Aspirin, atau Vermidon; apabila anda tidak boleh tidur, anda mengambil Xanax tanpa memikirkan kesan sampingan ini. Apabila anda menggunakan pil ini untuk tempoh yang lama, anda menjadi ketagih kepada mereka; anda tidak boleh tidur tanpa mereka. Kami membayar sejumlah besar wang dan menjadi ketagih dan bukannya menjadi lebih baik. Bagaimana dengan cara penyembuhan yang lebih selamat dan lebih menjimatkan? Apabila melakukan Reiki kepada diri sendiri, anda tidak memerlukan apa-apa kecuali tenaga anda jadi sangat ekonomis. Bagi sejarahnya, ia telah ditemui di Jepun pada awal 1900-an dan popularitinya telah tersebar terutamanya di seluruh Amerika dan Eropah Barat. Dalam fizik kuantum, tenaga diiktiraf sebagai bahan asas yang mana alam semesta dikarang. Reiki bergantung pada tenaga di dalam tubuh kita. Ia adalah cara yang mudah dan berkesan memulihkan aliran tenaga. Tidak ada kesan sampingan dan dijelaskan secara saintifik.

Penentang kaedah penyembuhan alternatif juga mendakwa bahawa penyakit serius seperti HIV / AIDS dan kanser tidak boleh dirawat tanpa ubat. Mereka berfikir begitu kerana pesakit ini menghabiskan sepanjang hidup mereka di hospital mengambil ubat. Bagaimanakah Reiki boleh menjadikan orang-orang ini sihat semula? Adalah sangat malang bahawa pesakit-pesakit ini terpaksa tinggal di hospital kehilangan rambut mereka kerana kemoterapi, dan kehilangan berat badan kerana kesan sampingan ubat yang mereka ambil. Sebenarnya, pengetahuan umum adalah bahawa kecuali apabila kanser didiagnosis pada peringkat awal, ubat-ubatan juga tidak dapat merawat AIDS atau kanser. Kebanyakan ubat yang digunakan oleh pesakit ini adalah untuk meringankan kesakitan dan penderitaan mereka kerana rawatan perubatan yang mereka alami. Daripada ubat-ubatan yang mahal dan mempunyai banyak kesan sampingan, anda boleh menggunakan tenaga anda untuk mengatasi kesusahan hidup, mencari keseimbangan emosi, meninggalkan tekanan kehidupan seharian dan melepaskan kebimbangan setiap hari. Kebanyakan keadaan kronik seperti ekzema atau migrain diketahui mempunyai sebab seperti diet dan tekanan yang tidak baik. Kemarahan mendalam atau emosi yang kuat dapat menyumbang kepada jangkitan virus juga. Oleh sebab mengimbangi emosi kita dan mengawal pemikiran kita adalah sangat penting untuk kesejahteraan kita, kita pasti mula belajar Reiki dan mengelakkan penyakit sebelum terlambat.


Sesetengah orang masih boleh mengekalkan bahawa dalam dunia material kita, semuanya bergantung pada masa. Ia juga "kekurangan masa ‰ yang menyebabkan banyak tekanan yang membawa kepada penyakit yang kita sebutkan. Bagaimana mungkin untuk mencari masa untuk melakukan Reiki kepada diri kita sendiri dan orang-orang di sekeliling kita ketika kita tidak dapat mencari waktu untuk pergi ke teater? Ini adalah satu perkara yang baik tentang Reiki; ia tidak memerlukan lebih daripada 15 minit masa kita. Tidak perlu menukar pakaian atau peralatan khas. Ia adalah seni penyembuhan yang sangat mudah, kaedah pemulihan dan tekanan yang berkesan. Paling penting dari semua, ia kurang memakan masa daripada perubatan jika kita memikirkan sepanjang masa kita menghabiskan ubat untuk beberapa aduan dan mengambil lebih banyak lagi untuk kesan sampingan juga.

Setelah mengatakannya, rintangan terhadap Reiki akan menjadi tidak masuk akal. Reiki adalah semula jadi dan bebas dadah. Lebih-lebih lagi, ia mudah dipelajari oleh sesiapa sahaja, tanpa mengira usia dan pengalaman. Ia boleh digunakan di mana sahaja, bila-bila masa. Ia juga meningkatkan kesejahteraan fizikal, mental, emosi dan rohani serta manfaatnya seumur hidup. Sudah tiba masanya untuk melarikan diri dari kotak ubat yang kami simpan di kabinet dadah kami!

Oya Ozagac. Kesihatan dan penyembuhan di hujung jari anda. (n.d.). Diambil September 2004, dari http://www.buowl.boun.edu.tr/

PERBINCANGAN ESSAY
Jenis terakhir esei yang akan kita lihat ialah esei perbincangan. Dalam tulisan akademik, istilah "perbincangan ‰ biasanya merujuk kepada membincangkan kedua-dua belah isu atau topik, atau membincangkan hasil penyelidikan tertentu dan implikasinya. Dalam esei argumentasi, kami membentangkan pandangan kami dan memberikan keterangan untuk menyokong argumen kami untuk meyakinkan para pembaca untuk bersetuju dengan kami. Walau bagaimanapun, dalam esei perbincangan, kita tidak melakukan ini. Dalam esei jenis ini, kami membentangkan kedua-dua belah isu dan membiarkan para pembaca memutuskan untuk diri mereka sendiri di sisi mana pagar mereka mahu.

Pada asasnya, sebagai penulis esei perbincangan, anda harus merangkumi kedua-dua belah isu / topik, memberikan bukti untuk perbincangan anda, dan timbangkan bukti untuk membuat kesimpulan anda.



BUKTI SOKONGAN
Mempunyai pernyataan tesis yang baik dan garis besar tidak menjamin esei yang baik. Ia perlu disokong dengan bukti kukuh untuk meyakinkan para pembaca.

Jenis Bukti
Terdapat banyak jenis bukti yang boleh anda gunakan dalam penulisan esei dan mereka boleh dari sumber utama atau sekunder. Sumber utama, seperti nama yang dicadangkan adalah maklumat tangan pertama, sementara sumber sekunder hanya bermaksud maklumat yang diciptakan dari sumber utama.

Bukti boleh berupa fakta, petikan, pendapat ahli, anekdot, contoh, atau carta dan gambar rajah. Peranan keterangan atau butiran sokongan adalah untuk menyokong pernyataan tesis anda:

Fakta:
Fakta adalah maklumat daripada sesuatu yang sebenarnya wujud dalam realiti, sebagai contoh, statistik.

Petikan:
Komen dari sumber yang boleh dipercayai. Ingat untuk tidak menggunakan terlalu banyak ini.

Pendapat pakar:
Pendapat daripada pakar mengenai subjek penulisan anda.

Anekdot:
Rekening ringkas mengenai insiden yang menarik atau lucu. Ini dapat merangsangkan esei akademik yang membosankan.

Contoh:
Contoh adalah salah satu yang mewakili seluruh kumpulan. Contoh-contoh yang bagus untuk mengklarifikasi mata anda.

Carta / Rajah:
Lukisan atau ilustrasi boleh digunakan untuk menjelaskan konsep kompleks dalam penulisan kami.


Cara Menggunakan Keterangan
Untuk memastikan bahawa kenyataan tesis anda disokong kuat, anda mesti mematuhi peraturan tertentu untuk memastikan bukti yang digunakan adalah kredibel dan sah:

Memastikan ketepatan setiap fakta -
ketepatan maklumat adalah sangat penting terutamanya dengan tarikh, angka, dan nama.

Fakta mestilah baru-baru ini (tidak ketinggalan zaman), boleh dipercayai dan tidak berat sebelah.

Hanya gunakan fakta yang relevan dengan tulisan anda.

Pastikan anda mempunyai fakta yang cukup untuk setiap titik yang anda ingin buat.

Susun fakta dari umum kepada spesifik atau sebaliknya.

FALLACIES LOGIK
Menurut Encyclopedia Britannica dalam talian, kejahatan adalah:

  • Penalaran yang salah yang memiliki kemunculan kebaikan.
Kesilapan rintihan ini dijelaskan lebih lanjut oleh laman web tentang kesalahan logik:

  • Ketika seseorang mengadopsi posisi, atau mencoba untuk memujuk orang lain untuk mengadopsi posisi, berdasarkan sekeping alasan yang buruk, mereka melakukan kejahatan.

Anda perlu menyedari kesalahan semasa menulis esei, terutama jenis argumentatif. Terdapat banyak jenis kesalahan. Ada, seperti yang disenaraikan oleh www.logicalfallacies.com, seperti yang dinyatakan pada halaman seterusnya:

  • Kejatuhan Relevan
  • Ad Hominem (Serangan Peribadi)
  • Fallacy kereta api
  • Fallacyist Falls
  • Kejatuhan Komposisi
  • Kejatuhan Bahagian
  • Gambler Kejatuhan
  • Kejatuhan genetik
  • Rayuan tidak relevan
  • Rayuan ke Antiquity / Tradisi
  • Rayuan kepada Pihak Berkuasa
  • Rayuan terhadap Konsekuensi
  • Rayuan untuk Paksaan
  • Rayuan Baru
  • Rayuan kepada Kasihan
  • Rayuan Kepada Populariti
  • Rayuan terhadap Kemiskinan
  • Rayuan kepada Kekayaan
  • Kejatuhan moral
  • Kejatuhan semula jadi
  • Red Herring
  • Analogi lemah
  • Kejatuhan Ambiguity
  • Kejatuhan Aksen
  • Kejatuhan Equivocation
  • Kejatuhan Manusia Straw
  • Kejatuhan Presumption
  • Menegaskan Konsekuensi
  • Berdoa dari ketidaktahuan
  • Mengemukakan Penanya Soalan / Pekeliling
  • Kompleks Soalan Kejatuhan
  • Cum Hoc Fallacy
  • Pelanggaran Salah / Dilancarkan
  • Kejatuhan Penjelmaan Hasty
  • "Tiada Penjenayah Sejati ‰ Kejatuhan
  • Post Hoc Fallacy
  • Slippery Slope Fallacy
  • Menyelamat Kejatuhan Fallacy
  • Kejatuhan Subjekivis
  • Tu Quoque Fallacy


Kami tidak akan menutup semua kejatuhan yang dinyatakan di atas. Anda boleh melayari laman web ini dan membacanya dengan lebih terperinci jika anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang kesalahan ini. Walau bagaimanapun, kami akan memaparkan dan menerangkan yang lebih popular, seperti yang disenaraikan di laman web Universiti North Carolina www.unc.edu.

Pengujaan Hasty
Definisi:
Membuat andaian mengenai keseluruhan kumpulan atau pelbagai kes berdasarkan sampel yang tidak mencukupi (biasanya kerana ia tidak sekata atau terlalu kecil). Stereotip mengenai orang (Sebagai contoh, budak lelaki Frat adalah pemabuk; pelajar Grad adalah nerdy.) Adalah contoh biasa prinsip yang mendasari generalisasi terburu-buru.

Contoh:
Rakan sebilik saya berkata kelas falsafahnya adalah sukar, dan satu lagi adalah sukar. Semua kelas falsafah mestilah sukar!

Dua orang pengalaman, dalam kes ini, tidak mencukupi untuk mendasarkan kesimpulan.

Petua:
Tanyakan kepada diri sendiri apa jenis "sampel ‰ yang anda gunakan: Adakah anda bergantung pada pendapat atau pengalaman hanya beberapa orang, atau pengalaman anda sendiri dalam beberapa situasi? Jika ya, pertimbangkan sama ada anda memerlukan lebih banyak bukti, atau mungkin kesimpulan yang menyapu. (Perhatikan bahawa dalam contoh, kesimpulan yang lebih sederhana "Sesetengah kelas falsafah sukar bagi sesetengah pelajar ‰ tidak akan menjadi penyebaran terbaharu."

Tiada titik
Definisi:
Premis hujah menyokong kesimpulan tertentu - tetapi tidak kesimpulan bahawa penunjuk itu sebenarnya menarik.

Contoh:
Keseriusan hukuman harus sepadan dengan keseriusan jenayah. Sekarang, hukuman untuk memandu mabuk hanya boleh menjadi halus. Tetapi memandu mabuk adalah jenayah yang sangat serius yang boleh membunuh orang yang tidak bersalah. Jadi hukuman mati haruslah hukuman untuk memandu mabuk.

Hujah sebenarnya menyokong beberapa kesimpulan - Hukuman untuk memandu mabuk harus sangat serius khususnya - tetapi tidak menyokong tuntutan bahawa hukuman mati, khususnya, adalah wajar.
Petua:
Pisahkan premis anda dari kesimpulan anda. Melihat premis itu, tanyakan kepada diri sendiri apa kesimpulan seseorang yang objektif akan mencapai selepas membacanya. Melihat kesimpulan anda, tanya diri anda jenis bukti yang diperlukan untuk menyokong kesimpulan sedemikian, dan kemudian lihat apakah anda telah memberikan bukti itu. Kehilangan titik sering terjadi apabila kesimpulan yang menyapu atau melampau ditarik, jadi berhati-hatilah jika anda tahu bahawa anda sedang menuntut sesuatu yang besar.

Post hoc (Palsu Palsu)
Kesalahan ini mendapat namanya dari frasa Latin post hoc, ergo propter hoc, yang diterjemahkan sebagai "selepas ini, oleh kerana itu. ‰

Definisi:
Dengan asumsi bahawa kerana B datang selepas A, A menyebabkan B. Sudah tentu, kadang-kadang satu peristiwa benar-benar menyebabkan lain yang datang kemudian - sebagai contoh, jika saya mendaftar untuk kelas, dan nama saya kemudian muncul pada roll, benar bahawa peristiwa pertama menyebabkan yang datang kemudian. Tetapi kadang-kadang dua peristiwa yang seolah-olah berkaitan dalam masa tidak benar-benar berkaitan sebagai punca dan kesan. Iaitu, korelasi TIDAK sama dengan penyebabnya.

Contoh:
Presiden Jones menaikkan cukai, dan kemudian kadar jenayah ganas meningkat. Jones bertanggungjawab terhadap kenaikan jenayah.

Peningkatan cukai mungkin atau tidak menjadi salah satu faktor dalam peningkatan kadar jenayah, tetapi hujah itu tidak menunjukkan kepada kita bahawa seseorang itu menyebabkan yang lain.
Petua:
Untuk mengelakkan kesilapan pasca hoc, penunjuk perasaan perlu memberi penjelasan mengenai proses yang mana kenaikan cukai sepatutnya menghasilkan kadar jenayah yang lebih tinggi. Dan inilah yang harus anda lakukan untuk mengelakkan diri daripada kejahatan ini: Jika anda mengatakan bahawa A menyebabkan B, anda sepatutnya mempunyai sesuatu yang lebih banyak untuk mengatakan tentang bagaimana A menyebabkan B daripada hanya A yang pertama kali datang dan B datang kemudian!

Cerun licin
Definisi:
Arguer mendakwa bahawa sejenis tindak balas rantai, biasanya berakhir dengan beberapa akibat buruk, akan berlaku, tetapi ada bukti yang tidak cukup untuk asumsi itu. Arguer menegaskan bahawa jika kita mengambil satu langkah ke "lereng licin, ‰ kita akan berakhir meluncur sepanjang jalan ke bawah; dia menganggap kita tidak boleh berhenti di tengah-tengah bukit.

Rayuan kepada Pihak Berkuasa
Definisi:
Selalunya kita menambah kekuatan kepada hujah-hujah kita dengan merujuk kepada sumber yang dihormati atau pihak berkuasa dan menjelaskan kedudukan mereka mengenai isu-isu yang kita sedang berbincang. Walau bagaimanapun, jika kami cuba mendapatkan pembaca untuk bersetuju dengan kami hanya dengan mengagumkan mereka dengan nama yang terkenal atau dengan menarik kepada pihak berkuasa yang sepatutnya tidak banyak pakar, kami membuat kesilapan rayuan kepada pihak berkuasa.

Contoh:
Kita harus menghapuskan hukuman mati. Ramai orang yang dihormati, seperti pelakon Guy Handsome, telah menyatakan secara terbuka penentangan mereka terhadapnya.

Walaupun Guy Handsome mungkin menjadi kuasa pada perkara-perkara yang berkaitan dengan bertindak, tidak ada sebab tertentu mengapa seseorang harus digerakkan oleh pendirian politiknya.
Petua:
Terdapat dua cara mudah untuk mengelakkan melakukan kejelekan ini. Mula-mula, pastikan bahawa pihak berkuasa yang anda namakan adalah pakar mengenai subjek yang anda sedang berbincang. Kedua, bukan hanya mengatakan "Dr Authority percaya x, jadi kita harus mempercayainya, juga," cuba untuk menjelaskan alasan atau bukti bahawa pihak berkuasa digunakan untuk tiba pada pendapatnya. Ia juga membantu memilih pihak berkuasa yang dianggap agak neutral atau munasabah, dan bukannya orang yang dianggap sebagai berat sebelah.

Ad Populum
Definisi:
Nama latin dari kesalahan ini bermaksud "kepada orang ramai." Terdapat beberapa versi kesilapan popul iklan, tetapi apa yang mereka semua mempunyai kesamaan adalah bahawa penunjuk mengambil keuntungan dari keinginan yang kebanyakan orang harus disukai dan sesuai dengan yang lain dan menggunakan keinginan itu untuk cuba mendapatkan penonton untuk menerima hujahnya.

Salah satu versi yang paling biasa adalah kejatuhan kereta api, di mana penunjuk perasaan itu cuba meyakinkan penonton untuk melakukan sesuatu kerana orang lain (kononnya) tidak.

Contoh:
Perkahwinan gay hanya tidak bermoral. 70% rakyat Amerika berfikir demikian!

Walaupun pendapat kebanyakan rakyat Amerika mungkin relevan dalam menentukan undang-undang yang sepatutnya kita perolehi, ia pastinya tidak menentukan apa yang moral atau tidak bermoral.
Petua:
Pastikan anda tidak mengesyorkan bahawa khalayak anda percaya kesimpulan anda kerana semua orang percaya, semua orang yang keren mempercayainya, orang akan menyukai anda dengan lebih baik jika anda percaya, dan sebagainya. Theep dalam fikiran bahawa pendapat popular tidak selalu betul.

Ad Hominem dan Tu Quoque
Definisi:
Iklan hominem ("terhadap orang ‰) dan tu quoque (" anda, terlalu! ‰) tidak menumpukan perhatian kita pada orang dan bukannya pada hujah atau bukti. Dalam kedua-dua hujah ini, kesimpulannya biasanya "Anda seharusnya tidak mempercayai argumen So-and-So." Sebab tidak percaya So-and-So adalah So-and-So adalah orang jahat (ad hominem) atau munafik (tu quoque). Dalam hujah hominem iklan, penunjuk perasaan menyerang lawannya bukannya hujah lawan.

Contoh:
Andrea Dworkin telah menulis beberapa buku yang mengatakan bahawa pornografi membahayakan wanita. Tetapi Dworkin adalah orang yang hodoh, pahit, jadi anda tidak perlu mendengarkannya.

Penampilan dan watak Dworkin tidak ada kena mengena dengan kekuatan hujahnya, jadi menggunakannya sebagai bukti yang salah.

Dalam hujah tu quoque, penunjuk jalan itu menunjukkan bahawa pihak lawan sebenarnya telah melakukan perkara yang dia telah bertengkar melawan, dan oleh itu hujah-hujah lawan tidak perlu didengar. Berikut adalah contoh: Bayangkan ibu bapa anda telah menjelaskan kepada anda mengapa anda tidak merokok - kerosakan kesihatan anda. Anda menjawab: Saya akan menerima hujah anda kerana anda biasa merokok ketika anda berumur saya. Anda juga melakukannya! Hakikat bahawa ibu bapa anda telah melakukan perkara yang mereka mengutuk tidak mempunyai kesan terhadap premis yang mereka tunjukkan dalam hujah mereka (merokok merugikan kesihatan anda dan sangat mahal), jadi respons anda adalah salah.

Petua:
Pastikan anda tetap fokus pada penentang anda, bukannya pada watak mereka.

Rayuan kepada Kasihan
Definisi:
Rayuan untuk kasihan berlaku apabila seorang penentang cuba untuk membuat orang menerima kesimpulan dengan membuat mereka merasa kasihan kepada seseorang.

Contoh:
Saya tahu peperiksaan dinilai berdasarkan prestasi, tetapi anda harus memberi saya A. Kucing saya telah sakit, kereta saya rosak, dan saya mempunyai sejuk, jadi sukar untuk saya belajar.

Kesimpulannya di sini adalah "Anda harus memberi saya A. ‰ Tetapi kriteria untuk mendapatkan A mempunyai kaitan dengan belajar dan menggunakan materi dari kursus. Prinsip pengadil yang ingin kita terima (orang yang mempunyai minggu yang sukar berhak AÊs) tidak dapat diterima. Maklumat yang diberikan oleh arguer itu mungkin terasa relevan tetapi tidak, dan hujah itu tidak benar.
Petua:
Pastikan anda bukan sahaja cuba mendapatkan pembaca anda untuk bersetuju dengan anda dengan membuat mereka merasa kasihan kepada seseorang.

Rayuan terhadap Kejahilan
Definisi:
Dalam rayuan terhadap kejahilan, penaung itu pada asasnya berkata: "Lihat, tidak ada bukti konklusif mengenai isu ini. Oleh itu, anda harus menerima kesimpulan saya mengenai isu ini. ‰

Contoh:
Orang telah berusaha selama berabad-abad untuk membuktikan bahawa Tuhan wujud. Tetapi tiada siapa yang dapat membuktikannya. Oleh itu, Tuhan tidak wujud.

Berikut adalah hujah menentang yang melakukan kejatuhan yang sama: Orang telah berusaha selama bertahun-tahun untuk membuktikan bahawa Tuhan tidak wujud. Tetapi tiada siapa yang dapat membuktikannya. Oleh itu, Tuhan wujud. Dalam setiap kes, penyokong cuba menggunakan kekurangan bukti sebagai sokongan untuk tuntutan positif tentang kebenaran kesimpulan. Terdapat

satu situasi di mana melakukan perkara ini tidaklah salah: Jika penyelidik yang berkelayakan menggunakan kaedah yang dipikirkan dengan baik untuk mencari sesuatu untuk masa yang lama, mereka tidak menemuinya, dan ia adalah jenis orang yang patut dapat mencari , maka hakikat bahawa mereka tidak menemuinya merupakan beberapa bukti bahawa ia tidak wujud.
Petua:
Perhatikan hujah-hujah di mana anda menunjukkan kekurangan bukti dan kemudian membuat kesimpulan dari kekurangan bukti.

Lelaki Jerami
Definisi:
Salah satu cara untuk membuat hujah anda lebih kuat adalah untuk menjangka dan memberi respons terlebih dahulu kepada hujah-hujah yang boleh dibuat oleh lawan. Dalam kesilapan orang jerami, penunjuk itu menetapkan versi wartawan kedudukan lawan dan cuba menjaringkan mata dengan mengetuknya. Tetapi hanya dapat mengalahkan seorang lelaki jerami yang tidak benar-benar mengagumkan, mengalahkan versi hujah lawan yang tidak disenangi juga tidak mengesankan.

Contoh:
Feminis mahu mengharamkan semua pornografi dan menghukum semua yang membacanya! Tetapi langkah-langkah keras seperti itu tidak sesuai, jadi feminis adalah salah: porn dan pembaca harus dibiarkan dengan aman.

Hujah feminis dibuat lemah dengan diabaikan - sebenarnya, kebanyakan feminis tidak mencadangkan "larangan" terhadap porno atau hukuman apa pun bagi mereka yang hanya membacanya; sering kali, mereka mencadangkan beberapa sekatan terhadap perkara seperti lucah kanak-kanak, atau mencadangkan untuk membenarkan orang yang dilukai oleh lucah untuk menuntut penerbit dan pengeluar, bukan pembaca, untuk ganti rugi. Oleh itu, penunjuk tidak benar-benar menjaringkan sebarang mata; dia baru saja melakukan kesalahan.
Petua:
Jadilah amal kepada lawan anda. Nyatakan hujah-hujah mereka dengan kuat, tepat, dan bersimpati mungkin. Jika anda boleh mengetuk walaupun versi terbaik dari argumen penentang, maka anda benar-benar mencapai sesuatu.

Red Herring
Definisi:
Separuh hujung melalui hujah, penunjuk jalan itu bertumpu pada tangen, menimbulkan isu sampingan yang mengganggu penonton dari apa yang sebenarnya dipertaruhkan. Selalunya, penunjuk tidak pernah kembali kepada isu asal.

Contoh:
Menggredkan peperiksaan ini pada lengkung akan menjadi perkara yang paling adil untuk dilakukan. Lagipun, kelas menjadi lebih lancar apabila pelajar dan profesor bertambah baik.

Marilah kita mencuba kesimpulan premis kita untuk melihat apa yang salah dengan hujah ini:

Premis: Kelas pergi lebih lancar apabila pelajar dan profesor semakin baik.

Kesimpulan: Penggredan peperiksaan ini pada lengkung akan menjadi perkara yang paling adil untuk dilakukan.

Apabila kita meletakkannya dengan cara ini, sangat jelas bahawa para penunjuk perasaan itu beralih ke tangen - hakikat bahawa sesuatu yang membantu orang ramai tidak semestinya menjadikannya lebih adil; keadilan dan keadilan kadang-kadang menghendaki kita melakukan perkara-perkara yang menyebabkan konflik. Tetapi penonton mungkin merasa seperti masalah guru dan pelajar bersetuju adalah penting dan terganggu dari fakta bahawa penunjuk tidak memberikan apa-apa keterangan tentang mengapa lengkung akan adil.
Petua:
Cuba letakkan premis anda dan kesimpulan dalam bentuk seperti garis besar. Berapa banyak isu yang anda lihat dibangkitkan dalam hujah anda? Bolehkah anda menerangkan bagaimana setiap premis menyokong kesimpulan?

Dichotomy palsu
Definisi:
Arguer menetapkan keadaan supaya kelihatannya terdapat hanya dua pilihan. Arguer kemudian menghilangkan salah satu pilihan, jadi nampaknya kita dibiarkan hanya dengan satu pilihan: satu penunjuk yang menginginkan kita memilih di tempat pertama. Tetapi selalunya terdapat banyak pilihan yang berlainan, bukan hanya dua - dan jika kita memikirkan mereka semua, kita mungkin tidak begitu cepat untuk memilih salah satu arguer mengesyorkan!

Contoh:
Caldwell Hall berada dalam keadaan buruk. Sama ada kita merobohkannya dan membina sebuah bangunan baru, atau kita terus membahayakan keselamatan pelajar. Jelas sekali kita harus membebaskan keselamatan orang ramai, jadi kita mesti merobohkan bangunan itu.

Hujah mengabaikan kemungkinan kemungkinan kami membaiki bangunan atau mencari cara untuk melindungi pelajar dari risiko yang dipersoalkan - contohnya, jika hanya beberapa bilik dalam bentuk yang buruk, mungkin kita tidak perlu memegang kelas di bilik tersebut.
Petua:
Perhatikan hujah anda sendiri: Jika anda mengatakan bahawa kita perlu memilih antara dua pilihan, apakah itu benar? Atau ada alternatif lain yang anda sebut tadi?

Contoh:
Caldwell Hall berada dalam keadaan buruk. Sama ada kita merobohkannya dan membina sebuah bangunan baru, atau kita terus membahayakan keselamatan pelajar. Jelas sekali kita harus membebaskan keselamatan orang ramai, jadi kita mesti merobohkan bangunan itu.

Hujah mengabaikan kemungkinan kemungkinan kami membaiki bangunan atau mencari cara untuk melindungi pelajar dari risiko yang dipersoalkan - contohnya, jika hanya beberapa bilik dalam bentuk yang buruk, mungkin kita tidak perlu memegang kelas di bilik tersebut.
Petua:
Perhatikan hujah anda sendiri: Jika anda mengatakan bahawa kita perlu memilih antara dua pilihan, apakah itu benar? Atau ada alternatif lain yang anda sebut tadi?

Mengemudi Soalan
Definisi: Pada dasarnya, hujah yang menimbulkan persoalan meminta pembaca hanya menerima kesimpulan tanpa memberikan bukti nyata; hujah sama ada bergantung pada premis yang mengatakan perkara yang sama seperti kesimpulan ("penalaran pekeliling"), atau hanya mengabaikan anggapan penting (tetapi dipersoalkan) bahawa hujah terletak pada.

Contoh:
Euthanasia aktif adalah diterima secara moral. Ia adalah hal yang baik dan etika untuk membantu manusia lain melarikan diri melalui kematian.

Marilah kita meletakkan ini dalam bentuk premis-kesimpulan:

Premis: Adalah satu perkara yang baik dan etika untuk membantu manusia lain melarikan diri melalui kematian.

Kesimpulan: Euthanasia aktif adalah diterima secara moral.

Jika kita "menerjemahkan ‰ premis itu, kita akan melihat bahawa penunjuk perasaan itu telah benar-benar berkata perkara yang sama dua kali:" baik, etika ‰ bermaksud perkara yang sama
"Diterima secara moral, ‰ dan" membantu orang lain melarikan diri dari penderitaan melalui kematian ‰ bermaksud "euthanasia aktif." Jadi premis pada dasarnya mengatakan, "euthanasia aktif adalah diterima secara moral, ‰ seperti kesimpulan! Arguer belum memberikan alasan sebenar mengapa euthanasia dapat diterima; Sebaliknya, dia telah meninggalkan kami bertanya "baiklah, mengapa anda berfikir euthanasia aktif boleh diterima? ‰ Hujahnya" meminta ‰ (iaitu, mengelakkan) soalan sebenar.

Petua:
Salah satu cara untuk mengelakkan mengemukakan soalan adalah menulis premis dan kesimpulan anda dalam bentuk pendek seperti bentuk garis besar. Lihat jika anda melihat sebarang jurang yang diperlukan untuk bergerak dari satu premis ke yang berikutnya atau dari premis kepada kesimpulan. Tuliskan kenyataan yang akan mengisi jurang tersebut. Sekiranya pernyataan itu kontroversi dan anda hanya berkilat ke atas mereka, anda mungkin mengemukakan soalan itu. Seterusnya, semak untuk melihat sama ada mana-mana premis anda pada dasarnya mengatakan perkara yang sama seperti kesimpulan (tetapi dalam erti kata lain). Jika ya, anda akan mengemukakan soalan itu. Moral cerita: Anda tidak boleh hanya menganggap atau menggunakan sebagai bukti tidak menentu yang sangat anda cuba buktikan.



Equivocation
Definisi: Equivocation adalah gelongsor antara dua atau lebih makna yang berbeza dari satu perkataan atau frasa yang penting untuk hujah.
Contoh:
Memberi wang kepada amal adalah perkara yang betul untuk dilakukan. Jadi amal berhak mendapat wang kita.

Penyesuaian di sini adalah pada perkataan "right ‰:" right ‰ boleh bermakna kedua-dua sesuatu yang betul atau baik (seperti dalam "Saya mendapat jawapan yang betul pada ujian ‰) dan sesuatu yang seseorang mempunyai tuntutan (seperti dalam" semua orang mempunyai hak untuk hidup ‰). Kadang-kadang penunjuk perasaan akan dengan sengaja, menyimpang dengan jelas, seringkali pada kata-kata seperti "kebebasan, ‰
"Keadilan, ‰" hak, ‰ dan sebagainya; Masa yang lain, penyesuaian adalah kesilapan atau salah faham. Sama ada cara, adalah penting bahawa anda menggunakan istilah utama hujah anda secara konsisten.
Petua:
Kenal pasti perkataan dan frasa yang paling penting dalam hujah anda dan tanya diri anda sama ada ia boleh mempunyai lebih dari satu makna. Jika mereka boleh, pastikan anda tidak tergelincir dan meluncur di antara maksud tersebut.

Esei penjelasan boleh ditakrifkan sebagai esei yang menjelaskan perkara atau proses dalam susunan berurutan.

Esei argumentasi cuba untuk memenangi penonton supaya mereka bersetuju dengan apa yang kita katakan, menerima fakta kita, memeluk nilai kita, dan mengadaptasi hujah dan cara pemikiran kita.

Dalam esei perbincangan, kami membentangkan kedua-dua belah isu dan membiarkan penonton memutuskan untuk diri mereka sendiri di mana sisi pagar mereka mahu.
Mempunyai pernyataan tesis yang baik dan garis besar tidak menjamin esei yang baik. Ia perlu disokong dengan bukti kukuh untuk meyakinkan penonton.

Apabila seseorang mengamalkan kedudukan, atau cuba memujuk orang lain untuk mengadopsi kedudukan berdasarkan sekeping alasan yang tidak baik, mereka melakukan kejahatan logik.

Ad hominem Ad populum
Rayuan kepada pihak berkuasa Rayuan terhadap kejahilan Rayuan terhadap belas kasihan esei Argumentasi Mengemukakan soalan Persoalan esai Ekuivasi Esei penjelasan Kejatuhan kekaburan Kejatuhan anggapan


  • Kejatuhan kesesuaian Dikotomi palsu Pengecualian yang hasty Kesalahan logik Hilang titik Hoc (sebab salah) Herring merah
  • Lereng licin Orang jerami
  • Bukti sokongan
  • Tu quoque
  • Analogi lemah

Comments

Popular posts from this blog

BDKO1103 Basic Interpersonal Communication -TERJEMAHAN MALAY (TOPIK 1 - TOPIK 10)

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 7

MPU2222 ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 4