OUMH1203 English for Written Communication ( TERJEMAHAN BAHASA MELAYU ) TOPIK 4
Topik
4
Jenis
Esai 39
4.1
Essay Penjelasan 40
4.2
Essay Argumentasi 44
4.3
Sastera Perbincangan 48
4.4
Bukti Pendokong 48
4.4.1
Jenis Keterangan 49
4.4.2
Bagaimana Menggunakan Keterangan 49
4.5
Logik Kejatuhan 50
4.5.1
Hasty Generalization 51
4.5.2
Hilang Point 52
4.5.3
Post Hoc (Palsu Palsu) 53
4.5.4
Slope licin 53
4.5.5
Analogi lemah 54
4.5.6
Rayuan kepada Pihak Berkuasa 55
4.5.7
Ad Populum 55
4.5.8
Iklan Hominem dan Tu Quoque 56
4.5.9
Rayuan terhadap Kasihan 57
4.5.10
Rayuan terhadap Ketidaktahuan 57
4.5.11
Straw Man 58
4.5.12
Red Herring 59
4.5.13
Dichotomy palsu 59
4.5.14
Mengemukakan Soalan 60
4.5.15
Equivocation 61
Ringkasan
62
Mereka
Syarat 62
Rujukan
63
Topik
4 menyelewengkan lebih dalam kepada jenis esei. Ia menunjukkan kepada
anda bagaimana cara menulis jenis esei tertentu. Ia menjelaskan apa
ayat topik dan bagaimana untuk menyokongnya dengan keterangan. Ia
juga memperkenalkan kejatuhan supaya anda belajar untuk mengelakkan
membuat argumen yang lemah.
Topik
4
Jenis-jenis
Essay
PENGENALAN
Penulisan
karangan adalah kemahiran yang sangat asas yang harus dipelajari oleh
semua orang. Anda telah diperkenalkan kepada garis besar esei asas
dalam topik sebelumnya. Dalam topik ini, anda akan belajar bahawa
terdapat banyak jenis genre esei di luar sana, contohnya, narasi,
keterangan, definisi, penilaian dan sebagainya. Topik ini akan
menyerlahkan tiga genre esei paling kerap digunakan dalam tulisan
akademik dan beberapa kejatuhan yang sering dijumpai.
Seperti
yang dijelaskan dalam topik sebelumnya, terdapat tiga jenis esei
utama - esei penjelasan, esei argumentasi, dan esei perbincangan ..
Objektif
utama penulisan esei adalah untuk menjelaskan atau menjelaskan
isu-isu, biasanya dalam konteks sains alam dan sosial. Untuk membuat
esei anda komprehensif, cuba menjawab semua pertanyaan yang berkaitan
dengan topik yang anda tulis.
Esei
argumentasi, sebaliknya, bukan sahaja menyediakan maklumat tetapi
juga mengandungi idea-idea yang menyokong dan menentang. Objektif
utamanya adalah untuk meyakinkan para pembaca untuk berpisah dengan
penulis esei.
Esei
perbincangan agak serupa dengan esei argumentasi pada pandangan
pertama, tetapi sebenarnya ia adalah yang paling mencabar untuk
menulis tiga genre yang disebutkan. Ia mengandungi maklumat serta
pandangan peribadi para penulis, disokong oleh fakta dan bukti. Ia
tidak seharusnya terlalu peribadi kerana kelulusan pembaca tidak
benar-benar objektif. Objektif utama adalah untuk membincangkan
isu-isu secara objektif dan membiarkan pembaca berfikir untuk diri
mereka sendiri. Seperti yang kita pelajari lebih mendalam dalam topik
ini, kita akan mempelajari ketiga-tiga genre ini dengan lebih
terperinci.
HUBUNGAN
ESSAY
Menurut
Kamus Cambridge Learner, kamus "penjelasan ‰ bermaksud:
- Butiran atau alasan yang diberikan seseorang untuk membuat sesuatu yang jelas atau mudah dipahami.
- Ini ditakrifkan lagi oleh dictionary.com sebagai:
- Tindakan atau proses menjelaskan.
ATAU
- Kenyataan yang dibuat untuk menjelaskan sesuatu dan membuatnya dapat difahami.
Oleh
itu, esei penjelasan boleh ditakrifkan sebagai esei yang menerangkan
perkara atau proses dalam susunan berurutan. Penggunaan tegang semasa
yang sederhana akan teratur di sini.
Jadi
bagaimana anda mengendalikan esei penjelasan? Tahap perancangan yang
sama yang telah anda pelajari sebelum ini boleh digunakan apabila
menulis sebarang esei. Satu-satunya perkara yang perlu diperhatikan
ialah kandungan yang berbeza dan pelbagai gaya menulis karangan.
Sebagai
contoh, selalu baik untuk memulakan uraian penjelasan dengan
memberikan pembaca beberapa maklumat umum tentang subjek yang anda
tulis tentang dalam perenggan pengantar anda. Kalimat idea utama
mesti dapat berdiri sendiri dan menjadikannya lengkap dengan
sendirinya.
Cuba
tanya diri anda beberapa pertanyaan sebelum menulis pernyataan tesis
anda:
- Apa?
- Siapa?
- Mengapa?
- Untuk apa?
- Bila?
- Bagaimana?
Tubuh
esei dapat ditulis berdasarkan tiga gaya struktur:
- Temporal Temporal
Titik
esei ditulis dalam cara yang cukup linear, seperti dalam ?? b ?? c
??
d. Penanda masa biasanya digunakan untuk memulakan setiap perenggan
untuk menunjukkan proses yang terlibat.
- Cyclical
Titik
utama dibentangkan dalam cara kitaran, contohnya, apabila kita
menulis mengenai kitaran hidrologi (pembentukan hujan).
- Sebab dan akibat
Satu
contoh jenis esei ini akan menjelaskan mengapa kesesakan lalu lintas
adalah perkara biasa di sebuah bandar besar.
Anda
boleh menyimpulkan esei dengan meringkaskan atau memberi maklumat
tambahan yang berkaitan dengan proses sebelum berakhir.
Satu
esai yang bersifat penjelas boleh ditulis dalam tiga struktur:
- linier,
- kitaran, atau
- sebab dan akibat.
Baca
tajuk-tajuk di bawah dan lihat struktur mana yang sesuai dengan
setiap esei.
Terangkan
kitar hidup rama-rama.
Satu
isu yang sangat penting di sekeliling keluarga hari ini ialah isu ibu
bekerja. Wanita tidak dibenarkan bekerja sehingga anak-anak mereka
berusia sekurang-kurangnya 12 tahun. Bincangkan.
China
pada abad ke-21 komited untuk mengukuhkan pertukaran dan kerjasama
dengan negara-negara di seluruh dunia. Apakah faktor-faktor sejarah
dan politik yang telah membawa kepada peralihan dasar ini dan apakah
kesan akibat ekonomi?
Terangkan
sebab-sebab pengangguran belia dan kesannya terhadap golongan muda.
Terangkan
empat musim yang berlaku di banyak bahagian dunia.
Ia
telah sampai tahun 1960-an bahawa hak-hak minoriti menjadi isu yang
fokus untuk banyak negara-negara Barat. Melacak sejarah dasar di
Australia yang membawa kepada kebijaksanaan ÂWhite AustraliaÊ pada
tahun 1974.
Struktur
yang mungkin:
- Langkah-langkah dalam proses linear
- Langkah-langkah dalam proses kitaran
- Penjelasan sesuatu yang mempunyai faktor dan syarat, sebab dan kesan
Sumber:
Cox, Th., & Hill, D. (2004). EAP sekarang !: Buku Pelajar.
Melbourne: Addison Wesley Longman Australia Pty Ltd.
Contoh
Esei 1
menunjukkan garis besar esei yang menggambarkan proses membuat
omelet:
Cara
Membuat Omelette
Telur
ayam biasanya dibuat dengan dua atau tiga telur dan dimasak dengan
sangat cepat dalam panci saut. Seperti resipi dan teknik memasak yang
begitu banyak, Perancis adalah tuan-tuan omelette, yang jika dimasak
dengan betul, ringan, lembap, dan sedikit bengkak. Kuali tidak
melekat berfungsi dengan baik untuk menyediakan telur dadar dan
sering disukai oleh tukang masak rumah, tetapi koki profesional
menggunakan kuali besi dengan pemegang panjang yang boleh digunakan
secara eksklusif untuk pembuatan telur dadar. Kuali besi yang dibasuh
dengan betul boleh dibersihkan selepas setiap penggunaan hanya dengan
mengelapnya dengan kain bersih atau tuala kertas, menggosok kuali
dengan garam, dan memberikan kuali yang terakhir untuk menghapus
garam. Rawatan garam membantu menghalang telur daripada melekat pada
kuali apabila ia digunakan.
Untuk
mula menyediakan telur dadar, retak telur terbuka 2 atau 3 di atas
mangkuk, masukkan garam dan lada (pilihan), dan kacau telur sehingga
putih dan kuning mula menyatu. Telur tidak boleh dipukul dengan kuat.
Kemudian
letakkan tumis saut pada api yang tinggi dan teliti bahagian bawah
dan sisi kuali dengan mentega. Selepas mentega cair, ia akan mula
busa. Apabila berbuih berhenti, kuali cukup panas untuk memasak
omelette. Pastikan kuali itu tidak begitu panas sehingga mentega mula
berwarna coklat. Sekiranya ini berlaku, mentega dengan cepat akan
mencapai titik asapnya, yang akan menyebabkan hasil yang tidak
memuaskan.
Kemudian
tuangkan telur ke dalam kuali. Telur harus segera dibakar.
Menggunakan beberapa sisi ke sisi dan beralih pergerakan lengan anda
sambil memegang pemegang kuali, mengedarkan telur dalam kuali,
membuat lapisan yang lebih baik di seluruh bahagian bawah kuali.
Selepas
pemanasan selama beberapa saat, telur harus mula terbentuk menjadi
jisim yang menyerupai bentuk telur dadar yang terbentang. Jerit kuali
ke arah anda harus menyebabkan telur ayam melancarkan pada dirinya
sendiri kerana ia menyentuh sisi kuali. Teruskan melakukan ini selama
beberapa saat sehingga telur ayam dilipat ke dalam bentuk yang
menyenangkan.
Selepas
menyengetkan telur dadar dari kuali ke pinggan, ia bersedia untuk
berkhidmat. Waktu memasak sebenarnya biasanya tidak melebihi 30
hingga 45 saat. Omelet harus lembut dan lembab. Omelette kering
menunjukkan bahawa ia telah dimasak terlalu lama.
Bahan-bahan
yang lebih besar dalam jumlah (seperti keju atau daging cincang),
tidak boleh ditambah pada telur dadar sehingga selepas telur telah
dibekukan, tetapi bahan-bahan perlu ditambah sebelum membalikkan
telur dadar pada separuh. Bahan-bahan ini diletakkan di satu sisi
omelet; maka telur ayam dilipat. Melipat dadar telur dalam kuali
menggunakan teknik membalik mungkin tidak berfungsi dan juga apabila
melipat telur dadar biasa, jadi spatula paling sering digunakan untuk
melipat telur dadar di kuali. Bahan-bahan tambahan juga boleh
diletakkan di atas telur dadar biasa sebelum disajikan.
ARGUMENTATION
ESSAY
Dalam
esei jenis ini, anda cuba memenangi pembaca anda supaya mereka
bersetuju dengan apa yang anda katakan, menerima fakta anda, memeluk
nilai anda, dan mengamalkan hujah dan cara pemikiran anda.
Saya
pasti itu seperti banyak kerja keras tetapi itu hanya kerana ia
sebenarnya! Untuk esei anda menjadi berkesan, mesti ada konvensyen
tertentu yang perlu diikuti. Inilah sebabnya mengapa anda perlu
meluangkan masa untuk merancang sebelum menulis esei argumentasi.
Perkara
pertama yang perlu dilakukan adalah membaca topik yang diberikan
kepada anda. Sebaik sahaja anda telah membaca topik, gariskan kata
kunci. Tuliskan beberapa perkataan lain, jika boleh, yang sama dengan
makna dengan kata kunci. Ini akan membantu anda memahami lebih
lanjut.
Sebaik
sahaja anda memahami topik ini, anda perlu membuat keputusan sama ada
anda untuk atau menentang idea yang terdapat dalam topik itu. Hanya
semata-mata bersetuju atau tidak setuju tidak akan membantu anda
menulis esei yang baik. Selain mempertimbangkan kedudukan yang akan
anda ambil, anda juga perlu memastikan bahawa anda mempunyai alasan
untuk menyokong pendirian anda. Anda juga harus jelas mengenai dua
perspektif yang bertentangan yang akan anda sampaikan dalam esei
sebelum mengambil pendirian dan menyokongnya dengan alasan atau bukti
anda.
Selepas
semua ini dilakukan, tulis kesimpulan dan tekan semula kedudukan anda
atau berdiri mengenai isu-isu yang dibincangkan.
Gunakan
asas esei asas yang dibincangkan lebih awal. Esei anda perlu
mempunyai pengenalan, badan dan kesimpulan. Perenggan pengantar esei
anda harus memberikan penjelasan umum mengenai topik anda, beberapa
maklumat latar belakang dan pernyataan tesis atau ayat topik.
Dalam
esei jenis ini, pernyataan tesis anda akan menjadi pendirian anda
atau kedudukan yang anda ambil mengenai topik itu. Tubuh esei anda
adalah seperti hidangan hidangan utama, jadi sangat penting hujah itu
padu. Ini adalah di mana anda membentangkan hujah anda dengan lebih
terperinci dengan bukti untuk menyokong pendirian anda, dan cuba
meyakinkan penonton mengapa pendirian anda adalah yang betul.
Anda
boleh menggunakan pelbagai cara untuk membentangkan bukti anda
seperti statistik, kajian lain, kepercayaan dan cerita popular.
Semasa berhujah mata anda, elakkan dan cari "kesalahan logik ‰
atau hujah yang lemah. Kami akan membincangkan lebih banyak kesilapan
ini ke arah akhir topik ini.
Apabila
membuat tuntutan dalam esei argumentasi, ia tidak mencukupi untuk
hanya mempunyai bukti kukuh untuk menyokongnya. Anda juga perlu
menjangkakan balas balas dan bersiap sedia untuk mengatasinya.
Terdapat
beberapa cara yang membolehkan anda menjana kaunter-kaunter:
- Dengan mengambil sebelah lawan sejenak;
- Dengan melakukan kajian menyeluruh mengenai topik ini; dan
- Dengan membincangkan topik dengan rakan.
Kesimpulannya
sangat penting kerana ia adalah bahagian terakhir pembaca anda akan
membaca dan mungkin apa yang mereka akan paling ingat. Jadi pastikan
anda membuat pendirian anda jelas dan tidak mengelirukan. Dalam
perenggan ini, anda harus mengingatkan pembaca anda tentang masalah
di tangan, meringkaskan perkara utama, memberi penekanan semula
pendapat anda (jika anda telah memberikannya lebih awal) dan memberi
gambaran tentang apa yang akan berlaku jika keadaan itu kekal atau
berubah. Ingat untuk memastikan kesimpulan anda tepat dan ringkas,
tidak lama.
Susun
atur esei anda boleh menjadi asas seperti 1-3-1. Ini bermakna esei
itu terdiri daripada lima perenggan:
- Pengenalan (satu perenggan);
- Tiga hujah yang menyokong tesis (tiga perenggan); dan
- Kesimpulan (satu perenggan).
Petua:
Walaupun
bahagian kesimpulan hampir sama dengan bahagian pengenalan, elakkan
menggunakan perkataan yang sama. Ulangi atau gunakan perkataan yang
berbeza untuk menyampaikan makna yang sama. Inilah sebabnya mengapa
anda perlu meluaskan perbendaharaan kata anda. Untuk latihan, cuba
gunakan kamus untuk mencari sinonim dari semasa ke semasa.
Contoh
Esei 2
menunjukkan esei menggunakan tata letak 1-3-1 asas.
Kesihatan
dan Penyembuhan di hujung jari anda
Buang
botol dan kotak ubat di rumah anda. Teori baru menunjukkan bahawa
ubat boleh menjadi buruk untuk kesihatan anda, yang sepatutnya
sekadar menjadi berita baik kepada orang yang tidak mampu membeli
ubat mahal. Walau bagaimanapun, ia adalah tamparan kepada industri
ubat-ubatan, dan pukulan yang lebih besar kepada keyakinan kita
terhadap kemajuan sains. Teori baru ini berpendapat bahawa
penyembuhan adalah di hujung jari kita: kita boleh menjadi sihat
dengan melakukan Reiki secara teratur.
Penyokong
rawatan perubatan berpendapat bahawa ubat harus dipercayai kerana ia
berkesan dan terbukti secara saintifik. Mereka mengatakan bahawa
tidak ada keperluan untuk kaedah rohani seperti Reiki, Yoga, Tai Chi.
Ini membazirkan masa kita, sesuatu yang sangat berharga di dunia
material kita. Ada ubat yang boleh membunuh kesakitan, sinaran x yang
menunjukkan kepada kami tulang retak kami atau MRI yang mengesan otak
kita untuk tumor. Kita harus mengakui bahawa kaedah ini sangat
berkesan dalam contoh-contoh yang mereka sediakan. Walau
bagaimanapun, terdapat beberapa "aduan setiap hari ‰ seperti
sakit belakang, sakit kepala, insomnia, yang kini dirawat dengan
ubat. Apabila anda mengalami sakit kepala, anda mengambil Aspirin,
atau Vermidon; apabila anda tidak boleh tidur, anda mengambil Xanax
tanpa memikirkan kesan sampingan ini. Apabila anda menggunakan pil
ini untuk tempoh yang lama, anda menjadi ketagih kepada mereka; anda
tidak boleh tidur tanpa mereka. Kami membayar sejumlah besar wang dan
menjadi ketagih dan bukannya menjadi lebih baik. Bagaimana dengan
cara penyembuhan yang lebih selamat dan lebih menjimatkan? Apabila
melakukan Reiki kepada diri sendiri, anda tidak memerlukan apa-apa
kecuali tenaga anda jadi sangat ekonomis. Bagi sejarahnya, ia telah
ditemui di Jepun pada awal 1900-an dan popularitinya telah tersebar
terutamanya di seluruh Amerika dan Eropah Barat. Dalam fizik kuantum,
tenaga diiktiraf sebagai bahan asas yang mana alam semesta dikarang.
Reiki bergantung pada tenaga di dalam tubuh kita. Ia adalah cara yang
mudah dan berkesan memulihkan aliran tenaga. Tidak ada kesan
sampingan dan dijelaskan secara saintifik.
Penentang
kaedah penyembuhan alternatif juga mendakwa bahawa penyakit serius
seperti HIV / AIDS dan kanser tidak boleh dirawat tanpa ubat. Mereka
berfikir begitu kerana pesakit ini menghabiskan sepanjang hidup
mereka di hospital mengambil ubat. Bagaimanakah Reiki boleh
menjadikan orang-orang ini sihat semula? Adalah sangat malang bahawa
pesakit-pesakit ini terpaksa tinggal di hospital kehilangan rambut
mereka kerana kemoterapi, dan kehilangan berat badan kerana kesan
sampingan ubat yang mereka ambil. Sebenarnya, pengetahuan umum adalah
bahawa kecuali apabila kanser didiagnosis pada peringkat awal,
ubat-ubatan juga tidak dapat merawat AIDS atau kanser. Kebanyakan
ubat yang digunakan oleh pesakit ini adalah untuk meringankan
kesakitan dan penderitaan mereka kerana rawatan perubatan yang mereka
alami. Daripada ubat-ubatan yang mahal dan mempunyai banyak kesan
sampingan, anda boleh menggunakan tenaga anda untuk mengatasi
kesusahan hidup, mencari keseimbangan emosi, meninggalkan tekanan
kehidupan seharian dan melepaskan kebimbangan setiap hari. Kebanyakan
keadaan kronik seperti ekzema atau migrain diketahui mempunyai sebab
seperti diet dan tekanan yang tidak baik. Kemarahan mendalam atau
emosi yang kuat dapat menyumbang kepada jangkitan virus juga. Oleh
sebab mengimbangi emosi kita dan mengawal pemikiran kita adalah
sangat penting untuk kesejahteraan kita, kita pasti mula belajar
Reiki dan mengelakkan penyakit sebelum terlambat.
Sesetengah
orang masih boleh mengekalkan bahawa dalam dunia material kita,
semuanya bergantung pada masa. Ia juga "kekurangan masa ‰ yang
menyebabkan banyak tekanan yang membawa kepada penyakit yang kita
sebutkan. Bagaimana mungkin untuk mencari masa untuk melakukan Reiki
kepada diri kita sendiri dan orang-orang di sekeliling kita ketika
kita tidak dapat mencari waktu untuk pergi ke teater? Ini adalah satu
perkara yang baik tentang Reiki; ia tidak memerlukan lebih daripada
15 minit masa kita. Tidak perlu menukar pakaian atau peralatan khas.
Ia adalah seni penyembuhan yang sangat mudah, kaedah pemulihan dan
tekanan yang berkesan. Paling penting dari semua, ia kurang memakan
masa daripada perubatan jika kita memikirkan sepanjang masa kita
menghabiskan ubat untuk beberapa aduan dan mengambil lebih banyak
lagi untuk kesan sampingan juga.
Setelah
mengatakannya, rintangan terhadap Reiki akan menjadi tidak masuk
akal. Reiki adalah semula jadi dan bebas dadah. Lebih-lebih lagi, ia
mudah dipelajari oleh sesiapa sahaja, tanpa mengira usia dan
pengalaman. Ia boleh digunakan di mana sahaja, bila-bila masa. Ia
juga meningkatkan kesejahteraan fizikal, mental, emosi dan rohani
serta manfaatnya seumur hidup. Sudah tiba masanya untuk melarikan
diri dari kotak ubat yang kami simpan di kabinet dadah kami!
Oya
Ozagac. Kesihatan dan penyembuhan di hujung jari anda. (n.d.).
Diambil September 2004, dari http://www.buowl.boun.edu.tr/
PERBINCANGAN
ESSAY
Jenis
terakhir esei yang akan kita lihat ialah esei perbincangan. Dalam
tulisan akademik, istilah "perbincangan ‰ biasanya merujuk
kepada membincangkan kedua-dua belah isu atau topik, atau
membincangkan hasil penyelidikan tertentu dan implikasinya. Dalam
esei argumentasi, kami membentangkan pandangan kami dan memberikan
keterangan untuk menyokong argumen kami untuk meyakinkan para pembaca
untuk bersetuju dengan kami. Walau bagaimanapun, dalam esei
perbincangan, kita tidak melakukan ini. Dalam esei jenis ini, kami
membentangkan kedua-dua belah isu dan membiarkan para pembaca
memutuskan untuk diri mereka sendiri di sisi mana pagar mereka mahu.
Pada
asasnya, sebagai penulis esei perbincangan, anda harus merangkumi
kedua-dua belah isu / topik, memberikan bukti untuk perbincangan
anda, dan timbangkan bukti untuk membuat kesimpulan anda.
BUKTI
SOKONGAN
Mempunyai
pernyataan tesis yang baik dan garis besar tidak menjamin esei yang
baik. Ia perlu disokong dengan bukti kukuh untuk meyakinkan para
pembaca.
Jenis
Bukti
Terdapat
banyak jenis bukti yang boleh anda gunakan dalam penulisan esei dan
mereka boleh dari sumber utama atau sekunder. Sumber utama, seperti
nama yang dicadangkan adalah maklumat tangan pertama, sementara
sumber sekunder hanya bermaksud maklumat yang diciptakan dari sumber
utama.
Bukti
boleh berupa fakta, petikan, pendapat ahli, anekdot, contoh, atau
carta dan gambar rajah. Peranan keterangan atau butiran sokongan
adalah untuk menyokong pernyataan tesis anda:
Fakta:
Fakta
adalah maklumat daripada sesuatu yang sebenarnya wujud dalam realiti,
sebagai contoh, statistik.
Petikan:
Komen
dari sumber yang boleh dipercayai. Ingat untuk tidak menggunakan
terlalu banyak ini.
Pendapat
pakar:
Pendapat
daripada pakar mengenai subjek penulisan anda.
Anekdot:
Rekening
ringkas mengenai insiden yang menarik atau lucu. Ini dapat
merangsangkan esei akademik yang membosankan.
Contoh:
Contoh
adalah salah satu yang mewakili seluruh kumpulan. Contoh-contoh yang
bagus untuk mengklarifikasi mata anda.
Carta
/ Rajah:
Lukisan
atau ilustrasi boleh digunakan untuk menjelaskan konsep kompleks
dalam penulisan kami.
Cara
Menggunakan Keterangan
Untuk
memastikan bahawa kenyataan tesis anda disokong kuat, anda mesti
mematuhi peraturan tertentu untuk memastikan bukti yang digunakan
adalah kredibel dan sah:
Memastikan
ketepatan setiap fakta -
ketepatan
maklumat adalah sangat penting terutamanya dengan tarikh, angka, dan
nama.
Fakta
mestilah baru-baru ini (tidak ketinggalan zaman), boleh dipercayai
dan tidak berat sebelah.
Hanya
gunakan fakta yang relevan dengan tulisan anda.
Pastikan
anda mempunyai fakta yang cukup untuk setiap titik yang anda ingin
buat.
Susun
fakta dari umum kepada spesifik atau sebaliknya.
FALLACIES
LOGIK
Menurut
Encyclopedia Britannica dalam talian, kejahatan adalah:
- Penalaran yang salah yang memiliki kemunculan kebaikan.
Kesilapan
rintihan ini dijelaskan lebih lanjut oleh laman web tentang kesalahan
logik:
- Ketika seseorang mengadopsi posisi, atau mencoba untuk memujuk orang lain untuk mengadopsi posisi, berdasarkan sekeping alasan yang buruk, mereka melakukan kejahatan.
Anda
perlu menyedari kesalahan semasa menulis esei, terutama jenis
argumentatif. Terdapat banyak jenis kesalahan. Ada, seperti yang
disenaraikan oleh www.logicalfallacies.com, seperti yang dinyatakan
pada halaman seterusnya:
- Kejatuhan Relevan
- Ad Hominem (Serangan Peribadi)
- Fallacy kereta api
- Fallacyist Falls
- Kejatuhan Komposisi
- Kejatuhan Bahagian
- Gambler Kejatuhan
- Kejatuhan genetik
- Rayuan tidak relevan
- Rayuan ke Antiquity / Tradisi
- Rayuan kepada Pihak Berkuasa
- Rayuan terhadap Konsekuensi
- Rayuan untuk Paksaan
- Rayuan Baru
- Rayuan kepada Kasihan
- Rayuan Kepada Populariti
- Rayuan terhadap Kemiskinan
- Rayuan kepada Kekayaan
- Kejatuhan moral
- Kejatuhan semula jadi
- Red Herring
- Analogi lemah
- Kejatuhan Ambiguity
- Kejatuhan Aksen
- Kejatuhan Equivocation
- Kejatuhan Manusia Straw
- Kejatuhan Presumption
- Menegaskan Konsekuensi
- Berdoa dari ketidaktahuan
- Mengemukakan Penanya Soalan / Pekeliling
- Kompleks Soalan Kejatuhan
- Cum Hoc Fallacy
- Pelanggaran Salah / Dilancarkan
- Kejatuhan Penjelmaan Hasty
- "Tiada Penjenayah Sejati ‰ Kejatuhan
- Post Hoc Fallacy
- Slippery Slope Fallacy
- Menyelamat Kejatuhan Fallacy
- Kejatuhan Subjekivis
- Tu Quoque Fallacy
Kami
tidak akan menutup semua kejatuhan yang dinyatakan di atas. Anda
boleh melayari laman web ini dan membacanya dengan lebih terperinci
jika anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang kesalahan
ini. Walau bagaimanapun, kami akan memaparkan dan menerangkan yang
lebih popular, seperti yang disenaraikan di laman web Universiti
North Carolina www.unc.edu.
Pengujaan
Hasty
Definisi:
Membuat
andaian mengenai keseluruhan kumpulan atau pelbagai kes berdasarkan
sampel yang tidak mencukupi (biasanya kerana ia tidak sekata atau
terlalu kecil). Stereotip mengenai orang (Sebagai contoh, budak
lelaki Frat adalah pemabuk; pelajar Grad adalah nerdy.) Adalah contoh
biasa prinsip yang mendasari generalisasi terburu-buru.
Contoh:
Rakan
sebilik saya berkata kelas falsafahnya adalah sukar, dan satu lagi
adalah sukar. Semua kelas falsafah mestilah sukar!
Dua
orang pengalaman, dalam kes ini, tidak mencukupi untuk mendasarkan
kesimpulan.
Petua:
Tanyakan
kepada diri sendiri apa jenis "sampel ‰ yang anda gunakan:
Adakah anda bergantung pada pendapat atau pengalaman hanya beberapa
orang, atau pengalaman anda sendiri dalam beberapa situasi? Jika ya,
pertimbangkan sama ada anda memerlukan lebih banyak bukti, atau
mungkin kesimpulan yang menyapu. (Perhatikan bahawa dalam contoh,
kesimpulan yang lebih sederhana "Sesetengah kelas falsafah sukar
bagi sesetengah pelajar ‰ tidak akan menjadi penyebaran terbaharu."
Tiada
titik
Definisi:
Premis
hujah menyokong kesimpulan tertentu - tetapi tidak kesimpulan bahawa
penunjuk itu sebenarnya menarik.
Contoh:
Keseriusan
hukuman harus sepadan dengan keseriusan jenayah. Sekarang, hukuman
untuk memandu mabuk hanya boleh menjadi halus. Tetapi memandu mabuk
adalah jenayah yang sangat serius yang boleh membunuh orang yang
tidak bersalah. Jadi hukuman mati haruslah hukuman untuk memandu
mabuk.
Hujah
sebenarnya menyokong beberapa kesimpulan - Hukuman untuk memandu
mabuk harus sangat serius khususnya - tetapi tidak menyokong tuntutan
bahawa hukuman mati, khususnya, adalah wajar.
Petua:
Pisahkan
premis anda dari kesimpulan anda. Melihat premis itu, tanyakan kepada
diri sendiri apa kesimpulan seseorang yang objektif akan mencapai
selepas membacanya. Melihat kesimpulan anda, tanya diri anda jenis
bukti yang diperlukan untuk menyokong kesimpulan sedemikian, dan
kemudian lihat apakah anda telah memberikan bukti itu. Kehilangan
titik sering terjadi apabila kesimpulan yang menyapu atau melampau
ditarik, jadi berhati-hatilah jika anda tahu bahawa anda sedang
menuntut sesuatu yang besar.
Post
hoc (Palsu Palsu)
Kesalahan
ini mendapat namanya dari frasa Latin post hoc, ergo propter hoc,
yang diterjemahkan sebagai "selepas ini, oleh kerana itu. ‰
Definisi:
Dengan
asumsi bahawa kerana B datang selepas A, A menyebabkan B. Sudah
tentu, kadang-kadang satu peristiwa benar-benar menyebabkan lain yang
datang kemudian - sebagai contoh, jika saya mendaftar untuk kelas,
dan nama saya kemudian muncul pada roll, benar bahawa peristiwa
pertama menyebabkan yang datang kemudian. Tetapi kadang-kadang dua
peristiwa yang seolah-olah berkaitan dalam masa tidak benar-benar
berkaitan sebagai punca dan kesan. Iaitu, korelasi TIDAK sama dengan
penyebabnya.
Contoh:
Presiden
Jones menaikkan cukai, dan kemudian kadar jenayah ganas meningkat.
Jones bertanggungjawab terhadap kenaikan jenayah.
Peningkatan
cukai mungkin atau tidak menjadi salah satu faktor dalam peningkatan
kadar jenayah, tetapi hujah itu tidak menunjukkan kepada kita bahawa
seseorang itu menyebabkan yang lain.
Petua:
Untuk
mengelakkan kesilapan pasca hoc, penunjuk perasaan perlu memberi
penjelasan mengenai proses yang mana kenaikan cukai sepatutnya
menghasilkan kadar jenayah yang lebih tinggi. Dan inilah yang harus
anda lakukan untuk mengelakkan diri daripada kejahatan ini: Jika anda
mengatakan bahawa A menyebabkan B, anda sepatutnya mempunyai sesuatu
yang lebih banyak untuk mengatakan tentang bagaimana A menyebabkan B
daripada hanya A yang pertama kali datang dan B datang kemudian!
Cerun
licin
Definisi:
Arguer
mendakwa bahawa sejenis tindak balas rantai, biasanya berakhir dengan
beberapa akibat buruk, akan berlaku, tetapi ada bukti yang tidak
cukup untuk asumsi itu. Arguer menegaskan bahawa jika kita mengambil
satu langkah ke "lereng licin, ‰ kita akan berakhir meluncur
sepanjang jalan ke bawah; dia menganggap kita tidak boleh berhenti di
tengah-tengah bukit.
Rayuan
kepada Pihak Berkuasa
Definisi:
Selalunya
kita menambah kekuatan kepada hujah-hujah kita dengan merujuk kepada
sumber yang dihormati atau pihak berkuasa dan menjelaskan kedudukan
mereka mengenai isu-isu yang kita sedang berbincang. Walau
bagaimanapun, jika kami cuba mendapatkan pembaca untuk bersetuju
dengan kami hanya dengan mengagumkan mereka dengan nama yang terkenal
atau dengan menarik kepada pihak berkuasa yang sepatutnya tidak
banyak pakar, kami membuat kesilapan rayuan kepada pihak berkuasa.
Contoh:
Kita
harus menghapuskan hukuman mati. Ramai orang yang dihormati, seperti
pelakon Guy Handsome, telah menyatakan secara terbuka penentangan
mereka terhadapnya.
Walaupun
Guy Handsome mungkin menjadi kuasa pada perkara-perkara yang
berkaitan dengan bertindak, tidak ada sebab tertentu mengapa
seseorang harus digerakkan oleh pendirian politiknya.
Petua:
Terdapat
dua cara mudah untuk mengelakkan melakukan kejelekan ini. Mula-mula,
pastikan bahawa pihak berkuasa yang anda namakan adalah pakar
mengenai subjek yang anda sedang berbincang. Kedua, bukan hanya
mengatakan "Dr Authority percaya x, jadi kita harus
mempercayainya, juga," cuba untuk menjelaskan alasan atau bukti
bahawa pihak berkuasa digunakan untuk tiba pada pendapatnya. Ia juga
membantu memilih pihak berkuasa yang dianggap agak neutral atau
munasabah, dan bukannya orang yang dianggap sebagai berat sebelah.
Ad
Populum
Definisi:
Nama
latin dari kesalahan ini bermaksud "kepada orang ramai."
Terdapat beberapa versi kesilapan popul iklan, tetapi apa yang mereka
semua mempunyai kesamaan adalah bahawa penunjuk mengambil keuntungan
dari keinginan yang kebanyakan orang harus disukai dan sesuai dengan
yang lain dan menggunakan keinginan itu untuk cuba mendapatkan
penonton untuk menerima hujahnya.
Salah
satu versi yang paling biasa adalah kejatuhan kereta api, di mana
penunjuk perasaan itu cuba meyakinkan penonton untuk melakukan
sesuatu kerana orang lain (kononnya) tidak.
Contoh:
Perkahwinan
gay hanya tidak bermoral. 70% rakyat Amerika berfikir demikian!
Walaupun
pendapat kebanyakan rakyat Amerika mungkin relevan dalam menentukan
undang-undang yang sepatutnya kita perolehi, ia pastinya tidak
menentukan apa yang moral atau tidak bermoral.
Petua:
Pastikan
anda tidak mengesyorkan bahawa khalayak anda percaya kesimpulan anda
kerana semua orang percaya, semua orang yang keren mempercayainya,
orang akan menyukai anda dengan lebih baik jika anda percaya, dan
sebagainya. Theep dalam fikiran bahawa pendapat popular tidak selalu
betul.
Ad
Hominem dan Tu Quoque
Definisi:
Iklan
hominem ("terhadap orang ‰) dan tu quoque (" anda,
terlalu! ‰) tidak menumpukan perhatian kita pada orang dan bukannya
pada hujah atau bukti. Dalam kedua-dua hujah ini, kesimpulannya
biasanya "Anda seharusnya tidak mempercayai argumen So-and-So."
Sebab tidak percaya So-and-So adalah So-and-So adalah orang jahat (ad
hominem) atau munafik (tu quoque). Dalam hujah hominem iklan,
penunjuk perasaan menyerang lawannya bukannya hujah lawan.
Contoh:
Andrea
Dworkin telah menulis beberapa buku yang mengatakan bahawa pornografi
membahayakan wanita. Tetapi Dworkin adalah orang yang hodoh, pahit,
jadi anda tidak perlu mendengarkannya.
Penampilan
dan watak Dworkin tidak ada kena mengena dengan kekuatan hujahnya,
jadi menggunakannya sebagai bukti yang salah.
Dalam
hujah tu quoque, penunjuk jalan itu menunjukkan bahawa pihak lawan
sebenarnya telah melakukan perkara yang dia telah bertengkar melawan,
dan oleh itu hujah-hujah lawan tidak perlu didengar. Berikut adalah
contoh: Bayangkan ibu bapa anda telah menjelaskan kepada anda mengapa
anda tidak merokok - kerosakan kesihatan anda. Anda menjawab: Saya
akan menerima hujah anda kerana anda biasa merokok ketika anda
berumur saya. Anda juga melakukannya! Hakikat bahawa ibu bapa anda
telah melakukan perkara yang mereka mengutuk tidak mempunyai kesan
terhadap premis yang mereka tunjukkan dalam hujah mereka (merokok
merugikan kesihatan anda dan sangat mahal), jadi respons anda adalah
salah.
Petua:
Pastikan
anda tetap fokus pada penentang anda, bukannya pada watak mereka.
Rayuan
kepada Kasihan
Definisi:
Rayuan
untuk kasihan berlaku apabila seorang penentang cuba untuk membuat
orang menerima kesimpulan dengan membuat mereka merasa kasihan kepada
seseorang.
Contoh:
Saya
tahu peperiksaan dinilai berdasarkan prestasi, tetapi anda harus
memberi saya A. Kucing saya telah sakit, kereta saya rosak, dan saya
mempunyai sejuk, jadi sukar untuk saya belajar.
Kesimpulannya
di sini adalah "Anda harus memberi saya A. ‰ Tetapi kriteria
untuk mendapatkan A mempunyai kaitan dengan belajar dan menggunakan
materi dari kursus. Prinsip pengadil yang ingin kita terima (orang
yang mempunyai minggu yang sukar berhak AÊs) tidak dapat diterima.
Maklumat yang diberikan oleh arguer itu mungkin terasa relevan tetapi
tidak, dan hujah itu tidak benar.
Petua:
Pastikan
anda bukan sahaja cuba mendapatkan pembaca anda untuk bersetuju
dengan anda dengan membuat mereka merasa kasihan kepada seseorang.
Rayuan
terhadap Kejahilan
Definisi:
Dalam
rayuan terhadap kejahilan, penaung itu pada asasnya berkata: "Lihat,
tidak ada bukti konklusif mengenai isu ini. Oleh itu, anda harus
menerima kesimpulan saya mengenai isu ini. ‰
Contoh:
Orang
telah berusaha selama berabad-abad untuk membuktikan bahawa Tuhan
wujud. Tetapi tiada siapa yang dapat membuktikannya. Oleh itu, Tuhan
tidak wujud.
Berikut
adalah hujah menentang yang melakukan kejatuhan yang sama: Orang
telah berusaha selama bertahun-tahun untuk membuktikan bahawa Tuhan
tidak wujud. Tetapi tiada siapa yang dapat membuktikannya. Oleh itu,
Tuhan wujud. Dalam setiap kes, penyokong cuba menggunakan kekurangan
bukti sebagai sokongan untuk tuntutan positif tentang kebenaran
kesimpulan. Terdapat
satu
situasi di mana melakukan perkara ini tidaklah salah: Jika penyelidik
yang berkelayakan menggunakan kaedah yang dipikirkan dengan baik
untuk mencari sesuatu untuk masa yang lama, mereka tidak menemuinya,
dan ia adalah jenis orang yang patut dapat mencari , maka hakikat
bahawa mereka tidak menemuinya merupakan beberapa bukti bahawa ia
tidak wujud.
Petua:
Perhatikan
hujah-hujah di mana anda menunjukkan kekurangan bukti dan kemudian
membuat kesimpulan dari kekurangan bukti.
Lelaki
Jerami
Definisi:
Salah
satu cara untuk membuat hujah anda lebih kuat adalah untuk menjangka
dan memberi respons terlebih dahulu kepada hujah-hujah yang boleh
dibuat oleh lawan. Dalam kesilapan orang jerami, penunjuk itu
menetapkan versi wartawan kedudukan lawan dan cuba menjaringkan mata
dengan mengetuknya. Tetapi hanya dapat mengalahkan seorang lelaki
jerami yang tidak benar-benar mengagumkan, mengalahkan versi hujah
lawan yang tidak disenangi juga tidak mengesankan.
Contoh:
Feminis
mahu mengharamkan semua pornografi dan menghukum semua yang
membacanya! Tetapi langkah-langkah keras seperti itu tidak sesuai,
jadi feminis adalah salah: porn dan pembaca harus dibiarkan dengan
aman.
Hujah
feminis dibuat lemah dengan diabaikan - sebenarnya, kebanyakan
feminis tidak mencadangkan "larangan" terhadap porno atau
hukuman apa pun bagi mereka yang hanya membacanya; sering kali,
mereka mencadangkan beberapa sekatan terhadap perkara seperti lucah
kanak-kanak, atau mencadangkan untuk membenarkan orang yang dilukai
oleh lucah untuk menuntut penerbit dan pengeluar, bukan pembaca,
untuk ganti rugi. Oleh itu, penunjuk tidak benar-benar menjaringkan
sebarang mata; dia baru saja melakukan kesalahan.
Petua:
Jadilah
amal kepada lawan anda. Nyatakan hujah-hujah mereka dengan kuat,
tepat, dan bersimpati mungkin. Jika anda boleh mengetuk walaupun
versi terbaik dari argumen penentang, maka anda benar-benar mencapai
sesuatu.
Red
Herring
Definisi:
Separuh
hujung melalui hujah, penunjuk jalan itu bertumpu pada tangen,
menimbulkan isu sampingan yang mengganggu penonton dari apa yang
sebenarnya dipertaruhkan. Selalunya, penunjuk tidak pernah kembali
kepada isu asal.
Contoh:
Menggredkan
peperiksaan ini pada lengkung akan menjadi perkara yang paling adil
untuk dilakukan. Lagipun, kelas menjadi lebih lancar apabila pelajar
dan profesor bertambah baik.
Marilah
kita mencuba kesimpulan premis kita untuk melihat apa yang salah
dengan hujah ini:
Premis:
Kelas pergi lebih lancar apabila pelajar dan profesor semakin baik.
Kesimpulan:
Penggredan peperiksaan ini pada lengkung akan menjadi perkara yang
paling adil untuk dilakukan.
Apabila
kita meletakkannya dengan cara ini, sangat jelas bahawa para penunjuk
perasaan itu beralih ke tangen - hakikat bahawa sesuatu yang membantu
orang ramai tidak semestinya menjadikannya lebih adil; keadilan dan
keadilan kadang-kadang menghendaki kita melakukan perkara-perkara
yang menyebabkan konflik. Tetapi penonton mungkin merasa seperti
masalah guru dan pelajar bersetuju adalah penting dan terganggu dari
fakta bahawa penunjuk tidak memberikan apa-apa keterangan tentang
mengapa lengkung akan adil.
Petua:
Cuba
letakkan premis anda dan kesimpulan dalam bentuk seperti garis besar.
Berapa banyak isu yang anda lihat dibangkitkan dalam hujah anda?
Bolehkah anda menerangkan bagaimana setiap premis menyokong
kesimpulan?
Dichotomy
palsu
Definisi:
Arguer
menetapkan keadaan supaya kelihatannya terdapat hanya dua pilihan.
Arguer kemudian menghilangkan salah satu pilihan, jadi nampaknya kita
dibiarkan hanya dengan satu pilihan: satu penunjuk yang menginginkan
kita memilih di tempat pertama. Tetapi selalunya terdapat banyak
pilihan yang berlainan, bukan hanya dua - dan jika kita memikirkan
mereka semua, kita mungkin tidak begitu cepat untuk memilih salah
satu arguer mengesyorkan!
Contoh:
Caldwell
Hall berada dalam keadaan buruk. Sama ada kita merobohkannya dan
membina sebuah bangunan baru, atau kita terus membahayakan
keselamatan pelajar. Jelas sekali kita harus membebaskan keselamatan
orang ramai, jadi kita mesti merobohkan bangunan itu.
Hujah
mengabaikan kemungkinan kemungkinan kami membaiki bangunan atau
mencari cara untuk melindungi pelajar dari risiko yang dipersoalkan -
contohnya, jika hanya beberapa bilik dalam bentuk yang buruk, mungkin
kita tidak perlu memegang kelas di bilik tersebut.
Petua:
Perhatikan
hujah anda sendiri: Jika anda mengatakan bahawa kita perlu memilih
antara dua pilihan, apakah itu benar? Atau ada alternatif lain yang
anda sebut tadi?
Contoh:
Caldwell
Hall berada dalam keadaan buruk. Sama ada kita merobohkannya dan
membina sebuah bangunan baru, atau kita terus membahayakan
keselamatan pelajar. Jelas sekali kita harus membebaskan keselamatan
orang ramai, jadi kita mesti merobohkan bangunan itu.
Hujah
mengabaikan kemungkinan kemungkinan kami membaiki bangunan atau
mencari cara untuk melindungi pelajar dari risiko yang dipersoalkan -
contohnya, jika hanya beberapa bilik dalam bentuk yang buruk, mungkin
kita tidak perlu memegang kelas di bilik tersebut.
Petua:
Perhatikan
hujah anda sendiri: Jika anda mengatakan bahawa kita perlu memilih
antara dua pilihan, apakah itu benar? Atau ada alternatif lain yang
anda sebut tadi?
Mengemudi
Soalan
Definisi:
Pada dasarnya, hujah yang menimbulkan persoalan meminta pembaca hanya
menerima kesimpulan tanpa memberikan bukti nyata; hujah sama ada
bergantung pada premis yang mengatakan perkara yang sama seperti
kesimpulan ("penalaran pekeliling"), atau hanya mengabaikan
anggapan penting (tetapi dipersoalkan) bahawa hujah terletak pada.
Contoh:
Euthanasia
aktif adalah diterima secara moral. Ia adalah hal yang baik dan etika
untuk membantu manusia lain melarikan diri melalui kematian.
Marilah
kita meletakkan ini dalam bentuk premis-kesimpulan:
Premis:
Adalah satu perkara yang baik dan etika untuk membantu manusia lain
melarikan diri melalui kematian.
Kesimpulan:
Euthanasia aktif adalah diterima secara moral.
Jika
kita "menerjemahkan ‰ premis itu, kita akan melihat bahawa
penunjuk perasaan itu telah benar-benar berkata perkara yang sama dua
kali:" baik, etika ‰ bermaksud perkara yang sama
"Diterima
secara moral, ‰ dan" membantu orang lain melarikan diri dari
penderitaan melalui kematian ‰ bermaksud "euthanasia aktif."
Jadi premis pada dasarnya mengatakan, "euthanasia aktif adalah
diterima secara moral, ‰ seperti kesimpulan! Arguer belum
memberikan alasan sebenar mengapa euthanasia dapat diterima;
Sebaliknya, dia telah meninggalkan kami bertanya "baiklah,
mengapa anda berfikir euthanasia aktif boleh diterima? ‰ Hujahnya"
meminta ‰ (iaitu, mengelakkan) soalan sebenar.
Petua:
Salah
satu cara untuk mengelakkan mengemukakan soalan adalah menulis premis
dan kesimpulan anda dalam bentuk pendek seperti bentuk garis besar.
Lihat jika anda melihat sebarang jurang yang diperlukan untuk
bergerak dari satu premis ke yang berikutnya atau dari premis kepada
kesimpulan. Tuliskan kenyataan yang akan mengisi jurang tersebut.
Sekiranya pernyataan itu kontroversi dan anda hanya berkilat ke atas
mereka, anda mungkin mengemukakan soalan itu. Seterusnya, semak untuk
melihat sama ada mana-mana premis anda pada dasarnya mengatakan
perkara yang sama seperti kesimpulan (tetapi dalam erti kata lain).
Jika ya, anda akan mengemukakan soalan itu. Moral cerita: Anda tidak
boleh hanya menganggap atau menggunakan sebagai bukti tidak menentu
yang sangat anda cuba buktikan.
Equivocation
Definisi:
Equivocation adalah gelongsor antara dua atau lebih makna yang
berbeza dari satu perkataan atau frasa yang penting untuk hujah.
Contoh:
Memberi
wang kepada amal adalah perkara yang betul untuk dilakukan. Jadi amal
berhak mendapat wang kita.
Penyesuaian
di sini adalah pada perkataan "right ‰:" right ‰ boleh
bermakna kedua-dua sesuatu yang betul atau baik (seperti dalam "Saya
mendapat jawapan yang betul pada ujian ‰) dan sesuatu yang
seseorang mempunyai tuntutan (seperti dalam" semua orang
mempunyai hak untuk hidup ‰). Kadang-kadang penunjuk perasaan akan
dengan sengaja, menyimpang dengan jelas, seringkali pada kata-kata
seperti "kebebasan, ‰
"Keadilan,
‰" hak, ‰ dan sebagainya; Masa yang lain, penyesuaian adalah
kesilapan atau salah faham. Sama ada cara, adalah penting bahawa anda
menggunakan istilah utama hujah anda secara konsisten.
Petua:
Kenal
pasti perkataan dan frasa yang paling penting dalam hujah anda dan
tanya diri anda sama ada ia boleh mempunyai lebih dari satu makna.
Jika mereka boleh, pastikan anda tidak tergelincir dan meluncur di
antara maksud tersebut.
Esei
penjelasan boleh ditakrifkan sebagai esei yang menjelaskan perkara
atau proses dalam susunan berurutan.
Esei
argumentasi cuba untuk memenangi penonton supaya mereka bersetuju
dengan apa yang kita katakan, menerima fakta kita, memeluk nilai
kita, dan mengadaptasi hujah dan cara pemikiran kita.
Dalam
esei perbincangan, kami membentangkan kedua-dua belah isu dan
membiarkan penonton memutuskan untuk diri mereka sendiri di mana sisi
pagar mereka mahu.
Mempunyai
pernyataan tesis yang baik dan garis besar tidak menjamin esei yang
baik. Ia perlu disokong dengan bukti kukuh untuk meyakinkan penonton.
Apabila
seseorang mengamalkan kedudukan, atau cuba memujuk orang lain untuk
mengadopsi kedudukan berdasarkan sekeping alasan yang tidak baik,
mereka melakukan kejahatan logik.
Ad
hominem Ad populum
Rayuan
kepada pihak berkuasa Rayuan terhadap kejahilan Rayuan terhadap belas
kasihan esei Argumentasi Mengemukakan soalan Persoalan esai Ekuivasi
Esei penjelasan Kejatuhan kekaburan Kejatuhan anggapan
- Kejatuhan kesesuaian Dikotomi palsu Pengecualian yang hasty Kesalahan logik Hilang titik Hoc (sebab salah) Herring merah
- Lereng licin Orang jerami
- Bukti sokongan
- Tu quoque
- Analogi lemah
Comments
Post a Comment